Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Vraagje over locs smeren (marklin)

Gestart door Mistr_t woensdag 05 januari 2011, 16:41:35

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Vraagje over locs smeren (marklin)
Hoi, over het laatst raadden jullie me aan om mijn locs eens te smeren. Ik heb in alle dichtbijzijnde modelbouwwinkels gezocht, maar niemand had er speciale olie voor  :(. toen heeft m'n pa me deze olie gegeven:

Ik weet niet of deze er wel geschikt voor is... En die spuitbus spuit ook echt enorm hard, te hard om in een loc te spuiten. En, iemand zei iets van "de daarvoor bestemde gaten" (voor de olie), maar ik zou niet weten waar ik olie zou moeten injecteren...
Hier foto's van onderkant van locs:



Waar zou ik dan de olie in moeten doen?

Alvast bedankt,
Joeri
Re:Vraagje over locs smeren (marklin)
Geef die spuitbus maar weer gauw terug. Geen idee wat erin zit, maar olie breng je aan met een naald in minieme hoeveelheden.
Olie is vooral bedoeld om lagers te smeren.
Re:Vraagje over locs smeren (marklin)
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re:Vraagje over locs smeren (marklin)
Die WD 40 zou ik niet gebruiken! Zoals je gezegd komt daar teveel olie uit (en is ook niet speciaal geschikt voor modeltreinen.)

Bij elke Märklin-winkel moet je speciale Märklin-smeerolie kunnen krijgen of bestellen (artikelnr. 7149)  Roco heeft speciaal smeervet (10905) wat je ook kunt gebruiken. Gebruik niet teveel olie of vet, een klein drupje olie of klein likje vet is meer dan genoeg! Afhankelijk van het type motor in je loc, moet je op andere plekken smeren. Kijk daarvoor in de boekjes die bij je loc geleverd zijn.

Bij de oudere hoogvermogens motoren moet je een drupje op de uiteinden van de "krukas" doen. Die uiteinden van die as steken vaak een heel klein beetje links en rechts uit het motorblok. Op de tandwielen bij de wielen kun je ook een drupje doen, maar niet teveel!

Bij Softdrivesinus motoren moet je een beetje vet in de daarvoor bestemde openingen doen. Dit zijn vaak ronde openingen waarin je de aandrijfassen kunt zien ronddraaien.
Re:Vraagje over locs smeren (marklin)
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re:Vraagje over locs smeren (marklin)
Hallo Joeri,

Als je de spuitbus gebruikt, kan je de lok net zo goed onderdompelen.  :lol:  :lol:

In de spuitbus zit een z.g. penetrant.  Een smeermiddel vermengt met een oplosmiddel. Dit is mooi voor je roestige fietsketting, maar niet voor je treinen.

Investeer in een klein busje Märklin olie, of een andere (zeer) dunne olie.
Deze mag natuurlijk niet plantaardig zijn!!
Je 366xx -lok heeft een cardanoverbrengong, waarbij vet wordt geadviseerd (Trix) zie ook je gebruiksaanwijzing.

Als je geen fijne doseertuut/naald op je flesje hebt, een druppel in een kroonkurk, en met de kop een speld spaarzaam aanbrengen op de gewenste punten.
(asjes van tandwielen, motor/collector-as, assen lok in frame. Vergeet ook je rijruigen/goederenwagens niet. Staal op kunststof vreet zonder smering op den duur in!)

M.vr.gr. Marcel
Re:Vraagje over locs smeren (marklin)
Wat is dat nou ? WD-40 is kruipolie........
Voor Märklinmodellen gaat met wel wat voorzichtiger te werk.
De betreffende olie wordt geleverd in kleine flesjes met een handige (?) verpakking.
Handig om de olie op de plaats te krijgen, niet te veel en nergens anders.

Zie M* nummer 7149

Waar die olie moet, staat in de beschrijving.
Dat is meestal op de assen, net naast de wielen,
bij de oudere modellen op de ankeras, waar die door het motorhuis en schild komt

etc. etc.
Re:Vraagje over locs smeren (marklin)
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re:Vraagje over locs smeren (marklin)
Hallo Yoeri

ik gebruik net zoals Huub zegt marklin nummer 7149  die verkopen ze wel bij marklin shops en op beurzen (bij handelaren, maar let op ze hebben ze soms wel en soms niet mee)

dus ik weet niet waar jij geweest bent ??

Ps: @ Walter : ik zal het doen (zie bericht hieronder)
Re:Vraagje over locs smeren (marklin)
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:Vraagje over locs smeren (marklin)
Hallo Heren,

eerst dezelfde topics samengevoegd, en daarna de dubbele berichten en de reacties op het dubbele topic afgesplitst (dus dubbel werk) Gebruik svp de knop meld bericht aan moderator, dan zelf nieuwe reacties te gaan plaatsen dat een topic dubbel is.

met vriendelijke groet,

Walter
Re:Vraagje over locs smeren (marklin)
M'n pa heeft die handleidingen weggegooid >< en ik vind ze nergens op het web...
Ik heb 'n 6505 dieselloc en een 185 156-7 railion electro-lok
Re:Vraagje over locs smeren (marklin)
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re:Vraagje over locs smeren (marklin)
Je kunt ook even op onze Wiki onder het kopje Techniek en dan Onderhoud kijken. Daar staat veel informatie over het topfit houden van je locs.
Klik maar eens op dit linkje en dit linkje!  :wink:
Re:Vraagje over locs smeren (marklin)
Is al een eind over datum maar wil er toch even op reageren.

Citaat van: 10103 op woensdag 05 januari 2011, 16:53:48
Die WD 40 zou ik niet gebruiken!

Waarom zou je die niet kunnen toepassen?

Ik gebruik WD40 met grote regelmaat om de assen, in de asbussen, los te krijgen van locs die jaren stil gestaan hebben en waar de olie van is verharst.
Na deze behandeling, wanneer alles "los" is, word alles weer schoongemaakt en voorzien van een heel klein druppeltje olie (10W40/motorolie) op alle draaipunten.
Ja, 10W40 motorolie, goedkoper en beter dat de kant en klare flaconnetjes van Faller of Märklin.

WD40 heeft een reinigende en smerende werking en om dat reinigen gaat het hem nu (bij mij en voor mijn klanten).

De standaard periodieke smering gebeurd uiteraard niet met WD40, maar met de al genoemde 10W40 motorolie.
Beslist geen naaimachine- olie gebruikten want deze is veel te dun en komt tijdens het rijden op punten waar men dat liever niet heeft.

Re:Vraagje over locs smeren (marklin)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Vraagje over locs smeren (marklin)
Riny, als naaimachineolie al te dun is, dan is WD40 al helemaal uit den boze.
Je kunt de spuitbus erg moeilijk doseren en richten.
Alleen tijdens een grote schoonmaak en dan alleen als je de lok hebt gedemonteerd, zodat je niet alles met WD40 onder spuit.
Maar ik prefereer dan liever een wasbenzinebadje en daarna wat olie.

Citaat van: Mistr_t op woensdag 05 januari 2011, 18:10:18
M'n pa heeft die handleidingen weggegooid >< en ik vind ze nergens op het web...
Ik heb 'n 6505 dieselloc en een 185 156-7 railion electro-lok
Joeri, voed die Pa van je eens op, wat hij doet is heiligschennis.... :evil:

Je kunt op de Nederlands Marklin site het service handboek uit 1989 downloaden, daarin vind je alles over onderhoud van oudere lokomotieven, hieronder de directe downloadlink.
http://www.marklin.nl/support/support-pdfs/pdf-bestanden/Servicehandboek0735NL.pdf
Re:Vraagje over locs smeren (marklin)
Citaat van: Kappa op vrijdag 07 januari 2011, 10:58:35
Riny, als naaimachineolie al te dun is, dan is WD40 al helemaal uit den boze.
Je kunt de spuitbus erg moeilijk doseren en richten.
Alleen tijdens een grote schoonmaak en dan alleen als je de lok hebt gedemonteerd, zodat je niet alles met WD40 onder spuit.
Maar ik prefereer dan liever een wasbenzinebadje en daarna wat olie.

Citaat van: Mistr_t op woensdag 05 januari 2011, 18:10:18
M'n pa heeft die handleidingen weggegooid >< en ik vind ze nergens op het web...
Ik heb 'n 6505 dieselloc en een 185 156-7 railion electro-lok
Joeri, voed die Pa van je eens op, wat hij doet is heiligschennis.... :evil:

Je kunt op de Nederlands Marklin site het service handboek uit 1989 downloaden, daarin vind je alles over onderhoud van oudere lokomotieven, hieronder de directe downloadlink.
http://www.marklin.nl/support/support-pdfs/pdf-bestanden/Servicehandboek0735NL.pdf
Ik weet het... (heel diepe zucht :p) Ik heb net een busje olie van marklin op ebay besteld, omdat m'n ouders niet meer wouden zoeken achter olie... ouders he ;)
En btw, dat handboek is inderdaad wel erg handig :D. Ik heb net alle rails dat ik heb opgeschreven en ga zometeen eens proberen een baan te ontwerpen in wintrack 8).
Re:Vraagje over locs smeren (marklin)
Citaat van: Kappa op vrijdag 07 januari 2011, 10:58:35
Riny, als naaimachineolie al te dun is, dan is WD40 al helemaal uit den boze.
Je kunt de spuitbus erg moeilijk doseren en richten.
Alleen tijdens een grote schoonmaak en dan alleen als je de lok hebt gedemonteerd, zodat je niet alles met WD40 onder spuit.

Beste Ad,

Uiteraard heb je gelijk, alleen even niet goed gelezen :D :D

Citaat van: Riny op vrijdag 07 januari 2011, 08:45:23
Ik gebruik WD40 met grote regelmaat om de assen, in de asbussen, los te krijgen van locs die jaren stil gestaan hebben en waar de olie van is verharst.

Ik heb het hier dus ook over groot onderhoud.
Inderdaad had ik het wat ruimer moeten be- woorden dus de reactie van mijn kant was niet volledig.
Maar goed, dit heb jij nu aangevuld.

Over het doseren van de WD40, zelf spuit ik deze in een klein bekertje om vervolgens met een injectienaald de assen in de asbussen te doseren om deze weer los te krijgen.
Dit werkt toch echt sneller als uitsluitend wasbenzine betreffende die punten te reinigen.
Wanneer alles werkelijk vast en "aangekoekt" zit gaat een gedemonteerde loc in een ultrasoon- reiniger gevuld met wasbenzine.
Na 3 minuten als nieuw.
Re:Vraagje over locs smeren (marklin)
Je kan ook naaimachine olie gebruiken dit doe ik al jaren en werkt super

Je moet even de boekjes lezen van het smeren meestal zit er en kusentje bij de motor en daar moet de olie in en je moet de tandwielen smeren en de koppelstangen ook (metalen tandwielen moet je smeren ) (plastic tandwielen niet)

Re:Vraagje over locs smeren (marklin)
Hoi

Tandwielen moet je niet smeren, alleen de lagers ervan.

Märklin zelf schrijft gewoon 10W40 motorolie voor. Lees de gebruiksaanwijzingen maar eens na.

Bart
Re:Vraagje over locs smeren (marklin)
Oow zekker moet je de tandwielen smeren  :lol: anders gaan ze piepen ;)

Maar je kan ook naaimachine olie gebruiken hoor met en klipje

Dit werkt ook super

En ik heb hier meer als 50 handleidingen en dan staat daar in dat je de tandwielen ook moet smeren ;)

Beter lezen jij  :lol: :lol: :lol: :lol:

Re:Vraagje over locs smeren (marklin)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Vraagje over locs smeren (marklin)
Citaat van: lokpaint op dinsdag 11 januari 2011, 21:49:42
Tandwielen moet je niet smeren, alleen de lagers ervan.
Bart waarom zit er dan olie in de versnellingsbak van een auto?
Re:Vraagje over locs smeren (marklin)
Ik zal je uitleg geven ;)

Als je er orginele boekjes bij hebt lees deze eerst door

Het beste is natuurlijk Marklin ollie Maar (Naaimachine ollie is ook goed)

Als je de loc opendraait zie je gaatjes zitten bij de motor ik zal en foto voor je maken

Je moet de ollie in het gat stoppen waar en stangetje in zit daar stop je 3 drupjes ollie in

Als je dan onder de loc kijkt zie je tandwielen smeer deze een probeer de wielen rond te draaien

Dan draai je de kap er weer op en klaar is kees;)

Ik zal je wel adviseren die wd40 weg te doen
en naaimachine ollie te halen ;)
Of marklin ollie

ik Hoop je zo genoeg informatie gegeven te hebben
Re:Vraagje over locs smeren (marklin)
Smeren..............doen jullie veel te veel :shock:
Verversen (of te wel reinigen van alle lopende delen) doen jullie te weinig :lol:

Re:Vraagje over locs smeren (marklin)
lucien je kan ook en loc hebben met gaten er in hoor;)

dan moet je daar ook ff tekening van neer zetten
Re:Vraagje over locs smeren (marklin)
Wie is Ollie ?, is toch 1 of ander hondje uit een strip  8)

Olie gaat gewoon beter, zo'n ollie tusen je tandwielen, wil je echt niet hebben :wink: :mrgreen:

Mvg Gert
Re:Vraagje over locs smeren (marklin)
Citaat van: v200marklin op woensdag 12 januari 2011, 15:17:51
Wie is Ollie ?
Ollie B. Bommel. De Heer van stand, residerend op Bommelstein. En voor wie geld geen rol speelt.
Ken uw klassieken :!:
Re:Vraagje over locs smeren (marklin)
Citaat van: robert9368 op woensdag 12 januari 2011, 12:53:31
Ik zal je uitleg geven ;)

Als je er orginele boekjes bij hebt lees deze eerst door

Het beste is natuurlijk Marklin ollie Maar (Naaimachine ollie is ook goed)

Als je de loc opendraait zie je gaatjes zitten bij de motor ik zal en foto voor je maken

Je moet de ollie in het gat stoppen waar en stangetje in zit daar stop je 3 drupjes ollie in

Als je dan onder de loc kijkt zie je tandwielen smeer deze een probeer de wielen rond te draaien

Dan draai je de kap er weer op en klaar is kees;)

Ik zal je wel adviseren die wd40 weg te doen
en naaimachine ollie te halen ;)
Of marklin ollie

ik Hoop je zo genoeg informatie gegeven te hebben
Ik heb naaimachine olie op de tandwielen gedaan, maar aan de rest durfde ik echt niets doen zonder duidelijkheid :S
Re:Vraagje over locs smeren (marklin)
Citaat van: Mistr_t op woensdag 12 januari 2011, 18:00:42

Ik heb naaimachine olie op de tandwielen gedaan, maar aan de rest durfde ik echt niets doen zonder duidelijkheid :S

Pffff....

Er is al aangegeven geen naaimachineolie te gebruiken en de tandwielen niet te smeren.

En waarom de tandwielen niet?
Ten eerste omdat dit niet nodig is. De tanden schuren niet langs elkaar, maar rollen tegen elkaar af.
Bovendien komt er altijd wel iets van de lagerolie op, wat ruim voldoende is.

Ga je deze nou ook nog eens smeren dan wordt het één stofaantrekkende kliederboel.

Waarom zit er dan olie in een versnellingsbak van een auto?

Ten eerste omdat hier ook lagers in zitten.
Ten tweede voor de schakelvorken en nokken.
ten derde voor de koeling.
Ten vierde omdat de tanden meestal een te slechte kwaliteit hebben om fatsoenlijk af te rollen. Vooral de achteruit is maar een simpel ruw gevalletje. Daarom gieren de auto's ook als ze achteruit rijden.



Bart