Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Indicatie LED's bij momentgeschakelde wissels op ESU wisseldecoders?

Gestart door madmenno zaterdag 01 januari 2011, 20:20:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Indicatie LED's bij momentgeschakelde wissels op ESU wisseldecoders?
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Indicatie LED's bij momentgeschakelde wissels op ESU wisseldecoders?
Hallo allemaal,

Voor een analoog bedieningspaneel wat ik aan het ontwerpen ben loop ik tegen een probleempje aan.
Het is vast heel simpel, maar ik mis gewoon de electrotechnische kennis om dit alleen op te lossen.

De situatie is als volgt. Ik gebruik ESU Switchpilot Servo decoders om mijn wissels met servo's om te zetten. Deze hebben de mogelijkheid om de wissels analoog te schakelen met momentschakelaars of drukknoppen. Per decoder (4 wissels) gaat het daar om 8 pinnetjes (2 per wissel, dus 1 per wisselstand) en 1 retourleiding. Ik wil graag momentschakelaars gebruiken. Dat is dus heel makkelijk, per twee aan de buitenste pootjes van de momentschakelaar en de retourleiding op het middelste pootje. 4 schakelaars voor 4 wissels dus.
Overigens moeten de momentschakelaars of eventuele drukknoppen potentiaalvrij zijn.
Tot zover eenvoudig!

Nu wil ik graag indicatie LED's toevoegen op het bedieningspaneel, die aangeven wat de stand van het wissel is. Aangezien ik momentschakelaars moet gebruiken (kan niet anders bij ESU kastjes) moet ik een voorziening treffen zodat de LED's aanblijven na de korte schakelpuls. De LED's in de andere stand mogen dan uit zijn.
Het probleem is nu, hoe krijg ik dit nu zo eenvoudig en goedkoop mogelijk voor elkaar?

Ik heb vrij weinig ervaring met relais, maar ik denk dat ik relais nodig ga hebben in dit geval.

Ik heb me rotgezocht op het internet naar geschikte schakelingen, maar het enige wat ik kan vinden is indicatie LED's in het geval van wissels met eindafschakeling en daar heb ik niks aan...

Kan iemand mij op weg helpen?

Groetjes,
Menno
Re:Indicatie LED's bij momentgeschakelde wissels op ESU wisseldecoders?
heb je hier wat aan?
Klik doen


Mvg,
Wilco
Re:Indicatie LED's bij momentgeschakelde wissels op ESU wisseldecoders?
Hoi Menno,

je kan hiervoor gewoon een bistabiel relais gebruiken.
Deze schakelen ook met een puls, maar blijven dan in de gestuurde stand liggen.

Zoiets als dit relais.

Je sluit gewoon de drukknop voor de ene kant op een spoel aan en de drukknop voor de andere kant op de andere spoel.

Succes,

Sander
Re:Indicatie LED's bij momentgeschakelde wissels op ESU wisseldecoders?
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:Indicatie LED's bij momentgeschakelde wissels op ESU wisseldecoders?
@Wilco,

Ziet er goed uit, maar die kan ik niet gebruiken, omdat de stroomvoorziening van de wissels bij ESU (en servo's anders wordt geregeld. Ik moet dus een aparte 12V voeding gebruiken om de LED's te voeden.

@Sander,

Ik zat al te kijken naar een bi-stabiel relais inderdaad. Maar dan moet ik er inderdaad wel eentje hebben met 2 spoelen, zoals in jouw link. Volgens mij hebben niet alle bi-stabiele relais 2 spoelen. Hoe weet ik welke dat wel en welke dat niet hebben? De datasheets geven mij niet altijd alle informatie!
Als het relais maar 1 spoel heeft werkt het natuurlijk niet voor mij...
Ik heb eigenlijk ook maar 1 schakel in het relais nodig. Een DPST relais is dat geloof ik.

Zijn die relais zo duur trouwens? Heb er nogal wat nodig namelijk :|   26 denk ik.....

Groetjes,
Menno
Re:Indicatie LED's bij momentgeschakelde wissels op ESU wisseldecoders?
Hoi Menno,

ik vond de prijs nog wel meevallen :lol:.

Maar hier staat wat meer info over relais.
Volgens mij geeft een "D" aan dat het relais 2 spoelen heeft. Dus dit type is ook wat jij zoekt.

Hier is(PDF) trouwens het datablad van het relais.
Hier wordt trouwens weer een andere aanduiding gebruikt om aan te geven dat het relais 2 spoelen heeft :?.

Groeten Sander
Re:Indicatie LED's bij momentgeschakelde wissels op ESU wisseldecoders?
Hoi Menno,

Je kunt eventueel ook een ESU Switch Pilot Extention gebruiken. Deze geeft per 4 servo's een wisselkontakt en is zonder draden direct op de Switch Pilot Servo.

http://www.esu.eu/produkte/switchpilot/switchpilot-extension/

De prijs is ies meer dan 4 relais, n.l. 25 euro, maar je hoeft niets extra's meer de bedraden.

Groet,
Bert
Re:Indicatie LED's bij momentgeschakelde wissels op ESU wisseldecoders?
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:Indicatie LED's bij momentgeschakelde wissels op ESU wisseldecoders?
Hoi Bert,

Ik gebruik ook Switchpilot Extension kastjes. Het probleem is alleen dat die ver weg van het bedieningspaneel zitten op diverse andere modulebakken. Ik heb de polen ook niet meer over in de verbindende kabels anders had ik het inderdaad zo opgelost!

@Sander,

Bedankt voor de links. Blijf het echter een boel geld vinden om een paar simpele ledjes te verlichten, zeker als ik er 26 nodig heb. Als het echt niet anders kan moet het maar........Vraag me af of er niet een andere optie is, zonder relais?

Groetjes,
Menno
Re:Indicatie LED's bij momentgeschakelde wissels op ESU wisseldecoders?
Menno,
Wat voor wissels?
Ik heb van die marklin wisselmotertjes met microswitches, nu die microswitches waar zevoor zijn bedoeld een ramp... maar om een indicatie van de wisselstand te geven zijn ze perfect... dus als je die ook hebt lijkt me dat de simpelste oplossing... weerstandje en een extra draadje naar de wissel is dan genoeg...
Rob
Re:Indicatie LED's bij momentgeschakelde wissels op ESU wisseldecoders?
Hallo Menno,

Citaat van: madmenno op zaterdag 01 januari 2011, 21:09:27
Ik zat al te kijken naar een bi-stabiel relais inderdaad. Maar dan moet ik er inderdaad wel eentje hebben met 2 spoelen, zoals in jouw link. Volgens mij hebben niet alle bi-stabiele relais 2 spoelen. Hoe weet ik welke dat wel en welke dat niet hebben? De datasheets geven mij niet altijd alle informatie!
Dat vind gewoonlijk terug in de datasheet van betreffende relais of er staan 2 spoelsymbolen op de behuizing van het relais ieder met zijn eigen + en - teken.

Mvg,
Peter
Re:Indicatie LED's bij momentgeschakelde wissels op ESU wisseldecoders?
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:Indicatie LED's bij momentgeschakelde wissels op ESU wisseldecoders?
@Rob,

Ik gebruik servo's dus geen spoelen met eindafschakeling. Daar ben ik lang geleden mee gestopt. Echt waardeloze onbetrouwbare troep! :)

@Peter,

Ja, dat dacht ik al ja. Soms moet je inderdaad de datasheet opentrekken om het te kunnen zien. Zeker bij conrad kost het dan nogal wat tijd als je dat bij een heleboel relais moet doen :P
Maar ik heb al het 1 en ander gevonden.

Het blijft echter kostbaar in mijn ogen. Dik 5 Euro per relais x 28 kost een boel Euro's :(

Zijn er naast relais geen andere oplossingen, het liefst zonder een IC te gebruiken. Transistor werkt waarschijnlijk niet. Ik meen me te herinneren dat ik tijdens mijn zoektocht iets las over optocouplers, maar hoe die voor dit doel zijn te gebruiken heb ik echt geen idee!

Groetjes,
Menno
Re:Indicatie LED's bij momentgeschakelde wissels op ESU wisseldecoders?
Hoi menno,

op internet kwam ik iets tegen wat jij misschien ook wel kan toepassen.
Ik denk wel dat je de schakeling iets moet aanpassen, maar het is wel goedkoper dan een relais 8).

Het gaat om deze schakeling. Hoe je hem precies kan aanpassen weet ik zo niet, maar er zijn op het forum genoeg mensen die erg veel kennis hiervan hebben :lol:.
Nadeel is wel dat je dit voor elke "wisselstand" moet maken. Bij het relais hoeft dit niet, omdat deze een NO en NC contact heeft.

Je zou ook nog oude marklin sein aandrijvingen kunnen gebruiken. Dat wordt wel een heel gewicht :?, maar werkt net zo goed natuurlijk.

Succes,

Sander
Ps. Hier is het relais net wat goedkoper.
Re:Indicatie LED's bij momentgeschakelde wissels op ESU wisseldecoders?
ik weet niet hoed handig je bent met elektronica, maar je kan een schakeling maken met flipflop's (ic's) dan ben je voor weinig klaar.
Re:Indicatie LED's bij momentgeschakelde wissels op ESU wisseldecoders?
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:Indicatie LED's bij momentgeschakelde wissels op ESU wisseldecoders?
Citaat van: Janvis op zondag 02 januari 2011, 16:52:33
ik weet niet hoed handig je bent met elektronica, maar je kan een schakeling maken met flipflop's (ic's) dan ben je voor weinig klaar.

Heb je misschien een schema ergens dat ik kan bekijken?

Ik heb wel enige ervaring met programmeerbare Atmel IC's. Verder denk ik dat ik er met een beetje hulp met een beginnetje er wel uitkom...

Groetjes,
Menno
Re:Indicatie LED's bij momentgeschakelde wissels op ESU wisseldecoders?
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:Indicatie LED's bij momentgeschakelde wissels op ESU wisseldecoders?
Hoi allemaal,

Ik kwam eigenlijk heel toevallig deze nog tegen op het internet. Nog net een beetje goedkoper dan Conrad en direct leverbaar. Ook een stukje kleiner volgens mij.
Enige wat ik nog even moet meten is hoeveel Volt er over de polen van de analoge aansturing van de ESU kastjes staat. Dit Axicom relais is namelijk 12V. Ik neem aan dat er dan ook wel ongeveer 12V door de spoelen van het relais moet om het te schakelen!

Gr,
Menno
Re:Indicatie LED's bij momentgeschakelde wissels op ESU wisseldecoders?
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:Indicatie LED's bij momentgeschakelde wissels op ESU wisseldecoders?
Ha das me een mooie! Ben ik op zoek naar van die bi stabiele relais met 2 spoelen, herinner ik me dat ik ergens nog een bak heb liggen met electronica en electrische wisselaandrijvingen wat op de vereniging weggegooid zou worden. Dat heb ik dus maar meegenomen. Komt altijd nog wel een keer van pas dacht ik! :)

Graaf ik er eventjes in en wat vind ik. 6 stuks Elli-Echo ER20T-S-DC12V motorompool relais  8)
Na wat zoekwerk op internet zijn dit volgens mij zijn dit precies het type relais wat ik nodig heb. Ik vond ondermeer het volgende schema op een oude pagina van Conrad.de

klik voor plaatje

Beetje overkill voor mijn toepassing, maar leuk om even wat mee uit te proberen! Als het werkt scheelt het me toch weer 6x 4,25 aan kosten :)

Ik ga zaterdag even wat in elkaar solderen. Jullie horen de resultaten dan wel...

Groetjes,
Menno

EDIT:
Ik zie nu dat het niet helemaal hetzelfde is als een bistabiel relais met 2 spoelen, maar ik kan het er misschien toch voor gebruiken als ik de aansluitingen een beetje handig gebruik! Ik ga het gewoon proberen :P
Re:Indicatie LED's bij momentgeschakelde wissels op ESU wisseldecoders?
volgens mij (weet het eigenlijk zeker) zijn dat geen bistabile relais. Ik zal (als ik tijd heb) even een schema maken rond wat logische ic's.
Re:Indicatie LED's bij momentgeschakelde wissels op ESU wisseldecoders?
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:Indicatie LED's bij momentgeschakelde wissels op ESU wisseldecoders?
Citaat van: Janvis op dinsdag 04 januari 2011, 17:59:14
Ik zal (als ik tijd heb) even een schema maken rond wat logische ic's.

Dat zou ik heel gaaf vinden! :D

Groetjes,
Menno
Re:Indicatie LED's bij momentgeschakelde wissels op ESU wisseldecoders?
Hallo Menno,

Citaat van: madmenno op dinsdag 04 januari 2011, 13:49:10
Ik kwam eigenlijk heel toevallig deze nog tegen op het internet. Nog net een beetje goedkoper dan Conrad en direct leverbaar. Ook een stukje kleiner volgens mij.
Enige wat ik nog even moet meten is hoeveel Volt er over de polen van de analoge aansturing van de ESU kastjes staat. Dit Axicom relais is namelijk 12V. Ik neem aan dat er dan ook wel ongeveer 12V door de spoelen van het relais moet om het te schakelen!
Door een weerstand in serie met het relais te plaatsen kun je hem ook een hogere spanning aansluiten.

Mvg,
Peter
Re:Indicatie LED's bij momentgeschakelde wissels op ESU wisseldecoders?
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:Indicatie LED's bij momentgeschakelde wissels op ESU wisseldecoders?
Citaat van: Freak op donderdag 06 januari 2011, 18:04:52
Hallo Menno,

Citaat van: madmenno op dinsdag 04 januari 2011, 13:49:10
Ik kwam eigenlijk heel toevallig deze nog tegen op het internet. Nog net een beetje goedkoper dan Conrad en direct leverbaar. Ook een stukje kleiner volgens mij.
Enige wat ik nog even moet meten is hoeveel Volt er over de polen van de analoge aansturing van de ESU kastjes staat. Dit Axicom relais is namelijk 12V. Ik neem aan dat er dan ook wel ongeveer 12V door de spoelen van het relais moet om het te schakelen!
Door een weerstand in serie met het relais te plaatsen kun je hem ook een hogere spanning aansluiten.

Mvg,
Peter

Ik maak me meer zorgen over een lagere spanning!
Voor zover ik de schakelingen begrijp in het ESU kastje, komen de analoge puls imputs binnen op een SN74HC595N shift register, die weet ik veel wat doet! Ik weet dus sowieso niet zeker of ik een relais kan plaatsen tussen de pulsschakelaar en het shift register (wat volgens mij met 5V gevoed wordt).

Ik zou als oplossing de aansturing van het relais op een vrije pool van de schakelaar kunnen zetten, maar dan kom ik op het probleem dat ik 3 polige (on)-off-(on) schakelaars nodig heb die ik nergens kan vinden...

Groetjes,
Menno
Re:Indicatie LED's bij momentgeschakelde wissels op ESU wisseldecoders?
alsublieft: Klik doen

mvg,
Wilco
Re:Indicatie LED's bij momentgeschakelde wissels op ESU wisseldecoders?
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:Indicatie LED's bij momentgeschakelde wissels op ESU wisseldecoders?
Citaat van: Beginner op dinsdag 11 januari 2011, 13:56:49
alsublieft: Klik doen

mvg,
Wilco

Hoi Wilco,

Jouw link verwijst naar een 1-polige (aan)-uit-(aan) schakelaar. Ik heb eventueel een 3-polige nodig. Het plaatje is een beetje misleidend, want als je kijkt wat de varianten zijn, kun je zien dat de enige 3-polige schakelaar die ze hebben een aan-aan permanentschakelaar is...

Maar goed, dit is voor later. Eerst wil ik kijken of ik een relais kan plaatsen tussen de schakelaar en het shift register!

Groetjes,
Menno
Re:Indicatie LED's bij momentgeschakelde wissels op ESU wisseldecoders?
Hoi Menno,

Sorry dat het wat lang heeft geduurt maar was er helaas nog niet aan toe gekomen. Maar bij deze een heel eenvoudige schakeling om met 2 pulscontacten 2 ledjes laten wisselen.



Groeten Jan Willem
Re:Indicatie LED's bij momentgeschakelde wissels op ESU wisseldecoders?
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:Indicatie LED's bij momentgeschakelde wissels op ESU wisseldecoders?
Hoi Jan Willem,

Bedankt voor het schema. Ziet er inderdaad zeer eenvoudig uit :)

2 vragen heb ik nog. Wat voor type zijn die transistors rechtsonder? BC547 of BC557 of zoiets? En kan de 5V eventueel ook 12V zijn? Deze is namelijk voorhanden. Voor 5V zou ik speciaal een spanningsregelaar in moeten bouwen.

Groetjes,
Menno
Re:Indicatie LED's bij momentgeschakelde wissels op ESU wisseldecoders?
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:Indicatie LED's bij momentgeschakelde wissels op ESU wisseldecoders?
Hoi allemaal,

Ik denk dat ik een oplossing heb voor de situatie, zodat ik geen enkel duur bistabiel relais meer nodig heb en toch af kan met 2 polige momentschakelaars.

De gewone simpele wissels kunnen dan geschakeld worden via 1 pool van de moment schakelaar en de leds met het schema hierboven van Jan Willem via de andere pool.

Bij de Engelse wissels met twee servo aandrijvingen had ik eigenlijk een probleem dat ik een pool tekort kom. Je hebt dan namelijk 1 pool nodig voor de indicatie leds en twee polen voor de twee aandrijvingen. Ik bedacht me alleen net, dat ik in plaats van dat, ook op de ene overgebleven pool van de momentschakelaar een een 12V verbruiker (lampje of motortje bijvoorbeeld) kan aansluiten via een tweevoudig monostabiel relais. Dit tweevoudige relais werkt dan als een soort tweepolige momentschakelaar die de beide aandrijvingen tegelijk omzet.

Ik zal proberen om dit vanmiddag eens uit te tekenen. Ik vroeg me af of iemand problemen voorziet met deze oplossing?

Groetjes,
Menno
Re:Indicatie LED's bij momentgeschakelde wissels op ESU wisseldecoders?
Hoi Menno,

Een Hef4001 kan een voedingsspaning aan tot 15V dus dat is geen probleem en voor de transistoren kan je een bc547 gebruiken.

mvg jw
Re:Indicatie LED's bij momentgeschakelde wissels op ESU wisseldecoders?
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:Indicatie LED's bij momentgeschakelde wissels op ESU wisseldecoders?
Citaat van: Janvis op woensdag 12 januari 2011, 17:24:11
Hoi Menno,

Een Hef4001 kan een voedingsspaning aan tot 15V dus dat is geen probleem en voor de transistoren kan je een bc547 gebruiken.

mvg jw

Paar kleine vraagjes nog over de schakeling (Ik weet het ik ben lastig :P )

Ik neem aan dat een Hef4001 gelijk is aan een CMOS4001

De Vdd en Vss moeten neem ik aan aangesloten worden op +12VDC en GND respectievelijk

En ik vraag me af hoe deze schakeling zou moeten werken. Ik zit een beetje te lezen over NOR gates op Wikipedia, maar ik begrijp niet dat deze schakeling kan werken met momentschakelaars. Zodra de momentschakelaars weer losgelaten worden veranderd de situatie toch en blijven de LEDs niet in de juiste configuratie oplichten? Waarschijnlijk zie ik het helemaal verkeerd (ik begrijp vast de concepten HIGH en LOW input/uitput niet), maar kan iemand mij heel simpel uitleggen waarom hoe dit werkt? :)

Groetjes,
Menno
Re:Indicatie LED's bij momentgeschakelde wissels op ESU wisseldecoders?
Hoi Menno,

Ik zal het proberen uit te leggen (ban niet zo goed in uitleggen)

De truuk zit hem in de terugkoppeling van de uitgang naar de ingang van de andere poort.
Eerst even de NOR uitleggen, als 1 of beide ingangen hoog is dan zal de uitgang laag zijn. Dus als de beide ingangen laag zijn is de uitgang dus hoog.

Als je nu naar de schakeling kijkt is van de bovenste NOR 1 ingang hoog het gevolg is dus dat uitgang laag is, van de onderste NOR zijn de beide ingangen laag dus de uitgang is hoog.
Nu druk je op de onderste schakelaar, hierdoor word 1 ingang van de onderste NOR hoog, het gevolg is dat de uitgang laag word, nu worden dus de beide ingangen van de bovenste NOR laag. Nu word dus de uitgang van de bovenste NOR hoog, omdat deze uitgang is teruggekoppeld naar 1 ingang van de onderte NOR. blijft er altijd 1 ingang hoog van de onderte NOR ook al laat je de schakelaar weer los en dus blijft de schakeling in deze stand staan.
Uiteraard werkt de schakeling met de bovenste schakelaar precies andersom.

Ik hoop dat je het zo snapt, anders laat je het maar weten dan probeer ik het gewoon nog een keer.

mvg jw

Re:Indicatie LED's bij momentgeschakelde wissels op ESU wisseldecoders?
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:Indicatie LED's bij momentgeschakelde wissels op ESU wisseldecoders?
Hoi Jan Willem,

Jouw uitleg is uitstekend te begrijpen. Ik vermoedde al iets dergelijk, omdat ik de terugkoppeling zag in het schema. Enige wat ik niet goed begreep is het hoog/laag gebeuren.

Eigenlijk is het zo belachelijk eenvoudig :D

Ik ga de onderdelen binnenkort maar eens bestellen om dit uit te proberen.

Nogmaals bedankt voor je hulp!

Groetjes,
Menno
Re:Indicatie LED's bij momentgeschakelde wissels op ESU wisseldecoders?
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:Indicatie LED's bij momentgeschakelde wissels op ESU wisseldecoders?
Hallo allemaal,

De schakeling met de Hef4001's van Jan Willem is me nu duidelijk. Ik heb echter ook een situatie dat ik indicatie voor de stand van de Engelse wissels nodig heb.
Er zijn twee manieren om een Engelse wissel met twee aandrijvingen te schakelen (voor mijn situatie in ieder geval). Beide gebruiken 2 (aan)-uit-(aan) tuimelschakelaars oftewel 4 momentcontacten. Er zijn dus ook 4 leds (ledgroepen) die de standen van de aandrijvingen aangeven. 2x rechtdoor en 2x afbuigend. De afzondelijke ledgroepen moeten altijd pas aan gaan als twee aandrijvingen in de juiste stand staan. Dit maakt het allemaal wat gecompliceerder dan een standaard wissel.

Ik heb de schakeling van Jan Willem uitgebreid (hopelijke correct) om bovenstaande mogelijk te maken.


Ik hoop dat ik het correct heb gedaan. Onderop de tekening staan de standen en ledgroepen uitgelegd.
Even een schakelvoorbeeldje: Als ik bijvoorbeeld schakelaar 1 in stand A zet (momentcontact), dan wordt uitgang X hoog en zet de transistoren van ledgroep 1 en 3 'aan' (bij gebrek aan een betere term). Op dit moment lichten er nog geen leds op, omdat de transistoren in het onderste deel van de tekening nog niet 'aan' staan. Als ik nu bijvoorbeeld schakelaar 2 in stand A druk, dan wordt ook uitgang Z hoog en worden de transistoren van ledgroepen 1 en 4 'aan' gezet. Nu kan dus een stroom gaan lopen over ledgroep 1 en niet over de overige groepen. Het resultaat is dus dat ledgroep 1 aan gaat en aangeeft dat de Engelse wissel in de bovenste afbuigende stand staat. Dit komt overeen met de geschakelde standen 1A en 2A.

Ik hoop dat dit te volgen is :)

Kan iemand een probleem ontdekken met deze schakeling?

Ik ga nu proberen een schakeling te ontwerpen voor de andere schakelmogelijkheid van een Engelse wissel, namelijk dat er twee aandrijvingen tegelijk  geschakeld worden. Er wordt dan met 1 schakelaar gewisseld tussen beide afbuigende standen en met de andere schakelaar tussen de beide rechtdoorstanden. Dit heeft mijn voorkeur omdat er dan steeds maar 1 schakelaar gezet hoeft te worden. De schakeling zal echter wel wat gecompliceerder worden vrees ik.

Groetjes,
Menno

EDIT: Ik zit even na te denken en bovenstaande oplossing is eigenlijk toch wel makkelijker. Als de schakeling goed is ben ik klaar :)
Re:Indicatie LED's bij momentgeschakelde wissels op ESU wisseldecoders?
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:Indicatie LED's bij momentgeschakelde wissels op ESU wisseldecoders?
Hallo allemaal,

Even een kleine update. Ik ben nu de schakelingen hierboven aan het testen, maar ik krijg het niet werkend :(

Als ik de schakeling van Jan Willem met de Hef 4001 op een breadboard maak, dan gaan beide leds zeer snel knipperen. Als ik de momentcontacten (terugverende schakelaar) vervang door een permanentschakelaar werkt het wel, maar dat is natuurlijk niet de bedoeling..

Heeft iemand enig idee wat er mis kan zijn?

Groetjes,
Menno
Re:Indicatie LED's bij momentgeschakelde wissels op ESU wisseldecoders?
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:Indicatie LED's bij momentgeschakelde wissels op ESU wisseldecoders?
P.S. Ik gebruik trouwens een +12VDC voeding i.p.v. een +5VDC voeding zoals in het schema van Jan Willem.
Heeft dit nog invloed op de te gebruiken weerstanden?

Ik meet trouwens rare voltages over de outputs van de Hef 4001 en de massa. 1V en over een andere 4V.
Ik heb al wat zitten experimenteren met andere weerstanden maar dit lijkt weinig invloed te hebben over de te meten voltages op de outputs. Kan het zo zijn dat deze volages te laag zijn voor de 4001 om te registreren waardoor beide uitgangen hoog worden gezet?
Hoe krijg ik deze voltages omhoog?

Groetjes,
Menno
Re:Indicatie LED's bij momentgeschakelde wissels op ESU wisseldecoders?
wat je even kan proberen zijn pullup weerstanden aan de ingangen maken van de hef4001 (achter de schakelaar zeg maar. En eventueel een elco van iets van 1 tot 10 uF naar de GND.
Re:Indicatie LED's bij momentgeschakelde wissels op ESU wisseldecoders?
Citaat van: Seinwezen op zaterdag 01 januari 2011, 20:33:54
Hoi Menno,

je kan hiervoor gewoon een bistabiel relais gebruiken.
Deze schakelen ook met een puls, maar blijven dan in de gestuurde stand liggen.

Zoiets als dit relais.

Je sluit gewoon de drukknop voor de ene kant op een spoel aan en de drukknop voor de andere kant op de andere spoel.

Succes,

Sander

Als je dit relais bij Conrad Duitsland besteld met meer dan 25 stuks, wat je nodig hebt, zijn ze ruim een euro per stuk goedkoper. Wel zijn de bezorgkosten hoger maar per saldo toch minder.
Re:Indicatie LED's bij momentgeschakelde wissels op ESU wisseldecoders?
Bedenk wel dat met deze "flip-flop" schakeling de beginstand bij het onder spanning zetten van het systeem niet altijd gegarandeerd overeenkomt met de stand van de wissel. Dat is pas na de eerste keer schakelen.
Re:Indicatie LED's bij momentgeschakelde wissels op ESU wisseldecoders?
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:Indicatie LED's bij momentgeschakelde wissels op ESU wisseldecoders?
Citaat van: Janvis op maandag 18 april 2011, 06:50:59
wat je even kan proberen zijn pullup weerstanden aan de ingangen maken van de hef4001 (achter de schakelaar zeg maar. En eventueel een elco van iets van 1 tot 10 uF naar de GND.

Welke waarde kan ik deze weerstanden het beste maken?


Citaat van: Olav op maandag 18 april 2011, 07:45:51
Bedenk wel dat met deze "flip-flop" schakeling de beginstand bij het onder spanning zetten van het systeem niet altijd gegarandeerd overeenkomt met de stand van de wissel. Dat is pas na de eerste keer schakelen.

Dat is niet zo erg :)
Als het maar werkt!

Ik kan vrijdag pas weer bij mijn electronica. Ik zal dan even laten weten wat het resultaat is.
Bedankt voor de hulp! :)

Groetjes,
Menno
Re:Indicatie LED's bij momentgeschakelde wissels op ESU wisseldecoders?
maak die pullup maar 10K
Re:Indicatie LED's bij momentgeschakelde wissels op ESU wisseldecoders?
Ik werk nu op school ongeveer 2 jaar met or, and, not, ..
Maar ben ook al bekend met de eigenschappen van NOR.

Dat knipperen ga je altijd hebben volgens bij, aangezien beide NOR's elkaar tegenwerken.
Maar is dit niet gedaan als de eerste druk op een knop wordt gegeven ?

Overigens gaat deze schakeling altijd naar een beginstand gaan, en als je je baan weer opstart gaat alle indicate verkeerd liggen. (Natuurlijk niet meer eens je de eerste keer drukt, maar dan krijg je weer: op welke heb ik nu al gedrukt ?)

Heb ik het nu zo fout ?

Overigens lijken bistabiele relais zeer verstandig, alhoewel ze duur zijn.

Misschien een nieuwe schakeling met een 'geheugen' zodat je weet wat de laaste schakelstand was.
Ik denk wel dat heel dit probleem opgelost kan worden met elektronica ipv relais.


mvg
maxim

ik blij zeker dit topic volgen !
Re:Indicatie LED's bij momentgeschakelde wissels op ESU wisseldecoders?
met pullup weerstanden zal de schakeling zekerweten wel werken, en als jij zegt dat ze elkaar tegenwerken zal je toch even de schoolboeken erbij moeten pakken  ;).
het enige probleem waar ik het mee eens ben is de uitgangsposietie bij het inchakelen dan is het een verassing hoe alles staat.
Re:Indicatie LED's bij momentgeschakelde wissels op ESU wisseldecoders?
Kijk even op mijn site.
Voor rond de 12 euro, bouw ik een schakeling waar 7 moment-terugmelders op aangesloten kunnen worden,
en het "ding" heeft ook nog eens een geheugenfunctie, dus als je je baan uitzet, en zelfs jaren nadien terug zou aanzetten, weet het ding nog altijd perfect in welke
stand de wissels stonden. 12 euro voor 7 wissels, da's minder dan 2 euro per wissel !


groeten,
Kris
Re:Indicatie LED's bij momentgeschakelde wissels op ESU wisseldecoders?
Met een condensator kun je een Nor bij inschakelen dwingen een bepaalde stand in te nemen.

Mvg,
Peter
Re:Indicatie LED's bij momentgeschakelde wissels op ESU wisseldecoders?
het nadeel van elektronica is dat het alleen werkt als er spanning op staat. de flip/flop (zoals deze schakeling heet) vergeet zijn stand als de stroom er af gaat. de stand van de flip/flop is dus bij het opstarten niet zondermeer gelijk aan de stand van de wissel!

bistabiele relais hebben dit probleem niet. ook een wip-schakelaar blijft in de laatste stand staan, ook al wordt de stroom uitgeschakeld. een wissel is een soort bistabiel relais. als er schakelaar-contactjes in zitten, zou je die kunnen gebruiken.

als je de elektronische schakelingen bestuurt met een computer, zou je de laatste stand wel op kunnen slaan en bij het opstarten weer alle elektronica in de goede stand zetten.

allerlei elektronica is dus niet zo maar toepasbaar op de baan. wel kun je combineren met bistabiele schakelaars die dan een soort geheugen vormen. dit is ook de gedachte achter de CDU schakelingen uit de wiki.

misschien is het mogelijk de servo mechanisch te koppelen met een schakelaar. dan kun je de stand achterhalen.

succes met het oplossen van je probleem!

Hessel

Re:Indicatie LED's bij momentgeschakelde wissels op ESU wisseldecoders?
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:Indicatie LED's bij momentgeschakelde wissels op ESU wisseldecoders?
Bedankt voor alle reacties! :)

Ik heb nu even wat minder tijd, maar ik ga het de komende weekenden even allemaal rustig bekijken en ik zal mijn resultaten hier melden :)

Groetjes,
Menno
Re:Indicatie LED's bij momentgeschakelde wissels op ESU wisseldecoders?
Citaat van: Janvis op woensdag 27 april 2011, 16:35:55
met pullup weerstanden zal de schakeling zekerweten wel werken, en als jij zegt dat ze elkaar tegenwerken zal je toch even de schoolboeken erbij moeten pakken  ;).
het enige probleem waar ik het mee eens ben is de uitgangsposietie bij het inchakelen dan is het een verassing hoe alles staat.
Een NOR is tot nu toe geen leerstof ;) dat neem ik er zelf bij.

En die pullup weerstanden, gaan die ook iets doen aan de stand zodat die blijft staan ook zonder stroom ?
Zelfde verhaal met flip/flop.

Maar nu ik weer wat lees kun je dus die NOR dwingen, kijk daar kan ik weer wat mee, nieuwe leerstof  ;)
Re:Indicatie LED's bij momentgeschakelde wissels op ESU wisseldecoders?
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:Indicatie LED's bij momentgeschakelde wissels op ESU wisseldecoders?
Hallo allemaal,

Ik heb zojuist even zitten rommelen met die pull up weerstanden en in eerste instantie ging dat nog steeds mis. Beide LEDs bleven constant branden.

Ik dacht echt even dat ik water zag branden :P
Min of meer bij toeval kwam ik er achter dat het blijkbaar aan de contactjes van het breadboard lag waarop ik de schakeling heb gebouwd. Door sommige componenten extra aan te drukken leek de schakeling wel prima te werken.

Ik ga dus zodadelijk even een echte schakeling solderen op een Eurokaart en zal dan een update geven :)

Groetjes,
Menno
Re:Indicatie LED's bij momentgeschakelde wissels op ESU wisseldecoders?
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:Indicatie LED's bij momentgeschakelde wissels op ESU wisseldecoders?
Kleine update:

Het werkt nog steeds niet. Volgens mij ben ik gek aan het worden.....  :?
De LEDs knipperen beide zeer snel als ik de stroom erop zet. Zodra de momentschakelaar contact maakt valt 1 led uit en brand de andere helder (zoals zou moeten), maar zodra het contact verbreekt gaat het weer mis...

Ik heb de schakeling nu op een Eurokaart gesoldeerd inclusief de pull up weerstanden van 10k. Slechte contactjes kunnen het probleem dus niet zijn.

Ik denk dat het eventueel nog aan het ontbreken van een condensator kan liggen.
Kan ik hiervoor het beste een ongepolariseerde, tantaal of gewone elco nemen?

De plek van de transistoren in de LED schakeling zou toch niet uit moeten maken. Ik heb het nu exact zo gedaan als op Jan Willem zijn originele tekening hier ergens boven. Dus de transistor achter de led +weerstand en voor de GND. Zou toch niet uit moeten maken...

Ik ben het spoor een beetje bijster. Heeft iemand nog een suggestie waar het aan kan liggen...

Gr,
Menno
Re:Indicatie LED's bij momentgeschakelde wissels op ESU wisseldecoders?
probeer de weerstanden achter de schakelaar eens naar massa te leggen. en even klijne condensatortjes over je schakelaar heen. Mag een gewone ceramische zijn van 100n ofzow. En mischien moet je even de basis van de beide transisitoren met een waarstandje aan massa leggen (10K ofzow)
Re:Indicatie LED's bij momentgeschakelde wissels op ESU wisseldecoders?
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:Indicatie LED's bij momentgeschakelde wissels op ESU wisseldecoders?
Succes! Nadat ik de weerstanden achter de schakelaar aan de massa heb gelegd werkt de schakeling :)
De condensatoren over de schakelaar lijken daarbij niet perse nodig!

Super! Nu kan ik het eindelijk op grotere schaal gaan testen :)

Enige wat vreemd is, is dat als ik op mijn breadboard waar de schakeling op gemaakt is een tik geef tegen de weerstanden (na de schakelaar en massa) de ene led uit gaat en de andere aan gaat. Het lijkt wel of het IC erg gevoelig is voor schokken. Kan dit kloppen?

Groetjes,
Menno
Re:Indicatie LED's bij momentgeschakelde wissels op ESU wisseldecoders?
Het ic zelf is niet gevoelig voor schokken hoor. Maar hij maakt kennelijk geen goed contact met het breadbordje, dat heeft mij al meerdere malen verneukt daarom heb ik die bordjes weg gegooid. Ik soldeer alles op gaatjesprinten ook voor testdoeleinden dan weet ik zeker dat alles goed contact maakt.

Maar goed om te horen dat de schakeleing nu werkt  :D