Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Koploper foutmelding

Gestart door hawize vrijdag 31 december 2010, 16:49:26

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Koploper foutmelding
hawize
gast

Koploper foutmelding
Hallo allemaal,
Sinds kort begonnen met het automatiseren van mijn baan d.m.v. Koploper.
Stuit nu echter op een voor mij onoplosbaar probleem, in de hoop dat jullie kennis en ervaring mij verder kunnen helpen:
Ik maak gebruik van Maerklin C-rails i.c.m. CS 1.
Laatste versie Koploper in gebruik genomen.
Communicatie tussen laptop en Koploper geen probleem.
Testbaantje aangelegd, simpel ovaal met 2 - aan de binnenzijde van het ovaal - inhaal- of passeersporen, verdeeld in 6 blokken met 13 bezetmelders.
Koploper volledig ingericht a.d.h.v. de handleiding van Maliebaan.
Via testen ( Instellingen database-Algemeen1 ) kunnen vaststellen dat  virtueel alles werkte zoals het zou moeten werken.
2 locomotieven, 4 wissels, 2 x blok in station, rest blok in vrije baan.
Alles doet perfect z'n werk.
Echter, bij fysiek gebruik van de baan doet zich het volgende probleem voor :
Blok waarin word gestart wordt keurig rood, bezet dus.
Volgende blok keurig geel, vrij dus.
Vevolgens start automatisch rijden, de beide locomotieven rijden hun rondjes, maar ook niet meer dan dat !
Koploper doet verder niets meer, wissels blijven staan en de genoemde blokken blijven rood resp. geel en geeft na enige tijd foutmelding : " Locomotief x staat ten onrechte stil in bloknummer y ".
In Koploper gebeurt verder ook niets meer en de beide locomotieven blijven doelloos hun rondje rijden, zonder blokbeveiliging etc.
Gevolg : gaat natuurlijk een keer fout i.v.m. niet gelijke snelheid van de locomotieven.
Hopelijk kunnen Koploper experts mij van dit probleem verlossen.
Harry


Re:Koploper foutmelding
Spoorman
gast

Re:Koploper foutmelding
Er wordt een bezetmelder verwacht maar niet getriggerd. Controleer je blokken en je melders. Ergens zit een volgorde fout.

Wat helpt is de logging aanzetten. Kun je zien welke bezetmelders doorkomen en waar het fout gaat.

Gr, Ben.
Re:Koploper foutmelding
Hallo Ben,
Bedankt voor je snelle reactie.
Ga zeker alles nog een keer nalopen en controleren, niet zo'n grote klus als e.e.a. beperkt blijft tot de blokken en bezetmelders.
Hopelijk ligt daar de oplossing en misschien kan de comm. logging daarbij uitsluitsel geven.
Ik hou je op de hoogte.
Ps : nog de allerbeste wensen voor 2011, geldt natuurlijk ook voor alle andere forumleden.
Groet
Harry
Re:Koploper foutmelding
Om nog wat aan Ben's commentaar toe te voegen : geel betekent niet vrij maar gereserveerd. Als dat zo blijft komt de trein volgens koploper niet binnen in het volgende blok. De treinen blijven dan doorrijden en koploper heeft geen idee meer waar ze zijn.

Eerst kijken of de volgorde van je bezetmelders klopt in baandefinities-> blokken. Daarna kijk je in baandefinities-> baanontwerp of je bij tekenen de bezetmelders wel hebt ingetekend ( het kleine rondje) en er een bezetmeldnummer aan hebt toegewezen en vervolgens in hetzelfde onderdeel of je van/naar blok goed hebt ingevoerd. Dit moet je voor elk blok doen. Als je het stappenplan van maliebaan gevolgd hebt, zou dit moeten werken.

Succes

roland
Re:Koploper foutmelding
Lid sinds: 2008

offline
Re:Koploper foutmelding
Harry,

Hoewel op dit forum veel koploper gebruikers zijn (daar hoor ik ook bij!) krijg je op het koploperforum misschien toch sneller een antwoord.

Als je daar je vraag plaatst, met een backupje van je database, dan wordt je snel geholpen. Zonder deze gegevens blijft het op afstand gissen.

Deze leerfase met een kleine baan is overigens wel erg belangrijk op koploper te leren kennen. Van je fouten leer je meer dan van de dingen die je direkt goed doet.

Succes,

Dirk.
Re:Koploper foutmelding
Beste forum leden,
Bedankt voor de nuttige tips, de oplossing lijkt in het verschiet te liggen.
Heb toch nog een vraagje ( schoot me zo maar door m'n hoofd, niet letterlijk hoor !)
Ik gebruik een Maerklin S88 bezetmelder, waaraan,naast de 16 aansluitingen, ook een massa aansluiting zit. Dient deze massa aansluiting ook aangesloten te worden en zo ja, hoe ? ( heb ik nl. niet gedaan, ben in de veronderstelling dat dat niet nodig zou zijn ).

Maar misschien ? Wie weet.
Groet
Harry
Re:Koploper foutmelding
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:Koploper foutmelding
Hallo Harry,

is afhankelijk van de centrale, maar aangezien jij met het CS1 rijdt moet de massabus aangesloten worden op de massaaansluiting die naar je rails gaat, cq. de massa van je rails (bruine draad)

met vriendelijke groet,

Walter
Re:Koploper foutmelding
Lid sinds: 2009

offline
Re:Koploper foutmelding
nog even een vraag, als je loc fisiek in het volgende blok komt gaat dan dat blok ook van geel naar rood?? veranderd er op het beeldscherm verder niks? En heb je op je beeldscherm de loc ook op de zelfde plek gezet als waar hij op de baan ook staat?? Zijn allemaal dingen die belangrijk zijn.
En als je op je cs kijkt bij de bezetmelding komen ze daar goed op binnen?
Re:Koploper foutmelding
Walter, Janvis,
bedankt voor jullie snelle diagnose.
Morgen weer " spoorwerkdag " , dus ga e.e.a. even uitproberen.
Vermoed dat de suggestie van Walter de meest reeele optie is, aangezien ik geen massa aansluiting van m'n S88 naar de massa aansluiting op de rails heb aangelegd.
En, Janvis, blok op het scherm veranderd inderdaad niet van kleur, blijft rood en 1 aansluitend geel blok. Foutieve aansluiting van m'n bezetmelders dus waarschijlijk de oorzaak.
Ik houd jullie op de hoogte.
Bedankt zover.
Groet
Harry
Re:Koploper foutmelding
Yep. De eerste s88 moet aan de massa aangesloten worden bij cs1 anders werkt het niet.

Succes

roland
Re:Koploper foutmelding
Hallo Harry,

Citaat van: hawize op zondag 02 januari 2011, 15:52:49
Ik gebruik een Maerklin S88 bezetmelder, waaraan,naast de 16 aansluitingen, ook een massa aansluiting zit. Dient deze massa aansluiting ook aangesloten te worden en zo ja, hoe ? ( heb ik nl. niet gedaan, ben in de veronderstelling dat dat niet nodig zou zijn ).
Omdat de S88-bus van de CS1 galvanisch gescheiden is van de centrale dien je zoals Walter al aangaf de massa-aansluiting van de eerste S88 module aan te sluiten op de railsmassa.

Mvg,
Peter
Re:Koploper foutmelding
Hallo Janvis,
nog even een vraagje n.a.v. jouw reactie.
Je schreef : " Als je op het CS kijkt bij de bezetmelding komen ze daar goed op binnen ? "
Wat moet ik daar kunnen vaststellen ? In het CS staat de S88 bezetmelder, voorzien van de 16 blokjes. Ik kan daar echter geen verandering in vaststellen tijdens het rijden. Moet er iets aan de blokjes in het CS veranderen ?
Mogelijk dat ik dan toch e.e.a. niet correct heb aangesloten.
Groet
Harry
Re:Koploper foutmelding
Hallo Harry,

Citaat van: hawize op woensdag 05 januari 2011, 15:32:53
In het CS staat de S88 bezetmelder, voorzien van de 16 blokjes. Ik kan daar echter geen verandering in vaststellen tijdens het rijden. Moet er iets aan de blokjes in het CS veranderen ?
Wat je daar ziet is de status van een bezetmelding. Bij een bezetmelding zal het overeenkomstig blokje oplichten. Sluit je bij een S88 b.v. ingang 1 kort met de massa van de S88 module zal blokje 1 oplichten.

CiteerMogelijk dat ik dan toch e.e.a. niet correct heb aangesloten.
Is de kabel goed aangesloten ?. Is er geen kabelbreuk of slecht contact. Heb je de massa van de eerste module aangesloten op de railmassa (bruine draad naar de rails).

Mvg,
Peter
Re:Koploper foutmelding
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:Koploper foutmelding
Hallo Harry,

Jouw Koploper ontwerp is in principe een rijdend geheel,

Het feitelijke probleem zit in je terugmelders, dat deze allen blauw oplichten betekend dat hier iets mis is.

Allereerst kan je proberen een draad van een terugmelding los te halen, als de bezetmelder op Koploper nu uitgaat betekend dit dat je het op de baan moet zoeken, blijven alle terugmeldingen aktief wat ik eigenlijk verwacht betekend dit dat je S88 verkeert is aangesloten. Bv. een S88 kabel die aan 1 kant op zijn kop aangesloten is betekend dat de bezetmelders aktief zijn. Hetzelfde geldt ook voor het verwisselen van de rode en bruine aansluitdraad (middenleider en massa) op de treinbaan. Ook heeft de S88 een pijltje die naar de centrale moet wijzen. Dus evt. de andere poort aan de andere kant gebruiken. Alle 3 deze opties zorgen dat al je melders oplichten ook al staat er geen trein op.


Met vriendelijke groet,
Walter

Re:Koploper foutmelding
Beste allen,
Al jullie goede en wijze raadgevingen ten spijt, het gaat niet lukken.
Ben er wel van overtuigd dat e.e.a. met de S88 te maken heeft, kan echter niet vaststellen waar het probleem nu precies zit.
Zoals Walter al vaststelde lijkt de inrichting van Koploper niet het probleem
Nog even kort :
Alle rails ( C-rails) bewerkt, verbinding massa weggeknipt aan beide zijden van de rail.
Hierdoor 1 spoorstaaf volledig massa-loos , de andere spoorstaaf geeft normaal massa
Wissels uiteraard uitgesloten, zijn dus onbewerkt, wel geisoleerd van de rest van de rails.
Massa-loze spoorstaaf opgedeeld in blokken.
Alle blokken geisoleerd van elkaar, isolatie aan de zijde van de massa-loze spoorstaaf
Detectiepunt aangebracht in ieder blok, wederom aan de massa-loze spoorstaaf.
Alle ( 13 ) detectiepunten via S88 aangesloten, massa van de S88 aan de geisoleerde rail.
S88 in CS1 geconfigureerd, laat 16 blokjes zien.
Tijdens het rijden veranderd er niets, ook het testprogramma van Koploper geeft, v.w.b. de bezetmeldingen, geen enkele reactie.
De S88 is - inmiddels - goed aangesloten, pijltje wijst naar de centrale.
Raak het " spoor " inmiddels aardig bijster, hoop echter dat een van jullie nog een gouden tip heeft.
Bvd
Groet
Harry

Re:Koploper foutmelding
Hallo Harry,

Citaat van: hawize op woensdag 05 januari 2011, 20:29:25
massa van de S88 aan de geisoleerde rail.
Massa van de S88 aan de geïsoleerde rail ?. Massa van de S88 moet aan de niet geïsoleerde rail.

CiteerS88 in CS1 geconfigureerd, laat 16 blokjes zien.
Maak nu eens een ingang los van de rail en sluit de ingang aan de massa van de S88 module en kijk bij de CS1 of het blokje veranderd.


Mvg,
Peter
Re:Koploper foutmelding
Ik heb even een vraagje over cs1 is dit een esu reload? zo niet dan is dit een fout van cs1, waarbij de eerste 88 en soms ook de volgende  fout meldingen geeft...,dit is verholpen bij de laatste backup van esu....veel over gesproken op koploper forum.

groet jes Jan
Re:Koploper foutmelding
Hallo Jan,

Citaat van: jes op woensdag 05 januari 2011, 21:38:22
Ik heb even een vraagje over cs1 is dit een esu reload? zo niet dan is dit een fout van cs1, waarbij de eerste 88 en soms ook de volgende  fout meldingen geeft...,dit is verholpen bij de laatste backup van esu....veel over gesproken op koploper forum.
Ben je niet een beetje in de war ?. De (laatste) backups van ESU zijn voor de CS1 reloaded en niet voor de ?gewone ? CS1.

Mvg,
Peter
Re:Koploper foutmelding
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:Koploper foutmelding
Hallo Jan,

het was een fout die sporadisch optrad, ik heb er lange tijd mee gereden zonder echt grote problemen van deze bug te ondervinden. Inderdaad is later de terugmelding op de 1e S88 meer betrouwbaar geworden.

De problemen van Karel zijn van andere aard, want alles is continu bezet gemeldt, vermoedelijk door een fout in de aansluiting.

met vriendelijke groet,

Walter
Re:Koploper foutmelding
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Koploper foutmelding
Nu zie ik hier iets leuksvoorbij komen over de massabus, die van de ajs88. Daar dien je toch alle massabussen aan te sluiten? Of ben ik gek en dradensoep aan het maken? :lol:
Re:Koploper foutmelding
Citaat van: wijbe op woensdag 05 januari 2011, 22:57:34
Nu zie ik hier iets leuksvoorbij komen over de massabus, die van de ajs88. Daar dien je toch alle massabussen aan te sluiten? Of ben ik gek en dradensoep aan het maken? :lol:
Kijk naar de print en volg eens de printsporen van de massabussen.  :lol:

Mvg,
Peter
Re:Koploper foutmelding
Hallo Walter,
de continue bezetmelding is opgelost, had te maken met inderdaad een verkeerde aansluiting op de S88.
Het probleem van niets detecteren blijft evenwel vooralsnog onopgelost.
Ga morgen de adviezen van Peter nog een keer opvolgen.
Wie weet
Groet
Harry
Re:Koploper foutmelding
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:Koploper foutmelding
Hallo Harry,

nu de massabus van je 1e S88 aansluiten op ongeisoleerde railmassa (bruine draad) en 1 voor 1 de melders testen op een juiste isolatie etc.

met vriendelijke groet,

Walter
Re:Koploper foutmelding
Helaas, ondanks alle waardevolle adviezen lukt het niet de bezetmelder aan de praat te krijgen. De geisoleerde spoorstaaf wordt, indien zich een loc in het bewuste blok bevind, keurig voorzien van massa en dus zou het detectiemeldpunt z'n werk moeten doen en een impuls afgeven aan het CS resp. Koploper.
Ik vrees nu met grote vreze dat de S88 aansluiting op het CS niet in orde is.
Heb een van de eerste CS1, later ge-update en voorzien van o.a. een S88 aansluiting. Ik vermoed nu dat daar toch iets niet in orde is. Zou het anders niet meer weten.
Maar, we blijven verder zoeken, aangezien het jammer zou zijn niet met het prachtige programma Koploper te kunnen werken.
Voorlopig een ieder bedankt voor alle goede adviezen en raadgevingen, ik blijf graag gebruik maken van dit forum.
Groet
Harry
Re:Koploper foutmelding
Sluit gewoon een (losse) S88 module aan op de CS en maak in de CS een module aan.
Afhankelijk van de keuze zie je nu 8 of 16 blokjes.
Sluit nu b.v. ingang 1 van de S88 module aan op de massa van de S88 module.
Indien alles correct is aangesloten moet blokje 1 oplichten.

Mvg,
Peter
Re:Koploper foutmelding
Hallo Peter,
jouw raad nog een keer opgevolgd, echter geen enkel resultaat in het CS.
Aanmaken van een S88 module in CS is toch niet meer dan in het menu een S88 toevoegen , kiezen 16 ingangen en bevestigen d.m.v. het vinkje ?
Wel, de 16 blokjes zijn zichtbaar, maar doen totaal niets, ook niet op de manier  zoals je dus voorstelde.
Ik heb wel overal spanning, alle detectors, zelfs tot en met de uitgang van de S88 module. Daarna in CS gebeurt niets.
Moet dus, denk ik, welhaast wel aan het CS liggen, zoals eerder geschreven.
Ik ga maar eens proberen het CS te up-daten, misschien helpt dat nog.
In ieder geval bedankt voor het meedenken.
Groet
Harry
Re:Koploper foutmelding
Harry

woon je in de buurt van amersfoort? Ik werk ook met een cs1 . Probeer nog even aan 1 zijde je kabel om te draaien. Heb je nog een s88 ? Wellicht is de s88 kaduuk? Ik heb er hier genoeg, je kunt altijd even langs komen met je cs om te testen als je niet te ver weg woont?

Roland
Re:Koploper foutmelding
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:Koploper foutmelding
Beste Harry,

kan je een foto maken van de kabel van de S88 naar het Central Station, dus de achterkant van het CS en de S88 zelf.

met vreindelijke groet,

Walter
Re:Koploper foutmelding
Hallo beste 3-rail forummers,
Het heeft even geduurd, maar hier zijn we weer.
Een van mijn laatste opmerkingen in dit draadje was het vermoeden dat er, na alle mogelijkheden met jullie hulp te hebben getest en gecontroleerd, haast niets anders meer overbleef dan een defecte S-88 of CS1.
En jawel hoor, CS1 bij de heer Keuterman in Borne ingeleverd en laten nakijken en vastgesteld dat de interface doorgebrand bleek te zijn ! ( hoe dit heeft kunnen ontstaan, geen idee ).
En hoera, het allerbelangrijkste, nu werkt alles perfect, althans v.w.b. de testbaan.
Graag wil ik iedereen bedanken die met mijn probleem heeft meegedacht en de nodige suggestie's heeft aangedragen.
Hoewel het niet tot de gewenste oplossing heeft geleid, ben ik er wel enorm veel wijzer door geworden met als belangrijkste resultaat een correct werkende CS1 en Koploper.
En daar ging het per slot van rekening toch om.
Met name Ben, Roland, Dirk, Walter Wissels, Janvis en Peter, en uiteraard ook anderen voor zover ik die vergeten zou zijn, bedankt voor jullie hulp.
Er zullen ongetwijfeld wel weer nieuwe vragen resp. problemen rijzen, maar ik weet inmiddels hoe belangrijk dit forum kan zijn bij het meedenken.
Groetjes
Harry