Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Baan van Harald & Alex Göschenen Renovatie overloop

Gestart door Harald en Alex zaterdag 25 december 2010, 16:40:31

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Baan van Harald & Alex Storing melders.
Ik denk dat het wel eens in kaart 5 kan zitten.
Dus misschien ook die eens er tussen uit halen en dan alles weer aansluiten.

Fijne feestdagen,

Sander.
Re:Baan van Harald & Alex Storing melders.
Sander

Bedankt voor je idee daar hadden we nog niet naar gekeken omdat die meldergroep het goed doet.We gaan die ook maar eens onder de loep nemen.

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex Storing melders.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re:Baan van Harald & Alex Storing melders.
Beste Harald & Alex,

Ik heb ook wel eens iets "gehoord" over de IB en de eerste meldeenheid die je niet moet gebruiken, wellicht dat er IB/S88 gebruikers zijn die daar meer van af weten.

Groet, Anne W
Re:Baan van Harald & Alex Storing melders.
Citaat van: Anne W op zaterdag 24 december 2011, 11:17:47
Beste Harald & Alex,

Ik heb ook wel eens iets "gehoord" over de IB en de eerste meldeenheid die je niet moet gebruiken, wellicht dat er IB/S88 gebruikers zijn die daar meer van af weten.

Groet, Anne W

Hallo Anne,

De IB heeft dat probleem niet.

Gr, Ben.
Re:Baan van Harald & Alex Storing melders.
Citaat van: Anne W op zaterdag 24 december 2011, 11:17:47
Ik heb ook wel eens iets "gehoord" over de IB en de eerste meldeenheid die je niet moet gebruiken, wellicht dat er IB/S88 gebruikers zijn die daar meer van af weten.
dat was bij de ECoS. De IB heeft op zijn S88-bus last van hoge jitter, iets wat voor IB gebruikers andere klachten op kan leveren.

Mvg,
Peter
Re:Baan van Harald & Alex Storing melders.
Hoi Harald en Alex,

Die keer dat het bij mij deels een kersboom was, was het moment dat een utp-kabel niet was aangesloten. Check ze dus alle nog even of ze goed vast zitten.

groet,
Michiel
Re:Baan van Harald & Alex Storing melders.
Citaat van: Freak op zaterdag 24 december 2011, 14:25:26
Citaat van: Anne W op zaterdag 24 december 2011, 11:17:47
Ik heb ook wel eens iets "gehoord" over de IB en de eerste meldeenheid die je niet moet gebruiken, wellicht dat er IB/S88 gebruikers zijn die daar meer van af weten.
dat was bij de ECoS. De IB heeft op zijn S88-bus last van hoge jitter, iets wat voor IB gebruikers andere klachten op kan leveren.

Mvg,
Peter

Peter,

Hoge jitter ,wat moet ik me daar bij voorstellen? En wat zijn de gevolgen / verschijnselen ?

Groeten,

Robin
Re:Baan van Harald & Alex Storing melders.
Hallo Robin,

Jitter is een variatie op een signaal, in dit geval op het clock signaal. Gevolg kan dan zijn dat een (ingangs)signaal op het vekeerde moment geclocked wordt en dus verkeerd ingelezen kan worden.


Mvg,
Peter
Re:Baan van Harald & Alex Storing melders.
Mijn dank,

Is me nu duidelijk.

Robin
Re:Baan van Harald & Alex Storing melders.
Storing opgelost  :D

Op de achterkant van print 6 waren wat contacten omgebogen en nadat we deze weer recht hadden gezet ging het gelukkig allemaal weer zoals het hoort.Wel raar dat deze kaart al een tijdje op zijn plaats zat en nu zich dit pas voor heeft gedaan.Maar we kunnen weer verder met leuke zaken ipv storingsonderzoek.

Hier nog een foto van de print.

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex Storing melders opgelost.
Je kunt de eindjes beter even afknippen vooreer ze weer ombuigen. Heb je een zijkniptangetje?

Gr, Ben.
Re:Baan van Harald & Alex Storing melders opgelost.
Ben

Ja die hebben we.Is wel een goed idee.Waar we nu maar eens naar op zoek gaan is een dun buisje of iets dergelijks om een soort afstandhouder mee te maken.Dat de print dus vrij van de ondergrond zit.

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex Storing melders opgelost.
Een paar sluitringetjes lijkt me al genoeg. Heb ik zelf ook gedaan.
Re:Baan van Harald & Alex Storing melders opgelost.
Wijbe

Is ook een oplossing.Volgende week maar eens in de bouwmarkt kijken voor iets wat er geschikt voor is.

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex Storing melders opgelost.
Je hebt vast wel pluggen in huis? Stukkie afknippen op de juiste maat.



Gr, Ben.
Re:Baan van Harald & Alex Storing melders opgelost.
Lid sinds: 2011

GTW 2/6 Thurbo (CH)

offline
Re:Baan van Harald & Alex Storing melders opgelost.
Ik heb als printplaat afstandhouders een doosje gekocht bij de bouwmarkt met kastplankdragers,
Ze zijn van plastik en met een spijker erin, en heel erg lowbudget.
Zie link met voorbeeld wat ik bedoel, ze zijn te koop bij elke bouwmarkt:
http://eshop.meijerijzerwaren.nl/index.php?item=kastplankdrager-wit-met-nagel-knstf&action=article&group_id=20000085&aid=5417&lang=NL

Je kunt ook originele printplaat afstandhouders kopen bij oa conrad, er zijn diverse modellen , van degene die je moet vastbouten/schroeven tot klik/plakversies;
http://shop.conrad.nl/componenten/componenten-elektromechanisch/printplaten/printplaat-toebehoren/afstandhouders-voor-printplaten/534191.html
of hier voor alle modellen;
http://shop.conrad.nl/componenten/componenten-elektromechanisch/printplaten/printplaat-toebehoren/afstandhouders-voor-printplaten/

edit; foto´s toegevoegd
Re:Baan van Harald & Alex Storing melders opgelost.
Citaat van: harald en alex op maandag 26 december 2011, 21:11:34
Wijbe

Is ook een oplossing.Volgende week maar eens in de bouwmarkt kijken voor iets wat er geschikt voor is.

Harald & Alex

Gewoon, wat langer boutje en moertje M3 en even een gaatje boren in de ondergrond.

Re:Baan van Harald & Alex Storing melders opgelost.
Hallo

Bedankt voor de vele tips  :thumbup: We gaan komend weekend eens kijken wat we daar van kunnen maken.

Nieuw "probleem"  ;)

De nieuwe aanwinst de Roco BLS loc valt behoorlijk tegen qua trekkracht.Waar de Marklin locs makkelijk door de spiraal naar boven gaan met een setje wagons lukt dat de Roco dus niet.We zijn al een beetje aan het experimenteren geweest maar het wordt de loc gauw teveel.Nu kan je stellen dat de spiraal te steil is of wat dan ook maar als je ziet hoe relatief makkelijk de Marklin locs er bij omhoog gaan zou je denken dat je dat van een ander merk ook mag verwachten?De spiraal ligt en daar kan ook niet meer aan getornd worden.Lichtere sleep verzinnen is misschien een optie maar het mooiste zou een oplossing in de loc zelf zijn?Nu hebben we en of dat slim is weten we ook niet zeker de loc als dubbeltractie met een Marklin loc gezet.

We hebben de loc zoals in het boekje staat een half uur vooruit en een half uur achteruit zonder sleep laten rijden.Geijkt daarna met 28 stappen.Wat hogere snelheid misschien instellen in koploper dat ie wat meer gang kan maken uitgaande schaduwstation naar de opgaande spiraal??De opgaande spiraal bestaat uit R2 en een 24188 er tussen.Helaas was er niet meer ruimte.De spiraal is in de bestaande situatie ingebouwd terwijl de baan er al lag en meer ruimte was er helaas niet.

We hebben nog een een Piko in bestelling staan.Zijn deze beter of slechter qua trekkracht?

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex Trekkracht RE465 Roco
Hallo,

Hoe is het gewicht van de nieuwe aanwinst ? Een stuk lichter als een Marklin loc zeker?

Ik vernam vanmiddag dat jullie hetzelfde probleem als Jan (44er) hadden met de S88.
Hij heeft zijn baan nu ook rijdend.Zat mogelijk ook een pennetje scheef.

Robin
Re:Baan van Harald & Alex Trekkracht RE465 Roco
Robin.

Denk dat het qua gewicht wel meevalt.Je ziet ook geen wielen slippen maar je hoort wel dat ie het bepaald niet fijn vindt en hij blijft dan ook staan.

Jan is hier op bezoek geweest en daar hebben we het wel over dat probleem van hem gehad.Wat nu de oplossing voor hem was weten we niet.

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex Trekkracht RE465 Roco
Hoi Harald en Alex,

misschien eens proberen om er een andere decoder in te doen.
Want als de wielen niet slippen, lijkt het wel een decoder probleem.

Mijn spiraal is R1 en hier rijden de treinen zonder problemen doorheen.
Zelfs de Roco's :D :D.

Groeten Sander
Re:Baan van Harald & Alex Trekkracht RE465 Roco
Sander

Wat voor decoders heb je gebruikt van ESU gewoon en wat zit er standaard in een Roco dan?

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex Trekkracht RE465 Roco
Hoi Harald en Alex,

bij mij zitten de standaard decoders erin.
Volgens mij zijn dit ESU decoders.
Ben ik trouwens wel een voorstander van :D.

Voor wat ik begrepen had, zitten er tegenwoordig Uhlenbrock decoders in.
Maar het kan natuurlijk zijn dat jullie decoder niet helemaal lekker is.

Groeten Sander

Re:Baan van Harald & Alex Trekkracht RE465 Roco
Sander

We gaan ons daar wel eens in verdiepen.

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex Trekkracht RE465 Roco
Hallo Harald,

Ik heb twee Roco Re 465-ers rijden, heb er eigenlijk geen problemen mee.
Ze rijden hier veel in dubbeltractie en rijden toch vrij zware treinen ook zonder moeite de helling op.

Mvg, Johan
Re:Baan van Harald & Alex Trekkracht RE465 Roco
Citaat van: harald en alex op dinsdag 27 december 2011, 21:54:26

We gaan ons daar wel eens in verdiepen.


Kijk eens voor de lol hoeveel assen worden aangedreven. Het ene draaistel moet beide assen aangedreven hebben, de ander tenminste één. Ik heb wel Roco 3rail lok's gehad met een productiefoutje, van het draaistel waarop de sleper zit was men een tandwieleke vergeten op de as.

Gr, Ben.
Re:Baan van Harald & Alex Trekkracht RE465 Roco
Ben, de Re 460/465 van Roco heeft gewoon 1 draaistel aangedreven, net als Marklin

Mvg, Johan
Re:Baan van Harald & Alex Trekkracht RE465 Roco
Heb je dat gecontroleerd Johan? Is namelijk niet goed.

Volgens de Roco website heeft een 3rail Re 460 (68704) 4 aangedreven assen. Ik denk overigens dat het er maar 3 zijn daar de sleper moet kunnen inveren en dan zit er een tandwiel in de weg. Roco maakt er een potje van met haar spec's.

Maar 2 aangedreven assen is echt te weinig.

Gr, Ben.
Re:Baan van Harald & Alex Trekkracht RE465 Roco
Hallo Ben en Johan.

Net even gecontroleerd maar er zijn 2 assen aangedreven.De assen die niet aangedreven zijn hebben ook geen slipbandjes.Dat zou toch een teken moeten zijn dat dit ook niet de bedoeling is of denken we nu te simpel?

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex Trekkracht RE465 Roco
Lid sinds: 2006

a'j plat kunt proatn, mo'j 't neet loaten

offline
Re:Baan van Harald & Alex Trekkracht RE465 Roco
Tegenwoordig maakt Roco voor M* meer loks waar maar 2 assen aangedreven zijn.
Heb zelf de 68433 MRCE Dispolok (Br189) waarvan ook 2 assen aangedreven zijn.
Toen stond op de site ook aangegeven dat deze 3 aangedreven assen zou moeten hebben.
Tegenwoordig geeft men wel aan dat er maar twee assen aangedreven zijn klik hier
Re:Baan van Harald & Alex Trekkracht RE465 Roco
Hoi Harald en Alex,

Mijn nieuwe Husa is ook 2 wielen aangedreven.

Groeten Niels
Re:Baan van Harald & Alex Trekkracht RE465 Roco
Citaat van: neesse op donderdag 29 december 2011, 23:30:34

Mijn nieuwe Husa is ook 2 wielen aangedreven.


Citaat van: Wilfried op donderdag 29 december 2011, 22:50:32

Tegenwoordig maakt Roco voor M* meer loks waar maar 2 assen aangedreven zijn.


Citaat van: harald en alex op woensdag 28 december 2011, 22:42:43

Net even gecontroleerd maar er zijn 2 assen aangedreven.


Oei oei, het wordt er niet beter op bij Roco. Het was tot op heden nog altijd 3 aangedreven assen. Dat pleit ervoor toch te overwegen 2railers aan te schaffen en aan te passen, het stelt inhoudelijk niet zo heel veel voor:

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=15164.msg514103#msg514103

Gr, Ben.
Re:Baan van Harald & Alex Trekkracht RE465 Roco
Harald en Alex,

Heb je deze print zelf gesoldeerd of zo gekocht ?.



Mvg,
Peter
Re:Baan van Harald & Alex Trekkracht RE465 Roco
Peter,

Deze is zo gekocht.Ik vond het bedrag voor de assemblage zo laag dat ik het niet voor ze wilde doen.
De eerste batch printen zag er overigens beter uit.

Zijn die niet afgeknipte pennetjes waar je over valt?
Ze zijn hoogst waarschijnlijk ook de oorzaak van de problemen bij Jan 44er geweest.

Robin
Re:Baan van Harald & Alex Trekkracht RE465 Roco
Hallo Robin,

Citaat van: Hero op vrijdag 30 december 2011, 12:35:43
Deze is zo gekocht.Ik vond het bedrag voor de assemblage zo laag dat ik het niet voor ze wilde doen.
De fabrikant had zeker een hobbyist ingeschakeld  :D.

CiteerZijn die niet afgeknipte pennetjes waar je over valt?
O.a. Het had inderdaad beter gekunnen. Zoiets kan inderdaad problemen opleveren. Even hier en daar na knippen en losse soldeerbolletjes weg vegen


Mvg,
Peter
Re:Baan van Harald & Alex Trekkracht RE465 Roco
Ik moet eigenlijk mijn eigen tekst even verbeteren.
De fabrikant heeft het over in elkaar gesoldeerd. :D
Hij spreekt nergens over ook opgepoetst.

Robin
Re:Baan van Harald & Alex Trekkracht RE465 Roco
Hallo Robin,

Een fabrikant die zoiets aan mij zou leveren heeft meteen voor de laatste keer iets mogen leveren.

Mvg,
Peter
Re:Baan van Harald & Alex Trekkracht RE465 Roco
Citaat van: Spoorman op vrijdag 30 december 2011, 07:50:47
Oei oei, het wordt er niet beter op bij Roco. Het was tot op heden nog altijd 3 aangedreven assen.

Gr, Ben.

Nee Ben, het Roco model Re 460/Re 465 heeft altijd één aangedreven draaistel gehad. Het andere draaistel is altijd een volledig loopdraaistel geweest met sleper.
Er zit dan ook maar één cardan-as in de lok.

Kan zijn dat de nieuwere uitvoering 3 assen aangedreven heeft, dat weet ik niet. Ik ken de Re 460/Re 465 alleen met één aangedreven draaistel. ik weet niet beter
Andere Roco modellen hebben inderdaad wel 3 assen aangedreven of alle assen met een speciale constuctie voor de sleper (bij voorbeeld de BLS Ae 6/8)

Nogmaals ik het er twee (Re 465) en die rijden altijd met elkaar in dubbeltractie. Daar heb ik nooit geen probleem mee.
Ik zal eens test rijden met een solo lok, kijken wat die doet hier op de helling.
Jullie horen daarover nog van mij.

Mvg, Johan
Re:Baan van Harald & Alex Trekkracht RE465 Roco
Hallo

Bedankt voor de reacties.

Peter jij weet ondertussen wel van wie de melderkaarten komen.Het is ook wel een beetje onze fout geweest doordat we geen afstandhouders gebruikt hebben.Daar gaan we dit weekend mee aan de slag.Zelf zoiets in elkaar solderen zou nog veel slechtere resultaten  geven.Dat deze er niet heel jofel uitzien daar heb je wel gelijk in.

Johan we zijn wel benieuwd wat een vergelijkbare loc doet.

Zou een andere decoder soelaas bieden?

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex Trekkracht RE465 Roco
Harald ,Alex

Ik heb 2 Re 465 van Roco (gelijkstroom) daar heb ik geen klagen
over rijden fantastisch , en trekken zonder problemen
een hupacktrein van 15 wagens op mijn hellingen.
Ook de re 465  van Hag met het Sion  logo is beresterk.

Probeer eens uit op een helling  aan de achterzijde van lok
de meeste aangedreven wielen te plaatsen.
Bij een vriend van mij maakte dat nogal een verschil.

Grt Johan
Re:Baan van Harald & Alex Trekkracht RE465 Roco
Hoi Johan

We rijden al met de aangedreven assen achter.Beginnen wel het idee te krijgen dat we of een maandagmorgen of vrijdagmiddag exemplaar gekocht hebben  :?

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex Trekkracht RE465 Roco
Jammer jongens,
Dat de lok kuren heeft. Ik zag dat Marklin ook een nieuwe 465 heeft uit gebracht
misschien toch even sparen, en de Roco als opdruk of voorspan gebruiken.

Succes in ieder geval,

Grt Johan
Re:Baan van Harald & Alex Trekkracht RE465 Roco
Citaat van: brunigbahn op vrijdag 30 december 2011, 20:36:57

Ik heb 2 Re 465 van Roco (gelijkstroom) daar heb ik geen klagen
over rijden fantastisch , en trekken zonder problemen
een hupacktrein van 15 wagens op mijn hellingen.


Jou 2railer heeft 4 aangedeven assen, je kunt ze dus niet met elkaar vergelijken. ;)

Gr, Ben.
Re:Baan van Harald & Alex Trekkracht RE465 Roco
Citaat van: harald en alex op vrijdag 30 december 2011, 21:19:56
Hoi Johan

We rijden al met de aangedreven assen achter.Beginnen wel het idee te krijgen dat we of een maandagmorgen of vrijdagmiddag exemplaar gekocht hebben  :?

Harald & Alex

We zullen volgend weekend eens kijken of er iets aan te doen is.
Ik heb hier nog wel een decoder liggen die we even kunnen misbruiken.
Zit er een 8 polige aansluiting in die loc?

Robin
Re:Baan van Harald & Alex Trekkracht RE465 Roco
Robin.

Dat zou wel mooi zijn als er verbetering in zou komen  B) B) B)

We hebben hem nog niet open gehad?Weet iemand dat zo of moeten we eens kijken hoe de kap er af moet?

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex Trekkracht RE465 Roco
Zit er geen gebruiksaanwijzing in de doos?

Meestal de zijkant vd kap naar buiten buigen bij Roco.Dus ga maar op zoek naar tandenstokers :D
Re:Baan van Harald & Alex Trekkracht RE465 Roco
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re:Baan van Harald & Alex Trekkracht RE465 Roco
Citaat van: Hero op vrijdag 30 december 2011, 22:11:38
Zit er geen gebruiksaanwijzing in de doos?
Meestal de zijkant vd kap naar buiten buigen bij Roco.Dus ga maar op zoek naar tandenstokers :D

Bij enkele roco ( mijn Re6/6 ) buffers loshalen/trekken dan komt kap zo los,

Maar kan bij 465 anders zitten.!!

Gr, Jan
Re:Baan van Harald & Alex Trekkracht RE465 Roco
Harald, net even met solo lok voor de trein gereden.

Situatie scherts:
De twee Roco Re 465-ers hebben beide een Zimo MX64 decoder. Beide decoders zijn het zelfde afgesteld en staan ook op het zelfde adres. De lokken zijn onderling gekoppeld met een 1-polige stroomgeleidende koppeling welke de beide slepers met elkaar doorverbind. Daardoor heb je geen stoekend rijgedrag als één sleper het even laat afweten. Beide lokken rijden in deze configuratie prima  samen in dubbeltractie.

De dubbeltractie staat op dit moment voor een trein bestaande uit 19 stuks kelelwagens van Märklin. Zijn allen 4-assers.

De voorste lok heb ik er even afgehaald en de solo lok heeft 3 rondjes met de 19 ketelwagens rond gereden. Ik merk niet dat er één lok weg is. In het laatste rondje heb ik de lok boven aan de helling laten stoppen. Wegtrekken op de 3% helling ging probleemloos zonder slippen en de lok kwam moeiteloos weg.

Ik heb even terug gelezen en denk dat je de decoder niet goed ingesteld hebt (of geen geschikte decoder gebruikt) Welke decoder zit er nu in?

@Ben ik nodig je wederom uit om eens langs te komen, kun je zelf de prestatie zien van de Roco lok met één aangedreven draaistel.
Als je Jan meeneemt krijgen jullie beide een appalgebakje van mij  ;) :D

Mvg, Johan
Re:Baan van Harald & Alex Trekkracht RE465 Roco
Jan ook bij de Re 465 de buffers er uit trekken, dan komt de kap ook los.

Mvg, Johan
Re:Baan van Harald & Alex Trekkracht RE465 Roco
De lok is dus makkelijk te openen.
De standaard Roco decoder zit er nog in.
Geen idee wat er tegenwoordig ingezet wordt.Iemand een idee?

Er staat begin volgend jaar toch een bezoek aan H&A op het programma.
Ik heb hier nog wel een lokpilot en een zimo liggen voor een test met die probleemloc.

Mvg Robin