Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Pantograven/stroomafnemers

Gestart door vdurzo dinsdag 04 januari 2011, 13:26:40

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Pantograven/stroomafnemers
Lid sinds: 2007

offline
Pantograven/stroomafnemers
Eigenlijk heb ik niet één, maar een aantal vragen over stroomafnemers. Ik ben op zoek gegaan naar informatie hierover en wikipedia heeft me al heel wat duidelijk gemaakt, maar er blijven nog een paar vraagtekens achter?

Ten eerste: Waarom heeft een locomotief of treinstel vrijwel altijd twee stroomafnemers? Ik lees dat dit te maken heeft met de rijrichting of voor extra vermogen bij het optrekken, maar dat snap ik niet helemaal?  Ik zie niet in waarom twee stroomafnemers meer vermogen ontwikkelen dan één. Stroom is stroom naar mijn idee. Als je met twee stroomafnemers meer vermogen kunt genereren, waarom hebben locs in de bergen dan niet zes of voor mijn part tien stroomafnemers?

Ten tweede, wat is het voordeel van een éénbenige stroomafnemer ten opzichte van een tweebenige-?

Ten derde, soms zie je een stroomafnemer met de knik naar voren wijzen, soms naar achteren (schematisch weergegeven:    _<_____>_ of _>_____<_) Wanneer wordt er voor een van beide opties gekozen.

Tot slot, waarom wordt er bij treinen vrijwel altijd gekozen voor een schaarconstructie en waarom niet voor een beugel. Moderne technieken zouden die toch eenvoudig mogelijk moeten kunnen maken en mij dunkt dat deze veel minder luchtweerstand opleveren?

Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden!

Groet,

Vincenzo
Re:Pantograven/stroomafnemers
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re:Pantograven/stroomafnemers
Hoi Vincenzo,

1e: Twee pantograven worden gebruikt, omdat in geval van een defect aan één panto de loc de andere panto op kan zetten en toch verder kan rijden.
Twee  gelijk opzetten heeft als voordeel, dat er een grotere stroom van de bovenleiding afgenomen kan worden als door een panto. Twee kontaktvlakken ipv één dus.
En bij sommige goederentreinen moet de voorste panto opstaan ivm vonken, die bij b.v. een olie trein  ietwat gevaarlijk kunnen zijn.

2e: Volgens mij o.a. de gewichts besparing.

3e: Zou ik ook niet weten

4e: Met een panto kan je twee kanten oprijden. Bij een beugel zou die eerst moeten omdraaien, voordat je de andere kant kan oprijden.

Gr.  Charlie
Re:Pantograven/stroomafnemers
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re:Pantograven/stroomafnemers
Citaat van: Charlie op dinsdag 04 januari 2011, 13:39:59
1e: Twee pantograven worden gebruikt, omdat in geval van een defect aan één panto de loc de andere panto op kan zetten en toch verder kan rijden.
Twee  gelijk opzetten heeft als voordeel, dat er een grotere stroom van de bovenleiding afgenomen kan worden als door een panto. Twee kontaktvlakken ipv één dus.
En bij sommige goederentreinen moet de voorste panto opstaan ivm vonken, die bij b.v. een olie trein  ietwat gevaarlijk kunnen zijn.
Je idee is goed, je uitleg echter niet. Je kan niet meer stroom afnemen door twee stroomafnemers op te zetten, het enige is dat het oppervlakte waarover je de stroom afneemt vergroot wordt, waardoor de kans op het doorbranden van bovenleiding verkleint.

CiteerTen derde, soms zie je een stroomafnemer met de knik naar voren wijzen, soms naar achteren (schematisch weergegeven:    _<_____>_ of _>_____<_) Wanneer wordt er voor een van beide opties gekozen.
Bij locomotieven in Nederland was het altijd regel dat de achterste stroomafnemer op moest staan. Door de knik naar binnen te plaatsen, kan je de stroomafnemer niet openvouwen als deze ergens achter blijft hangen. Bij moderne locomotieven heeft het te maken met wat voor locomotief je hebt. Als je een meersysteemlocomotief hebt, is het natuurlijk niet handig om de stroomafnemers zo: <_<____>_> te configureren, dit kost teveel ruimte en is gevaarlijker in wissels e.d. omdat je de stroomafnemer het liefst zo met zijn sleepvlak boven het draaistel wilt hebben. Ook dit is een reden voor de keuze, vanwege ruimte. Als je stroomafnemers met de benen uit elkaar plaatst, dus zo: _<____>_ houdt je in het midden meer ruimte over voor elektrische apparatuur en dergelijke.
Terug naar de moderne locomotieven: In de regel geldt dat bij multicourante locs de twee buitenste stroomafnemers voor wisselstroom zijn en de twee binnenste voor gelijkstroom*. Echter, in lang niet alle landen kan je dezelfde sleepstukken gebruiken. De sleepstukken voor wisselstroom in Zwitserland zijn ongeveer 1,45m breed, terwijl de Duitse sleepvlakken 1,95m breed zijn. Ook kunnen ze anders geconstrueerd zijn. Er rijden locomotieven type 189 rond met een stroomafnemer voor Zwitserland, Duitsland (heb je de 2 AC's gehad), Nederland en Italië. Je snapt natuurlijk zelf wel dat je als je in Nederland rijdt, je alleen de Nederlandse stroomafnemer gebruiken kan. Als deze voorop zit, staat ie voorop, maar wissel je van rijrichting, dan staat die achterop.

* Er zijn ook locs die een afwijkende configuratie hebben, bijvoorbeeld 3 wisselstroom stroomafnemers en 1 gelijkstroom stroomafnemer, bijv. de Traxx Re 486 bij de BLS, maar ook Br 189 van MRCE of DB.
Re:Pantograven/stroomafnemers
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Pantograven/stroomafnemers
1e: Is al beantwoord door Charlie en Laurent.

2e: Éénbenige panto's zijn voor hogere snelheden geschikt.

3e: Dat hangt denk ik af van de spoorwegmaatschappij.

4e: Wat versta je onder een beugel?
Re:Pantograven/stroomafnemers
Citaat van: Kappa op dinsdag 04 januari 2011, 14:08:51
4e: Wat versta je onder een beugel?
Dittem :)
Re:Pantograven/stroomafnemers
Lid sinds: 2006

offline
Re:Pantograven/stroomafnemers
Volgens mij is een beugel (zoals bij de tram) niet geschikt voor grote vermogens en hoge snelheden.
De beugel raakt de bovenleiding onder een hoek. In het model slechts een klein puntje van de ronde beugel. Als de bovenleiding hoger of lager hangt verschuift het kontaktpunt. Je kunt er dus bijna geen lang kontaktvlak van maken.
Bij een pantograaf is het kontaktvlak vlak en veel langer als bij de beugel.

groetjes
Henk
Re:Pantograven/stroomafnemers
Het grote nadeel van Lyra- en trolleybeugels was het feit dat ze vaak platgewaaid werden. Het moeten "zwaaien" bij veranderen van rijrichting is al eerder opgemerkt. Dit werd soms opgelost door twee exemplaren te gebruiken. Eén voor elke richting, zoals nog steeds toegepast wordt bij (oudere) trolleytrams in de U.S.A..
Het gemeentelijk vervoerbedrijf van Amsterdam is, bij mijn weten, het vervoerbedrijf in Nederland dat de Lyra beugel het langst gebruikte.
Re:Pantograven/stroomafnemers
Lid sinds: 2007

offline
Re:Pantograven/stroomafnemers
Wat is dit toch een leuk forum!!! Vanmiddag gepost en vanavond al volledig antwoord! Bedankt allemaal voor jullie moeite om zo uitgebreid te antwoorden.

Mag ik eens een balletje opgooien hier op dit forum, kan een stroomafnemer inmiddels niet veel efficienter? De techniek van de trein is snel voortgeschreden, het vermogen is van een lok is enorm omhoog gegaan, de trein is efficienter en veelzijdiger geworden in alle opzichten, maar de stroomafnemer -althans het principe ervan- is nog steeds bij het oude gebleven.

Ik kan me zo voorstellen dat dit beter kan. Iets futuristisch of nog beter: iets met inductie. Ik zie de voordelen al voor me: Geen slijtage , geen weerstand, enz... Weet iemand hier of men dit aan het ontwikkelen is?

Vincenzo
Re:Pantograven/stroomafnemers
Blausee-Mitholz
gast

Re:Pantograven/stroomafnemers
Citaat van: vdurzo op dinsdag 04 januari 2011, 21:22:16
kan een stroomafnemer inmiddels niet veel efficienter?
Iets futuristisch of nog beter: iets met inductie.

Vincenzo

Wat denk je van de zweeftrein  :roll: zoiets bestaat dus allang  8)

Mvg, Johan
Re:Pantograven/stroomafnemers
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Pantograven/stroomafnemers
Zeer intersant dit! Nooit geweten dat er zoveel achter te zoeken is!
Re:Pantograven/stroomafnemers
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re:Pantograven/stroomafnemers
Citaat van: Charlie op dinsdag 04 januari 2011, 13:39:59

En bij sommige goederentreinen moet de voorste panto opstaan ivm vonken, die bij b.v. een olie trein  ietwat gevaarlijk kunnen zijn.


Of bij containertreinen, Hucpack-vervoer, maar ook bij autotreinen.

Gr. Marcel

Re:Pantograven/stroomafnemers
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Pantograven/stroomafnemers
Citaat van: vdurzo op dinsdag 04 januari 2011, 21:22:16
Ik kan me zo voorstellen dat dit beter kan. Iets futuristisch of nog beter: iets met inductie. Ik zie de voordelen al voor me: Geen slijtage , geen weerstand, enz... Weet iemand hier of men dit aan het ontwikkelen is?
Probleem met inductie is dat de energie overdracht zeer snel vermindert, naarmate de afstand tussen "zender" en "ontvanger" groter wordt.
Bij een pan op een inductiekookplaat is dit geen probleem, maar bij hoge snelheden en grote vermogens wordt dit dus zeer lastig.
En je hebt ook nog eens heel veel spoelen nodig, langs het gehele traject.
Als je dan voor zo'n systeem kiest, kun je beter meteen voor een maglev gaan, zoals Johan al opmerkte.
Alleen vindt bij een maglev geen echte energie overdracht plaats, hoogstens voor verlichting in de trein etc.
Maar de huidige systemen met pantografen kunnen zeer hoge snelheden aan.
Kijk maar naar het snelheidsrecord van de franse tgv van 574km/h.
Re:Pantograven/stroomafnemers
bij de DB zijn de hoofdtypen bij oude tractie de DBS 54 ( Dubbele been schaar 1954 ) en de SBS 65 ( Snel been schaar 1965 )

beide soorten hebben op de 103 gezeten ( de DBS 54 was leveringstoestand ) De SBS 65 komt van de 111 ( ruiling van panto's ) omdat deze beter tegen de krachten van de 103 op snelheid dan de DBS 54 .