Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Welke lijm om poppetjes vast te zetten

Gestart door Edwin woensdag 05 januari 2011, 16:35:08

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Welke lijm om poppetjes vast te zetten
Welke lijm kun je het beste gebruiken om poppetjes vast te zetten. Wij gebruiken faller plasticlijm, maar vinden dit toch vaak slecht hechten.

Edwin
Re:Welke lijm om poppetjes vast te zetten
Klein drupje seconde lijm gebruik ik altijd. Je hebt vele soorten, van gel tot hele vloeibare. Let op bij seconde lijm dat je niet blaast OID en het rustig laat uitharden. Als het dof wordt is de verbinding niet heel stevig meer. Seconde lijm hardt uit door het verdampen van vocht. Bij heel koud weer werkt het dus minder snel.

Gr Joost
Re:Welke lijm om poppetjes vast te zetten
Ook ik gebruik secondelijm. Werkt goed. Als het vast zit, zit het goed vast, maar je kan de poppetjes loshalen zonder dat je ze breekt.
Re:Welke lijm om poppetjes vast te zetten
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re:Welke lijm om poppetjes vast te zetten
Ik gebruik gewoon houtlijm, blijft goed vastzitten en is weer makkelijk te verwijderen indien nodig.

Gr, Ad
Re:Welke lijm om poppetjes vast te zetten
Noch hin und weg (61120) is hiervoor speciaal ontwikkeld.

Guy
Re:Welke lijm om poppetjes vast te zetten
Citaat van: Ad48 op woensdag 05 januari 2011, 16:42:50
Ik gebruik gewoon houtlijm, blijft goed vastzitten en is weer makkelijk te verwijderen indien nodig.

Gr, Ad
Vallen de poppetjes dan niet makkelijk om? Bij mij zitten ze met een paar seconde vast, dus ik hoef ze nauwelijks te ondersteunen. Houtlijm droogt langzaam, en je moet de poppetjes toch echt ondersteunen want anders vallen ze om. Bij mij in ieder geval.
Re:Welke lijm om poppetjes vast te zetten
Lid sinds: 2010

RMW - Sinds 1963

offline
Re:Welke lijm om poppetjes vast te zetten
Citaat van: Edwin op woensdag 05 januari 2011, 16:35:08
Welke lijm kun je het beste gebruiken om poppetjes vast te zetten. Wij gebruiken faller plasticlijm, maar vinden dit toch vaak slecht hechten.

De Faller Plasticlijm is hier ook niet voor bedoeld, aangezien er een laag verf op het plastic van het poppetje zit (in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Faller-huisjes waar de kleur al in het kunststof zelf zit verwerkt).

Wij gebruiken voor de poppetjes óf VELPON Alleslijm (goed voor veel dingen op de modelbaan) óf goedkope papierlijm (makkelijk, voordelig en sterk genoeg voor een poppetje), die je bijvoorbeeld bij de Bruna kunt krijgen. Met VELPON zitten ze goed vast, maar kun je ze ook nog redelijk makkelijk verwijderen, met papierlijm blijven ze staan, maar meer dan dat ook niet (niet aanraken).


M.v.g.

Maikel (RMW)
Re:Welke lijm om poppetjes vast te zetten
Ik heb wat van die enkele Preiser figuurtjes op de beurs gekocht.
Deze enkele figuurtjes zijn standaard vastgeplakt op flinterdun dubbelzijdig tape.
Met een mesje snijd ik een klein vierkantje van 1,5 bij 1,5 mm uit en vervolgens plak ik zo het figuurtje op de juiste plek (bijv. de machinist in de stoomlocomotief)

Vriendelijke groet,
Henk163
Re:Welke lijm om poppetjes vast te zetten
Lid sinds: 2010

RMW - Sinds 1963

offline
Re:Welke lijm om poppetjes vast te zetten
Citaat van: Henk163 op woensdag 05 januari 2011, 16:58:22
Ik heb wat van die enkele Preiser figuurtjes op de beurs gekocht.
Deze enkele figuurtjes zijn standaard vastgeplakt op flinterdun dubbelzijdig tape.
Met een mesje snijd ik een klein vierkantje van 1,5 bij 1,5 mm uit en vervolgens plak ik zo het figuurtje op de juiste plek (bijv. de machinist in de stoomlocomotief)

Vriendelijke groet,
Henk163

Valt zo'n glimmend ding in de "open lucht" (lees: ergens op je modelbaan) niet op? In een stoomloc natuurlijk niet, maar gewoon op straat?


M.v.g.

Maikel (RMW)
Re:Welke lijm om poppetjes vast te zetten
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re:Welke lijm om poppetjes vast te zetten
Hallo Edwin

ik lijm ze vast met plasticlijm en dan krab ik de verf weg (in wagons )
ik heb het nog niet op de baan zelf gedaan

Re:Welke lijm om poppetjes vast te zetten
Ik gebruik secondelijm, een klein druppeltje is meer dan voldoende. Bij de lijmen van Faller, Revell, Kibri en dergelijke moet je de poppetjes een tijdje ondersteunen tot de lijm gedroogd is, met secondelijm staat die meteen goed vast.

Citaat van: RMW op woensdag 05 januari 2011, 17:05:01
Valt zo'n glimmend ding in de "open lucht" (lees: ergens op je modelbaan) niet op? In een stoomloc natuurlijk niet, maar gewoon op straat?
Dat "glimmende ding" snap ik niet. Als je Preisertjes zelf schildert moet je dat natuurlijk nooit met glansverf maar met matverf doen: kleding glimt nu eenmaal niet (uitzonderingen daargelaten natuurlijk).
Re:Welke lijm om poppetjes vast te zetten
Lid sinds: 2010

RMW - Sinds 1963

offline
Re:Welke lijm om poppetjes vast te zetten
Citaat van: Gerard op woensdag 05 januari 2011, 18:54:13
Dat "glimmende ding" snap ik niet. Als je Preisertjes zelf schildert moet je dat natuurlijk nooit met glansverf maar met matverf doen: kleding glimt nu eenmaal niet (uitzonderingen daargelaten natuurlijk).

Ik bedoel ook iets anders: "flinterdun dubbelzijdig tape", waar Henk het over had. Valt dat niet op als je dat onder je poppetje plakt op de baan?

M.v.g.

Maikel (RMW)
Re:Welke lijm om poppetjes vast te zetten
Oh, bedoel je dat :). Ik denk dat als het stukje tape niet onder het poppetje uitsteekt je er niets van zal zien.
Re:Welke lijm om poppetjes vast te zetten
Ik gebruik meestal ook secondenlijm.
Maar ik haal onderzijde schoeisel wel eerst over waterproof schuurpapiertje.
Voordeel; hechting is beter en als het figuurtje verwijdert moet worden, blijven er geen verfresten achter op de ondergrond.
figuurtjes los halen van een object, gaat goed met ouderwets flexibel scheermesje.


mvg
Henk
Re:Welke lijm om poppetjes vast te zetten
Hallo

De "Hin und Weg" kleber van Noch (61120) vind ik ideaal.
Je kunt Preisertjes dan ook heel gemakkelijk verplaatsen, oppakken en ergens anders neerzetten.
Ze staan dan gelijk redelijk vast. Erg eenvoudig bij het steeds wisselen van scenes.

Groetjes,

Minto Tighfield :D
Re:Welke lijm om poppetjes vast te zetten
hoi Minto Tighfield

welk nummer is dat van noch

mvg gerard
Re:Welke lijm om poppetjes vast te zetten
Citaat van: gerard5663 op woensdag 05 januari 2011, 19:23:55
hoi Minto Tighfield

welk nummer is dat van noch
Citaat van: guyremgabdel op woensdag 05 januari 2011, 16:49:04
Noch hin und weg (61120) is hiervoor speciaal ontwikkeld.

Guy
Re:Welke lijm om poppetjes vast te zetten
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Welke lijm om poppetjes vast te zetten
Dag Edwin.

Ook ik gebruik, net als Henk DZ-tape naar tevredenheid.
Werkt direkt, zonder knoeien en (niet onbelangrijk) herstelbaar!
E.e.a. is echter wel sterk afhankelijk van de ondergrond waarop
gelijmd wordt. De DZ-tape die ik gebruik is 1cm breed, glimt niet (!)
en heeft meer dan voldoende kleefkracht voor de Preisertjes.

Werkwijze: vóór het schilderen een strookje van zo'n 5cm tape
waarvan aan één zijde aan beide uiteinden een halve cm van de
beschermlaag verwijderd is (en dus plakt) in een wasknijper in de
lengterichting klemmen. De DZ-tape dan strak op de platte kant
van de wasknijper vouwen en vastplakken op de laatste cm.
De volledige plakzijde is dan aan de bovenzijde.
Voor ik de preisertjes op het DZ-tape druk, even de voetjes langs
een zandvijltje halen. Op deze wijze kun je per soort Preisertjes
meerdere knijpers maken: handig met vasthouden en neerzetten
tijdens het schilderen. Na het schilderen met een scalpeermesje
netjes langs de voetjes,  beschermlaag van de tape onder de
voetjes verwijderen en neerzetten.

Groeten,

Erik.
Re:Welke lijm om poppetjes vast te zetten
Ik gebruik ook hin und weg van Noch, echt ideaal. Bij verwijdering blijven de voetjes aan de poppetjes.

gr. henk
Re:Welke lijm om poppetjes vast te zetten
Citaat van: RMW op woensdag 05 januari 2011, 16:53:14

De Faller Plasticlijm is hier ook niet voor bedoeld, aangezien er een laag verf op het plastic van het poppetje zit (in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Faller-huisjes waar de kleur al in het kunststof zelf zit verwerkt).

Wij halen de verf van het lijmvlak af, dus dat is het probleem niet en in de wagons zit ook geen verf.

Citaat van: guyremgabdel op woensdag 05 januari 2011, 16:49:04
Noch hin und weg (61120) is hiervoor speciaal ontwikkeld.

Guy

Als ik van de week mijn digirails dr80015 decoder voor de wagonverlichting op ga hslen zal ik eens een flesje meenemen. En anders de secondelijm eens proberen.

Bedankt allemaal voor het antwoorden

Edwin
Re:Welke lijm om poppetjes vast te zetten
Als je secondelijm gaat gebruiken en bijvoorbeeld poppetjes in gebouwen, treinen, bussen of auto's wil plakken: laat de lijm een uurtje uitwasemen voordat je de gebouwen enz. weer "sluit". Anders loop je een redelijke kans dat er zich op de ramen van de gebouwen enz. een witte waas vormt die je niet makkelijk meer wegkrijgt.
Re:Welke lijm om poppetjes vast te zetten
Hoi


Het hangt er van af waar. In rijtuien zet ik ze vast met secondelijm of plasticlijm. Beiden werkt.

Op de baan echter, is absoluut de sterkste verbinding die ik tot stand kan brengen met een druppel houtlijm. Hiermee kun je poppetjes ook prima op niet gladde oppervlakken zetten. Een dotje lijm, even ondersteunen tot het droog is en het zit muurvast. Met een beetje water altijd weer weg te halen. Secondelijm is voor deze toepassing te broos en niet volumineus genoeg.

Roland
Re:Welke lijm om poppetjes vast te zetten
Ik gerbuik "rubber cement" is makkelijk aan te brengen en ook weer makkelijk te verwijderen als het moet.
Het is in iedere goede fotozaak te krijgen.

Gr. René
Re:Welke lijm om poppetjes vast te zetten
in de rijtuigen plak ik de poppetjes vast met foto lijm.
als je ze dan verkoopt, is ht hel makkelijk te verwijdeen.
gr.Ton
Re: Welke lijm om poppetjes vast te zetten
..... kuch...... blaaaaaas zo stof is weg  :D

Nog niet genoemd ik plak poppetjes met kontaktlijm op de ondergrond. Beetje aan de voetjes en dan neerzetten. Is ook weer makkelijk los te halen als het moet.

Mvg, Johan
Re: Welke lijm om poppetjes vast te zetten
Ik gebruik dubbelzijdig tape.
Perfect bij mij ten minste.

Tony
Re: Welke lijm om poppetjes vast te zetten
Ook ik gebruik de witte houtlijm , makkelijk weer los te halen en lijmresten van voetjes af te krijgen .
Re:Welke lijm om poppetjes vast te zetten
Citaat van: ÖBB op woensdag 05 januari 2011, 19:50:10
Ik gebruik ook hin und weg van Noch, echt ideaal. Bij verwijdering blijven de voetjes aan de poppetjes.
Idem.
Re: Welke lijm om poppetjes vast te zetten
Niets is zo ergerlijk als rond rammelende Preisers in een rijtuig dat daarma weer open moet.
In de meeste rijtuigen heb ik het interieur beschilderd het is dan dus verf-op-verf lijmen.
Daar komt nog bij dat het zitvlak van die poppetjes nooit mooi op de bankjes past, zelfs niet na een enkelamputatie.

Kortom, ik gebruik 2-componenten lijm in de rijtuigen. Vult lekker op. Is handig aan te brengen met een cocktail prikkertje.
Geen last meer van uitstappende passagiers. Blijven rustig zitten/staan zelfs bij de zwaarste ontsporingen.

Cor
Re: Welke lijm om poppetjes vast te zetten
hallo, ik gebruik houtlijm goedkoop en droogt transparant op.
Je moet na het insmeren het poppetje op de plaats zetten.
Er af halen 5 minuten wachten en terug plaatsen.
Re: Welke lijm om poppetjes vast te zetten
Citaat van: Brenner op zaterdag 27 oktober 2012, 11:43:38
Niets is zo ergerlijk als rond rammelende Preisers in een rijtuig dat daarma weer open moet.
In de meeste rijtuigen heb ik het interieur beschilderd het is dan dus verf-op-verf lijmen.
Daar komt nog bij dat het zitvlak van die poppetjes nooit mooi op de bankjes past, zelfs niet na een enkelamputatie.

Kortom, ik gebruik 2-componenten lijm in de rijtuigen. Vult lekker op. Is handig aan te brengen met een cocktail prikkertje.
Geen last meer van uitstappende passagiers. Blijven rustig zitten/staan zelfs bij de zwaarste ontsporingen.

Cor

:D En ik maar denken: "Hoe komt het dat de NS nog steeds redelijk volle treinen heeft met die tarieven?"  :D
Re: Welke lijm om poppetjes vast te zetten
Rapid Tack van Simson, montagekit. Bij de profesionele bouwmarkt. In Wit Grijs en Zwart. Plakt als een duivel. Ook in PU uitvoering.
Re: Welke lijm om poppetjes vast te zetten
Je kan de poppetjs ook voorzichtig met een dunne speld vast op het perron plaatsen.
mvrg Robert