Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Baan van Harald & Alex Göschenen Renovatie overloop

Gestart door Harald en Alex zaterdag 25 december 2010, 16:40:31

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Baan van Harald & Alex Koplopervragen Help!!!
Ja hoor wij schamen ons diep  :D :D

Wissels stonden er toch een paar verkeerd  :oops: Robin heeft de database verbeterd en nu werkt het toch.Dus met dank aan Robin die inderdaad meer geduld maar zeker ook meer kennis van zaken heeft.Het hoeft niet even en dan klaar is clara maar het is wel leuker dat je stapjes kan maken en niet loopt te prutsen met iets waar je geen verstand van hebt en dan aan zoiets begint.Als het dan niet werkt dan gaat de een daar iets makkelijker mee om als de ander.Wij zijn wat dit betreft toch wel afhankelijk van de hulp van anderen.Nu kunnen de blokken voor een route zo ingevuld worden terwijl wij de melders er iedere keer bij in moesten zetten.Wat we daar fout gedaan hebben weten we nog steeds niet?De handleiding lezen en er dan niet uitkomen is iets anders dan deze in de prullebak gooien en dan maar iets proberen totdat er iets uitkomt is niet de normale gang van zaken hier.Dat levert frustraties op en die moet je bij je hobby nu juist niet hebben.

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex Koplopervragen Help!!!
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Baan van Harald & Alex Koplopervragen Help!!!
Beste Jongens,

Treinbaanautomatisering moet je vanaf de bodem leren/ervaren, begin met een ovaal met drie rijwegen en voer dat in en test tot alles perfect loopt, maak een inhaalspoor met wissels, en wederom, vooral jezelf, testen tot alles perfect is en begin daarna aan tegengesteld verkeer op een enkelspoors baanvak.

Dit is echt de enige goede manier om bergip te krijgen hoe het programma werkt.

Groet, Anne W
Re:Baan van Harald & Alex Koplopervragen Help!!!
Citaat van: harald en alex op zaterdag 12 maart 2011, 22:13:20

Nu kunnen de blokken voor een route zo ingevuld worden terwijl wij de melders er iedere keer bij in moesten zetten.Wat we daar fout gedaan hebben weten we nog steeds niet?

Harald & Alex

Dat kan ik jullie wel vertellen.Jullie zijn te snel (nog in het vorige blok)melders gaan benoemen.
Waardoor er te veel geselecteerd stonden.
Alleen de melders invullen die in het blok liggen waaraan je op dat moment werkt.

Mvg, Robin
Re:Baan van Harald & Alex Koplopervragen Help!!!
Goeiemorgen

We hebben nu maar een deel geautomatiseerd zeg maar het kleinste deel van de baan.Nu heb je nog wel veel rijlengte maar in principe is het een vrij simpele baan met daarin een station en een dubbelsporig traject en een keerlus dat de treinen dus niet naar de andere kant kunnen waar dus nog handmatig met de computer gereden wordt.

Robin heeft me ook aangeraden om een klein baantje op de keukentafel te maken maar het grote nadeel is dat je dan iedere keer als je wat wilt doen de hele zaak dus de computer de schermen en de Edits Pro naar beneden moet slepen en naar gebruik weer naar boven want de Edits runt de hele baan.Terug naar trafos en de regeleenheid van Marklin met delta als booster zien we niet zitten.De Edits Pro levert veel meer vermogen aan de baan en dat is met het rijden gewoon zo een groot verschil dat dit niet echt een optie is en om nu boosters bij te kopen om een tijdelijke situatie op te lossen is toch niet de bedoeling.De Edits heeft al 5 stroomkringen en dat is volgens ons voldoende om de baan van onze grote aan te sturen.

Robin die nu al een paar keer bij ons is geweest kan beamen dat er boven op zolder ook geen ruimte meer is om nog ergens een testbaan te maken anders dan onder de baan.Om op je knieen met ingetrokken hoofd nu nog in het donker want we willen nog verlichting onder de baan maken zodat we het dan kunnen testen is nu ook niet erg aanlokkelijk en we willen daar in de toekomst nog een schaduwstation maken.Dus blijft er niet veel over dan de overloop kant de testbaan te laten zijn.

Misschien niet de verstandigste beslissing maar volgens ons zijn er niet veel andere opties zonder investeringen te doen in zaken die je dan later niet meer nodig hebt.

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex Koplopervragen Help!!!
Citaat van: harald en alex op zondag 13 maart 2011, 09:39:23

Robin heeft me ook aangeraden om een klein baantje op de keukentafel te maken maar het grote nadeel is dat je dan iedere keer als je wat wilt doen de hele zaak dus de computer de schermen en de Edits Pro naar beneden moet slepen en naar gebruik weer naar boven want de Edits runt de hele baan.


In Koploper bouw je je baan op en je test achter je PC zonder centrale en een aansturing. Daarmee heb je 99% van het werk gedaan. Het laatste % los je in de praktijk op.

Gr, Ben.
Re:Baan van Harald & Alex Koplopervragen Help!!!
We zitten op dit moment boven op zolder te kijken hoe twee treinen via koploper en de route van Robin hun rondjes rijden.We kunnen niet anders zeggen dat dit toch wel genieten is met een grote G :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:.Er gebeuren nog wel wat dingen die we niet kunnen verklaren maar de basis is er en door borduren we nu maar rustig op verder.

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex Hij doet het!!!!!!
als jullie eruit zijn hoe alles werkt, kunnen jullie dan een zwaar vereenvoudige handleiding schrijven??????????
dan ga ik het ook eens proberen :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

geniet ervan en heel veel succes met de rest!

mvg stephan
Re:Baan van Harald & Alex Hij doet het!!!!!!
@ stephan,

Dat antwoord heb ik wel.
Kom eens op de koffie.(of kom een biertje doen je kunt het fietsen.)

Groeten Robin
Re:Baan van Harald & Alex Hij doet het!!!!!!
Ha ha ha Stephan wij weten er net zoveel van als jij.Maar ik kan je het zeker aanraden om het te proberen.Gisteren waren we wel wat teleurgesteld omdat we het niet aan de gang kregen maar nu het werkt prachtig.Nu rustig verder kijken en dan zal er gerust nog wel meer teleurstellingen komen omdat je niet weet hoe je iets moet aanpakken.Maar met wat hulp kom je toch wel verder.

De basis moet in ieder geval goed zijn dus de instellingen en de baan moet goed in koploper staan en je bezetmelders op de goede plekken dan zou het dus goed moeten werken.

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex Hij doet het!!!!!!
Citaat van: Hero op zondag 13 maart 2011, 15:53:47
@ stephan,

Dat antwoord heb ik wel.
Kom eens op de koffie.(of kom een biertje doen je kunt het fietsen.)

Groeten Robin

Robin

Je krijgt het nog druk als koploperexpert :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex Hij doet het!!!!!!
Citaat van: harald en alex op zondag 13 maart 2011, 15:56:47

Robin

Je krijgt het nog druk als koploperexpert :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Harald & Alex

Ik heb alleen heel nauwkeurig de  korte handleiding gevolgd. En alle fouten die ik tegen kwam aan jullie doorgegeven.Moet aan iemand anders ook wel uit te leggen zijn in een uurtje.
Voor mij is het ook allemaal nieuw.Maar tot nu toe allemaal wel helder.Was een paar maanden terug nog een groot schemer gebied.Had geen haast ik heb toch nog geen baan.Maar nu een expirimenteer baantje bij jullie liggen. :D

Robin
Re:Baan van Harald & Alex Hij doet het!!!!!!
Robin

Je weet je bent hier altijd welkom voor experimenten. B) B)

We zijn er nu wel een stuk meer gerust op dat het goed gaat komen.Kan je nog wel even uitleggen hoe het zit met dat programmeerspoor om die optrek en remvertraging uit de locs te krijgen?Verder het leren remmen is alleen een kwestie van aanvinken en dan gaat de rest vanzelf?Je had er bij het station en de keerlus een stop punt in gemaakt leert ie het zo aan?Bij het station remt op spoor 2 eentje continue te vroeg af en in het rijwindow zie je dan automatische stop terwijl op het spoor ernaast en trein stopt en dan zie je het aantal seconden dat ie weer moet vertrekken.Als je dan handmatig een stukje vooruit gaat dan is het goed.Weet je daar zo een oplossing voor?

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex Hij doet het!!!!!!
Haal die ingebrachte stop opdracht er eens uit.
Wat doet ie dan?Hetzelfde als de rest?

Ik heb net een mail gestuurd met de gebruiksaanwijzing om decoders aan te passen.
Die moet je even uitprinten.Stuk spoor aan je oude centrale zetten en de lijst volgen.

Re:Baan van Harald & Alex Hij doet het!!!!!!
Robin

Ok proberen we van de week wel even.Maar met dat leren remmen is niets anders dan rondjes rijden en dan leert ie het vanzelf verder hoeft er niks ingesteld of gedaan te worden?

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex Hij doet het!!!!!!
Klopt gaat vanzelf.Maar moet opnieuw als je de instellingen van de decoder veranderd.
Daarom moet je dat eerst doen.

Ik denk dat je er vanuit moet gaan dat het niet EVEN is.Dan valt het altijd mee.

Succes
Re:Baan van Harald & Alex Hij doet het!!!!!!
Vandaag een bescheiden begin gemaakt aan de slaapkamer kant om de baan dusdanig aan te passen dat we er met koploper ook nog plezier van hebben.Robin had hier wat ideeen over en de eerste daarvan om een wissel te zetten zodat we van boven komende eerder eigenlijk nergens naar toe konden als weer naar boven  :? :? om daar een aftakking in te zetten naar het overloop deel en zodoende we dus nu een wel heel groot blok aan koploper vast hebben gezet.Maar het werkt feilloos.Wel even de route uitzetten dus de handmatige wissels in de goede stand.Alleen is de route in de slaapkamer dusdanig dat hij andere routes kruist dus zit er niks anders op om die ook geschikt te maken voor koploper wat toch al de bedoeling was.

Breekt er nog een sleper onder een stoomlocomotief  af :evil: Dat is dan weer even negatief maar die zit er ook al tig jaar onder.Het bruine plastic deel wat  geschroefd zit net bij de schroef door middden.Gaan we maar even een nieuwe voor halen.......

Hier nog een paaar fotos van de "bouwwerkzaamheden.Ziet er wel ruig uit met zo een groot gat maar dat maken we volgende week wel weer netjes.Zo maken we een klein deel af en dan op naar het volgende  ;)

De bovenste foto is de oude doorgang naar de overloop.Het spoor ligt er nog wel maar we zullen die wissel er uit halen en ergens anders gebruiken.Die tunnelpoort maken we dan dicht en dan op de andere fotos zie je dan de nieuwe doorgang die uiteraard nog helemaal afgewerkt moet worden.

Harald & Alex

Re:Baan van Harald & Alex Aanpassingen baan.
Hoi,

Mooie plaats voor een aftakking.Net voor je perron begint.
Ik zie daar al een mooi portaal met een stuk steunmuur aan de rechter zijde verschijnen.
Eigenlijk verdient een portaal zo vlak voor een station ook een torentje oid.

Is de afstand tussen die sporen daar "gewoon" 77'5 mm ?

En heb je nog een foto met op de 1e bochtwissel   2 railstukken 24077 (aan elkaar gezet).
Ik wil even zien of je dan op de zelfde lijn uitkomt als dat die nieuwe wissel begint.


Gr.Robin
Re:Baan van Harald & Alex Aanpassingen baan.
Robin

Je bedoeld vanaf de lange tunnel het station in gekeken?Hoe groot de afstand tussen de sporen is weet ik zo niet :oops: Dit zit in het verlengde van het station waar nu de kruiswissels nog liggen dus is een vaste maat.

Harald & Alex



Re:Baan van Harald & Alex Aanpassingen baan.
Die foto moet net zo zijn als de 2e foto hierboven.Alleen leg dan even die 2 rail stukjes op de bocht wissel.
Ik ben benieuwd in het afstandsverschil wat tussen het begin van beide wissels zit.

Die vaste maat van  2 wissels aan elkaar is 77.5 mm.Is een makkelijke maat om mee te werken :idea:
Komt meestal goed uit.(rail systeem is voor die maat bedacht).
Re:Baan van Harald & Alex Aanpassingen baan.
Robin

Ik zal wel een blond moment hebben maar begrijp nog steeds niet wat je bedoeld  :oops: Kan je in die foto niet even streep of zo zetten van waar naar waar?

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex Aanpassingen baan.
Ik mail je wel even een foto.Hij is te groot om te plaatsen.
En niet echt interessant.

Robin
Re:Baan van Harald & Alex Aanpassingen baan.
Nu zijn we dus aan het zoeken naar een leuk tunnelportaal om dat gapende gat in de bergwand weer dicht te maken.Op onze zoektocht kwamen we dit tegen op onderstaande foto.Is misschien wel leuk om zo te maken of heeft er iemand anders nog een leuke foto van een tunnelportaal'?

Harald & Alex








Re:Baan van Harald & Alex Aanpassingen baan.
Ik heb nog wel een paar leuke maar kan ze niet vinden.
Vond wel onderstaande nog.Staat in Kyllburg,voor als je nog meer plaatjes zoekt.
Re:Baan van Harald & Alex Aanpassingen baan.
Hoi,

Dat is wel een erg leuke tunnelportaal. :)

Gr.
René
Re:Baan van Harald & Alex Aanpassingen baan.
Dat is toevallig.

Daar ben ik van de zomer ook op vakantie geweest B).

Alleen is de kleur op mijn foto toch wat anders >:-D

groeten Sander
Re:Baan van Harald & Alex Aanpassingen baan.
Ander jaargetijde, ander licht, andere witbalans maar een prachtig portaal. Beetje overdone zelfs maar eigenlijk wel lekker.
Re:Baan van Harald & Alex Aanpassingen baan.
Dat portaal is inderdaad erg mooi!
Ik zou deze best op een baan willen zien verschijnen!

Vriendelijke Groet,
Elden.
Re:Baan van Harald & Alex Aanpassingen baan.
Jullie schatten mijn gips en kleikunsten wel heel hoog in  :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Maar goed is inderdaad een mooi portaal.We moeten toch eerst de ruwbouw maken.Dan is het misschien wel een poging waard.Die van ons komt er schuin op de hoofdbaan in dus ziet er dan al iets anders uit ook qua steunmuren.Maar het hoeft ook geen exacte kopie te worden.Zaterdag maar eens kijken of we tot een soortgelijk bouwsel kunnen komen.

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex Aanpassingen baan.
Kleuren van Sander zijn foto zijn wel wat mooier.Degene die ik plaatste ooit eens van het net geplukt.
Mocht het gipsen niet lukken, ik geloof dat Faller hem ook wel mooi vond.Is dus kant en klaar verkrijgbaar.

Onderstaande foto is van de Lahntallbahn ,waar veel leuke portalen staan.
http://www.lahntalbahn.info/index%20Nederlands.htm

Hele lijn is trouwens de moeite waard.2 jaar geleden stonden de telegraafmasten nog langs het spoor.
En de seinen waren handbediend :P Pure nostalgie. Bezoekje aan Limburg am Lahn vakwerkhuisjes etc.
Het oer Duitse gevoel kwam helemaal boven.
Re:Baan van Harald & Alex Aanpassingen baan.
Hmm Robin

Gelukkig verschillen de smaken qua kleuren toch een beetje.Dit zijn nou niet de kleurstellingen wat ik voor ogen had.Kitscherig is een goeie omschrijving.......

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex Aanpassingen baan.
H & A,

Het gaat ook niet om de kleuren.Ik weet toevallig dat in dat gebied veel opgeleukte (Kitcherige) portalen staan.
Deze kleurstelling valt enorm uit de toon op jullie baan.
Je vroeg wat leuke portalen.In de buurt van Nassau staan er genoeg.Langs de Rijn kunnen ze er ook wat van trouwens.Zoek maar eens op Loreley staat een half kasteel tegen de berg. >:-D

Robin
Re:Baan van Harald & Alex Aanpassingen baan.
Nou we zijn er vandaag aan begonnen.Nog meer weg moeten kappen zodat er zeker geen uitsteeksels meer bevinden in de weg van de treinen.Op dit moment de twee zijwanden van het portaal klaar en ook de binnenkant van klei gemaakt en dat ligt nu te drogen.Over de voorkant van het portaal ben ik nog niet aan uit.Ben nog wel wat plaatjes wezen zoeken maar toch niks leuks tegen gekomen.

Misschien dat er toch nog een goed idee komt.......

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex Aanpassingen baan.
Hallo Alex & Harald,

Wat zoek je dan ongeveer?
Iets eenvoudigs of een wat meer opgedirkt exemplaar  8o
Je ontkomt er niet aan een soort van hek /muur aan de bovenkant te maken.
Het is tenslotte een soort viaduct de eerste meters.Kun je ook nog doen eerst een stuk brug en dan in de diepte een simpele ingang.Lekker donker en dus vol met mos.

Klopte mijn toegezonden tekening ?

Gr. Robin
Re:Baan van Harald & Alex Aanpassingen baan.
Hoi Robin

Het wordt een simpel exemplaar denk ik.Al die toeters en bellen hoeven van mij niet zo.Hier een foto van de vorderingen.

Moet nog wel verder afgewerkt worden maar het begin is er.Ik heb die engelse wissel nog niet geprobeerd te verzetten.Heb eerst de achterkant vandaag weg gebroken zodat je kan zien waar de spiraal moet komen.Die fotos zal ik er ook bij zetten.Het probleem is dat alle sporen op verschillende hoogtes liggen.Ik zou het mooiste vinden als we de sporen op de bovenste verdieping in de spiraal konden aansluiten dan een slag naar beneden en dan de rest er op en dan onder het maaiveld.Alleen zou ik niet weten hoe  :oops: :oops:

Als er ideeen zijn dan hoor ik het graag.

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex Aanpassingen baan.
Oeps tunnelportaal foto in aanbouw ben ik vergeten te plaatsen.Bij deze dan.

Harald & Alex

Re:Baan van Harald & Alex Aanpassingen baan.
Citaat van: harald en alex op zondag 27 maart 2011, 14:32:54
.Ik zou het mooiste vinden als we de sporen op de bovenste verdieping in de spiraal konden aansluiten dan een slag naar beneden en dan de rest er op en dan onder het maaiveld.Alleen zou ik niet weten hoe  :oops: :oops:

Als er ideeen zijn dan hoor ik het graag.

Harald & Alex

Laten we eens beginnen de huidige situatie in te tekenen.Voor de rest van t forum  : Het wintrack plotje  op een van de vorige pagina's is een grove schets.
Ik zal deze week als ik tijd heb eens wat in elkaar rammelen.En dan gelijk alles wat we vandaag besproken hebben erin verwerken.

Gr Robin
Re:Baan van Harald & Alex Aanpassingen baan.
Hoi,

Kunnen jullie een foto plaatsen van de hoek die links van die keerlus ligt?(te zien in foto 02092 hierboven).
Ik wil graag even zien hoe dat stijgende spoor aan de bovenbaan vastzit.

Groeten,

De tekenkamer
Re:Baan van Harald & Alex Aanpassingen baan.
Lid sinds: 2009

2 van mijn treinen op een plastic glas brug

offline
Re:Baan van Harald & Alex Aanpassingen baan.
Hoi Harald en Alex,

Dat is een mooi tunnelportaal geworden :)
Ziet er goed uit!

Mvg
Falco
Re:Baan van Harald & Alex Aanpassingen baan.
Hallo Harald & Alex,

Jullie tunnelportaal is erg mooi aan het worden zeg.
Ga vooral zo door!

Vriendelijke Groet,
Elden.
Re:Baan van Harald & Alex Aanpassingen baan.
We hadden er vandaag mee verder gewild want hij is nog niet af.Vandaag echter met de auto bezig geweest.Waren diverse dingen aan onder andere een nieuwe accu en nog wat andere zaken.Op die van de vrouw PDC gezet.Kan ze zonder problemen in de kleinste hoekjes en gaten parkeren  :D :D

Morgen gaan we weer verder ;)

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex Aanpassingen baan.
Ja het wordt morgen perfect zolder weer. :-(  :idea:

Gaat het nog lukken die foto te maken?

Groetjes Robin
Re:Baan van Harald & Alex Aanpassingen baan.
Hoi Robin

Ja hoor die foto is gemaakt.We hebben net ook weer wat gereden maar we hebben problemen in het station.De treinlengte in combinatie met de remweg geeft nogal wat problemen lees kop staart botsingen.Als je daar morgen eens naar wil kijken?Ook zouden we graag in blok 1 een snelheidsbeperking zetten.Nu komt het toch echt wel in vliegende vaart het station in en dan is zo een botsing toch een aardige knal........Ook lijkt het iets beter als ze niet als Nikki Lauda aan komen en crashen :mrgreen: :mrgreen:

Harald & Alex

Re:Baan van Harald & Alex Aanpassingen baan.
We zullen morgen eerst eens alle remvertragingen uit de decoders halen.
Dan zal het een stuk beter moeten gaan.

Thnx, leuk plaatje.Daar kan ik het ontbrekende stuk wel mee aanvullen.

Tot morgen.
Re:Baan van Harald & Alex Aanpassingen baan.
Ja het beroemde programmeerspoor............Snapte ik ook al geen bal van.We gaan morgen weer een hoop wijzer worden  B) B)

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex Aanpassingen baan.
En het gaat een stuk schoner worden. :D

Net mijn Dapol officieel in gebruik genomen.Vanaf nu hoef ik hier niet meer te poetsen ;)
Ik zal de afvaltrein meenemen.

Robin
Re:Baan van Harald & Alex Aanpassingen baan.
Vandaag de hele dag met Robin samen locs aan het eiken geweest en de toekomstplannen voor het slaapkamerdeel met name de plaats  de spiraal besproken.Twee mensen zien toch meer als 1 en volgens ons is er wel een aardig plan uitgekomen met nog meer breekwerk  :mrgreen: :mrgreen:

Ook heeft de DAPOL schoonmaaktrein van Robin een paar rondjes gereden en zijn we er achter gekomen dat er op locomotief decoder gebied nog wel het een en ander te doen is.In 4 locs zitten deltadecoders en die kunnen dus niet geijkt worden.Misschien in de toekomst deze decoders nog vervangen maar eerst maar eens verder om de aanpassingen aan de baan te doen.

Ook is er een locomotief de eerste die we gekocht hadden gesneuveld.Er is iets mis met de aandrijving van de BR86 582 De motor draait maar het bovenste tandwiel op de as zit er dusdanig ruim op dat ze niet goed meer in elkaar grijpen en er dus gen tractie meer is.Best wel zonde en we zouden hem graag weer gewoon zijn rondjes laten rijden.Zou dit nog te repareren zijn?

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex Aanpassingen baan.
Op de foto kan ik niet zien wat de oorzaak is. Is ze gevallen of is het gewoon afgesleten? Tandwielen kun je vervangen i.p. ..
Re:Baan van Harald & Alex Aanpassingen baan.
Het bovenste messing tandwiel wat je ziet zit los.Of ruim op de as.Als je de wielen handmatig draait zie je het tandwiel los op de as "stuiteren"

Weet iemand hoe dat normaal vast hoort te zitten?

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex Aanpassingen baan.
Zaterdag hebben we bij het station de perrons weg gebroken.Er zitten daar geen bezetmelders en ook moest er een kruiswissel geplaatst worden om door te kunnen naar het toekomstig schaduwstation-Spiraal en de andere kant.Er lagen daar nogal wat wissels die er nu allemaal uit zijn.We zullen 1 spoor van de 4 laten vervallen en dit betekend dat je dan ook wat bredere perrons kan maken.Ook denken we dat we geen perron overkappingen meer gaan maken.Nu heb je een mooi vrij zicht op het station.

De doorgang richting spiraal zal aangepast moeten worden.Robin kwam met het idee om dan de drie sporen zo te leggen dat de perrons even breed worden.Nu ligt het dus nog niet zoals de bedoeling is maar het geeft wel een idee.Nu nog een plan om aan de andere kant van het station dus door de berg alles te verbinden met de spiraal en dan kan de zaag er in..........

Harald & Alex

Re:Baan van Harald & Alex Aanpassingen baan.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:Baan van Harald & Alex Aanpassingen baan.
Citaat van: harald en alex op zondag 10 april 2011, 08:30:46
Nu nog een plan om aan de andere kant van het station dus door de berg alles te verbinden met de spiraal en dan kan de zaag er in..........

Harald en Alex.
Altijd weer zonde om een stuk baan wat klaar is, te moeten afbreken.
Maar ja, nieuwe ontwikkelingen zullen altijd blijven komen dus aanpassen (eerst helaas afbreken) zal altijd het nodige extra werk meebrengen.
Eerst goed bedenken wat je allemaal nog wilt realiseren, goed plan van aanpak maken en dan uitvoeren.


Citaat van: harald en alex op maandag 04 april 2011, 20:56:24
Het bovenste messing tandwiel wat je ziet zit los.Of ruim op de as.Als je de wielen handmatig draait zie je het tandwiel los op de as "stuiteren"

Weet iemand hoe dat normaal vast hoort te zitten?

Volgens mij wordt dit normaal alleen maar vastgeklemd.
Door veel gebruik slijt de klemming en op een gegeven moment zit het tandwieltje helemaal los.
Bij weinig slijtage is opruwen asje soms al voldoende maar bij veel speling zul je dit op moeten vullen.
Lijmen (2 componenten lijm) is misschien wel de eenvoudigste oplossing. (zelf nog niet geprobeerd)

Succes met baan en reparatie.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.