Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

"SERPENT-CITADEL"

Gestart door linuxer vrijdag 07 januari 2011, 08:41:00

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

"SERPENT-CITADEL"
Voor het schakelpaneel heb ik al een "draadje" in de week gezet.
Zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=27488.0 <<< Zie filmpje met het eerste resultaat.

Dit in ieder geval voor het schakelen van de stop secties.
Hoe ik later de wissels aan ga pakken moet ik nog uitzoeken.
"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

"SERPENT-CITADEL"
En nog een draadje wat is uitgezet m.b.t. een stuk software kan worden gesloten.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=27779.0
Dit om "eenvoudig te kunnen proef rijden" om zo analoge schakelingen te kunnen testen.

Software is binnen, het controleren van de schakelingen kan beginnen.
"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

"SERPENT-CITADEL"
Hoewel de prototypes van de lantaarnpaaltjes in het geheim door linuxer sr. worden vervaardigd hebben we toch een aantal foto's weten te bemachtigen:













Re:"SERPENT-CITADEL"
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:"SERPENT-CITADEL"
Dag Peter.

Sterk stukje huisvlijt, waaruit maar weer blijkt
dat onze hobby niet duur hoeft te zijn!!! :lol:
Nu de hamvraag: waar zijn die dopjes van,
tabletten, batterijen . . . ?

Groeten,

Erik.
Re:"SERPENT-CITADEL"
Lid sinds: 2008

offline
Re:"SERPENT-CITADEL"
Ik gok op tandpasta-tubes ....
Re:"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
Citaat van: Nieuwenhuis op woensdag 02 februari 2011, 22:18:48
Nu de hamvraag: waar zijn die dopjes van, tabletten, batterijen . . . ?

Citaat van: huub op woensdag 02 februari 2011, 22:55:21
Ik gok op tandpasta-tubes ....

Zijn onderzetters van Intratuin 12 mm 410 mm voor onder een plant.

Zie ook http://www.nproject.org/nl/modelspoor-scenery/h0-straatlantaarn-van-plantonderzetters.html
"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

"SERPENT-CITADEL"
En hier een eerste ontwerp voor mijn bedieningspaneel:



Voor de combinatie van lagen is gekozen in verband met ruimtegebrek.
Re:"SERPENT-CITADEL"
chester2203
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
Hoe ga jij je schakel paneel inrichten. komen er per wissel twee drukschakelaars of ga je het anders doen. Ik ben heel benieuwd. Wil het namelijk op de zelfde manier doen echter ik wil graag zien in welke stand de wissels staan dmv led oid.
Ben heel nieuwsgierig hoe jij het gaat doen en indien jij een schakeling gebruikt zou ik graag weten welke..
Re:"SERPENT-CITADEL"
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:"SERPENT-CITADEL"
Dag Peter.

Waarmee is het bedieningspaneel uitgetekend?

Groeten,

Erik.
Re:"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
Citaat van: chester2203 op vrijdag 04 februari 2011, 12:35:32
Hoe ga jij je schakel paneel inrichten ......

Frans,

de stop-secties ga ik zoals omschreven in  http://forum.3rail.nl/index.php?topic=27488.0 opnemen op het paneel. Voor de wissels heb ik e.e.a. gevonden in http://forum.3rail.nl/index.php?topic=18946.msg444704#msg444704. Moet ik zelf ook nog verder uitzoeken.

De wisselstand wordt weergegeven met een led in de rijrichting. Als schakelaar wil ik het zelfde model schakelaar gebruiken als ik voor mijn stop-secties heb gebruikt (conrad 701351-8A) maar dan in puls uitvoering 1-0-1. Daarmee bedoel ik dat de schakelaar standaard (altijd) in de middenstand staat, en bij bedienen tegen veerdruk in links/rechts de wisselstanden kan aansturen. Ik weet dat deze bestaan maar moet alleen nog zoeken waar ik ze kan halen/bestellen. Zal zeker ook bij conrad beschikbaar zijn  maar de vraag is onder welk nummer (en voor welke prijs).
Re:"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
Citaat van: Nieuwenhuis op vrijdag 04 februari 2011, 12:40:55
Waarmee is het bedieningspaneel uitgetekend?

Erik,

ik heb deze in iTrain gemaakt. (gratis) te downloaden vanaf http://berros.eu/itrain/nl/installation.php en met de beperkt beschikbare opties van de proefversie voldoende voor dit werk. Heb er ook mijn schakelingen in staan en getest. Handmatig het spoor af lopen i.p.v. een rijdende trein. Niet mooi wel praktisch :)
Re:"SERPENT-CITADEL"
Nobody
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
Citaat van: linuxer op vrijdag 04 februari 2011, 18:37:23
Daarmee bedoel ik dat de schakelaar standaard (altijd) in de middenstand staat, en bij bedienen tegen veerdruk in links/rechts de wisselstanden kan aansturen. Ik weet dat deze bestaan maar moet alleen nog zoeken waar ik ze kan halen/bestellen. Zal zeker ook bij conrad beschikbaar zijn  maar de vraag is onder welk nummer (en voor welke prijs).
Deze ? ===> Klik
Re:"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
Citaat van: Nobody op vrijdag 04 februari 2011, 19:04:10
Deze ? ===> Klik

Wim,

Deze bedoel ik inderdaad maar de prijs valt me wat tegen (of het aantal wissels, het is maar hoe je het bekijkt). Ik moet in ieder geval zoeken op tuimelschakelaar aan/uit/aan. Bedankt ....
"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

"SERPENT-CITADEL"
Nu alle prototypes beschikbaar zijn is er een keuze gemaakt voor het basis type. De nu volgende stap is om deze basis type's te gaan vervaardigen van een meer duurzaam materiaal. Diverse mogelijkheden worden onderzocht.



Zodra er een geschikte materiaalkeuze is gemaakt volgt er meer nieuws.
Re:"SERPENT-CITADEL"
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:"SERPENT-CITADEL"
Dag Peter.

Citaat van: linuxer op vrijdag 04 februari 2011, 18:43:54
Citaat van: Nieuwenhuis op vrijdag 04 februari 2011, 12:40:55
Waarmee is het bedieningspaneel uitgetekend?

ik heb deze in iTrain gemaakt. (gratis) te downloaden vanaf http://berros.eu/itrain/nl/installation.php en met de beperkt beschikbare opties van de proefversie voldoende voor dit werk. Heb er ook mijn schakelingen in staan en getest. Handmatig het spoor af lopen i.p.v. een rijdende trein. Niet mooi wel praktisch :)

Bedankt voor de tip, ga er eens mee aan de slag,
eens kijken of ik er (ook) iets aan heb . . . . :wink:

Groeten,

Erik.
Re:"SERPENT-CITADEL"
Lid sinds: 2009

offline
Re:"SERPENT-CITADEL"
Geweldige lantaarnpalen!
Re:"SERPENT-CITADEL"
chester2203
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
aller eerst geweldig hoe je bezig bent met die lichtmasten been heel benieuwd hoe ze er helemaal afgwerkt gaan uitzien!

nu effies over het schakel bord.
heb een iets goedkopere schakelaar gevonden bij conrad http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=703052
echter die relais die jij wil gebruiken zijn helemaal prijzig. Ik ben ook nog met wat bezig wat veel minder moet gaan kosten ik houd je op de hoogte. Mocht jijj nog wat vinden hoor ik het ook graag!!
Re:"SERPENT-CITADEL"
Nobody
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
Citaat van: chester2203 op vrijdag 04 februari 2011, 23:52:15
heb een iets goedkopere schakelaar gevonden bij conrad http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=703052
Deze schakelaar is inderdaad minder duur. Mááár deze centreert niet in de middenstand :exclaim:
Re:"SERPENT-CITADEL"
chester2203
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
 8) Hoho niet alleen naar hetplaatje kijken hé......
hij centreerd wel wan hij is aan UIT aan als hij niet zou centreren zou hij nooit uit kunnen zijn  :-)....toch?
Re:"SERPENT-CITADEL"
Nobody
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
Citaat van: chester2203 op zaterdag 05 februari 2011, 13:43:23
8) Hoho niet alleen naar hetplaatje kijken hé......
hij centreerd wel wan hij is aan UIT aan als hij niet zou centreren zou hij nooit uit kunnen zijn  :-)....toch?
Je moet 'm handmatig in de middenstand (uit) zetten. De ingestelde standen blijven staan, zoals bij een gewone omschakelaar of aan/uit schakelaar.
Die andere (duurdere) veert terug naar UIT, zoals een joystick.
Re:"SERPENT-CITADEL"
chester2203
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
 :D aha had ik eve over het hoofd gezien......... O:-D
Re:"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
Citaat van: Nobody op zaterdag 05 februari 2011, 13:50:26
Je moet 'm handmatig in de middenstand (uit) zetten .....

Wim,

weet je dit toevallig omdat je deze ook aangeschaft hebt of ....
Ik maak het namelijk niet op uit de tekst. Of kijk ik er ook over heen net als Frans?
Re:"SERPENT-CITADEL"
Ik heb wel zo'n schakelaartje dat je zoekt. Deze geeft een puls en gaat dan terug (veren) naar UIT. http://forum.3rail.nl/index.php?topic=20700.0 linkje naar mijn baan daar staat het in. De Beginner gebruikt deze ook... (het was zijn tip! :D )

groeten minitreintje/Dylan
Re:"SERPENT-CITADEL"
chester2203
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
hahaaah dus toch de gene die ik had gezegt......  B)
Re:"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
Citaat van: chester2203 op zaterdag 05 februari 2011, 23:07:27
hahaaah dus toch de gene die ik had gezegt......  B)

Had ik die zekerheid maar Frans. Er wordt ook nog gesproken over een druk knopje. Ik weet nu nog niet zeker of 703052 8A de juiste is maar dat gaat Dylan zeker bevestigen :). Het pdf praat over een "toggle switch".
Re:"SERPENT-CITADEL"
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:"SERPENT-CITADEL"
Dag Peter.

Sorry dat ik mij in het schakelaar-verhaal meng:
maar denk je dat deze schakelaar wél de juiste is?
In het datablad staat het volgende vermeld:

De 705049-89 is ?3,20 bij 10 stuks, dat is wel
duurder dan de 703052-8A (?2,56). Je kan nog
overwegen om twee drukknoppen toe te passen:
bijvoorbeeld 2x 701113-89 á ?0,66 . . . .

Groeten,

Erik.
Re:"SERPENT-CITADEL"
Nobody
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
Citaat van: linuxer op zaterdag 05 februari 2011, 18:26:04
weet je dit toevallig omdat je deze ook aangeschaft hebt of ....
Ik heb deze schakelaar een tijd terug gekocht voor een niet spoor gerelateerd doel.
De schakelaar 703052 van Conrad is volgens de specs toch van het "terugveer" type. (aan)UIT(aan). Dus UIT is de default stand.
Deze schakelaar is bovendien van veel geringere afmeting dan die, die ik eerst aanbeval.
Chester2203 heeft het dus bij het rechte eind :important:.
Ik geef toe dat ik fout zat. Excuus.  8o
Als je het absoluut zeker wilt weten, bestel je er één. Kan je de kop niet kosten...
Of stuur een mailtje naar Conrad klantenservice.

Re:"SERPENT-CITADEL"
chester2203
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
Citaat van: Nobody op zondag 06 februari 2011, 11:45:06
Citaat van: linuxer op zaterdag 05 februari 2011, 18:26:04
weet je dit toevallig omdat je deze ook aangeschaft hebt of ....
Ik geef toe dat ik fout zat. Excuus.  8o
Als je het absoluut zeker wilt weten, bestel je er één. Kan je de kop niet kosten...
Of stuur een mailtje naar Conrad klantenservice.



he kom op het gaat toch om elkaar te helpen een exuses is niet nodig hoor.... enne ik wist het ook niet zeker keek alleen maar naar de tekst want onder het plaatje staat  "afbeelding kan afwijken"
"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

"SERPENT-CITADEL"
Dat kan er maar uit zijn. Bovendien heb ik nu zoveel tips dat het niet meer fout kan gaan. En dan ook nog eens tijd genoeg om te bestellen en te kijken of e.e.a. juist is want ben voorlopig nog bezig om de bedrading van mijn stop secties netjes weg te werken. Daarna pas de draden voor de wissels naar de stroken toe en dan volgt het paneel pas dus .....



Met wat tegenslag is het dan al weer winter. En tussentijds een mooie zomer. Dan wordt er toch niet aan de baan gewerkt of wel?? Gaat de bouw in 3rail land gewoon door, ook boven de 15 graden celcuis??
Re:"SERPENT-CITADEL"
Nobody
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
Citaat van: linuxer op zondag 06 februari 2011, 15:22:28
Gaat de bouw in 3rail land gewoon door, ook boven de 15 graden celcuis??
Natuurlijk gaat de bouw door!
Een goed lid verslapt nooit :exclaim:
Re:"SERPENT-CITADEL"
"Een goed lid verslapt nooit " foei foei hoort dat hier wel thuis  8o .
Re:"SERPENT-CITADEL"
Nobody
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
Citaat van: Johnnytrein op zondag 06 februari 2011, 15:41:38
"Een goed lid verslapt nooit " foei foei hoort dat hier wel thuis  8o .
Wee, hem die er slecht van denkt...
En in de franse taal: Honi soit qui mal y pense. Zie ===> Klik 



Edit Nobody: Verklaring toegevoegd.
"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

"SERPENT-CITADEL"


Langzaam maar zeker begint het een "georganiseerde bende" te worden.
Re:"SERPENT-CITADEL"
chester2203
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
Ziet er goed uit zeg :thumbup:
"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

"SERPENT-CITADEL"
Naast de stop secties zijn ook de voorbereidingen voor de schakel rails en wissel in volle gang.
Binnen afzienbare tijd (eindelijk) van alle losse draden af!

"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

"SERPENT-CITADEL"
Update zonder foto:

Ik zie de onderkant van de baan nu iets te lang naar mijn zin, maar schijnt er bij te horen.
De helft van de wissels zijn aangesloten. Als de andere helft ook klaar is volgt het aansluiten van de schakelrails. Uiteindelijk kan ik dan door middel van "doorverbindingen" tussen de verschillende soldeerplintjes de benodigde schakelingen "programmeren". Het schakelpaneel komt daar nog tussen op een dusdanige wijze dat zowel automatisch (analoog) als handmatig gereden kan worden.

"perseverare" .....
Re:"SERPENT-CITADEL"
Reinder
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
je bent er maar druk mee zeg
ben benieuwt naar je aankleding op de baan

mvg
Reinder
Re:"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
Citaat van: Reinder op donderdag 10 februari 2011, 21:25:36
ben benieuwt naar je aankleding op de baan

Ik vrees dat dat nog wel even op zich laat wachten Reinder. Ik kan je wel al vertellen dat de verschillende huisjes beschikbaar zijn. Ook uit "de goeie ouwe tijd". Ik zal alleen een selectie moeten maken tussen welke ik ga gebruiken. Ik zie dat als los project waarmee wordt gestart als alle electra gereed is.
Re:"SERPENT-CITADEL"
peterke33
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
even je draadje doorgelezen,en das ook een baan om u tegen te zeggen.het gaat vast en zeker heel mooi worden,ik blijf je volgen als het gaat .

groeten
peter(ke33)
"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

"SERPENT-CITADEL"
Update productieproces lantaarns:

Inmiddels is er een keuze gemaakt in het te gebruiken materiaal. De productielijn is opgezet en de eerste modellen lopen van de band. De nu volgende stap is het installeren van "het binnenwerk". De bedrading moet worden geplaatst naast de verlichtingsbron. Hierbij kan niet langer gebruik worden gemaakt van de conventionele lichtbronnen. Gloeilampen zijn niet langer toegestaan. Er zal dan ook gebruik worden gemaakt van meer moderne middelen.



Bij de eerste lichttest worden metingen verricht om de lichttechnische en elektrische eigenschappen vast te stellen. Meer volgt.
"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

"SERPENT-CITADEL"
Voor de verandering maar weer eens aan de bovenzijde van de baan aan het werk.
Dit keer met het bedieningspaneel.



De kunststof plaatjes liggen op een klein latje wat er voor moet zorgen dat er iets meer ruimte beschikbaar is voor de schakelaars en bijbehorende bedrading & componenten. Het geheel blijft klapbaar om eenvoudig aanpassingen te kunnen maken.
Re:"SERPENT-CITADEL"
chester2203
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
jee, wat ga je hard.... enne ik weet nog niets.... ga nog effies aan de bel hangen om meer te weten te komen...... sorry
Re:"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
Citaat van: chester2203 op zondag 13 februari 2011, 21:45:03
jee, wat ga je hard.... enne ik weet nog niets.... ga nog effies aan de bel hangen om meer te weten te komen...... sorry

Haha en nu gebruik jij sorry! Nee joh .... schijn bedriegt. Nu kan ik even gas geven maar voor je het weet sta ik weer weken stil. Ik ga overigens eerst de stroomvoerende draden verwerken (stop secties) daar ben ik voorlopig wel even zoet mee. Zijn er in het totaal 16 dus tel uit je winst :)

Hoor het wel als je nieuws hebt. Het is de moeite van het wachten waard hopen we maar toch?
Re:"SERPENT-CITADEL"
chester2203
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
al hersteld  :D en dat wachten inderdaad...... B)
"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

"SERPENT-CITADEL"
Re:"SERPENT-CITADEL"
Lid sinds: 2009

offline
Re:"SERPENT-CITADEL"
Citaat van: Nobody op zaterdag 05 februari 2011, 13:50:26
Citaat van: chester2203 op zaterdag 05 februari 2011, 13:43:23
8) Hoho niet alleen naar hetplaatje kijken hé......
hij centreerd wel wan hij is aan UIT aan als hij niet zou centreren zou hij nooit uit kunnen zijn  :-)....toch?
Je moet 'm handmatig in de middenstand (uit) zetten. De ingestelde standen blijven staan, zoals bij een gewone omschakelaar of aan/uit schakelaar.
Die andere (duurdere) veert terug naar UIT, zoals een joystick.

Ho Wim, ik heb deze ook en die veert wél terug naar de centraalstand.
tussen () betekent dat het moment is.

Mvg,
Wilco

Edit: niet naar de uitvoering kijken, maar naar de productnaam.
Re:"SERPENT-CITADEL"
Nobody
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
Citaat van: Beginner op vrijdag 18 februari 2011, 18:24:57
Citaat van: Nobody op zaterdag 05 februari 2011, 13:50:26
Citaat van: chester2203 op zaterdag 05 februari 2011, 13:43:23
8) Hoho niet alleen naar hetplaatje kijken hé......
hij centreerd wel wan hij is aan UIT aan als hij niet zou centreren zou hij nooit uit kunnen zijn  :-)....toch?
Je moet 'm handmatig in de middenstand (uit) zetten. De ingestelde standen blijven staan, zoals bij een gewone omschakelaar of aan/uit schakelaar.
Die andere (duurdere) veert terug naar UIT, zoals een joystick.

Ho Wim, ik heb deze ook en die veert wél terug naar de centraalstand.
tussen () betekent dat het moment is.

Mvg,
Wilco

Edit: niet naar de uitvoering kijken, maar naar de productnaam.

Lees antwoord #76... Dan pas kwekken...
Citaat:
"Ik heb deze schakelaar een tijd terug gekocht voor een niet spoor gerelateerd doel.
De schakelaar 703052 van Conrad is volgens de specs toch van het "terugveer" type. (aan)UIT(aan). Dus UIT is de default stand.
Deze schakelaar is bovendien van veel geringere afmeting dan die, die ik eerst aanbeval.
Chester2203 heeft het dus bij het rechte eind.   :exclaim:
Ik geef toe dat ik fout zat. Excuus.  8o
Als je het absoluut zeker wilt weten, bestel je er één. Kan je de kop niet kosten...
Of stuur een mailtje naar Conrad klantenservice."
Re:"SERPENT-CITADEL"
Lid sinds: 2009

offline
Re:"SERPENT-CITADEL"
@nobody:

kwekken? ik zeg alleen maar mijn bevindingen en () betekent (volgens mij) toch echt dat ie terugveert.

mvg,
Wilco
Re:"SERPENT-CITADEL"
Nobody
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
Citaat van: Beginner op vrijdag 18 februari 2011, 18:56:15
kwekken? ik zeg alleen maar mijn bevindingen en () betekent (volgens mij) toch echt dat ie terugveert.
Kun je niet lezen of wil je niet lezen?
Ik heb toch al toegeven dat ik fout was...
Hoe vaak moet ik boete doen?

Re:"SERPENT-CITADEL"
Lid sinds: 2009

offline
Re:"SERPENT-CITADEL"
@nobody: Nou sorry, misschien had je wat smileys kunnen plaatsen?
als je geen smileys plaatst is het voor mij ook lastig om te lezen hoe je het bedoeld.

Mvg,
Wilco