Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Schönblick 2.0

Gestart door maarten santegoets zondag 02 januari 2011, 15:10:30

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Schönblick 2.0
Lid sinds: 2011

offline
Schönblick 2.0
hallo allemaal,

ik (nieuw hier op het forum maar al jaren modelspoorder) wil de opbouw van mijn nieuwe baan met jullie delen. Mijn oude baan, Schönblick versie 1.0, heb ik een paar weken geleden afgebroken en ben meteen doorgegaan met het op bouwen van versie 2.0. Ditmaal in plaats van een vaste baan een modulaire baan. In de oude "vaste" baan zaten teveel dingen die niet klopten, zoals te steile hellingen, Car System dat niet goed werkte en ook veel moeilijk bereikbare plekken.

Vooraf een aantal uitgangspunten van de nieuwe baan:
- Ruimere opzet dmv modules
- wederom de mogelijkheid om met schaalrijtuigen te rijden (ja, die lange van Roco)
- alpenthema
- ook weer smalspoor en een trambaan erbij.

foto's volgen zsm, die moet ik nog ff ergens parkeren. :D
Re:Schönblick 2.0
hier nu wat oude foto's

deel trambaan:




baan zelf (kamer is 2,9 x 2,3)







nog twee van de trambaan dan





en een voorproefje van de nieuwe baan van een van de trammodules





Re:Schönblick 2.0
Aliebengalie
gast

Re:Schönblick 2.0
We benne beneiuwd Maarten hoe het straks gaat worden.
Wens je heel veel suc6 met deze mooie hobby.

Mvg: Alex
Re:Schönblick 2.0
Lid sinds: 2010

offline
Re:Schönblick 2.0
Ziet er al mooi uit dit vraag meer foto's  :P

groeten minitreintje/Dylan
Re:Schönblick 2.0
Hello!

op dit moment druk bezig met de eerste module. Met dit tempo volgen volgende week weer foto's.

Ben nu C-rails aan het ballasten met de ballast van Busch en tevens de zijkanten van de spoorstaven geschilderd. Nu nog even het landschap afmaken en dan is de eerste module een feit  :D

Re:Schönblick 2.0
Lid sinds: 2009

offline
Re:Schönblick 2.0
Mooi gebouwd die oude baan. Ben benieuwd naar versie 2.
Re:Schönblick 2.0
ucsdcom
gast

Re:Schönblick 2.0
Ziet er leuk uit! Trouwens: die eerste foto van de oude baan geeft mij weer een leuk idee: een lokaalbaan die met modern tramachtig materieel gereden wordt. Over een paar jaar ga ik daar nog eens wat mee doen.
Re:Schönblick 2.0
welnu,

hierbij de foto's van de eerste (bocht)-module. Om 1 of andere reden werkt de stroomvoorziening naar het buitenste spoor nie, ik denk dat de voeding los zit. I hope you enjoy! :P



Re:Schönblick 2.0
jakeman
gast

Re:Schönblick 2.0
Wat leuk die tram door dat landschap!
Leuk draadje dit blijf ik volgen!

Groeten en succes met de verder bouw,


jake
Re:Schönblick 2.0
Aliebengalie
gast

Re:Schönblick 2.0
Netjes hoor.  :thumbup:

mvg: Alex
Re:Schönblick 2.0
Lid sinds: 2010

Ludmilla.

offline
Re:Schönblick 2.0
Ziet er keurig uit!
Heel mooi!

Groeten,
Martijn
Re:Schönblick 2.0
Hallo allemaal,

intussen aan module 2 begonnen, de overgang van de enkelsporige hoofdlijn naar de dubbelsporige. Module 3 wordt een enkelsporige brug, module 4, 5 en 6 worden een doorgangsstation.

Maar nu eerst module 2.





Over de tunnel komt een weg te liggen. Deze weg gaat tevens over een stukje smalspoor heen en komt langs een gasthaus met biergarten. Hier is dan tevens een halte voor de smalspoorbaan, want het is een populair wandelgebied.  :)
Re:Schönblick 2.0
Lid sinds: 2023

offline
Re:Schönblick 2.0
Hallo Maarten,

Liggen jouw modules dwars door het hele huis ?

Alphons
Re:Schönblick 2.0
Citaat van: fonzo999 op zaterdag 12 maart 2011, 15:34:10
Hallo Maarten,

Liggen jouw modules dwars door het hele huis ?

Alphons

nu even tijdens de opbouw heb ik ze even in de woonkamer staan. Ik woon in een appartement, dus de ruimte is beperkt. Daarom ook module nu, dan kan ik grotere rijlengte creëren.
Re:Schönblick 2.0
Lid sinds: 2009

offline
Re:Schönblick 2.0
Hoi Maarten,

Ziet er Sehr Schön uit, alleen bij de foto van 28 januari staat volgens mij de bovenleidingsmast wat scheef. Maar verder erg mooi.

gr. Henk

Re:Schönblick 2.0
Lid sinds: 2009

offline
Re:Schönblick 2.0
Gaaf! Zoiets heb ik ook voor ogen!

Vraagje: in de bochtmodule: hoe heb je het hout aan de binnenkant van de bocht aan elkaar gemaakt? Is dat precies onder een hoek gezaagd, of komt het niet zo heel nauw? Dat vraag ik me namelijk af.

Ziet er echt top uit: ik zit ook met de ruimte, vandaar hetzelfde idee. Heb je ook nog iets van een baanplan?
Re:Schönblick 2.0
Citaat van: William027 op zaterdag 12 maart 2011, 19:10:01
Gaaf! Zoiets heb ik ook voor ogen!

Vraagje: in de bochtmodule: hoe heb je het hout aan de binnenkant van de bocht aan elkaar gemaakt? Is dat precies onder een hoek gezaagd, of komt het niet zo heel nauw? Dat vraag ik me namelijk af.

Ziet er echt top uit: ik zit ook met de ruimte, vandaar hetzelfde idee. Heb je ook nog iets van een baanplan?

de bochtmodule bestaat uit 2 eindstukken en 3 tussenstukken, er zitten aan de voorkant en achterkant ieder 4 panelen. Daarop is de spoorbasis gelegd. Ik smeer nu de kieren dicht en lak het geheel aan de zijkant mooi donkergroen af.

En ja, er staan een paar bovenleidingmasten scheef. Deze zijn namelijk op mijn vorige baan ook al gebruikt en soms lukt het niet helmaal meer om ze recht te krijgen. 
Re:Schönblick 2.0
Lid sinds: 2010

Machinist bij de Valleilijn

offline
Re:Schönblick 2.0
ziet er goed uit! :thumbup:
Re:Schönblick 2.0
Lid sinds: 2011

offline
Re:Schönblick 2.0
In jouw geval zijn idd de modulebakken zeer praktisch. Hoe heb je het gedaan met de raileinden op de grens van de modules? Heb je er gedetaileerde foto's van?

vriendelijke groet,
Michiel
Re:Schönblick 2.0
Citaat van: Golfer op donderdag 17 maart 2011, 17:49:16
In jouw geval zijn idd de modulebakken zeer praktisch. Hoe heb je het gedaan met de raileinden op de grens van de modules? Heb je er gedetaileerde foto's van?

vriendelijke groet,
Michiel

Alle rails hebben voeding (het is c-rails, dus 1 voeding per spoor per module). De einden zijn gewoon afgezaagd.

Re:Schönblick 2.0
Lid sinds: 2011

offline
Re:Schönblick 2.0
Hartelijk dank voor het antwoord. Bij C-rail had ik dat nog niet gezien maar het lijkt zelfs eenvoudiger dan bij K-rail.
Kwestie van naadloos tegen elkaar leggen en de bakken vergrendelen met een scharnier?
Re:Schönblick 2.0
Citaat van: Golfer op vrijdag 18 maart 2011, 21:41:54
Hartelijk dank voor het antwoord. Bij C-rail had ik dat nog niet gezien maar het lijkt zelfs eenvoudiger dan bij K-rail.
Kwestie van naadloos tegen elkaar leggen en de bakken vergrendelen met een scharnier?

vergrendelen met vleugelmoeren (is goedkoper  :P)
Re:Schönblick 2.0
Lid sinds: 2009

offline
Re:Schönblick 2.0
Wat bedoel je precies met 'alle rails hebben voeding'? Er zit toch niet op iedere sectie een trafo, toch? Werk je met een ringleiding, boosters?

Kun je misschien eens een foto van de onderkant maken?

Overigens, we zijn niet nieuwsgierig :-)...
Re:Schönblick 2.0
Citaat van: William027 op zaterdag 19 maart 2011, 08:14:58
Wat bedoel je precies met 'alle rails hebben voeding'? Er zit toch niet op iedere sectie een trafo, toch? Werk je met een ringleiding, boosters?

Kun je misschien eens een foto van de onderkant maken?

Overigens, we zijn niet nieuwsgierig :-)...

ik ga met een ringleiding werken, vooralsnog zonder boosters, dit is nog niet nodig.
Re:Schönblick 2.0
weer wat gezaagd voor module 2.

Re:Schönblick 2.0
nog wat betere foto's :D





en nog een kleine collectie...

Re:Schönblick 2.0
hoi allemaal,

ik heb het superdruk met mijn werk etc de afgelopen weken, echter tussendoor heb ik nog iets kunnen doen gelukkig. in module 2 komt nu eindelijk wat vorm (met dank aan karton en telefoonboekpapier en veul lijm)  :P

Re:Schönblick 2.0
weer druk bezig geweest afgelopen weekend. Nu de beide eerste 2 modules aan elkaar gezet.



Re:Schönblick 2.0
Lid sinds: 2007

Ik ben 3 railer zonder pukkels

offline
Re:Schönblick 2.0
Gaat leuk worden, ook ik blijf dit effe bekijken.


                                                               Arie



Re:Schönblick 2.0
Lid sinds: 2009

offline
Re:Schönblick 2.0
Ziet er inderdaad weer goed uit. Heb je eigenlijk een (voorlopig) eindplan? Je hebt het wel omschreven, maar ik dacht: wellicht heb je er een wintrack-bestand van, of gewoon een schets in paint...
Re:Schönblick 2.0
heb wel een idee, but I make it up as I go along....

na de tunnel een enkelsporige brug en daarna een station, 3 sporig met nog 2 kopsporen. Aan de andere kant een keerlus (denk ik). Ik ben overigens blij dat ik nu in modules werk, want misschien ga ik binnenkort verhuizen..
Re:Schönblick 2.0
Hoi,

hier nog wat fotó's van de afgelopen week.



De eerste scene van de 2 module, de bijenhouderij





Groeten Maarten
Re:Schönblick 2.0
Lid sinds: 2011

bezig met een module en de grote baan

offline
Re:Schönblick 2.0
ziet er leuk uit.

hoeveel bijen kun je kwijt :lol:

miss een honingwinkel erbij maken?

gr john
Re:Schönblick 2.0
de gebogen stukken zijn origineel Egger, de flexrail weet ik eigenlijk niet, weet niet eens meer waar ik die vandaan heb. Materieel is Roco en Egger, wil eigenlijk een keer een VT 5090 van Halling kopen, die past er denk ik wel goed bij.
Re:Schönblick 2.0
excuus voor de kwaliteit van de foto's, echter hier nog maar eens een update van module 2. Nu het linkerdeel.





Re:Schönblick 2.0
Lid sinds: 2010

Ludmilla.

offline
Re:Schönblick 2.0
Prachtig, lekker duits!  :)
Mag ik vragen wat voor ballast je gebruikt?

Groeten,
Martijn
Re:Schönblick 2.0
ik gebruik de C-rails ballast van Busch, het nummer is me even ontschoten, maar staat op de site van Busch aangegeven.
Re:Schönblick 2.0
Lid sinds: 2010

Ludmilla.

offline
Re:Schönblick 2.0
Citaat van: maarten santegoets op woensdag 08 juni 2011, 20:15:07
ik gebruik de C-rails ballast van Busch, het nummer is me even ontschoten, maar staat op de site van Busch aangegeven.

ah, dat is een makkelijke naam  :D
Bedankt!
Re:Schönblick 2.0
hier nog 2 overzichtsfoto's





Re:Schönblick 2.0
Lid sinds: 2009

offline
Re:Schönblick 2.0
Mooi man...

Vraagje: gebruik je eigenlijk een bepaalde norm/ standaard voor de modules, of is het de "Maarten-norm"?
Re:Schönblick 2.0
niko
gast

Re:Schönblick 2.0
hey maarten mooie bouw wijzen met een mooi resultaat

mvg niko
Re:Schönblick 2.0
Citaat van: William027 op vrijdag 10 juni 2011, 08:41:43
Mooi man...

Vraagje: gebruik je eigenlijk een bepaalde norm/ standaard voor de modules, of is het de "Maarten-norm"?

dank je wel. De modules zijn inderdaad zonder normen gebouwd. Ik weet niet eens of er normen zijn voor modules met C-rails...
Re:Schönblick 2.0
Lid sinds: 2007

offline
Re:Schönblick 2.0
Hoi Maarten,

het is heel mooi wat je gemaakt hebt :thumbup:

Groetjes, John
Re:Schönblick 2.0
hier nog wat foto's van afgelopen weekend tot nu toe.



Re:Schönblick 2.0
Lid sinds: 2009

offline
Re:Schönblick 2.0
Zeg Maarten, heb jij voor de beeldvorming wellicht ook de maten van je modules voor ons?
Thanks!

Mvg,
William
Re:Schönblick 2.0
Lid sinds: 2011

bezig met een module en de grote baan

offline
Re:Schönblick 2.0
dit ziet er veel belovend uit :thumbup:

tot nu toe al goed op weg

gr john
Schönblick 2.0 Voorlopig laatste foto's ivm verhuizing
Hallo allemaal,

hierbij de voorlopig laatste overzichtsfoto's. Ik ga binnenkort verhuizen, dus even anders klussen dan aan de baan.





Zoals je ziet nadert module 2 zijn voltooiing, het eerst project hierna is een brugmodule met een enkelsporige brug voor de hoofdlijn én voor de smalspoorlijn over een rivierdal.
Re:Schönblick 2.0
Citaat van: William027 op woensdag 15 juni 2011, 22:35:19
Zeg Maarten, heb jij voor de beeldvorming wellicht ook de maten van je modules voor ons?
Thanks!

Mvg,
William

de bochtmodule is 30 cm breed, de rechte module is 121 cm lang en loopt uit elkaar van 30 cm naar 60 cm breed. De maat van 121cm is de maat van een standaardplaat mdf bij de karwei.  :D

Het feit dat de rechte module uit elkaar loopt, geeft een beetje een optische illusie als je er voor staat : de trein lijkt af te buigen door het landschap, echter het spoor is gewoon recht.
Re:Schönblick 2.0
hoi,

nu bezig in mijn nieuwe appartement. Voorlopig even geen update, echter zal binnenkort een foto plaatsen van mijn uitzicht: de spoorlijn Tilburg-Breda op ongeveer 30 meter afstand!! veel te zien, er komt genoeg voorbij!!

Gelukkig geen geluidoverlast door goede isolatie. :D

gr Maarten
Re:Schönblick 2.0
hallo allemaal,

intussen verhuisd, nu bezig aan mijn treinenkamer. Naast mijn Märklin modulebaan wil ik een vaste baan gaan bouwen; een 0e baan op basis van Fleischmann Magic Train of een H0 baan met een amerikaans thema. Ben nog aan het twijfelen, ik denk dat ik nog maar eens verder ga met de Märklin modules.

Hier nog een foto van mijn nieuwe uitzicht: