Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Baan van Harald & Alex Göschenen Renovatie overloop

Gestart door Harald en Alex zaterdag 25 december 2010, 16:40:31

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Baan van Harald & Alex Vraag over afwerking spiraal.
Robin

We hebben dat met het omhoog lopende traject inderdaad de eerste bocht in R1 moeten maken en de rest in R2.We hebben er nog een 24188 tussen gezet om wat meer lengte te krijgen.Wel is daardoor een deel van de achterkant van de berg gesneuveld.De opgaande dubbele spiraal zat in de weg om rechtdoor te kunnen gaan dus nu slingert de aanloop naar niveau 1 onder de twee sporen door.Anders was er geen oplossing voor.Wel is het zo dat de aanloop dus langer wordt anders ga je gewoon te steil omhoog.Dus 1 spoor blijft op het maaiveld en loopt er achter langs en de voorste begint dan omhoog te lopen al in de slinger.

Je ziet het zondag wel even.We moeten ook nog even zien of het elkaar niet gaat raken want veel ruimte tussen de twee sporen is er niet  >:-D

Op de overloop zit inderdaad de laatste twee melders aangesloten en dan zijn er nog maar twee over ipv 4 :oops:

Harald & Alex

Re:Baan van Harald & Alex Vraag over afwerking spiraal.
Ik zal zondag een telraam voor je meenemen.  >:-D ;)

Dat het binnenste spoor al iets stijgt zie ik al voor me. Anders kan je niet over de dalende sporen heen.

Pas wel een beetje op met S bochten. Zeker op verborgen plaatsen,daar wil nog weleens een trein uit de bocht vliegen. Indien de ruimte het toelaat een klein recht stukje ertussen plannen.(of met een halve bocht zodat de overgang minder scherp wordt.)

Ik denk dat ik de halve dag onder andere delen van de baan bezig ben met een soldeerbout.Laatste keer dat ik er was leek het wel een oerwoud zoveel draden dat er zijn voorbereid. :thumbup:

Robin

edit  Ik zie net op een foto op de vorige pagina dat het rechte stuk al in de S bocht is verwerkt.
Onnodige waarschuwing dus.
Re:Baan van Harald & Alex Vraag over afwerking spiraal.
Ik zie door de draden het bos niet meer  :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Voordat je zondag komt hopen we alles geknipt en bedraad te hebben zodat je alleen de boel nog aan elkaar hoeft te knopen. ;) ;)

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex Vraag over afwerking spiraal.
 :idea: Meet je ze ook nog even door op kortsluiting. :D
Re:Baan van Harald & Alex Vraag over afwerking spiraal.
Citaat van: Hero op vrijdag 13 mei 2011, 22:31:48
:idea: Meet je ze ook nog even door op kortsluiting. :D

neem je multimeter even mee aub.Die van Harald mag niet meer prive gebruikt worden en die van mij is bij de laatste autoreparatie kaduuk gegaan. :evil:

Maar ik begin wel wat meer vertrouwen in mijn soldeerkunsten te krijgen :mrgreen: :mrgreen:

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex Vraag over afwerking spiraal.
Alex,

Het gaat niet alleen om het solderen ,maar gewoon dat druppie lijm wat er hopelijk ook op is gespoten.
Werkt als een trekontlasting voor die lipjes die veel te dicht bij elkaar zitten.

Ik heb een grotere koffer gepakt en hij ligt erbij hoor.

Groetjes Robin
Re:Baan van Harald & Alex Vraag over afwerking spiraal.
Het lijmpistool wordt goed gebruikt ;) ;)

Ik zit nu nog wel te denken:In de tunnel ricting het station zitten de twee wissels voor de aftakkingen naar de spiraal.Direct achter de wissels moeten melders komen.Moet er dan op de plek waar ze uit de tunnel komen ook weer melders?Dat is maar 2 hooguit drie rechte stukken?

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex Vraag over afwerking spiraal.
Ik ben even verdwaald. Welke tunnel? Op nivo 1? Of bedoel je dat stuk achterlangs?

Citaat van: harald en alex op vrijdag 13 mei 2011, 22:53:42
.Direct achter de wissels moeten melders komen.Moet er dan op de plek waar ze uit de tunnel komen ook weer melders?Dat is maar 2 hooguit drie rechte stukken?

Harald & Alex

Volgt na die 3 rechte stukken een nieuwe wissel of zijn we dan in het station aangekomen?


Ik heb jarenlang mijn (vakantie)geld verdient met alleen een lijmpistool en een soldeerbout.
Denk dat de gefabriceerde items nog steeds gebruikt worden.
Re:Baan van Harald & Alex Vraag over afwerking spiraal.
Na die drie stukken rijdt je voor het station langs.Dus de tunnel in het midden van de de baan waar de brug tussen zit aan de linkerkant dus.

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex Vraag over afwerking spiraal.
Hallo Alex,

Je bedoelt het stuk wat vroeger de ramp omhoog was? Maar dan het stukje net na het station

Je kunt dat stuk dan zien als een grote wissel straat tussen verschillende blokken.
Een soort driehoek met aan een zijde enkel spoor en de andere kant dubbel spoor.Gevolgd door een stel overloop wissels.Die liggen nu midden op die brug als ik me niet vergis.Is het een idee die op te schuiven richting dat station? (Ik weet hoe dol je op breek werk bent :D :D)

Maar ik kan me voorstellen dat je dat ook wil kunnen stoppen op die brug.Als er een trein uit je station vertrekt.
Dan  moeten er toch een paar melders in.

Bel me straks even anders.Het is een stuk makkelijker telefonisch af te handelen.

Groeten, Robin
Re:Baan van Harald & Alex Vraag over afwerking spiraal.
De spiraal is af  B) B) B)

Vandaag het enkelsporige trace van 0 naar niveau 1 gemaakt.Vanmorgen geprobeerd in Breda R2 bochten te vinden maar dat is moeilijker als het lijkt.Bij trein 2000 nog 7 en bij Spoorbrug nog 6 te vinden  >:-D .Waren besteld maar geen idee wanneer ze binnen kwamen volgens deze leveranciers.  :?

Dus R2 loos verder.Hout is er gelukkig wel in overvloed in Breda en draadeinden ook dus daar vandaag maar mee aan de gang.De resultaten zijn te zien op de fotos.Ik ben er vrij tevreden over.Hier en daar moet nog wel wat verstevigd worden en aangepast maar we doen dit voor het eerst en dan valt het me toch niet tegen.

Nu zijn we weer aan het melders maken zodat Robin morgen een mooi woud aan draden heeft om aan elkaar te knopen :mrgreen: :mrgreen:


Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex Spiraal is klaar!!!
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Baan van Harald & Alex Spiraal is klaar!!!
Beste Harald en Alex,

Als jullie toch in Brabant aan het rijden zijn, rij dan eens door naar Waalwijk, Wsum heeft ook nog wel wat liggen.

Groet, Anne W
Re:Baan van Harald & Alex Spiraal is klaar!!!
Ik ga bijna altijd naar Wsum Waalwijk en daar hebben ze altijd veel op voorraad, plus schappelijker prijzen dan 2000 :)

groeten Jake
Re:Baan van Harald & Alex Spiraal is klaar!!!
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:Baan van Harald & Alex Spiraal is klaar!!!
Hoi Harald en Alex.
Geweldig dat dit "hoogtepunt" op jullie baan nu bereikt is! B)
Natuurlijk heb je tijdens de bouw van je baan altijd vele hoogtepunten (helaas ook dieptepunten! :-() maar zo'n letterlijke als die van een railspiraal is natuurlijk altijd een bijzondere.

Ook wel erg fijn dat jullie in Robin ook een medestander hebben gevonden om de "eindjes aan elkaar te knopen". ;)

Veel succes en plezier met de verdere bouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Baan van Harald & Alex Spiraal is klaar!!!
Jake en Anne.

Bedankt voor de tip!Waalwijk is niet zo ver bij ons vandaan.We gaan daar binnenkort zeker eens een kijkje nemen.

Albert Jan.

Zonder Robin had er nog niet een enkele melder in de baan gezeten. :) We zijn ontzettend blij dat hij de tijd er voor neemt om ons hiermee te helpen.Ik heb meer plezier in het scenery gebeuren dan in het technische deel maar ben ondertussen wel in de overtuiging dat als het technische deel goed in orde is dat toch ook een hoop plezier geeft.

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex Spiraal is klaar!!!
Na drie dagen draden,melders en stroomkringen vandaag de eerste aanzet om de afgebroken delen te herstellen.Het station gedeelte begint bij het uitkomen van een tunnel maar daar liepen 4 sporen en nu 3 en verder uit elkaar zodat er straks ook wat bredere perrons tussen passen.

Dus moeten er drie tunnelpoorten komen.Nu leek ons het niet mooi om die in een vlakke muur te maken dus hebben ze 5 cm laten verspringen.Dat kost wel wat perron lengte maar lijkt wel beter denken  we.

Hier dan een fotootje van de houtconstructie.Uiteraard moeten er nog muren van klei voor gemaakt worden.Het begin is er in ieder geval.

Harald & Alex



Re:Baan van Harald & Alex Begin opbouw stationgedeelte.
Kijk de eerste bouwwerkzaamheden.

Kun je het achterste perron niet in de tunnel door laten lopen?
Achterste Portaal aan de linker kant recht maken en een smal perron ertussen leggen.

Ik maak hier nu ook vorderingen met de tekening.
Ik gebruik de koploper plattegrond nu voor het wintrack bestand.

Groeten Robin

Ps je bestelling is geplaatst.
Re:Baan van Harald & Alex Begin opbouw stationgedeelte.
Bedoeling is dat de perrons tot aan de tunnelmuren lopen en aan de andere zijde dan door de bocht.Toch maar besloten om er twee te maken.

Ondertussen het perron wat al aan het station zit een beton kleur te geven.Het hele station verhogen we een halve cm zodat het wat realistischer lijkt tov. de instaphoogte van de rijtuigen.Nu moesten de preisertjes een laddertje mee om aan boord te komen :mrgreen:

Een beetje bouwen ipv draden spaghetti is ook wel weer een keer leuk.

Bestelling zien we dan tegemoet.Kunnen de draden er op dezelfde volgorde aan en dan blijven de meldernummers hetzelfde?

Volgende week als het allemaal goed gaat gaan we onze eerste Zwitserse aanwinst halen.Fotos volgen  :) :)

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex Begin opbouw stationgedeelte.
Ik heb Jenny de opzet doorgestuurd.
Kleurtjes worden nog anders,maar ik heb geen zin meer. :(Het meeste staat er nu in.

De nummering blijft hetzelfde.Was een meevallertje :D

Door de zon op de foto valt dat perron een beetje weg.Vandaar dat ik hem niet had gezien.
Dat is waar ook de perrons lopen aan de andere kant de bocht om.

Groeten Robin
Re:Baan van Harald & Alex Begin opbouw stationgedeelte.
Zo zeg! Harald en Alex dat ziet er heel anders uit. In enen keer lijken jullie veel verder. Is het nog wel mogelijk achteraan makkelijk bij te komen.

groet,
Michiel
Re:Baan van Harald & Alex Begin opbouw stationgedeelte.
Michiel,

Ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat dat afhangt van je omschrijving van makkelijk.
Je eigen lenigheid is wel de doorslaggevende factor.Maar alles is bereikbaar.
Moet je alleen "even" de spiraal in. :D :D

Groeten, Robin
Re:Baan van Harald & Alex Begin opbouw stationgedeelte.
Michiel

Je kan er inderdaad van de achterkant wel bij en we willen de tunnelportalen uitneembaar maken.Dus gebeurd er iets dat je er bij moet dan er uit pakken en dan heb je een gat van 45 cm  x 12 cm dat moet toch groot genoeg zijn.

Ook is het zo wat makkelijker om de zaak af te werken dat je het op de keukentafel geheel klaar kan maken en dan zo er in schuiven.

Die perrons willen we dan op dezelfde wijze doen.Er komen geen overkappingen meer op.Eerder  vonden we dat wel leuk staan maar je ziet van bovenaf alleen die daken en voor de rest niets.

Robin

Die zon speelt je parten ;)

De perrons moeten er nog in.Dat gaat volgende week zaterdag gebeuren.In ieder geval de ruwbouw.Zoals gezegd zaterdag eerst de nieuwe aanwinst gaan halen en weet niet hoeveel tijd dat er dan nog overblijft om te bouwen.

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex Begin opbouw stationgedeelte.
Even het station weer op zijn plaats gezet op de verhoging.Het lijkt nu wel realistischer qua hoogte tot de opstap van een wagon.

Als we er nog de kans voor krijgen dan zagen we morgen het eerste perrondeel.Lengte zal door de bocht 1.5 meter zijn dus er zouden dan toch 6 lange wagons zodanig voor kunnen staan dat alle passagiers zonder uit de wagon te donderen normaal uit kunnen stappen. B) B)

Harald & Alex

Re:Baan van Harald & Alex Begin opbouw stationgedeelte.
Gisteren zijn we dan naar Waalwijk geweest naar Wsum.Ik moet zeggen hartelijke mensen die met je meedenken.Genoeg zaken op voorraad en we hebben dan ook nu alle R2 bochten om de spiraal af te maken.Dan rij je uit Waalwijk weg en blijkt dat de snelweg richting Breda afgesloten is. :twisted: :twisted:We moest naar Ome Dick om onze nieuwe aanwinsten te gaan halen en dat werd dus grotendeels een toeristische route.

Bij Ome Dick aangekomen zijn baan bewonderd en wat over de hobby gepraat de loc en wagons in ontvangst genomen.Leuk je eens een keer ontmoet te hebben Ome Dick en ik hoop dat je nog lang van je hobbys kan genieten!.

Daarna weer naar huis gereden om daar aangekomen direct de loc te proberen en hij rijdt prima B) B) B) B) Een mooi geheel met de 6 wagons erbij dus hartelijk dan daarvoor aan Ome Dick.Dan wil je dus een filmpje maken maar op de een of andere manier  lukt dat dus even niet. >:-D >:-D

Daar we vandaag naar Duitsland moeten zal het er vandaag ook niet van komen helaas.Wel jammer dat we vandaag niet verder kunnen maar je kan er ook niet continue mee bezig zijn.Vanavond misschien nog eens verder kijken.

Groeten

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex Nieuwe aanwinst!
Hallo Harald & Alex,

Indrukwekkend zo'n lange trein, mooie aankoop !
Schittende baan.

mvg Rene
Re:Baan van Harald & Alex Nieuwe aanwinst!
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:Baan van Harald & Alex Nieuwe aanwinst!
Hallo Harald en Alex.
Al is er dit keer geen bouw update, zo'n prachtige mooie trein combinatie is zeker het bekijken waard! B)
En bij zo'n rondrit door Nederland (en Duitsland?) levert vaak weer héél wat inspiratie voor allerlei onderwerpen op.

Tot de volgende update! ;)

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Baan van Harald & Alex Nieuwe aanwinst!
Al past hij niet in m'n tijdperk, ik vind hem wel ontzettend mooi! Hij rijdt mooi door jullie landschap!
Veel plezier ermee.
Groeten Jake
Re:Baan van Harald & Alex Nieuwe aanwinst!
wederom om bij te water tanden wat en mooi stel, en ja deze zomer zullen we vaker moeten om rijden omdat men aan de weg werkt. Ik weet nog goed vorig jaar ik was meer tijd kwijt aan het omrijden dan dat ik in Houten had kunnen rondlopen

gr Erik
Re:Baan van Harald & Alex Nieuwe aanwinst!
Bedankt voor de reacties. B) B) B)

Tijdperken storen we ons niet zo aan.Het is uiteraard wel mooi als alles perfect bij elkaar past.We hebben ook geen bovenleiding dus dit is al een grote stijlfout maar we willen toch graag kopen wat we leuk vinden en deze aanwinst is wel een heel mooi geheel.Dan de bovenleiding er maar even bij fantaseren :mrgreen: :mrgreen:

Volgende week komt de spiraal weer aan de beurt.Draadeinden inkorten stroomtoevoer en melders en de rails er in.Dan legen we eerst een keerlus onder de baan en dan toch eerst even weer boven de baan met het station verder.Nu ligt het er allemaal half afgemaakt in en dan heb je straks zoveel dingen die half klaar zijn dat het 1 grote bouwput lijkt.

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex Nieuwe aanwinst!
Hallo

Zoals gezegd ligt de rails nu in de spiraal en hebben we de stootrand aan de zijkant er op gezet zodat in het geval van een ontsporing de hele zaak niet naar beneden stort.De stootrand hebben we van lamellen die normaal voor de ramen hebt hangen gemaakt.1x middendoor gesneden en op de spiraal bevestigd aan de  binnen en buitenkant.Het is harstikke flexibel spul en ook mooi dun maar toch in gemonteerde staat stevig spul.

Na dus bijna een week onder de baan te hebben gelegen was het dus nu tijd om weer wat aan de bovenkant te doen.Het station op het maaiveld was in het geweld om de melders te maken en de wissels van aandrijvingen te voorzien helemaal gesneuveld.Ik was deze week vrij dus hebben we ons daar op geconcentreerd.Het is nog niet helemaal af er moet nog verlichting op en de perronoverkapping wat overigens maar een kleine overkapping wordt op beide perrons staat er nog niet op omdat hier ook nog verlichting in moet.Dan hebben we nog een hoop reizigers nodig om de boel wat levendiger te maken.

Hier een paar fotos van de gedane werkzaamheden.We zien graag jullie reacties.

Re:Baan van Harald & Alex Nieuwe aanwinst!
 Bij de spiraal liggen nogal wat draden los dat moet nog een keer gefatsoeneerd worden.Verder vervalt het enkelsporige tunnelingang want die heeft geen functie meer.

Nog een paar fotos.

Re:Baan van Harald & Alex Nieuwe aanwinst!
En nog een paar.

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex Nieuwe Update Spiraal & Station.
Vandaag het station nog een opbergruimte gegeven.Tussen de tunnels was nog een vrij stuk en om daar nu ook weer een bergwand van te maken dan wordt het ook wel saai allemaal.Nu kan er de nodige voorraden gereedschappen etc etc opgeborgen in wat vroeger een oude ondergrondse bunker is geweest.

Ook hier moeten er nog wat Preisers om de zaak wat levendiger te maken.

Harald & Alex



Re:Baan van Harald & Alex Nieuwe Update Spiraal & Station.
Dat is mooi aan het worden!
Groeten Jake
Re:Baan van Harald & Alex Nieuwe Update Spiraal & Station.
Harold, Alex,

dat zijn prachtige plaatjes van een mooie baan in wording :thumbup:

Orgineel en goed idee met die lamellen :)

Groetjes, John
Re:Baan van Harald & Alex Nieuwe Update Spiraal & Station.
Dank je voor de reacties.Die lamellen waren niet meer te gebruiken omdat waar je ze in haakt normaal die waren afgebroken.Zo kost het niks en ligt het ook niet meer in de weg  :mrgreen: :mrgreen:

Nu heb ik per ongeluk twee van de zelfde fotos gepost dat was niet de bedoeling........

Vandaag weer wat boompjes gehaald om de nieuwe enkelsporige tunnel wat aan te kleden'Dan nog de oude tunnel ingang wegwerken en dan kan het preiservolk volledig gebruik maken van het station.

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex Nieuwe Update Spiraal & Station.
Hallo Harold, Alex,

Mooi tunnel portaal, lijkt erg op die van mijn 8o, ziet er goed uit zo versprongen  :)

Gr Einte
Re:Baan van Harald & Alex Nieuwe Update Spiraal & Station.
Citaat van: Einte op vrijdag 10 juni 2011, 17:27:19
Hallo Harold, Alex,

Mooi tunnel portaal, lijkt erg op die van mijn 8o, ziet er goed uit zo versprongen  :)

Gr Einte

Einte

Dat verspringen en drie tunnel ingangen is een noodzakelijk kwaad om meer rijlengte in de stationsporen te krijgen.Nu liggen de wissels in de tunnel.We hadden ook liever een "normaal tweesporige tunnel gehad maar dan zouden de wissels dus in het station liggen en dan mis je direct lengte.Om nu 6 wagons aan het perron te krijgen moest het perron al door de bocht lopen.Maar dat is wel aardig gelukt zo vinden we zelf.

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex Nieuwe Update Spiraal & Station.
Citaat van: harald en alex op vrijdag 10 juni 2011, 17:42:24
Citaat van: Einte op vrijdag 10 juni 2011, 17:27:19
Hallo Harold, Alex,

Mooi tunnel portaal, lijkt erg op die van mijn 8o, ziet er goed uit zo versprongen  :)

Gr Einte

Einte

Dat verspringen en drie tunnel ingangen is een noodzakelijk kwaad om meer rijlengte in de stationsporen te krijgen.Nu liggen de wissels in de tunnel.We hadden ook liever een "normaal tweesporige tunnel gehad maar dan zouden de wissels dus in het station liggen en dan mis je direct lengte.Om nu 6 wagons aan het perron te krijgen moest het perron al door de bocht lopen.Maar dat is wel aardig gelukt zo vinden we zelf.

Harald & Alex

Het staat ook veel mooier anders krijg je zo'n groot gat waar je in kijkt  :?

Gr Einte
Re:Baan van Harald & Alex Nieuwe Update Spiraal & Station.
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:Baan van Harald & Alex Nieuwe Update Spiraal & Station.
Hoi Harold & Alex,

Het ziet er allemaal weer prima uit.

De klimspiraal is super geworden. Slim idee van die lamellen.

Groet

Ronald
Re:Baan van Harald & Alex Nieuwe Update Spiraal & Station.
Dank je Ronald.

Nu een ander probleem waar jullie hopelijk mee kunnen helpen.We hebben op pagina 4 het probleem ook al eens voorgelegd.Het gaat om een delta BR86 die op de baan stil blijft staan en de motor draait wel maar er is geen aandrijving.Nu heb ik die loc eens uit elkaar gedraaid in de hoop dat ik iets kon vinden.Ik heb er dus totaal geen verstand van maar wil wel bijleren dus de stoute schoenen maar aangetrokken.

Wat trekt zo een motor een vuil aan zeg!We hebben alles met wasbenzine schoon gemaakt en ik kom daar in de motor twee koolborstels tegen alleen is er eentje meer een messingkleur?Zal dan wel totaal versleten zijn?Dat tandwiel wat ik dus niet vertrouw zit wel los maar draait toch wel mee zelfs als je hem probeert weg te drukken en dan tegelijkertijd draait grijpt ie er toch niet naast.Nu weet ik niet als er dus echt druk op komt te staan of dat wel goed blijft gaan?

Nu komt het echter en ik weet is dom maar er liggen plotseling drie draden van de veldmagneet los  :( :( En ik weet niet goed welke waar nu aan moet.Al op zoek geweest naar een foto op internet maar nog niet gevonden.Wie kan ons helpen welke waar moet.Het gaat om een groene en een blauwe en een draad waar een los zwart omhulsel om zit.

Die koolborstels kun je die in elke treinenzaak zo  krijgen en is dat universeel Marklin of zijn er verschillende soorten?

Hier nog een paar fotos van de veldmagneet.Ik hoop dat ze duidelijk genoeg zijn zodat jullie er iets op kunnen herkennen en dan met een paar pijlen waar wat aan hoort zou mooi zijn.

Alvast bedankt.

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex BR86 vraag
Ik heb nog wel een plaatje van een heel exemplaar.

Ik hoop dat je de draden kunt vinden.

Gr Robin
Re:Baan van Harald & Alex BR86 vraag
Haal de motor er eens uit en probeer eens aan de tandwielen te draaien, en als je dan de wielen even vast houd kan je de tandwielen dan nog steeds draaien? Wat ook nog een mogelijkheid is dat de tandwiel die op het anker ziet gewoon over het assen heen draaid. Kortom je moet gewoon van alles proberen dan komt het probleem vanzelf aan het ligt.
Re:Baan van Harald & Alex BR86 vraag
Hallo

Gisteren is Robin weer bij ons geweest en alle problemen zijn verholpen.De oorzaak van het slecht rijden van meerdere locs is dus gebrek aan onderhoud.De BR86 was zoals gezegd helemaal vervuild en ook de koolborstels waren op zijn end.Wat minder makkelijk op te lossen is dat de assen waarop de tandwielen zijn gemonteerd zijn dusdanig versleten zijn dat het niet meer goed sluit.Een goede schoonmaak beurt heeft echter al goed geholpen.Ook het probleem met de draaischijf die niet goed voor het het gekozen spoor wilde stoppen is verholpen.  B) B) B)

We zijn nog even bij Wsum Waalwijk geweest daar stond ook nog een Baureihe 103 ter reparatie.Deze loc met bouwjaar 1971 was ook dusdanig vervuild dat hij niet meer goed reed.We hebben hier wel van geleerd.  :oops: :oops:

Ook heeft Robin samen met Harald nog wat dingen in Koploper aangepast en dit moet vandaag verder uitgewerkt worden.Een weerbarstige melder onder aan de spiraal gemaakt.Je bent weer vergeten fotos te maken Robin  :mrgreen: :mrgreen:

Al met al dus een leerzame dag en daarvoor willen we Robin bedanken. :thumbup: :thumbup:

Ook hebben we nog wat nieuwe aanwinsten.Alleen heb ik me op de wagons qua kleurstelling verkeken.De wagons die we al hadden voor de Baureihe 103 zin toch net een iets andere kleur rood en ook de zijn de wagons iets korter.Staat het evengoed wel bij elkaar?Dan nog drie goederenwagons van DB en dat was dan de hele zaterdag.

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex BR86 vraag
Citaat van: harald en alex op zondag 12 juni 2011, 09:06:09
.Je bent weer vergeten fotos te maken Robin  :mrgreen: :mrgreen:

Harald & Alex


Ik moet toch een excuus hebben om nog een keer langs te komen :D :D
Dat is net dat ene uurtje dat we weer tekort kwamen.(zoals altijd.)
Ik zal volgende keer een werkende gastloc meenemen :)

Geen dank.Het was weer ouderwets gezellig.Vertel Jenny maar dat de haringen  :thumbup: te eten zijn.
Ik kon het niet laten ze bij thuiskomst uit de verpakking te bevrijden.

Wat betreft de overgang van blok 14 naar 17. Ik kreeg gisteren op de terug weg een idee cq. oplossing.
De route blok 14->17->verder Hier moeten jullie de bezetmeldernummers zo aanpassen dat je
als eerste de 2 melders uit dat stukje rails tussen de wissels gebruikt en als 3e melder de stopmelder uit blok 17.
De melder volgorde uit blok 13 (naar beneden ik weet het blok nummer niet zeker) kun je laten zoals hij is/was.

Als het niet duidelijk is wat ik bedoel PB of een belletje.Maar stuur dan eerst even een backup file door.

Groeten Robin
Re:Baan van Harald & Alex Update 11-06 Nieuwe aanwinsten!!
Harald, Alex,

super dat jullie hulp krijgen van Robin :thumbup:

Mooie aanwinsten.

Groetjes, John
Re:Baan van Harald & Alex Update 11-06 Nieuwe aanwinsten!!
Hoi Harald, Alex en Robin.
Ondanks dat voor de meesten nu toch wel een zomerstop ingelast is, zie ik jullie baan gewoon nog steeds groeien! :)
Ook erg fijn dat Robin weer wat problemen heeft weten te verhelpen en dat er weer langere treinen door het mooie landschap kunnen rijden.

Succes met het "laatste" probleempje en veel plezier met de rest.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Baan van Harald & Alex Update 11-06 Nieuwe aanwinsten!!
Zomerstop?Daar doen we hier niet aan. :) We bouwen gestaag door.Volgende week moet ik weer aan het werk en dat betekend dat de snelheid er dan wel uit zal zijn.Zolang er vooruitgang in zit en met wat er nog moet gebeuren is een stop niet de bedoeling.Er zijn nog plannen genoeg.

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex Update 11-06 Nieuwe aanwinsten!!
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:Baan van Harald & Alex Update 11-06 Nieuwe aanwinsten!!
Hoi Harold & Alex,

Mooi dat jullie hulp hebben gehad en dat de BR86 weer functioneerd.

Hebben jullie ook de koolborstels vervangen?

Wat betreft de versleten as, is het wellicht mogelijk om een defect exemplaar op Ebay aan te schaffen. Gewoon via ebay.de een bastler exemplaar zoeken en je hebt voor weinig geld reserve onderdelen.

Groetjes

Ronald
Re:Baan van Harald & Alex Update 11-06 Nieuwe aanwinsten!!
Hallo Ronald

Ja koolborstels zijn vervangen.Alleen dat probleem met die assen is dus nog niet opgelost en we hebben de loc toch weer aan de kant moeten zetten. :(  :( Ik moet me daar nog even op bedenken wat we er nu mee gaan doen.

Harald & Alex