Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

De 1200'en van EETC - Uit met de pret?

Gestart door Wijbe woensdag 05 januari 2011, 21:43:54

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
De 1200'en van EETC - Uit met de pret?
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
De 1200'en van EETC - Uit met de pret?
Helaas hoor ik de laatste tijd weinig over de 1200'en van de EEtC, de ex ACTS locs.
Welke locs zijn dit, en wat doen ze op het moment? En wat zijn de toekomstplannen van deze locs?

Ben best wel nieuwschierig wat er mee gaat gebeuren!
Re:De 1200'en van EETC, oftewel de ex 1200 van ACTS
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re:De 1200'en van EETC, oftewel de ex 1200 van ACTS
Vlak voor kerstmis heb ik er nog twee in de Watergraafsmeer zien staan.

Eentje hing middenin twee stammen rijtuigen, verwarmen denk ik!

Gr. Fred.
Re:De 1200'en van EETC, oftewel de ex 1200 van ACTS
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re:De 1200'en van EETC, oftewel de ex 1200 van ACTS
De 1250's die slepen met nachttreinen tussen Amsterdam Centraal en de Meer. 's Ochtends worden ze opgehaald, 's avonds worden ze weggebracht. Scheelt rangeerwerk met de treinloc.
Re:De 1200'en van EETC, oftewel de ex 1200 van ACTS
En de plannen? Gaan ze ooit weer volwaardig rijden, of dienen ze alleen als rangeer en verwarm trein?
Re:De 1200'en van EETC, oftewel de ex 1200 van ACTS
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re:De 1200'en van EETC, oftewel de ex 1200 van ACTS
Ze rijden ook conditieritten met rijtuigen en vliegen wel eens uit. Exacte plannen zijn niet helemaal duidelijk. Naar het schijnt wil EETC zelf haar vakantietreinen gaan rijden.
Re:De 1200'en van EETC, oftewel de ex 1200 van ACTS
Ik denk dat het tijd wordt voor S1200(stichting NS 1200)
Er zijn wel genoeg stomertjes laten ze eerst maar eens een e-beauty nemen.

gR eDDDIE
Re:De 1200'en van EETC, oftewel de ex 1200 van ACTS
Klint zeer goed Laurent! Ze eens goed opknappe en ze kunnen weer 40 jaar mee!
Re:De 1200'en van EETC, oftewel de ex 1200 van ACTS
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re:De 1200'en van EETC, oftewel de ex 1200 van ACTS
Citaat van: BMW-Fan op woensdag 05 januari 2011, 22:12:49
Ik denk dat het tijd wordt voor S1200(stichting NS 1200)
Er zijn wel genoeg stomertjes laten ze eerst maar eens een e-beauty nemen.
NSM heeft er 2, de 1202 die is opgeknapt en de 1211, die nadat deze geheel geplukt is zal worden gesloopt. Verder heeft KLOK er 2, de 1201 en de 1253 waarbij de laatste als pluklok dient voor de 1201. Bij EETC in dienst zijn de 1251, 1252, 1254 en 1255.
Lijkt mij genoeg, of we moeten net zo'n situatie willen als met de Plan U's (4 museumstellen, 1 NSM, 2 goede staat en 1 slechte staat, allen wordt aan gewerkt).
Re:De 1200'en van EETC, oftewel de ex 1200 van ACTS
Gewoon 2 museumloks. En 4 in dienst, lijkt me perfect!
Re:De 1200'en van EETC, oftewel de ex 1200 van ACTS
Citaat van: Laurent op woensdag 05 januari 2011, 22:26:53
(4 museumstellen, 1 NSM, 2 goede staat en 1 slechte staat, allen wordt aan gewerkt).

Doe eens een bezoekje aan de stellen, en geef dan nog eens jouw mening  8)

mvg,
Robin
Re:De 1200'en van EETC, oftewel de ex 1200 van ACTS
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re:De 1200'en van EETC, oftewel de ex 1200 van ACTS
Vorig jaar nog geweest, toen de HIJSM nog bestond. De 115 is gewoon een rijdende bak schroot, de 114 zit er prima uit (goh, NSM), de 121 is ook prima volgens mij en de 113, tja, twijfelgeval, iig levensvatbaarder dan de 115.
Re:De 1200'en van EETC, oftewel de ex 1200 van ACTS
Citaat van: Laurent op woensdag 05 januari 2011, 22:26:53
Bij EETC in dienst zijn de 1251, 1252, 1254 en 1255.
In de 1e kw. 2010 is ex.ACTS-loc 1255 (ex NS 1221) door EETC overgedragen aan de Stichting Klassieke Locomotieven.
Re:De 1200'en van EETC, oftewel de ex 1200 van ACTS
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re:De 1200'en van EETC, oftewel de ex 1200 van ACTS
Daar kwam ik ook later achter ja. Echter staat hij nog steeds, met defecte tractiemotor, op de Meer als reserve.
Re:De 1200'en van EETC, oftewel de ex 1200 van ACTS
Zaterdag 8 januari wordt de 1254 naar Apeldoorn gebracht achter de 1252.

De loc wordt klaargemaakt voor herindienststelling en wordt tevens in de EETC-kleuren gebracht.


(LL)87700 (1252+1254)

Wgm V 10:53
Wgmrba D 10:55
Wgmo LSP D 10:58
Gpda LSP D 10:59
Wp D 11:02
Vtbr D 11:03
Kv D 11:05
Ndb A 11:09
Ndb V 11:17
Bsmz D 11:19
Craw D 11:20
Crao D 11:21
Hvsn D 11:22
Hvs D 11:24
Brn D 11:30
Brna D 11:31
Amfga D 11:36
Amf A 11:38
Amf V 11:45
Ama D 11:48
Bnva D 11:56
Sto D 12:01
Apd A 12:15


(LL)87701 (1252)

Apd V 13:35
Sto D 13:51
Bnva D 13:56
Ama D 14:06
Amf D 14:11
Amfga D 14:13
Brna D 14:19
Brn D 14:20
Hvs D 14:26
Hvsn D 14:28
Crao D 14:29
Craw D 14:30
Bsmz D 14:31
Ndb D 14:34
Kv D 14:39
Vtbr D 14:43
Wp D 14:45
Gpda D 14:48
Wgmo D 14:50
Wgmrba D 14:51
Wgm A 14:53

Bron: http://www.somda.nl/drgls/822/
Re:De 1200'en van EETC, oftewel de ex 1200 van ACTS
Citaat van: Laurent op woensdag 05 januari 2011, 22:26:53
NSM heeft er 2, de 1202 die is opgeknapt en de 1211, die nadat deze geheel geplukt is zal worden gesloopt.
De laatste keer dat ik in het museum was (tijdens het Stoomweekeind in september vorig jaar) stond de 1211 er, aan de buitenkant helemaal opgeknapt, terwijl diezelfde loc tijdens On TraXs nog vol zat met "postzegels". Dus ik vraag me af of die wel gesloopt zal gaan worden...
Re:De 1200'en van EETC, oftewel de ex 1200 van ACTS
Yes , tenminste 2 a 3 locs bij de eetc in dienst! En dus in bruine kleur! Marklin kom maar op met die variant! Want die komt ooit toch!
Re:De 1200'en van EETC, oftewel de ex 1200 van ACTS
Citaat van: wijbe op donderdag 06 januari 2011, 21:49:45
Yes , tenminste 2 a 3 locs bij de eetc in dienst! En dus in bruine kleur! Marklin kom maar op met die variant! Want die komt ooit toch!
Maak er maar gewoon 4 van hoor! Het is echt de bedoeling dat de 1255 ook weer in dienst komt. Als de 1254 weer rijdt wordt de 1251 ook bruin. De lak van de 1252 en 1255 is nog te goed, deze blijven (voorlopig) nog blauw.
Re:De 1200'en van EETC, oftewel de ex 1200 van ACTS
De 1211 wordt voorlopig echt niet gesloopt hoor. Statisch monument.
Re:De 1200'en van EETC, oftewel de ex 1200 van ACTS
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re:De 1200'en van EETC, oftewel de ex 1200 van ACTS
Dat is wat er op NMLD staat.
Re:De 1200'en van EETC, oftewel de ex 1200 van ACTS
NMLD = ??
Re:De 1200'en van EETC, oftewel de ex 1200 van ACTS
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re:De 1200'en van EETC, oftewel de ex 1200 van ACTS
Nederlandse Museummaterieel database. :wink:
Re:De 1200'en van EETC, oftewel de ex 1200 van ACTS
Thnx.
Re:De 1200'en van EETC, oftewel de ex 1200 van ACTS
Iemand zaterdag nog wat gezien van die 1200én?
Re:De 1200'en van EETC, oftewel de ex 1200 van ACTS
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re:De 1200'en van EETC, oftewel de ex 1200 van ACTS
Zaterdag middag stond er nog steeds 1 (bij volgens mij watergraafsmeer) tussen 2 rijtuigstammen in. (waarschijnlijk voor de verwarming van de rijtuigen..)
Re:De 1200'en van EETC, oftewel de ex 1200 van ACTS
Is de 1255.
Re:De 1200'en van EETC, oftewel de ex 1200 van ACTS
Doe eens klik en scroll dan eens naar beneden naar "Spotten in Amf".
Re:De 1200'en van EETC, oftewel de ex 1200 van ACTS
Hij word klaargemaakt door de VSM. Blijkbaar hebben ze weinig geld als de VSM dat doet :lol:
Re:De 1200'en van EETC, oftewel de ex 1200 van ACTS
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re:De 1200'en van EETC, oftewel de ex 1200 van ACTS
Citaat van: wijbe op woensdag 12 januari 2011, 22:22:42
Hij word klaargemaakt door de VSM. Blijkbaar hebben ze weinig geld als de VSM dat doet :lol:
Zucht... of de VSM heeft wel op korte termijn tijd en kan een zakcentje wel gebruiken met zoveel mooi museummateriaal.
Re:De 1200'en van EETC, oftewel de ex 1200 van ACTS
Het gebeurt in de werkplaats van de VSM. Dat is een aardig nuance-verschil.

Bovendien moet je ook maar net een werkplaats treffen die de kennis heeft van dergelijk oud spul en die er zin in heeft. Neem van mij aan dat het niets heeft te maken met te weinig geld.
Re:De 1200'en van EETC, oftewel de ex 1200 van ACTS
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

NS Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re:De 1200'en van EETC, oftewel de ex 1200 van ACTS
VSM heeft natuurlijk ervaring met de 2200. Het zou me niets verbazen dat in ieder geval een groot deel van de electrische installaties overeenkomt, aangezien in beide gevallen die afkomstig zijn van HEEMAF. Wie het beter weet mag het zeggen.
Re:De 1200'en van EETC, oftewel de ex 1200 van ACTS
Lees mijn vorige antwoord nog eens goed.
Re:De 1200'en van EETC, oftewel de ex 1200 van ACTS
Er zijn in Nederland bepaalde werkplaatsen met attesten ( papieren ) voor het werken aan Museum materieel voor derden . De ZLSM en VSM hebben zo'n werkplaats . Ik geloof de SSN ook . De 1200en vallen vanwege de leeftijd onder museumloc's
Re:De 1200'en van EETC, oftewel de ex 1200 van ACTS
Aha, verklaard een hoop! Natuurlijk wel vet dat de VSM dat even doet! :)
Re:De 1200'en van EETC, oftewel de ex 1200 van ACTS
Nee, de VSM doet het onderhoud helemaal niet! Het gebeurt in de werkplaats van VSM; alleen het schilderwerk van de loc wordt door de VSM uitgevoerd.

En dat de werkplaatsen van museumlijnen worden gebruikt heeft niets te maken met de ouderdom van het materieel. Er zou theoretisch best een 189 in Apeldoorn behandeld kunnen worden. Het gebeurt alleen niet.
Re:De 1200'en van EETC, oftewel de ex 1200 van ACTS
Aha, ben wel beniewd hoe die 1200 eruit gaat zien. Marklin komt er vast mee :lol:
Re:De 1200'en van EETC, oftewel de ex 1200 van ACTS
103 220 :

Ooit gehoord van Kennis is macht ?

een bedrijf als de VSM kan in principe wel een Br189 onderhoud , maar meestal wil de leasegever niet dat zijn loc onderhouden door de VSM omdat de kennis niet voorradig is bij de VSM . Een 1200 is een klassieke lok , en is dus beter op zijn recht bij de VSM . De hedendaagse bedrijven ( shunter enzo ) zijn niet meer echt bekend met de techniek van een loc van 60 jaar . Een bedrijf als Shunter heeft meer kennis over de 6400 , 1206 en 189 , niet over de 1200en . Daarom word er ook meestal bij zo speciaal iets gewerkt bij museumbanen . Veel "vuile"trucjes voor de 1200en zijn bekend bij oud machinisten en onderhoudspersoneel . Waar vind je die ? bij musea !

De reden dat ACTS de Class 58 en de rest bij de SSN liet servicen ( Sorry was Shunter op het terrein van SSN ) was puur omdat Shunter geen eigen stek had om te servicen .

Onderhoud ( niet dagelijks , groot werk ) van bijvoorbeeld ICE 3 en Br 189 gaat meestal naar specialisten . net als een V100 Ost of West stuk is hij meestal naar Stendal gaat .
Re:De 1200'en van EETC, oftewel de ex 1200 van ACTS
Ik word hier een beetje moe van. Ik probeer al een tijdje duidelijk te maken dat de VSM niet het onderhoud aan de 1200'en doet, maar een derde partij, en die doet dat in de VSM-werkplaats.

En V100'en worden echt niet in Stendal onderhouden. Dat gebeurt hoofdzakelijk bij Shunter in de Waalhaven. Stendal heeft die locs 'ge/verbouwd' and that's it.
Re:De 1200'en van EETC, oftewel de ex 1200 van ACTS
Ik zal het nog even herhalen want de vorige keren kwam het ook niet over:

- De loc wordt door een onderhoudsbedrijf hersteld / onderhouden, alleen gebeurt dit in een werkplaats van de VSM, en dus NIET "door" de VSM!!!

Net zoals ACTS haar locs liet onderhouden in Rotterdam Noord Goederen bij de SSN maar NIET "door" de SSN. En overigens ook niet door Shunter maar door het onderhoudsbedrijf van ACTS, als ik het me goed herinner.

Shunter doet trouwens ook "grotere" klussen aan materieel hoor, bijvoorbeeld schadeherstel van een 189 of G1206. Of grote reparaties aan een V100, daarvoor hoeft ie echt niet naar Stendal.
Re:De 1200'en van EETC, oftewel de ex 1200 van ACTS
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

NS Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re:De 1200'en van EETC, oftewel de ex 1200 van ACTS
Kijk, nu is het tenminste duidelijk!

Op deze manier geformuleerd zet je de mensen natuurlijk op het verkeerde been (behalve als je al weet hoe het zit, want dan lees je pas wat er wel bedoeld wordt):

Citaat van: 103 220-0 op woensdag 12 januari 2011, 22:54:45
Het gebeurt in de werkplaats van de VSM. Dat is een aardig nuance-verschil.

Bovendien moet je ook maar net een werkplaats treffen die de kennis heeft van dergelijk oud spul en die er zin in heeft. Neem van mij aan dat het niets heeft te maken met te weinig geld.

Dit heb ik dus wel 10x gelezen zonder te weten wat ik nou gemist had...
Re:De 1200'en van EETC, oftewel de ex 1200 van ACTS
Citaat van: timtrein op vrijdag 14 januari 2011, 00:00:53
Net zoals ACTS haar locs liet onderhouden in Rotterdam Noord Goederen bij de SSN maar NIET "door" de SSN. En overigens ook niet door Shunter maar door het onderhoudsbedrijf van ACTS, als ik het me goed herinner.

Klopt, ACTS huurde ruimte in de loods van de SSN en had daar een eigen afdeling (O&S wat later de Railfactory is gaan heten) die het materieel onderhield.
Re:De 1200'en van EETC, oftewel de ex 1200 van ACTS
Wie geïnteresseerd is in de lotgevallen van de 1252 en 1254 kijkt hier en dan actuele foto's -> 2011 -> januari. Onder andere alle EETC 1200'en op een foto!


Edit Gerard: link verbeterd
Re:De 1200'en van EETC, oftewel de ex 1200 van ACTS
Citaat van: 103 220-0 op maandag 24 januari 2011, 22:15:53
Wie geïnteresseerd is in de lotgevallen van de 1252 en 1254 kijkt hier en dan actuele foto's -> 2011 -> januari. Onder andere alle EETC 1200'en op een foto!

Link werkt niet, er moet .nl achter.
Re:De 1200'en van EETC, oftewel de ex 1200 van ACTS
En dat heb ik net gedaan en de link werkt.
Re:De 1200'en van EETC, oftewel de ex 1200 van ACTS
Citaat van: Gerard op donderdag 27 januari 2011, 15:16:31
En dat heb ik net gedaan en de link werkt.

... waardoor ik de fraaie platen kon zien. Bedankt voor de link naar dit mooie materieel. :thumbup:

Gr, Ben.
Re:De 1200'en van EETC, oftewel de ex 1200 van ACTS
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:De 1200'en van EETC, oftewel de ex 1200 van ACTS
Ik heb weer met veel genot naar de 1200'en gekeken, geeft je toch telkens weer een gevoel dat het spoedig zal zijn afgelopen met de inzet van deze prachtige loks.
Hoe houden ze deze loks draaiend, onderdelen zijn er nauwelijks meer, neem ik aan, of hebben ze nog wat plukloks?
Re:De 1200'en van EETC, oftewel de ex 1200 van ACTS
Twee locs zijn dienstvaardig en een derde komt met enkele weken terug op baan in EETC-roodbruin. Ze blijven dus nog wel even!
Re:De 1200'en van EETC, oftewel de ex 1200 van ACTS
Zou geweldig zijn als ze nog een jaartje of 10 mee gaan. Dan is het wel gebeurd vrees ik.
Re:De 1200'en van EETC, oftewel de ex 1200 van ACTS
Dat dachten ze in 1999 ook....
Re:De 1200'en van EETC, oftewel de ex 1200 van ACTS
:lol:
Re:De 1200'en van EETC, oftewel de ex 1200 van ACTS
Inmiddels is de eerste 1200 in roodbruin verschenen. Loc staat op dit moment niet toegankelijk op de Watergraafsmeer. EETC gaat de loc presenteren en om zoveel mogelijk liefhebbers de kans te geven de machine te zien, wordt zaterdag een rit met de loc gemaakt en zal er voor fotografen ruim tijd worden gemaakt om hun plaatjes te kunnen schieten. Als de dienstregeling bekend is, zal die in dit topic worden gepost. Zet zaterdag dus alvast in je agenda.