Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Baan van Harald & Alex Göschenen Renovatie overloop

Gestart door Harald en Alex zaterdag 25 december 2010, 16:40:31

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Baan van Harald & Alex Robin op bezoek bij H&A
We gaan deze week als ik de avonden tenminste op tijd thuis ben maar eens een stukje rijden en dan goed opletten wat de oorzaak is van een noodstop.Is er geen aanwijsbare oorzaak dan even goed kijken waar er wat op de baan staat.Is er nu iedere keer een vergelijkbare situatie dan toch daar maar eens op onderzoek uit gaan.

We hadden nog beloofd een foto van het hekwerk te maken.Bij deze dan  ;)

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex Robin op bezoek bij H&A
Hallo

Vandaag weer verder met de werkzaamheden waar het schaduwstation moet komen.Vanmorgen de planken gehaald en de mdf platen en de zaak in elkaar gezet.Het plateau is dus klaar nu moet de draden bende nog weg gewerkt worden en dan moeten we eens na gaan denken hoe we er verlichting in aan kunnen brengen.Ook willen we er iets van een gordijn of zo voor maken.In ieder geval weer een stapje dichterbij het rails leggen  ;)

De ingaande wisselstraat ligt en moet aangesloten worden en de inrij melders moeten worden gemaakt.Het schaduwstation krijgt een eigen voeding dus daar de kabels voor leggen.Dus hier zit nog werk genoeg aan.

Nog een foto van de beschikbare ruimte voor het schaduwstation.

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex Robin op bezoek bij H&A
Citaat van: harald en alex op zaterdag 29 oktober 2011, 17:09:35
en dan moeten we eens na gaan denken hoe we er verlichting in aan kunnen brengen.Ook willen we er iets van een gordijn of zo voor maken.

Hallo Harald en Alex,

Dat ziet er strak en groot uit. Voor de verlichting heb ik gekozen voor een LED-strip van 5 meter (2x). Aan de achterzijde zit een plakstrip achter wat folie, dus die kun je op een latje plakken. Ik ben nog benieuwd want ben nog niet gekomen tot het ophangen.

vriendelijke groet,
Michiel
Re:Baan van Harald & Alex Schaduwstation ruwbouw klaar!
Hoi Michiel

Een ledstrip is misschien wel een goed idee.Link zien we nu ondertussen ook  :? Je hebt het dus nog niet geprobeerd?Zou er toch graag een mooi helder licht van hebben.Is dus afwachten of je er een ruimte van 400x120x40 cm mee kan verlichten

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex Schaduwstation ruwbouw klaar!
Succes met de spagetti.

Heb je die clips al gevonden??

Het ziet er lekker vlak uit trouwens.

Groeten Robin
Re:Baan van Harald & Alex Schaduwstation ruwbouw klaar!
Robin

Nee nog niet achter aan geweest maar gaat er binnenkort wel van komen.Vandaag meer als 1 keer in die draden verstrikt gezeten  :( Maar hopen dat alles het nog doet zoals het hoort.

De kant langs de muur moet nog vast geschroefd maar daar pas ik met mijn postuur toch niet helemaal tussen en Harald had zijn vriendin op bezoek en die ging duidelijk voor de baan  :D Dus dat moet nog even gebeuren.

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex Schaduwstation ruwbouw klaar!
Hoi Harald & Alex,

Nog een hoop werk te doen. Maar jullie krijgen er wel een mooie ruimte voor terug.

Tja, wie kiest er voor de vriendin en wie voor de trein  :help: :help:

Succes met de verdere bouw.

Groet Niels
Re:Baan van Harald & Alex Schaduwstation ruwbouw klaar!
Niels

Met dat gewurg onder de baan was het inderdaad wel fijn geweest als Harald had kunnen helpen.Ik ben ook geen 16 meer en dat is wel te vernemen na een dagje op de knieën en in onnatuurlijke houdingen liggen ben ik blij dat het klaar is.

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex Schaduwstation ruwbouw klaar!
We stappen maar weer eens over naar een locprobleem  :(

De omgebouwde loc met ESU decoder en Maxon motor reageert niet op een softwarematige stop  :?

Alles stop dus netjes alleen deze dendert zo door en kan dus alleen gestopt worden als je de hardware uitzet.Verder rijdt ie gewoon wel mee met de rest en op het soms doorschieten over een stopmelder is het voor de rest normaal.Wat kan hier de oorzaak van zijn???

Dan nog een vraag over het leren remmen:Koploper bepaald of een loc het remmen geleerd heeft maar als je nu locs hebt die keer op keer te ver doorschieten terwijl er niet met te hoge snelheden gereden wordt tenminste naar onze mening wat zijn dan de juiste stappen om te controleren cq. aan te passen?

Hoe bepaald koploper dat ie goed remt????

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex Vragen "leren remmen" & Softwarematige stop
Hoi Harald & Alex,

Een hele goede vraag.
Heb me dit ook afgevraagd. Tevens het aangeven dat een lok te ver doorrijdt terwijl hij nog niet in het volgend blok komt (waardoor er geen spookmelding komt omdat de lok in een wissel straat blijft staan).

Ook ik ben erg benieuwd naar de reacties en eventuele oplossingen.

Groet Niels
Re:Baan van Harald & Alex Vragen "leren remmen" & Softwarematige stop
De optrek en remvertraging op de laagste stand programeren.
Re:Baan van Harald & Alex Vragen "leren remmen" & Softwarematige stop
Dat te ver doorschieten en op een wissel tot stilstand komen is dus het gevaarlijke.Die wissels zijn niet beveiligd en wordt dus niet gedetecteerd wat ook wel logisch is en als je het zelf niet in de gaten hebt dan heb je dus zo een aanrijding van een andere loc die over de wissel wil en Koploper die dat niet in de gaten heeft dat er een trein de zaak blokkeert.

We hebben vanavond de loc die dus na een softwarematige stop doorrijdt de afremvertraging in de laagst mogelijke stand gezet.Toch schiet ie nog tever door.Hij moet nog weer leren remmen.De oude rem records hebben we verwijderd.Dus komt dan de vraag weer hoe koploper bepaald dat hij goed remt terwijl ie wel te ver doorschiet??

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex Vragen "leren remmen" & Softwarematige stop
zeer interessante vraag stel mij dit ook af ik heb gewoon de snelheid van 50 to 0 in x aantal seconden wat verminderd.(heb ook niet zon groote baan waar bij een trein eerst zoveel seconden moet optrekken  )
Groeten Tim
Re:Baan van Harald & Alex Vragen "leren remmen" & Softwarematige stop
Hallo Tim

Dit staat nu bij ons op 15 seconden.Alleen zijn we er nog niet aan uit of dit nu werkelijk 15 seconden zijn of wat we wel eens gelezen hebben modelbaan seconden?Geen idee hoe dat werkt in koploper maar het schijnt wel te bestaan?We hebben ondertussen koploper 7.4 geïnstalleerd.Nu kan je daarin de remweg bij bepaalde stappen zien.Dat gaat bij 50 Km per uur op 92.6 cm.Zo lang is geen enkele stopmelder!Wat moeten we ons daar dan bij voorstellen?Dit kunnen dan toch geen werkelijke cm zijn.Bij locs die wel goed remmen kom je ook ongeveer op dezelfde waardes uit dus het vergelijkingsmateriaal is dan ook weg?

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex Vragen "leren remmen" & Softwarematige stop
Misschien moeten jullie de max snelheid van de blokken voor gevaarlijke punten iets omlaag zetten.
Andere optie is een virtuele melder aan te maken zodat de trein eerder afremt.

Wat betreft de tijd je kunt de klok voor de dienstregeling versnelt laten lopen.
Dan rijdt de intercitydienst die ieder uur gaat dus wat vaker over de baan als 3 keer op een middag. :D

Als je met de remvertraging / afremming in de knoei komt zul je deze dus omlaag moeten zetten.
Wanneer de boel onder controle is kun je langzaam de tijd opvoeren tot de remweg weer tekort is.
Is dus "even" zoeken naar de hoogst werkbare waarde.

Robin
Re:Baan van Harald & Alex Vragen "leren remmen" & Softwarematige stop
Robin

Vrije baan staat op 120 Km en stationsporen staan op 50 km op dit moment.Dat met die virtuele melder geen idee hoe dat werkt  :?

Heb je ook een idee hoe het kan dat 1 loc doorrijdt na een softwarematige stop?Net even op het koploperforum wezen zoeken en we moeten in de logging kunnen zien of een loc het leren remmen onder de knie heeft maar "3x goed geremd" hebben we nog niet gezien bij geen enkele loc overigens.

Harald & Alex

Re:Baan van Harald & Alex Vragen "leren remmen" & Softwarematige stop
Laat hem eens met de hand rijden, volle snelheid, en dan gauw op 0 laten rijden. Ik vermoed dat hij niet goed is ingesteld. Stopt hij wel direct klopt het, en moet je het in koploper zetten.

Is het een locpilot 4.0 decoder? Zo ja, speel eens met de k-slow waarde.
Re:Baan van Harald & Alex Vragen "leren remmen" & Softwarematige stop
Hoi Alex en Harald zelf heb ik geen idee hoe dat precies in elkaar zit die tijd of die ook mee op schaal is zo als de kilometers, maar ik heb er wel wat mee geprobeerd tot ik +- alles in orde kreeg op mijn testbaan,nu stoppen ze wel nog wat  cm 'ers te vroeg maar ik ben ermee bezig.

En ik heb ook gedaan zoals Robin gezegd heeft bvb het voorgaande blok of in een wisselstraat(dacht dat men in het echt ook maar met  een bepaalde snelheid over een wissel mocht) een beetje lagere maximum  snelheid ingesteld zodat de loc niet zoveel kans heeft om lang uit te rijden door de hoge snelheid van het blok .
Maar ik ben zelf evenveel op zoek als jullie achter de manier van remmen hoe alles precies werkt
Groeten Tim
Re:Baan van Harald & Alex Vragen "leren remmen" & Softwarematige stop
Harald en Alex,

50km/h moet goed zijn. Eventueel kun je de wisselstraat ervoor ook op 50km/h begrenzen.

In "onderhouden lokomotieven" heb je bij de loks toch wel het "leren remmen" aangevinkt?

Groetjes, John
Re:Baan van Harald & Alex Vragen "leren remmen" & Softwarematige stop
Hallo

Vandaag even geprobeerd in koploper handmatig met de probleemloc te rijden en dan reageert hij prima.Op volle snelheid en dan in 1x op 0 reageert ie zoals het moet.Wat zou dan de te nemen actie moeten zijn?Automatisch schiet ie nog steeds door en een softwarematige stop lukt nog steeds niet.........

De optrek en remvertraging staat op de laagste stand.Het "leer remmen" vinkje staat aan.We gaan toch de snelheden in de diverse blokken nog maar iets aanpassen en dan eens kijken wat er gebeurd.Wel vreemd dat de andere locs deze problemen niet hebben.Misschien een slechte decoder?Het zijn allemaal Lopi 4 wat er ingebouwd is.

Harald & Alex

Re:Baan van Harald & Alex Vragen "leren remmen" & Softwarematige stop
Harald en Alex,

Ik heb een vergelijkbaar probleem gehad met mijn olympische koploper. Ik merkte dat er verschil zit in de richting waarin de trein rijdt. Namelijk met de sleper naar voren werkt het wel goed. Met de motor (inclusief de wiel rubbers) soms niet. Lijkt erop dat de wielen geen contact maken met de rails door de rubbers. Dat kun je eens proberen.

Zit er in de Decoder een functie voor rem/optrek (Last) regeling aan/uit te zetten. Bij de central station 6021 is dat vaak functie f4.

De decoder moet de last regeling moet in de decoder uit staan, koploper moet dit regelen.

Suc6 ermee.
Re:Baan van Harald & Alex Vragen "leren remmen" & Softwarematige stop
Hoi Harald en Alex,

kan het niet zo zijn dat de lok te soepel loopt door de maxon motor?

Want een Maxon motor heeft niet echt een remmende werking.
Dus als de trein te hard naar de stopmelder rijdt, geeft koploper de trein een "noodstop" als de trein op de stopmelder is.
Als de trein dan gewoon doorrijdt om dat de mechanische weerstand te klein is, kan hij door de stopmelder schieten.

Misschien de max snelheid van de lok in koploper op 50 km/h zetten en kijken wat er dan gebeurd?
En als het logging scherm opent, kan je ook zien of het "netjes remmen" goed gaat.

Succes,

Sander
Re:Baan van Harald & Alex Vragen "leren remmen" & Softwarematige stop
Hallo

Het betreft een stoomloc dus die moet toch wel met de neus naar voren rijden.De ervaring met elektrische locs is wel dat je het beste de wielen waar geen slipbandjes op zitten naar voren kan zetten omwille van de detectie.

We kunnen de snelheid nog naar beneden brengen van de loc maar of dit gaat helpen hebben we een hard hoofd in.Het kan inderdaad wel zijn dat de zeer soepel lopende maxon motor de oorzaak is van het probleem.Toch rijden er hele volkstammen met deze motor hoe los je het dan op?

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex Vragen "leren remmen" & Softwarematige stop
Mannen,

Als je handmatig aan het rijden bent, zie je de lok dan meteen als hij op de terumeld sectie staat of zit er een vertraging in?

Gr. Sander
Re:Baan van Harald & Alex Vragen "leren remmen" & Softwarematige stop
Hoi Sander.

Gaan we straks even proberen  ;)

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex Vragen "leren remmen" & Softwarematige stop
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Baan van Harald & Alex Vragen "leren remmen" & Softwarematige stop
Beste Harald & Alex,

Doordat ik wat contact heb met "meneer" Koploper, v.w.b. zijn orgelhobby ben ik ook eens mee gaan lezen op het Koploper Forum, het is een heel nuttig forum, alleen al omdat je er je datafile op zet en de "deskundigen" voor je nakijken waar de fout zit.

Het enige advies dat ik heb is: als jezelf geen 100% Koploper deskundige bent, stel je vraag dan met enige "nederigheid", dan is de aftocht wat makkelijker als het inderdaad een ietewat stomme fout is.

Let op: een computer maakt geen fouten, de leeftijd van Koploper is dusdanig dat Koploper ook geen grote fouten heeft, dus zijn er twee mogelijkheden: de digitale hardware of de "datatypist".

Groet, Anne W
Re:Baan van Harald & Alex Vragen "leren remmen" & Softwarematige stop
Hoi Anne

We lezen daar ook wel regelmatig mee en proberen altijd eerst de zoekfunctie voordat we zelf een topic openen.Wij zijn van de categorie "beginners" en daar schamen we ons niet voor.Wel zitten er wat mensen die inderdaad wel wat neerbuigend doen wat we ook weer niet nodig vinden.Koploper is een ingewikkelde materie en niet iedereen heeft het de eerste keer 100% voor elkaar.

Gisteren een andere computer geritseld.We hadden nogal last van noodstops die nergens op terug te voeren waren.Dit begon echt irritant te worden.Nadat we de computers gewisseld hadden is er nog geen onverklaarbare noodstop geweest dus dat is al een positieve ervaring.

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex Vragen "leren remmen" & Softwarematige stop
Citaat van: harald en alex op donderdag 03 november 2011, 16:46:26
Hallo

Het betreft een stoomloc dus die moet toch wel met de neus naar voren rijden.De ervaring met elektrische locs is wel dat je het beste de wielen waar geen slipbandjes op zitten naar voren kan zetten omwille van de detectie.

We kunnen de snelheid nog naar beneden brengen van de loc maar of dit gaat helpen hebben we een hard hoofd in.Het kan inderdaad wel zijn dat de zeer soepel lopende maxon motor de oorzaak is van het probleem.Toch rijden er hele volkstammen met deze motor hoe los je het dan op?

Harald & Alex

Hoi Harald en Alex,

hadden jullie nog getest of een lagere snelheid een oplossing is?
Bij mij rijden ook loks met maxon motors rond, maar die geven geen problemen.

Wel is het zo dat bij mij de treinen max 70 km/h rijden.
Want hoe harder je rijdt, hoe langer je blokken moeten zijn om netjes te kunnen remmen.

Ik merkte dat er verschillende loks een noodstop moesten doen toen bij mij de snelheid ook op 120km/h stond. Daarna heb ik de snelheid verlaagt en alles rijdt nou netjes en rustig B).
Dus ik zou in ieder geval de max snelheid een stuk lager zetten.

Succes,

Sander
Re:Baan van Harald & Alex Vragen "leren remmen" & Softwarematige stop
Hallo Sander.

We zijn nog aan het experimenteren.We beginnen toch meer het idee te krijgen dat de decoder niet 100% is.We zien dat de loc op lage snelheid op de stopmelder af gaat en dan toch niet op tijd kan stoppen.Ook zitten we nog steeds met het probleem dat ie tijdens de softwarematige stop doorrijdt en dat doet ie als enigste.

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex Vragen "leren remmen" & Softwarematige stop
Willen jullie de kap eens van die lok halen en eens kijken of hij het dan wel  wil doen.
Check dan eerst even of er ergens een draad beschadigd is.Of klem heeft gezeten.

Hoe is de duurtest vanmiddag verlopen? Of heeft de baan niet aangestaan wegens uitbreidingswerkzaamheden >:-D

Groeten Robin
Re:Baan van Harald & Alex Vragen "leren remmen" & Softwarematige stop
Robin

We hebben zoals jij zei de decoder maar eens in een wasbenzine bad gestopt even vertroeteld met een wattenstaafje en nu remt ie wel.Alleen van een softwarematige stop wil die nog niks weten.........

Duur test heeft uitgewezen dat de BR103 als ie langzaam over een bochtwissel gaat kortsluiting veroorzaakt  :? We hadden de korte sleper al vervangen voor een langer exemplaar maar dit helpt niet?Heeft iemand daar een idee over?Sleper al een beetje bewerkt dat ie niet zoveel veerdruk heeft en nu hebben we even geen idee?

De koel vinnen draaien in de edits maar of dit iets toevoegd buiten meer geluid weten we niet.Voor de rest de halve middag in Breda bij de C&A gestaan voor een pak om volgende week week dinsdag aan te trekken.Morgen nog maar eens verder proberen.

Harald & Alex 
Re:Baan van Harald & Alex Vragen "leren remmen" & Softwarematige stop
Je zegt dat ie wel weer remt.
Laat hem dan eens op top snelheid rijden en gooi in een keer de snelheid naar nul.
Ik ben wel benieuwd hoe ver hij uitloopt. Zal wel een flink stuk zijn.

In een ver verleden ooit vals gespeeld met een racebaan.De nieuwste auto met remlichten won alles.
Een oud wrak voorzien van een paar ledjes en doordat de opgewekte stroom bij het remmen werd weggenomen stond die auto ook sneller stil.

Gaat bij een lok niet op, die rijdt 2 kanten op.Maar zet me wel aan het denken.Hoe is het gewicht eigenlijk van deze lok.Zwaar of super licht?

En het is nu wel duidelijk dat je geen ervaren shopper bent. :D Was een klusje van een paar minuten toch?

Robin
Re:Baan van Harald & Alex Vragen "leren remmen" & Softwarematige stop
Robin

Proberen we morgen wel even.We hadden wat lood in de tender gestopt want die liep er iedere keer af.Dus al met al niet de lichtste loc.Maar de maxon motor draait wel heel licht.

Wat dat pak betreft:Mijn goddelijk lichaam vereist aan de bovenzijde een grotere maat als aan de onderzijde en dat is wat lastig.Op het eind maar van twee pakken 1 gemaakt.Denk niet dat dit de bedoeling is van de winkelier maar of je jas niet dicht krijgen en dan de broek op moeten houden met bretels is ook niet het idee.Dus de jas is twee maten groter dan de broek  :D

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex Vragen "leren remmen" & Softwarematige stop
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:Baan van Harald & Alex Vragen "leren remmen" & Softwarematige stop
Hallo Harold,

ontsporen van de stoomloc zal vermoedelijk komen uit een onjuiste wielafstand, of niet vrij funktioneren van de koppeling tussen loc en tender, mogelijk door de bedrading.

Vraag over db103 beantwoord op het koploperforum, al hoewel je dit naar mijn mening eveneens in de loc moet zoeken.

Neem je de locs mee naar de gastendag wil ik er wel even naar proberen te kijken

Een loc die niet juist wil leren remmen kan veroorzaakt zijn door foute ijkwaarden tijdens het ijken in koploper, of door een te hoge snelheid waardoor de loc niet op tijd kan remmen.

met vriendelijke groet,

Walter
Re:Baan van Harald & Alex Vragen "leren remmen" & Softwarematige stop
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Baan van Harald & Alex Vragen "leren remmen" & Softwarematige stop
Beste Harald & Alex,

Zolang je nut hebt van deskundigen is het in je eigen belang om de "neerbuigendheid" op de koop toe te nemen, het gezegde "ze kunnen beter over je fiets l.llen als over je l.l fietsen" helpt wel wat.

Groet, Anne W
Re:Baan van Harald & Alex Vragen "leren remmen" & Softwarematige stop
Citaat van: Anne W op zondag 06 november 2011, 12:48:54
Zolang je nut hebt van deskundigen is het in je eigen belang om de "neerbuigendheid" op de koop toe te nemen, het gezegde "ze kunnen beter over je fiets l.llen als over je l.l fietsen" helpt wel wat.

Hoi Anne W,

Tja wat moet je hier nou op zeggen.
Ik ben het met je eens dat alle hulp welkom is echter tegen welke "prijs"
Misschien is dit juist de reden van de geestelijk vader van Koploper om niet actief te blijven met de ontwikkeling ervan.
Moeten we dan maar met zijn alle dankbaar zijn voor dit soort figuren  :help: :help:
Ik denk van niet.

Hulp vragen en vooral hulp krijg is prima maar als je daarvoor op je knieën moet dan maar niet.

Sorry Harald & Alex voor deze onderbreking van jullie topic maar moest het even kwijt.
En Anne niets persoonlijks naar jou toe  :thumbup:

Groet Niels
Re:Baan van Harald & Alex Vragen "leren remmen" & Softwarematige stop
Naar mijn idee krijg je op het Koploperforum prima hulp. Neerbuigend doen is nergens voor nodig. En de "deskundigen" zijn ook gewoon met de hobby bezig.

Gr, Ben.
Re:Baan van Harald & Alex Vragen "leren remmen" & Softwarematige stop
Hallo

Wat het koploperforum betreft hoor je me verder niks negatiefs zeggen.We hebben 1x met een prominent persoon een email woordenwisseling gehad en daar buiten om alleen maar positieve ervaringen.Wel wordt er wel eens onbegrijpelijk gereageerd op beginnersfouten.Je kan in onze ogen niet in 1x een 100% database hebben als je totaal geen ervaring hebt met koploper.

We hebben voor de gein de BR103  eens andersom gezet en nu maakt ie al een stuk minder kortsluiting op bochtwissels.Het is nog niet feilloos maar al een hele verbetering.Evengoed kunnen we deze wel eens meenemen naar de gastendag als er voor die tijd geen definitieve oplossing voor komt.De omgebouwde stoomloc met Maxon motor heeft na het wasbenzine bad zijn weg ook gevonden en rijdt zonder problemen mee.Al met al dus wel positief wat de locs betreft.

Gisteren de draden bende onder het locdepot eens gefatsoeneerd.Met 40 plakstrips waaraan een oog zit om een tie-wrap door te doen knapt het wel op.Dus daar gaan we nog maar eens 100 van bij halen om de rest dan ook netjes te bevestigen.De electra voor de PC en Edits aangepast.De reden daarvoor was dat de koelvinnen van de Edits continue draaien als ie aanstaat en dan is het toch wel fijn als je die apart van de PC met een schakelaar uit kan zetten.

Vandaag de platen van het schaduwstation vastgezet en ringleiding No 5 aangebracht ook voor het schaduwstation.Direct op drie plaatsen een verdeelstuk aangebracht zodat we hier de draden vanaf de rails op kunnen solderen.Nu de rails nog isoleren tussen de stroomkringen en de wisseldecoders en terugmelderkaarten plaatsen en dan kan de rails voor het schaduwstation gelegd worden.

Al met al dus een redelijk succesvol weekend waarin we wat zaken opgelost hebben en weer wat opgeschoten zijn met de werkzaamheden.Wel zijn er bij ons thuis ook die zich van al dat geweld op zolder niks aantrekken en faliekant in de weg liggen........

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex Vragen "leren remmen" & Softwarematige stop
Plak anders eens een reepje isolatie tape boven die sleper.
Dan ben je de kortsluitindg door een te hoog opwippende sleper kwijt.

Robin
Re:Baan van Harald & Alex Vragen "leren remmen" & Softwarematige stop
Citaat van: Hero op zondag 06 november 2011, 18:38:52
Plak anders eens een reepje isolatie tape boven die sleper.
Dan ben je de kortsluitindg door een te hoog opwippende sleper kwijt.

Robin

Robin

Ik had dit aan 1 kant al gedaan omdat ik dacht dat ie misschien de as zou raken.Nu las ik gisteren ook iets op het koploperforum over een bolkopschroef bij het wielstel wat dit zou kunnen veroorzaken?Zal de andere kant ook nog eens beplakken en kijken of dat het dan gaat verhelpen.Dat met die schroef snapten we niet helemaal.Zit toch alleen de schroef waar de sleper mee vast zit en eentje voor de koppeling.Die kunnen dan toch niet met massa in contact komen.Koppelingen zelf zitten hoog genoeg dus die kunnen het ook niet zijn.

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex Vragen "leren remmen" & Softwarematige stop
Als die koppeling met een bolkop vast zit ipv een platte schroef.
Is er te weinig ruimte voor de sleper om omhoog te komen op een wissel.

Schroeven zitten in het lokhuis wat natuurlijk de massa is.

Robin
Re:Baan van Harald & Alex Vragen "leren remmen" & Softwarematige stop
Robin

Ah een blond moment.........Excuseer.Gaan we nakijken!

Alex
Re:Baan van Harald & Alex Vragen "leren remmen" & Softwarematige stop
Grappig die poes op de baan.
Heb ik vroeger ook eens gehad. Was die met een net geboren jong in de berg gekropen en er met geen tie paarden uit te krijgen.

Let maar op als die een mooi slaapplekje in de tunnel vindt komt die iedere keer weer terug. >:-D >:-D

Succes met de koploper problemen op te lossen. Helaas kan ik jullie daar niet mee helpen.

Groet, Ronald
Re:Baan van Harald & Alex Vragen "leren remmen" & Softwarematige stop
Gelukkig is deze kat iets te groot om in een tunnel te kruipen.Wel zit ie continue naar de rond rijdende treinen te kijken.Wat er dan in dat koppie omgaat weten we niet maar hou dat wel in de gaten.Straks haalt ie een keer uit en dan krijg je schadefotos......

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex Vragen "leren remmen" & Softwarematige stop
Hallo

We zijn vandaag niet naar Houten gegaan.Alhoewel we best wel wat zaken op het lijstje hebben staan toch maar besloten om deze over te slaan en in december weer present te zijn.

We kunnen nog wel even vooruit met wat we hebben liggen en vanmorgen dus een stukje scenery gedaan.Nu zitten we op dit moment nog te denken hoe we een vrij steile bergwand wat aangekleed krijgen maar dat zal wel lukken.Hier 2 fotos van de resultaten.De rand van het meertje aan de spoor zijde is opnieuw gedaan en dan het stukje achter de brug voor een deel.We hebben daar en ook nog op een groot deel van rest van de baan een foeilelijk groen strooisel zitten en dat is nu weer voor een klein deel verdwenen.

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex Nieuw stukje scenery.
Harald, Alex,

hoe hebben jullie dat brugje gemaakt? Gipssteentjes gegoten en metselen maar?

Groetjes, John
Re:Baan van Harald & Alex Nieuw stukje scenery.
Hoi John.

Dat bruggetje zit er al heel lang in.Die steentjes waren over van een exotisch bouwpakket dacht een kasteel en die zijn er met tegel lijm op geplakt.Alleen zijn we al die jaren nooit aan het voegen toegekomen  :thumbdown: Dus dat gaan we binnenkort eens doen dan ziet het er wel beter uit.We hebben er een paar weken geleden een Noch tunnelpoort in gezet alleen zweeft de steunmuur aan de ene kant nog in de lucht.Daar moeten we nog iets op verzinnen en de steentjes zijn er niet meer  :(

Vanmiddag de andere kant van het meertje nog voorzien met wat groen zodat het niet zo een kale wand lijkt.We moeten zelf nog wel aan de verandering wennen.De onderste rij bebossing is nog niet helemaal wat het moet zijn?Misschien de kleur van het loof nog aanpassen wat denken jullie?

Harald & Alex

Re:Baan van Harald & Alex Nieuw stukje scenery.
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:Baan van Harald & Alex Nieuw stukje scenery.
Hoi Alex & Harald,

Bruggetje ziet er prima uit. Stoort echt niet dat het nog niet gevoegd is.

Leuk die begroeiing.

Groet,  Ronald
Re:Baan van Harald & Alex Nieuw stukje scenery.
Hallo Ronald.

Bedankt voor je reactie.Net nog even de schuur in gedoken om te kijken of we nog iets hadden om te voegen en er staat van een tegel klus nog een doos grijze voegsel dus dat gaan we dan morgenochtend eens proberen.Misschien die steunmuur maar naar beneden verlengen met een stuk klei en daar dan ook een steenmotief in maken.Of dat hij op de rots steunt moeten we nog maar even over nadenken.

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex Nieuw stukje scenery.
Hoi Harald en Alex,

Ziet er leuk uit die brug, kijk wel uit bij het voegen want die steentjes zijn erg zacht dus alles dringt er super snel in. Ik heb deze steentjes ook voor de bouw van een ruïne. Langs de beek zou ik nog wat hoog gras aanbrengen. Tevens zou ik de wand wat met plukjes gras begroeten en van de struikjes wat bosjes maken. Maar het is absoluut niet verkeerd hoor zoals het er nu uitziet.

Gr.

Henk