Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Kolenbunker 76510 vraag

Gestart door Arjan woensdag 28 november 2007, 14:04:04

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Kolenbunker 76510 vraag
Waarde medeforumanten,

Omdat ik op het punt sta er een aan te schaffen heb twee vraagjes over de 76510 kolenkraan,bunker.
Wie niet weet wat ik bedoel, zie hier http://forum.3rail.nl/index.php?topic=3055.msg74968#msg74968

De vragen zijn ook vrij simpel, de antwoorden hoop ik ook.
Kan er een een spoor C-rail onder de kraan door worden gelegd ?
Ma.w. kan je in totaal drie sporen c-rail door deze installatie laten gaan ?

Tweede vraagje; moet je dan met het spoor frobelen om de boel dicht bijelkaar te krijgen ? (smalle wissels oid)
Wat is de onderlinge spoorafstand dan ?

MEt vriendelijke groet,
Arjan
Re: Kolenbunker 76510 vraag
martinmack
gast

Re: Kolenbunker 76510 vraag
Hallo Arjan,

Alles wat Marklin nu maakt of faller of Vollmer is gemaakt voor C-rail.
Ik heb een brug gekocht voor mijn ravijn en dat was ook voor C-rail.
Maar ik heb hier onder een stuk tekst over die kraan en wat dik gedrukt is geeft antwoord op jou vraag:

Model: Gedetailleerde bekolingsinstallatie en passende digitale kraan voor de inzet in depots. Grondplaat en opbouw van hoogwaardige kunststof, vele geplaatste onderdelen. Gedeelde grondplaat voor weegbunker en kraan, variabele opbouw mogelijk. Stroomtoevoer voor de kraan in de grondplaat. Aandrijving van de kraan door middel van miniatuurmotoren. Draaikraan voor- en achteruit rijdbaar, kraanhuis 360° draaibaar, functionele grijper hefen vierbaar. Arbeidsschijnwerper op de giek en cabineverlichting functioneel. Regeling van de functies met Control Unit 6021, zender en ontvanger van 76500 of Mobile Station 60652. Weegbunker met 4 bunkervakken, beweegbare bunkerwanden. Bunkerafstand komt overeen met een spoorafstand van ca. 64,5 mm. Spoorafstand tot de kraan ca. 64,5 mm. Doorrit voor goederenwagens bij de kraan volgens NEM. Maten: 300 x 220 x 243 mm.

Ik hoop dat je er iets mee kunt.

Groeten,
Martin Nuij
Re: Kolenbunker 76510 vraag
Martin,

Dank je maar dit zegt net niet iets over het feit of de locs ook onder de kraan kunnen doorrijden.
Da's de vraag. Kan daar een spoor liggen?

Gr
Arjan
Re: Kolenbunker 76510 vraag
Lid sinds: 2006

K rails, Cs3

offline
Re: Kolenbunker 76510 vraag
Waarom stuur je geen PM naar de eigenar hiervan? Hij kan het je precies vertellen.
Re: Kolenbunker 76510 vraag
Er zullen toch wel meer mensen zijn die't weten en wellicht ook wel meer mensen die het willen weten, toch ?
Daarbij, ik heb er ook geen extreme haast mee....

Dus wie't weet mag het zeggen.

Gr
Arjan
Re: Kolenbunker 76510 vraag
Hallo Arjan,

Ik weet niet waar je woont, maar in Assen en Groningen staat de bunker in de vitrine, in de Märklinshops dus.

groet,

Jan
Re: Kolenbunker 76510 vraag
Lid sinds: 2018

offline
Re: Kolenbunker 76510 vraag
Ik heb aan de hand van het linkje even gekeken naar de Kolenkraan met bunkers, mooi setje.
Als ik zo kijk lijkt het mij (op het plaatje) dat de onderkant van het kraanhuis ongeveer dezelfde hoogte heeft als de onderkant van de weegbunkers.

Heb je P. Ghijsen al eens een PM gestuurd??
Die kan het je vast vertellen.
Re: Kolenbunker 76510 vraag
Hallo,

Ik bezit zo'n kolenbunkerkraan. Er kunnen zonder froebelen 3 sporen onderdoor.
Ik zal later vandaag even een foto maken en hier plaatsen.
Er staan twee foto's in mijn album op de Gallery.







Groetjes,

Tighfield :D


edit wakkie: foto's geplaatst
Re: Kolenbunker 76510 vraag
bolidelorean
gast

Re: Kolenbunker 76510 vraag
Ik heb er even een Google-tje tegen aan gegooid.
Klik maar eens hier

CiteerKan er een een spoor C-rail onder de kraan door worden gelegd ?
Ma.w. kan je in totaal drie sporen c-rail door deze installatie laten gaan ?

Moet volgens mij geen probleem zijn.

Groeten,
Mads
Re: Kolenbunker 76510 vraag
Allen,

Ja ik zie het... Helemaal geen probleem dus. Drie sporen.
Hartelijk dank voor de moeite van de foto's en de links.

Nu hoef ik tenminste mijn baanplan niet aan te passen  :D

Groeten
Arjan
Re: Kolenbunker 76510 vraag
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Kolenbunker 76510 vraag
Hallo Arjan,

Je zit wel met de spoorafstand van 64.5 mm. Dat wordt dus slanke wissels gebruiken, zoals Tighfield op zijn baan naar de kolenbunker toe.

Groetjes

willie
Re: Kolenbunker 76510 vraag
Wat ik me trouwens nog even afvraag als ik zo naar die foto van Tighfield/Minto kijk...

De kolenwagons staan er onder en waarschijnlijk daarachter een stooblok vrij direct erachter.
De takel kan maar minimaal verplaatsen/verrijden. Zou je dan niet meer spoorruimte achter de installatie nodig hebben zodat je een redelijk rij aan wagons er onderdoor kan rijden om vol te laden ?

Lijkt me met deze opzet op deze foto dat die voorste wagon nooit in de buurt van de takel kan komen.

Of zie ik dat verkeerd ?

Gr
Arjan
Re: Kolenbunker 76510 vraag
Lid sinds: 2006

K rails, Cs3

offline
Re: Kolenbunker 76510 vraag
CiteerZou je dan niet meer spoorruimte achter de installatie nodig hebben zodat je een redelijk rij aan wagons er onderdoor kan rijden om vol te laden ?
Je bedoelt om de wagons te lossen? De kolen die er in vervoert worden zijn voor de stoomlocs. Het is net wat jij zelf wil. Je kan er ook minder wagons neer zetten. Dit is afhankelijk hoe jij zelf bepaalt hoe groot het emplacement wordt en dus ook de opstelsporen. Je kan hiet ook een doorrij spoor van maken.
Re: Kolenbunker 76510 vraag
Ja, nu lijkt me dat je er net met een of twee wagonnetjes onder(door) kan. De andere wagons staan dan domweg te ver weg.....

Je moet wat verder door kunnen karren eronder door zodat alle wagonnetjes binnen kraanrijkwijdte (3 x woordwaarde aub) komen.
Re: Kolenbunker 76510 vraag
Hallo,

Die kolenwagens staan daar toevallig geparkeerd. Voor het normale bedrijf kan je uiteraard verder door rijden of een doorgaand spoor maken. Wegens ruimtegebrek heb ik die mogelijkheid niet
Als ik het kolenspel speel doe ik dat met max 4 kolenwagens en ben ik volop aan het rangeren om leeg tegen vol te wisselen. Ik fotografeer dat van de week nog wel eens.

Groetjes,

Tighfield :D
Re: Kolenbunker 76510 vraag
Hahaha oke... dat dacht ik al.

Gr
Arjan
Re: Kolenbunker 76510 vraag
Hallo Arjan,

Goed gedacht!!

Groetjes,

Tighfield :D
Re: Kolenbunker 76510 vraag
Hallo,

Even terug naar m'n kolenbunker. Ik kan 4 kolenwagons legen m.b.v. de kraan, in mijn situatie.
Met wat rangeer werk komen de volgende vier aan de beurt.
Als een of beide sporen waar nu de stoomloks staan, vrij zijn, kan ik uiteraard meer wagons legen.
Afhankelijk natuurlijk van de hoofddienstleider!!! Zie foto :



Groetjes,

Tighfield :D
Re: Kolenbunker 76510 vraag
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Kolenbunker 76510 vraag
tigfield
dat ziet er goed uit !!
complimenten
groet robert
Re: Kolenbunker 76510 vraag
vind het ook nog een mooi ding.
ga hem denk ik ook vast een keer aanschaffen.
en de protaal kraan komt er ook.

tighfield.
hoe bedien je de kolen instalatie
heb je de afstandsbediening.
of via je cs.


gr mark
Re: Kolenbunker 76510 vraag
Hallo,

De besturing vindt plaats met mijn CS, verloopt prima. Lok kiezen, kraan dus, functie aanraken (piktogram keuze tussen verlichting, rijden, draaien en takelen) en met rijregelaar snelheid danwel omkeren kiezen. De grijper functioneert met aanraken van een ander piktogram.

Groetjes,

Tighfield :D
Re: Kolenbunker 76510 vraag
En met een MS moet het ook kunnen dacht ik toch ?
Re: Kolenbunker 76510 vraag
Hallo Arjan

Jazeker.

Groetjes,

Tighfield :D
Re: Kolenbunker 76510 vraag
Beste kolengravers,

Ik heb ook overwogen de 76510 aan te schaffen, maar heb besloten het anders aan te pakken. De grijper van deze kraan is nl erg klein. (wel op schaal, maar ook erg klein). Het vullen van de (overigens ook kleine) bunkers duurt dan ook lang.

Ik ben altijd al erg gecharmeerd van de electrische kranen bij mijn baan (ik heb ook de digitale portaalkraan, een Wiad en 7 stuks 7051, met de nodige hout-grijpers, Waid knijpers en magneten)

En inderdaad, het is fijn als je een lange sleep achter elkaar kunt laden. Het is dan ook fijn als er flink wat kolen in voorraad zijn, zodat je niet tijdens het laden steeds je installatie moet vullen.

Ik heb het als volgt gepland (alle spullen zijn reeds aangeschaft, nu nog tijd om het te maken...):

Kolen laden:
2 stuks 7051 met Wiad grijpers gooien de kolen uit de hoofdbunker in 2 trechters, waarvandaan elk een faller lopende band de kolen in een electrische stortinstallatie gooit (Vollmer en Pola).
Daar kan een lange sleep wagens onderdoor rijden. Ik heb daar ongeveer 35 zelflossers voor (volgens mij 4631, die je met een ontkoppelrails kunt lossen).

Kolen lossen:
1 'verdieping' hoger dan het kolen laden kunnen de zelflossers via een ontkoppelrails worden gelost (2 ontkoppelrailsen achter elkaar, zodat 2 wagens tegelijk worden gelost). de kolen komen in een grote trechter, waarvandaan 2 Vollmer lopende banden de kolen naar de hoofdbunker brengen.

En zo gaat het spel opnieuw!

Overigens kunnen ook gewone open wagens worden gelost, via de Wiad knijpers aan de 7051 kranen. (er blijft dan altijd wel wat achter, maar dat is in het 'echies' ook zo). De open wagens krijgen voor het laden ervan een apart spoor, met een eigen electrische Vollmer kolentrechter.

Daarnaast ben ik de gelukkige bezitter van een poeliegrijper (je weet wel, voor boomstammen). Deze zit op de digitale portaalkraan. Deze kan over een groot gebied rijden, zodat hij ook veel boomstammen (en buizen en zo) kan pakken en laden op rongenwagens.

Daarnaast nog een stuk of 5 7051's met magneten voor de staal-overslag.

Tenslotte nog een electrische containerkraan voor de containers en een Wiad kraan (bestemming nog niet bekend).

Het spelen met de kranen is erg belangrijk in mijn baanontwerp, ik vind het dan ook 1 van de leukste onderdelen.

Ik bestuur alle 7051's met joysticks, de portaalkraan met de draadloze afstandsbediening, de containerkraan met de bijgeleverde bedieningsunit.

Bovenstaande opzet heb ik in mijn vorige banen uitgebreid gebruikt (in een stuk kleinere opzet) Erg veel plezier mee gehad!

Wellicht hebben jullie wat aan mijn suggesties!

groeten,

Jan-Willem Visscher
Re: Kolenbunker 76510 vraag
Jan Willem,

Ik ga pas over een half jaar bouwen dus ik heb nog even de tijd om te kiezen.
Zoals je het beschrijft ben je wel goed bezig met je kranen en kolen.
Heb je er toevallig foto's van ?

Groeten
Arjan
Re: Kolenbunker 76510 vraag
Hoi Arjan,

Ik heb beschreven hoe het gaat worden als ik mijn baanontwerp ga uitvoeren. De enige foto's die ik je nu zou kunnen sturen is die van een hoop losse kranen, lopende banen, trechters en kolen.......
Wellicht heb ik nog wat kiekjes van vroeger, maar dat was van een stuk kleinere schaal dan ik nu ga maken!


jw
Re: Kolenbunker 76510 vraag
Doe dan maar je bouwverslag maken dan hier op't forum... (als je wilt).
Ben benieuwd....

Gr
Arjan
Re: Kolenbunker 76510 vraag
Vind ik leuk om te doen, zal er dus zeker van komen. Ben nu eerst bezig met de standaard testbaan voor koploper. Het remmen leren wil nog niet lukken op een of andere manier. Als ik dat eindelijk voor elkaar heb, start ik met het bouwen van mijn baan. Het wordt een (naar mijn maatstavne) erg grote baan (terwijl ik maar 4 x 2,5 meter ter beschikking heb. De onderste 4 lagen zijn schaduwstation (totaal ongeveer 55 opstelsporen van 2,5 a 4 meter lengte) voor alle locs en wagens, de 2 lagen daarboven zijn voor het 'echte rijden' en voor de kraanactiviteiten, rangeren, rolbrug, carsystem, stad.

Zoals gezegd, koploper, icm IB.

Nog heeeeel veel te doen, het baanplan is af, nou het remmen leren in koploper nog voor elkaar krijgen en dan START!

groeten,

jw
Re: Kolenbunker 76510 vraag
Nou succes dan maar. Mensen genoeg hier die je van tips en trucs kunnen voorzien. Ook met dat remmen icm koploper.
Gewoon de vraag op de goede plek zetten en de antwoorden stromen vanzelf binnen.

Groeten,
Arjan
Re: Kolenbunker 76510 vraag
hoi Arjen,

Dank je wel, zal ik doen.


groeten,

jw
Re: Kolenbunker 76510 vraag/kolenkraan
Ik wil langs deze weg een nieuwe topic aan maken,,De vraag is wie kan mij helpen aan een beschrijving van een in model gemaakt kolenkraantje.(ik heb zelf er 1 gekocht maar voldoet niet aan mijn wens).wie  o wie ,kan  mij raad geven.
vrg Robert