Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Automatische Brug Met Motor! EINDELIJK GEPLAATST

Gestart door minitreintje maandag 27 december 2010, 20:53:34

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Automatische Brug Met Motor! EINDELIJK GEPLAATST
Hallo allemaal,

In dit topic komt alles over mijn brug met een motor uit een beveiligingscamera (met dank aan Treinbeginner). De brug is volledig automatisch juist het enige wat we moeten doen is drukken op een knop voor te open of te sluiten van de brug en de rest doet de brug zelf. De schema voor de aansturing zijn er ook bijgevoegd. Ook worden de treinen automatisch gestopt en omgeleid. Voor de veiligheid
zijn er IR sensoren ingebouwd voor de detectie van personen die zich rond de brug bevinden als deze dicht of in beweging is zal er een alarm afgaan + welke sensor dit heeft "gezien" Dit komt van een stukje speelgoed dat ik nog had liggen  :lol: Anders wist ik er toch niets mee te doen. De brug is voor zien van signalisatie op basis van:

- "GroeneMicroled's" x4 van de Blokker in aanbieding van de Kerstperiode, het zijn eigenlijk gewoon SMD led's die zijn ingepakt in lijm...
Sorry voor de onscherpe foto...

- 1x AA batterijhouder die er bij was geleverd.
- Schakeling uit een led fietslicht.
Dus ik kan kiezen tussen branden, knipperen en uit.

Verder is de brug voorzien op het einde van 2 rode led's voor de duidelijkheid die constant branden op de AA batterijhouder van de "Microled's".

Voor de brug aan te sturen had ik het over een knop, een hele grote rode knop! Daarnaast zal er met led's te zien zijn wat de stand is. Als ze in beweging is zullen er afwisselend gele led's knipperen, hiervoor zorgt een schakeling uit je kan het haast niet raden... Neen geen fietslicht hoor die waren op  :(  :lol: Dus met kerstmis zijn er van die kerstmutsen met verlichting te krijgen voor een euro of 2. Het is eigenlijk een looplicht maar ik heb de 2 eerste en de 2 laatste aan elkaar gezet met een diode tussen telkens voor zeker geen kortsluiting te hebben. Ik durfde het niet zo te proberen...
Nu lijkt het op zwaailichten van een politieauto alleen zijn ze geel :D

Alles moet kunnen worden afgebroken worden en opgebouwd worden want het is voor mijn modulebaan... Dus een telefoonstekker zorgt voor de stroom van de rails en de keuze van signalisatie. 2x M10 bouten zetten alles stevig vast tegen mijn houten module! 8)
Maar voor de koppeling tussen en brug en motor gemakkelijk los te maken gebruik ik een plastic koppeling van een sleutelhanger  :wink:

Genoeg gezeurd nu de foto's :mrgreen:



De "Microled's" in het licht. Dit is nog maar de helft...


De "Microled's" in het donker. Dit is nog maar de helft...


De "Microled's" in het donker.  Dit zijn ze allemaal een 40 stuks waar er 1 van kapot is al  :evil: en in de brug is er nog 1 stuk gegaan gelukkig had ik van de andere kant zo 1 over dus dat is ook geregeld...  :lol:


Het fietslicht nu is het nog een fietslicht...


De grote rode drukknop  :mrgreen:


Brug in aanbouw, boog 1 is gezet!


Boog 2 is ook geplaatst, tot nu loopt alles volgens plan. 8)


Gaten voor de "Microled's" gemaakt.


Ze werken de "Microled's"!!


Dit allemaal dankzij dit groene spulletje...


De verbindingen tussen de 2 bogen gezaagd...


... En geplaatst!


Dit is dus de plastieken koppelingen van een sleutelhanger waar ik het over had.


Voor wat meer detail wat peilers geplaatst van oude breinaalden (3 mm) die we nog hadden liggen 8), ze zijn ook allemaal al vastgezet met houtlijm ondertussen en snel gedroogd hoor! Lang leve de oude haarroger  :mrgreen: ...



Volgende keer de scharnier, aansluiting maken voor de houten module te koppelen,...
Ook komen er filmpjes van de testen van de brug... Deze zijn al gemaakt maar moeten nog wat bewerkt worden  :lol:  :roll:.
Blijf dit dus volgen allemaal... :mrgreen: Reacties en opmerkingen zijn altijd meer dan welkom!


Groeten minitreintje/Dylan
Re:Automatische Brug Met Motor!
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:Automatische Brug Met Motor!
Dat ziet er goed uit, aardig stukje denkwerk.
Blijf je volgen.
Re:Automatische Brug Met Motor!
Bedankt Rieske,

groeten minitreintje/Dylan
Re:Automatische Brug Met Motor!
UPDATE
Vandaag en ook nog wat van gisteren, is er wat gewerkt aan de brug...

Wat is er gedaan?

- Test van de brug
- Nieuwe scharnier
- Bedieningspaneel afgewerkt
- Telefoon stekker voor de stroom
- Test hoe de rails aansluiten
- Demonteerbare bevestiging voor de brug vast te maken
- 2 bordjes met: "Ingang" en "Uitgang"

... Foto's + Filmpjes ...

De foto's zullen deze avond worden geplaatst, nu mijn eerste speelgoed treintje repareren...


Reparatie liep niet volgens plan dus het zal morgen zijn... Sorry hoor.
Re:Automatische Brug Met Motor!

Ik ben benieuwt naar het resultaat. Maar het ziet er al goed uit

mvg
Reinder
Re:Automatische Brug Met Motor!
Lid sinds: 2010

NS jaren '90

offline
Re:Automatische Brug Met Motor!
dat wordt al een erg mooie brug!! :shock:
ook ik ben erg benieuwd naar het eindresultaat :D

Gr, Myron
Re:Automatische Brug Met Motor!
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Automatische Brug Met Motor!
Dag Dylan.

Kerel wat creatief! Ziet er allemaal netjes uit.
En wat een joekel van een brug, ben erg
benieuwd hoe dat op jouw baan er uit ziet
als de brug klaar is. :wink:

Groeten,

Erik.
Re:Automatische Brug Met Motor! +- 30 Foto's Deel 1
Bedankt allemaal voor de fijne reacties...

Het bedieningspaneel, de LED's werken op 2 knoopcellen waarom zo omdat deze weinig Ampère hebben voor alle LED's te laten branden (serie). Hierdoor moet ik gewoon de gele laten knipperen constant en door een microswitch worden dan rood of groen verbonden. Dan vallen de gele uit  :lol:.

Hier zijn dan de beloofde foto's:

Eerst de schema's die de brug gaan aansturen en beveiligen...  8)


Aansturing, alleen is de bovenste microswitch weg en zijn het groene led's (Microled's)


IR sensoren


Beveiliging voor de locs








Paneel in aanbouw



Aansturing print LED's bedieningspaneel, de diode zorgen er voor dat ze langer knipperen


Deze schroeven zijn super klein speciaal voor de scharnier


Rararara van wie is deze foto...* :mrgreen:


Ik heb met houtlijm de LED's en de plaat waar het spoor op komt nog eens vastgezet...
Let niet op de voorgrond dat was van mijn dessert, dit ligt natuurlijk in de vuilbak  :lol:


Hier word de scharnier bevestigd alleen heb ik de pianoscharnier vervangen door een gewone


De bekende boekbinders, oh zo handig!


Mijn opa had nog wat oude telefoons met stekker... Deze doen prima dienst  8)



De pianoscharnier (is vervangen)



Spooraansluiting test met oude 2-Rail rails






*Treinbeginner


Re:Automatische Brug Met Motor! +- 30 Foto's Deel 2
Deel 2



De aansluiting die los kan van de modulebaan, 2 grote M10 bouten...
De balk dat je ziet op de laatste foto is een stuk overschot van de modules, dit werd gebruikt als voorbeeld...


Eens een zicht vanuit "een trein". Let ook niet op dat ze een beetje scheef staat maar dat is geen erg in dit geval. We zullen dat wel eens regelen door de brug tegen een winkelhaak licht te klemmen.


De nieuwe scharnier



Deze komen tegen de modules, wou ze eerst met een klein kettinkje vast hangen aan de brug maar dat weegt te veel  :?


Plaatsen van de drukknoppen...


Paneel is klaar... Alleen moet ik nog 2 rode LED's plaatsen en die gele onder de groene vervangen door een blauwe LED.


Voor de afstand bediening ga ik een LDR ring maken met 100 (zoek we nog uit) LDR's in. Deze komt dan op de berg aan de brug te staan waar ik deze ongevaarlijke maar krachtiger laser op richt en de brug gaat om hoog. Ik denk alleen een condensator er aan te zetten die word opgeladen dat het relais voldoende bekrachtigd dan de brug open gaat...


Een voorbeeld hoever de laser werkt... Deze foto komt van op de plaats waar de laser stond.



Groeten minitreintje/Dylan



Re:Automatische Brug Met Motor! +- 30 foto's Deel 1 + 2
Die brug ziet er mooit uit hoor.

Maar over je besturing wil ik wel even wat zeggen, een LDR reageerd niet specifiek op een een laser hoor maar reageert ook op gewoon licht. Als je de brug op afstand wilt bedienen kun je beter gebruik maken van een infra-rood ontvanger en zender, das een stuk veiliger.
En waarom in vredesnaam 100 ldr's :shock: is echt nergens voor nodig
Re:Automatische Brug Met Motor! +- 30 foto's Deel 1 + 2
Ja maar het moet toch een 10 a 20 meter kunnen overbruggen en deze heb ik toch anders moet ik dat nog aankopen...
Re:Automatische Brug Met Motor! Miniupdate Flexrail
Updatetje,

De Flex-rail (K-rail) is binnen, afkomstig van een mede modelspoorder (niet op het forum, Treinbeginner kent hem wel). Prima service  :lol:  :mrgreen: :lol:

Vandaag nog of morgen zal er wat draadjes moeten gesoldeerd worden aan de rails, kunne jullie nog wat tips geven? Ik heb wel speciaal soldeersel met een zuur (merk: Arax) in wat zich perfect hecht aan het materiaal waaruit de rails bestaan...



groeten minitreintje/Dylan
Re:Automatische Brug Met Motor! +- 30 foto's Deel 1 + 2
Updatetje,

De K-rails zijn gesoldeerd, en dus klaar voor gebruik... Vrijdag ga ik ze monteren op de brug en test rijden... Dus verwacht dan al maar een filmpje...






Wat vinden jullie ervan?


groeten minitreintje/Dylan
Re:Automatische Brug Met Motor! +- 30 foto's Deel 1 + 2
Werkt de brug al? :lol:


Verder ziet het er zeer intersant uit!
Re:Automatische Brug Met Motor! +- 30 foto's Deel 1 + 2
Ja maar niet volledig natuurlijk, ik kan de brug met de motor via een transfo open of sluiten maar meer nog niet
Re:Automatische Brug Met Motor! +- 30 foto's Deel 1 + 2
dan kan hij al open en dicht, dan ben je toch al een heel eind?  :mrgreen:

Ik vind het er Mooi uit zien! :D

Groeten,
Martijn
Re:Automatische Brug Met Motor! +- 30 foto's Deel 1 + 2
Bedankt voor de fijne reacties,  :lol:  8)

Re:Automatische Brug Met Motor! +- 30 foto's Deel 1 + 2
Filmpjeeeeeeeeeeeeuuuuuuhhhhhh ? :lol:
Re:Automatische Brug Met Motor! Draadloze aansturing
Morgen waarschijnlijk, ik heb een draadloze deurbel wil deze ombouwen met een relais voor de brug...
Re:Automatische Brug Met Motor! Draadloze aansturing
Werkt perfect die bel, alleen moet ik een relais van 3V kopen voor het aansturen  :? . Ik heb het even getest met een led...


groeten minitreintje/Dylan
Re:Automatische Brug Met Motor! Draadloze aansturing
Hallo Dylan

wat een leuke brug

veel plezier met de brug afmaken
Re:Automatische Brug Met Motor! Draadloze aansturing
Mooi dat de bel belt :D

ik ben benieuwd naar het filmpje!!

Groeten,
Martijn
Re:Automatische Brug Met Motor! Draadloze aansturing
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re:Automatische Brug Met Motor! Draadloze aansturing
Hoi Dylan,

Om nog even op de draadloze afstandbediening van de TV terug te komen.

Ik vond in een Duitse internet winkel het volgende:

http://www.pollin.de/shop/dt/NTc5OTgxOTk-/Bausaetze_Module/Bausaetze/8_Kanal_IR_Fernbedienungs_Bausatz_IR8.html

Wellicht iets voor slechts 8 euro 8 verschillende mogelijkheden om aan te sturen.

Groet,
Bert
Re:Automatische Brug Met Motor! Draadloze aansturing
Citaat van: treinbert op vrijdag 31 december 2010, 09:00:41
Hoi Dylan,

Om nog even op de draadloze afstandbediening van de TV terug te komen.

Ik vond in een Duitse internet winkel het volgende:

http://www.pollin.de/shop/dt/NTc5OTgxOTk-/Bausaetze_Module/Bausaetze/8_Kanal_IR_Fernbedienungs_Bausatz_IR8.html

Wellicht iets voor slechts 8 euro 8 verschillende mogelijkheden om aan te sturen.

Groet,
Bert

Hmm heb een halve euro meer betaald voor die bel  :evil: Maar je moet dan de verzending rekenen..
IR moet je er op kunne schijnen of via een voorwerp kunnen terugkaatsen. De modulebaan zal volgend jaar (2011) te zien zijn in Machelen op een hobbytentoonstelling in de gemeentelijke feestzaal... Maar het is ook een sporthal de muren zijn heel hoog dus denk dat het terugkaatsen wat gaat tegenvallen zo... De bel kan in openlucht 75 meter halen stond op de verpakking... Maar in het boekje slechts 50 meter  :?

UPDATE (mini)

Ik heb gisteren aan de luidspreker parralel een groene LED gezet die brand als er geluid uitkomt  :lol: Dan een LDR van een schoolprojectje gesloopt en met isolatieplakband tegen de LED gekleeft...
Het laat geen 100% de stroom door maar toch 50% denk ik... Straks eens testen op een relais van 12V ~ op 16V ~.... Desnoods wat van de baanspanning afsnoepen... Dat is toch +- 18V (dacht ik toch)



groeten minitreintje/Dylan



groeten minitreintje/Dylan
Re:Automatische Brug Met Motor! Draadloze aansturing
in plaats van die groene led, de spoel van een relais parallel zetten? geeft waarschijnlijk een beter contact, en een relais had je toch al nodig (vergeet bij relais de blusdiodes niet, zie wiki)
Re:Automatische Brug Met Motor! Draadloze aansturing
Maar ik heb geen van 3V daarmee deze oplossing misschien deze later nog vervangen...


groeten minitreintje/Dylan


Maar ik heb nog van school een transistor, 2 weerstanden liggen kan ik die hier ook voor gebruiken?
Re:Automatische Brug Met Motor! Draadloze aansturing
met die transistor en een weerstand kan je inderdaad het relais rechtstreeks aan de bel hangen.
verder bestaan er optocouplers, dat is een led en een fotodiode in 1 behuizing. Zoals jij wil doen met je LDR, werkt op 3v, de fotodiode spert als de led uit is, en geleid wanneer de led aan is)
Re:Automatische Brug Met Motor! Draadloze aansturing
maar ik bedoel zonder relais de transistor het relais laten te vervangen...
Maakt het uit welk type (nummer) een transistor heeft?


groeten minitreintje/Dylan
Re:Automatische Brug Met Motor! Railaansluiting + schijnwerpers
Gelukkig Nieuwjaar allemaal en een prachtig 2011


Update,

Ik had jullie een filmpje beloofd hier is het:

Filmpje

Sorry dat het schuin staat...  :?

En de foto's... Met iets nieuw dat niet gepland was...

2 Schijnwerpers op de brug gezet (zelfbouw)
Alleen zijn de kapjes van plastic en de lampjes zijn gloeilampjes.  :? Maar ik laat ze niet op volle sterkte branden, zeer zwak geeft een mooi effect en dan worden ze niet al te warm...




Rail aansluiting



De brug met K-rail


Wat komt daar af?


Dat mag niet de brug is nog niet getest hé! Trein: Ik ben toch maar een oude analoog loc...
En dan ? Trein: Ik mag toch nooit rijden... Ik zal je wel eens ombouwen  :lol: Als het al een beetje kan...

:lol: :mrgreen: :lol:


Een foto vanuit de zijkant van de cabine van de loc


Het kapje van de schijnwerper niet gekleurd


Kleurtje gegeven



Nu is hij af...


Schijnwerpers geplaatst met rietjes om de kabels te houden, deze worden geschilderd niemand zal dat nog zien  8)


Resultaat alle verlichting aan, lampjes staan wel op volle sterkte dat zal veel verminderen +- 6 - 7 V zullen de lampjes nog hebben straks...




Verdere afwerkingen van de draadjes, ik heb langs de 2 kanten rietjes geplaatst zo zie je het nog minder (de verdikkingen). De draden zijn door een 3 mm gat naar beneden en op de rijspanning aangesloten er komt nog wel een weerstand...



Groeten minitreintje/Dylan









Re:Automatische Brug Met Motor! Railaansluiting + schijnwerpers
Hallo Dylan

leuk gemaakt ook de schijnwerpers zijn leuk

en die loc is toch wel zielig zo  :P :lol: :mrgreen: :roll:
Re:Automatische Brug Met Motor! Draadloze aansturing
Citaat van: minitreintje op zaterdag 01 januari 2011, 10:37:00
maar ik bedoel zonder relais de transistor het relais laten te vervangen...
Maakt het uit welk type (nummer) een transistor heeft?


groeten minitreintje/Dylan
als je evne het nummer kan geven.
Vermoedelijk kan die transistor het vermogen van de motor niet schakelen, de brug is vrij groot, daarvoor heb je al een vermogenstransistor nodig  (0.5 a 1 euro)
verder geven die leds een prachtig effect.
maar batterijvoeding, onder 2 sporen waar spanning op staat? Kijk eens in de wiki, van AC naar DC, en gebruik een 7833 regulator. Dan heb je 3v, evenveel als de batterijen dus, maar van de baanspanning.

verder wel een mooi projectje! Hoe lang is die brug eigenlijk?
Re:Automatische Brug Met Motor! Railaansluiting + schijnwerpers
Citaat van: Gamesbond op zaterdag 01 januari 2011, 11:47:01
Citaat van: minitreintje op zaterdag 01 januari 2011, 10:37:00
maar ik bedoel zonder relais de transistor het relais laten te vervangen...
Maakt het uit welk type (nummer) een transistor heeft?


groeten minitreintje/Dylan
als je evne het nummer kan geven.
Vermoedelijk kan die transistor het vermogen van de motor niet schakelen, de brug is vrij groot, daarvoor heb je al een vermogenstransistor nodig  (0.5 a 1 euro)
verder geven die leds een prachtig effect.
maar batterijvoeding, onder 2 sporen waar spanning op staat? Kijk eens in de wiki, van AC naar DC, en gebruik een 7833 regulator. Dan heb je 3v, evenveel als de batterijen dus, maar van de baanspanning.

verder wel een mooi projectje! Hoe lang is die brug eigenlijk?
Ja maar laat dan maar van die transistor... Ik wou eens zien of het kon met wat ik nog liggen had...
De brug is 90 cm en de motor drijft een wormwiel en dat drijft een tandwiel aan waar het touw wordt opgerold, ik heb die nu veranderd want ervoor zonder wormwiel werkte het niet 100% precies en ging het snel. Nu doet de brug er 4 minuten en 30 seconden over om open en direct terug dicht te gaan...

Die regulator gebruik ik liever niet... Ik neem liever een regelbare voeding  :P (gezien bij modeltreinbaan.nl)
Als het dan veranderd kan ik altijd nog die voeding voor iets anders gebruiken  :lol:

Citaat van: looney tunes op zaterdag 01 januari 2011, 11:34:20
Hallo Dylan

leuk gemaakt ook de schijnwerpers zijn leuk

en die loc is toch wel zielig zo  :P :lol: :mrgreen: :roll:

die loc ja, maar zit even vast met mijn andere ombouw denk dat de koolborstel stuk zijn  :(


groeten minitreintje/Dylan
Re:Automatische Brug Met Motor! Aandrijving + De Grote Test (Filmpje!!!)
Update (weer eens een kleine  :lol: )

We hebben de motor aangepast met een wormwiel en een tandwiel... Het gaat vele male trager, de brug heeft minstens zonder te stoppen al 4 min. 30 sec. nodig voor ze open en dicht is geweest...

Maar we hebben ook slecht nieuws:

De 2 draden die de voeding geven zijn los geraakt...  :(


De motor


hier word de aandrijving op gezet


Bouten geplaatst


Motor vastgezet


Dit is de aandrijving nog niet vast alleen vast gemaakt voor de test maar niet definitief (ben de naam vergeten van het voorwerp...  :lol: )


De brug wanneer ze is getest geweest (de opstelling)


Gaten gemaakt


Aandrijving compleet en vast (definitief)


Dit wiel is een optie kan er altijd nog los gemaakt worden...   

Ook hebben we dit compleet getest! Ik vind het leuker dat het trager is duurt het wat langer  :lol: en is mooier maar misschien niet zo realistisch maar dat is geen erg hoor...

Hiervan hebben we een filmpje (4:30) :
Wel een beetje donker  :?
View My Video
Re:Automatische Brug Met Motor! Aandrijving + De Grote Test
Hallo Dylan

jammer dat de draden van de voeding los zijn

maar wel leuk dat de brug langzaam op en neer gaat

nu nog de brug in de baan 
Re:Automatische Brug Met Motor! Aandrijving + De Grote Test
Ik moet nog eerst de module bouwen  :lol:

groeten minitreintje/Dylan
Re:Automatische Brug Met Motor! Aandrijving + De Grote Test
Maar wat betreft die draadloze deurbel: Gaat de  brug open als er iemand aanbelt?  :D :?
Re:Automatische Brug Met Motor! Aandrijving + De Grote Test
Werkt mooi hoor, die brug :D
leuke filmpjes, geeft weer een ander beeld

en Lego!, altijd handig :lol:

Groeten,
Martijn
Re:Automatische Brug Met Motor! Aandrijving + De Grote Test
Citaat van: catzeiler op zaterdag 01 januari 2011, 21:32:57
Maar wat betreft die draadloze deurbel: Gaat de  brug open als er iemand aanbelt?  :D :?

Neen, de knop ervan hou ik als afstandbediening, hiermee heb ik 2 dingen in 1. Als ik druk klinkt er een belsignaal, een soort bevestiging als de brug open gaat. Aan de speaker uitgang hang ik ook een relais dat de motor in werking stelt...
Citaat van: Marklin5 op zondag 02 januari 2011, 09:13:07
Werkt mooi hoor, die brug :D
leuke filmpjes, geeft weer een ander beeld

en Lego!, altijd handig :lol:

Groeten,
Martijn

Die lego ja super handig. Treinbeginner had mechano spullen gebruikt passen nog beter  :lol:


groeten minitreintje/Dylan

Straks ga ik de lampjes allemaal solderen zodat ze allemaal terug werken
Re:Automatische Brug Met Motor! Aandrijving + De Grote Test

Hallo Dylan,

Wat een leuk fotoverslag!
Ik heb ontzag voor het gemak waarmee jij met electronica schakelingen werkt :shock:


Ik begrijp dat deze brug vooral functioneel is om de ingang van modelbaanruimte toch te gebruiken voor doorgaande railverbinding?
Want een 100m boogbrug zal bij mijn weten in het echt nooit zo opengaan en gebouwd worden.


Alleen heb je duidelijk meer verstand van electronica dan van constructie en bouwtechnische aspecten ;), want

    Waar is je contragewicht???


Dat zie ik nergens. Geen wonder dat je motor er zoveel moeite mee heeft.
Of zie ik wat over het hoofd?


Hoeveel ruimte ga je onder en achter deze brug aan de scharnier- en aandrijvingskant hebben?

Kun je, bijvoorbeeld met alu L-profiel tegen de zijkant van de bruig, bij het scharnierpunt,
een verlenging maken voorbij het scharnierpunt, en daar aan elke kant een flink gewicht aan hangen?
Of onder de spoordijk die 2 verleningen verbinden en daar een bakje (denk aan vierkante plastic verpakking) maken voor gewicht?

Zo heb je een contragewicht. In het bakje kun je dan bijvoorbeeld oude grote spijkers (redelijk geodkoop) of restmetaal, daklood e.d. gooien totdat je een gewicht hebt dat bijna gelijk is wat het beweegbare deel van je brug bij elkaar weegt.
Zo wordt elke beweegbare brug in het echt gemaakt.


Brugopening in 1 minuut voorspel ik, en met minder herrie  :P.


En kun je eens een foto plaatsen van brug op uiteindelijke plek?

Re:Automatische Brug Met Motor! Aandrijving + De Grote Test
De uiteindelijke plek daarvoor moet de module nog gebouwd worden...

Een contragewicht, ja dat is nog mogelijk maar daardoor zal hij niet sneller gaan... Want de aandrijving kan nog zo'n brug dragen op dat ene motortje... Er zit een wormwiel + een tandwiel in. De motor draait op volle snelheid maar dat valt te veranderen. Sneller kan niet met die aandrijving, de motor had het moeilijk zonder een wormwiel en tandwiel. Het is op die manier niet de realiteit hoe ze open gaat... Maar het moet toegankelijk zijn.

Er komt een wiel op 45 cm hoogte waar dan de brug zijn hoogste punt zal bereiken.

Zelf mag ik zo hard trekken als ik kan het motortje blijft sterker. Zelfs mijn opa kan niet winnen van het motortje  :lol:
Als het nodig zal zijn komt er nog een (simpele) katrol, maar ik denk van niet  :P

groeten minitreintje/Dylan
Re:Automatische Brug Met Motor! Aandrijving + De Grote Test
Maar als je een contra gewicht neemt kan je de vertraging van de motor kleiner maken dus zal de brug sneller gaan
Want stel dat je nu een trekkracht van 5 kilo nodig ben, en je neemt een contra gewicht die iets lichter is dan de brug, dan hoefd het motortje nog maar een maar gram te tillen.

En stel nou dat je wordwiel wil behouden zodat de brug omhoog blijft als je de spanning van de motor haald, dan zou je weer een versnelling achter het wordwiel kunnen maken.

Op die manier worden echte bruggen ook berekend hoor, de motor van een echte brug zijn maar (redelijk) klijne motoren, dat komt omdat het contra gewicht zo is berekent dat motor maar een beetje hoefd te doen.
Re:Automatische Brug Met Motor! Aandrijving + De Grote Test
Ja oké maar dat zal als het gaat eens worden geplaatst...

groeten minitreintje/Dylan
Re:Automatische Brug Met Motor! Alle verlichting werkt!
Update,

Vandaag alle lampjes gerepareerd + aangesloten en ze werken allemaal!

groeten minitreintje/Dylan
Re:Automatische Brug Met Motor! Aandrijving + De Grote Test
Citaat van: minitreintje op zondag 02 januari 2011, 18:59:48
Update,

Vandaag alle lampjes gerepareerd + aangesloten en ze werken allemaal!

groeten minitreintje/Dylan

Hallo Dylan

leuk dat ze het weer doen
Re:Automatische Brug Met Motor! De verlichting werkt!
mooi hoor ben benieuwd hoe het geheel er uit komt te zien en of het goed werkt

groetjes kimmik :D
Re:Automatische Brug Met Motor! De verlichting werkt!
Ik heb nu een relais voor het schakelen van de motor en heb ook de aandrijving versneld ...

groeten minitreintje/Dylan
Re:Automatische Brug Met Motor! EINDELIJK GEPLAATST !
Stof... hatsjoem! Amai dat stof vliegt er eindelijk eraf !!!

Zoals ik had beloofd, Modulebaan.TK brug in werking tijdens de tentoonstelling.
Het werkt perfect, de locomotieven rijden erover zonder te vallen gelukkig.
Maar de automatische besturing tussen brug en trein is nog niet klaar.
Dat komt nog maar het werkt voor de rest helemaal!

Foto's en video's spreken denk ik wat meer dan wat lettertjes...


Links op de foto, mijne opa die het maakt...
En dan in het midden, de steun voor de motor.
Dit wordt later een grote berg om de motor te verbergen.


Dit brug himself. Werkt perfect gewoon.
Er was veel belangstelling van de bezoekers voor dit!


De aansluiting van de brug op de baan.
Die baan is C-rail maar met een zelfbouw overgangsrail K-rail gebruikt.

http://www.youtube.com/watch?v=pHbiRDcTX58

Ben benieuwd naar de reacties!

groeten Dylan
Re:Automatische Brug Met Motor! EINDELIJK GEPLAATST
Hoi Dylan.
Net weer even jouw draadje doorgelezen en het eind resultaat met filmpje zijn helemaal (oorverdovend :D) geweldig! B)
De werking van de brug ziet er bijzonder goed en betrouwbaar uit.
Erg leuk dat je dit op de tentoonstelling hebt kunnen demonstreren en zal zeker met de nodige belangstelling bekeken zijn.
Bijzonder fijn dat je Opa nog steeds zo enthousiast meewerkt.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.   
Re:Automatische Brug Met Motor! EINDELIJK GEPLAATST
Mooi gemaakt, maaarrrrrr daar is een boogbrug natuurlijk he-le-maal niet geschikt voor.....
Re:Automatische Brug Met Motor! EINDELIJK GEPLAATST
Boogbrug of niet,een schitterend model ,en zeker gaat ie mooi op en neer.

Een pracht exemplaar,wou dat ik ook nog zo'n opa had..... :D :thumbup:

Mvg: Alex