Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

ombouw br 86 met esu m4 sound 62400 , toch maar een nieuwe motor...

Gestart door Wijbe zondag 26 december 2010, 18:23:48

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Vraag over motoraansluiting BIJ OMBOUW Br86 uit set 29537
Citaat van: looney tunes op donderdag 30 december 2010, 13:42:27
Citaat van: wijbe op donderdag 30 december 2010, 13:34:54
Die in het midden dus niet?

Hallo Wijbe

die niet

maar ik weet het niet 100% zeker kijk wel even op de esu site
Het ding tussen de borstelhouders moet je laten zitten.
Re:Vraag over motoraansluiting BIJ OMBOUW Br86 uit set 29537
even gekeken

en daar staat dit
Re:Vraag over motoraansluiting BIJ OMBOUW Br86 uit set 29537
Al gedaan, weinig info over te vinden. Maar goed boekje zegt ok de buitenste eraf. En dat 'dikke' ding niet. Maar ik hoor al van meer er gewoon af. Oftewel gaat er ook af.

morgen komt de magneet binnen.
Re:Vraag over motoraansluiting BIJ OMBOUW Br86 uit set 29537
De middelste tussen de 2 borstels NIET verwijderen. Is ook wat Wim zegt.

Als je advies vraagt en het toch niet opvolgt.........

........... zul je in de toekomst weinig reacties meer krijgen.

Gr, Ben.
Re:Vraag over motoraansluiting BIJ OMBOUW Br86 uit set 29537
How How,

Ik typ wat ik doe weer eens half :lol: Mijn excuses voor mijn onduidelijkheid :)

De buitensten gaan eraf, tevens dat 'dikke ding'. De middelste tussen de borstels niet. Die blijft zitten!!


Bedankt voor de adviezen!

Gr, Wijbe
Re:Progameren br 86 met esu m4 sound 62400
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Progameren br 86 met esu m4 sound 62400
Goeieavond Iedereen,

De lc is inmiddels omgebouwd en rijd. Tevens is de telexfunctie op f1 geprogameerd.

Nu zit ik ermee, hoe verder de loc te progameren? Welke sounds passen het beste bij de br86 die er STANDAART op zitten, en hoe stel je deze in met het rijden en dergelijk (ik kan programeren met een ecos).

Uw hulp is zeer gewenst!

mvg, Wijbe
Re:Progameren br 86 met esu m4 sound 62400
Hoi, Fabrieksinstelling Voor BR86:

BR 86         Einheits-Güterzuglokomotive für Nebenbahnen, Bauart 1'D1', 2 Zylinder    
     
Taste   Funktion
Licht    Licht vorn, Lichtmaschine
F1       Sound ein/aus
F2       Dopplereffekt, Pfeife
F3       schnelle Glocke
F4       AUX1
F5       Kurzpfiff
F6       Beschleunigungs-/Bremszeit, Rangiergang
F7       Injektor
F8       Wasserpumpe
F9       mittelschnelle Luftpumpe
F10     Bremse lösen




Edit Nobody: Layout gewijzigd
Re:Progameren br 86 met esu m4 sound 62400
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Progameren br 86 met esu m4 sound 62400
Citaat van: wijbe op woensdag 05 januari 2011, 20:59:39
Welke sounds passen het beste bij de br86 die er STANDAART op zitten, en hoe stel je deze in met het rijden en dergelijk (ik kan programeren met een ecos).
Heb je een wel loksound met het geluid van de Br86 gekocht?
De sounds kun je niet wijzigen, behalve dan het syncen van de stoomslagen met de wielomwentelingen.
Re:Progameren br 86 met esu m4 sound 62400
Hallo Wijbe,

Via onderstaande link kun je het geluid van de BR86 opzoeken én downloaden:
http://www.esu.eu/download/geraeuschdateien/generation-3/loksound-v30-mfx/dampf/
(staat bijna onderaan in de rij, 62429 BR 86 )

Je kunt op het pijltje naast de afbeelding klikken om het geluid te horen.

Via deze site kun je ook gelijk het geluidsbestand downloaden door op dit   te klikken.

Maar om het geluidsbestand in je Loksound decoder te krijgen zul je dus een Lokprogrammer moeten hebben. Dus misschien kun je eens naar een winkel gaan? Die doen het op dezelfde manier, en is meestal gratis.  :)
Het standaard geluidsbestand dat er nu in zit wordt dus overschreven door het nieuwe, BR86, geluidsbestand.

Groeten,
Martijn
Re:Progameren br 86 met esu m4 sound 62400
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Progameren br 86 met esu m4 sound 62400
Heb 1 zonder sound gekocht van de br86. Maar in principe kun je dus dat lijstje van Wim erop krijgen door middel van een lokprogrammer? En dan zit de telex op F4?

Mvg, wijbe
Re:Progameren br 86 met esu m4 sound 62400
Citaat van: wijbe op donderdag 06 januari 2011, 17:36:57
Heb 1 zonder sound gekocht van de br86. Maar in principe kun je dus dat lijstje van Wim erop krijgen door middel van een lokprogrammer? En dan zit de telex op F4?

Mvg, wijbe
Ja en ja. De geluiden kun je van de ESU site downloaden.
Re:Progameren br 86 met esu m4 sound 62400
Ik zat dit allemaal zo eens na te lezen, en ik vraag me af of je in zo een BR 86 plaats hebt voor een luidsprekertje. Ik overweeg om mijn beide BR 86 ers te voorzien van geluid, er zit momenteel een hoogvermogens motor in.
Re:Progameren br 86 met esu m4 sound 62400
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Progameren br 86 met esu m4 sound 62400
Citaat van: wijbe op donderdag 06 januari 2011, 17:36:57
Heb 1 zonder sound gekocht van de br86.
Als je geen lokprogrammer hebt, had je beter een loksound met sound van de Br86 erop gekocht.
Re:Progameren br 86 met esu m4 sound 62400
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Progameren br 86 met esu m4 sound 62400
@ Johnny,

Het past allemaal in de ketel, echter niet met klankkast. Het kan net allemaal!

@ Ad,

Was in de aanbieding voor 77 euro, en er lag niks voor de br86 dus je begrijpt de keus wel ;)
Re:Progameren br 86 met esu m4 sound 62400
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re:Progameren br 86 met esu m4 sound 62400
Hoi Wijbe,

Je kunt de decoder gelukkig programmeren buiten, maar ook als deze al is ingebouwd.
Ik heb er velen geprogrammeerd. Kun je ook gelijk de laatste flash-update doen, want waarschijnlijk is deze decoder nog op een oud niveau.

Groet,
Bert
Re:Progameren br 86 met esu m4 sound 62400
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Progameren br 86 met esu m4 sound 62400
Citaat van: wijbe op donderdag 06 januari 2011, 21:51:23
@ Ad,

Was in de aanbieding voor 77 euro, en er lag niks voor de br86 dus je begrijpt de keus wel ;)
Tja, zo'n aanbieding kun je niet laten liggen.
Re:Progameren br 86 met esu m4 sound 62400
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Progameren br 86 met esu m4 sound 62400
@ Bert,

Ik heb hem ingebouwd met nem stekker, kan er dus zo worden uitgeplugt.

In de winkel in assen kan ik hem heenbrengen. Alleen hebben ze daar tijdelijk geen locprogammer. Kan wel de decoder daar achterlaten end an doen ze het elders. Is er misschien iemand in de buurt van Friesland die een loc progammer heeft?

@ Kappa,

Dat dacht ik ook. Eerste ombouw, meteen maar goede decoder met geluid er in :lol:
Re:Progameren br 86 met esu m4 sound 62400
Wijbe,

Hoe rijdt je locomotief nu eigenlijk, afgezien van de verkeerde geluiden? Zijn de rij-eigenschappen flink verbeterd? Kan hij kruipend over je baan?

Benieuwde groet,
Dennis
Re:Progameren br 86 met esu m4 sound 62400
hallo Wijbe,

leuk om te lezen (en die foto) dat je al zover bent met de ombouw.

Citaat van: wijbe op vrijdag 07 januari 2011, 17:26:18
In de winkel in assen kan ik hem heenbrengen. Alleen hebben ze daar tijdelijk geen locprogammer. Kan wel de decoder daar achterlaten end an doen ze het elders.

ze zitten nu niet meer is Assen hé  :wink:
nu weer in Groningen , klikie doen (hun vernieuwde site)

Gr,
Matthijs :D
Re:Progameren br 86 met esu m4 sound 62400
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Progameren br 86 met esu m4 sound 62400
Hey Matthijs,

Bedoel natuurlijk ook groningen :lol: Nu nog even iemand vinden in de buurt die de juiste sounds er op kan gooien.

Hey Dennis,

Eerst toen reed die niet magneet zat niet helemaal precies goed. Toen die eenmaal reed, wow zo mooi kruipend, bijna even mooi als mijn acts 1200. Ik weet al zeker dat mijn v100 nog een lopi 4.0 krijgt met permanent magneet. Ik raad je dus absoluut aan om gewoon om te bouwen met een permanent magneet en een lopi 3/4.0 of een locsound!
Re:Progameren br 86 met esu m4 sound 62400
Citaat van: wijbe op vrijdag 07 januari 2011, 22:22:27
Hey Dennis,

Eerst toen reed die niet magneet zat niet helemaal precies goed. Toen die eenmaal reed, wow zo mooi kruipend, bijna even mooi als mijn acts 1200. Ik weet al zeker dat mijn v100 nog een lopi 4.0 krijgt met permanent magneet. Ik raad je dus absoluut aan om gewoon om te bouwen met een permanent magneet en een lopi 3/4.0 of een locsound!
Hoi Wijbe,

Dat is mooi om te horen! Morgen maar eens even wat LoPi 4.0 ombouwsetjes inslaan voor mijn locomotieven. Ik ga er eerst maar eens drie ombouwen, dat lijkt me uitdaging genoeg. Bedankt!

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Progameren br 86 met esu m4 sound 62400
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Progameren br 86 met esu m4 sound 62400
Beste Dennis,

Meet nog wel even je diameter op voor de juiste permanent magneet. En gebruik een nem stekker. Kan je decoder er zo in pluggen!
Re:Progameren br 86 met esu m4 sound 62400
Citaat van: wijbe op vrijdag 07 januari 2011, 23:35:44
Beste Dennis,

Meet nog wel even je diameter op voor de juiste permanent magneet. En gebruik een nem stekker. Kan je decoder er zo in pluggen!

Wijbe,

Als het goed is kan ik gewoon de 54630 gebruiken, want die komen overeen met mijn type motor. En inderdaad ga ik, zoals ik eerder schreef in dit topic, een 51950 kabel bij elke LoPi kopen, zodat je inderdaad heel makkelijk de decoder kunt vervangen achteraf.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Progameren br 86 met esu m4 sound 62400
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Progameren br 86 met esu m4 sound 62400
Hey Dennis,

Dan komt het mooi uit. Ik was zo dom geweest om de verkeerde magneet te bestellen :lol:. Nu heb ik alvast een excuus om mijn v100 ook om te bouwen, de magneet licht er al :lol:
Re:ombouw br 86 met esu m4 sound 62400 , toch maar een nieuwe motor...
Helaas is het vuil in me anker gebrand, waardoor er krasjes in zijn ontstaan. Na schoonmaken is hij dus na 5 minuten meteen weer vuil. Tevens was er nog kapot veertje op motorschild..... :(

Oftewel gewoon een nieuwe 5 polige hoogvermogen motor inbouwen!

Helaas dat ik bij deze ombouw zoveel problemen tegenkom..... :? Maar men leert er wel van :)
Re:ombouw br 86 met esu m4 sound 62400 , toch maar een nieuwe motor...
Heb je een Roco railgummetje? Kun je prima je anker mee poetsen. Of koperpoets van je moeder lenen. :D Wel goed schoonmaken daarna en denk om de gesoldeerde draajes.

Gr, Ben.
Re:ombouw br 86 met esu m4 sound 62400 , toch maar een nieuwe motor...
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:ombouw br 86 met esu m4 sound 62400 , toch maar een nieuwe motor...
Ik zet het anker met het tandwieltje voorzichtig vast in een accuboor, rond laten draaien en met waterproof schuurpapier 400, schuur ik em weer als nieuw.
Re:ombouw br 86 met esu m4 sound 62400 , toch maar een nieuwe motor...
er zitten helaas echt duidelijke krassen in.... :( Dus ga toch voor een nieuwe motor. :lol: Wil me er niet meer aan ergeren! Tevens motorschild lichtelijk beschadigd (ooit eigen veer opgebouwd heel wat jaartjes geleden, veer van een koolborstel, en mijn eigen gemaakte is weer kapot)