Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Starten met Koploper

Gestart door Tim dinsdag 08 november 2011, 21:37:14

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Starten met Koploper
Goedenavond,

Op het moment zit ik vol met plannen voor een baan. Om echter koploper onder de knie te krijgen wil ik een testbaan aan gaan leggen voordat ik aan de bouw van de uiteindelijke baan ga beginnen.

De informatie die te vinden is op dit forum en het internet is enorm. Heb al een aardige bibliotheek aan documentatie verzameld.

Ongetwijfeld dat het antwoord op mijn vraag al ergens staat; kan het alleen niet vinden. Kan ik de Mobile Station van Marklin (60653) op een of andere manier laten praten met de PC en dus Koploper?

Thanks,
Tim

Re:Starten met Koploper
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re:Starten met Koploper
Hoi Tim,

Welkom bij het forum. Ik vrees, dat het lastig wordt om de Mobile Station en de PC te koppelen. Via enige omwegen zal het mischien wel gaan. Ik ken ze niet direct. Je hebt een besturingsapparaat nodig met een PC-interface. Dit zijn er velen, zoals je misschien al gelezen hebt.

Groet,
Bert
Re:Starten met Koploper
Hallo Bert,

Bedankt voor het snelle antwoord!

Het is altijd fijn om een vermoeden bevestigd te horen (zien in dit geval) worden. Wat is uw advies om als Intellibox te gebruiken om de PC met de baan te koppelen?

Groeten,
Tim

Re:Starten met Koploper
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Starten met Koploper
Mijn advies is:

Koop been Intellibox meer, voor hetzelfde geld kan je betere aparaten kopen. Kijk eens naar een ecos, 2e hands verkrijgbaar voor rond de ?300,-. Kan je zo ongeveer alles mee wat je wenst ;)
Re:Starten met Koploper
willem twee
gast

Re:Starten met Koploper
Mijn ervaring is juist geen Ecos met KL te gebruiken. Er ontstaan regelmatig namelijk conflicten tussen de Ecos en Kl. Das is de reden waarom de "gameboy" bij mij de deur uit gegaan is en er juist een IB is gekomen. Sindsdien geen haantjes gedrag meer tussen PC en besturingsapparaat. Tuurlijk ziet een Ecos er gelikter uit met z'n display maar als je de IB door hebt werkt het ook net zo makkelijk.

mvg,

Willem
Re:Starten met Koploper
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re:Starten met Koploper
Tim,

Ik ben ook bezig om met Koploper te starten en ik heb het nu met een testbaan draaiende. Het heeft wel even geduurd voordat ik Koploper goed door had.

Ik draai zelf op C-rails gekoppeld aan een Intellibox die ik een jaar of twee op de treinenbeurs in Houten op de kop heb getikt. Aanschaf van een Central Station I vond ik te duur (nou ja mijn vrouw vond het te duur) en ik vond het uiterlijk van de display niet om aan te zien. Dat zag je op PC-beelschermen in de jaren 80. De CS II is natuurlijk in dat opzicht een grote verbetering evenals de ECOS II. Het ziet er gelikt uit en de mogelijkheden zijn geweldig. Maar voor beiden geldt voor mij: te duur.

Ik ben zeer tevreden over de koppeling met de Intellibox en de PC. 
Over de ECOS lees ik ook wisselende berichten dus denk goed na voordat je deze aanschaft. Overigens heb ik niet het idee dat ik nu enorm veel mis met de IB ten opzichte van de CS en/of ECOS omdat alles via Koploper geregeld wordt.

groeten,

Trainhenk
Re:Starten met Koploper
Bedankt voor jullie reacties!

Ondertussen gaat mijn onderzoek naar wat voor mij de beste keuze verder...

Groeten,
Tim

Re:Starten met Koploper
javanree
gast

Re:Starten met Koploper
Citaat van: Wijbe op dinsdag 08 november 2011, 22:26:46
Mijn advies is:

Koop been Intellibox meer, voor hetzelfde geld kan je betere aparaten kopen. Kijk eens naar een ecos, 2e hands verkrijgbaar voor rond de ?300,-. Kan je zo ongeveer alles mee wat je wenst ;)

Als je toch via de PC gaat rijden is een Ecos juist overkill; de meeste functies worden toch door Koploper geregeld. Als je geen al te grote baan gepland hebt zou ik een Intellibox Basic nemen. Ben je voor een bescheiden bedrag klaar en heb je wel ook nog de mogelijkheid om handmatig te rijden.
Re:Starten met Koploper
Hallo Tim,

Indien je niet zoveel eisen stelt aan de centrale in combinatie met Koploper ken je overwegen om een IB-Basic te nemen.
Wil je meer zoals b.v. 27/28  rijstappen bij Motorola decoders, het programmeren van decoders of aanmelden van locomotieven met MFX of RailcomPlus e.d. kom je al snel uit bij de duurdere centrales. De ECoS kan voor nagenoeg het zelfde bedrag veel meer dan een IB II.
Van iedere centrale is de handleiding op Internet te vinden. Voor je keuze is het verstandig om deze gewoon te bestuderen en de voor- en nadelen naast elkaar te leggen.

Mvg,
Peter
Re:Starten met Koploper
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re:Starten met Koploper
Nu weet ik niet op dit ook op de IB-basic kan. Op de gewone IB kan je een adapter kopen waarmee je de Mobile Station aan de IB kan hangen. Je kan deze dan beschouwen als een extra regelaar.

Let op: mfx voor de mobile station werkt hiermee niet. Dat werkt alleen als je de Mobile Station direct aan de baan hebt verbonden.
Re:Starten met Koploper
Hallo Tim,

met deze module: http://www.can-digital-bahn.com/modul.php?system=sys3&modul=12#Mod_Top kun je de MS2 aan een PC aansluiten (of beter gezegd, de Gleisbox). Je kunt dan met de PC alles benaderen, wissels, terugmelders, en loks besturen met MM, DCC en/of MfX. Alleen voor een wat grotere baan heb je extra nog een booster nodig voor wat meer vermogen.

groet, Ronald
Re:Starten met Koploper
Hallo Roland,

Bedankt voor je reactie; dit ziet er op het eerste zicht uit als een goede oplossing voor mij aangezien mijn geplande baan ook niet al te groot zal zijn.

Ben op het internet opzoek gegaan maar kan niets terug kunnen vinden waar aan te schaffen; mss staat het wel op de site maar mijn kennis van de Duitse taal is beperkt. Ook kan ik geen ervaringen van gebruikers terug vinden.

Groeten,
Tim
Re:Starten met Koploper
Tim,

ik heb hier een exemplaar liggen. Deze is van versie 2.0 en werkt, in tegenstelling tot de versie 1.0 die nog op de website staat, met het CS2 protocol. Dit werkt bij mij zonder problemen. Je kunt de module bestellen door (op die website) aan de beheerder / ontwikkelaar Thorsten Mumm een mailtje te sturen. Hier http://www.can-digital-bahn.com/downloads.php?cat_id=4 de prijslijst. Lukt het niet, dan kun je mij een mailtje sturen (info@modellstw.eu), dan kan ik proberen wat te regelen.
Hier http://www.can-digital-bahn.com/pages/Downloads/Flyer/CAN-Flyer_2011_002_NL.pdf nog een folder in het nederlands.

Ronald
Re:Starten met Koploper
Hallo Ronald,

Dank je wel voor het doorsturen van de informatie.

Heb ook jouw website bekeken en ben onder de indruk! Ga het op mijn gemak eens bestuderen en laat zeker nog van me horen.

Groeten,
Tim

Re:Starten met Koploper
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Starten met Koploper
Maar hoe zet je hem in koploper als centrale? Koploper ondersteunt het protocol van het CS2 niet ;)
Re:Starten met Koploper
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re:Starten met Koploper
Ik bem ook bezig mijn baan in KL 7.4 te vertalen. Ben in het bezit van een 6021 van Märklin.
Verder niets. Twijfel tussen de CS2 (60215) en de Ecos 2.  :P
Maar hoe sluit ik die aan. Mijn PC heeft geen serieele poort meer en ik kan volgens mij in KL
geen USB poort aangeven. Een alternatief is iTrain, maar daar moet/mag je voor betalen.
Hoe laat je KL met een PC communiceren zonder RS-232 poort  :help:
En KL onderstuend de CS 2 niet  :-( of wel....

Wat is aan te bevelen in dit geval  :roll:

Groet,

Guus



Re:Starten met Koploper
Spoorman
gast

Re:Starten met Koploper
Koploper en CS2 gaan niet samen helaas.

De Ecos wel. Verbinding tussen beiden gaat via netwerk(bekabeling).

Je kunt ook je 6021 behouden en uitbreiden met een interface en dan kun je ook Koploperen.

Een relatief goedkoop en goed alternatief is de centrale van Tams.

Gr, Ben.
Re:Starten met Koploper
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re:Starten met Koploper
Bijgaande even een JPG over de aansluitmogelijkheden van de CS 60215

Deze kan dus wel aan een PC gekoppeld worden via een ethernet (Cat5/6)
kabel. Maar KL communiceert dus niet met een CS ?
Re:Starten met Koploper
Spoorman
gast

Re:Starten met Koploper
Helaas is de maker van Koploper geen Marklin fan en heeft de CS2 niet opgenomen als centrale welke ondersteunt wordt.

De CS2 is mooi maar wel errug duur als je deze alleen als interface gebruikt.

Gr, Ben.