Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Vonkende wielen Railtop SBB BDt stuurstandrijtuig?

Gestart door madmenno zaterdag 05 februari 2011, 21:04:08

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Vonkende wielen Railtop SBB BDt stuurstandrijtuig?
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Vonkende wielen Railtop SBB BDt stuurstandrijtuig?
Hallo allemaal,

Ik ben momenteel bezig een Railtop BDt stuurstandrijtuig om te bouwen.
Ik loop echter tegen een probleempje aan nog voordat ik begonnen ben! De wagon is standaard voorbereid op een functiedecoder met 8 polige NEM stekker, maar is vanaf fabriek analoog. Als ik de jumpers verwijder op de printplaat in de wagon en een decoder inprik (ESU lopi 3 Fx) kan ik ook de vanaf fabriek ingebouwde LED verlichting schakelen met F0.

Probleem is dat zodra de wagon begint te rijden met verlichting aan er vonken ontstaan bij de wielen waar de massa van de decoder op de rails uitkomt!!
Ik neem aan dat dit een kortsluitingsprobleem is. Als ik de functie F0 uitzet is het probleem weg. Ook in analoge modus is er geen enkel probleem.
Ik zie geen vreemde dingen om de printplaat in de wagon.

Kan iemand mij bevestigen dat ik hier met een kortsluiting te maken heb en heeft iemand enig idee waar ik het euvel moet zoeken. Het is nogal een ingewikkelde printplaat met veel kleine onderdelen...

Groetjes,
Menno
Re:Vonkende wielen Railtop SBB BDt stuurstandrijtuig?
Hallo Menno,

Helaas heb ik niet de oplossing voor je. Zelf heb ik ook deze wagon (DC-uitvoering omgebouwd naar AC). Zelf heb ik ook een ESU-functiedecoder geplaatst, dit geeft tot op heden geen problemen. Jouw probleem is mij dus onbekend.
Soms wordt vonken wel eens veroorzaakt door vuile wielen en/of rails.
Groet,
Erwin
Re:Vonkende wielen Railtop SBB BDt stuurstandrijtuig?
Citaat van: madmenno op zaterdag 05 februari 2011, 21:04:08Kan iemand mij bevestigen dat ik hier met een kortsluiting te maken heb en heeft iemand enig idee waar ik het euvel moet zoeken. Het is nogal een ingewikkelde printplaat met veel kleine onderdelen...

Met technische kennis kan ik je niet bijstaan maar zie elders op dit forum. Onlangs brak een verwoestend brand uit in een model van een medeforumlid, dus doe voorzichtig.
Re:Vonkende wielen Railtop SBB BDt stuurstandrijtuig?
dat vonken lijkt me eerder slecht contact dan sluiting. Mogelijk drukt de massa sleper niet voldoende tegen de wielen? Als je F0 aanzet doet de verlichting het dan? Dat het niet vonkt als de functie is uitgeschakeld is niet onlogisch, er loopt dan nauwelijks stroom door de decoder.

Walter
Re:Vonkende wielen Railtop SBB BDt stuurstandrijtuig?
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:Vonkende wielen Railtop SBB BDt stuurstandrijtuig?
Mja, ik dacht zelf in eerste instantie ook al aan vuile assen, wielen, of massasleper, maar de wagon is gloednieuw (nou ja, ik heb em al een tijdje hoor, maar nog nooit gereden).
Ik zal straks eens kijken of ik wat kan vinden.

De verlichting doet het overigens prima als ik F0 en/of F1 schakel. Alleen het vonken van de wielen bij de rails is zo vreemd...

Misschien haal ik straks de bedrading wel gewoon even helemaal los. Kijken of ik gekke dingen zie!

Groetjes,
Menno
Re:Vonkende wielen Railtop SBB BDt stuurstandrijtuig?
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:Vonkende wielen Railtop SBB BDt stuurstandrijtuig?
Net eventjes de massa aansluiting van de printplaat in de wagon direct doorverbonden met de massa van de rails met een tijdelijke kabel. Als ik dan de wagon beweeg over de rails werkt het perfect zonder vonken.

Ik denk dan toch aan een gedeeltelijke draadbreuk of inderdaad slecht contact van de massasleper of de wielen.

Ik ga even verder op onderzoek uit!

Groetjes,
Menno
Re:Vonkende wielen Railtop SBB BDt stuurstandrijtuig?
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:Vonkende wielen Railtop SBB BDt stuurstandrijtuig?
Zojuist even de wagon naast de rails gezet en de baanspanning en de massa direct met kabels doorverbonden aan de rails. De kabel voor de massa met de hand langs de rails geduwd en geen vonken!!
Ook een los Hag loopdraaistel aangesloten aan de massa van de printplaat in de wagon en met de hand over de rails geduwd, geen vonken!!

Het is dus nu zeker weten een contactprobleem op de draaistel van de Railtop stuurstand.
Ik ga de bedrading loshalen en vervangen en kijken wat het resultaat is.

Ik hou jullie op de hoogte :)

Groetjes,
Menno
Re:Vonkende wielen Railtop SBB BDt stuurstandrijtuig?
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:Vonkende wielen Railtop SBB BDt stuurstandrijtuig?
Ik heb de wielen en de massasleper zo goed als mogelijk schoongemaakt met een railgum en een doekje en dat lijkt het vonken grotendeels op te lossen! :)

Nog niet helemaal perfect, maar ik weet nu in ieder geval waar het aan ligt.

Heeft iemand misschien een tip om de wielen en massasleper nog beter te reinigen?
Badje alcohol ofzo?

Groetjes,
Menno
Re:Vonkende wielen Railtop SBB BDt stuurstandrijtuig?
Citaat van: madmenno op zondag 06 februari 2011, 12:35:43Heeft iemand misschien een tip om de wielen en massasleper nog beter te reinigen?

Ultrasoon. Zeer grondige reiniging. Ik heb er zeer goede ervaringen mee.
Re:Vonkende wielen Railtop SBB BDt stuurstandrijtuig?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Vonkende wielen Railtop SBB BDt stuurstandrijtuig?
Hoi Menno,

Je schrijft dat de vonken onstaan bij het draaistel dat de massa verzorgd tussen de wielen en de rail.
Op het moment dat er een vonk onstaat, is het betreffende wiel het enige wiel dat massa maakt en op het moment van onderbreken onstaat er een vonk.
Jou kennende waarschijnlijk een overbodige vraag, maar heeft de wagen geisoleerde wielstellen, zo ja, heb je alle wielslepers doorverbonden?
Re:Vonkende wielen Railtop SBB BDt stuurstandrijtuig?
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:Vonkende wielen Railtop SBB BDt stuurstandrijtuig?
Hoi Ad,

De wagen is een origineel AC model en heeft geen geisoleerde wielstellen. De massasleper heeft twee contactpunten per as (twee assen) en is met de printplaat verbonden door middel van een gesoldeerde draad.

Overigens lijkt het probleem opgelost. Het even snel schoonmaken van de wielen hielp al erg goed en na vervolgens een paar meter testrijden werd het vonken steeds minder en minder en is nu vrijwel helemaal verdwenen.

Ik ga de wielen nog wel een keer goed reinigen. Misschien zoals Hans aangeeft wel ultrasoon.

Bedankt allemaal voor het meedenken :)

Ik zal vanavond de ombouw van de BDt uitgebreid behandelen in mijn Hag ombouw draadje (die ik voor de gelegenheid zal hernoemen)

Groetjes,
Menno