Citaat van: Charlie op dinsdag 04 januari 2011, 13:39:59
1e: Twee pantograven worden gebruikt, omdat in geval van een defect aan één panto de loc de andere panto op kan zetten en toch verder kan rijden.
Twee gelijk opzetten heeft als voordeel, dat er een grotere stroom van de bovenleiding afgenomen kan worden als door een panto. Twee kontaktvlakken ipv één dus.
En bij sommige goederentreinen moet de voorste panto opstaan ivm vonken, die bij b.v. een olie trein ietwat gevaarlijk kunnen zijn.
Je idee is goed, je uitleg echter niet. Je kan niet meer stroom afnemen door twee stroomafnemers op te zetten, het enige is dat het oppervlakte waarover je de stroom afneemt vergroot wordt, waardoor de kans op het doorbranden van bovenleiding verkleint.
CiteerTen derde, soms zie je een stroomafnemer met de knik naar voren wijzen, soms naar achteren (schematisch weergegeven: _<_____>_ of _>_____<_) Wanneer wordt er voor een van beide opties gekozen.
Bij locomotieven in Nederland was het altijd regel dat de achterste stroomafnemer op moest staan. Door de knik naar binnen te plaatsen, kan je de stroomafnemer niet openvouwen als deze ergens achter blijft hangen. Bij moderne locomotieven heeft het te maken met wat voor locomotief je hebt. Als je een meersysteemlocomotief hebt, is het natuurlijk niet handig om de stroomafnemers zo: <_<____>_> te configureren, dit kost teveel ruimte en is gevaarlijker in wissels e.d. omdat je de stroomafnemer het liefst zo met zijn sleepvlak boven het draaistel wilt hebben. Ook dit is een reden voor de keuze, vanwege ruimte. Als je stroomafnemers met de benen uit elkaar plaatst, dus zo: _<____>_ houdt je in het midden meer ruimte over voor elektrische apparatuur en dergelijke.
Terug naar de moderne locomotieven: In de regel geldt dat bij multicourante locs de twee buitenste stroomafnemers voor wisselstroom zijn en de twee binnenste voor gelijkstroom*. Echter, in lang niet alle landen kan je dezelfde sleepstukken gebruiken. De sleepstukken voor wisselstroom in Zwitserland zijn ongeveer 1,45m breed, terwijl de Duitse sleepvlakken 1,95m breed zijn. Ook kunnen ze anders geconstrueerd zijn. Er rijden locomotieven type 189 rond met een stroomafnemer voor Zwitserland, Duitsland (heb je de 2 AC's gehad), Nederland en Italië. Je snapt natuurlijk zelf wel dat je als je in Nederland rijdt, je alleen de Nederlandse stroomafnemer gebruiken kan. Als deze voorop zit, staat ie voorop, maar wissel je van rijrichting, dan staat die achterop.
* Er zijn ook locs die een afwijkende configuratie hebben, bijvoorbeeld 3 wisselstroom stroomafnemers en 1 gelijkstroom stroomafnemer, bijv. de Traxx Re 486 bij de BLS, maar ook Br 189 van MRCE of DB.