Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

"SERPENT-CITADEL"

Gestart door linuxer vrijdag 07 januari 2011, 08:41:00

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"


Communicatie is het scheppen van gemeenschappelijke betekenis. (Gisela Redeker)
"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

"SERPENT-CITADEL"
Het bedieningspaneel begint zijn vorm te krijgen.
Ik zit te wachten op de laatste onderdelen hiervoor.



Kan iemand mij vertellen hoe kort de draadjes mogen/kunnen zijn bij componenten als diode's en weerstanden. Dit om het netjes te kunnen verwerken, maar het moet niet te warm worden bij het solderen zodat het defect raakt. Ik heb hier geen ervaring mee, wie wel?

Re:"SERPENT-CITADEL"
chester2203
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
De lengte van de draden maaktniet zo uit. Als je het theoretisch bekijkt hoe korter hoe beter want een draad heeft weerstand en verlies je dus.  8) Maak gebruik van bv een derde handje zodat je het component daar in klemt en de warmte verdeeld wordt daarnaast je bout niet te heet en vertin alles van te voren.

Re:"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
Citaat van: chester2203 op zaterdag 19 februari 2011, 09:41:00
Maak gebruik van bv een derde handje zodat de warmte verdeeld wordt

Bedankt voor de tip. Nu je het zo zegt logisch natuurlijk. Ik heb overigens een besluit genomen. Ik ga de volgende keer wel (7 mei). Heb nu nog genoeg om handen. Geen directe aanleiding anders dan de koorts nog verder te laten stijgen. En dat is niet (meer) nodig :)
Re:"SERPENT-CITADEL"
chester2203
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
Ik ook niet  :( als je had willen gaan had je er nu moeten zijn toch........
je hebt pb..
"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

"SERPENT-CITADEL"
Na een kijkje te hebben mogen nemen in de fabriek waar het productie proces van de lantaarnpalen nu in volle gang is (bij linuxer sr) mochten we een foto maken van het eindresultaat.



De lampen staan in bestelling. Na montage volgt de ingebruikname (dit zal s'nachts plaats vinden).
"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

"SERPENT-CITADEL"
En na wat knutselen met een soldeerbout, het eerste resultaat van het bedieningspaneel:

Re:"SERPENT-CITADEL"
Lid sinds: 2009

offline
Re:"SERPENT-CITADEL"
zo Peter, dat heb je heel mooi gedaan  :O
Als ik dit zo zie heb ik zelf ook al weer zin om te beginnen :mrgreen:

Mvg,
Wilco
"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

"SERPENT-CITADEL"
WAARSCHUWING:

En zo blijkt maar weer dat een hobby ook gevaarlijk kan zijn! Vandaag kwam ik er achter dat het netsnoer van mijn toch wel oude transformator van Marklin dusdanig was vergaan dat binnen de buitenmantel die er ogenschijnlijk nog goed uit zag, de beschermende mantels van de draden onderling totaal waren vergaan. Gelukkig merkte ik het op tijd zodat sluiting of erger is voorkomen.



Hoe zit het met de snoeren van jullie ???

Re:"SERPENT-CITADEL"
Ja, ik had ook zoiets. Wat gedaan:

Snoer vervangen door 1 met aarding + transfo geaard...

groeten minitreintje/Dylan
Re:"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
Citaat van: Beginner op zondag 20 februari 2011, 20:02:55
Als ik dit zo zie heb ik zelf ook al weer zin om te beginnen :mrgreen:

Wilco, als ik me niet vergis had je toch ook al een mooi paneel of heb ik het fout?
Re:"SERPENT-CITADEL"
Lid sinds: 2009

offline
Re:"SERPENT-CITADEL"
Citaat van: linuxer op zondag 20 februari 2011, 20:37:19
Citaat van: Beginner op zondag 20 februari 2011, 20:02:55
Als ik dit zo zie heb ik zelf ook al weer zin om te beginnen :mrgreen:

Wilco, als ik me niet vergis had je toch ook al een mooi paneel of heb ik het fout?

Hallo Peter,

Jawel, alleen moet ik het nog aansluiten en moet ik nog ledjes plaatsen voor de bezetmelding.

Mvg,
Wilco
Re:"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
Citaat van: Reinder op vrijdag 14 januari 2011, 22:31:45
hoe maak je dan iedere keer je kabels vast?

Nu ik wat verder ben in het aansluiten van de verschillende zaken is het nodig de trafobak makkelijker te kunnen (ont)koppelen. Ik zit te denken aan een stekker combinatie zoals die ook op een aanhanger gebruikt wordt. Robuust genoeg om vaak te (ont)koppelen en 7 polig:

1 - Power laag 1 (rood)
2 - Power laag 2 (rood)
3 - Power rangeerterrein (rood)
4 - Nul (bruin)
5 - Schakeling wissels (geel)
6 - Verlichting algemeen & schakelpaneel (geel)
7 - Spare

Gek of goed ???
Re:"SERPENT-CITADEL"
Lid sinds: 2009

offline
Re:"SERPENT-CITADEL"
Hallo Peter.

Als je die aanhangerkoppeling wil gebruiken, zorg dan wel dat je dikke kabels er aan hebt, 1,5 mm2 bijvoorbeeld, dan is het niet zo kwetsbaar.
zoiets als dit bijvoorbeeld: Conrad link

Mvg,
Wilco
Re:"SERPENT-CITADEL"
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re:"SERPENT-CITADEL"
Ziet er allemaal goed uit :-)

In verband met die momentary DPDT switches, moet je op Ebay eens naar objectnr 260571058946 kijken. Dit zijn gegarandeerd de juiste (heb die ook besteld).
En voor een totaalprijs van minder dan 26 euro voor 50 stuks, inclusief verzending, is dit volgens mij véél voordeliger dan Conrad. (en kwalitatief zijn ze identiek)

Als je een schakeling zoekt die LEDs laat branden in combinatie met deze moment-schakelaars,
moet je even in de "Tutorials" sectie kijken van m'n website http://www.digitalplayground.be onder het kopje "LED controller for momentary switched modelrailroad turnouts".


groeten,
Kris
Re:"SERPENT-CITADEL"
stefant4
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
mooi man!!

En wat betreft mijn kabels,die zijn nieuw,(2008/2009 gekocht),dus die kunnen nog wel even.

mooi hoe sommigen met electronica overweg kunnen,ik wou dat ik het kon,maar ik ben beter met een trekker dan met een soldeerbout ben ik bang...
Re:"SERPENT-CITADEL"
chester2203
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
Snoozerman thanks dit zijn dingen waarwe wat aan hebben mbt die schakelaars!!!
:-) Ben ernstig onder de indruk van van je website en het maken van de genoemde schakeling.  ;) waar kan ik ze bestellen  :favorite: :favorite:
zou jij voor ons, Peter en ik hebben een beetje het zelfde probleem!!!, eens naar het volgende draadje willen kijken en voor ons misschien wat licht in de duisternis kunnen geven.....

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=28427.msg494285#msg494285
"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

"SERPENT-CITADEL"
Een klein feestje wat je zelf moet bekostigen. Zo zie ik het moment dat er weer nieuw materiaal binnen komt waarmee je een volgende update van je baan kan gaan inzetten of vervolmaken.



Ook het materiaal voor linuxer sr. zit er bij .....
"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

"SERPENT-CITADEL"
Zo, eindelijk verlost van al die losse draadjes onder mijn baan. De "levenslijn" is nu zoals hij moet zijn. Op de trafobak zijn alle draden samengevoegd waar mogelijk en met een 7-polige kabel voorzien van aanhangwagen-connector te koppelen aan mijn baan. En dus ook makkelijk te verwijderen als deze moet worden opgeklapt. Vanuit dat centrale punt worden de ringleidingen bruin en geel voorzien van "prik". Voeding voor onder en bovenbaan wordt vanuit 2 soldeerplinten doorgezet. De rest, voornamelijk schakelingen voor wissels, stop secties en andere zaken worden "gehuisvest" onder mijn opklapbare schakelpaneel, netjes weggewerkt in de verhoogde rijgedeelten.

Re:"SERPENT-CITADEL"
eulaersivan
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
CiteerAls je een schakeling zoekt die LEDs laat branden in combinatie met deze moment-schakelaars,
moet je even in de "Tutorials" sectie kijken van m'n website http://www.digitalplayground.be onder het kopje "LED controller for momentary switched modelrailroad turnouts".

Kris,

Heb je deze schakeling kunnen testen met M rails? Kan je ons aangeven waar we zo'n dergelijke schakeling relatief goedkoop kunnen laten bouwen (bv adresje in China of zo)? Of valt de kost van de bouw wel mee, en weet je waar je dit dan rond A'pen kan laten bouwen?

Ivan
Re:"SERPENT-CITADEL"
chester2203
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
Peter ziet er netjes uit zeg.
Hoe ga jij trouwens jou schema van Itrain op dat schakelpaneel krijgen!!
Dit is toch je baanvak schakelingen of zitten hier ook al de schakelaar vor je wissels in?

Re:"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
@Ivan: Kris is vandaag (26-02) naar Ontraxs in Utrecht ....

@Chester2203:

Citaat van: chester2203 op zaterdag 26 februari 2011, 12:23:51
Hoe ga jij trouwens jou schema van Itrain op dat schakelpaneel krijgen!!

Tnx .... zit alleen wel een "denkfoutje" in :(

en om op je vraag een antwoord te geven .... dat is een probleem. Eerder dacht ik de afbeelding die ook te zien is in dit bericht net als is omschreven op het blog van lokkie als gelamineerde afbeelding onder de knoppen te plaatsen. De ruimte die ik beschikbaar had voor het paneel was echter zo beperkt dat ik geen randen over heb. Lamineren gaat dan niet. Misschien met boeklon, of anders zit ik te denken aan het graferen van rails en vervolgens vullen met verf of zo. Moet ik nog even over "broeien".

In de afbeelding zijn al wel de schakelaars voor de wissels opgenomen net als de led's. Daar nog 2 per wissel maar daar ben ik inmiddels vanaf gestapt omdat het ook met één blijkt te gaan. Althans dat hopen we :)
Re:"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
Citaat van: chester2203 op zaterdag 26 februari 2011, 12:23:51
Dit is toch je baanvak schakelingen of zitten hier ook al de schakelaar voor je wissels in?

Op de eerder genoemde afbeelding zijn de plaatsen voor de schakelaars te vinden. Met bestelde testschakelaars heb ik een begin gemaakt op mijn daadwerkelijke paneel.



Werkt als een speer moet ik zeggen :) Ik kan me nog vaag herinneren hoe het was met die blauwe schakelkastjes. De goede uitgezonderd maar als ze iets krom trokken of verouderde (inslijten) dan viel de bediening ervan niet mee.
"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

"SERPENT-CITADEL"
In verband met de beschikbare mogelijkheden toch maar een extra stroomkring in mijn baan opgenomen.



Paars PR (rangeer)
Groen P1 (eerste laag)
Blauw P2 (tweede laag)

Geel oploop is aangesloten op P2
Oranje (stop secties) aangesloten op bijbehorende bronnen

Rood (contact rails)
Grijs (schakel rails)

Mogelijk wat laat begin ik me zorgen te maken over de totale stroomafname nu alles wordt aangesloten. Een vermogenberekening volgens het Marklin Service Handboek geeft als resultaat dat ik met gemak over het maximale heen kom.

Bekijk eens de afname van een rijdende trein die bv 4 wissels omzet:

                8 VA (trein) + 32 VA (4 wissels x 8 bij schakelen) + 32 VA (21 wissels x 1,5 aan lampjes) = 72 VA

Het huidige wat we aan VA hebben is:

                20 + 16 + 10 + 10 + 10 = 66 VA

Gaat niet goed komen volgens mij. Uiteraard heb ik nagedacht over een logische verdeling, maar loop dan toch stuk volgens mij met de huidige trafo's.



Re:"SERPENT-CITADEL"
Anders moet je overwegen de lampjes van de wissels apart te voeden door een halogeentransfo van 15 euro voor 4A en 12V (dan branden ze ook niet te fel...)

groeten minitreintje/Dylan
Re:"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
Citaat van: minitreintje op woensdag 02 maart 2011, 20:30:16
de lampjes van de wissels apart te voeden door een halogeentransfo

Dylan,

Volgens mij heb ik geel nodig om de wissel te kunnen schakelen. Jouw idee houdt in de lampjes binnen in de wissel "los" te koppelen en in een apart circuit op te nemen van 12V. Heb ik dat goed begrepen?
Re:"SERPENT-CITADEL"
chester2203
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
Ik ben ook van plan om mijn verlichting van de wissels apart te voeden. Daarnaast wil ik de 16 v lampjes vervangen door led's en op een kleine 12v trafo laten branden... Ik heb het eea al getest en het ziet er geweldig uit. Een klein 3mm ledje geeft voldoende licht. Ik had witte getest dit zag eral aardig uit maar ik vond het licht te wit. Ik wil het nog een keer proberen met een 3 mm geel ledje.
Re:"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
Ik heb wel al mijn wissels op een aparte trafo staan welke ik niet gebruik voor het rijden van treinen maar ondanks dat trekt het meer dan ik had verwacht. Ombouwen is een ander verhaal. LED's stralen niet naar buiten maar kan me voorstellen dat het licht voldoende geeft. Onlangs een test gedaan met lantaarnpaaltjes, maar volgens linuxer sr kan je er de krant bij lezen :). Als de kleur niet goed is heeft Conrad nog een aardige oplossing (242530 - 89 Correctielak voor witte LED's). Of het werkt weet ik niet maar voor ? 2,30 kan je je geen buil vallen denk ik.

Check ook dit draadje
"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

"SERPENT-CITADEL"
Zoals eerder is aangegeven zou er een test plaats vinden met de lantaarns. Op een geheime locatie heeft deze test inmiddels plaats gevonden. Het is ons gelukt wat opnames te maken al is de kwaliteit van deze afbeeldingen niet geheel naar wens.



Toch willen we de geïnteresseerde deze afbeeldingen niet onthouden.
"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

"SERPENT-CITADEL"
Zojuist de onderste opstelsporen met één rails kunnen verlengen. Dit bleek nodig om een volledige trein op te kunnen stellen. Enige nadeel hierbij was dat er zes schroefjes onder de eerste laag moesten worden vastgezet. In een hoekje en zonder direct zicht daarop. Heb je ooit wel eens zo'n *&%@)$@_ werkje gedaan?
Re:"SERPENT-CITADEL"
Lid sinds: 2009

offline
Re:"SERPENT-CITADEL"
Citaat van: linuxer op vrijdag 04 maart 2011, 10:55:08
Zoals eerder is aangegeven zou er een test plaats vinden met de lantaarns. Op een geheime locatie heeft deze test inmiddels plaats gevonden. Het is ons gelukt wat opnames te maken al is de kwaliteit van deze afbeeldingen niet geheel naar wens.

<2 foto's>

Toch willen we de geïnteresseerde deze afbeeldingen niet onthouden.

Hoi Peter,

Die lantaarns heb je mooi gemaakt!
de foto's zijn goed te zien hoor.

ik ben benieuwd hoe het op de baan zal staan, succes!


Mvg,
Wilco
Re:"SERPENT-CITADEL"
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:"SERPENT-CITADEL"
Citaat van: linuxer
Heb je ooit wel eens zo'n *&%@)$@_ werkje gedaan?

Wel meer als eens . . . . . :mrgreen:

Groeten,

Erik.
Re:"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
Citaat van: Beginner op vrijdag 04 maart 2011, 20:39:34
Die lantaarns heb je mooi gemaakt!

Wilco,

dank je maar de credit's gaan naar linuxer sr die tot deze modellen (en productie) is gekomen.
Zodra de eerste op de baan staan laat ik dat zie natuurlijk. Ben zelf ook nieuwsgierig naar het eindresultaat.
Re:"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
Citaat van: Nieuwenhuis op vrijdag 04 maart 2011, 20:39:56
Wel meer als eens . . . . . :mrgreen:

Hm Erik,

Uit jouw opmerking moet ik waarschijnlijk de conclusie trekken dat me nog het een en ander staat te wachten bij het (verder) bouwen van mijn baan. Als het maar met plezier blijft gaan komt het goed!
Re:"SERPENT-CITADEL"
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:"SERPENT-CITADEL"
Citaat van: linuxer op zaterdag 05 maart 2011, 10:18:25
Citaat van: Nieuwenhuis op vrijdag 04 maart 2011, 20:39:56
Wel meer als eens . . . . . :mrgreen:

Hm Erik,

Uit jouw opmerking moet ik waarschijnlijk de conclusie trekken dat me nog het een en ander staat te wachten bij het (verder) bouwen van mijn baan. Als het maar met plezier blijft gaan komt het goed!

Inderdaad! Niet alles is even leuk en soms kan het echt frustrerend werken . . .   :confused:
Voordeel is dat het een hobby is: gewoon even stoppen of met een ander 'klusje'
beginnen, dan blijft de motivatie er wel :wink:

Ben laatst een aantal keren bij de fysio geweest vanwege een gescheurd spiertje
in de schouder, veroorzaakt door het nog even iets verder uitrekken om . . . .
inderdaad een schroefje aan te draaien onder de modelbaan, dus . . . . . .

Groeten,

Erik.
"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

"SERPENT-CITADEL"
Als voorproefje op de scenery die gebruikt gaat worden om uiteindelijk de baan aan te gaan kleden zijn de diverse huisjes en gebouwen uit de "stalling" getrokken. Veel van het materiaal komt van faller en vollmer van ruim 40 jaar geleden. Geheel in stijl met de rest van de baan en nostalgisch voor de bouwers.



Naast het feit dat er veel moet worden schoon gemaakt en bijgewerkt, is de bouw voorlopig gericht op de baan en het analoog geschakeld rijden. De aankleding zal dan ook nog even op zich laten wachten. Achter de schermen wordt al wel begonnen met de restauratie van de verschillende objecten.
Re:"SERPENT-CITADEL"
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:"SERPENT-CITADEL"
Hey Peter.

Ik ken dat 'gekriebel': je hebt het technisch even gehad en dan is er niets zo
leuk dan wegzwijmelen bij de het voorbereiden op de toekomstige scenery . . . :lol:

Citaat van: linuxer op zaterdag 05 maart 2011, 15:45:05
... Veel van het materiaal komt van faller en vollmer van ruim 40 jaar geleden. ...[img]
Zie er inderdaad wel een paar bekende tussen staan.
Heb je toevallig ook nog van die unieke exemplaren uit
de "Holz und Pappe" periode of is alles echt 'plastic'?

Groeten,

Erik.

Re:"SERPENT-CITADEL"
chester2203
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
ja, ja en jij gaat maar door! En ik maar vakantie vieren!!
Re:"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
Citaat van: chester2203 op zaterdag 05 maart 2011, 20:36:14
ja, ja en jij gaat maar door! En ik maar vakantie vieren!!

Je kan je afvragen wat erger is .... Maar ik vrees dat we samen een vertraging op gaan lopen die van te voren niet ingecalculeerd kon worden. Zie berichtgeving via email.

In ieder geval prettige vakantie verder, het lijkt harder te gaan dan de werkelijkheid.
Re:"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
Citaat van: Nieuwenhuis op zaterdag 05 maart 2011, 16:54:21
Heb je toevallig ook nog van die unieke exemplaren uit de "Holz und Pappe" periode of is alles echt 'plastic'?

Erik,

het "Holz und Pappe" kon ik niet. Na een google avontuur weet ik inmiddels wel meer hierover maar de modellen waarover ik beschik zijn allen van plastic. Iets wat langer stand houdt dan de lijm waarmee het destijds in elkaar is gezet. Veel is "los" geraakt door de tand des tijds. Wordt een losse hobby op zich om dit te gaan herstellen.
"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

"SERPENT-CITADEL"
Ik heb mijn besluit genomen. De volgende baan wordt wireless of te wel draadloos :). Pft daar gaan wat meters in zitten in zo'n analoog geschakelde baan.



Maar nu mijn vraag. De afgebeelde klos heb ik ooit eens van iemand gekregen. Helaas is deze bron niet langer beschikbaar. Om nu zelf de draad aan te kunnen schaffen moet ik weten wat voor soort draad dit is. Niet dat ik straks het verkeerde aanschaf want van die draad met een enkele kern (heel dun) heb ik nog een kilometer, maar dat is stug en bovendien kwetsbaar bij bewegen (afbreken bij soldeeraansluitingen).

Wat ik zoek is dus van die draad met meerdere kleine draadjes als opbouw. Ik weet dat de dikte 0,15 mm2 is maar hoe heet het in de volksmond (of bij conrad) Ik heb schakeldraad gevonden (605935 - 89) maar weet niet of dat de juiste is .....
Re:"SERPENT-CITADEL"
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:"SERPENT-CITADEL"
Peter,

de draad die je hebt uitgezocht is prima!
Codering daarvan is LiY, dit type draad
wordt veelal voor sturstroom toegepast.

Citaat van: linuxer op woensdag 09 maart 2011, 17:10:35
Pft daar gaan wat meters in zitten in zo'n analoog geschakelde baan.
Tot nu toe heb ik de railsecties bedraad: kleine 200m VD 0,5qmm,
en voor de wissels, ontkoppelrails en schakelrails al zo'n 80m PTT kabel.
Daar komt dus nog bij de bekabeling voor seinen en de bedrading
voor verlichting e.d. bij . . . . . .

Groeten,

Erik.
Re:"SERPENT-CITADEL"
Nobody
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
Citaat van: Nobody op zondag 06 februari 2011, 11:45:06
Citaat van: linuxer op zaterdag 05 februari 2011, 18:26:04
weet je dit toevallig omdat je deze ook aangeschaft hebt of ....
De schakelaar 703052 van Conrad is volgens de specs toch van het "terugveer" type. (aan)UIT(aan). Dus UIT is de default stand.
Als je het absoluut zeker wilt weten, bestel je er één. Kan je de kop niet kosten...
Had spullen nodig van Conrad en heb ook twee van deze schakelaartjes mee laten komen. Eén enkelpolige en één dubbelpolige. Ze veren keurig terug naar de middenstand en zijn lekker klein van afmeting.
Re:"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
Citaat van: Nobody op woensdag 09 maart 2011, 17:28:20
Ze veren keurig terug naar de middenstand en zijn lekker klein van afmeting.

Is dat in ieder geval opgehelderd, dank je Wim .....
Re:"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
Citaat van: Nieuwenhuis op woensdag 09 maart 2011, 17:25:39
kleine 200m VD 0,5qmm, en zo'n 80m PTT kabel. Daar komt dus nog bij de bekabeling voor seinen en de bedrading voor verlichting e.d. bij . . . . . .

Maak me gelukkig Erik, en ik dacht dat ik al ver was hahahahahaha

Citaat van: Nieuwenhuis op woensdag 09 maart 2011, 17:25:39
de draad die je hebt uitgezocht is prima!

Maar is het die draad met meerdere draadjes in de kern of weet je dat niet?
Re:"SERPENT-CITADEL"
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:"SERPENT-CITADEL"
Citaat van: linuxer op woensdag 09 maart 2011, 19:46:48
Citaat van: Nieuwenhuis op woensdag 09 maart 2011, 17:25:39
de draad die je hebt uitgezocht is prima!

Maar is het die draad met meerdere draadjes in de kern of weet je dat niet?


In de specificatie van artikel 605935 - 89 staat:
Draadopbouw       18 x 0,1 mm
Dwarsdoorsnede    1 x 0.14 mm²

Ja dus! :wink:

Groeten,

Erik.
Re:"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
Kijken, lezen, denken zei mijn vader vroeger altijd.
En laat ik dat nou nog steeds niet goed onder de knie hebben .....

Tnx Erik.
Re:"SERPENT-CITADEL"
Lid sinds: 2007

offline
Re:"SERPENT-CITADEL"
Hoi Peter,

hier kun je deze kabels denk ik goedkoper krijgen.

Betreffende de hoeveelheid kabels: ook bij digitaal geschakelde banen rijst het aantalmeters de pan uit 8o

Groetjes, John
Re:"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
Citaat van: Tilly op woensdag 09 maart 2011, 20:05:23
ook bij digitaal geschakelde banen rijst het aantalmeters de pan uit

Bedankt voor de tip John.
En ik maar denken dat je met digitaal bijna geen draadjes meer nodig hebt .....
"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

"SERPENT-CITADEL"


Voor het afname probleem is in ieder geval een passende oplossing gevonden. Nu wel even bekijken welk van de polen ik kan koppelen want anders dan bij de oudere type transformators zie ik op de 6647 twee bruine aansluitingen. Een snelle blik in 07424 Marklin Handboek Electrotechniek geeft geen resultaat. Daar worden de verschillende polen zelfs door elkaar heen aangesloten. Verder op onderzoek uit dus maar om te kijken hoe ik meerdere 6647's en een 60052 gezamelijk in het bedrijf kan opnemen.

edit: zojuist met de multimeter gekeken maar zonder spanning blijken de bruine polen onderling in de trafo aan elkaar verbonden. Maakt dus niets uit volgens mij. Blijft nog over welke van de polen van de 60052 gebruikt moet gaan worden als 0.