Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Baan van Harald & Alex Göschenen Renovatie overloop

Gestart door Harald en Alex zaterdag 25 december 2010, 16:40:31

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re:Baan van Harald & Alex Aanpassingen baan.
Citaat van: harald en alex op zondag 03 april 2011, 21:46:17

Ook is er een locomotief de eerste die we gekocht hadden gesneuveld.Er is iets mis met de aandrijving van de BR86 582 De motor draait maar het bovenste tandwiel op de as zit er dusdanig ruim op dat ze niet goed meer in elkaar grijpen en er dus gen tractie meer is.Best wel zonde en we zouden hem graag weer gewoon zijn rondjes laten rijden.Zou dit nog te repareren zijn?

Harald & Alex


http://forum.3rail.nl/index.php?action=dlattach;topic=27016.0;attach=7167;image
Weet iemand of van de 2 grote tandwielen op de foto de asjes zijn te verwijderen zonder de wielen uit het chassis te moeten halen? Deze asjes zijn versleten en zorgen dus voor het aandrijf probleem.
Re:Baan van Harald & Alex Update 11-06 Nieuwe aanwinsten!!
Zou inderdaad wel mooi zijn als je die assen er uit zou kunnen tikken en ook zo weer er in kan schuiven of werkt het niet zo?

We hebben ons ook weer geprobeerd te verdiepen in koploper en vandaag hebben we weer een succesje geboekt.We hebben een route uitgezet van het locdepot naar een koleninstallatie aan de andere kant van de baan.Hierin moet de loc een paar keer keren en dit ging goed in principe.Echter rijdt de loc door tot het einde van het blok om te keren terwijl er meer dan twee melders in het betreffende blok zitten.Hoe geven we nu in koploper aan dat de loc zeg maar op de middelste melder van een blok stopt en in dit geval keert?We hebben bijvoorbeeld ook nog meerdere stationssporen met meer dan twee melders alleen lukt het niet om de loc dus voor het einde van het blok te laten stoppen.

Nog een schot voor open doel misschien maar naar mate de wielen van een loc smeriger worden is de massa slechter en kan het dan zijn dat de melders niet of slechter werken als de locomotief er over heen rijdt?We rijden nu alleen met locs om te testen dus de totale detectie van een trein sleep maak je natuurlijk minder kans op een niet detectie alleen meld ie dan pas het derde of vierde rijtuig is het ook vragen om ongelukken omdat de detectie te laat komt?

Een locomotief met deltadecoder wilde onze pendelroute niet rijden.Waar ie moest keren reed ie gewoon rechtdoor.Een andere loc met een niet deltadecoder doet wel wat er gevraagd wordt.Kunnen dit soort dingen niet met een deltadecoder????

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex Koplopersuccesje met vragen......
Harold, Alex,

ik kan jullie helaas niet helpen want deze situatie met keren op een tweede of derde melder heb ik nog niet ingebouwd maar zal er in de toekomst zeker komen. Ik ben dus heel benieuwd naar de oplossing.

Heb helaas ook geen loks meer rondrijden met deltadecoders dus kan niet zeggen of het "keerprobleem" aan deze decoders ligt. Dit lijkt mij trouwens stug :?

Groetjes en succes met het oplossen van deze problemen, John
Re:Baan van Harald & Alex Koplopersuccesje met vragen......
Hoi John

Je zou zeggen dat je het in het desbetreffende blok in moet vullen ergens.En dat het dan voor die route geld.Er schiet me nog een vraag te binnen:Als je op de melder gereden bent die bijvoorbeeld 2 raillengtes lang is en de loc stopt te  vroeg kan je aangeven dat ie zoveel cm door moet rijden maar je moet ook seconden in vullen?Wat wordt daarmee bedoeld?Alleen cm invullen werkt niet?

Harald & Alex

Re:Baan van Harald & Alex Koplopersuccesje met vragen......
Harald, Alex,

zover ik weet kies je voor cm of tijd en zover ik weet werkt dit alleen met geijkte loks die ook daadwerkelijk goed geijkt zijn en het remmen geleerd hebben!

Groetjes, John
Re:Baan van Harald & Alex Koplopersuccesje met vragen......
John

Kijk nu komen we al weer iets verder.Al onze locs rijden met decoderstappen op dit moment.We hadden een paar locs geijkt en toen is de computer een keer gecrasht dus die gegevens zijn weg?!Dan gaan we dat nog maar eens proberen.

Bedankt voor de tip  B) B)

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex Koplopersuccesje met vragen......
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re:Baan van Harald & Alex Koplopersuccesje met vragen......
Je kan al je treinen laten stoppen aan het begin van het blok ipv aan het eind van het blok, ongeacht de treinlengte.

Je moet daarvoor je stopmelder (de laatste bezetmelder) aan het begin van het blok plaatsen.
Vervolgens moet je in je blokeigenschappen aangeven dat de bezetmelder moet vrijkomen, voordat hij een bezetmelding geeft.
Dit kan je instellen bij "Te verwachten bezetmelders"


Nu rijden de treinen het blok in,, en vervolgens rijden ze over de stopmelder. Pas als de hele trein over de stopmelder is gereden, genereerd koploper een bezetmelding en de trein stopt.

'k Hoop dat je er wat mee kan
Re:Baan van Harald & Alex Koplopersuccesje met vragen......
Hallo

We zijn de hele week al aan het testen en komen nogal wat zaken tegen.Er zijn toch nog wat zaken met melders die dus niet kloppen.We hebben nu "spookmeldingen" aangezet en nu blijkt wel dat bepaalde melders niet dat doen wat ze zouden moeten.Ook hadden we twee melders omgedraaid en dat leverde dus ook een noodstop op.Die is dus opgelost Melder 2.09 net op de makkelijkst bereikbare plek op de baan geeft een storing.Terwijl er niets staat meld ie toch bezet.De railstaven komen tegen elkaar aan en geven dan een spookmelding.Dus die gaan we zaterdag er uit halen en een stukje er af dremelen.Er zal nog wel meer tevoorschijn komen gaan we maar even vanuit.Maar nu we ontdekt hebben dat we zo de zaak kunnen testen zetten we door totdat het rijden met spookmeldingen aan perfect gaat.

Zaterdag willen we ook proberen een paar locs te eiken.De resultaten zullen we dan posten.

Tot de volgende update ;)

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex Spookmeldingen.......
Kijk,

De heren zijn op in ontdekkingstocht in koploper. :thumbup:
Zonder twijfel kom je nog meer niet correcte dingen tegen in de database.Zoveel gegevens voer je niet foutloos in.
Ik had net een PBtje gestuurd of er nog vooruit gang was.

Groeten Robin
Re:Baan van Harald & Alex Spookmeldingen.......
Robin

De routes die we gemaakt hebben doen het goed.We hebben de route "tegen het verkeer in" ook uitgewerkt en dat gaat in principe goed.Alleen krijgen we nu van blok 14 naar 1 een deadlock.Als trein 1 blok 14 in rijdt zou trein 2 uit blok 3 niet mogen vertrekken omdat blok 1 enkelsporig is zoals je weet.Nu gebeurd dat wel en dan blijft trein 2 op het einde van blok 1 staan en trein 1 net voor de wissel van blok 1 aan het einde van blok 14 staan en kan je geen kant meer op.Nu proberen we dat met de functie voorkom deadlock op te lossen.Of dat gelukt is weten we nog niet omdat melder 2.09 eerst gerepareerd dient te worden.

Ook hebben we een probleem op de kruiswissel.Hier hebben we al een paar ongelukken gehad omdat de trein over de wissel rijdt dan blijft staan voor het volgende blok omdat het bezet is alleen staan dan de wagons nog over de kruiswissel en op de een of andere manier ziet koploper dat niet terwijl daar toch wel melders zitten en dan rijdt de volgende trein er tegen aan.Wat we daar aan moeten doen is me nog niet duidelijk.

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex Spookmeldingen.......
Je moet bij die route tegen het verkeer in misschien aangeven dat het om een stuk enkelsporig traject gaat dat 2 kanten op wordt bereden.
Heeft speciale instellingen.Details weet ik niet uit mijn hoofd.

Je kan die kruiswissel laten blokkeren (bezet houden) indien het voorgaande blok bezet blijft.
2e optie is een stopverbod van het blok tussen de slaapkamer en de overloop.De trein moet dan in het blok dat ie anders nog bezet houdt wachten, wat het voordeel heeft dat die kruiswissel vrij blijft.

Gr.Robin
Re:Baan van Harald & Alex Spookmeldingen.......
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:Baan van Harald & Alex Spookmeldingen.......
Hallo Harold en Alex,

doorrijden in cm's werkt alleen met geijkte locs, immers als Koploper de snelheid niet weet, kan er ook niet berekend worden hoeveel cm's de loc door moet rijden. Het doorrijden in seconden werkt wel bij rijden met decoderstappen.

met vriendelijke groet,

Walter
Re:Baan van Harald & Alex Spookmeldingen.......
Bedankt voor de tips  :thumbup:

We gaan het proberen en eens kijken of we weer wat resultaten kunnen boeken.

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex Spookmeldingen.......
Hebben jullie de route van blok 14 naar het station langs de locloods en over de brug ook al gemaakt?
En mogen alle treinen deze route rijden?
Dit is een oplossing voor je deadlock. Via de achterdeur naar binnen :D

Ik weet alleen niet of je nog steeds met vaste perron sporen voor vaste treinen werkt.Het achterste spoor is vanaf de brugkant natuurlijk niet bereikbaar.
Je moet natuurlijk ook variabel rijden anders kiest de trein geen andere route als blok 1 bezet is.

Het kan voor andere forumleden handig zijn weer eens een actueel baanplan te posten.(of de koploper lay-out)
Ik denk dat weinig mensen nu begrijpen hoe jullie baan in elkaar zit.Komt de tips niet ten goede natuurlijk  ;)

Groeten Robin
Re:Baan van Harald & Alex Spookmeldingen.......
Robin

Als we een alternatieve route instellen dus van blok 14 naar blok 12 dan komt ie inderdaad aan de verkeerde kant binnen.Omdat het stationsspoor daar niet lang genoeg is blokkeer je alles met lange treinen.Beter zou zijn als een trein in blok 3 of 4 staat en er een trein in blok 14 richting blok 1 wil de trein in blok 3 of 4 richting blok 1 niet mag vertrekken.Hoe dat nu in te stellen?

We zijn vanavond nog even met de kruiswissel aan het proberen geweest en nog twee melders bijgewerkt met de dremel.Wel krijgen we regelmatig een spookmelding op een meldernummer die in zijn geheel niet aangesloten is maar wel aangesloten is geweest.Misschien iets niet goed verwijderd in koploper?

We hebben even ge snagit zodat inderdaad iedereen kan zien wat we bedoelen.

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex Spookmeldingen.......
We zijn dus aan het ijken maar er duiken wat problemen op.De SBB Marklinnummer 3460 loopt op een gigantische hoge topsnelheid.Als je gaat ijken en je wilt vanaf stap 14 beginnen is de eerst gemeten snelheid al 300 km per uur  :? We hebben de optrek en remvertraging er met het programmeer spoor wel uit weten te krijgen maar de topsnelheid laat zich niet naar beneden brengen.Wie kan ons daar helpen?

Dan nog een probleem met een BR220/221 V200.Die laat zich op he programmeerspoor niet in de stand zetten dat je de er iets aan kan veranderen.De lampen van de loc gaan niet knipperen?Bij de SBB deed hij dat wel dus het programmeerspoor doet het wel.

Graag jullie hulp.  :?

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex Ijken locs en natuurlijk vragen.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Baan van Harald & Alex Ijken locs en natuurlijk vragen.
Ik weet niet met welke centralle jullie werken, maar marklin MFX loc's kun je het beste aanpassen met een marklin centralle, de rest is meestal te doen met de Ecos of dergelijke.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Baan van Harald & Alex Ijken locs en natuurlijk vragen.
Citaat van: degeluidsman op zaterdag 25 juni 2011, 21:59:08
Ik weet niet met welke centralle jullie werken, maar marklin MFX loc's kun je het beste aanpassen met een marklin centralle, de rest is meestal te doen met de Ecos of dergelijke.


Mvg,

Peter / degeluidsman.

Hoi Peter.

Programmeerspoor is aangesloten op een Marklin 6021.

We hebben nog een paar vragen waar we niet aan uit komen.Het zullen instellingsproblemen in koploper zijn maar we krijgen het niet gevonden.Als je op de screenprint kijkt zie je op pagina 2 kijkt dan zie je links onder een kruiswissel zitten.Die blijft bezet zelfs als er niets op staat en moet dan iedere keer  handmatig vrij gezet worden.

Dan hebben we een route uitgezet waarin achteruit vanuit blok 111 naar 102 gereden wordt.Dit werkte eerst prima en ook niks daarin veranderd alleen hebben we er nu wat extra wagons aan gehangen en nu zou die dus achteruit ook een stukje in blok 145 moeten om daarna met de voorkant over de wissel te rijden en daarna keren en via blok 107 te vertrekken maar zodra de eerste wagon op de laatste melder komt van 102 en dus over de wissel moet  stopt ie met achteruitrijden en voorkant staat nog richting stootblok.

Een paar wagons er weer af is het makkelijkste maar er moet toch een oplossing voor zijn?

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex Ijken locs en natuurlijk vragen.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Baan van Harald & Alex Ijken locs en natuurlijk vragen.
Citaat van: harald en alex op zondag 26 juni 2011, 09:37:59
Citaat van: degeluidsman op zaterdag 25 juni 2011, 21:59:08
Ik weet niet met welke centralle jullie werken, maar marklin MFX loc's kun je het beste aanpassen met een marklin centralle, de rest is meestal te doen met de Ecos of dergelijke.


Mvg,

Peter / degeluidsman.

Hoi Peter.

Programmeerspoor is aangesloten op een Marklin 6021.

We hebben nog een paar vragen waar we niet aan uit komen.Het zullen instellingsproblemen in koploper zijn maar we krijgen het niet gevonden.Als je op de screenprint kijkt zie je op pagina 2 kijkt dan zie je links onder een kruiswissel zitten.Die blijft bezet zelfs als er niets op staat en moet dan iedere keer  handmatig vrij gezet worden.

Dan hebben we een route uitgezet waarin achteruit vanuit blok 111 naar 102 gereden wordt.Dit werkte eerst prima en ook niks daarin veranderd alleen hebben we er nu wat extra wagons aan gehangen en nu zou die dus achteruit ook een stukje in blok 145 moeten om daarna met de voorkant over de wissel te rijden en daarna keren en via blok 107 te vertrekken maar zodra de eerste wagon op de laatste melder komt van 102 en dus over de wissel moet  stopt ie met achteruitrijden en voorkant staat nog richting stootblok.

Een paar wagons er weer af is het makkelijkste maar er moet toch een oplossing voor zijn?

Harald & Alex

Bij onderhouden baanontwerp, kun je boven de tekening op onderhouden wisselstraten drukken, er opend dan een tooltje waarmee je aankunt geven hoe een bepaalde lijn moet lopen.

Voorbeeld, bovenin geef je aan van welk blok naar blok gereden word.
Dit is een gele lijn, alles wat ertussen zit dus wissels dienen ook geel gekleurd te zijn door erop te knikken wordt het geel.

Tussen de geselecteerde blokken moet dus een gele lijn ontstaan zonder onderbrekingen.

Dan de tweede vraag,

Hier ben ik niet 100% in thuis maar ik doe een poging, ik begrijp dat de trein langer is dan het blok en niet vergenoeg doorrijd zodat een geldeelte nog op de wisselstaat.

Als de loc's geijkt zijn kun je doorrijden in cm. misschien gebruiken je geeft dan aan in aanvullende blokgegevens hoeveel cm. een loc door moet rijden als hij op de stopmelder komt.

Ik hoop dat jullie hier iets mee kunnen.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Baan van Harald & Alex Ijken locs en natuurlijk vragen.
Hoi Peter

Gaan we direct even proberen boven.Bedankt alvast.We zaten nog te bedenken dat blok 145 niet ingesteld is voor twee richting verkeer.Zou dat ook nog een oorzaak kunnen zijn?

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex Ijken locs en natuurlijk vragen.
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:Baan van Harald & Alex Ijken locs en natuurlijk vragen.
Hallo Harald en Alex,

een antwoord van mij heb je gekregen via het Koploperforum. Er moet absoluut nog een hoop gebeuren aan je database voordat het betrouwbaar gaat werken, een advies begin simpel voordat je door de bomen het bos niet meer ziet.

met vriendelijke groet,

Walter
Re:Baan van Harald & Alex Ijken locs en natuurlijk vragen.
Hoi Walter

Dat is inderdaad waar er moet nog een hoop gebeuren.We hebben een tijdje met de vaste routes met alleen maar locs gereden en dat ging redelijk.Dus we dachten dat we al aardig ver waren.Nu we echter de wagons er achter gehangen hebben en die sleep is dus langer als bepaalde blokken lopen we weer tegen problemen aan.Maar met wat hulp zullen we er toch wel gaan komen hopen we.

Zolang dat je er maar lol in hebt en er langzaam maar zeker verder in komt vinden we het best  :D

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex Spookmeldingen.......
Citaat van: harald en alex op zaterdag 25 juni 2011, 15:49:52

We zijn dus aan het ijken maar er duiken wat problemen op.De SBB Marklinnummer 3460 loopt op een gigantische hoge topsnelheid.Als je gaat ijken en je wilt vanaf stap 14 beginnen is de eerst gemeten snelheid al 300 km per uur  :? We hebben de optrek en remvertraging er met het programmeer spoor wel uit weten te krijgen maar de topsnelheid laat zich niet naar beneden brengen.Wie kan ons daar helpen?


Ik denk dat er een Delta decoder in zit. Die valt niet af te stellen. Beter is een echte decoder te monteren, Delta decoders verliezen hun rijrichting en hebben geen cruise control (lastregeling). Je kunt ijken wat je wilt echter bij belasting of op een helling zal de lok langzamer gaan rijden.

Gr, Ben.
Re:Baan van Harald & Alex Ijken locs en natuurlijk vragen.
Hallo Ben

We zullen er binnenkort wel eens een foto van maken hoe ie er van binnen uit ziet.Volgens mij is het geen deltadecoder.Ik zie alvast geen dipswitches zitten die wij in de andere deltalocomotieven wel hebben.Wat wel raar is dat er in het boekje staat dat er een potentiometer moet zittten die je terug kan draaien voor de snelheid maar die zit er ook niet in.   :? Er zitten twee prints in.Misschien al een keer omgebouwd?

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex Ijken locs en natuurlijk vragen.
Hallo,

Ik heb vandaag nog even naar jullie koploperfile gekeken.
Dus kijk even in je digitale brievenbus.
Ik ben wel benieuwd naar de binnenkant van die loc.
Mocht je een nummer tegenkomen op die decoder zet het er dan even bij aub.

Groeten Robin
Re:Baan van Harald & Alex Ijken locs en natuurlijk vragen.
Leuk, om jullie zo te volgen met Koploper. Ik was destijds aan Rocrail begonnen maar ben nu wel steeds meer benieuwd aangezien bijna het hele forum hier met Koploper schijnt te werken.
Helaas is mijn baan nog niet zover dat ik al helemaal rond kan rijden, maar als het zover is ga ik beide programma's flink aan de tand voelen.
Groeten Jake
Re:Baan van Harald & Alex Ijken locs en natuurlijk vragen.
Jake,

Je kan een eind komen in de demo/simulatie stand van koploper.
Ik had hier vanmiddag 11 locs rondrijden op een beeldscherm.
Je kunt je baan dus al proberen voor die af is :D :D
Ik kreeg zelfs spookmeldingen door verkeerd ingevulde data. :(
Hopelijk gaat het in Breda straks net zo goed,zo niet beter.

Groeten Robin
Re:Baan van Harald & Alex Ijken locs en natuurlijk vragen.
We kunnen dus mededelen dat het een stuk beter ging.We hebben de vaste routes er allemaal uitgegooid en met hulp van Robin nog een stel aanpassingen gedaan.Vanmorgen eerst nog eens alle blokken nagelopen omdat we op het koploperforum nogal wat kritiek hadden gekregen dat er niet veel van deugde.We waren daar niet echt blij mee mede omdat er wel kritiek is maar niet echt een goeie zet in de juiste richting wordt gegeven.

Vandaag nog even in Houten inkopen gedaan om weer verder te kunnen om de baan te automatiseren.Wisselaandrijvingen en wat extra rails.Er sneuvelt nog wel eens een stuk rails bij het verwijderen om er melders van te kunnen maken  :( Ook nog twee infowagons van DB cargo meegenomen.Lijkt wel een personenrijtuig maar dan helemaal dicht aan de zijkanten.Wel iets aparts.Zullen we morgen even weer een foto van maken.

Robin was ook op de beurs en die wilde dan nog wel eens kijken naar de "puinhoop"die we van koploper gemaakt hadden dus vanmiddag  eens laten rijden en goede resultaten geboekt.Met 5 locs en sleep tegelijk gereden en dat ging op een paar onstsporingen na goed.We gaan maar eens wat kortkoppelingen vervangen.Die gaan niet goed samen met R1 bochten  :thumbdown:

Morgen dus weer een deel van de baan voorzien van melders en wisselaandrijvingen en dit deel weer in koploper aanpassen.

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex Vooruitgang!
Hallo,

Eindelijk hebben we eens flink vooruitgang geboek in de koploperinstellingen.
De basis gegevens kloppen nu. Ook enkele deadlocks zijn opgelost.
Veel rondrijden dan wordt het remmen ook nog wel wat.

Als je binnenkort de bovenbaan aanpakt komt het eind van de verbouwing in zicht.
Ik moet zeggen jullie doen het een stuk rapper dan ik had verwacht.

We zijn helemaal vergeten naar de mogelijkheden van dat bovenste station te kijken.
Dat moet voor de volgende keer dan maar op de agenda.

Was voor mij ook een interessante middag.
Veel geleerd over de instelmogelijkheden van koploper.
Als iemand weet hoe je een alternatieve stopplaats uit een blok verwijdert. We houden ons aanbevolen voor een handigere manier als "het blok verwijderen". Zou een hoop invul werk schelen.

Groeten Robin
Re:Baan van Harald & Alex Vooruitgang!
Robin

En je bent weer vergeten fotos te maken  :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Dat station op het tweede niveau veel mogelijkheden heb je niet omdat je niet echt veel ruimte hebt.We zullen onze gedachten er ook eens over laten gaan.In ieder geval de engelse wissel verder naar achteren plaatsen zodat er meer ruimte is voor de station sporen.

Er wordt hier toch in de huidige situatie hier nog niet gereden dus het hele stuk kan op de schop  zonder problemen.Eigenlijk zouden de sporen wat verder uit elkaar moeten zodat er een breder perron tussen past maar dat zal wel moeilijk worden.Morgen en anders volgende week maar eens kijken  ;)

Harald & Alex

Re:Baan van Harald & Alex Vooruitgang!
Citaat van: Hero op zaterdag 02 juli 2011, 22:08:12

Als iemand weet hoe je een alternatieve stopplaats uit een blok verwijdert. We houden ons aanbevolen voor een handigere manier als "het blok verwijderen". Zou een hoop invul werk schelen.


Robin,

Dit doe je door de treinlengte "0 cm" te maken:



Gr, Ben.
Re:Baan van Harald & Alex Vooruitgang!
Hallo Ben

Weer wat geleerd en zo simpel als je het maar weet bedankt!Ik heb ook nog een vraag:Het "Leer remmen" proces.Nu rijdt een trein een blok binnen en vertraagd dan en dan lijkt het net of de trein op zoek is naar de stopmelder.Heeft ie die gevonden dan rijdt ie als het volgende blok vrij is weer op een hogere snelheid verder.Dit gebeurd dan in een blok wat misschien wel een meter of 8 lang is.Dit lijkt een beetje raar.Dit is in een deel van de baan waar we nog de resterende melders moeten maken.

De blokken zijn al wel getekend maar de vinkjes in eigenschappen blok bij "richting" waar je het opvolgende blok(ken) moet opgeven staan nog uit omdat deze blokken nog niet zijn gerealiseerd en aangesloten.Ziet koploper dit toch en weet ie er niet mee om te gaan of is dat toch in het leer remmen proces?Overigens waar kan je zien dat het remmen proces voltooid is of is dat gevoelsmatig?We hadden bij logging iets gevonden maar of dat daar dan een melding komt als het zover is?

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex Vooruitgang!
Citaat van: harald en alex op zondag 03 juli 2011, 07:04:07

Ik heb ook nog een vraag:Het "Leer remmen" proces.Nu rijdt een trein een blok binnen en vertraagd dan en dan lijkt het net of de trein op zoek is naar de stopmelder.Heeft ie die gevonden dan rijdt ie als het volgende blok vrij is weer op een hogere snelheid verder.Dit gebeurd dan in een blok wat misschien wel een meter of 8 lang is.Dit lijkt een beetje raar.Dit is in een deel van de baan waar we nog de resterende melders moeten maken.


Ik heb je database van 30 juni voor m'n neus. Over welk blok heb je het? In een blok in de vrije baan wordt nooit gestopt als een volgend blok vrij is. Een trein zal normaal dan ook niet op een lage snelheid gaan rijden.

Een blok van 8 mtr kan uiteraard wel maar als je maar 2 melders hebt daarin waarvan de eerste aan het begin van dit blok ligt krijg je het effect dat indien er GEEN volgend blok vrij is de trein bij binnenkomst van het blok op minimum snelheid gaat rijden. En dat duurt bij een 8 mtr. blok wel erg lang. :D

Citaat van: harald en alex op zondag 03 juli 2011, 07:04:07

De blokken zijn al wel getekend maar de vinkjes in eigenschappen blok bij "richting" waar je het opvolgende blok(ken) moet opgeven staan nog uit omdat deze blokken nog niet zijn gerealiseerd en aangesloten.Ziet koploper dit toch en weet ie er niet mee om te gaan of is dat toch in het leer remmen proces?Overigens waar kan je zien dat het remmen proces voltooid is of is dat gevoelsmatig?We hadden bij logging iets gevonden maar of dat daar dan een melding komt als het zover is?


Als een trein in een blok komt en er is geen volgend blok gedefinieerd dan stopt de boel eenvoudigweg: er is geen nieuwe rijweg mogelijk. Zolang je baan niet klaar is kun je dit beter voorkomen door een blok de status handmatig "bezet" te geven. Het blok zal dan nooit gereserveerd worden.

In de communicatielogging kun je het leren remmen per blok en per trein volgen. Zolang er geleerd en gecorrigeerd wordt is dit te zien. Als 3x is geremd zonder correctie dan is het leren voltooid.

Het leren remmen proces is complex in die zin dat het heel erg afhangt van bloklengtes, max., gem., en min. snelheden en ingestelde massa simulatie per trein.

Gr, Ben.
Re:Baan van Harald & Alex Vooruitgang!
Bedankt Ben. We zaten te zoeken om het invulwerk te verwijderen,maar uitschakelen met een lengte van nul 0 is de werkende manier dus. Zo snel niet aan gedacht. We hadden de waarde juist vergroot,zonder resultaat uiteraard.

Ben die lagere snelheid had ook nog iets te maken met bezetmeldingen door wat eigenwijze bezetmelders die de doorgang verstoorden.Zijn nu bijgewerkt en werken betrouwbaard.
Je ziet na een noodstop de treinen ook naar de eerstvolgende melder kruipen en als die bereikt is trekken ze op naar de bloksnelheid.Helaas gisteren nogal wat rijtuigen verloren tijdens de rijsessie.Met als resultaat spookmeldingen.

Dat 8 meter blok wordt vandaag alweer 2 meter ingekort.Als alles volgens planning verloopt tenminste.
En gestaakt wordt er nooit daar in Breda.Misschien biedt een virtuele melder na een meter of 5 wel uitkomst ;)

@ Harald Je moet dus even een paar blokken handmatig blokkeren.(ook die volle opstelblokken )
Is op zich logisch alleen nog niet gedaan/aan gedacht.Overvloed aan mogelijkheden dus.
Geef gelijk even een maximale stoptijd aan blok 144.( sec of 20? Dan blijf je wel de suggestie van een schaduwstation houden zonder dat het te veel tijd kost.) Dan zou het wat beter door moeten rijden.

Groeten Robin
Re:Baan van Harald & Alex Vooruitgang!
Citaat van: harald en alex op zaterdag 02 juli 2011, 22:33:36
Robin

En je bent weer vergeten fotos te maken  :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:


Sommige tradities moet je in ere houden >:-D >:-D

Citaat van: harald en alex op zaterdag 02 juli 2011, 22:33:36

Dat station op het tweede niveau veel mogelijkheden heb je niet omdat je niet echt veel ruimte hebt.We zullen onze gedachten er ook eens over laten gaan.In ieder geval de engelse wissel verder naar achteren plaatsen zodat er meer ruimte is voor de station sporen.

Er wordt hier toch in de huidige situatie hier nog niet gereden dus het hele stuk kan op de schop  zonder problemen.Eigenlijk zouden de sporen wat verder uit elkaar moeten zodat er een breder perron tussen past maar dat zal wel moeilijk worden.Morgen en anders volgende week maar eens kijken  ;)

Harald & Alex



Voor de verbreding met een klein passtukje moet toch wel ruimte zijn?
Misschien is het wel mogelijk het middelste spoor iets naar voren te halen.Zodat je tussen de andere 2 sporen iets meer ruimte krijgt.kun je een perron buiten de sporen maken en een breder eilandperron tussen de twee andere sporen. Foto's van dit station zijn echter zeer zeldzaam  O:-D
Ik heb hier wel een ideetje voor maar moet  eerst het omliggende landschap eens zien voor ik dit kan uitwerken en delen.

Gr.Robin
Re:Baan van Harald & Alex Vooruitgang!
Citaat van: Hero op zondag 03 juli 2011, 11:28:21

Dat 8 meter blok wordt vandaag alweer 2 meter ingekort.Als alles volgens planning verloopt tenminste.
En gestaakt wordt er nooit daar in Breda.Misschien biedt een virtuele melder na een meter of 5 wel uitkomst ;)


Dat kan ook. Maar zet 'm dan als 1e dan komt het niet zo nauw.
Re:Baan van Harald & Alex Vooruitgang!
Hallo

Vandaag dus weer een dag aan het meldergebeuren gewijd.Wederom ervaren dat als je een al bestaande baan hebt je dan gewoon meer werk hebt met het afbreken en toegankelijk maken dan  knippen en de draad er even aan solderen.Een hele dag voor een stukje van een meter of 2 is toch wel veel maar het zit er weer in.Er is wel een muur gesneuveld en nu hangt de berg er wel een beetje onnatuurlijk bij.(Zie foto)Wel lopen de rails nu netter.Het lag voor deze operatie aardig dichter op elkaar en om problemen met elkaar in de bocht tegen komende treinen te voorkomen dit maar direct aangepast..

Volgende week is de keerlus aan de beurt.Lijkt simpel maar hij zit verstopt onder een berg van 1.5 meter hoog en dat maakt het dan wel weer lastig.Als ie er zaterdagavond maar in zit..........

Oh ja en nog een veraf foto van de 2 nieuwe wagons.Moet nog een goed gelijkende loc voor dit past niet echt.Het is veraf want had er de puf niet voor om er weer voor op de knieen onder de baan door te kruipen.  :)

Eerste foto hoe het was voordat de sloop ploeg wakker was vanmorgen en hoe het er dan nu uit ziet.

Harald & Alex 
Re:Baan van Harald & Alex Vooruitgang!
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:Baan van Harald & Alex Vooruitgang!
Wouw de slopers zijn wel aardig tekeer gegaan >:-D

Laat de verbouwers maar snel komen.

Groet,

Ronald
Re:Baan van Harald & Alex Vooruitgang!
Ronald.

Die komen als de keerlus zijn melders heeft.Het grote probleem is dat je staand niet bij deze sporen kan komen.Je moet dus op de baan zelf gaan zitten en dan kan je er goed bij.Dus om nu weer op beginnen te bouwen en  straks weer kapot te zien gaan is ook zonde.

Ben

Sorry voor de late reactie.De database is ondertussen al weer in veranderd dus die je hebt is al niet meer actueel.Het gaat dus om blok 136 alleen strekt die zich dus uit over blokken 136 135 151 131 132 die allemaal nog niet met melders voorzien zijn.Op dit moment rijdt het wel maar is het rijgedrag vreemd.Zoals gezegd hopen we volgende week zaterdag een heel eind te zijn zodat de koplopertekening met de werkelijkheid overeen komt.

Robin

Ik heb even snel een foto van het bovenste station gemaakt maar weet niet of je er echt iets van kan herkennen.Zonder kap en breekwerk om meer ruimte te maken kom je niet ver denk ik.Misschien moet het stationsgebouw naar de andere kant van de rails en dan kan je weer wat richting bergwand opschuiven?

Let overigens niet op de gebouwen op de voorgrond.........Die horen dus op het stuk waar we vandaag bezig zijn geweest en moeten nog terug op hun plek  ;)

Harald en Alex
Re:Baan van Harald & Alex Vooruitgang!
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:Baan van Harald & Alex Vooruitgang!
Hoi Harald & Alex,

Bekend station. Staat wel scheef is er een grondverschuiving geweest?? >:-D >:-D

Succes met aansluiten van de bezetmelders.

Groet,

Ronald
Re:Baan van Harald & Alex Vooruitgang!
Ik herken de situatie van voor de aardbeving nog net. :D

Die 2 bochten onder op de foto, is dat een s bocht van 2 maal 24130 ?

Ik zal dinsdag eens even wat in Wintrack gaan experimenteren of we dat spoor om kunnen leggen.

Je was van plan dat stukje spoor met stootblok op te heffen toch?
Dan schuif ik alle wissels naar links op zodat we perron lengte krijgen.

Groeten, Robin

kleine aanvulling : heb je ook nog een plaatje vanuit het stations gebied richting keerlus ?
Re:Baan van Harald & Alex Vooruitgang!
Robin

Ik kreeg ook nog een ingeving.Heb je een PB gestuurd.De wissels voor dat idee heb ik nog liggen.Wat ook nog een nadeel is als we het station naar de andere kant zetten we niet meer wegkomen met de sporen die oversteken naar de andere kant.Heb ook al gedacht om die weg te laten?

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex Vooruitgang!
Het station hoeft niet naar de andere kant.
Je moet gewoon het middelste spoor wat naar achteren leggen.(achterste 2 sporen dichter op elkaar)
Dat kan op 2 manieren : met een slanke wissel afstand wordt dan 57mm of 64mm.
                                    Smokkelen met een bocht wissel zie foto in Jenny's mailbox


Ik zal beide opties morgen even in Wintrack proberen te zetten.

Groeten Robin
Re:Baan van Harald & Alex Vooruitgang!
Robin

Vraag me af of het wel iets gaat lijken als je 3 sporen hebt en je gaat de middelste verschuiven.Je zou dan echt al een spoorbreedte moeten kunnen opschuiven anders is het net of het noodgedwongen of slecht is gelegd.Denk dat we de afstand maar zo houden.Dat scheelt ook weer een hoop sloopwerk.

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex Vooruitgang!
Tja dat lees ik dan weer nadat ik je een mail heb gestuurd. :(
Het loopt het mooist als je de afstanden laat zoals ze zijn.
Re:Baan van Harald & Alex Vooruitgang!
Hallo

Gisteren hebben we weer een deel van de baan van melders voorzien en aangesloten.Nu kan er op het bovenste deel ten dele automatisch gereden worden.Ook hebben we het station aangepast zoals we in gedachten hadden.Hier moeten ook nog een hoop melders in en de wisselaandrijvingen.

Vandaag komt Dirk van het koploperforum bij ons op bezoek en ook Robin hopen we zodat we weer een stuk wijzer worden.De "recensies" van het koploperforum over onze database waren toch niet om over naar huis te schrijven en daar hopen we vandaag dan ook een grote stappen in te kunnen maken.Dus zo maar weer naar zolder de boel opruimen en de baan nog schoon te maken zodat het stof van gisteren van de baan te halen zodat de zaak goed rijdt straks.

Lijkt wel werk zo een modelbaan  :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Als we de kans nog krijgen maken we nog even een foto van de aanpassingen in de stationssporen op het bovenste niveau.

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex Vooruitgang!
Dirk is geweest en Robin helaas niet.

Toch wel mooi dat ook Dirk geen fouten in de database kon ontdekken.Dat er her en der nog wel wat zaken zijn die nog uitgewerkt moeten worden om bepaalde zaken te voorkomen of verbeteren is duidelijk maar waar we een beetje bang voor waren dat de helft van de dag bezig zouden zijn om van alles en nog wat te corrigeren veel dus 100% mee  B) B)

Wel is er uit gekomen dat we met de locs aan de gang moeten.Er schieten locs te ver door wat voor problemen zorgt en ook het oog wil wat en daar hoort dan niet mooi optrekken en remmen ook bij en dat is nog wel ver te zoeken.We gaan dit nu loc voor loc aanpakken net zo lang totdat we dat goed voor elkaar hebben.

Dus was een gezellige middag en we zijn dus veel wijzer geworden over de werking van koploper.We willen dan Dirk ook bedanken voor zijn komst en de aanpassingen die toch positieve gevolgen hebben voor het geheel.

Ook nog even een foto gemaakt van het idee wat we nu hebben voor het station op net bovenste niveau.De rails liggen nu nog los en niet super recht maar er moeten nog melders en aandrijvingen in gemonteerd worden.Ook het opstelspoor wordt denk ik een kiepspoor als we er op gaan rijden maar dat zullen we binnenkort op orde maken.Nu zweeft de zaak half in de lucht  :thumbdown:

Harald & Alex

Re:Baan van Harald & Alex Vooruitgang!
Hallo,

Ik ben weer wakker. Zit aan mijn ontbijt en dacht ik zal eens kijken wat ze allemaal hebben aangepast. :)
De schade viel mee dus.
Sorry dat het niet lukte.Ik moest mee terug naar de zaak om de deur te openen voor de inhuur trucker.
Het liep vannacht een beetje uit.En door de rusttijden konden we niet eerder weg.Dus mijn hele zondag verpest.
(met dank aan een bezopen BMW rijder die verkeerd geparkeerd stond en zijn auto niet weg wilde halen. >:-D)

Hoelang zijn  die stationssporen nu ? Het ziet er uit dat het een flinke lengte is.
Opstelspoortje is ook wel grappig zo.
Op de foto lijkt het dat je toch nog moest slopen. Is dat zo of viel de schade mee.

Groeten Robin
Re:Baan van Harald & Alex Vooruitgang!
Hoi jongens,

Zo julie hebben de laatste tijd niet stil gezeten. Aardige verbouwing zo aan de baan.
Veel bouw plezier gewenst.

Grt Johan
Re:Baan van Harald & Alex Vooruitgang!
Hallo

Station sporen zijn 1.85 meter dus de SBB de langste trein die we hebben kan makkelijk volledig in het blok.Dit is dan het rechte stuk alleen.We hebben nu in 1x zo een groot stuk gesloopt dat we wel even zoet zijn om dat allemaal weer op te bouwen.Wel komt nu gelukkig het einde van de melders-aandrijvingen in zicht.Het gaat nu nog om het stuk op de foto en de drie bochtwissels die je niet ziet.Dan is de hele maaiveld en niveau 1 geautomatiseerd en klaar voor koploper.We zullen blij zijn dat we deze fase dan gehad hebben.Elk weekend draden solderen en melders aansluiten is ook niet het leukste aspect van deze hobby  :mrgreen:

Dan komt er nog een schaduwstation maar daar heb je dan al dat breekwerk niet van en ondanks dat ie onder de bestaande baan moet komen kun je er relatief goed bij.Alleen nog een goed plan ervoor dat is er nog niet  :? :?

Harald & Alex