Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Afstandbediening TV voor een relais aan te sturen?

Gestart door minitreintje maandag 27 december 2010, 21:06:56

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Afstandbediening TV voor een relais aan te sturen?
Hallo allemaal,

Zoals jullie weten ben ik bezig met een brug zie zelfbouw hoekje, Ik zou deze graag aansturen draadloos, ik heb al van Gamesbond een website gekregen maar ik had nog een oude TV staan... Zou je de bediening van de TV kunnen gebruiken om een relais aan te sturen? Dan kan ik dit gebruiken voor de brug te activeren op afstand...

groeten minitreintje/Dylan
Re:Afstandbediening TV voor een relais aan te sturen?
Dat kan wel maar dan heb je een schakeling nodig die detecteert wat er uitgezonden wordt.
Die staan wel in Elektuur, dacht ik.
Re:Afstandbediening TV voor een relais aan te sturen?
Citaat van: huub op maandag 27 december 2010, 21:49:42
Die staan wel in Elektuur, dacht ik.
In een van de halfgeleidergidsen.

Mvg,
Peter
Re:Afstandbediening TV voor een relais aan te sturen?
je hebt 2 mogenlijkheden:
1) reageren op eenders welke knop
2)reageren op een specifiek commando, bv. tv,volume omhoog
het eerste is simpel. Een IR fototransistor (die geleid bij invallen IR licht, uit de duim BPW38 of 40, weet ik niet zeker), naar de basis van een gewone tor. deze tor stuurt dan tussen V+ en de collector een belasting aan (type tor:BC547/517/eenders welke NPN)

Het 2e is moeilijker en komt programmeerwerk aan te pas. Uit vorige topics meende ik dat je geen mogelijkheid tot programmeerbare logica hebt, dus deze optie valt weg.

we gaan nog even verder in op optie 1:
we hebben nu dus al een tor, die schakelt bij IR licht. Nu willen we ook nog eens dat de brug 2 kanten op draait.
We gaan ervan uit dat de brug eindafschakeling bezit. Elke keer dat IR licht opgevangen wordt, moet de richting van de brug veranderen. De uitgang moet dus wisselen tussen 0 en 1.
hiervoor gebruiken we een 4017: decimale teller, kost amper iets, makkelijk schema.
een 555 ontstoort het geheel. Het schema post ik binnekort wel eens.
verder: die 4017 kan ook op een andere manier: flip/flop kan bv. ook



de load-uitgang kan op dit schema aangesloten worden: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=26493.msg456841#msg456841
de transisotr aan de data uitgang in bovengemeld schema, staat al in onderstaand schema.
Met load dus rechtstreeks het relais schakelen

het schema:

ik ga het binnenkort eens simuleren, is dus nog niet getest. misschien dat andere forrumers het ff willen nakijken (vooral de trigger van de 555,  en de afhandeling met de 4017)

werking:
T1 vangt het IR licht op, en laat T2 de trigger van de 555 laag maken
De 555 is geconfigureerd als monostabiel, 1seconde. dit zorgt dat gedurende 1 seconde de richting niet kan wisselen, zodat flikkeringen van de afstandsbediening genegeerd worden. een andere (simpeldere) optie is een RC filter, 10K/100µF, weet niet wat het beste is (die 555 kost maar 10ct, ga je niet aan failliet)
de 4017 regelt het uitgangssignaal, 0 of 1

voedingsspanning 4 a 12vDC

Re:Afstandbediening TV voor een relais aan te sturen?
Dennis,

Kijk gewoon even bij Velleman of Conrad naar een bouwpakketje.

Mvg,
Peter
Re:Afstandbediening TV voor een relais aan te sturen?
http://www.velleman.eu/distributor/products/view/?id=351213
En
http://www2.conrad.be/goto.php?artikel=181819

Ik weet niet of die afstandbediening van Sony (oude tv nog een dik model) compatibel is met deze 2 hierboven. Ik zal nog eens zien welk type het juist is...

Maar dit vond ik nog:
http://english.cxem.net/infrared/ir3.php
Hij gebruikt een zeer gevoelige fotodiode voor IR licht. Het enig eigenlijk wat dat moet doen is zolang je IR stuurt stroom doorlaten en anders niet... Volgens mij gaat dat toch goed. Dat relais was eigenlijk een optie maar het moet gewoon een maakcontact maken dat de hele boel in werking zet.
Re:Afstandbediening TV voor een relais aan te sturen?
ik heb de schakeling hierboven getest, en ze werkt.
het kan echter simpelder:
we laten de 555 weg, en verbinden het knoopunt collector T2/R2 met de clock van  de 4017.
tussen de basis van T2 en ground plaatsen we een 10µF elco, parallel aan een 100K instelbare weerstand. deze condensator/weerstand zorgen dat storingen voorkomen worden (hetzelfde als de 555 deed)
Re:Afstandbediening TV voor een relais aan te sturen?
De afstandbediening is een universele afstandbediening vrij te instellen voor elke TV.


groeten minitreintje/Dylan
Re:Afstandbediening TV voor een relais aan te sturen?
even een vraag, wat niet in het topic vermeld is (of anders eb ik erover gelezen)
wil je met een specifieke knop sturen, of met eenders welke knop.
Re:Afstandbediening TV voor een relais aan te sturen?
Citaat van: minitreintje op dinsdag 28 december 2010, 09:22:00
Ik weet niet of die afstandbediening van Sony (oude tv nog een dik model) compatibel is met deze 2 hierboven. Ik zal nog eens zien welk type het juist is...
Sony gebruikt o.a. de RC5 code, dus...

Mvg,
Peter
Re:Afstandbediening TV voor een relais aan te sturen?
Maak niet uit welke knop ondertussen heb ik iets gevonden hoor het is opgelost.


groeten minitreintje/Dylan
Re:Afstandbediening TV voor een relais aan te sturen?
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re:Afstandbediening TV voor een relais aan te sturen?
Ik heb het volgende gevonden:
http://www.pollin.de/shop/dt/NTc5OTgxOTk-/Bausaetze_Module/Bausaetze/8_Kanal_IR_Fernbedienungs_Bausatz_IR8.html
Hier kun je 8 verschillende uitgangen mee sturen voor 8 euro.

Groet,
Bert