Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

"SERPENT-CITADEL"

Gestart door linuxer vrijdag 07 januari 2011, 08:41:00

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

"SERPENT-CITADEL"
Gelijk maar de moeite genomen om een nieuwe trafo bak te maken.
Is wel weer even wat werk maar dan heb je ook wat.
Geloof het of niet maar de oude bak was net 1 cm te smal om de witte trafo's te "huisvesten".

"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

"SERPENT-CITADEL"
Op naar de volgende klus .....



De trafo bak is gereed.
De knop aan de voorzijde is de aan/uit schakelaar.
Kan tevens dienen als noodstop knop.

Het volgende wat te wachten staat is het aansluiten van de schakelrails zodat ik uiteindelijk de schakelingen kan gaan aanbrengen. Alle wissels zijn inmiddels aangesloten.
Klosjes draad zijn binnen .....

Let the fun begin :)
Re:"SERPENT-CITADEL"
Nobody
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
Als ik jou was (ben 'k niet), zou ik de scherpe hoeken aan je trafobak afronden.
Scheelt afgeschaaft pols-vel... :idea:
Re:"SERPENT-CITADEL"
Reinder
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
nice verry nice

mvg
Reinder
Re:"SERPENT-CITADEL"
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:"SERPENT-CITADEL"
Dag Peter.

Dat ziet er erg strak uit! Mooi met die nieuwe witte trafo's . . .
Had je de vaste trafo niet onder de baan kunnen schroeven?
Dat scheelt toch aanzienlijk in het gewicht t.a.v. het schuiven
van de trafobak, bovendien behoeft die ook geen bediening.
Ook heb je aan de voorzijde naast de schakelaar voldoende
ruimte voor eventuele controlelampjes en zekeringhouders.

Mooi man! :lol:

Groeten,

Erik.
Re:"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
Citaat van: Nobody op zondag 13 maart 2011, 13:11:24
Als ik jou was (ben 'k niet), zou ik de scherpe hoeken aan je trafobak afronden.

Helemaal mee eens Wim (hoop niet dat je dit proefondervindelijk hebt vast moeten stellen trouwens), maar ik was natuurlijk weer te enthousiast met bouwen en kwam er pas later achter dat ik nog wat moest afwerken. Restklusje wat nog gedaan moet worden dus .....
Re:"SERPENT-CITADEL"
chopper
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
Ziet er heel goed uit hoor, klasse!

Elden
Re:"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
Citaat van: Nieuwenhuis op zondag 13 maart 2011, 17:11:48
Had je de vaste trafo niet onder de baan kunnen schroeven?

Erik, het zijn keuzes die ik moest maken. Als je mijn draadje goed hebt bekeken zie je dat mijn plaat ook klapbaar is. Te veel gewicht op de plaat is ook niet alles. Ik heb bewust rekening gehouden met het koppelen van de stroomkringen door met een aanhangwagenstekker de verbinding tussen bak en plaat te kunnen maken. Deze trafobak is goed "tilbaar" en hang ik ergens anders als de plaat omhoog gaat. Goed te doen dus. Dat van die zekeringen is een goede tip ..... Had ik nog niet over nagedacht. Tnx.
"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

"SERPENT-CITADEL"
Nu ik in de uitvoering bezig ben met de stap om de schakelrails aan te sluiten, ben ik vooruitlopende op de volgende stap deze alvast aan het uit/bedenken. Nu is alles er op gericht om zowel automatisch als handmatig te kunnen rijden.. met betrekking tot de stop secties (stroomloos gedeelte) denk ik een probleem te voorzien.

Als ik met behulp van rijstroomschakelaars (grijze relais kastjes) diverse baanvakken wisselend van spanning voorzie om de treinen om beurten over de baan te laten rijden kan het voorkomen dat vanuit het handmatige (stroom)circuit eveneens spanning wordt gezet op de stop secties. De invloed op het rijverloop van de treinen is me daarbij duidelijk (ongecontrolleerd rijgedrag). Maar kan het kwaad voor het materiaal. Kan het relais er tegen dat er "vanaf de andere kant" spanning op de draden komt te staan. Dat vraag ik me op dit moment af.

Weet iemand dit?
"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

"SERPENT-CITADEL"
Zojuist onderstaande(*) schakeling aangesloten op de verschillende schakelrails.
Morgen test rijden om te kijken of alles werkt volgens plan.



(*) Export gemaakt van de test gegevens uit iTrain
"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

"SERPENT-CITADEL"
Het test rijden is goed verlopen. De resultaten waren helaas minder. Door toedoen van de schakeling werkt het paneel niet meer naar behoren. Over het hoofd gezien dat er een doorverbinding is gemaakt waardoor nu bij bediening van één wissel, meerdere spoelen een puls krijgen.

Dit probleem kan volgens mij goed verholpen worden door binnen het circuit diode's op te nemen.

Wat een veel groter probleem is, is dat binnen het onderste deel van de baan bij het bedienen van de schakelrails ook wissels een puls krijgen welke niet in de schakeling zijn opgenomen. Een vreemd verschijnsel waar ik de rede nog niet voor heb gevonden. Laat staan dat ik goed uit kan leggen wat er nou exact mis gaat.

Verder onderzoek zal volgen maar mogelijk is het omdat er (te) veel magneetartikelen gelijktijdig geschakeld worden.
Re:"SERPENT-CITADEL"
chester2203
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
Hmmmm spookwissels!!!  :( :( lijkt of je 0 draad(bruin) ergens niet goed is aan gesloten waardoor hij als fase (rood) gaat werken. Denk dat je alles eens moet doorpiepen!!!
Re:"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
Citaat van: chester2203 op woensdag 16 maart 2011, 20:40:14
lijkt of je 0 draad(bruin) ergens niet goed is aan gesloten waardoor hij als fase (rood) gaat werken

Frans, klinkt als of je hier ervaring mee hebt. Maar dan zou dat toch ook merkbaar zijn in het rijgedrag van de treinen of zie ik dat verkeerd? Daar is niets mis mee over alle segmenten.
Re:"SERPENT-CITADEL"
chester2203
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
Ik maak overigens een foutje de schakeling van je wissels zijn geel en blauw maar er zou best wel eens eens stroompje kunnen lopen via de rails zelf en dan zou dit mogelijk de reden zijn dat de wissels schakelen. Je moet mogelijk eens kijken of de isolatie van de schakel rail in orde is. Misschien maakt die sluiting waar door de andere wissels schakelen
Re:"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
Zojuist de schakelrails doorgemeten en ogenschijnlijk geen "lekkage". In ieder geval niet naar de rode draad (midden rail). Om het verhaal te verduidelijken maar even getracht schema te tekenen.



Doordat ik met de schakelrails meerdere wissels bedien, kan er vanaf de schakelaar op het bedieningspaneel (rechts boven) stroom naar de geschakelde wissels vloeien bij bediening van een van de schakelaars.

De ingetekende diode's moeten dit gaan voorkomen (zitten er nu nog niet tussen).
Het probleem van de spookwissels is vooralsnog onverklaarbaar.

Op het tweede niveau gaat alles goed zoals de bedoeling is vanuit de test omgeving (iTrain) echter op het eerste niveau schakelen er wel 6 wissels daar waar er "maar" 4 moeten schakelen.
Re:"SERPENT-CITADEL"
chester2203
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
Ik bedoelde dat "hij" mogelijk lekt via de bedding.. De lampjes van de wissels  bijvoorbeeld gebruiken gele fase draad van de wissel en de nu via de rails (bedding) Mocht nu via de schakelrails een schakel moment komen gaat de stroom lopen via de gele draad via relais naar de blauwe of anders om en de wissel schakelt. Misschien dat er iets bij de lampjes niet goed zit.
Ik probeer maar even mee te denken.... 8o
Re:"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
Citaat van: chester2203 op woensdag 16 maart 2011, 21:35:17
Ik probeer maar even mee te denken....

Waardeer ik. Vanavond met linuxer sr ook al een brainstorm sessie gehouden maar tot op heden zonder resultaat. Jouw verhaal ga ik ook nalopen al zou ik nu even niet zo snel weten hoe maar dat komt wel.

Wat ik zo eigenaardig vind is dat het op "de boven etage" wel naar behoren werkt. Op de zelfde wijze aangesloten etc. maar daar gaat het OK. Gaat me een slapeloze nacht opleveren dat weet ik nu al ;)
Re:"SERPENT-CITADEL"
chester2203
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
zal er ook over nadenken.. Heb je al de schakel rail zelf vervangen, onderling Ik heb het gevoel dat het daar inzit.....
Re:"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
Citaat van: chester2203 op woensdag 16 maart 2011, 21:46:01
Heb je al de schakel rail zelf vervangen onderling .....

Hm, helaas heb ik er geen op de plank liggen, maar heb er boven 4 in zitten (werken) en onder 4 in zitten (werken niet). Die toevalligheid lijkt me te groot voor een defecte schakelrails (of 4).
Re:"SERPENT-CITADEL"
chester2203
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
hmmmmmmmmmmmm :? typisch!!!! Blijft lastig......
Re:"SERPENT-CITADEL"
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:"SERPENT-CITADEL"
Dag Peter.

Vervelende kwestie, echter zie het als een uitdaging i.p.v. een probleem! :wink:
De enige tip die ik je kan geven hierin, heb je eigenlijk zelf al aangehaald:
Citaat van: linuxer op woensdag 16 maart 2011, 21:20:18
... Om het verhaal te verduidelijken maar even getracht schema te tekenen. ...
Inderdaad: teken de gehele bedrading uit als schema, codeer elk onderdeel
geef de draadkleuren aan en meten is weten!
Storingen zoeken wordt zo een stuk eenvoudiger, ook over een x-aantal
jaren (!). Denk hierbij ook aan eventuele toekomstige uitbreidingen voor
wat betreft het elektra (seinen, overweg, verlichting, ik noem maar wat).
Tot zover mijn weinig inspirerende tip, maar volgens mij wel de meest
logische, want daar zit 'em waarschijnlijk ook de kneep in: logica . . . . .

Groeten en succes,

Erik.
Re:"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
Ik was al eerder van plan om alles op papier te gaan zetten maar dat is er nog niet van gekomen. Wel heb ik op de baan veel gemerkt en daar waar mogelijk alles voorzien van nummers etc. Ik ga eens kijken of ik dit in een overzicht kan plaatsen. Daar is volgens mij niet echt een programma voor dus ga maar eens wat stoeien met Visio en kijken wat er van komt.

Tnx .....
"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

"SERPENT-CITADEL"
Begonnen met het rijstroom gedeelte maar het is nagenoeg ondoenlijk om dit overzichtelijk op papier te krijgen.
Hier mijn derde poging:

"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

"SERPENT-CITADEL"
Verder met de verlichting

"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

"SERPENT-CITADEL"
Verder met de wisselschakeling:
Tweede poging

"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

"SERPENT-CITADEL"
Het uittekenen geeft me geen nieuwe inzichten. Wel is het makkelijk over de tekeningen te beschikken en heb ik een controle gedaan over alle aansluitingen zoals deze nu in mijn baan verwerkt zijn.

Besloten om alle aansluitingen/schakelingen van de onderbaan te verwijderen welke betrekking hebben op de wissels (17 draden) en opnieuw aan te sluiten. Daarbij uiteraard controleren waar/wanneer het mis gaat.

Ik zou niet weten hoe ik er anders achter moet komen.
Even wat oponthoud(*) maar schijnt er nu eenmaal bij te horen.


(*) Komt ook wel eens bij het grootspoor voor heb ik me laten influisteren :)
Re:"SERPENT-CITADEL"
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:"SERPENT-CITADEL"
Dag Peter.

Hmm, wat je nu hebt uitgetekend zijn bedradingstekeningen.
Daar kun je natuurlijk ook mee storing zoeken, zij het niet dat
het er niet eenvoudiger op wordt. Echter de schema's die ik in
post #170 bedoelde, zijn eigenlijk schema's waarop dus o.a.
de contacten van de schakelaars en relais staan!
Normaliter worden bedradingstekeningen dan ook gemaakt
aan de hand van eerder uitgewerkte schema's . . .

Groeten,

Erik.
Re:"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
OK,

Dit heeft er in ieder geval voor gezorgd dat ik het plan zoals ik het eerder in mijn hoofd had, heb nagelopen of het ook daadwerkelijk zo is aangesloten op de baan en of er daarbij niet per ongeluk fouten zijn gemaakt.

Dit blijkt niet het geval. Alles zit OK en als voordeel heb ik nu in ieder geval alles in een overzicht schematisch op papier staan.

Als ik je goed begrijp zou ik alles in bijvoorbeeld tinycad uit moeten zetten met elke gemaakte aansluiting. Mag ik wel een groot papietje nemen :). Kan ik in een verloren ogenblik altijd nog doen natuurlijk. Wil eerst verder gaan met zoeken door het "probleem" gedeelte opnieuw op te zetten mogelijk kom ik er zo achter. Het gekke is namelijk dat de zelfde werkwijze in de 2e laag zijn werk goed doet. De gedachte er achter moet dus juist zijn .....
Re:"SERPENT-CITADEL"
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:"SERPENT-CITADEL"
Hoi Peter,

Even kort vanaf de BB: je kunt ook een typical uittekenen, per soort schakeling éen al was het maar voor het testen.

Groeten,

Erik.
"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

"SERPENT-CITADEL"


Sterk vereenvoudigd geeft het dit als resultaat, vandaar dat het ook eigenlijk niet fout kan gaan maar .....
"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

"SERPENT-CITADEL"
Een ervaring rijker .....

Zojuist het zoeken gestaakt. Ik ben er achter gekomen dat het plan zoals ik dat voor ogen had niet kan werken. Een diode tussen een draad met wisselspanning blijft natuurlijk doorgeven! Los van de problemen die ik heb ondervonden met het schakelen van meerdere wissels blijf ik zitten met het verhaal dat automatisch en handmatig niet goed samen gaan.

Alle schakeldraden verwijderd en kan nu "gewoon" weer gebruik maken van de handbediening.

Met mijn bescheiden kennis van zaken zou ik dit kunnen oplossen door extra schakelaars op te nemen tussen de verschillende circuits, of het signaal van de schakelrails over te nemen met relais en die op zijn beurt de wissels te laten bedienen. Dan zijn de wissels naar mijn weten achter het relais niet met elkaar verbonden maar schakelen wel gelijktijdig.
Re:"SERPENT-CITADEL"
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:"SERPENT-CITADEL"
Dag Peter.

Gefeliciteerd! Mooi dat je het door krijgt hoe het e.e.a.
op elkaar inwerkt. Vaak is het voor 'leken' :wink: lastig om het
verband te leggen tussen het schakelschema en hoe het
in de werkelijkheid zit.

Citaat van: linuxer op zaterdag 19 maart 2011, 13:58:17
Met mijn bescheiden kennis van zaken zou ik dit kunnen oplossen door extra schakelaars op te nemen tussen de verschillende circuits, of het signaal van de schakelrails over te nemen met relais en die op zijn beurt de wissels te laten bedienen. Dan zijn de wissels naar mijn weten achter het relais niet met elkaar verbonden maar schakelen wel gelijktijdig.

Juist! De oorspronkelijke fout zat dus in het feit dat je
verschillende stroomkringen met elkaar (door)verbonden had.
Het verdient altijd aanbeveling om zowel de in- als uitgangs-
signalen elektrisch te scheiden van het besturingscircuit. Dus
de schakelrails bufferen middels relais, en de contacten van
het relais opnemen in het besturingscircuit.
Tevens het bedienpaneel met alle componenten (schakelaars,
LED's en relais) aansluiten op een eigen stroomkring.
De sturing bepaald in feite of deze handmatig of automatisch
is.

Groeten,

Erik.
"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

"SERPENT-CITADEL"
Er zijn natuurlijk componenten die wel gewoon doen wat er van ze verwacht wordt. Neem nou het universeel relais 7045. In dit geval ingezet als rijstroom schakelaar.



Nu krijgt de aansturing van de treinen in ieder geval wat meer "karakter". Even een positieve bijdrage met deze aanpassing :).

Nu weer verder plannen hoe een en ander met de wissels op te pakken. Domweg een relais nemen is natuurlijk "not done". Ik weet dat er al verschillende draadjes over zijn dus eerst maar eens grasduinen op het forum/wiki om te zien hoe ik een puls van de schakelrails om zet naar meerdere puls signalen voor het schakelen van een groep wissels. Ik gebruik immers m-rails dus zal iets van een mono stabiel relais moeten worden met enige vertraging of zoiets .... en met ten minste vier contacten aangezien ik vier wissels gelijktijdig wil schakelen.

@Erik: Nog bedankt voor het bijstaan. Ik zal vast nog wel eens terug vallen op je
Re:"SERPENT-CITADEL"
eulaersivan
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
Peter,

Welke leds gebruik je voor je schakelpaneel? Ik zie door het bos, de bomen van Conrad niet meer :-) Zoveel keuze als je zoekt op 'led'.

De bedoeling is om een led te klikken of te schroeven onder een metalen plaat van 2mm. Kan jeme helpen met de Conrad bestelnummers? Ik zoek rode en gele leds.

Ivan
Re:"SERPENT-CITADEL"
chester2203
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
Ik zeg Ebay..... ;)
Re:"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
Citaat van: eulaersivan op zondag 20 maart 2011, 12:06:17
Welke leds gebruik je voor je schakelpaneel?

Ivan,

natuurlijk wil ik dat, maar ik weet alleen niet of dit ook exact is wat jij wil. Let op, de LED's zijn aangesloten zoals op dit schema is aangegeven.

Het materiaal hiervoor:

183652-89    Duo-LED rood-groen 3mm
162248-89    Siliciumdiode 1N4004 400V 1A
405256-89    Koolfilmweerstand 0,5W 0411 1,0kOhm

Zoals je ziet is er gebruik gemaakt van dual color LED's waarvoor geen fitting is gebruikt. Ze zijn verwerkt in plastic. Gewoon een gaatje op maat boren en het LED er in drukken.

De opmerking van chester2203 moet je even in je verhaal mee nemen. Als je zelf iets aan het bouwen bent, is het beter te kijken wat je exact nodig hebt, en dan niet van Conrad maar bijvoorbeeld eBay halen. Is veel goedkoper. Je moet dan wel eerst weten wat je nodig hebt natuurlijk.

Is mij als leek ook gelukt om uit te zoeken met behulp van deze LED voorschakelweerstand calculator

Je zal merken dat het een combinatie is van de stroom/spanning waarop je het LED gaat gebruiken, de gegevens van de LED zelf en het daarbij behorende weerstandje dat de LED juist doet branden.

(*) mocht het onjuist zijn, graag aanvullen voor Ivan want in dit geval helpt de lamme de blinde .....

Re:"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
Een voorbeeld:

Als je een 3 mm LED rood wil gebruiken kan je volstaan met:
184560-89    LED 3mm diffuus rood

Uitgaande van een Marklin trafo als spanningsbron kom je dan uit op een weerstand van:
405248-89    Koolfilmweerstand 0,5W 0411 820Ohm

De diode die je in de schakeling moet opnemen kan gelijk blijven dus:
162248-89    Siliciumdiode 1N4004 400V 1A

Als je de LED vast wil zetten in de plaat met een fitting:
185057-89    LED fitting 2-delig 3mm (zelf heb ik hier geen ervaring mee)

Wil je een geel LED dan kan je onderstaande gebruiken in combinatie met de eerder berekende weerstand en zelfde diode:
184918-89    LED 3mm diffuus geel
Re:"SERPENT-CITADEL"
eulaersivan
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
Peter,

Bedankt voor de update en de referenties.

De bedoeling is om (ooit) een schakelpaneel te maken op basis van de CDU-schakeling (http://wiki.3rail.nl/doku.php?id=electronica:wissels_schakelen_met_een_cdu) om een terugmelding te krijgen van de stand van de wissel. Daarnaast wil ik tevens "zien" waar de trein rijdt op basis van een led en een lichtsluis.

Hoe dat ik allemaal moet doen werken, is nog werk voor de komende maanden. Maar ik wel alvast beginnen met het boren van het schakelpaneel.

Tx - Ivan
Re:"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
Ivan, let er in dat geval wel op dat het principe van deze schakeling niet op gaat. Het maakt namelijk gebruik van wisselstroom om de verschillende kleuren van het LED te benutten. De CDU schakelingen in de wiki omschreven werken op gelijkstroom!
Re:"SERPENT-CITADEL"
eulaersivan
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
Zo'n multi-led heb ik niet nodig. Ik wens immers 1 kleur. Maar ik had totaal geen idee hoe je zo'n led moet vastklikken. Op basis van je referentienummers is het me nu veel duidelijker.

Ivan
Re:"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
Citaat van: linuxer op zondag 20 maart 2011, 08:54:21
.... hoe ik een puls van de schakelrails om zet naar meerdere puls signalen voor het schakelen van een groep wissels. Ik gebruik immers m-rails dus zal iets van een mono stabiel relais moeten worden met enige vertraging of zoiets .... en met ten minste vier contacten aangezien ik vier wissels gelijktijdig wil schakelen.

Het isoleren van de wissels per schakeling beperkt de mogelijkheid dat de verschillende circuits elkaar "raken" maar sluit het zeker niet uit. Achter de verschillende relais kan dit euvel nog steeds optreden. Om die rede stap ik dan ook af van dit plan en beperk me tot het schakelen van een wissel per functie van de schakelrails. Dit maakt de aanvangssituatie belangrijker en de beveiligingsmogelijkheden meer beperkt. Maar het is niet onmogelijk. Zo blijkt na nieuw puzzelwerk wederom opgezet in iTrain zodat makkelijk getest kan worden.

Het resultaat:



Het aansluiten van deze 14 draden zal vanavond volgen waarna het testen kan worden hervat.
"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

"SERPENT-CITADEL"
YES!
Re:"SERPENT-CITADEL"
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:"SERPENT-CITADEL"
Mission Impossible = Mission Accomplished?

Groeten,

Erik.
Re:"SERPENT-CITADEL"
chester2203
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

"SERPENT-CITADEL"
Doel bereikt .....

Ik weet het, voor sommigen een peuleschilletje maar voor mij een mijlpaal. Ik kan nu zowel handmatig schakelen en meerdere treinen laten rijden (is wel opletten natuurlijk) of automatisch (analoog) 3 treinen over de baan laten rijden via verschillende routes zonder elkaar te verstoren.
Re:"SERPENT-CITADEL"
chester2203
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
Wat was het nu?
en wat bedoel je met het boven staande schema jij noemt je een leek maar dit is compleet abracadabra voor mij!!!!
Re:"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
Citaat van: chester2203 op maandag 21 maart 2011, 20:04:45
Wat was het nu?

De oplossing voor die spookwissels heb ik niet gevonden domweg omdat ik nog steeds de oorzaak daarvan niet weet. Ik ben gestopt met zoeken omdat ik er achter kwam dat het plan dat ik voor ogen had toch nooit kon lukken. Het zal ongetwijfeld te maken hebben gehad met het sluiten van meerdere circuits als gevolg van gekoppelde wissels achter de schakelrails.

Dat is dan ook het schema wat je ziet. Ik heb de verschillende componenten in mijn baan een nummer gegeven (wie niet, want anders is er geen uitkomen meer aan) en in tabel de schakeling aangegeven zoals ik die moest aansluiten op de verschillende aansluitstrips.

Als voorbeeld schakelrails SR-1/2 komende van links moet wissel W-1/3 op afbuigen zetten etc. Ik kan me voorstellen dat je er geen (^*)&*(() van snapt als je dit niet in combinatie ziet met mijn baanplan en nummering, maar puur voor eigen gemak (en opslag) geplaatst.

(*) dit komt uit iTrain nadat ik daarin de schakeling heb opgezet en getest.
Re:"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
Citaat van: chester2203 op maandag 21 maart 2011, 20:04:45
wat bedoel je met het boven staande schema

Voor zover ik weet wil jij digitaal gaan rijden dus heb je hier op deze wijze niet mee te maken. Of is dit voornemen inmiddels anders?
Re:"SERPENT-CITADEL"
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:"SERPENT-CITADEL"
Dag Peter.
Ook eens "even" jouw topic over het bouwen van je baan helemaal gelezen.
Bijzonder leuk om te zien hoe een "ouderwetse" Märklin baan weer nieuw leven ingeblazen wordt! B)
Daarbij is het oplossen van allerlei problemen voor iedereen leerzaam en zijn de bijdrages van de lezers voor jou (meestal) weer een welkome aanvulling.

Veel succes en plezier met de verdere bouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
Citaat van: AlbertJan op dinsdag 22 maart 2011, 11:12:12
..... het oplossen van allerlei problemen voor iedereen leerzaam en zijn de bijdrages van de lezers voor jou (meestal) weer een welkome aanvulling

Hallo AlbertJan,

en dat is dan ook exact de rede dat ik een account voor dit forum heb aangemaakt. Normaal ben ik niet zo actief op dit soort media maar na het lezen van een aantal "draadjes" kwam ik tot de conclusie dat dit forum niet alleen veel informatie bezit, maar ook dat de leden actief zijn in het ondersteunen van elkaar.

Daarnaast is het leuk de vorderingen te kunnen delen. Is een stimulans voor mij zelf en hopelijk ook voor anderen. Ik ga er van uit dat mijn ideeen binnen een groep van bijna 3000 enthousiastelingen zeker niet uniek zijn maar de uitwerking ervan kan mensen mogelijk wel helpen.

Ik ben dan ook zeker van plan dit te blijven volhouden al zal het gedurende de zomermaanden wel "minder hard" gaan.


Mvg Peter.