Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Baan van Harald & Alex Göschenen Renovatie overloop

Gestart door Harald en Alex zaterdag 25 december 2010, 16:40:31

Guy en 1 gast bekijken dit board.
Re:Baan van Harald & Alex Foto's stenen brug.
Citaat van: firstborneagle op dinsdag 31 januari 2012, 20:51:23
ja die heb ik gezien, en zoals ik zei: PRACHTIG ! dit vraagt toch om meer foto's ?
Vanuit een andere hoek bijvoorbeeld... ben benieuwd.

Arend

We hebben de hoek van het locdepot dan maar eens vrij gemaakt ontdaan van stof en her en der wat gerepareerd.De bedoeling is ooit dit ook bij het koploper gebeuren te gaan betrekken.Nu wordt er eigenlijk heel weinig mee gedaan wat wel jammer is.

We hebben een hele rits foto's gemaakt uit alle hoeken en gaten die we konden vinden.Hoop dat je er genoeg aan hebt.Dit locdepot zit op een relatief kleine ruimte en is dus niet natuurgetrouw.Elke beweging die de loc moet maken om ergens te komen moet via de draaischijf en normaal gezien zou er een lang spoor moeten liggen met alle verzorgingspunten achter elkaar maar daar was helaas domweg geen ruimte genoeg voor.

Edit:Camera leeg wederom als je er fotos op wil zetten  :( Even opladen en dan proberen we ze er vanavond nog even te plaatsen.

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex Mening gevraagd kleur brug.
Spannend !
Re:Baan van Harald & Alex Mening gevraagd kleur brug.
Nou hier komen ze dan:

Re:Baan van Harald & Alex Mening gevraagd kleur brug.
En nog een paar  ;)

Re:Baan van Harald & Alex Mening gevraagd kleur brug.
super ! Bedankt, ziet er echt prachtig uit! groet, Arend
Re:Baan van Harald & Alex Mening gevraagd kleur brug.
Ik mis alleen je stoomlocs op de foto's. :D

Die achtergrond sluit toch wel mooi op het depot aan.Jammer dat er links niet nog iets op de schoorsteen zit.Maar dat zie je bij normaal gebruik van de baan niet.

Groeten Robin
Re:Baan van Harald & Alex Mening gevraagd kleur brug.
Robin.

De stoomlocs staan nog steeds op de kast wachten op onderdelen  :( Dat het zo lang kan duren........

We gaan er dus ook geen stoomlocs meer bij kopen.We vinden de E-locs ondanks we geen bovenleiding hebben toch mooier.

Omdat Arend alle hoeken wou zien van het locdepot zie je nu ook de kale muur en de monitorkabels wat niet echt mooi staat maar je ziet er inderdaad niks van als je voor het geheel staat.

Als we dit ooit in koploper willen aansturen moet de hele zaak nog weer los om de melders er in te krijgen.Alleen die gedachte al weerhoud ons er van om er aan te beginnen.......

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex Mening gevraagd kleur brug.
Citaat van: harald en alex op zondag 05 februari 2012, 21:25:35

De stoomlocs staan nog steeds op de kast wachten op onderdelen  :( Dat het zo lang kan duren........


Dat wachten kan toch ook tussen de deuren van de loc loods?
Heb je er toch nog een beetje plezier van.

Robin
Re:Baan van Harald & Alex Foto's locdepot.
Mooi hoor ;-)!

Eén opmerking/ vraag: zo te zien sluit het spoor direct naast de hoofdlijn en naast de kraan niet mooi aan op de draaischijf. Is via dit spoor de draaischijf überhaupt te bereiken?

Groet,
William
Re:Baan van Harald & Alex Foto's locdepot.
Citaat van: William027 op maandag 06 februari 2012, 08:25:28
Mooi hoor ;-)!

Eén opmerking/ vraag: zo te zien sluit het spoor direct naast de hoofdlijn en naast de kraan niet mooi aan op de draaischijf. Is via dit spoor de draaischijf überhaupt te bereiken?

Groet,
William


Hoi William.

Nee en dat is ook niet de bedoeling.Dit is het programmeerspoor en is dus van alles geïsoleerd.Er zit een schakelaar tussen om via de wissel op het hoofdspoor te kunnen rijden na het programmeren.Als je de andere kant op zou gaan richting draaischijf dan zal de loc zeker ontsporen.Maar voor de vorm ligt ie tegen de draaischijf aan.Had ook een stootblok kunnen zijn.

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex Foto's locdepot.
Schitterende foto's !!!! :thumbup: Mijn complimenten.

Gr, Hans
Re:Baan van Harald & Alex Foto's locdepot.
Lid sinds: 2009

2 van mijn treinen op een plastic glas brug

offline
Re:Baan van Harald & Alex Foto's locdepot.
Hoi,

Die foto's zien er weer geweldig uit!
De baan wordt steeds maar mooier :)

Mvg
Falco
Re:Baan van Harald & Alex Foto's locdepot.
Hoi jongens,

Ik liep een beetje achter met jullie draadje en zie nu jullie brug pas.
Wat betreft de rand voor de bogen. Dat heb ik opgelost door de gipsplaatjes van de muur een centimeter te kort aan de boogkant af te zagen. Dan heb je dus een cm tussen muur en rand van de boog. Het gips plak je af met schilders tape en dan breng je uit de losse pols redelijk dikke gips (een pasta) op de rand aan. Wanneer dat gips begint te harden kun je het met een hobby mes netjes afvlakken en de hoek aanbrengen. Eventueel herhaal je dat nog een keer.
Deze methode heb ik gebruikt voor de brug op mijn baan en het werkt prima. John (Tilly) heeft het ongeveer ook zo gedaan, hoewel ik uit zijn beschrijving begreep dat hij met dunnere gips werkt en het in laagjes opbouwt. Ik gebruik roodband, dat blijft wel een uur zacht genoeg om in de juiste vorm te boetseren.

O ja, voordat ik het vergeet: het locdepot ziet er schitterend uit!
Re:Baan van Harald & Alex Foto's locdepot.
Hans en Falco

Bedankt voor de reacties   B)

Arjan.

Afgelopen weekend geprobeerd om met stevig karton een mal te maken van de boog en dan met rotband hier tegen aan te smeren.Alleen wilden we wat te snel en bij het verwijderen van het karton viel het gips er ook af  :(

Jouw methode gaan we van het weekend eens proberen.Alvast bedankt voor de tip  :thumbup:

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex Foto's locdepot.
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:Baan van Harald & Alex Foto's locdepot.
Hoi Harald en Alex,

Mooie foto's van het locdepot. Het gips in de bogen is goed aan te brengen zoals Arjan beschrijft.

Ik heb trouwens de volledige omschrijving van de bouw van het viaduct zoals jullie die bij mij gezien hebben online gezet in mijn weblog. Wellicht hebben jullie er iets aan.

http://rosenbahn.wordpress.com/2012/02/05/bouw-viaduct/

Groet, Ronald
Re:Baan van Harald & Alex Foto's locdepot.
Geweldig loc depot, heel mooi geworden!  :thumbup:
Re:Baan van Harald & Alex Foto's locdepot.
is er ergens een smiley van een ventje met open mond en wat druppeltjes die uit zijn mondhoeken komen ??

Heel mooi gedaan, met oog voor detail en met een aparte insteek wat betreft wat er "achter" de draaischijf ligt.  Die (relatief lange) sporen naar de bekoling vind ik geweldig.   Geeft extra ruimte en je kan je flink laten gaan met scenery, wat jullie dan ook gedaan hebben zo te zien.

Dit     is     MOOI !
Re:Baan van Harald & Alex Foto's locdepot.
Bedankt voor de reacties  :thumbup:

Ondertussen is de afwerking van de bogen gedaan.Niet helemaal zo strak als we gewild hadden.Het geheel is nu aan het drogen.De gipsplaatjes nemen zoveel vocht op dat het rotband voor je ogen op droogt en je bijna geen tijd krijgt nog een beetje te modelleren.Paar keer met de plantenspuit er over om de droogtijd wat te verlengen.Nu nog het steenmotief er in krassen en her en der nog bij repareren en dan kan de verf er op  :P

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex Foto's locdepot.
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:Baan van Harald & Alex Foto's locdepot.
Ziet er prima uit Harald & Alex.

Schieten jullie al een beetje op met de gipsmallen?

Ik was van plan om volgende week 's avonds even langs te komen, want dan is het schoolvakantie en mijn zoon wil dan tunnelportalen gaan gieten om aan zijn baan verder te gaan.

Groet, Ronald
Re:Baan van Harald & Alex Foto's locdepot.
Hoi Ronald

Laat maar even weten wanneer je wil komen dan.Door de week wel graag na 19.00 uur.Denk dat we de mallen nu niet meer nodig hebben.

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex Foto's locdepot.
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:Baan van Harald & Alex Foto's locdepot.
Dat is goed. Kom ik samen met Mike die heeft dan toch vakantie.

Groet,

Ronald
Re:Baan van Harald & Alex Foto's locdepot.
Het verven van de brug is begonnen.

Hier even een snelle foto.Verf is op dit moment nog nat dus de kleur zal nog wel iets bijtrekken.

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex Verven brug.
da's pas een ideetje...  brug verven met romige straciatella yoghurt ;-)
Re:Baan van Harald & Alex Verven brug.
Citaat van: dani op zondag 12 februari 2012, 10:57:14
da's pas een ideetje...  brug verven met romige straciatella yoghurt ;-)

Hergebruik noemen ze dat.We gaan er mee door en dan komen er vanmiddag nog wel een paar fotos als het af is.

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex Verven brug.
Ziet er goed uit vind ik. Juist doordat het niet super strak is komt het geloofwaardig over. Jullie imiteren hier natuursteen en dat is altijd iets ongelijk.
Iets wat ik nog wel eens doe om het gladder en strakker te krijgen is schuren met schuurpapier. Dan moet het wel helemaal droog zijn natuurlijk.
Re:Baan van Harald & Alex Verven brug.
Hoi Arjan.

Wat we al wel in de gaten hebben is dat als je dus te weinig gips gebruikt dat het geheel zachter is en dan hoef je echt niet veel doen en het is al vlak  :?

Wat met dit nu niet de bedoeling is maar wel gebeurd is bij 1 plaat.Maar dat is dan even niet anders.Brug is nu geverfd.Wat nog wel moet gebeuren is de dekstenen waar nu de witte stroken nog zichtbaar zijn maar dat wordt volgende week.

Resultaten tot nu toe:

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex Verven brug.
Hoi Harald en Alex,

Ziet er goed uit, mooie kleurstelling, ik vind die vlek aan de rechter kant wel wat minder, ik weet niet of jullie dit nog gaan corrigeren.

Gr. Henk
Re:Baan van Harald & Alex Verven brug.
Hoi Harald & Alex,

dat ziet er al super uit :thumbup:

Nu inderdaad nog mooie afdeksteentjes maken en jullie hebben er een blikvanger bij.

Groetjes, John
Re:Baan van Harald & Alex Verven brug.
Bedankt voor de reacties.

Die "vlek" rechts is dus een met minder gips gegoten plaatje en als je daar dus met dunne verf overheen gaat en daarna met een natte spons verdwijnt het reliëf en krijg je dit  :?

Misschien nog een keer krassen en dan na behandelen.Volgende week de dekstenen maken en dan kunnen we hier ook nog wel even naar kijken of we dat kunnen verbeteren.

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex Verven brug.
Hallo

Een voor ons onverklaarbaar probleem met een loc.Misschien dat jullie ons daarmee kunnen helpen.Het gaat om deze:

http://tiny.cc/looney

De loc hort en stoot valt stil en schakelt dan in zijn achteruit.Je kan hem als ie dit doet dan daarna wel weer gewoon in vooruit zetten en dan rijdt ie weer normaal verder.

We zitten aan de decoder te denken.Zou hier ook een ESU in kunnen?Of is het toch iets anders?

Kan een IB of koploper automatisch checken of de loc in de goede richting staat alvorens de loc aan te sturen dat hij gaat rijden?

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex Loc schakelt zich zelf in achteruit???
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re:Baan van Harald & Alex Loc schakelt zich zelf in achteruit???
Hoi Harold & Alex,

Mogelijkheden zat denk ik,

bv , zeer vuile wielen, koolborstels losse kantakten/soldering, massa

Zou zeggen openmaken en op onderzoek gaan , soms is het iets kleins B)

Koploper onthoud toch bij afsluiten de laatste positie / richting van alle loks?
Dus bij aanzetten zou het moeten kloppen en zelfde zijn als bij de laaste afsluiting,

Gr, Jan
Re:Baan van Harald & Alex Loc schakelt zich zelf in achteruit???
Citaat van: harald en alex op maandag 13 februari 2012, 19:52:53
Hallo

Een voor ons onverklaarbaar probleem met een loc.Misschien dat jullie ons daarmee kunnen helpen.Het gaat om deze:

http://tiny.cc/looney

De loc hort en stoot valt stil en schakelt dan in zijn achteruit.Je kan hem als ie dit doet dan daarna wel weer gewoon in vooruit zetten en dan rijdt ie weer normaal verder.

We zitten aan de decoder te denken.Zou hier ook een ESU in kunnen?Of is het toch iets anders?

Kan een IB of koploper automatisch checken of de loc in de goede richting staat alvorens de loc aan te sturen dat hij gaat rijden?

Harald & Alex

Misschien de decoder resetten en opnieuw inregelen.

Groeten Niels
Re:Baan van Harald & Alex Loc schakelt zich zelf in achteruit???
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:Baan van Harald & Alex Loc schakelt zich zelf in achteruit???
Hallo,

het is het type decoder, bij slecht contact kan deze loc zijn rijrichting verliezen, en dus de verkeerde kant op rijden, dit wordt vaak wel weer gecorrigeerd bij een volgend commando, maar voor dat moment blijft de loc de verkeerde kant op rijden, het vervangen door een andere bv. Esu decoder is een goede en blijvende oplossing.

met vriendelijke groet,

Walter
Re:Baan van Harald & Alex Loc schakelt zich zelf in achteruit???
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re:Baan van Harald & Alex Loc schakelt zich zelf in achteruit???
Niels

Volgens mij zit er geen ESU decoder in om te resetten maar een M*, zie tektst/vraag

Gr, Jan
Re:Baan van Harald & Alex Loc schakelt zich zelf in achteruit???
Citaat van: 44er op maandag 13 februari 2012, 21:07:18
Niels

Volgens mij zit er geen ESU decoder in om te resetten maar een M*, zie tektst/vraag

Gr, Jan

Hoi Jan,

Ik heb gelezen dat er geen ESU decoder in de lok zat.
Ik wist niet dat een M* decoder niet gereset kan worden.

Groeten Niels
Re:Baan van Harald & Alex Loc schakelt zich zelf in achteruit???
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re:Baan van Harald & Alex Loc schakelt zich zelf in achteruit???
Niels,

De nieuwe generatie M* decoder gaat dat wel doen

Gr, Jan
Re:Baan van Harald & Alex Loc schakelt zich zelf in achteruit???
Wielen hebben we ondertussen schoon gemaakt.Er zit een aparte motor in met 2 cardan en volgens ons geen koolborstels.Kan hier zo een ESU in zonder verdere aanpassingen?

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex Loc schakelt zich zelf in achteruit???
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re:Baan van Harald & Alex Loc schakelt zich zelf in achteruit???
H&A

JA, is een gelijkstroom motor dus kan/mag geen probleem zijn ,

Suk6

Gr, Jan

Re:Baan van Harald & Alex Loc schakelt zich zelf in achteruit???
Maar er moet dan wel het nodige aan geknutseld worden, zie:

http://www.dermodellbahnchecker.de/lokomotiven/maerklin/m36792/36792-maerklin-inside.htm

voor een vergelijkbare lok.

Er zijn wel ombouwsetjes verkrijgbaar voor dit alles.

Gr, Ben.
Re:Baan van Harald & Alex Loc schakelt zich zelf in achteruit???
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re:Baan van Harald & Alex Loc schakelt zich zelf in achteruit???
Solly, :mrgreen: iets te vlug en niet gezien wat er inzit, idd is er iets meer nodig
dan even een andere decoder erin :oops: :oops:

suk6 en sterkte dan maar :thumbup:
Gr, Jan
Re:Baan van Harald & Alex Loc schakelt zich zelf in achteruit???
Maakt niet uit Jan. :thumbup:

Moest effe zoeken maar hier koop je een ombouwsetje waar je zo een 21MTC op kan proppen.

Gr, Ben.
Re:Baan van Harald & Alex Loc schakelt zich zelf in achteruit???
Ben,

Dat is een mooi setje. Die link slaan we op.
Aangezien dit een Hobbyloc is gaan we dit dan ook al hobbyend oplossen. (Als ik mijn pb goed begrijp tenminste.)
Ik vind die loc dat setje niet waard. Dat moet goedkoper lukken.
Een stuk experimenteerprint en wat weerstanden voldoen ook.

Groeten Robin
Re:Baan van Harald & Alex Loc schakelt zich zelf in achteruit???
Bedankt voor de reacties  :thumbup:

We zijn benieuwd naar je oplossing Robin  ;)

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex Loc schakelt zich zelf in achteruit???
Citaat van: Hero op dinsdag 14 februari 2012, 23:10:18

Aangezien dit een Hobbyloc is gaan we dit dan ook al hobbyend oplossen. (Als ik mijn pb goed begrijp tenminste.)


De PB die jij hebt weten wij niet van. Het ging mij om de oplossing om te komen tot een eenvoudige ombouw.

Maar houtje-touwtje kan ook alhoewel dat nooit mijn keuze is. Eens wil je de lok weer kwijt en lok's met houtje-touwtje knutselwerk zijn niet al te veel waard.

Laat het resultaat maar zien, altijd leuk andermans geknutsel. :)

Gr, Ben.
Re:Baan van Harald & Alex Loc schakelt zich zelf in achteruit???
Hoi Ben

Wij hadden Robin gevraagd of er inderdaad een ESU in kon nog voor dat we dat hier vroegen.Gaat ons er om dat we van dat omschakelen af komen en dat de rijeigenschappen vooruit gaan.We hebben wel vertrouwen in Robin.Is tenslotte niet de eerste loc die hij voor ons ombouwt.Maar wat ie nu van plan is weten we ook niet.

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex Loc schakelt zich zelf in achteruit???
ik heb ook zulk een loc maar dan de BR185 CFL.Had hetzelfde probleem.Heb daar een setje van Shonwitz ingebouwd met 21 pens en ook cabineverlichting.Nu rijdt hier een piekfijne loc rond met alles erop en eraan behalve sound.Was de investering zeker waard.Heb er meteen ook machinistjes ingebouwd.Als de loc je bevalt dan is elke ombouw de moeite waard.Of het nou een hobby of peperdure loc is.
Re:Baan van Harald & Alex Loc schakelt zich zelf in achteruit???
Citaat van: harald en alex op woensdag 15 februari 2012, 19:00:29

Wij hadden Robin gevraagd of er inderdaad een ESU in kon nog voor dat we dat hier vroegen.


Ik snap je wel. Maar wat is dan de zin van de post hier over de Esu. ;) Mensen doen moeite je te helpen en weten niet van het PB cirquit.

Aan de kennis en kunde van Robin twijfelt niemand.  :thumbup: :P

Gr, Ben.
Re:Baan van Harald & Alex Loc schakelt zich zelf in achteruit???
Ben

Hier het stukje PB:


BR103 doet het weer.Wederom die oranje draad losgetrokken.Nu maar een stukje tussen gedaan zodat het wat langer is.

Kan er in Looney ook zo een ESU gezet worden?Dat begint wel te irriteren.Zonder reden steeds in de achteruit willen is wel vervelend.Vandaag wat wielen schoon gemaakt van diverse locs.Dat scheelt ook wel en met al dat gips gedoe is de baan ook weer aan een wasbenzine beurt toe.

Alex

Zou denk ik wel kunnen. Zoek eens op het forum op dat probleem.
Je moet wat instellingen in je IB aanpassen die dan bij het opstarten dit checkt.
(en even laten weten waar het staat dan kan ik het ook gelijk aanpassen    )

Dus wij op het forum gezocht maar konden er niks over vinden en daarom de vraag samen met de andere vragen hier gesteld.

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex Loc schakelt zich zelf in achteruit???
Citaat van: harald en alex op woensdag 15 februari 2012, 19:30:52
Ben

Hier het stukje PB:


BR103 doet het weer.Wederom die oranje draad losgetrokken.Nu maar een stukje tussen gedaan zodat het wat langer is.

Kan er in Looney ook zo een ESU gezet worden?Dat begint wel te irriteren.Zonder reden steeds in de achteruit willen is wel vervelend.Vandaag wat wielen schoon gemaakt van diverse locs.Dat scheelt ook wel en met al dat gips gedoe is de baan ook weer aan een wasbenzine beurt toe.

Alex

Zou denk ik wel kunnen. Zoek eens op het forum op dat probleem.
Je moet wat instellingen in je IB aanpassen die dan bij het opstarten dit checkt.
(en even laten weten waar het staat dan kan ik het ook gelijk aanpassen    )

Dus wij op het forum gezocht maar konden er niks over vinden en daarom de vraag samen met de andere vragen hier gesteld.

Harald & Alex


Je kan er ook een Marklin  (Msd) inzetten.
Hierbij zit een printplaat, welke de huidige vervangt.

Zie het draadje van Peter(degeluidsman) voor een ombouw verslag.

Groeten Sander
Re:Baan van Harald & Alex Loc schakelt zich zelf in achteruit???
Hoi Sander.

Zaterdag komt Robin ons een spoedcursus decoder ombouw geven  :D Het worden toch ESU decoders.We hebben een paar locs met deze decoders en willen het graag een beetje hetzelfde houden.

Harald & Alex