Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

koppeling

Gestart door j.b maandag 14 februari 2011, 22:28:38

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
koppeling
j.b
gast

koppeling


Ik heb een oude analoge marklin baan met nogal wat ontkoppelrails, het ontkoppelen werkt echter niet prettig.
De telex koppelingen gaan soms niet open en als ze wel open staan gaan ze tijdens het opduwen soms weer dicht.
Plus dat de ontkoppel rail nogal wat herrie maakt, het lijkt wel een drilboor.
Zijn er misschien andere koppelingen te monteren die beter werken, of is er soms een systeem dat de ontkoppelrail kan vervangen.
Ik zit zelf te denken aan iets met magneten, of is dit niet mogelijk, graag jullie hulp.

Groeten John.
Re:koppeling
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:koppeling
Dag John.

Als je de ontkoppelrails aanstuurt met gelijkstroom
i.p.v. wisselstroom dan 'klappert' het relais niet meer.
Een bruggelijkrichter voor elke ontkoppelrail werkt
ook, het is maar wat eenvoudiger voor je is. :wink:
De Relex-koppelingen zijn met koppelingsmal 7001
juist af te stellen.

Groeten,

Erik.
Re:koppeling
j.b
gast

Re:koppeling
Hallo Erik,

Hoe ga ik dat doen met gelijkstroom, moet ik dan een aparte trafo voor de ontkoppelrails gebruiken en hoe zorg ik ervoor dat het geijkstroom i.p.v wisselstroom wordt.
Het volgende, wat is een bruggelijkrichter en hoe werkt dat, sorry hoor maar dit is voor mij allemaal nieuw.
Maar alvast bedankt voor je reactie. 

Groeten John.     
Re:koppeling
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re:koppeling
John,

Kijk effies op onze wiki, staat wel het een en ander over gelijkrichten!

Linkje: http://wiki.3rail.nl/doku.php?id=electronica:gelijkrichtschakeling

Gr. Fred.
Re:koppeling
j.b
gast

Re:koppeling
Hallo Fred,

Ik heb de link bekeken en het ziet er indrukwekkend uit maar voor mij is het abacadabra, ik kan me aardig redden met seinen en wissels aansluiten maar dit gaat mij te ver.
Is er misschien een begrijpelijke uitleg van te vinden, of is er iemand die wat uitleg kan geven.

Groeten John.
Re:koppeling
Lid sinds: 2023

offline
Re:koppeling
John,

Hier de link naar Wikipedia. Veel duidelijker kan je het niet uitgelegd krijgen.

Alphons


Edit : link gewijzigd
Re:koppeling
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:koppeling
Dag John.

Als het allemaal abacadabra blijft voor jou, is wellicht
een aparte gelijkstroomvoeding voor alle ontkoppelrails
een betere optie. Ik weet natuurlijk niet of dat erg veel
(opnieuw) bedradingswerk voor jou oplevert . . . .

Groeten,

Erik.
Re:koppeling
j.b
gast

Re:koppeling
Hallo Erik,

Bedoel je dat ik dan een aparte trafo met gelijkstroom kan gebruiken, dat zou dan voor mij de makkelijkste oplossing zijn.
Ik moet dan zeker alle ontkoppelrails apart daar op aansluiten, dat is wel even werk maar dat geeft niet.
Er is a.s zondag een treinenbeurs in Alkmaar dan kan ik daar voor een trafo gaan kijken.

Bedankt maar weer, John.

Re:koppeling
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:koppeling
Dag John.

Inderdaad! Je zou kunnen kijken naar een
Trix of Fleischmann voeding/trafo.
Een ontkoppelrail verbruikt 8VA plus en een
lichtmast van 1,5VA. Op een 10VA voeding
kun je dus alle ontkoppelrails aansluiten,
maar één tegelijk schakelen, wat ook
meestal het geval is. :wink:

Groeten en succes,

Erik.
Re:koppeling
j.b
gast

Re:koppeling
O.k Erik, het is me helemaal duidelijk, ik ga voor een trafo kijken.
Nogmaals bedankt, groeten John.
Re:koppeling
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re:koppeling
Bij een Duitser in Houten vond ik een Faller Universal trafo. Oid.
Heb ik mee genomen voor een krats, en ik heb er lol mee. Hij heeft een centrale draaiknop met drie Voltage standen, 6, 12, 16 Volt, en je kunt er tegelijkertijd gelijkstroom en wisselstroom van aftappen.
Hij zit in een knaloranje behuizing, en hij is 40 VA.

Leuk ding. Mocht je er tegen aan lopen, doen.
Re:koppeling
j.b
gast

Re:koppeling
Ga ik zeker naar kijken, altijd handig.
Bedankt voor de tip.
Re:koppeling
Lid sinds: 2009

offline
Re:koppeling
Gebruik dan wel een stroombron voor de spoelen van je ontkoppelrail, anders heb je kans dat ze doorbranden als je er te lang spanning op zet, een spoel is theoretisch een kortsluiting voor gelijkstroom. (tuurlijk zit er wel weerstand in maar de wisselstroom-weerstand van een spoel is veel hoger)
Re:koppeling
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re:koppeling
 :help:
Re:koppeling
j.b
gast

Re:koppeling
Een stroombron, is dat dan niet een trafo?
En op een ontkoppelrail zet je toch nooit lang spanning?
Re:koppeling
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re:koppeling
A ja, ik volgde de gedachtesprong even niet, maar je hebt volkomen gelijk.
Ontkoppelrails, wissels, en seinen zet je met een puls aan of om. Niet door ze permanent in stroom te laten weken. Dan branden ze door. En het is zonde van de stroom. :D
Re:koppeling
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:koppeling
Dag John.

Was eigenlijk wel benieuwd of het gelukt is
om een voedinkje te bemachtigen en de
ontkoppelrails hiermee te voeden . . . .

Groeten,

Erik.
Re:koppeling
j.b
gast

Re:koppeling
Hoi Erik,
Ik was vandaag op de beurs in Alkmaar daar heb ik een trafo van fleischmann gekocht  en nog wat andere onderdelen, het was trouwens niet zo'n boeiende beurs.
Maar dat geeft niet, het meeste wat ik zocht heb ik gevonden.
Ik ga denk ik eind van de week de trafo proberen, ben benieuwd, ik zal je op de hoogte houden.
Maar klopt het dat een ontkoppelrail 8 VA gebruikt, het lijkt me zo veel?
Groeten John.   
   
Re:koppeling
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:koppeling
Dag John.

Er van uit gaande dat de spoel van een ontkoppelrail van hetzelfde vermogen
verbruikt als een wisselspoel, staat op blz 141 van Märklin Servicehandboek 734:


Groeten,

Erik.
Re:koppeling
j.b
gast

Re:koppeling
Dag Erik,
Ja, ik denk dat je gelijk hebt, ik heb nooit geweten dat er zoveel VA gebruikt zou worden, en ik heb met het optellen ervan
er nooit rekening mee gehouden, maar alles werkt wel goed terwijl ik toch bijna aan het maximum van het vermogen van de trafo zit.
Het schakelen is natuurlijk een moment, misschien dat het dat het daarom net lukt.
Bedankt voor het meesturen van het aanhangsel, altijd handig.
Groeten John.













Re:koppeling
j.b
gast

Re:koppeling
Hallo Erik,
Ik ben vandaag even aan de slag gegaan met de gelijkstroomtrafo en de ontkoppelrail, het geluidsniveau van het ontkoppelen is amper minder dan dat het is met de wisselstroomtrafo dus ik laat het maar zoals het is.
Het was het proberen waard, maar het geeft helaas weinig verbetering.
Groeten John.
Re:koppeling
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:koppeling
Dag John.

Da's toch vreemd . . . zou het kunnen dat er
iets van ballst of vuil in het mechanisme van
de ontkoppelrail kan zijn geraakt?
Als er iets tussen de raakvlakken van de spoel
en het anker zit en deze daardoor niet volledig
kunnen sluiten, zal het magnetisch veld blijven
proberen aan te trekken, wat zich uit in brommen.
Je zou nog een ontstoor-condensatortje kunnen
proberen, maar daar kan ik je verder weinig over
informeren dan dat die voor de gebruikte spanning
geschikt moet zijn.

Groeten en succes,

Erik.
Re:koppeling
j.b
gast

Re:koppeling
Hoi Erik,
Je moet de knop (omhoog) op het bedieningspaneel ingedrukt houden om het ontkoppelmechanisme in de hoogste stand te houden waardoor de wagons ontkoppelt worden.
Dus wat jij schrijft over het aantrekken van het magnetisch veld en het brommen daarvan klopt wel, dat hoort dan klaarblijkelijk zo.
Als je de knop indrukt (omhoog) en dan loslaat waardoor hij direct zakt is het geluid wat minder, maar dan zakt het ontkoppelgedeelte vrijwel direct en werkt het ontkoppelen niet goed.
Ik zal eens kijken of doormiddel van het schoonmaken iets te verbeteren valt maar ik betwijfel het, maar je weet maar nooit.
Groeten John.