Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Baan van Harald & Alex Göschenen Renovatie overloop

Gestart door Harald en Alex zaterdag 25 december 2010, 16:40:31

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re:Baan van Harald & Alex Aanpassingen baan.
Harold, Alex,

jullie kunnen er ook voor kiezen om een perron minder te maken. De andere sporen kun je dan gebruiken voor doorrij-, rangeer- of opstelsporen waar door het treinenverkeer nog interessanter wordt.

Groetjes, John
Re:Baan van Harald & Alex Aanpassingen baan.
We zijn er toch wel een beetje huiverig voor om die loc uit elkaar te halen.We zullen wel eens zien wat we daar mee gaan doen

.Afbreken op zich zelf vinden we dan wel jammer als er dan maar iets beters voor terug komt is het toch weer een mooie vooruitgang.

Op dit moment nog niet echt over de perrons verder nagedacht.Vandaag een paar melders bij gemaakt in de verbinding van slaapkamer naar overloop.Ook de engelse wissel op decoder aangesloten.Jammer is dat de wissel niet goed werkt.De wisseltongen slaan niet helemaal tot het einde door en dat zorgt voor ontsporingen.In een poging om dit op te lossen de afdekkap van de wissel gehaald maar daar is het ook niet beter van geworden  :( :(  Weet iemand een foto of zo dat je goed kan zien hoe de wissel in elkaar zit?Neem aan dat er ergens niet 100% is dat ie het niet goed doet?

De grijze draad was ook op dus hebben we het tunnelportaal maar geplaatst.Nu staat het geheel te drogen en dan volgende week de kleuren maar aanbrengen zodat dit ook weer klaar is.

Harald & Alex



Re:Baan van Harald & Alex Aanpassingen baan.
Lid sinds: 2009

2 van mijn treinen op een plastic glas brug

offline
Re:Baan van Harald & Alex Aanpassingen baan.
Hoi,

Dit ziet er weer netjes gemaakt uit :)

Mvg
Falco
Re:Baan van Harald & Alex Aanpassingen baan.
Dank je wel.

Lijkt nu nog een beetje onwerkelijk met die witte kleur zo.Ook zonder ballast bij de rails is het een beetje een kale boel.Maar zo houden we wel wat te doen  ;)

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex Aanpassingen baan.
Hallo,

Toch nog tijd gevonden om wat te doen? Knapt wel weer op zonder dat gehakte gat.
Ik heb het eerste probeersel jullie kant op gestuurd.

Wat betreft engelse wissels kijk hier eens. http://forum.3rail.nl/index.php?topic=5487.msg364179#msg364179

Staan de gezochte foto's wel tussen.

Groeten,
Robin
Re:Baan van Harald & Alex Aanpassingen baan.
Dank je wel Robin.

Halen we hem nog een keer uit elkaar om te kijken of alles goed zit.

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex Aanpassingen baan.
Drie dagen vrij dus vandaag een begin gemaakt met de spiraal.Dit is ook weer wat nieuws voor ons maar tot op dit moment gaat het wel voorspoedig.Wat gaan daar een carrosserie ringen en moeren in.Ondertussen zit de eerste laag er voor de helft in.Nu hebben we toch misschien wat adviezen in de wind geslagen door de spiraal van mdf te maken en niet in een achthoek maar rond maar dit leek ons toch wel het makkelijkste en stevig wordt het daar zijn we niet bang voor.

Hier twee fotos van het bouwsel.Er zitten 16 draadeinden in die we op 50 cm hoogte hebben gemaakt.Morgen gaan we proberen tot niveau twee te komen en dan zal het hout moeren en ringen wel ver op zijn.....

Word vervolgd  :D :D

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex Begin Spiraal
Krijg je dit gevaarte de zolder wel op?

Jullie wissel ligt uit elkaar, ik zal straks eens kijken of ie nog in elkaar wil. :D

Mvg, Robin
Re:Baan van Harald & Alex Begin Spiraal
Robin

Hij is 122 x 104 x50 dus die zal nog wel door de deur gaan zeker?Lastiger wordt het om hem op zijn plaats te krijgen.Hebben vandaag dat stuk er uit gezaagd waar ie moet komen maar dat gat is natuurlijk niet zo groot zoals je weet is er niet genoeg plaats bovengronds  :mrgreen: :mrgreen:

We gaan er morgen vrolijk mee verder en dan zal het vanzelf goed komen.......

In elkaar willen dat hadden we ook voor elkaar gekregen als ie het dan ook maar naar behoren gaat doen.We zijn benieuwd......

Harald & Alex



Re:Baan van Harald & Alex Begin Spiraal
Maar ga je dan ondergronds wel een spiraal bouwen?
Ik dacht dat je van plan was een lange helling te maken om beneden te komen.

Robin
Re:Baan van Harald & Alex Begin Spiraal
Robin

Ja van niveau 2 naar 1 komt een enkele spiraal.Los van deze eigenlijk en de "aanvoer en retour" liggen zoals we hadden besproken.Dus deze spiraal komt daar op.We denken door een paar wendingen te maken ipv een helling dat we aardig aan ruimte winnen onder de baan.Je bent zo natuurlijk veel compacter diepte aan het maken als met een helling.

We zitten er aan te denken zo 30 cm naar beneden te kunnen.

Harald & Alex

Re:Baan van Harald & Alex Begin Spiraal
Ik heb goed nieuws ,en ook een beetje slechte mededeling.

Jullie engelse wissel werkt weer.(de laatste 100 schakel beurten tenminste)
Die losse aandrijving veroorzaakte een smerige brandlucht en een steekvlam in mijn wissel decoder.
Die ligt nu samen met een uitgefikte driver in de vuilnisemmer.

Dus laat even weten hoe snel je hem jullie kant op wil hebben.

Zo te zien is de spiraal R1 en R2 met een rechte van 188 ertussen?

Heb je die aanvoer al liggen dan? Jullie zijn ook niet te stoppen.Het gaat weer op topsnelheid.

Mvg, de werkplaats
Re:Baan van Harald & Alex Begin Spiraal
Dat is inderdaad wel jammer.Dat kwam van die aandrijving met die korte draden dan?Hadden we hem verkeerd in elkaar gezet dat ie het nu niet meer deed of zat er ergens iets tussen wat er niet thuis hoorde?

Ja ik heb anders niks te doen in het weekend :mrgreen: :mrgreen: Inderdaad een R1 R2 en 1 recht stuk.Net nog even gemeten en toch maar eens besloten wat nu klaar is alvast maar eens op zolder te brengen.Anders past het straks inderdaad niet meer  :? :?

Hoe wil je dat doen met die wissel dan?Je mag hem opsturen maar langsbrengen kan ook je bent altijd welkom dat weet je.

De slopers  :D


Re:Baan van Harald & Alex Begin Spiraal
Zitten er trouwens geen draadeindes in de weg om er op en af te rijden?

Dat ik welkom ben is bekend.Ik vind alleen die sauna op zolder wat te warm nu. >:-D
Maar ik ben maandag misschien nog op pad.Ik kom eigenlijk niet in de buurt.Maar dat kan altijd nog veranderen.

Als je er om zit te springen kan ik hem wel op de post gooien.
Maar ik denk dat je genoeg kunt doen zonder deze wissel.Je hebt denk ik ook weer decoders nodig binnenkort. ;)

Maak je wel nog een scheiding voor een nieuwe stroomkring aan het begin van de spiraal.

Ik zal maar snel verder gaan met dat wintrack bestand.Is wel handig voor de administratie.

Van die aandrijving is een spoel helemaal vast gesmolten.Was denk ik ook de reden dat die hele decoder bij jullie het zo slecht deed.
Ik denk dat een stang van die wissel klem  heeft gezeten . Door te vaak proberen en een te lange bekrachtigingstijd wil  zo'n spoeltje wel wegsmelten.

Mvg,
Robin
Re:Baan van Harald & Alex Begin Spiraal
Robin

Als je besluit niet te komen doe hem dan aub op de post.Harald kan zo alleen maar aan de overloopkant rijden en nu we allerlei zaken aan het aanpassen zijn is ie er wel aardig op gebrand dat ie in de slaapkamer ook kan rijden  :)

Dan kunnen we dat stuk ook verder afmaken als die wissel er weer tussen zit.

Die draadeinden zullen niet in de weg zitten.We maken hem zo ver klaar en dan zien we wel even hoe we de bovenste spiraal bevestigen als de rest op zijn plaats zit.Wat wel in de weg zit zijn de bokken waar de baan op rust.Die zullen vervangen moeten worden dus de boel moet gestut worden dan de oude er onder weg en dan de boel aanpassen zodat dit gevaarte er onder bevestigd kan worden.Dat wordt nog een vervelend klusje..........

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex Begin Spiraal
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:Baan van Harald & Alex Begin Spiraal
Hoi Harald en Alex.

Citaat van: harald en alex op zondag 24 april 2011, 08:23:24
Wat wel in de weg zit zijn de bokken waar de baan op rust.Die zullen vervangen moeten worden dus de boel moet gestut worden dan de oude er onder weg en dan de boel aanpassen zodat dit gevaarte er onder bevestigd kan worden.Dat wordt nog een vervelend klusje..........

Hopelijk beginnen jullie vroeg met deze lastige en inspannende klus!
Om een railspiraal achteraf in te bouwen vraagt wel wat voorwerk, niet alleen de bokken verplaatsen maar mischien ook wat balkjes om het gewicht beter te verdelen?

Veel succes met deze "natte" klus! (zweetdruppels dan hè? :D)

Fijne Paasdagen.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Baan van Harald & Alex Begin Spiraal
Albert Jan

Zweten zal dat zeker nog wel even worden.De baan ligt op zolder en dat is met deze dagen net een sauna.Dus bereiden we de spiraal beneden voor en dan zal ie in delen naar boven moeten en dan onder de baan definitief in elkaar gezet worden.

Dus we hopen ook dat we nog een paar koelere weekenden krijgen als het zover is.

Groeten.

Harald en Alex
Re:Baan van Harald & Alex Begin Spiraal
Geweldig jullie werksnelheid en 'werkplaats' Ik blijf jullie draadje met grote interesse volgen! Ben erg benieuwd naar het vervolg. Veel bouwplezier en succes

Jake
Re:Baan van Harald & Alex Begin Spiraal
Dank je Jake

Zonder de "werkplaats" waren we nog niet zover geweest zeker op het digitale gebied niet. B)

Vandaag weer een stuk trace gezaagd voor de spiraal.Nu zijn de platen echter op dus zover afmaken gaat helaas niet.Omdat het boven weer in elkaar gezet moet worden doen we nu passen en nummeren van de delen en dan gaat het even in "opslag" We denken dat we nog iets van 4 platen bij moeten halen om de spiraal te kunnen voltooien.Dan moeten we nog nadenken over het onderstel wat tevens dan de steun voor de baan moet worden.Die gaan we ook maar prefab maken.

Vandaag eens gekeken of die bokken makkelijk van de plek te krijgen zijn en dat is dus helaas niet zo.Ze zijn door de bovenkant heen vast geschroefd en daar kunnen we niet meer bij omdat er daarna weer het nodige bovenop gebouwd is.Om nog meer af te breken dan op dit moment zie ik niet zitten.

Dus eerst de spiraal maar eens zover afmaken en een nieuw onderstel/bokken maken waar de spiraal dan in bevestigd kan worden en dan gaan we ons op de definiteve plaatsing beraden.

Harald & Alex

Re:Baan van Harald & Alex Begin Spiraal
Ga je de verbinding naar boven voor die tijd maken of pas als de grote ombouw sessie is gedaan?
Gezien het timmerwerk op de foto's heb ik er alle vertrouwen in dat deze verbouwing goed komt.
Jammer dat hij niet in de oude constructie past.

Ik zal morgen eens kijken of er iemand postzegels verkoopt hier in de buurt.Anders wordt dat dinsdag avond.

Succes met de verdere sloop.

Mvg,Robin
Re:Baan van Harald & Alex Begin Spiraal
Robin

Het laatste stukje zullen we er op zetten als de zaak op zijn plaats zit.We laten hem dan even los van de bokken zodat we kunnen schuiven en zit ie dan definitief op zijn plek en is de spiraal op het maaiveld aangesloten dan zetten we hem vast maar zover zijn we nog lang niet.........

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex Begin Spiraal
Vandaag niet met de spiraal verder gekomen omdat het hout dus op was.Wel nog eens goed nagedacht over de plaatsing van het geheel en we gaan hem nu niet in de lengte maar in de breedte onder de baan zetten.De afstand van de rand van de baannaar de muur is 1.22 meter en dat is ook direct de lengte van de spiraal dus dat zou precies moeten passen.We hebben de autokrik en een stuk balk er op de zaak achter een klein stukje opgekrikt zodat de bok vrij komt en die is er nu onder uit.Waar krikken allemaal niet goed voor zijn  :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Deze bok gaan we dan aanpassen zodat we er een frame op kunnen maken waar des piraal op kan rusten.Ondertussen een begin gemaakt met de ringleiding zodat we aparte stroomkringen krijgen.Er bengelen op dit moment zoveel draden van wissels stroomvoorziening en terugmelding onder de baan dat ik dit niet te lang zo wil houden.

Ook nog tijd gehad om onze eerste film te maken van het overloopdeel.Let niet op de kwaliteit want hij is met een digitale fotocamera gemaakt en ik hoop dat jullie van Foreigner houden.Anders maar zonder geluid kijken........

Wat me er al wel in op is gevallen dat het aardig hard rond rijdt en dat het optrekken en remmen ook nog niet dat is wat je er van wilt maar dat zijn allemaal zaken die we willen proberen op te lossen.Geniet van het filmpje en we horen graag jullie reactie. ;)

Harald & Alex


Re:Baan van Harald & Alex Eerste film!!!
Een Goede avond,

Het lijkt net of de film te snel wordt afgespeeld.
Alles lijkt sneller rond te rijden dan dat ik vorige week zag op de echte zolder.

Je moet die grote Den eens snoeien.  :D Hij staat bij iedere trein die passeert te schudden als een gek.

Jullie filmpje geeft in ieder geval een goed beeld van de huidige stand van zaken.
Die bergpartij van de slaapkamer geeft een aardige diepte werking bij de opnames op de brug.

Ik zal volgende keer toch eens foto's maken als ik er ben.(komt er iedere keer maar niet van)

Groetjes Robin
Re:Baan van Harald & Alex Eerste film!!!
Robin

Ik weet het ook niet met die snelheid.Het viel me ook pas op toen ik de film de eerste keer zag.Maar goed ik vindt voor een computer analfabeet al heel wat dat we zoiets voor elkaar kunnen krijgen en de snelheid van de locs kunnen we natuurlijk wel terug schroeven eens kijken hoe het dan gaat.Je ziet nu ook wel wat dingen die nog voor verbetering vatbaar zijn.

We zullen die grote den eens bij buigen :mrgreen:

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex Eerste film!!!
Hoi Harald en Alex,

Het wordt een erg mooie baan en het filmpje laat dat goed zien. Ik vond echter inderdaad de snelheid van de treinen een beetje onrealistisch. Het is mooi om de E103 te zien rijden op schaalsnelheid, zo ergens tussen 160 en 200 km per uur. Goederentreinen rijden meestal maar tussen 100 en 150 km per uur. Op een filmpje is langzamer meestal nog mooier om te zien rijden.
Ik hou jullie baan graag verder in de gaten!
Groeten Jake
Re:Baan van Harald & Alex Eerste film!!!
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:Baan van Harald & Alex Eerste film!!!
Hoi Harald & Alex,

Leuk filmpje. De snelheid ligt inderdaad een beetje erg hoog. Ik ben het met Jake eens dat een lagere snelheid realistischer is.

Jullie hebben trouwens ook al aardig wat gips gebruikt, volgens mij al een paar 100 kilo. Schitterende bergen zijn het geworden.

Groetjes

Ronald
Re:Baan van Harald & Alex Eerste film!!!
Bedankt voor de reacties  B) B)

Inderdaad rijdt het te hard in de rondte.Echter zoals Robin die meerdere keren bij ons is geweest lijkt het op het filmpje nog harder te gaan als in het echt.We gaan daar aan werken want het stoorde ons ook.

Hoeveel kilo gips er in zit weet ik niet meer maar ik hoop dat we het nooit meer af hoeven te breken.........

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex Eerste film!!!
Vandaag verder met de spiraal.Alle delen buiten gezaagd in het zonnetje maar omdat de spiraal dus in een bestaande baan ingebouwd moet worden en te groot is om door de deur te kunnen en zo onder de baan geschoven moet ie dus onder de baan in elkaar gezet worden en dat is geen pretje als je alles zittend en op je knieen moet doen.

Maar hij zit zover in elkaar en staat klaar om tussen de twee bokken bevestigd te worden.De bedoeling is een paar balken tussen de beide bokken te plaatsen en dan hem daar op te schuiven en dan als ie dan op zijn plek zit vastschroeven.

Hier een paar fotos van de vorderingen.

Harald & Alex

Re:Baan van Harald & Alex Update spiraal
Lid sinds: 2009

2 van mijn treinen op een plastic glas brug

offline
Re:Baan van Harald & Alex Update spiraal
Hoi Harald en Alex,

Die spiraal krijgt mooi vorm zo!
Veel succes nog met de bouw ervan.
Ik zie het resultaat nog wel als er treinen op rijden :)

Mvg
Falco
Re:Baan van Harald & Alex Update spiraal
Bedankt Falco

Er moet ook nog een stukje schaduwstation aan vast geknoopt worden alvorens er echt gereden kan worden. ;)

Morgen weer verder hopen dat het op de plek zetten wat makkelijk gaat.Het hele bouwsel weegt toch al aardig en om het dan omhoog te werken zal niet eenvoudig zijn.Maar op het eind zal het wel lukken zoals met alles.

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex Update spiraal
Hoi Harald en Alex,

Leuk dit te zien in dezelfde fase! Het ziet er degelijk uit en het lijkt me lastig naderhand in te bouwen.


groet, Michiel
Re:Baan van Harald & Alex Update spiraal
Nou hij zit op zijn plek.Helemaal tevreden ben ik er nog niet over omdat met name het laatste stuk aardig steil omhoog loopt maar dat is niet te vermijden omdat er in een halve cirkel vanaf maaiveld onder de baan moet zien te komen.

Vanmorgen begonnen  om onder het gevaarte een balk te zetten en dan de garagekrik er maar onder zodat ie op de goede hoogte kwam.Daarna de twee dwarsbalken aangebracht en daar steunt ie dan op.Misschien dat er later nog twee balken bij doe overdwars zodat ie daar ook zeker niet door kan zakken maar zoals ie nu zit is het al heel stabiel.

Nu moet dan de definitieve aansluiting op het maaiveld nog aangepast worden zodat de rails gelegd kan worden maar dat wordt volgende week.Na 2 dagen in allerlei houdingen gelegen te hebben die niet echt natuurlijk zijn is even uitrusten op de bank ook wel fijn.

Hier nog een paar fotos hoe die er nu bij staat.

Harald & Alex



Re:Baan van Harald & Alex Update spiraal
Kijk eens aan! Ben benieuwd hier een trein overheen te zien rijden! Begint er in elk geval stevig en solide uit te zien
Succes met verder bouwen
Groeten Jake
Re:Baan van Harald & Alex Update spiraal
Ik ben ook benieuwd of ze er goed bij omhoog komen.Wat bijstellen kan altijd nog uiteraard maar om alles weer los te draaien is toch wel een hoop werk.Nu zit er tussen de tracees ongveer 11.5 cm Misschien kan dat wel wat kleiner?Wat wordt er zo normaal per wending aan hoogteverschil aangehouden als je R1 en R2 bochten gebruikt?

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex Update spiraal
Kijk dat zijn updates.Nu lijkt het op te schieten.Ligt ie ook al vast?

Ik zou proberen de doorgang bij dat hout zo klein mogelijk te houden.De laatste halve slag ziet er aardig steil uit.

Hou kom je nu uit ten opzichte van de aftakking van de bovenste spiraal?
Het lijkt wel of je nu verder naar de overloop toe ligt.
Als je iets terug kunt win je natuurlijk lengte om te stijgen in de hoek bij je perron sporen.
Je kan natuurlijk ook alleen de bovenste halve cirkel nog een raillengte verlengen.Behoud je net wat meer ruimte je in die cirkel te wringen :D

Groeten,Robin
Re:Baan van Harald & Alex Update spiraal
Citaat van: harald en alex op zondag 01 mei 2011, 17:22:46
Ik ben ook benieuwd of ze er goed bij omhoog komen.Wat bijstellen kan altijd nog uiteraard maar om alles weer los te draaien is toch wel een hoop werk.Nu zit er tussen de tracees ongveer 11.5 cm Misschien kan dat wel wat kleiner?Wat wordt er zo normaal per wending aan hoogteverschil aangehouden als je R1 en R2 bochten gebruikt?

Worden jullie onzeker?  :? Sommige zaken zoek je toch uit vóór de bouw? Bij mij is het 11cm maar hoe lang is een ronde?

groet,
Michiel
Re:Baan van Harald & Alex Update spiraal
Hoi Robin

Verschuiven kan niet meer hij zit vast en je kan overigens maar twee cm heen en weer denk ik want anders komt ie tegen de bokken aan.We hebben even een stuk rail er op gelegd en de hoogste wagon gepakt en nu is er op dat punt waar de doorgang het kleinst is dus links nog een halve cm over.Wat zou kunnen is het onderste deel dus vandaar uit naar beneden nog wat bij te stellen zodat het iets minder steil wordt.Er llgt nog niks voor het schaduwstation dus de hoogte waar ie uiteindelijk komt is nog niet zo belangrijk.

Zoals je op de fotos kan zien zitten er op het maaiveld 2 op elkaar geschroefde platen.Ik heb nu de bovenste plaat er af gehaald dat scheelt bijna 2 cm en die 2 cm wil ik nu proberen door de tunnel weer te compenseren.

Over de lengte van de ronde het is dus opgezet voor R1 en R2 en er komt 1 recht stuk 24188 tussen.Onzeker nee hoor want we gaan echt wel even testen.Het maaiveld is het vaste punt en zoas gezegd kan ik aan de onderkant alle kanten nog op dus is het niet zo moeilijk om de zaak wat te verkleinen.

De enkele spiraal naar de verhoogde baan heb ik nog niet naar gekeken.Misschien is verlengen met raillengte wel een idee alleen zit je dan wel met bevestigingspunten?Ik pas met redelijk geproportioneerde buik wel in de uitsparing dus dat zit wel goed. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex Update spiraal
Citaat van: harald en alex op zondag 01 mei 2011, 19:07:41


De enkele spiraal naar de verhoogde baan heb ik nog niet naar gekeken.Misschien is verlengen met raillengte wel een idee alleen zit je dan wel met bevestigingspunten?

Harald & Alex

Dat is niveau maaiveld dus een latje ter ondersteuning en het zou stevig genoeg moeten zijn.

Gr Robin
Re:Baan van Harald & Alex Update spiraal
Vandaag weer verder met de spiraal.We waren er al achter dat het laatste stuk veel te steil zou worden dus hebben we nu de afrit nog wat verdiept in de baan gelegd.Een stuk plaat er uit gezaagd en daar weer een trace in laten zakken zogezegd.Nu loopt het toch wel vrij regelmatig naar beneden.We hebben er 10.5 cm per wending tussen gehouden.

Nu nog iets verzinnen voor de toerit.Dat gaan we morgen maar eens proberen te verzinnen.

Vanavond naar een barbeque de innerlijke mens versterken met vlees en bier  :D :D

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex Update spiraal
De toerit ligt er nu ook in.Dit is wel iets steiler geworden.We gaan dat ook nog proberen iets geleidelijker te laten lopen.

Waar ik ondertussen wel aan loop te denken hoe de spiraal als ie straks klaar is netjes af te werken zodat ie in het "landschap" op gaat.Heeft daar nog iemand een idee of fotos zoals jullie dat gedaan hebben?Moet een afneembaar iets worden zodat je er als er iets gebeurd wel van bovenaf bij kan.

We zien graag jullie reacties.

Alvast bedankt

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex Vraag over afwerking spiraal.
Hoi,

Ligt alleen het hout of heb je ook al uitgedokterd welke rails er gaan lopen?

Ik nog even in het archief gezocht voor jullie.Ik kwam nog een foto tegen van de spiraal in mijn vorige baan.
Die ging een stuk door een soort lawine galerij en dan vervolgens eroverheen.

Groeten Robin
Re:Baan van Harald & Alex Vraag over afwerking spiraal.
Hoi Harald en Alex.
Bij mijn baan heb ik 10cm hoogteverschil tussen alle verdiepingen. Ik heb K-rails met 4mm Kurk en 9mm Multiplex ondergrond.
Daar kan met gemak een Krokodil met de hoogste pantograaf omhoog onderdoor rijden.
Succes!
Groeten Jake
Re:Baan van Harald & Alex Vraag over afwerking spiraal.
We hebben wat meer inspiratie nodig  :confused: .Nu is het bij iedereen weer anders dat begrijpen we ook wel.Maar het ging ons ook om de bovenkant van de spiraal.Een vlakke plaat zou het makkelijkste zijn maar als je gelijk wil blijven met het bovenste deel zit daar dus een naar boven lopend enkelsporig trace van het maaiveld af en dat lijkt wel raar als die zo in de grond verdwijnt?

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex Vraag over afwerking spiraal.
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Baan van Harald & Alex Vraag over afwerking spiraal.
Citaat van: harald en alex op donderdag 12 mei 2011, 20:13:53
We hebben wat meer inspiratie nodig  ...

... en dat lijkt wel raar als die zo in de grond verdwijnt?

Dag Harald & Alex,

Misschien krijg je wat meer inspiratie als je andersom te werk gaat:
dus niet het landschap aanpassen aan het spoor, maar het spoor
aanpassen aan het landschap d.m.v. bruggen, tunnels, steunmuren
en togen.  :idea: :help:

Groeten,

Erik.
Re:Baan van Harald & Alex Vraag over afwerking spiraal.
Hoi Erik

Dat is inderdaad wel de manier.Alleen is het mede omdat het enkelporige trace nog niet af is dat je de mogelijkheden misschien nog niet ziet.Alles weg bouwen en er later moeilijk weer bij kunnen is ook niet de bedoeling.

We gaan er eens een foto van maken hoe het er nu bij ligt.Misschien komen er dan wel ideeen  ;)

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex Vraag over afwerking spiraal.
Nou hier dan hoe het er nu uitziet.Gisteravond een "hoekje" berg er uit gekapt om het trace van niveau 0 naar 1 te krijgen.Dat trace zou als je dus bovenop de spiraal een plaat zou leggen gelijk met niveau 1 dan in de grond verdwijnen.Het moet ook afneembaar zijn want je moet binnen in de spiraal kunnen staan om in de verste hoek te kunnen komen.

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex Vraag over afwerking spiraal.
Als je een klein heuveltje hebt graven ze wel eens een soort sleuf waar het spoor door loopt.(ingraving)
Dit kan je natuurlijk met het van nivo 1 vertrekkende spoor doen.
En dan na een halve slag weer een stukje maaiveld en dan een tunnel in.

Wil je de hele hoek op nivo 1 zichtbaar houden?

Ik denk dat als je alle trace's hebt liggen de ideeen vanzelf komen.
Je kan nu nog slecht zien hoeveel ruimte/hoogte je overal nodig hebt.

Ik heb net wat stroken printen verzaagt. dus we kunnen zondag draden gaan plakken.

Om je nieuwe bezetmelders aan te sluiten moeten we de centrale aan gaan passen.
Ik moet alleen nog iets verzinnen om de s88 bus naar buiten te brengen.
Ik denk dat ik een UTP kabel maak die via een blindplaatje de boosterbehuizing ingaat.
Die connector die er nu zit verdwijnt dan en op die plaats komt er een kabel naar buiten.
Hebben jullie hier bezwaar tegen ?(of een beter idee)

Groeten Robin
Re:Baan van Harald & Alex Vraag over afwerking spiraal.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Baan van Harald & Alex Vraag over afwerking spiraal.
Beste Harald en Alex,

Op pagina 5 van mijn bouwtopic zie je mijn "spiraaltje" in de verte, nogal steil, maar ik kan jullie melden dat de volgende treinen ze zonder problemen nemen:

V100 met drie wagons
Br 221 met twee wagons, waarvan de laatste ook een sleper heeft
een Roco railbus met bijwagen
een Br 515 met een wagon
een Märklin railbus met bijwagen, waarvan ik kan melden dat er maar één wieltje met een anti slip bandje is

Groet, Anne W
Re:Baan van Harald & Alex Vraag over afwerking spiraal.
Robin

Ik laat dat aan jou over je weet dat we twee leken op het gebied van electronica zijn.We hebben nog wel utp kabel liggen van allerlei lengtes.Echter een contrastekker hebben we niet.Zou je die niet in een computerwinkel of zo kunnen krijgen of is dat te groot?

Als je die originele stekker van de terugmelders er uit haalt kunnen we die melderkaarten ook niet meer gebruiken?Of hebben we aan 4 melderkaarten voorlopig genoeg om de zaak aan de gang te houden?Ik zit even in gedachten te tellen en we hebben volgens mij 5 kaarten a 8 aansluitingen en er zijn nog 7 vrij van.3 onder het locdepot en 4 onder het station.

Dus in totaal 33 aansluitingen gebruikt aan overloopkant.Zou dus net meer zijn dan twee kaarten alleen komt het qua aantal draden per positie van de melderkaart niet goed uit en als je 32 aansluitingen hebt dan kom je er net eentje tekort om het met twee kaarten te doen?

Anne

We gaan eens kijken naar je spiraal.We zullen met deze spiraal toch al het rijdend materieel naar beneden en naar boven moeten kunnen rijden.Het onderste deel van de spiraal is gesteld en denk dat dit wel goed gaat komen.Van niveau 1 naar 0 gaat via een tunnel van 4 meter lang en deze is toendertijd al in de baan opgenomen en deze blijft dan ook.Is eigenlijk gewoon een ramp waarvan je de ingang op de laatste fotos kan zien en die komt dan links aan de andere kant van de baan weer tevoorschijn.Dan rest nog het enkelsporige traject om van niveau 0 naar 1 te komen.Dat gaan we er morgen proberen in te krijgen.Dit lijkt me nu nog een knelpunt te zijn maar dat zal zich morgen wel definitief uitwijzen.

Harald & Alex

Re:Baan van Harald & Alex Vraag over afwerking spiraal.
Hallo H&A,

Je kan de huidige melders gewoon nog her-gebruiken.Alleen moeten de nieuwe het dichts bij de centrale zijn aangesloten.(werken met 6 ipv 5 draden zoals mijn melders doen.)

Die verloop kabel maak ik wel door aan een kant een plug van een UTP af te knippen.
Ik heb hier ook nog contra delen liggen maar die zijn inderdaad te groot voor het gat in de behuizing of niet vast te zetten.

Je hebt nu op de overloop 6 (x8 aansluitingen) kaarten in gebruik. Die kan je dus vervangen door 3 stuks van 16 aansluitingen.
Je houdt dan nog steeds 7 aansluitpunten over. We kunnen er wel een gebruiken om een noodstop te maken.
Altijd handig als het mis gaat.
Ik dacht dat er ook nog een extra melder bij die overloop wissel moest komen? Of hebben jullie die al aangesloten?


Die helling/spiraal naar boven maak je die nu geheel in R2? Onze  proefopstelling was een helft in R2 en de laagste 180 ' was een stuk R1. Het paste toen niet met de 2 sporen die er nog langs moesten.
Was ook makkelijker met de bochtwissel  te combineren.

Groeten Robin