Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Baanplan m-rails

Gestart door joosthartgers dinsdag 28 december 2010, 21:37:13

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Baanplan m-rails
joosthartgers
gast

Baanplan m-rails
Hallo allemaal,
Ik ben nieuw op dit forum, maar volg het al geruime tijd. Ik ben zelf op zolder bezig een baan te ontwerpen. Ik heb hier de schitterende ruimte van 9m bij 9m ter beschikking dus daar ben ik wel even zoet mee denk ik. Voordat ik me op dat plan stort wil ik voor de afwiiseling een baan maken voor mijn neefje die volgend jaar jarig is. Hij is nog jong dus moet niet te gecompliceerde baan zijn, maar wel wat treinverkeer mogelijk. Ik heb hieronder een plan staan dus graag hoor ik van jullie, wat jullie er van vinden en wat ik eventueel nog anders zou kunnen doen.
Re:Baanplan m-rails
maavm
gast

Re:Baanplan m-rails
Joost,

Op zich een leuk ontwerp. Zorg er wel voor dat de wissels in de tunnels bereikbaar blijven, nog beter is om ze niet in een tunnel te leggen. Op wissels is er toch altijd een hogere kans op ontsporingen.

Met vriendelijke groet,

Marcel (Maavm)
Re:Baanplan m-rails
Citaat van: maavm op donderdag 06 januari 2011, 15:49:08
Joost,

Op zich een leuk ontwerp. Zorg er wel voor dat de wissels in de tunnels bereikbaar blijven, nog beter is om ze niet in een tunnel te leggen. Op wissels is er toch altijd een hogere kans op ontsporingen.

Met vriendelijke groet,

Marcel (Maavm)

Dat is waar maar als je je berg bouwt maak dan een gat dat je kunt dichten zodat je er gemakkelijk bij kan. Bij mij liggen er bijna 3 wissels onder de berg en dan nog 3 wissels in een schaduwstation dat krap is maar kan er wel bij.

groeten minitreintje/Dylan
Re:Baanplan m-rails
Leuk baanplan. Ik ben zeer benieuwd hoe je het verder aan gaat pakken. Maar ik denk dat tzt. de foto's wel zullen volgen ... niet?

Grt. van een fanatiek M-Railer
Willem-Jan
Re:Baanplan m-rails
joosthartgers
gast

Re:Baanplan m-rails
Citaat van: maavm op donderdag 06 januari 2011, 15:49:08
Joost,

Op zich een leuk ontwerp. Zorg er wel voor dat de wissels in de tunnels bereikbaar blijven, nog beter is om ze niet in een tunnel te leggen. Op wissels is er toch altijd een hogere kans op ontsporingen.

Met vriendelijke groet,

Marcel (Maavm)

Hoi Marcel,
Ik ben me hiervan bewust. Ik ben dan ook van plan om voor het meest rechtse wissel en het wissel die rechts onder in de tunnel zit een toegangsluikje te maken. In de kamer waar de baan komt te staan is er ruimte om ook aan de zijkant erbij te kunnen. Voor het wissel in de linker keerlus maak ik een opening onder de tafel, zodat ik er vanaf die kant bij kan.
Bedankt voor je reactie

Gr Joost
Re:Baanplan m-rails
joosthartgers
gast

Re:Baanplan m-rails
Hoi willem-jan,
bedankt voor je reactie. Ik heb op dit moment de baan al even op zolder uitgelegd om enig idee te krijgen hoe het er uit gaat zien. Zal even proberen een foto te maken en deze even te plaatsen.

gr Joost
Re:Baanplan m-rails
joosthartgers
gast

Re:Baanplan m-rails
hier nog even een eerste overzicht van de proefopstelling
Re:Baanplan m-rails
joosthartgers
gast

Re:Baanplan m-rails
en een 3d beeld wat het moet gaan worden.
Re:Baanplan m-rails
joosthartgers
gast

Re:Baanplan m-rails
hier met foto
Re:Baanplan m-rails
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Baanplan m-rails
Dag Joost.

Leuk baanplan, zeker om mee te beginnen!
Ik ben met mijn eerste baan begonnen met
een iets te moeilijk ontwerp. Toch heeft mij
dit wel geholpen tot een betere voorbereiding
en uitwerking van mijn huidige tweede baan.
Jouw eerste baan lijkt mij een prima opstap
naar jouw toekomstige grote baan.
Wellicht kun je nog een spiraal en een klein
schaduwstation toevoegen onder de baan,
opdat je daar ook wat 'ervaring' in krijgt?

Groeten,

Erik.
Re:Baanplan m-rails
joosthartgers
gast

Re:Baanplan m-rails
Erik,
Dit baanplan is puur voor mijn kleine neefje. Wordt dit jaar 4. Voor hem is het een leuke baan om gewend te raken met deze mooie hobby. Zelf heb ik al 2 banen gebouwd en nu ook weer afgebouwd. Hier heb ik al gewerkt met schaduwstations en spiralen. Die "ervaring" is dus al aanwezig :) Vind het leuk om een klein baantje te bouwen om juist dingen te testen voor mijn grote baan.( zie ander Topic)
dank voor je reactie.

gr