Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Baan van Harald & Alex Göschenen Renovatie overloop

Gestart door Harald en Alex zaterdag 25 december 2010, 16:40:31

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Smalspoor Tracé
Sterkte Alex, en daarna rustig lekker verder bouwen als therapie!
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Smalspoor Tracé
Dank jullie voor de reacties.

De operatie is achter de rug en ik ben weer thuis.Nu moet ik aansterken en een revalidatie traject in.

Als er een update is dan plaats ik hem 🙂

Alex
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Smalspoor Tracé
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Smalspoor Tracé
Hi Alex,

Sterkte met alles en hopelijk (niet te) snel weer aan de hobby.

groet
Die andere Harald
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Smalspoor Tracé
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Smalspoor Tracé
-Alex,
Dat is dan weer achter de rug! Eindelijk thuis, want zoiets gaat altijd veel beter en is ook beter voor de genezing. Alles meegevallen? Nu bijkomen en aansterken om met frisse moed de revalidatie in te gaan. Natuurlijk veel sterkte gewenst en flink oefenen!
Wij gaan geduldig wachten op jouw volgende bericht!
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Smalspoor Tracé
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Smalspoor Tracé
Beterschap kerel. Nu is je lichaam het belangrijkste, langzaam aansterken en opbouwen die energie.
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Smalspoor Tracé
Lid sinds: 2008

Als je gezond bent ben je rijk

offline
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Smalspoor Tracé
Hey Alex, heel veel sterkte met het herstel en op naar de revalidatie.
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Smalspoor Tracé
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Smalspoor Tracé
Beterschap toegewenst Alex.

Succes met de revalidatie.

Groet Michel
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Smalspoor Tracé
Ook namens mij Alex sterkte en veel beterschap. Doe rustig aan.

Groet Ronald  :)
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Smalspoor Tracé
Alex beterschap en voorspoedig herstel.

Groet, Erik
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Smalspoor Tracé
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Smalspoor Tracé
Beterschap Alex en succes met je relavidatie.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Smalspoor Tracé
Dank jullie voor de berichten.Ondertussen kan ik weer wat doen met beleid weliswaar en hebben we het stuk dat we overnieuw gemaakt hadden omdat de vorige het zicht op andere zaken nogal belemmerde gisteren gepast.Er moet voor de rest nog wel wat aan gebeuren maar dat komt nog.Eerst de hele baan eens schoonmaken en kijken of alles nog werkt.

Alex.
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Smalspoor Tracé
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Smalspoor Tracé
-H&A,
Geweldig om weer eens wat te mogen vernemen. Met "beleid" gaat het toch weer ietwat vooruit, merk ik. Heel positief in elk geval. Maar je moet wel blijven oefenen en vooral veel aan revalidatie blijven doen. Dat zijn de eerste stappen naar een geheel nieuw begin.  Heerlijk om de 'baan' eens schoon te gaan maken, denk ik. Dus: kalm aan doen en natuurlijk nog een goede 'genezing'. Suk6 ermee!
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Smalspoor Tracé
Met beleid kan je beter lezen met belemmering maar dat is een kwestie van tijd.Ik heb nog een fotootje van het nieuwste deel.Eigenlijk moet ik die ook nog even maken van de andere kant.Die houden jullie dan even tegoed.

Alex
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Smalspoor Tracé
We hebben weer een stukje gedaan in de hoek waar de vorige foto ook van genomen is.De bergwand is op kleur gebracht en we hebben een klein gebouwtje geplaatst in de hoek naast de Gotthardtunnel.Boven deze tunnel zie je nog een stukje MDF.Daar zit een een sleuf omdat het stuk daarachter uitneembaar is.We moeten nog even iets verzinnen dat we dit netjes dicht krijgen.

Links hebben we dan nog een stukje MDF aangebracht tot aan de oever van de toekomstige rivier.Ondertussen even op zoek naar een leuk bruggetje zodat je tot aan de tunnel met een auto kan komen.We zijn er nog niet uit welke het moet gaan worden.Ik had wel een leuke gevonden maar die was 36 cm lang en dat eigenlijk weer teveel......

Dan nog een foto van de bovenkant van het afneembare deel waar je dan ook kan herkennen waar het smalspoortrace langs zal gaan lopen.

Harald & Alex

Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Smalspoor Tracé
Hallo Harald en Alex,

Leuk weer jullie bouwvorderingen te bekijken het ziet er prachtig uit  :thumbup:
Jullie hebben veel landschap zo te zien, dat maakt je baan nog mooier. Ga lekker door en veel succes met het afmaken van dit mooie project.

Groet Ronald  :)
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Smalspoor Tracé
Bedankt.

Omdat de acrobatische oefeningen die benodigd zijn om op bepaalde plekken bij de baan te komen nog lastig zijn even met een klein project begonnen.

https://www.google.com/search?q=haderlisbrucke&client=tablet-android-lenovo&prmd=mivn&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwjIx8zFm5vhAhWLKVAKHRvFDKAQ_AUoAnoECA0QAg&biw=1280&bih=800#imgrc=FrsU__PwC2772M

Het frame zit in elkaar ondertussen.Nog niet foto waardig maar dat komt dan nog wel.

Harald & Alex
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Smalspoor Tracé
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Smalspoor Tracé
-H&A,
Dat zal een hele leuke brug gaan worden, die prachtig op de baan zou kunnen passen. Volgens mij wordt dat - jullie kennende - een 'trekpleister'. Ben nu al nieuwsgierig naar een foto van jullie vorderingen! Laat maar komen die foto's!
Vooral suk6 en niet teveel acrobatische stunten uithalen, om overal bij de tafel te kunnen komen. Wees voorzichtig!
8)
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Smalspoor Tracé
Alex,

Komt ie op de plaats waar ie zich in het echt bevindt? Of haal je hem naar voren?
Maak hem niet te groot, hij is denk ik 2,5 m breed.
Stond in de steigers tijdens mijn laatste bezoek.
Zijn grotere broertje is veel bekender. De Teuvelsbrucke.
Maar wel weer een typisch element erbij.

Mvg Robin
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Smalspoor Tracé
Hij is zover klaar en overspant 30 cm.De plaats is dan net voor waar de twee stromen samen komen want meer keus is er eigenlijk niet.Ik ben er nog niet aan uit of we daar daadwerkelijk een klep in gaan maken en de rivier doortrekken.Dat is nu ook nog niet aan de orde.Eerst proberen de laatste 2 stukken verplaatsbare scenery te maken waarvan dit er eentje is.Verplaatsbaar omdat je anders niet bij de achtergelegen stukken kan komen.

Harald & Alex

Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Smalspoor Tracé
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Smalspoor Tracé
-H&A,
Toch een heel mooie brug, vooral met de achtergrond komt deze geweldig uit. Ik denk dan wel het water erbij! Kortom ga rustig verder met het overdenken van de mogelijkheden, maar houdt zeker in de gaten, dat het andere stuk verplaatsbaar zal moeten worden.  Jullie hebben in het verleden al voor 'hetere vuren' gestaan en alles is naar tevredenheid opgelost. Dus nu ook weer! Suk6 verder en uiteraard zien we van jullie de vorderingen wel verschijnen. Dank!  :thumbup:
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Smalspoor Tracé
Hier dan een fotootje van de huidige stand van zaken.We hadden op het Duitse forum wat fotos gekregen en over het algemeen kan je zoiets dan wel aardig nabouwen alleen liggen er hier zoveel rotsblokken door elkaar en zijn de kleuren zo anders dat we er toch een eigen invulling aan gaan geven.Ook de uitgestrektheid van de rivier en alles er om heen maakt het lastig.Dus wordt het een klein stukje en het landschap erom heen klopt dan ook niet.

H&A



Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Smalspoor Tracé
Met verf ziet het er dan zo uit.Nu moet er nog groen komen en de rotsblokken die in de rivierbedding liggen ontbreken ook nog.Je ziet dan alle bruggen in 1 beeld en zelfs nog een stukje van de andere kant

Ik zie plotseling wel aardig onderscheid in de kleuren gras.In het echt valt dat niet zo op in ieder geval.Eens kijken wat we daarmee gaan doen.Het lijkt me in ieder geval het beste om dat gras op deze module en diegene er naast maar eens in 1x aan te brengen.Zodat dit straks niet op 1 groot vlak voorkomt.

Harald & Alex

Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Smalspoor Tracé
ziet er leuk uit!

Meerdere kleuren gras is niet storend, juist heel natuurlijk. Want het gras bij de buren is altijd groener...  :). Gras op rotsen, met heel weinig aarde is anders dan gras op een weide, die goed bemest is. Ik zou het zo laten, zeker als er wat koeien op de licht groene weide lopen.

groeten,
Roel
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Smalspoor Tracé
Het word heel erg mooi bij jullie op de baan, kijk graag wat af kan ik mss wat dingen hier toepassen op mijn baantje.
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Smalspoor Tracé
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Smalspoor Tracé
-H&A-,

Een foto laat heel veel moois zien. Dat is jullie zeker gelukt! Nog iets bijwerken en deze fase is dan ook weer voorbij! Jullie hebben in lek geval de "BRUG" mooi in het landschap doen opnemen. Een voorbeeld voor menigeen! Suk6
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Smalspoor Tracé
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Smalspoor Tracé
er zijn gewoon geen woorden voor zo mooi allemaal,
ik volg jullie dan wel niet echt op de voet, maar kijk toch regelmatig eens naar jullie draadje
stiekem pik ik dan wat ideeën die ik misschien ook wel kan toepassen op mijn baan

blijf gewoon zo verder doen, het wordt echt een pracht van een baan

grts Freddy
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Smalspoor Tracé
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Smalspoor Tracé
Prachtige brug. Erg origineel. Leuk gedaan. :thumbup:
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Smalspoor Tracé
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Smalspoor Tracé
Harald en Alex, het is weer DIK voor elkaar wat jullie aan het maken zijn, petje af  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Smalspoor Tracé
 :) Ik vind jullie intepretatie van de brug(gen) mooier dan de werkelijkheid. B) :thumbup:
Dat met die verschillende kleuren gras is inderdaad wel een puntje. :roll:
Wat Roel schrijft zit ook wat in, maar ik zou als ik jullie was toch trachten de kleuren wat meer naar elkaar toe te brengen.
Hoewel de foto natuurlijk weer anders oogt dan de werkelijke kleuren.

Dirk-Jan
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Smalspoor Tracé
Hoi Alex en Harald,

Weer een mooie brug erbij en als ik de foto zo bekijk geef dit wel een mooie diepte effect in jullie baan. Wat betreft het gras, daarin kan je een keuze maken om één soort aan te maken en dat voor alles te gebruiken. Andere kant, het geeft ook leven op je baan. Niet elk gras is het zelfde.

Succes met de verdere afbouw.

Groet Ronald  :)
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Smalspoor Tracé
Het heeft weer even geduurd maar vorige week is Robin langs geweest en hebben we geprobeerd de dikke lagen stof van de baan te rijden.Dat viel nog niet mee maar vandaag nog eens geprobeerd en het gaat al beter.Nu moeten we nog een opruiming doen en dan eens goed afstoffen.

Ondertussen wat bewegende beelden gemaakt.Let niet op de rommel dat komt wel weer goed  ;)



Verder zijn we met een klein gebouwtje bezig wat net buiten Göschenen staat.Er moet nog wat verf op en uiteraard de omgeving afwerken.Nu het slechter weer wordt zullen we toch wel weer wat vaker op zolder zitten.Dan zullen er ook weer meer updates volgen.

Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Smalspoor Tracé
Leuke video. Wél jammer van de met zonder bovenleiding afwezigheid... :D
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Smalspoor Tracé
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Smalspoor Tracé
Genoten van deze mooie film van jullie prachtige baan en materiaal. :) :thumbup:

Groet Michel
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Smalspoor Tracé
Bovenleiding terwijl je nog met allerlei andere dingen bezig bent is niet echt handig 😉

Harald & Alex
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Smalspoor Tracé
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Smalspoor Tracé
Ik heb geen rommel gezien alleen een prachtige baan, laat de herfst maar beginnen dan kunnen jullie op de zolder aan de slag.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Smalspoor Tracé
Peter.

Daar hadden we het filmpje ook voor gemaakt  :D Als je er een half jaar niks aan doet wordt het zeker een rommeltje en stoffig.We gaan
Dat zeker proberen.Eerst inkopen doen want alles wat je voor de scenery nodig hebt is op.

Harald en Alex
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Smalspoor Tracé
Dag Harald en Alex.
Erg leuk om de meeste bouwwerken nu ook eens bij elkaar in en filmpje te kunnen bekijken! :thumbup:
De bruggen zijn mooi gemaakt en vormen een prachtig fotogeniek plekje.

Veel plezier en succes voor de aankomende periode met de scenery.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Alpinisten in tractie.
Bedankt voor de reacties.

Vandaag even in Houten geweest.Het was er vrij rustig.Veel lege tafels.Het was lang geleden dat we er geweest waren en het schijnt dat de oorspronkelojk 3e hal opgegaan is in de 2e?We hadden gehoopt op meer maar dat was helaas niet.Toch hebben we nog een Piko loc gescoord en wat kleinigheden.

De bedoeling is dat de nieuwe loc in een dubbeltractie met het oudere model Alpinisten (de groene) .Alleen zijn we doordat we lange tijd niks qua programmeren in Koploper gedaan hebben vergeten hoe we nu het beste de locs kunnen synchroniseren.We hebben hem ondertussen geijkt maar die gegevens komen helemaal niet overheen met de andere loc.De eerste stappen zijn behoorlijk groot en dan komt ie op het eind niet uit en vlakt het af tot een kilometer per stap?

Harald & Alex
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Smalspoor Tracé
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Smalspoor Tracé
-H & A,
Ja, even 'kopen' en dan de baan op! Maar ook dat probleem lossen jullie wel op. De antwoorden daarop komen vanzelf. Ja, in Houten is er best wel wat veranderd; twee hallen zijn in één opgegaan.
Maar jullie 'baan' gaat zeker vooruit, vooral nu die "2e" erbij gekomen is. Zal een fantastisch gezicht zijn!
Veel suk6 met de vorderingen!
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Smalspoor Tracé
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Smalspoor Tracé
Harald & Alex,

Prachtige foto van de aanwinst samen met de andere waarmee hij in tractie moet gaan rijden. :) :thumbup:
Kunnen jullie niet van een van de locs de snelheid aanpassen in de Ecos hoger of lager en daarna weer ijken zodat je stappen / gegevens meer bij elkaar komen van de locs ?
Er mag verschil zijn als de locs in tractie rijden in koploper die past het zelf aan namelijk het verschil.

Groet Michel
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Smalspoor Tracé
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Smalspoor Tracé
Jullie moeten de curve's (stap X = die snelheid), in beide loks hetzelfde maken, staat wel in de handleiding, is CV6 bij DCC.

Groet, Anne W
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Smalspoor Tracé

Citaat van: harald en alex op zondag 10 november 2019, 18:44:02
We hebben hem ondertussen geijkt maar die gegevens komen helemaal niet overheen met de andere loc.De eerste stappen zijn behoorlijk groot en dan komt ie op het eind niet uit en vlakt het af tot een kilometer per stap?

De maximale snelheid die de loc nu rijdt is veel hoger als dat jullie willen.Daardoor komt het niet overeen.
Dus op verzoek het ijken even in de herhaling.

Doe een run op stap 28. Als de uitkomst/snelheid te hoog is cv 5 omlaag zetten.
Herhalen totdat je op stap 28 de gewenste max snelheid rijdt.

Zelfde voor stap 14  ijkrun doen en dan cv 6 bijstellen totdat de snelheid overeen komt met je andere loc.

Daarna ijken op meerdere stappen aan zetten en de hele curve opnieuw laten ijken.
Ik start altijd op stap 28 en laat dan naar 5km /h toe terug ijken

Koffie en toekijken.

Succes lukt het niet app je maar.  ;)

Check ook even of cv 3 en 4 hetzelfde staan (optrek en afrem vertraging)

Mvg Robin
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Smalspoor Tracé
Bedankt voor de antwoorden.

Robin.

We hebben je geappt  :D

We hadden in Houten voor het station verder af te maken witte smalle U lijstjes meegenomen om de goten te maken.Die zitten er nu aan.Lijkt toch al weer wat beter.Nu zijn we aan het kijken voor lichtblauwe luiken voor de ramen.We denken dat we die uit stukjes tie wrap gaan maken maar het makkelijkste zou zijn dat ze die kleuren al hadden zodat je ze alleen op maat hooft te maken en er op plakken.

Iemand een idee waar je die kan vinden?Bij de Hornbach alleen maar zwarte en witte helaas.

Hier nog een foto met de witte goten.

Harald & Alex





Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Smalspoor Tracé
Citaat van: harald en alex op zaterdag 23 november 2019, 16:31:10
Iemand een idee waar je die kan vinden?Bij de Hornbach alleen maar zwarte en witte helaas.
Google is you're friend ;)
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Smalspoor Tracé
Ik heb hier nog zwarte t wrap liggen.
Kan eventueel mee op de post. Heb je alleen nog een spuitbus nodig.
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Smalspoor Tracé
Robin.

Die heb ik zelf ook wel.Ga volgende week wel even zoeken 😉

Harald & Alex
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Smalspoor Tracé
Maakt toch wel een aardig verschil met luiken.Wat meer kleur maakt het toch weer leuker.De voorkant zit er op nu de achterkant nog.Die zie je normaal niet maar voor de volledigheid gaan we die wel doen.Ook zullen we ze allemaal gaan drybrushen met grijs zodat de glanzende plastic kleur verdwijnt.

H&A
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Smalspoor Tracé
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Smalspoor Tracé
Luiken van tyraps, weer wat geleerd  :thumbup:
Ziet er goed uit.
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Station aanpassingen.
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Station aanpassingen.
De blauwe luiken staan erg fraai op het witte stationsgebouw. :) :thumbup:
Inderdaad wat kleur in dit geval blauw maakt een aardig verschil.

Groet Michel
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Station aanpassingen.
Mooi maar is er net bomalarm geweest ? Ik zie nergens reizigers op de perrons.  :D