Nieuws: Steun de Stichting 3rail met uw donatie. Kijk in onze webshop voor de mogelijkheden.
+  3rail Forum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Modelbaanbouw
| | |-+  Lengte railbezetmelders
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Lengte railbezetmelders  (gelezen 4510 keer)

Tinus

  • Gast
Lengte railbezetmelders
« Gepost op: zondag 26 december 2010, 13:18:06 »

Hallo Forumleden,

Ik heb wat tips nodig van ervaren bouwers.

Ik heb op dit forum al het een en ander gelezen over de blokken met bezetmelders, maar het is me nog niet duidelijk hoe lang een bezetmelder moet zijn.

Ik neem aan dat een bezetmelder op een opstelspoor een andere lengte moet hebben als op een doorgaand spoor.

Maakt het veel uit of je met een railbus of ICE3 rijdt (lengte en snelheid van de trein)?

Alvast bedankt voor jullie tips!

Groet Tinus
Gelogd

wissels

  • Secretaris St. 3rail
  • Forum Beheerder
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Re:Lengte railbezetmelders
« Reactie #1 Gepost op: zondag 26 december 2010, 13:27:45 »

Hallo Martinus,

Meestal bestaat een blok uit minimaal 2 bezetmelders, een remmelder aan het begin van het blok en een stopmelder +/- 36 cm. voor het einde van een blok, tot het einde van hett blok, dit is dus onafhankelijk van treintype en snelheid.

met vriendelijke groet,

Walter
Gelogd
Computergestuurde Treinbaan met Ecos

Dennis1984

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Gaat van 3-rail naar 2-rail!
Re:Lengte railbezetmelders
« Reactie #2 Gepost op: zondag 26 december 2010, 19:37:02 »

Hallo,

Ik ga mijn baan voorzien van 18cm lange bezetmeldstukken. Ik had ook gelezen dat 2 stukken wordt aangeraden, maar ben toch eigenwijs. We zullen het zien :).

Met vriendelijke groet,
Dennis

Freak

  • Gast
Re:Lengte railbezetmelders
« Reactie #3 Gepost op: zondag 26 december 2010, 19:41:10 »

Hallo Dennis,

Ik ga mijn baan voorzien van 18cm lange bezetmeldstukken. Ik had ook gelezen dat 2 stukken wordt aangeraden, maar ben toch eigenwijs. We zullen het zien :).
Waarom dan de vraag als je toch al weet hoelang je de bezetmeldstukken maakt.

Mvg,
Peter
Gelogd

janstuif

  • Zeer Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
Re:Lengte railbezetmelders
« Reactie #4 Gepost op: zondag 26 december 2010, 21:57:40 »

2 stukken? veel te lang, ik gebruik hooguit een halve rail, meestal maak ik ze maar 5 -6 cm lang. werkt perfect. succes ermee
Gelogd

Wijbe

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Spoorwegen bestaan bij de gratie van dwarsliggers.
Re:Lengte railbezetmelders
« Reactie #5 Gepost op: zondag 26 december 2010, 22:14:42 »

 Janstuif,

Hoe wil jij in vredesnaam remmen dan?
Sommige locs gaan echt verder hoor.....

Dennis1984

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Gaat van 3-rail naar 2-rail!
Re:Lengte railbezetmelders
« Reactie #6 Gepost op: zondag 26 december 2010, 23:09:20 »

Hallo Dennis,

Ik ga mijn baan voorzien van 18cm lange bezetmeldstukken. Ik had ook gelezen dat 2 stukken wordt aangeraden, maar ben toch eigenwijs. We zullen het zien :).
Waarom dan de vraag als je toch al weet hoelang je de bezetmeldstukken maakt.

Mvg,
Peter

Hallo Peter,

Ik stel de vraag niet echt, toch?

Ik snap het gewoon niet. Het werkt toch zo dat je trein bij de 2e bezetmelder begint te remmen en dan zodanig leert remmen (koploper) dat hij bij de 3e melder meteen stil staat? Dan maakt het toch niet uit hoe lang hij is?

Met vriendelijke groet,
Dennis

wissels

  • Secretaris St. 3rail
  • Forum Beheerder
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Re:Lengte railbezetmelders
« Reactie #7 Gepost op: zondag 26 december 2010, 23:15:38 »

Hallo Dennnis, allen,

inderdaad is de afstand tussen de bezetmelders van belang, dus het kan functioneren. Toch ben ik van mening dat als je bij Marklin de mogelijkheid van massadetectie hebt, waarom niet over de volle lengte benutten. Zo worden ook losse wagons etc. gedetecteerd,

Maar allereerst gaat het om de plaats waar de 1e detectie plaats vindt. 18 cm. als stopsectie is echt te kort voor bv. een motorpost met 4 antislipbandjes op het aangedreven draaistel. Met het motordraaistel voorop staat de loc reeds op de wissel voordat hij gedecteerd is. Verder doorrijden is wel goed te corrigeren, maar eerder stoppen is een stuk lastiger.

met vriendelijke groet,

Walter
Gelogd
Computergestuurde Treinbaan met Ecos

Freak

  • Gast
Re:Lengte railbezetmelders
« Reactie #8 Gepost op: zondag 26 december 2010, 23:21:57 »

Ik snap het gewoon niet. Het werkt toch zo dat je trein bij de 2e bezetmelder begint te remmen en dan zodanig leert remmen (koploper) dat hij bij de 3e melder meteen stil staat? Dan maakt het toch niet uit hoe lang hij is?
Tot aan de stopmelder remt de lok naar min. snelheid. Bij de stopmelder remt de lok van minimale snelheid tot stilstand.

Mvg,
Peter
Gelogd

Dennis1984

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Gaat van 3-rail naar 2-rail!
Re:Lengte railbezetmelders
« Reactie #9 Gepost op: zondag 26 december 2010, 23:32:40 »

Walter, Peter,

Duidelijk. Maar ik ga met volledige detectie werken, waardoor locomotieven dus al vrij vroeg in het blok met afremmen beginnen. Die antislipbandjes zijn een punt, ik moet eens bekijken of dat voor mij van toepassing is.

Met vriendelijke groet,
Dennis

wissels

  • Secretaris St. 3rail
  • Forum Beheerder
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Re:Lengte railbezetmelders
« Reactie #10 Gepost op: zondag 26 december 2010, 23:34:07 »

Hallo Dennis,

ik heb net je andere draadje bekeken, je gaat op doorgaande trajecten echt in de problemen komen met een stopmelder van 18 cm. voor de wissel.

met vriendelijke groet,

Walter
Gelogd
Computergestuurde Treinbaan met Ecos

Anne W

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.
Re:Lengte railbezetmelders
« Reactie #11 Gepost op: zondag 26 december 2010, 23:45:40 »

Beste Tinus,

Met wat voor automatisering ga je rijden?

Groet, Anne W
Gelogd
Raptor, Edits booster 10A, 1 Ma. 6090X decoders 27 staps, 18 MFX decoders(Esu en Mä), 12 met geluid, 28 staps, 27 staps voor de nieuwste Märklin MFX decoders, automatisch bedrijf (Raptor), voor mijn baan zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.0

Anne W

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.
Re:Lengte railbezetmelders
« Reactie #12 Gepost op: maandag 27 december 2010, 11:53:13 »

Janstuif,

Hoe wil jij in vredesnaam remmen dan?
Sommige locs gaan echt verder hoor.....

Beste Wijbe,

Jan rijdt met een Ra* en één van de eigenschappen van dat apparaat is dat de meldingen met een hoge frequentie worden opgevraagd, waardoor de kans dat je met een korte melder een melding mist minimaal is.

Nadat de melding één keer gegeven is, is het helemaal niet interessant of de melder op zich lang is, dat heeft geen enkele invloed meer, dus het enige wat belangrijk is is het beginpunt van een melder.

Voor het begin van stopmelders geldt de vraag of je remt via de lokdecoder massa instelling of via de optie "gemeten remmen".

Voor de lengte van de melder beveel ik wel aan om die zo lang te maken als de langste afstand tussen twee assen van je wagons (massadetectie) of van je stroom "gebruikend" materiaal (stroomdetectie) zodat je per trein een mooi gelijkmatige terugmelding krijgt en geen serie pulsen, het is een aanbeveling, voor Ra* geen noodzaak.

Groet, Anne W
Gelogd
Raptor, Edits booster 10A, 1 Ma. 6090X decoders 27 staps, 18 MFX decoders(Esu en Mä), 12 met geluid, 28 staps, 27 staps voor de nieuwste Märklin MFX decoders, automatisch bedrijf (Raptor), voor mijn baan zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.0

Wijbe

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Spoorwegen bestaan bij de gratie van dwarsliggers.
Re:Lengte railbezetmelders
« Reactie #13 Gepost op: maandag 27 december 2010, 12:12:34 »

Janstuif,

Hoe wil jij in vredesnaam remmen dan?
Sommige locs gaan echt verder hoor.....

Beste Wijbe,

Jan rijdt met een Ra* en één van de eigenschappen van dat apparaat is dat de meldingen met een hoge frequentie worden opgevraagd, waardoor de kans dat je met een korte melder een melding mist minimaal is.

Nadat de melding één keer gegeven is, is het helemaal niet interessant of de melder op zich lang is, dat heeft geen enkele invloed meer, dus het enige wat belangrijk is is het beginpunt van een melder.

Voor het begin van stopmelders geldt de vraag of je remt via de lokdecoder massa instelling of via de optie "gemeten remmen".

Voor de lengte van de melder beveel ik wel aan om die zo lang te maken als de langste afstand tussen twee assen van je wagons (massadetectie) of van je stroom "gebruikend" materiaal (stroomdetectie) zodat je per trein een mooi gelijkmatige terugmelding krijgt en geen serie pulsen, het is een aanbeveling, voor Ra* geen noodzaak.

Groet, Anne W

Ah dat zegt genoeg! Ik dacht dat hij ook met koploper werkte, of een ander programma. Dan is een lange melder wel belangrijk. Van de raptor heb ik niet zo veel verstand :lol:

Tinus

  • Gast
Re:Lengte railbezetmelders
« Reactie #14 Gepost op: maandag 27 december 2010, 15:52:40 »

Beste Anne W,

Ik wil eerst met de CS2 gaan rijden en later via de PC met iTrain.

Groet Tinus
Gelogd

Hans V200.0

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • als er maar een "v" voor op staat
Re:Lengte railbezetmelders
« Reactie #15 Gepost op: maandag 27 december 2010, 16:17:28 »

@ Tinus,

Natuurlijk kan ik mij ook vergissen,maar volgens mij heb je de CS II,en de pc nodig ,om je treinen met iTrain te besturen.

Zonder CS II begin je niets met iTrain :(

M.v.g.

Hans V200.0
Gelogd

Freak

  • Gast
Re:Lengte railbezetmelders
« Reactie #16 Gepost op: maandag 27 december 2010, 17:34:57 »

Jan rijdt met een Ra* en één van de eigenschappen van dat apparaat is dat de meldingen met een hoge frequentie worden opgevraagd, waardoor de kans dat je met een korte melder een melding mist minimaal is.
Kort, lang, hogere of lagere uitleesfrequentie maakt niets uit. Éénmaal een melding gegeven blijft deze geset totdat de centrale deze uitgelezen en weer gereset heeft.


Mvg,
Peter
Gelogd

Tinus

  • Gast
Re:Lengte railbezetmelders
« Reactie #17 Gepost op: maandag 27 december 2010, 19:47:15 »

Beste Hans V200,

Dit is bekend, maar ik wil eerst ervarimg opdoen met de CS2, blijkt dat ik verder wil met besturing daan koppel ik hier iTrain aan.

Er zijn ook veel goedkopere interfaces voor de Pc, dan de CS2.

Maar om terug te komen op wat het uitgangspunt van mijn draadje is.
Ik ga nu beginnen met het plaatsen van bezetmelders (S88 van LDT, kostpr. ongeveer 37,50, M. kostpr. ongeveer 95,00).
Later kan ik heel eenvpodig een Hi speed interface tussen de PC en de S88 plaatsen voor een snelle uitlezing).

Gezien de vele verschillende reacties is dit dus toch wel een lastig item.


Bedankt zover.

Groet Tinus
Gelogd

Wijbe

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Spoorwegen bestaan bij de gratie van dwarsliggers.
Re:Lengte railbezetmelders
« Reactie #18 Gepost op: maandag 27 december 2010, 19:54:05 »

Wist je trouwens dat de AlbertJan s88, die ook keurig werken voor massadetectie, maar 15,50 kosten?

Anne W

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.
Re:Lengte railbezetmelders
« Reactie #19 Gepost op: maandag 27 december 2010, 22:34:21 »

Beste Tinus,

Geeft I-Train geen adviezen t.a.v. de plaats en lengte van de terugmelders in de baan?

Overigens als I-Train netjes afremt voor een sein d.m.v. een remmeld actie, dan zou het zo moeten zijn dat de trein langzaam rijdend op de stopmelder komt en is doorschieten niet logisch.

Beste Peter en Wijbe,

Ik ben het voor 100% met Peter eens, alleen als de opvraagfrequentie of de verwerkingsfrequentie laag is, dan kan een grotere afstand tot het sein nodig zijn, immers een trein op 120 km/hr doet op schaalsnelheid nog altijd een dikke 38 centimeter per seconde.

Het argument wat Walter gebruikt is natuurlijk valide, een draaistel met allemaal antislipbandjes detecteert niet, dus is de detectie pas op het tweede draaistel, maar dat valt binnen mijn aanbeveling van een melder met een lengte van minnimaal de langste afstand tussen twee assen.

Ik krijg dat probleem (want ik volg mijn eigen aanbeveling natuurlijk niet op..) zodra ik een treinstel koop met de aandrijving in een kopdraaistel en bandjes om alle wielen, dan zal ik wat moeten "organiseren" met extra melders (reedcontacten denk ik aan) op bepaalde punten en halteverboden in bepaalde rijwegen.

Groet, Anne W
Gelogd
Raptor, Edits booster 10A, 1 Ma. 6090X decoders 27 staps, 18 MFX decoders(Esu en Mä), 12 met geluid, 28 staps, 27 staps voor de nieuwste Märklin MFX decoders, automatisch bedrijf (Raptor), voor mijn baan zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.0

wissels

  • Secretaris St. 3rail
  • Forum Beheerder
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Re:Lengte railbezetmelders
« Reactie #20 Gepost op: maandag 27 december 2010, 22:38:50 »

Hallo Anne,

de afstanden van de bezetmelders is niet afwijkend ten opzichte van elk ander software programma voor iTrain, mijn advies is dus algemeen voor welk software programma dan ook.

Mijn testbaan heeft op de gastendag met standaard instellingen van iTrain gereden, zonder ook maar iets bijzonders in te stellen. 

met vriendelijke groet,

Walter
Gelogd
Computergestuurde Treinbaan met Ecos

Tinus

  • Gast
Re:Lengte railbezetmelders
« Reactie #21 Gepost op: maandag 27 december 2010, 22:45:04 »

De albertjan-s88 is inderdaad goedkoop t.o.v. alle andere aanbieders.

iTrain geeft wel advies, maar in eerste instantie moeten de melders op de goede plaats zitten voor CS2.
Gezien de grote van mijn baan wil ik ze in 1 keer op de juiste plek hebben en niet achteraf om advies moeten vragen.

Groet Tinus.
Gelogd

bellejt

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
  • graag een glaasje wijn
    • Eigen Site
Re:Lengte railbezetmelders
« Reactie #22 Gepost op: maandag 27 december 2010, 22:46:00 »

een goede raad : hou minstens 2 raillengtes aan.Dan heb je geen problemen.Verder laten doorrijden kan je altijd.Bruusk afremmen is geen zicht.Niet alle locs rijden trouwens identiek.De ene remt al wat meer uit dan de andere.Zeker als er vliegwielen aan te pas komen.Ik heb liever dat een loc wat vroeger stopt dan dat hij doorschiet en op de wisselstraat staat.In volle baan hou ik zelfs minstens 3 raillengtes aan.Zelf vader Marklin gaat over naar motoren met vliegwiel.En die bollen nu eenmaal verder uit dan gewone motoren.Als je plaats genoeg hebt maakt een raillengte niet uit.
Wat ik wel heb is volledige terugmelding.Dus 1 lange inritmelder en een kortere stopmelder.
Gelogd
Groetjes,Salutations,Greetings,JOHNNY

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=16332.0
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=18364.0
http://www.johnnyrail.net/
Belgie NMBS/Luxemburg CFL.
Ecos kleur,3 boosters ESU,S88 Viessmann
Wielemans Marklin

Anne W

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.
Re:Lengte railbezetmelders
« Reactie #23 Gepost op: maandag 27 december 2010, 23:16:29 »

Beste Johnny,

Twee of drie raillengtes is een hele afstand op een altijd te krappe modelbaan, ik neem aan dat je inritmelder ook je remmelder is, of remmen je loks op de massainstelling van de decoder?

Groet, Anne W

Beste Walter,

Eigenlijk zouden we moeten praten over de plaats van het begin van de terugmelder in de rijrichting gezien, de lengte is op zich alleen interessant voor de "losse wagen" detectie.

Ik ga er van uit dat de terugmelding voor I-Train ( en Koploper) ook plaats kan vinden met reedcontacten en een magneet onder de trein, wat hetzelfde is als een hele korte "railgebonden" terugmelder (twee korte pulsjes)

Groet, Anne W
Gelogd
Raptor, Edits booster 10A, 1 Ma. 6090X decoders 27 staps, 18 MFX decoders(Esu en Mä), 12 met geluid, 28 staps, 27 staps voor de nieuwste Märklin MFX decoders, automatisch bedrijf (Raptor), voor mijn baan zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.0

wissels

  • Secretaris St. 3rail
  • Forum Beheerder
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Re:Lengte railbezetmelders
« Reactie #24 Gepost op: maandag 27 december 2010, 23:22:58 »



Ik ga er van uit dat de terugmelding voor I-Train ( en Koploper) ook plaats kan vinden met reedcontacten en een magneet onder de trein, wat hetzelfde is als een hele korte "railgebonden" terugmelder (twee korte pulsjes)

Groet, Anne W


Hallo Allen,

inderdaad kunnen de contacten ook zeer kort zijn zoals van een reedcontact, al hoewel het rijden met reedcontacten over het algemeen niet tot 100% betrouwbaar resultaat zullen leiden, zal ik ze dus nooit willen adviseren.

met vriendelijke groet,

Walter
Gelogd
Computergestuurde Treinbaan met Ecos

Anne W

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.
Re:Lengte railbezetmelders
« Reactie #25 Gepost op: dinsdag 28 december 2010, 10:17:35 »

Beste Tinus,

De eindconclusie is nu:

de lengte van de melders is niet belangrijk.

het beginpunt van een melder in de rijrichting is belangrijk, hierbij moet overwogen worden of er loks zijn met "geen melding door slipbandjes" in het voorste draaistel en of je het remmen overlaat aan de pc of aan de decoder in de lok.

indien de melders ook gebruikt worden voor losse wagen detectie, dan continu melding maken, de melders komen dan achter elkaar.

Groet, Anne W
Gelogd
Raptor, Edits booster 10A, 1 Ma. 6090X decoders 27 staps, 18 MFX decoders(Esu en Mä), 12 met geluid, 28 staps, 27 staps voor de nieuwste Märklin MFX decoders, automatisch bedrijf (Raptor), voor mijn baan zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.0

Dennis1984

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Gaat van 3-rail naar 2-rail!
Re:Lengte railbezetmelders
« Reactie #26 Gepost op: dinsdag 28 december 2010, 21:01:36 »

Jullie hebben mij overtuigd. Ik denk niet dat ik het beter weet dan degenen die hierboven hebben gereageerd, dus ik heb mijn baanontwerp aangepast. De stopsecties zijn langer geworden. De antislipbandjes waren een goed argument :P.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Pagina's: [1]   Omhoog
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.17 | SMF © 2019, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.185 seconden met 24 queries.