Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Baan van Harald & Alex Göschenen Renovatie overloop

Gestart door Harald en Alex zaterdag 25 december 2010, 16:40:31

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Baan van Harald & Alex Vooruitgang!
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:Baan van Harald & Alex Vooruitgang!
Hallo Harald en Alex.
Wat zal het volgen van jullie ""strijd" om de baan met Koploper te besturen, vele bekend voorkomen.
Het is een geweldig programma maar, zeker bij tussentijdse wijzigingen en/of aanvullingen, bijzonder lastig om alles in één keer goed te doen.
Vaak is het noodzakelijk om goedlopende trajecten nog eens helemaal na te kijken omdat een wijziging ook daar invloed kan hebben.

De baan wordt steeds mooier (niet teveel afbreken hè?) en wanneer de treinen hun diensten kunnen rijden, heb je een prachtig resultaat geboekt!

Veel succes met de verdere bouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Baan van Harald & Alex Vooruitgang!
Hallo Harald & Alex

Citaat van: harald en alex op zondag 10 juli 2011, 19:32:22
Wel is er uit gekomen dat we met de locs aan de gang moeten.Er schieten locs te ver door wat voor problemen zorgt en ook het oog wil wat en daar hoort dan niet mooi optrekken en remmen ook bij en dat is nog wel ver te zoeken.We gaan dit nu loc voor loc aanpakken net zo lang totdat we dat goed voor elkaar hebben.

Hebben jullie enig idee wat het probleem is? Ben ook benieuwd naar de lengte van de specifieke secties in jullie blokken. Waarschijnlijk loop ik straks tegen hetzelfde probleem aan.

Citaat van: harald en alex op zondag 10 juli 2011, 21:15:38
We zullen blij zijn dat we deze fase dan gehad hebben.Elk weekend draden solderen en melders aansluiten is ook niet het leukste aspect van deze hobby  :mrgreen:

:D  Ik ken het gevoel. Waar ik bang voor ben is dat als ik straks "klaar" denk te zijn met ca. 65 m en je gaat testen dat :
a melders niet werken
b kortsluiting op treedt
c nieuwe boosters op stroomkringen niet werken
d wisselaandrijvingen toch niet werken
e rails te ver is afgeslepen
f je de blokindeling toch anders wenst


groet,
michiel
Re:Baan van Harald & Alex Vooruitgang!
Michiel,

De locs zijn nog bezig om te leren remmen.Momenteel schieten ze dus nog wel eens door naar het volgende blok.
Neem dus in het begin een loc en laat die overal automatisch stoppen.
Wat de specifieke secties betreft. alle inrij melders zijn een raillengte (24188) en de stop melders 2 raillengtes.
Bij de blokken waar 2 kanten op wordt gereden zijn beide melders 2 raillengtes.
Sommige blokken hebben wat extra meldpunten om wat extra zaken te kunnen regelen.

Het is zaak om alles wat je aanpast inbouwt meteen los te testen op de juiste werking en kortsluiting.
Anders krijg je problemen die je niet terug kunt vinden.Lees dit draadje maar door en leer van onze nachtmerries/fouten.
Gebruik ook gewoon altijd dezelfde kleur voor de bekabeling. dan is kortsluiting al bijna altijd een aansluitfout.
Hang de multiemeter op de piepstand aan je baan als je rails neer gaat leggen,mocht je dan toch een fout maken dan hoor je het meteen.

Wat betreft punt e.Op de baan van H & A zijn alleen de melders die spontaan contact maakten met de naastliggende rails ingeslepen.

Puntje f maak gewoon een goede uitgebreide tekening met bloknummers en bezetmeldingen erin.
Zet er ook liever een blok teveel als te weinig in. Een melderpunt in de rails maken kost niets,als je hem niet wil gebruiken gewoon die draad weer bij de massa aansluiten.Dan functioneert ie weer als een normale rail.

Succes met de uitwerking van je kelderproject.Mocht je nog vragen hebben ik wil je best op weg helpen.

Groeten

Robin,
die mee helpt dit project te digitaliseren en nu bij H & A  ervaring probeert op te doen met koploper.
Re:Baan van Harald & Alex Vooruitgang!
Hallo Robin,

Hartelijk dank voor je reactie en aanbod. Methodisch werken zal zeker lonen  :thumbup: Je hebt er kijk op zie ik.

Citaat van: Hero op maandag 11 juli 2011, 11:32:02
Het is zaak om alles wat je aanpast inbouwt meteen los te testen op de juiste werking en kortsluiting.

Bij het doorvoeren van veranderingen is dat natuurlijk ook snel gedaan. Maar bij alles nieuw zal je dan bezig blijven. Maar ik ga in deze fase maar eens testen.

Citaat van: Hero op maandag 11 juli 2011, 11:32:02
Gebruik ook gewoon altijd dezelfde kleur voor de bekabeling. Dan is kortsluiting al bijna altijd een aansluitfout.

Gelukkig is dit zeker gewoonte. Per stroomkring gescheiden diverse kleurencombinaties.

Citaat van: Hero op maandag 11 juli 2011, 11:32:02
Hang de multiemeter op de piepstand aan je baan als je rails neer gaat leggen, mocht je dan toch een fout maken dan hoor je het meteen.

Dat is een goeie. Nog amper gewerkt met een multimeter maar die zal ik er eens bij pakken. Ik heb 'm wel.

Citaat van: Hero op maandag 11 juli 2011, 11:32:02
Wat betreft punt e. Op de baan van H & A zijn alleen de melders die spontaan contact maakten met de naastliggende rails ingeslepen.

Ik ben op een gegeven moment gaan zitten en heb ca. 100 rails (diverse typen) alle vier de hoekeindenaangepakt. Uit die railsen zijn de melders gemaakt. Op een gegeven moment realiseerde ik me dat dus zeker 50% onnodig zou zijn. Even een bulk werk verzetten kan handig zijn op deze manier maar het is meer passend het te doen als je de rails legt. Weet je exact welk punt.

Citaat van: Hero op maandag 11 juli 2011, 11:32:02
Puntje f maak gewoon een goede uitgebreide tekening met bloknummers en bezetmeldingen erin.

Wellicht beter maar het kost ook weer tijd. Even de boel verleggen kan uiteindelijk toch sneller zijn. Althans nu, in mijn schaduwstation.
Klopt het dat " Koploper " tot 4 melders per blok aankan?

vriendelijke groet,
Michiel
Re:Baan van Harald & Alex Vooruitgang!
Citaat van: Golfer op maandag 11 juli 2011, 13:54:47
Citaat van: Hero op maandag 11 juli 2011, 11:32:02

Puntje f maak gewoon een goede uitgebreide tekening met bloknummers en bezetmeldingen erin.


Wellicht beter maar het kost ook weer tijd. Even de boel verleggen kan uiteindelijk toch sneller zijn. Althans nu, in mijn schaduwstation.
Klopt het dat " Koploper " tot 4 melders per blok aankan?


Koploper heeft een uitvoerfunctie naar Excel. Hierin kun je uitlijsten "wat waar gebruikt", blokken, bezetmelders, kort/lang functie en de hele santekraam. Reuze handig en voorkomt dat je de weg kwijt raakt.

En per blok kun je t/m 10 bezetmelders definieren.

Gr, Ben.
Re:Baan van Harald & Alex Vooruitgang!
Citaat van: Golfer op maandag 11 juli 2011, 13:54:47

Wellicht beter maar het kost ook weer tijd. Even de boel verleggen kan uiteindelijk toch sneller zijn. Althans nu, in mijn schaduwstation.
Klopt het dat " Koploper " tot 4 melders per blok aankan?


Je kan zelfs nog meer bezetmelders per blok maken.Maar meestal is een 2e blok dan handiger.Snellere vrijgaven van het voorgaande deel etc.
Zeker bij het invullen van je kopkloper database voorkom je veel fouten en bespaar je enorm veel tijd als je kan spieken op een tekening met nummers .(telefonisch overleg duurt dan aanzienlijk korter is de ervaring >:-D)

Die uitvoer functie van koploper is reuze handig om fouten op te sporen.Maar lijntjes volgen met nummertjes erin voorkomt een hoop denkwerk bij het invullen.

Robin
Re:Baan van Harald & Alex Vooruitgang!
Hoi Ben, Robin,

Dank voor de tips  :thumbup:
Ik dacht bij meerdere melders aan (stop) mogelijkheden van stationssporen. Ook al kan dat ook op een andere wijze.

groet,
michiel
Re:Baan van Harald & Alex Vooruitgang!
Michiel

We zijn ook nog aan het uitproberen maar wat Robin zegt voor meerdere melders in een blok klopt wel.Vooral in stationsblokken is meerdere melders handig.Of je moet je bloklengte al zo uitkienen dat het gelijk is aan je perronlengte bijvoorbeeld en dat kortere treinen ook netjes in het midden stoppen en niet aan het eind van het blok.

Het leren remmen gaat dus nog wel even duren.Zoals Dirk en Robin al opgemerkt hadden zijn de stappen van de geijkte locs ook nog niet perfect.Onderin zijn de stappen vrij fors en dit heeft zijn weerslag dan in het optrekken en remmen.Volgens Dirk is het beter dat onderin de stappen kleiner zijn en bovenin wat groter.Ook rijden er nog wat deltalocs rond en die zijn al weer moeilijker te regelen.

Jouw lijstje met mogelijke problemen hebben we grotendeels wel beleefd en er is altijd wel een oplossing voor.Vooral als je hulp krijgt van deze en gene uiteraard  :thumbup:

Wat wel een pak van ons hart was en die zie ik er in jou lijstje niet bij staan is dat koploper in de basis goed gevuld is en dat we nu verder kunnen.Daar hebben we de meeste slapeloze nachten van gehad...........

Albert-Jan.

We zijn nog steeds vol vertrouwen dat het op het eind gaat lukken en dat ook het afbreken zijn einde nadert.Aankomende zaterdag gaan we maar eens weer een hoekje opbouwen qua scenery denken we.Continue draden solderen echt niet veel aan.........

Vraag is nog wel met het ijken hoe je nu de onderste stappen nu dichter bij elkaar krijgt?

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex Vooruitgang!
Ik las inderdaad op het Koploperforum dat jullie database nog wat aandacht mocht hebben.   ;)  Maar iedereen leert daar al doende. Iedereen moet opnieuw het wiel uitvinden want dan weet je pas echt hoe het werkt.

Citaat van: harald en alex op maandag 11 juli 2011, 21:44:51
Zoals Dirk en Robin al opgemerkt hadden zijn de stappen van de geijkte locs ook nog niet perfect.Onderin zijn de stappen vrij fors en dit heeft zijn weerslag dan in het optrekken en remmen. Volgens Dirk is het beter dat onderin de stappen kleiner zijn en bovenin wat groter. Ook rijden er nog wat deltalocs rond en die zijn al weer moeilijker te regelen.

Van problemen met delta's geen verstand maar in zijn algemeenheid kun je dacht ik de topsnelheid lager programeren en dan worden alle deelstappen (14 of 28 ..... ) dus kleiner.
Re:Baan van Harald & Alex Vooruitgang!
Michiel.

Laten we het zo zeggen dat Dirk die afgelopen zondag is wezen kijken toch geen fouten kon ontdekken.Een oordeel vellen zonder de baan en het verhaal er achter te kennen is makkelijk.We zijn ons er goed van bewust dat we aan het begin van het koplopergebeuren staan.Maar de treinen rijden, de melders werken en staan op de goede volgorde ingevoerd de alternatieve stopplaatsen werken en de wissels doen wat er van verwacht wordt.Onze grote wens is dat je er een half uur of langer niet naar hoeft te kijken en alles dan toch feilloos verloopt.Zover zijn we nog niet maar dat het zover gaat komen staat als een paal boven water.

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex Vooruitgang!
Klopt, zo is het en ik ga het ook uitvinden.  :D
Re:Baan van Harald & Alex Vooruitgang!
Citaat van: harald en alex op maandag 11 juli 2011, 21:44:51


Vraag is nog wel met het ijken hoe je nu de onderste stappen nu dichter bij elkaar krijgt?

Harald & Alex

Hoi Harald & Alex,

de manier die ik toepas om te ijken is de volgende.

Eerst regel je de max snelheid af, zodat deze gelijk is aan de max snelheid die je wilt rijden.
Bijvoorbeeld voor een goederentrein 80 km/h.
Je moet wel een paar keer een ijkmeting doen om te kijken wat de max snelheid is, maar dat is niet zoveel werk.

Daarna ga ik vanaf de hoogste stap naar beneden ijken.
Meestal tot 10 km/h. Ook ijk ik maar 1 richting op.
Voordeel is dat als de lok terugrijdt, hij dit steeds met de max snelheid doet.
Dus gaat het ijken lekker snel.

Wel haal ik de optrek en aftrekvertraging er (bijna) helemaal af.

Groeten Sander
Re:Baan van Harald & Alex Vooruitgang!
Hoi Sander

Kijk weer wat geleerd  :thumbup:

Wat wij deden was ook ijken vanaf de hoogste snelheid alleen stelden we die niet terug naar een realistische hoogste snelheid op de baan.Gevolg dat je dus veel te hoge begin snelheid hebt en je dus bij de eerste stappen ook niet goed uit kan komen.

We hebben dan ook nog een paar locs waarvan we niet weten hoe we de topsnelheid terug moeten zetten.We zullen die eens op de foto zetten en dan hopen we dat jullie kunnen zeggen welke decoders dit zijn en hoe we die terug moeten zetten.Is er nog ergens een handleiding te vinden over het "herprogrammeren" van Marklin locs?We hadden er eentje gevonden van ESU maar of dat nu allemaal hetzelfde is?

In ieder geval bedankt voor de tip!

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex Vooruitgang!
We hebben de twee waar we dus niet weten hoe we die moeten herprogrammeren even open gemaakt en fotos genomen:

Als eerste de V200 een Marklinloc.Deze liet zich helemaal niet op een programmeerspoor in de juiste modus zetten.De verlichting wilde niet knipperen om dan iets te kunnen afstellen.

Re:Baan van Harald & Alex Vooruitgang!
Dan nog de SBB ook een marklinloc.Bij deze lag de topsnelheid zo verschrikkelijk hoog dat het echt wel zinvol is deze terug te stellen.Volgens het boekje moet er een stelschroef zitten maar die zie ik dus niet zitten.Is misschien al een keer omgebouwd?

Re:Baan van Harald & Alex Locdecoder vragen.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Baan van Harald & Alex Locdecoder vragen.
Bij de onderste loc zit een lokpilot decoder in zo te zien, hier zal geen schroefje te vinden zijn voor de snelheid.

Dit moet je via je centralle of lokprogrammer aanpassen.

Wat er in de V200 zit weet ik niet  :(


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Baan van Harald & Alex Vooruitgang!
Hoi Harald en Alex,

deze lok(V200) heeft een decoder met dipswitches.
Ik kan niet goed zien of het een delta is, maar als dat niet zo is dan zitten er twee potmetertjes.
1 voor de max snelheid en 1 voor de op en aftrekvertraging.
Gewoon even proberen welke waarvoor is.

Hieronder trouwens een link waar de verschillende decoders staan beschreven.
http://wiki.3rail.nl/doku.php?id=besturing:digitaal:loc-decoders-marklin

Je kan trouwens aan het artikelnummer al een beetje zien wat voor lok het is.
30*** tm 33*** analoog
34*** is delta
37*** is digitaal hoogvermogen
39*** is c-sinus

Dit geldt natuurlijk niet altijd, maar je krijgt snel een idee over de soort decoder.

Ik zie nou de tweede foto en ik ben het met Peter eens :D

Groeten Sander
Re:Baan van Harald & Alex Locdecoder vragen.
Hoi,

Op de bovenste foto zie je in de lok links onder/tussen de kabels een van de 2 potmetertjes al zitten.
Zal dus wel een hoogvermogen aandrijving inzitten.
Ik voeg straks wel een foto met pijl toe.

Die locpilot pakken we samen wel een keer aan.Gaat met mijn centrale een stuk sneller.

Ik heb hier de 2e hulpschakeling ook werkend.Dus die centrale van jullie kunnen we binnenkort ook gebruiksvriendelijk maken.(Hoef je niet meer te bukken na een kortsluiting :D)

Groeten,
Robin

Zoals beloofd het plaatje
Re:Baan van Harald & Alex Locdecoder vragen.
De V200 heeft een decoder met potmeters en dipswitches. Verder is de lok uitgevoerd met een aparte soundecoder. En zo te zien gaat het hier om de 37803.

Mvg,
Peter
Re:Baan van Harald & Alex Locdecoder vragen.
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:Baan van Harald & Alex Locdecoder vragen.
Hoi Alex & Harald,

Op de sounddecoder van de V200 zit ook een potmeter aan de achterzijde van de printplaat (direct achter de speaker). Hiermee kun je het volume van de speaker afstellen.
Deze nooit op zijn max. zetten, omdat dit soort M decoders wel wat kwetsbaar zijn. Zijn ook nog eens duur om te vervangen.

Groet Ronald
Re:Baan van Harald & Alex Locdecoder vragen.
Hallo

Nou het lukt dus niet  :( :(

Net twee locs geprobeerd op het programmeerspoor maar we krijgen de verlichting niet aan het knipperen wat we ook proberen.Onze 6021 is weerbarstig denken we.Dus Robin als je weer eens tijd hebt dan graag even de intellibox meenemen  ;)

Aan de V200 geluid hoeft verder niks afgesteld te worden.We blijven daar ook maar vanaf.

We hebben op internet wel de te volgen procedure gevonden maar meer als 1x aan en uit gaan van de verlichting komen we niet.Zo kunnen we dus helaas niet aan het ijken toekomen als we de topsnelheid niet naar beneden kunnen zetten.

Maar goed nog genoeg andere dingen te doen dus het zal vanzelf wel goed komen.

Harald & alex
Re:Baan van Harald & Alex Locdecoder vragen.
Hebben jullie zowel de massa en de middenrail geisoleerd met de rest van de baan ?

Ik weet nog goed hoe we de laatste keer hebben moeten vechten met die centrale unit.
Die toetsen zijn wel op.Of hebben een schoonmaakbeurt nodig.
Jammer dat die dingen zo moeilijk te openen zijn.

Ik zou eerst die v 200 in behandeling nemen.Kun je met een schroevendraaier doen.
Dat zou toch goed moeten gaan :)

Is de postbode al langs geweest?

Groeten Robin
Re:Baan van Harald & Alex Locdecoder vragen.
Hoi Robin

Programmeerspoor is via de 6021 op de trafo aangesloten.Dus niet met de edits verbonden.Wel zit er nog verlichting en de draaischijf (niet rijstroom) op aangesloten.Zou dat een oorzaak kunnen zijn?

Die V200 hebben we nog even niks aan gedaan.We hadden nu de Looney Tunes en de BLS geprobeerd.Twee onder de kap identieke locs.

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex Locdecoder vragen.
Nee dat maakt niet uit.

Het gaat erom dat de rails geen contact mogen maken met de rest van de baan.

Re:Baan van Harald & Alex Locdecoder vragen.
Dan weet ik het ook niet meer.  :( :(

Zal dan toch wel in de 6021 zitten.je kan er toch niet veel aan fout doen verder.

Als je de volgende keer dan de intellibox mee kan nemen dan kunnen we dan nog eens proberen.Post hebben we nog niet gehad overigens.

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex Locdecoder vragen.
Vandaag na denk ondertussen 4 jaar heen en weer getrek en geduw een locomotief terug gekregen van een handelaar in Bergen op Zoom.We hadden toendertijd de BR18 451 daar naar toe gebracht om te laten repareren.Wat is er dan mee?Nou er is een drijfstang afgebroken.Tig keer om moeten vragen of het klaar was iedere keer moeten horen dat het onderdeel in bestelling was.

Was de handelaar ook al een paar keer in Houten tegen gekomen en daar ook al aangegeven dat als het toch nooit wat zou worden we de loc weer op zouden halen en vanmorgen er dan naar toe gereden.Komen we daar is ie er zelf niet maar zijn vrouw.Doosje niet waar ie in hoort te zitten en mist de achterste as.  :evil: :evil: Die kwam dan toch boven water na wat heen en weer gebel en zoeken.Dus nu zijn we dus net zo ver als 4 jaar geleden  :( :(

Wie kan nu dit bestellen en/of repareren.Zijn die delen nu zo moeilijk te bestellen?Het zou toch zonde zijn om deze loc nu aan de kant te moeten zetten omdat die onderdelen niet te krijgen zijn?

Hier nog een foto van de patient.

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex Drijfstang probeem
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re:Baan van Harald & Alex Drijfstang probeem
Als je een Nummer hebt van de lok kan je via M* site op onderdelen zoeken en eventueel bestellen.
Je kan betreffende onderdeelnr ook bestellen bij Gerrit Keuterman de Marklin service verlener .
Het in elkaar zetten kan niet zo'n probleem worden als het lijkt volgens mij.
Ik will eventueel wel er eens naar kijken en helpen.

Gr, Jan
Re:Baan van Harald & Alex Drijfstang probeem
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re:Baan van Harald & Alex Drijfstang probeem
Zie ook nog nu dat achterste wiel(en) gekwarteerd moet worden,
Wiel zit waarschijnlijk los op de as.

Gr, Jan
Re:Baan van Harald & Alex Drijfstang probeem
Aan het scheve stickertje te zien is 18-451 niet het originele nummer.
Hij staat niet deze lijst in ieder geval.
http://www.bahn.hfkern.de/Maerklin/Dt_Loks_D18.html

@ H&A,
Ik heb al een mailtje gestuurd met een exploded view van dit type.
ALs je inderdaad een artikel no. weet is dat wel handig om erbij te vermelden.
Maar ik denk dat dat niet bekend is bij jullie.Wat voor decoder heeft ze aan boord ?

@ Jan 44er,
Is dat een beetje te doen een as kwarteren? Of heb je daar allerlei hulpmiddelen voor nodig?

Tas staat klaar voor morgen en is alweer bijna niet te tillen.Alle benodigdheden voor
"de cursus locdecoder tunen" zitten erin.

Groeten Robin
Re:Baan van Harald & Alex Drijfstang probeem
als je een gelijkwaardige lok in dezelfde kleur vind kun je daarvan geen onderdeel bestellen?
Re:Baan van Harald & Alex Drijfstang probeem
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re:Baan van Harald & Alex Drijfstang probeem
Robin (Hero)

Kwarteren is zonder "moeilijk "gereedschap goed te doen ,
Ik heb als enig extra  hulpstuk een afstand plaatje van 14m/m voor afstand tussen de wielen ,

Heb er al een paar gedaan en moet er nog 3 doen van mijn stomers, ;)

Gr, Jan
Re:Baan van Harald & Alex Drijfstang probeem
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Baan van Harald & Alex Drijfstang probeem
Nog even een opmerking over programmeren met de 6021, het is inmiddels mijn ervaring met de 6021 op "mijn" club dat je de toetsen wat langer ingedrukt moet houden.

Groet, Anne W
Re:Baan van Harald & Alex Drijfstang probeem
Alvast bedankt voor de reacties. :thumbup:

Ik kan het serienummer niet vinden op de loc.Ben al wel een beetje aan het zoeken geweest op internet maar dat zijn allemaal geweatherde modellen?

Geen idee wat voor een decoder er in zit.Wel een beetje vreemd dat de sleper onder de tender zit.Morgen maar eens kijken.Zou er nu nog kans zijn dat er onderdelen voor te bestellen zijn?

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex Drijfstang probeem
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:Baan van Harald & Alex Drijfstang probeem
Hoi Harald & Alex,

Staat zo'n handelaar netjes om 4 jaar een lok in zijn bezit te hebben en er niets mee te doen. Ik vind dat jullie een enorm geduld gehad hebben.

Ik woon daar vlakbij en het is mij niet bekent dat daar een M handelaar zit.

Wellicht kun je op Ebay Duitsland een zogenaamde bastler lok vinden om zo die van jullie te repareren.

Groetjes

Ronald
Re:Baan van Harald & Alex Drijfstang probeem
Die ervaring kan ik met je delen Anne.Toetsen minimaal een sec indrukken :)
Het grootste probleem bij die 6021 is de 8 , die schakelaar is verrot.

@44er,
Het is dus niets meer als het wiel op de juiste positie/hoek leggen en op de as drukken ?
Ik heb ook zo'n 14mm Rowi afstandsplaatje.Zal ik morgen meenemen als ik bij de heren op bezoek ga.

Alex,
De meeste onderdelen zijn nog leverbaar.Bij die as is het stoplicht alleen niet ingevuld(site marklin afd.onderdelen)
Ik weet daar de betekenis niet van.Misschien eens navragen bij Keuterman of de koppelas leverbaar is.

Groeten Robin
Re:Baan van Harald & Alex Drijfstang probeem
Is ook geen Marklin dealer meer.Ik zal de naam niet op een open forum zetten maar als je daar in de buurt woont zou ik er niks meer in reparatie geven.....

Harald & alex
Re:Baan van Harald & Alex Drijfstang probeem
Jullie hebben het over assen en andere zaken.Is er doordat ie zonder drijfstang nog gereden heeft de boel op de een of andere manier versteld dan?

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex Drijfstang probeem
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re:Baan van Harald & Alex Drijfstang probeem
Zie item 45

Je kan even Keuterman bellen of hij toevallig dit onderdeel op voorraad heeft.

http://www.maerklin.de/service/produktservice/listengenerator.php?artikelnummer=37184

Assen los halen , dus wielen eraf , schoonmaken met aceton en weer monteren op de juiste !! plaats (kwarteeren)
en met een druppel locktide bevestigen en laten drogen.
Plaatje van Rowi idd gebruiken voor afstand.
Gr , Jan
Re:Baan van Harald & Alex Drijfstang probeem
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:Baan van Harald & Alex Drijfstang probeem
Ik heb geen idee wie dit is. Ik kom zelf altijd bij Trein2000 in Breda. Daar wordt je altijd netjes geholpen. Ik heb daar net vanmiddag de nieuwe locloods van M besteld voor bij mijn draaischijf.

Volgens mij zit er wel in het centrum van Bergen op Zoom een winkel met treinmaterialen.

Groet,

Ronald
Re:Baan van Harald & Alex Drijfstang probeem
Citaat van: harald en alex op zaterdag 16 juli 2011, 23:21:23
Jullie hebben het over assen en andere zaken.Is er doordat ie zonder drijfstang nog gereden heeft de boel op de een of andere manier versteld dan?

Harald & Alex

Het bevestigingspunt van het laatste wie zit niet in lijn met de andere wielen.
Zit aan de andere zijde de koppelas nog wel vast ?
Re:Baan van Harald & Alex Drijfstang probeem
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re:Baan van Harald & Alex Drijfstang probeem
Harold Alex,

Weten jullie niet wat het Marklin artikel nr de lok heeft zoals op de doos staat?

Gr, Jan
Re:Baan van Harald & Alex Drijfstang probeem
Robin

Ja aan de andere kant is alles nog heel.

Jan

Je brengt de loc vier jaar geleden weg in de goeie doos en je krijgt hem weer terug in een Uberraschungswagon doos met een stuk wc papier er om heen.Nee dat nummer op de doos is vast niet de goeie :evil:

Harald & Alex

Re:Baan van Harald & Alex Drijfstang probeem
Citaat van: 44er op zaterdag 16 juli 2011, 23:21:47
Zie item 45

Je kan even Keuterman bellen of hij toevallig dit onderdeel op voorraad heeft.

http://www.maerklin.de/service/produktservice/listengenerator.php?artikelnummer=37184

Assen los halen , dus wielen eraf , schoonmaken met aceton en weer monteren op de juiste !! plaats (kwarteeren)
en met een druppel locktide bevestigen en laten drogen.
Plaatje van Rowi idd gebruiken voor afstand.
Gr , Jan

Mocht dit niet te leveren zijn: kijk eens bij de 39020.

http://www.maerklin.de/service/produktservice/listengenerator.php?artikelnummer=39020

Die koppelstang is op voorraad, artnr.117679 ?1,99.

Is van deze lok: http://www.dermodellbahnchecker.de/lokomotiven/maerklin/m39020/39020-maerklin-outside.htm

Op Marktplaats staat een compleet onderstel voor ?50: http://link.marktplaats.nl/453234798

Gr, Ben.
Re:Baan van Harald & Alex Drijfstang probeem
Hoi Ben.

Bedankt voor de links nu komen we al wel iets verder!!

Robin & Jan.

We hebben twijfels of jullie wel de goede exploded view gepost hebben.De kap ziet er namelijk anders uit.Of maakt dat geen verschil?

Ik heb ook wel een heel kleine foto van het kapotte detail gemaakt dus hierbij eentje van de gehele loc.Is het wel vaker zo dat de sleper onder de tender zit?Of is dit ook alleen bij bepaalde modellen zo?

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex Drijfstang probeem
Er zijn 57 kappen variaties van de BR18 en dat de sleper onder de tender zit is normaal.

Gr, Ben.
Re:Baan van Harald & Alex Drijfstang probeem
Goedemorgen,

Ja kijk maar naar die punt op de neus.
Dit is het kenmerk voor dit type loc en zijn broertjes.

Het zou ook te veel toeval zijn dat 2 mensen op hetzelfde art. No uitkomen.

Het blijft een simpele tekening voor wat nummers van onderdelen.

Grtn. Robin
Re:Baan van Harald & Alex Drijfstang probeem
Hallo

Ok dan weten we nu waar we achteraan moeten.Zou toch zonde zijn dat het onderstel van de ene of de andere net iets verschild.

Nog een ietwat domme vraag:

Weten jullie bij deze ook waar de schroef of schroeven zitten waar de kap mee los kan?Wilde de zaak van binnen eens schoon maken.Bovenop zie ik niets wat los kan of waar dan dat schroefje onder verstopt kan zitten?Zonder boekje blijft het prutsen.......

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex Drijfstang probeem
Ik heb je een boekje van een soortgelijk exemplaar doorgemaild gisteren.
Ik denk dat die je wel opweg helpt.

Robin
Re:Baan van Harald & Alex Drijfstang probeem
Vandaag de onderdeelnummers voor twee locs er bij gezocht en een mailtje naar Wsum gestuurd.Hopen dat de onderdelen door hem wel besteld kunnen worden.Vandaag weer alle locs geijkt maar nu met lagere beginsnelheden en dit geeft een positief resultaat.Alles is nu weer aan het leren remmen. Het rijdt in ieder geval al weer beter.Volgend weekend gaan de laatste melders en wisselaandrijvingen er in zodat de bovenbaan geheel in gebruik kan worden genomen en we dus wat meer ruimte hebben.Vandaag met acht locs tegelijkertijd rondgereden en dit ging best aardig.Wel wat opstoppingen waardoor het niet lekker door rijdt.Hier hopen we als we de gehele baan klaar hebben toch vanaf te zijn.

Robin weer bedankt voor de hulp.Met de intellibox programmeren gaat toch wel iets makkelijker  ;)

Harald en Alex





Re:Baan van Harald & Alex Drijfstang probeem
Tja , het programmeert dan wel makkelijker maar daar is de prijs ook naar.

Ik moest er weer even inkomen. Al dat gedoe met die M. decoders.
Ik ben blij dat de meeste hier Dcc zijn :)   Dat gaat toch een stuk sneller.

Ik heb onderweg de grondplaat nog even in Wintrack gezet.Toen vond de Laptop het nodig opnieuw op te starten en was de accu leeg. :-(  Dus geen experiment met de beschikbare ruimte meer gedaan.

Voor het eerst eens rustig de tijd genomen om de meegebrachte wagons eens op de baan te zetten.
Ik hoop dat je nu ook overtuigd bent van de basis kwaliteit van de concurrent.
Zoals gebruikelijk weer niets op de foto gezet. 8o Doen we wel als er wat minder kaal hout op de achtergrond ligt.

Nog even wat geschoven met de perron sporen zodat het station weer op de oude plaats herbouwd kan worden.
Tegen de verwachting in ging dit zeer vlot.
Ook hebben we vandaag nog even snel tussendoor wat verbeteringen aan de stopsecties gedaan.
De tijdelijke melders onderaan de spiraal waren niet helemaal de benodigde lengte waardoor er enkele spookmeldingen kwamen. >:-D Na de 3e noodstop was het toch tijd om in te grijpen.
Na wat verplaatsingen en lengte aanpassingen mag dit stuk ook geen problemen meer geven.
Ondertussen ging op de bovenbaan het remleerproces gewoon door.
Ook de treindienstleider had lange tijd niet door dat er ondergronds enige blokkades waren.Harald had zo zijn eigen problemen om op te lossen. ;)

Het was weer een gezellige dag die eindelijk eens zonder stress verliep.Wel de nodige tegenslagen maar die werden gevolgd door grote sprongen vooruit.En dan zijn ze te behappen.
Kortom ik heb genoten.

Groeten Robin