Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

IRM

Gestart door neutraal zondag 02 januari 2011, 18:37:58

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
IRM
neutraal
gast

IRM
Kan iemand mij vertellen of het mogelijk is om de IRM van Lima om te bouwen naar wisselstroom voor Márklin
Het moet dan wel met een sleepcontact want ik rij analoog zonder bovenleiding
Alvast bedankt voor je eventuele reactie
Mvg Koos
Re:IRM
Lid sinds: 2009

Hovia, een stad vol verrassingen!

offline
Re:IRM
ja

je doet (heel eenvoudig gezegd) de plus of min v.d. motor aan een sleepkontakt

hoe het met verschil in motor zit weet ik niet, maar het kan zeker
Re:IRM
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re:IRM
vanaf morgen heb ik weer een wisselstroom IRM dus het kan sowieso maar hoe ???
ik heb de eerste die ik had zo gekocht en nu weer zo gekocht
succes
groet robert
Re:IRM
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re:IRM
Citaat van: neutraal op zondag 02 januari 2011, 18:37:58
Kan iemand mij vertellen of het mogelijk is om de IRM van Lima om te bouwen naar wisselstroom voor Márklin
Het moet dan wel met een sleepcontact want ik rij analoog zonder bovenleiding
Alvast bedankt voor je eventuele reactie
Mvg Koos

Ik heb een Brawa BR232 omgebouwd naar wisselstroom. Ik heb toen een wisselstroomstel van Brawa nabesteld en die eronder gezet. Mogelijk kan je een vergelijkbaar wielstel (daar moet een andere expert op dit forum maar antwoord op geven welke je dan moet hebben...) compleet met motor er onder zetten. Een sleper kan soms (als er genoeg ruimte is, maar dat kan je met een lossen sleper uitproberen) gewoon onder het wielstel vastgemaakt worden. Oplossingen zat dus... :lol:
Re:IRM
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:IRM
Citaat van: julian op zondag 02 januari 2011, 20:17:11
ja

je doet (heel eenvoudig gezegd) de plus of min v.d. motor aan een sleepkontakt

hoe het met verschil in motor zit weet ik niet, maar het kan zeker
En...... hoe ga je omschakelen c.q. van rij-richting veranderen?
Re:IRM
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re:IRM
Citaat van: julian op zondag 02 januari 2011, 20:17:11
je doet (heel eenvoudig gezegd) de plus of min v.d. motor aan een sleepkontakt
JE vergeet alleen even dat we wisselstroom rijden dus veel meer dan schudden zal het treinstel op deze manier niet doen.
Re:IRM
bord
gast

Re:IRM
volgens mij moet je een gelijkrichter erin zetten, sleper eronder, sleper aansluiten en een omschakelrelais erin stoppen (dacht ik, zelf nog nooit gedaan)
Re:IRM
Lid sinds: 2007

online
Re:IRM
Is pas een keer of 100 besproken op het forum.  :P

Vooruit, de hoofdzaken.

1. Er moet in ieder geval een sleper onder de motorwagen. Lima had zelf een drierailversie en dus ook een sleper die er zonder meer onder past. Op Houten staat iemand met een kraam Limaonderdelen. Er moeten ook wel andere passende slepers zijn. Er zit dacht ik een montagegaatje onder een draaistel.
2. Binnenin zit een print met twee baantjes voor de stroomafnamepolen. Je moet alle draadjes van de oorspronkelijke stroomafname op één pool aansluiten, de draad van de sleper op de andere pool.
3. Je hebt iets nodig dat de wisselstroom omzet in gelijkstroom voor de motor en dat met de 24 volt omschakelpuls overweg kan. Daarvoor bestaan bouwsteentjes, maar een decoder kan ook. Die moet je tussen stroomafname enerzijds en de motor en de verlichting anderzijds schakelen. Daartoe moeten een paar printbaantjes worden doorgeslepen.

Optioneel zijn andere wielen als die er zijn. Volgens mij had Lima zelf geen andere wielen gemonteerd.
Re:IRM
neutraal
gast

Re:IRM
Bedankt voor jullie reacties
Ik heb de IRM vanmiddag naar de plaatselijke hobby zaak gebracht waar ik regelmatig mijn spulletjes koop
Zij hebben ervaring met het ombouwen naar Márklin en voor 60.00 euro ben ik koopman en heb nog garantie ook
Mvg Koos
Re:IRM
bord
gast

Re:IRM
Wordt er dan een decoder ingebouwd of blijft ie analoog?
Re:IRM
Ronald69
gast

Re:IRM
Rob, lees het draadje eens goed door en dan vind je het antwoord al in post 1.

Grt, Ronald.
Re:IRM
bord
gast

Re:IRM
oke, maar ik dacht als je een decoder in laat bouwen kun je ook analoog rijden
Re:IRM
Ronald69
gast

Re:IRM
Waarom zou je een decoder inbouwen als je analoog blijft rijden?
Is hetzelfde als een gastank inbouwen in je auto en toch blijven rijden op benzine.

Grt, Ronald.
Re:IRM
bord
gast

Re:IRM
dat is ook zo, maar als je ooit eens digitaal wil rijden
Re:IRM
Lid sinds: 2007

online
Re:IRM
Citaat van: Ronald69 op woensdag 05 januari 2011, 11:59:53
Waarom zou je een decoder inbouwen als je analoog blijft rijden?

Omdat dat tegenwoordig de gemakkelijkste manier is om ervoor te zorgen dat het model analoog adequaat op wisselstroom en de omschakelpuls reageert.
Re:IRM
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:IRM
Citaat van: henkv op woensdag 05 januari 2011, 17:05:26
Citaat van: Ronald69 op woensdag 05 januari 2011, 11:59:53
Waarom zou je een decoder inbouwen als je analoog blijft rijden?

Omdat dat tegenwoordig de gemakkelijkste manier is om ervoor te zorgen dat het model analoog adequaat op wisselstroom en de omschakelpuls reageert.

Dat is een mooi argument,om een decoder erin te zetten.

Maar overigens geen verplichting :)
Re:IRM
Lid sinds: 2007

online
Re:IRM
Natuurlijk niet, maar er moet iets in dat de wisselstroom omzet in gelijkstroom en die gelijkstroom ompoolt na de 24 volt overspanningspuls. Daarvoor bestaan speciale bouwsteentjes, bijvoorbeeld van Uhlenbrock, maar die zijn bijna net zo duur als een decoder.
Re:IRM
bord
gast

Re:IRM
maar uit de meeste decoders komt toch al gelijkstroom?
Re:IRM
Lid sinds: 2007

online
Re:IRM
Ja.
Lees even goed wat er is geschreven bord.
Re:IRM
Lid sinds: 2007

Deelnemer vanaf 2007

offline
Re:IRM
Ronald, wat mij betreft hebben de analoge rijders een sterk argument om toch een decoder in te bouwen.
-Ten eerste voor de toekomst, mocht je toch willen overschakelen naar digitaal.
-Ten tweede± En dat is puur mijn eigen ervaring. Om de snelheid van analoge locs in de hand te hebben is een regelbare decoder via het mobiel station een erg prettige bijkomstigheid. Ik heb nu vrijwel al mijn locs in de tang wat betreft de snelheid op mijn analoge baan. Wel gaat zich een probleem voordoen bij de allernieuwste decoders waarbij het mobiel station geen rol meer speelt om de snelheid aan te passen.´

Zie hiervoor een reactie van de hr. Keuterman op een vraag waarom dat bij de nieuwste decoders niet meer mogelijk is.

Na diverse testen is zover duidelijk dat bij de programmeerbare decoders (fx en mfx) het niet mogelijk is om de optrekvertraging ook te laten werken in analoog bedrijf. Bij de oudere decoders 6090 was dit via de instelpotmeters wel mogelijk.
Dan het aanpassen van de maximumsnelheid in analoog bedrijf.
Hierbij geld dat sommige decoders, de mogelijk  om dit met het MS 60652 in te stellen, wel bezaten maar op dit moment kan standaard worden gesteld dat dit alleen met het CS2 de 60214 mogelijk is.
Via het CV menu in het CS 2 (60214) kan onder "motorinstelling" de waarde AC -> V-min (aanvangspanning) en AC-> V-max (maximumsnelheid) ingesteld worden welke dan alleen in analoog bedrijf werken.
Echter, deze instellingen kunnen alleen met het CS 60214 uitgevoerd worden, het wijzigen met het MS behoord helaas niet tot de mogelijkheden.
Erop vertrouwend uw vragen hiermee te hebben beantwoord,
Re:IRM
Ronald69
gast

Re:IRM
Frans en anderen, corrigeer me als ik het verkeerd heb maar waarom decoders inbouwen als men toch analoog blijft rijden.
Decoder in bouwen houd in dat men digitaal gaat rijden? Decoder zet het analoge signaal toch om in een digitaal signaal? Digitaal rijden is bedoeld om automatisch, zeg maar met 1 druk op de knop(en vooraf ingeprogrammeerd), treinen te laten rijden en niet zoals bijv. bij mij(analoog) met een draai aan de trafo knop?
Dit is volgens mij het verschil tussen analoog en digitaal.
Dat veel treinen tegenwoordig digitaal zijn voorbereid wil dus niet zeggen dat ze al digitaal zijn. Betekend volgens mij niet veel anders dan dat ze zijn uitgerust met een Nem stekker en als men daar een decoder inprikt dan is deze dus digitaal.
Btw, dit bovenstaande geschreven te hebben wil dus niet zeggen dat ik tegen digitaal ben, alleen dat ik zelf geen zin heb om over te schakelen naar digitaal vanwege de te hoge kosten om alles om te bouwen.
Bijkomend voordeel is, als analoogrijder, dat ik zelf alles in de hand heb qua treinenloop en mijn baan het niet toelaat om met meer dan 3 treinen tegelijk te rijden wat schijnbaar voor sommigen een must is.

Grt, Ronald.
Re:IRM
Lid sinds: 2007

Deelnemer vanaf 2007

offline
Re:IRM
Ronald, toch even een reactie. Op mijn geheel geautomatiseerde analoge baan, rijden momenteel 17 treinen rond, waaronder een aantal nieuwe locs(dus voorzien van een decoder) maar ook een aantal oude machines uit de jaren zestig tot het eind van de vorige eeuw. En juist die heb ik aangepast met electronica, afhankelijk van het soort motor.

Het verbaast me dat je niet spreekt over het voordeel van de mogelijkheid van het aanpassen van de snelheid middels de decoders en het mobiel station. En dat vind ik het grote voordeel voor de analoge rijder. Ik vind het erg belangrijk dat de locs een snelheid aanhouden die ik hen opleg.

Dat wilde ik nog even kwijt.

Frans
Re:IRM
Lid sinds: 2007

online
Re:IRM
Citaat van: Ronald69 op vrijdag 07 januari 2011, 01:57:38
Frans en anderen, corrigeer me als ik het verkeerd heb maar waarom decoders inbouwen als men toch analoog blijft rijden.
Decoder in bouwen houd in dat men digitaal gaat rijden? Decoder zet het analoge signaal toch om in een digitaal signaal? Digitaal rijden is bedoeld om automatisch, zeg maar met 1 druk op de knop(en vooraf ingeprogrammeerd), treinen te laten rijden en niet zoals bijv. bij mij(analoog) met een draai aan de trafo knop?

Zoals al een paar keer uitgelegd. Iedere drierailloc die analoog wordt bestuurd heeft een omschakelfaciliteit nodig. Bij een model met een gelijkstroommotor moet de wisselspanning ook nog worden omgezet in gelijkspanning. Voor dat geheel bestaan verschillende mogelijkheden, maar een decoder is tegenwoodig verreweg de eenvoudigste manier om dat voor elkaar te krijgen, ook als je alleen maar analoog wil rijden.
Re:IRM
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re:IRM
Mijne heren,

Nou wil ik ook wel eens mee doen aan zo een welles - nietes spelletje.  :D

Echter, als de feiten op een rijtje worden gelegd, is het wellicht het verstandigste om inderdaad een decoder in te bouwen. Bv. een ESU 52610.

Niet om het digitaal te promoten, maar omdat dit soort decoders zich heel netjes laten instellen, en daar kunnen ook analoog-rijders zich hun voordeel mee doen. Hierbij is ook via programmeren in te stellen, dat bv. de verlichting standaard brand. Ook de snelheid, en optrek-snelheid laten zich netjes inregelen. De decoder kan ook helemaal worden afgestemd op het type aan te sturen gelijkstroom motor.

Qua kosten zal misschien een decoder iets duurder kunnen zijn, maar ik dankt dat dat niet opweegt tegen de voordelen, en het inbouw-gemak.

Eigenlijk is er maar één nadeel: nou nog iemand vinden, die deze decoder wil programmeren. (kan met diverse M. stuur apparaten)

M.vr.gr. Marcel
Re:IRM
Lid sinds: 2007

online
Re:IRM
In de praktijk wordt door winkeliers bij ombouw ook bijna altijd een decoder geplaatst, ongeacht de vraag of de klant een analoog- of een digitaalrijder is. Precies zoals de fabrikanten bij drierailmodellen ook al sinds lange tijd doen.
Al was het alleen maar omdat het alternatief, de bouwsteentjes, slecht zijn te krijgen en net zo duur zijn als een goede decoder. De enige fabrikant die nog zo'n bouwsteentje standaard levert is Uhlenbrock en de zogenaamde 'FRU' kost iets van ?25.

http://www.uhlenbrock.de/germany/PRODUKTE/Analog/I96EF32E-001.htm

Een paar maanden geleden heb ik voor iemand een Fleischmann Sprinter omgebouwd en die wilde per se geen decoder. Nederlandse winkels die een FRU op voorraad hebben, moet je met een lantaarntje zoeken. Uiteindelijk een tweedehandsje kunnen scoren. Dat was wel weer lekker goedkoop natuurlijk.
Re:IRM
neutraal
gast

Re:IRM
Iedereen bedankt voor de reactie
Zoals ik al melde heb ik hem door de plaatselijke dealer om laten bouwen
Ik heb hem vandaag opgehaald en hij rijdt prima
En de kosten..... nog geen 53.00 euro
Ik ben er erg blij mee en het is een mooie aanvulling op mijn baan
Mvg Koos
Re:IRM
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re:IRM
Citaat van: henkv op maandag 03 januari 2011, 13:16:16
Is pas een keer of 100 besproken op het forum.  :P

Vooruit, de hoofdzaken.

1. Er moet in ieder geval een sleper onder de motorwagen. Lima had zelf een drierailversie en dus ook een sleper die er zonder meer onder past. Op Houten staat iemand met een kraam Limaonderdelen. Er moeten ook wel andere passende slepers zijn. Er zit dacht ik een montagegaatje onder een draaistel.
2. Binnenin zit een print met twee baantjes voor de stroomafnamepolen. Je moet alle draadjes van de oorspronkelijke stroomafname op één pool aansluiten, de draad van de sleper op de andere pool.
3. Je hebt iets nodig dat de wisselstroom omzet in gelijkstroom voor de motor en dat met de 24 volt omschakelpuls overweg kan. Daarvoor bestaan bouwsteentjes, maar een decoder kan ook. Die moet je tussen stroomafname enerzijds en de motor en de verlichting anderzijds schakelen. Daartoe moeten een paar printbaantjes worden doorgeslepen.

Optioneel zijn andere wielen als die er zijn. Volgens mij had Lima zelf geen andere wielen gemonteerd.
Hallo ,

Ik wil zelf ook PROBEREN om een LIMA hondekop om te bouwen naar 3rail, Maar lees hier dat LIMA zelf ook 3rail had? heeft?

Groeten Ruud
Re:IRM
Lid sinds: 2008

offline
Re:IRM
Citaat van: Ronald69 op vrijdag 07 januari 2011, 01:57:38
Frans en anderen, corrigeer me als ik het verkeerd heb maar waarom decoders inbouwen als men toch analoog blijft rijden.
Decoder in bouwen houd in dat men digitaal gaat rijden?

Dat hoeft niet zo te zijn; b.v. ESU52610 kan ook op analoge gelijk- of wisselspanning rijden. Een decoder is interessant als je richting-relais kaduuk is daar de kosten van een decoder niet hoger zijn dan zo'n relais.

Decoder zet het analoge signaal toch om in een digitaal signaal?

Je beschrijft een ENcoder. Een DEcoder werkt precies anders om. Aansturing is digitaal en het motortje is gewoon analoog.

Digitaal rijden is bedoeld om automatisch, zeg maar met 1 druk op de knop(en vooraf ingeprogrammeerd), treinen te laten rijden en niet zoals bijv. bij mij(analoog) met een draai aan de trafo knop?

Digitaal rijden gaat vooral om elke trein apart aan te sturen (Althans dat is bij mij zo). Niks automatisch. Maar het kan natuurlijk vrij gemakkelijk wel.

Dat veel treinen tegenwoordig digitaal zijn voorbereid wil dus niet zeggen dat ze al digitaal zijn. Betekend volgens mij niet veel anders dan dat ze zijn uitgerust met een Nem stekker en als men daar een decoder inprikt dan is deze dus digitaal.

Daar kan geen speld tussen !
Dit is meestal zo in de 2-rail-wereld. De 3-rail-modellen hebben bijna altijd al een decoder.



grv Huub
Re:IRM
Lid sinds: 2007

online
Re:IRM
Citaat van: nkeer3 op zaterdag 29 januari 2011, 16:49:59
Citaat van: henkv op maandag 03 januari 2011, 13:16:16
Hallo ,

Ik wil zelf ook PROBEREN om een LIMA hondekop om te bouwen naar 3rail, Maar lees hier dat LIMA zelf ook 3rail had? heeft?

Groeten Ruud


IRM wel, Hondekop niet.
Maar een passende sleper voor de Hondekop zal wel niet moeilijk zijn te vinden. Vast wel iemand op het forum die dat ooit heeft gedaan. Het inbouwen van een decoder is bij de Hondekop vervolgens eenvoudig.