Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

bovenleiding voor tunnels en/of railspiralen

Gestart door ernstcramer donderdag 30 december 2010, 00:34:10

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
bovenleiding voor tunnels en/of railspiralen
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
bovenleiding voor tunnels en/of railspiralen
Ik kom op dit forum een koperband tegen voor gebruik in schaduwstations en railspiralen. Het is van Erbert en wordt verkocht bij bv Conrad.

1) weet iemand of je het ook ergens anders als bij Conrad kan kopen?
2) ik vond die masten nog niet zo handig die erbij zitten. bovendien is het te hoog voor mijn situatie. Hoe zou je die band het beste kunnen bevestigen? iemand een idee?
Re:bovenleiding voor tunnels en/of railspiralen
Ik heb een keer een foto op internet gezien dat iemand in zijn klimspiraal die koperband tegen het plafond heeft gelijmd, nadat er een snee in het plafond was gefreesd. Daar zat ik ook over te twijfelen, maar aangezien ik toch geen bovenleiding werkelijk voor signaal ga gebruiken, ga denk ik toch voor een "pantograaf wip" bij de ingangen vd tunnels.


Groeten Jake
Re:bovenleiding voor tunnels en/of railspiralen
In plaats van een "pantograaf wip" kun je beter de pantograven begrenzen, zodat ze niet helemaal uit kunnen veren en dus hoog komen.
Zorg dat de pantograaf de bovenleiding net niet raakt.
De pantograven kunnen dan niet per ongeluk in de bovenleiding haken en er is minder hoogte nodig in tunnels.

groetjes
Henk
Re:bovenleiding voor tunnels en/of railspiralen
Persoonlijk heb ik een combinatie van de 2. Een haast onzichtbaar draadje (gebruik zo'n draad waarmee knopen worden vastgezet) in het kleur van de pantograaf wordt aangebracht en zorgt ervoor dat de pantograaf zeker 1/3 naar beneden wordt gedrukt. Daarnaast is er enkel bovenleiding in de zichtbare gedeeltes en eindigt de bovenleiding in de tunnel steevast in de hoogte.
Mijn pantografen raken wel nog de bovenleiding, maar ik heb ook al gezien dat in zowat alle "schauanlagen" ervoor gezorgd wordt dat dit niet gebeurt. Soms komt het inderdaad wel eens voor dat om een duistere reden de pantograaf toch vast komt te zitten (met alle gevolgen vandien uiteraard).

Guy
Re:bovenleiding voor tunnels en/of railspiralen
Hallo Ernst,

Ik heb een spoorspiraal gehad een gebruikte hier gewone oude tweede hands M* bovenleidingsmasten en draad voor en ga dat straks bij mijn nieuwe spoorspiraal ook weer gebruiken.
Dit werkt prima is solide en stevig.

vr.gr. Günther.
Re:bovenleiding voor tunnels en/of railspiralen
Hoi Ernst,

Zie ook in mijn draadje...

Ik heb ze wel toegepast. Mastjes zijn slechts 88mm hoog, dus past perfect:





Groeten,
Ton.

PS. Draad heb ik nog voldoende over, dus bij interesse PB maar ff.
Re:bovenleiding voor tunnels en/of railspiralen
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re:bovenleiding voor tunnels en/of railspiralen
kostelijke oplossing voor iets dat makkelijk kan zonder draadjes.Ik hou steeds 10 cm doorrijhoogte aan.Dan hoef dit allemaal niet .Als ik dit moet toepassen kom ik aan 750 euro enkel voor schaduwstation..Inrit en uitrit gewoon beveiligen met een omhoog of omlaag lopend stuk bovenleidingsdraad.Is tevens makkelijker indien je een ontsporing zou hebben.Rails blijven goed bereikbaar,vooral in schaduwdelen.
Re:bovenleiding voor tunnels en/of railspiralen
Citaat van: bellejt op donderdag 30 december 2010, 20:34:18
kostelijke oplossing voor iets dat makkelijk kan zonder draadjes....

Het heeft me niet veel euro's gekost. In totaal is het zo'n 20 meter.
Panto's kunnen nu ook niet verstrikt raken in de spanten :wink:

Groeten,
Ton.
Re:bovenleiding voor tunnels en/of railspiralen
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re:bovenleiding voor tunnels en/of railspiralen
Citaat van: bellejt op donderdag 30 december 2010, 20:34:18
...
Ik hou steeds 10 cm doorrijhoogte aan.Dan hoef dit allemaal niet ....

In een railspiraal heb ik geen doorrijhoogte van 10 cm. overigens denk ik ook aan het fixeren van de pantograph zodat die niet te hoog komt. Het zal bij mij nooit functioneel worden gebruikt, alleen optisch.

Citaat van: Yeoman op donderdag 30 december 2010, 20:17:14
...PS. Draad heb ik nog voldoende over, dus bij interesse PB maar ff.

Dank Ton voor dit aanbod. Bedoel je met draad die koperband?
Re:bovenleiding voor tunnels en/of railspiralen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re:bovenleiding voor tunnels en/of railspiralen
Ik gebruik de bovenleiding wel actief. Met een doorverbinding aan de sleper heb ik optimale contactafname.

In de niet zichtbare gedeelte's gebruik ik lasdraad. Roest niet en makkelijk te solderen. En per 10 kg een koopje.
Re:bovenleiding voor tunnels en/of railspiralen
Heeft iemand een draadje met foto's hoe de pantograaf wordt begrensd? moet je dan een gaatje boren in je kap? Ik ben hier uiteraard een beetje huiverig voor :-) Verder wil ik eigenlijk die lage minimale tunnelingangen zoals in Zwitserland, dus daarvoor moet ik zowieso een wipje maken denk ik.

Groeten Jake
Re:bovenleiding voor tunnels en/of railspiralen
gaatje in kap hoeft niet, er zijn mensen die de veertjes verwijderen en een druppeltje secondenlijm op een scharnierpunt laten vallen, met de panto's vlak onder het laagste punt van de bovenleiding. Een andere manier is met een stukje visdraad de bewegingsruimte van de panto's te beperken. je bevestigd dat dan aan het onderframe vande panto en aan de sleper.

Walter
Re:bovenleiding voor tunnels en/of railspiralen
Begrenzing doe ik met naaigaren in het kleur van de pantograaf dat ik in die pantograaf tussen foefel. Naturrlijk erop letten dat de bovenkant (die tegen de reidraad komt) vrijblijft.

Guy