Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Baan van Harald & Alex Göschenen Renovatie overloop

Gestart door Harald en Alex zaterdag 25 december 2010, 16:40:31

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re:Baan van Harald & Alex Koplopervragen.
Vandaag een hele dag aan het rails knippen en solderen geweest.Een klusje waar we dus niet echt sterk in zijn dat gestoei met die draden.Morgen komt Robin nog een dag langs om de leiding te nemen in onze draden warboel.Dan hopen we morgenmiddag toch op de overloop automatisch te kunnen rijden.Ben wel benieuwd hoe dat er uit gaat zien.

Onze rangeerloc rijdt nog steeds maar in 1 richting en omkeren door er af te pakken en in de andere richting te zetten wordt je ook gauw beu.Iemand een idee hoe dat te verhelpen is?

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex Koplopervragen.
Citaat van: harald en alex op zaterdag 05 maart 2011, 19:24:54

Onze rangeerloc rijdt nog steeds maar in 1 richting en omkeren door er af te pakken en in de andere richting te zetten wordt je ook gauw beu.Iemand een idee hoe dat te verhelpen is?


Is dit iets: :D



Om welke lok gaat het?

Gr, Ben.
Re:Baan van Harald & Alex Koplopervragen.
Citaat van: Spoorman op zaterdag 05 maart 2011, 19:29:40
Citaat van: harald en alex op zaterdag 05 maart 2011, 19:24:54

Onze rangeerloc rijdt nog steeds maar in 1 richting en omkeren door er af te pakken en in de andere richting te zetten wordt je ook gauw beu.Iemand een idee hoe dat te verhelpen is?


Is dit iets: :D



Om welke lok gaat het?

Gr, Ben.

Hallo Ben

Je bedoeld waar ie nu op staat  :) :)

Om deze gaat het dus.Zo geen idee van een typenummer of zo maar misschien dat je zo weet welke dit is.Sinds we met koploper rijden hebben we met deze het probleem.We kunnen alle locomotieven omschakelen in koploper maar bij deze lukt het niet.Je kan wel versnellen en afremmen alleen niet achteruit.

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex Blokken maken........
Kan je lok wel achteruit via de centrale?
Re:Baan van Harald & Alex Blokken maken........
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re:Baan van Harald & Alex Blokken maken........
Zo geen idee van een typenummer of zo maar misschien dat je zo weet welke dit is.

v60 ?  br263 ?   M* 3664 en 3665 met tlx.

Gr, Jan
Re:Baan van Harald & Alex Blokken maken........
Het is een Marklin loc met telex.Maar hij wil dus via koploper niet in de achteruit.Je kan hem wel inschakelen maar als je dan "gas" geeft dan gaat ie toch weer vooruit.Sorry dat we niet iets specifieker kunnen zijn.We hebben deze tweedehands gekocht en er zat verder geen documentatie bij.

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex Blokken maken........
Ik lees net dat je een Edits centrale hebt. Kijk eens naar de instellingen in Koploper:



Voor Edits geldt:

·   minimale tijd tussen locomotiefopdracht: 0,0 sec
·   minimale tijd tussen willekeurige opdrachten: 0,0 sec
·   minimale tijd tussen keren en locsnelheid: 0,5 sec

Pas het eens aan en zie of je lok wel kan keren.

Gr, Ben.
Re:Baan van Harald & Alex Blokken maken........
Ben

Bedankt gaan we morgen eens proberen.Hoe kan het dan dat de andere locs wel willen en deze niet?

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex Blokken maken........
Geen idee, zou het echt niet weten. Verwerkingssnelheid van een bepaald type decoder?
Re:Baan van Harald & Alex Blokken maken........
Ben

We gaan het even proberen en lukt het niet is er geen man overboord.Bedankt voor de tip in ieder geval!

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex Blokken maken........
Hoi Harald & Alex,

Wat een gave baan hebben jullie. B)
Succes met alle Koploper perikelen.

Gr.
René
Re:Baan van Harald & Alex Blokken maken........
Dank je voor het compliment.Vooraleerst zijn het bezetmelder en wisselaandrijvingperikelen..........Maar morgen hopen we het overloop deel klaar te hebben en dan komt de grote klus waarin er iets van 30 wissels electrisch moeten worden gemaakt en de nodige bezetmelders uiteraard.Hadden we een jaar of 7 geleden beter uitgezocht hoe je het goed moet doen dan hadden we dit nu niet gehad maar zo blijf je wel bezig...........

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex Blokken maken........
Hallo Ben ,

De heren rijden met Edits pro 1.2 . Ik heb nog niet gekeken of alle instellingen kloppen.
Dat scherm dat je laat zien is dus niet helemaal de juiste.
Ik bezit nu een kopie van de Koploper-file dus kan morgen wel  eens een blik in de menu's werpen.
De boudrate is wel aangepast op het systeem. (op 9600)


Die telex heeft iets met dit probleem te maken misschien.

@ H&A

Ik heb de spare parts voor na die vuurwerkshow ingeladen.
Ik hoop dat het sneller gaat als vorige week.Toen was de dag wel heel snel om.

Grtn,
Robin
Re:Baan van Harald & Alex Blokken maken........
Zie dan de handleiding van Koploper.
Instellingen per database: EDiTS-Pro, met name de instellingen voor oud Motorolaformaat.

Mvg,
Peter
Re:Baan van Harald & Alex Blokken maken........
Van het weekend dus bezig geweest om de bezetmelders te maken.Toen alle rails geknipt en gesoldeerd was de zaak aangesloten maar het functioneerde dus niet  :?

Het enigste wat er gebeurde was een kortsluiting :evil: :evil: We zijn dus nu aan het doormeten om die er uit te krijgen.Hebben ondertussen wel wat gevonden.Net over de grote brug door de tunnel op de buitenste baan kwam de afgeknipte - tegen de onderkant van de pukos aan.Deze goed afgeknipt en nu zijn we dus bezig met de melders te nummeren en tegelijk te testen of ze goed werken.

Nu liggen alle draden dus van de prints af.Om nu te testen of er kortsluiting in de melders zitten als we dan een wagon op de melder zetten en we zouden dan spanning meten op de melderkabel dan is het duidelijk niet goed.Of zou je automatisch sluiting moeten krijgen als je er over heen rijdt met materieel?Bij de bovengenoemde melder was dit vanavond al genoeg om de boel op tilt te doen slaan.We hebben nu op alle melders gestaan met een wagon maar voor de rest gebeurd er nu niks en de spanning blijft overal normaal.heeft het dan nog zin om de melderdraden door te meten op eventuele spanning of zou een fout zich pas kenbaar maken als de zaak op de prints is aangesloten?Volgens Robin is er nu iets stuk in de Edits Pro want hij ziet de melders niet meer.We hopen dat dit nog wel te herstellen is maar willen er ook zeker van zijn dat ons dit geen tweede keer gaat gebeuren.

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex Blokken maken........Kortsluiting!!!!!
Dus je hebt de foute melder gevonden en sluiting eruit gehaald?

Ik heb een nieuw buffertje besteld.Schade is 1.05 en porto kosten.Valt dus reuze mee.

Je kan de melders doormeten door er met een wagon op te gaan staan.Je hebt dan een verbinding met de massa via de wielen en rail staven gemaakt.Meet je die niet,dan de middengeleider eens proberen.Als dat verbinding geeft zit de draad toch fout gesoldeerd. 8o

Ik heb er alle vertrouwen in dat we het weer aan de praat krijgen.

Gr. Robin
Re:Baan van Harald & Alex Blokken maken........Kortsluiting!!!!!
Robin

We zijn nu aan het testen en nummeren van de melders zodat straks alles in 1x goed aangesloten kan worden.We testen op de manier die je zegt.We moeten nu achter in de "spiraal" nog 5 melders testen dan hebben we ze allemaal gehad.De melder voor de draaischijf is vervangen.We hebben nog geen kortsluiting weer gehad dus dat is wel positief.

Alleen zie ik op de multimeter wel vreemde waardes als de trein op de melder rijdt en er weer af.Eventjes een piek en dan is het ook weer weg.Is dat normaal?

Als dit nu goed is dan willen we eigenlijk proberen draad voor draad nog eens doormeten of er echt geen spanning op komt op dat moment dat er een loc over rijdt.We willen zeker weten dat als de decoders er aan hangen dat we dan wel weer een kortsluiting krijgen.

Harald wil zo snel mogelijk weer terug naar Koploper hij vindt er zo op de "oude manier" rijden niet veel meer aan. :mrgreen: :mrgreen:


Groeten

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex Blokken maken........Kortsluiting!!!!!
Dat is je meter die even moet wennen aan de nieuwe situatie.
Hij verkleint je meetbereik in een paar stappen.Dat zie terug op het display

Ik verwacht overmorgen een envelop in de brievenbus met vervangende onderdelen.

Gr Robin
Re:Baan van Harald & Alex Blokken maken........Kortsluiting!!!!!
Robin

We hopen dat het dan weer gaat werken.Als je weet wanneer je tijd hebt om de Edits te repareren laat maar weten.Alvast bedankt voor de moeite!!!

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex Blokken maken........Kortsluiting!!!!!
Antwoord op die vraag is reeds per pb verzonden.
Re:Baan van Harald & Alex Blokken maken........
Citaat van: harald en alex op zaterdag 05 maart 2011, 20:23:37
Maar hij wil dus via koploper niet in de achteruit.Je kan hem wel inschakelen maar als je dan "gas" geeft dan gaat ie toch weer vooruit.

Als ik het me goed herinner had ik dit met Rocrail en 1 oudere V100 lok. Bij mij was de oplossing om deze lok met het oude MM protocol (14 snelheidsstappen) aan te sturen ipv 28 stappen zoals de rest van mijn loks.

Wie weet?

Groet,

Oscar.
Re:Baan van Harald & Alex Blokken maken........Kortsluiting!!!!!
Hoi Oscar

Hij staat op 14 stappen.Dus dat is het niet.Als er nog andere ideeen zijn dan horen we ze graag

Vandaag hebben we dan alle bezetmelders getest en genummerd.Nu moeten ze weer op de prints aangesloten worden en dan hopen we er maar het beste van.De Edits centrale is weer aangesloten en heeft schijnbaar geen schade ondervonden van de toch wel grote kortsluiting.Of het bezetmeld deel van de Edits schade heeft opgelopen is nu even afwachten totdat de prints weer aangesloten zijn.

Wordt vervolgd  :D

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex Blokken maken........Kortsluiting!!!!!
Hallo,

Goed om te horen dat de baan weer net zo rijdt als voor het weekend.
Hopelijk boeken jullie dit weekend wel vooruitgang.

Die V100 die niet achteruit wil staat die toevallig op de handregelaar?

Gr. Robin
Re:Baan van Harald & Alex Blokken maken........Kortsluiting!!!!!
Robin

Volgens Harald niet maar ik zal morgenavond nog wel even kijken of dat echt niet zo is.Zou er in de Edits nu toch iets stuk zijn?er hangt nu 1 print aan weliswaar zonder bekabeling maar je kan het niet controleren zo?

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex Blokken maken........Kortsluiting!!!!!
Je kan op dat test scherm in koploper kijken wat er gebeurt als je op 1 melder-aansluiting een draad houdt en een trein op die sectie set.
Heb je de kabels tussen de printen ook nog bekeken?
Re:Baan van Harald & Alex Blokken maken........Kortsluiting!!!!!
Citaat van: Hero op woensdag 09 maart 2011, 22:31:27
Je kan op dat test scherm in koploper kijken wat er gebeurt als je op 1 melder-aansluiting een draad houdt en een trein op die sectie set.
Heb je de kabels tussen de printen ook nog bekeken?

Robin

Ok proberen we morgenavond nog even.Nee niet naar gekeken maar daar kan in principe niks mis mee zijn?

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex Blokken maken........Kortsluiting!!!!!
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re:Baan van Harald & Alex Blokken maken........Kortsluiting!!!!!
Een tip: als je de rails "geknipt" hebt, dan eerst met de "weerstand" multimeter meten of er geen verbinding is met de "buur" railstaven en de middenleider, daarna pas verder werken.

Groet, Anne W
Re:Baan van Harald & Alex Blokken maken........Kortsluiting!!!!!
Citaat van: Anne W op woensdag 09 maart 2011, 23:37:35
Een tip: als je de rails "geknipt" hebt, dan eerst met de "weerstand" multimeter meten of er geen verbinding is met de "buur" railstaven en de middenleider, daarna pas verder werken.

Groet, Anne W

Hoi Anne

Ja zo had het inderdaad gemoeten  :( :( : Doordat we dat niet gedaan hebben moeten we nu misschien op de blaren zitten  :D

Maar we hebben er nog steeds vertrouwen in dat het goed komt.Mede door de inzet van Robin die ons met raad en daad terzijde staat  :thumbup: .Anders had het er wel anders uitgezien.

Groeten

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex Blokken maken........
Citaat van: Freak op zondag 06 maart 2011, 01:13:15
Zie dan de handleiding van Koploper.
Instellingen per database: EDiTS-Pro, met name de instellingen voor oud Motorolaformaat.

Mvg,
Peter


Hoi Peter

Bedankt voor de tip.We hebben hem nu op oud motorola formaat gezet en hij kan weer voor en achteruit  B) B)

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex Blokken maken........Kortsluiting!!!!!
Hallo,

Vandaag de s88 weer aan de praat gekregen.
De eerste melder was defect. Ook een nieuwe buffer in de centrale gezet.
Deed wonderen alles werd weer uitgelezen.
Alle melders werken nu kortsluitvrij.  :D
Heren succes in het oerwoud dat koploper heet.
Ik lees het wel als de eerste treinen automatisch rondscheuren.

Groeten,
De klusjesman.   ;)

Re:Baan van Harald & Alex Blokken maken........Kortsluiting!!!!!
Het werkt inderdaad en dat is toch al een mooie stap in de goeie richting  B) B) B). Voordat je leest dat ze automatisch rijden zal je eerst wel een paar vragen zien  :mrgreen: :mrgreen:

Vandaag de bezetmeldernummers invullen in de baantekening.Zoals je al opmerkte staan ze allemaal op hetzelfde nummer en ze lichten niet op als er overheen gereden wordt.Hoop dat als we het ingevuld is dat dit ook tot het verleden behoort.

Nog bedankt voor de hulp!!!

Groeten

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex Bezetmelders werken!!!
Ha die Harald & Alex.
Mooi dat er nu een lichtpuntje begint te schijnen op het digitale pad!
Het begin valt zeker niet mee en voordat je de eerste locs automatisch aan het rijden hebt, zijn er al wel de nodige zweetdruppeltjes gevallen.
Wat voor mij altijd een makkelijke en eenvoudige manier en grote steun tijdens het opbouwen van de Koploper besturing, is de verkorte handleiding van Chris Burger betreffende de Aelderbaan.
Deze geeft in korte en duidelijke bewoordingen (15 pagina's) een complete handleiding voor het opbouwen van de eerste noodzakelijke onderdelen om automatisch te gaan rijden.
Voor verdere bijzondere opdrachten of verfijning, kun je dan altijd het uitgebreide handboek van Koploper zelf gebruiken.

Veel succes met de eerste automatische ritten.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Baan van Harald & Alex Bezetmelders werken!!!
Hallo Albert Jan

Ik heb de verkorte versie gevonden en doorgelezen gisteravond.We gaan daar vandaag verder mee aan de slag.Bedankt voor de tip evengoed.Als er resultaten zijn of vragen dan laten we het weten.Nu we zover zijn is het enthousiasme moeilijk meer te temperen.  :D

Als we er nu ook nog verstand van hadden zou het een stuk makkelijker maken maar we leren aardig snel bij.

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex Bezetmelders werken!!!
Kom, Kom,

Het ging toch hartstikke goed gisterenavond!!
Alles wat jullie hadden voorbereid klopte en deed het in een keer bij het aansluiten.

Gewoon stap voor stap die verkorte handleiding door werken. 90 % staat al in de database.
We zijn vorige week gewoon een stapje vergeten.
Gebruik de eerste dagen zo min mogelijk.Kan er ook bijna niets fout gaan.

Succes,
Robin

Re:Baan van Harald & Alex Blokken maken........Kortsluiting!!!!!
Harald en Alex,

goed om te lezen dat jullie weer wat problemen opgelost hebben :)

Robin,

wat bedoel je hier precies mee?

Citaat van: Hero op zaterdag 12 maart 2011, 00:29:41

Ook een nieuwe buffer in de centrale gezet.


Groetjes, John
Re:Baan van Harald & Alex Bezetmelders werken!!!
@ John,

Het ic dat de s88 doorstuurd naar de processor was overleden tijdens de
Kortsluiting vorige week.  :-(
Dus een nieuwe geplaatst. Nu werkt deuitlezing van de melders dus weer.
Re:Baan van Harald & Alex Bezetmelders werken!!!
We zijn de hele dag al aan het proberen en de eerste treinen hebben automatisch gereden maar nu komen de vragen wel in rap tempo:

Je ziet de bezetmelders werken als de treinen er over rijden.Dus dat werkt.De lijnen gaan zwart naar blauw als je een blok in rijdt.Je zou zeggen dan is dat blok bezet en dan kan er geen andere trein inrijden?Bij ons kan dat dus wel en we hadden dan ook al een frontale botsing. :( Gelukkig geen schade.Waar en hoe stel je in dat er pertinent maar 1 trein zich in dat blok mag bevinden?

Als je een vaste treinroute ingeeft over de blokken hoe kan het dan dat ie daar maar zo van afwijkt en dan ook vrolijk verder rijdt.Als ie buiten de route komt moet ie dan niet stoppen?Hij rijdt zelfs zo de toegangssporen van de draaischijf op.........

Af en toe wordt er automatisch een wissel omgezet maar als we alles voordat de route geactiveerd wordt goed hebben gezet waarom schakelt ie dan nog wat om en hij komt dan buiten de route?

We gaan nu de dikke handleiding maar eens goed lezen.Met de verkorte versie komen we er denken we niet aan uit. :(

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex Koplopervragen Help!!!
Staan je wissels wel goed in koploper?
4  zijn er  vorige week opnieuw aangesloten.Kan zijn dat ze verkeerd om zijn  aangesloten.

Gr Robin
Re:Baan van Harald & Alex Koplopervragen Help!!!
Als je voor de standaard kleuren hebt gekozen:
Zwart: een vrije lijn.
Blauw: betzetmelding
Rood: blok bezet.
Geel: geselecteerd, gereserveerd.
Als een lijn blauw kleurt betekend het dat je iets niet goed ingesteld hebt.
Op de site van Paul Haagsma is een beginners handleiding te downloaden. Advies neem dat eens rustig door.

Mvg,
Peter
Re:Baan van Harald & Alex Koplopervragen Help!!!
Robin

De wissels staan goed.Net nog even gecontroleerd en ze werken allemaal als je ze handmatig schakelt.

Peter

Als het hele blok dus blauw kleurt als je het binnenrijdt en dat het weer zwart wordt als je het verlaat is dus fout?Mag het dan maar een klein stukje net na de wissel blauw kleuren en de rest rood of hoe moet ik me dat voorstellen?Ik ben al even aan het kijken op de Pahasoft site maar zie die verkorte handleiding zo snel even niet :oops: :oops:

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex Koplopervragen Help!!!
Hallo Harald & Alex,

Zie de site van Paul:
Handleidingen door derden geschreven: Beginnershandleiding (versie 7.2;  Chris Burger)

http://www.xs4all.nl/~pahasoft/startkopl72.zip


Mvg,
Peter
Re:Baan van Harald & Alex Koplopervragen Help!!!
Citaat van: harald en alex op zaterdag 12 maart 2011, 17:15:12
Robin

De wissels staan goed.Net nog even gecontroleerd en ze werken allemaal als je ze handmatig schakelt.

Harald & Alex

Ik bedoelde of rechtdoor op de baan ook rechtdoor in koploper is?
Re:Baan van Harald & Alex Bezetmelders werken!!!
Citaat van: Hero op zaterdag 12 maart 2011, 15:41:24
@ John,

Het ic dat de s88 doorstuurd naar de processor was overleden tijdens de
Kortsluiting vorige week.  :-(
Dus een nieuwe geplaatst. Nu werkt deuitlezing van de melders dus weer.

Mercy Robin,

Groetjes, John
Re:Baan van Harald & Alex Koplopervragen Help!!!
Hallo Harald & Alex,

Heb je de afrem vertraging in je locomotieven al minimaal gezet?
Zo niet dan remt er niets af natuurlijk.(Of veel te laat.)
Ik dacht dat die BLS loc gisteren nog vertraagd vertrok in de test ronde.

Robin
Re:Baan van Harald & Alex Koplopervragen Help!!!
Hallo Harald en Alex,

Het lijkt mij dat je nog niet alle gegevens hebt gekoppelt aan het goede blok.
Lijnen toekennen aan een blok en ook de juiste bezetmelders aan het goede blok toekennen.

Succes Peter.
Re:Baan van Harald & Alex Koplopervragen Help!!!
Wissels staan goed en dat er misschien niet alles in staat zou best kunnen.Dit is de eerste keer dat we dit doen.Maar als je en vaste treinroute ingeeft ook al maak je fouten met de blokken zelf als die route staat waarom kan hij daar dan van afwijken en verder rijden?Die blokken die je niet opgeeft bestaan in principe op dat moment voor die loc toch niet?

Alex
Re:Baan van Harald & Alex Koplopervragen Help!!!
Zonder je database in te zien is het gissen en wordt helpen een beetje lastig.

Gr, Ben.
Re:Baan van Harald & Alex Koplopervragen Help!!!
Citaat van: Spoorman op zaterdag 12 maart 2011, 19:56:11
Zonder je database in te zien is het gissen en wordt helpen een beetje lastig.

Gr, Ben.

hoi Ben

Die hebben we net naar Robin gestuurd en die is nu even voor ons aan het spitten.Ik hoop dat die iets vindt wat we verkeerd gedaan hebben.Want we begrijpen er maar weinig van.

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex Koplopervragen Help!!!
Harald en Alex,

Willen jullie dit door gronden ga dan eerst eens proberen om in de test modus de boel aan de gang te krijgen en ga ook eerst de beginners handleiding proberen te begrijpen en neem daar de tijd voor, die is echt wel duidelijk maar ik kan mij niet na de boel hier te lezen onttrekken aan de gedachte dat het allemaal "ff"moet gebeuren. En positief dat Robin jullie assisteert maar je zal het toch zelf moeten gaan begrijpen en uit de gedachte van Koploper moeten gaan denken.
Dingen als een vaste treinroute ben je nog niet aan toe, kijk eerst maar eens of in een variabele route alles naar behoren werkt.
Nemen jullie niet de tijd hiervoor en volgorde blijf je van probleem naar probleem rollen.
En dat zou ik jammer voor jullie vinden want het is een mooi programma wat een leuk stuk extra's aan jullie baan kan geven.
En zoals Ben al aan geeft voor diversen problemen zal iemand jullie database moeten kunnen in zien, dat verduidelijkt een hoop.
Zet 'm op heren.

Mvg Ron :)
Re:Baan van Harald & Alex Koplopervragen Help!!!
Hallo Ron,

Daarom heb ik net ook even telefonisch wat verbeteringen door laten voeren.
Het begrip van wat er fout zit komt langzaam.
Maar er zijn grote vorderingen. :o)
Problemen lijken erger dan ze zijn kwamen we net achter :D :D :D

Maar dat mogen de heren zelf even toelichten.

Mvg Robin