Op verzoek nog wat uitleg over hoe ik te werk ben gegaan bij het aanleggen van de baan met betrekking tot bedrading, het gebruik van de soldeerstrips en nummering. De gedachte achter de gekozen oplossingen is dat de basis bedrading ligt tot de strips. Vandaaruit kan indien gewenst zeer flexibel aanpassingen worden gedaan.
Stel dat alle schakelingen anders opgezet moeten worden dan volstaan het door alleen de doorverbindingsdraden te verwijderen. Met de basis bedrading kan opnieuw gestart worden zonder het geheel te hoeven veranderen tot het magneetartikel, of erger nog alles uit te moeten zoeken.
Deze aanpak helpt (mij) daarnaast enorm om het overzicht te bewaren en netjes te kunnen werken.
Een beschrijving:

Links op de afbeelding de strips van de wissels waarop per strip recht en afgebogen zijn aangesloten op vier punten. Van de gebruikte strips van 10 zijn de middelste twee punten verwijderd en per set aan de achterzijde doorverbonden. Naast de wissels zijn aan deze strips ook de draden verbonden die naar de wisselschakelaars op het paneel gaan.
Rechts op de afbeelding de strips van de schakelrails waarop per strip links en rechts (rijrichting) zijn aangesloten vierpunten. Ook deze strips zijn aangepast zoals eerder beschreven. Naast de schakelrails zijn aan deze strips ook de draden verbonden die naar de schakelaars op het paneel gaan.
Ik kan de schakelrails namelijk uit schakelen om het automatische rijgedrag uit te kunnen schakelen zodat ook handmatig gereden kan worden zonder overal rekening mee te moeten houden.
Tussen het linker gedeelte op de afbeelding en het rechter gedeelte, de verschillende schakelingen van wissels. Een aantal schakelingen worden naast de schakelrails ook aangestuurd door universeelrelais en seinen.
De kleuren ja, daar zit een klein verhaal achter. Zo?n vier jaar geleden kreeg ik voor de baan vier rollen van zo?n 500m draad in de kleuren zwart, oranje, geel en paars. Ik heb ondanks dat wel de kleuren van Marklin aangehouden en een vertaalslag gemaakt daar waar nodig:
Bruin / Zwart = Nul
Rood / Oranje = Stroom
Geel = Verlichting
Blauw / Paars = Schakeldraden
Wit en wit/geel heb ik (met schelledraad) gebruikt voor het verlengen van de seindraden. Nodig om de kastjes van de seinen onder de baan te verwerken in plaats van erop zoals het sein oorspronkelijk ontworpen is.
Bij de koppeling tussen trafobak en baan zijn nog wat extra kleuren gebruikt, puur voor de vertaling van de 7 polen. Achter deze stekker/stopcontact verbinding gaan de reguliere kleuren weer verder. Er is met gescheiden circuits gewerkt. Er zijn 3 circuits geel en 3 circuits oranje (lees rood).
De nummering zorgt hier voor het overzicht. P1 niveau 1, P2 niveau2 en PR voor het rangeerdeel.
Om het allemaal nog wat complexer te maken, een schakel sectie wordt gevoed door de stroom van zijn eigen niveau. Dus SS-1/1 krijgt stroom van P1. SS-1/2 krijgt stroom van PR. Ben je er nog?
De nummering is een combinatie van afkorting + niveau + volgnummer
SSSR-1/1 = Schaduw Station Schakel Rail van niveau 1 nummer 1
P-1/2 = Power voor niveau 1 nummer 2
SS-1/5 = Schakel Sectie van niveau 1 nummer 5
Kortom kleurige boel met soms wat vreemde nummers, maar wel uit elkaar te houden.
Ik heb een poging gedaan het in WinTrack op te nemen maar dat is wat chaotisch geworden.