Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Baan van Harald & Alex Göschenen Renovatie overloop

Gestart door Harald en Alex zaterdag 25 december 2010, 16:40:31

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re:Baan van Harald & Alex Scenery met Heki
En nog een paar  ;)

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex Scenery met Heki
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:Baan van Harald & Alex Scenery met Heki
Citaat van: harald en alex op zondag 04 september 2011, 13:07:03
Hallo Ronald


Daar hebben we ook gekeken inderdaad en daar zat ook mooi spul bij.Bij welke handelaar dat dit nu weg kwam weet ik al even niet meer.We hadden maar eentje meegenomen dus als ik voor de volgende Houten nog wat wil hebben dan zal het wel bestellen worden.Of weet iemand waar ze dit omstreken Breda verkopen?Er een eind om rijden voor alleen zo een mat te halen is nu ook niet de bedoeling.

Harald & Alex

Ik zoek dit ook nog steeds in de omgeving Breda, Roosendaal. In Breda hebben ze helaas geen Heki dus we zijn afhankelijk van Houten of we moeten een aardig stuk omrijden, maar dan kun je het beter via een webshop bestellen.

Groet. Ronald
Re:Baan van Harald & Alex Station St Niklaus
Mooie baan!
Re:Baan van Harald & Alex Station St Niklaus
Vandaar jullie avatar  :thumbup:

Re:Baan van Harald & Alex Station St Niklaus
Ron

Ja dat klopt.  ;)

Imtar

Bedankt voor de complimenten.Wat er bij ons nog aan ontbreekt is wat jij al heel mooi voor elkaar hebt een prachtig dorp met al zijn facetten.echter zijn we daar nog op zoek naar inspiratie.Zoveel ruimte hebben we er ook niet voor dus dat wordt nog puzzelen hoe we dit aan gaan pakken.

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex Station St Niklaus
Tip: maak je dorp aan de rand van de tafel ipv in het midden. Dan kan je het doen lijken dat voorbij de rand het drop doorloopt. Daarnaast geeft het de optie tot leuke doorkijkjes, zeker als je bv huisjes met interieur hebt.
Re:Baan van Harald & Alex Station St Niklaus
Hmmm dat gaat helaas niet meer.We moeten in het midden van de baan want de rest is al volgebouwd  :(

Ook zitten we nog dat het dorpje dan op een scharnierend deel moet komen.Anders kunnen we dus niet meer in het midden staan en is een groot deel van de baan niet meer bereikbaar.Uitdagingen genoeg dus.

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex Station St Niklaus
Kan je in de hoek van de spiraal geen dorp maken?
Omhoog oplopend op de reeds bestaande berg ?

Robin
Re:Baan van Harald & Alex Station St Niklaus
Robin

We willen de sporen van en naar de spiraal  en wat er nog meer aan sporen om toe loopt wel zoveel mogelijk bereikbaar houden.Zoals je weet moet je in de spiraal zelf kunnen staan om in de hoek te kunnen komen.Hoe dat moet met zo een dorp echt nog geen idee maar het topic van Imtar gaf wel een heel mooi beeld en dan ga je daarover nadenken.Er is nog zoveel waar we over na moeten denken  :mrgreen: Dus zal vanzelf wel een oplossing voor komen net als met de rest tot nu toe.

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex Station St Niklaus
Ik heb weleens ergens een vierkant luik gezien dag omhoog kwam op een stalen staaf in een hoek.
Eenmaal omhoog kon je het dan 90 graden uit de weg draaien.

Is wat werk maar zoals je ziet is er nog van alles te bedenken.

Robin
Re:Baan van Harald & Alex Station St Niklaus
De bestelde Maxon motoren zijn binnen.Echter het idee om de BR103 hiermee om te bouwen is wel op losse schroeven komen te staan.We hebben een paar fotos van de situatie gemaakt en hopen nu dat jullie ons mening kunnen geven of dit te doen is ja of nee.

De motor past in het gat waar ie moet zitten echter is er geen "kraag" waar je de motor in kan zetten en vastlijmen.Als ie dus vastgezet moet worden moet dit op de achterkant gebeuren waar dus ook het tandwiel zit.Dit vinden we toch wel link.Zoals iedereen weet als je lijm tussen twee oppervlaktes doet die opgesloten zijn verdeeld zich de lijm over het beide vlakken en bestaat er dus een kans dat het ook bij het tandwiel komt.Gevolgen lijken ons duidelijk.

Dan zit er op de originele behuizing een ronding en op het draaistel zelf op de andere zijde ook.Hiermee valt het draaistel in het chassis en wordt dan door het plastic frame wat om de wielen zit op zijn plaats gehouden.Echter kan de behuizing niet terug geplaatst worden als de Maxon op zijn plaats zit en is de ronding aan 1 kant dus weg en zit het draaistel dus niet meer vast.

We zijn dus bang dat dit in dit model niet gaat lukken of heeft er toch iemand nog een idee?

Wat zou een goed alternatief zijn?

Alvast bedankt voor de reacties.

Harald & Alex



Re:Baan van Harald & Alex Maxon binnen.Hulp gevraagd.
Hoi,

Er zit toch ook schroefdraad in de voorkant van de motor? Misschien kun je hem met een boutje vast zetten.

Een vraag vooraf. Heb je wel genoeg ruimte om de kap terug te plaatsen? En is er dan nog ruimte voor het draaistel om te bewegen.

Robin
Re:Baan van Harald & Alex Maxon binnen.Hulp gevraagd.
Robin

Ik denk dat het met die kap wel gaat.Hij valt binnen het chassis.Grootste probleem is dat je het halfronde steunpunt niet meer hebt.

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex Maxon binnen.Hulp gevraagd.
Denken is niet genoeg,we willen het zeker weten. :D

Dat half ronde steunpunt. De binnendiameter is te klein voor de motor?
Wat kom je ongeveer te kort. En is dit uit te frezen.

Robin
Re:Baan van Harald & Alex Maxon binnen.Hulp gevraagd.
zie mijn bijdrage over de V160 in dit draadje. Ziet er hetzelfde uit. Ik heb een 2mm gaatje geboord door het chassis heen en de motor met een M2 schroefje vastgezet in één van de gaatjes in het motorhuis. De afstand van het hart van de motoras tot de gaatjes zijn eenvoudig te meten en over te brengen op het chassis. Een tweede zou mooier zijn, maar dat durfde ik niet aan ivm maatvoering, en gebruik aan juiste meetgereedschap. Een drupje secondelijm doet het ook. De meeste kracht is torsie om de aangedreven as, en dat wordt door het schroefje voldoende opgevangen.

Walter
Re:Baan van Harald & Alex Maxon binnen.Hulp gevraagd.
Robin

Ik heb het draaistel weer terug geplaatst en toen de motor er even los ingezet.Draaien gaat dan terwijl de motor half achter het chassis zit dus dan moet de kap er ook op kunnen.

De kap waarin de ronding zit zou je dan helemaal moeten aanpassen.Dus het deel waar de koolborstels in gaan moet er dan helemaal af.Waar nu de hartlijn zit tot aan de bovenkant van de ronding zit dus te dicht op elkaar.

Walter

Bedankt voor je reactie.Zoals hierboven aan Robin uitgelegd begrijp ik niet hoe je dan het draaistel weer op de nokken laat rusten in het chassis als je die ronding niet meer hebt.Hoe heb jij dat dan gedaan?Ik heb het andere draadje even doorgelezen maar snappen doe ik het niet  :?

Ook nog iets wat ik niet begrijp:De as van de motor draait heel licht.Als ik hem in het draaistel plaats dan is er geen beweging meer in te krijgen?Eind van het asje steekt toch wel door het centreergat..........

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex Maxon binnen.Hulp gevraagd.
ah.... eeeh ja, dat is dus duidelijk anders bij de 103, ik dacht dat je met de bevestiging van de motor aan het chassis zat. Net ff vlug gekeken naar een andere lok met eenzelfde ophanging, en zie zo geen oplossing. Het zou zo maar kunnen dat de 103 niet geschikt is voor deze ombouw....

Walter
Re:Baan van Harald & Alex Maxon binnen.Hulp gevraagd.
We waren daar ook al een beetje bang voor.Of er moet aan de andere zijde van dat draaistel al iets gemaakt worden vraag me niet hoe wat dan het halfronde deel van het motorschild vervangt.

Wat zou dan het alternatief kunnen zijn?We hebben al wel iets gelezen over een 5 polig anker van Marklin maar welk bestelnummer moet je dan hebben dat het wel past?

We hebben nog een delta BR86 staan dan zetten we de Maxon daar in.

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex Maxon binnen.Hulp gevraagd.
Harold, Alex,

jammer dat het met de maxon niet lukt. Maar niet getreurt, die zaagmachine van een BR86 kan 'em heel goed gebruiken :D

Groetjes, John
Re:Baan van Harald & Alex Maxon binnen.Hulp gevraagd.
Hoi,

Ik dacht setje 60944.Maar weet het niet zeker.Kijk even op de foto van die set of de onderdelen overeen komen.

Robin
Re:Baan van Harald & Alex Maxon binnen.Hulp gevraagd.
Kun je de motor niet in de magneet plaatsen? Dit heb ik wel eens gezien, al moest toen wel een deel hiervan weggefreesd worden. Dat lijkt me echter een kleine moeite plus geeft de motor meer houvast!
Re:Baan van Harald & Alex Maxon binnen.Hulp gevraagd.
William,

Het grootste probleem is dat het draaistel rust/klemt op het schild van de motor.
Nu dat verdwijnt blijft dat draaistel niet meer zitten.
Dus lijkt het gebruik van die maxon motoren bij dit type niet mogelijk.

Robin
Re:Baan van Harald & Alex Maxon binnen.Hulp gevraagd.
Citaat van: Hero op vrijdag 09 september 2011, 11:21:14
William,

Het grootste probleem is dat het draaistel rust/klemt op het schild van de motor.
Nu dat verdwijnt blijft dat draaistel niet meer zitten.
Dus lijkt het gebruik van die maxon motoren bij dit type niet mogelijk.

Robin


Nou ja, niet mogelijk... Op dit forum is bijna alles mogelijk ;-). Maar, ik snap je punt. Wel jammer, want ik heb ook nog een 103 staan (al moet ik eigenlijk een E03 zien te bemachtigen...).
Re:Baan van Harald & Alex Maxon binnen.Hulp gevraagd.
Denk dat we maar eens naar een marklin motor gaan kijken voor deze loc.Dan gaan we de Maxon in de BR86 zetten.

Eens kijken welke we dan moeten hebben.

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex Maxon binnen.Hulp gevraagd.
Hoi Harald en Alex,

Jammer dat deze motor niet ingebouwd kan worden in deze loc  :-( :-(
Maar zoals gezegd mogelijkheden genoeg.
Succes met het uitzoeken van een nieuwe motor.

Groet Niels
Re:Baan van Harald & Alex Maxon binnen.Hulp gevraagd.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Baan van Harald & Alex Maxon binnen.Hulp gevraagd.
Niels als je toch graag die Maxon motor wilt inbouwen, kun je van het motorschild het bovenste deel afzagen, pasmaken en aan de Maxon motor lijmen, waardoor het onderste deel als drager voor het draaistel dient.
Je moet dan wel een motorschild opofferen en is wel veel prutswerk.
Of je laat het motorschild intact en neemt een kunststof plaatje.
Re:Baan van Harald & Alex Maxon binnen.Hulp gevraagd.
Citaat van: Kappa op zaterdag 10 september 2011, 16:33:06
Niels als je toch graag die Maxon motor wilt inbouwen, kun je van het motorschild het bovenste deel afzagen, pasmaken en aan de Maxon motor lijmen, waardoor het onderste deel als drager voor het draaistel dient.
Je moet dan wel een motorschild opofferen en is wel veel prutswerk.
Of je laat het motorschild intact en neemt een kunststof plaatje.

Ad

Je hebt daar zeker geen foto van hoe het er dan uitziet?

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex Maxon binnen.Hulp gevraagd.
Citaat van: Kappa op zaterdag 10 september 2011, 16:33:06
als je toch graag die Maxon motor wilt inbouwen, kun je van het motorschild het bovenste deel afzagen, pasmaken en aan de Maxon motor lijmen, waardoor het onderste deel als drager voor het draaistel dient.

Ad, niet afzagen. Je freest in het hart de diameter uit van de maxon motor en je schuift hem er zo in  B)

Geeft toe alleen te bereiken met CNC freesmachine.

Mvg, Johan zou wel een mooi ombouw klusje zijn............
Re:Baan van Harald & Alex Maxon binnen.Hulp gevraagd.
Johan

Zo een mooie CNC machine heb ik helaas niet in de schuur staan  :mrgreen: Dus dat wordt hem niet.

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex Maxon binnen.Hulp gevraagd.
Citaat van: harald en alex op zaterdag 10 september 2011, 18:08:08
Johan

Zo een mooie CNC machine heb ik helaas niet in de schuur staan  :mrgreen:

Harald & Alex

Nou ik heb er ook geen  8o maar mijn baas wel en daar mag ik dagelijks mee werken  :D

Mvg, Johan
Re:Baan van Harald & Alex Maxon binnen.Hulp gevraagd.
Johan

Zou jij een poging willen wagen dan?Zou toch mooi zijn als het zou werken.Ik heb twee BR103 motorschilden en wat we ook doen of die maxon of een marklin motor die schilden hebben we dan toch niet meer nodig?

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex Maxon binnen.Hulp gevraagd.
Het niet goed in elkaar grijpen van het tandwiel van de maxon en de tandwielen van het draaistel zit me nog dwars.Robin kwam met het idee om het oude anker eens te vergelijken met de Maxon.We hebben er even een paar fotos van gemaakt.Lijkt er op dat het niet helemaal hetzelfde is?

We horen graag jullie mening  ;)

Harald & Alex

Re:Baan van Harald & Alex Maxon binnen.Hulp gevraagd.
Beide 8 tanden ?

Je hebt toevallig geen schuifmaat om de diktes van de as na te meten?

Robin
Re:Baan van Harald & Alex Maxon binnen.Hulp gevraagd.
Robin.

Met mijn ogen en zonder loep lukt me dat niet meer  :( Harald heeft geteld en die zegt dat het beiden acht tanden zijn.Diameter van de as lijkt hetzelfde.Weet ook niet goed wat we heer van moeten denken.Ik denk te zien dat de tanden net iets anders staan maar kan me dat ook goed verbeelden.

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex Maxon binnen.Hulp gevraagd.
Omtrek diameter van de tandwielen gelijk?

Mvg, Johan
Re:Baan van Harald & Alex Maxon binnen.Hulp gevraagd.
Johan

Als je de diameter bedoeld die hebben we net met een schuifmaat gemeten en die lijkt hetzelfde.Motor schuift ook wel in het draaistel en het uiteinde van de as komt in het centreergat.Je kan jammer genoeg dan niet meer zien of ie dan ook goed in het eerste tandwiel valt.

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex Maxon binnen.Hulp gevraagd.
Je duwt de motor toch niet te ver in het huis. Zodat die onderliggende tandwielen niet vrij meer liggen,en dus vast gerukt worden. Uiteraard draait de boel dan stroef.

Robin
Re:Baan van Harald & Alex Maxon binnen.Hulp gevraagd.
Robin

Dat denk ik niet maar als het zo heel precies zou komen dan wordt het ook wel heel lastig om hem op zijn plek te krijgen en te houden.Maar volgend weekend maar eens kijken.Jij bent toch aardig wat beter in het priegelwerk als wij met onze grove handen  :mrgreen: :mrgreen:

We zijn er vandaag helaas niet aan toe gekomen om naar trein 2000 te gaan om te kijken.Jenny haar radiateur had het begeven en het verwisselen daarvan op zich zelf is niet zo moeilijk alleen dat ontluchten van een BMW is een crime en duurde dus langer dan verwacht.  :thumbdown:

Volgende week zaterdag gaat de 540IA voor olielekkage naar de garage.Door de week werken en met die tijden zijn de winkels al dicht  :( Denk dat Jenny volgende week maar even langs moet gaan en dan ben ik benieuwd of ze de goeie motor hebben liggen.

Wordt vervolgd  ;)

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex Maxon binnen.Hulp gevraagd.
H&A,

Met een 5 polige motor en een ESU v4.0 Loopt ie ook als een zonnetje hoor.
Zal iets meer geluid geven maar de controle zal een stuk beter zijn als nu.
Je moet alleen even bedenken wat je met de verlichting wil.

Ik ben nu bezig draden te plakken zodat we volgende week een test baan hebben :D
Met een beetje geluk gaat de klus van as vrijdag niet door en heb ik een extra dag om dit af te maken.

Robin
Re:Baan van Harald & Alex Maxon binnen.Hulp gevraagd.
Robin

Ik was in mijn zoektocht een draadje tegen gekomen waar uit het dak ook verlichting brand.Schijnt dat daar hele kleine raampjes zitten?Leek wel mooi dat zouden we dan ook wel willen.

Wat kan er nog meer dan met die verlichting?  :oops: :oops: Moeten die fittingen dan vervangen?

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex Maxon binnen.Hulp gevraagd.
Zou kunnen ,andere optie is ledjes ipv gloeilampen.

Ik weet niet of je daar boven ook gaten in de kap hebt zitten.
Zoek maar op wat je wil en stuur de links maar door dan kijk ik wel wat haalbaar is.

Robin
Re:Baan van Harald & Alex Maxon binnen.Hulp gevraagd.
Robin

Nog bedankt voor de link.We weten nu dat we dus de set 60944 moeten hebben.Op de foto is duidelijk te zien dat het tweede schild de ronding heeft die dan als steun dient.

De Maxon gaat dan in de BR86.Ga er dan vanuit dat daar de diverse problemen zoals hierboven niet voorkomen  :)

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex Maxon binnen.Hulp gevraagd.
Als ik dat tweede schild zie lukt mijn geopperde uitfrezen niet. Een deel van de dragende ronding zal weggefreesd worden. (Dus ook bij het oude schild)

Mvg, Johan

Re:Baan van Harald & Alex Maxon binnen.Hulp gevraagd.
Kijk eindelijk duidelijk wat de mogelijkheden (niet) zijn.
Dan gaan we volgende week maar eens met dit setje onderdelen stoeien.

Robin
Re:Baan van Harald & Alex Maxon binnen.Hulp gevraagd.
Johan

Toch bedankt voor het meedenken.Het gaat denk ik met die Maxon best met locomotieven die geen draaistel hebben.Van de week maar eens kijken voor een Marklin ombouwset en dan volgende week zondag met de hele vloot naar Robin.We hebben nog wel wat andere zaken die moeten gebeuren en daar we zelf niet zo kundig zijn gaan we dan bij Robin een spoedcursus locs ombouwen volgen.Kunnen we ook direct Robin zijn vorderingen aan zijn baan bekijken.Zijn we best wel benieuwd naar hoe het er uit ziet.

Vandaag wat ruwbouw werkzaamheden aan het station op niveau 1 gedaan.We zijn nog aan het twijfelen of het huidige station hier zal blijven of dat we toch een andere gaan kopen.Grootste probleem was dat het gebouw echt ingeklemd stond tussen rotswand en rails en er dus geen mogelijkheid was om het echt goed te plaatsen.Locs rijden te dicht langs het perron en dat zorgt er voor dat het er langs schuurt.Dus in die sectie moest de berg wat opschuiven naar achteren.Er loopt nog een spoor achter het station langs door de berg van niveau 1 naar niveau 0 dus we kunnen maar een paar cm winnen maar dat is net genoeg dat het perron vrij is en er om het station heen kan worden gelopen en de daken dus niet tegen de bergwand aan staan  :thumbdown:

Dus de hamer en beitel gepakt en een heel stuk weg gekapt en met vliegengaas en gips weer opnieuw opgezet.Op de foto de eerste dunnen laag gips om het gaas te verstevigen.Er zal nog een tweede laag op komen zodat er relief in komt.Ook hebbenwe bij de goederenloods tussen de sporen met gips in gegoten zodat we daar kunnen ballasten en een stukje weg aan kunnen brengen.

Dan nog een foto van een stukje uitneembare berg.Hierachter loopt hetzelfde spoor als achter het station langs.Onbereikbaar als er iets gebeurd daarachter dus daarom deze oplossing.Of het een elegante oplossing is moet nog blijken als het geheel af is.Nu zijn we zelf ook nog aan het twijfelen of zo een gevel midden in een stuk bergwand wel staat.........

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex Maxon binnen.Hulp gevraagd.
Hoi,

Net thuis en jawel er is een update van jullie baan.
Ik denk dat je het stuk als lawine galerij  of afwatering over het spoor moet maken wat er voor ligt.
Zoals het er nu uitziet komt het wat vreemd / onnatuurlijk over.Maar dat blijkt ook al uit jullie twijfel.

Ik ga snel wat eten en dan weer verder met de infra onder mijn baan. De deadline is nog steeds haalbaar. ;)

Groeten Robin
Re:Baan van Harald & Alex Maxon binnen.Hulp gevraagd.
Robin

Ja we twijfelen er ook nog over maar we kunnen ook het gat weer dicht maken zoals we nu achter het station hebben gedaan.Grappig is wel aan die fotos van het station dat er nu eindelijk een keer zichtbaar is dat de rest van de bergwanden dus wel degelijk een kleur heeft.

Die gevel staat nog los kan er dus zo weer uit.Alleen dat gips geklieder willen we toch wel tot een minimum beperken.

Harald & alex
Re:Baan van Harald & Alex Ruwbouw station niveau 1
Vanmiddag geen zin om met het stuk berg achter het station af te werken.Dus wat stukjes geballast en wat groen bij de goederenloods aangebracht zodat dit ook netjes lijkt.

Ook een stukje bergwand waar we een paar jaar geleden een wel zeer onecht lijkend strooisel op hadden gemaakt een dunne laag gips overheen gestreken hier dan weer verf op zodat het wat meer op een bergwand lijkt ipv een groen gedrocht.Helaas is het Heki grasmat op en lijkt het dus nog wat kaal.Dus dat staat op het verlanglijstje.

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex Ruwbouw station niveau 1
Hoi,

Dat zijn een aantal mooie foto's, vooral die voetgangersbrug vind ik erg mooi.

Gr. Daan
Re:Baan van Harald & Alex Ruwbouw station niveau 1
Hallo Daan

Bedankt voor de reactie.Het is een Faller bouwpakket.Nummer weet ik zo even niet meer.

Harald & Alex