Nieuws:

Bekijk onze Stichting 3rail kleding lijn eens! Promoot ons mooie forum op evenementen, stamtafels en op beurzen : Stichting 3rail Shop

Baan van Harald & Alex Göschenen Bietschtalbrug.

Gestart door Harald en Alex zaterdag 25 december 2010, 16:40:31

Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Bietschtalbrug.
Hans.

Er moet nog wel wat gebeuren. Links is er nog aardig wat te doen maar aan de rechterkant begint het al vorm te krijgen. Volgende week maar eens met gips beginnen te kliederen.

H&A
Gips erop. Altijd een kliederboel maar dat tempex met die troep wat daar vanaf komt is dan wel weg. We hebben een kleiner formaat huis genomen en dat bevalt al beter. Nu de afwerking nog.

Iemand een idee waar je het hek dat op de balustrade hoort kan vinden? Aan de voorkant mist het hele stuk 😢

H&A

BLIJ dat ik analoog RIJ

Die balustrade was kuis verrot en wordt vervangen. De timmerman heeft het origineel voor de maatvoering meegenomen en is druk doende in zijn werkplaats; binnenkort wordt de nieuwe balustrade op het balkon geplaatst.
We proberen een realistische oplossing te vinden voor de overstekende rotsen op de vorige foto. In geval van een steenlawine of loskomende rotsen dan moet er toch iets zijn zodat het niet op de rails komt. Misschien steekt het wel iets te ver over maar ik vindt het wel mooi staan zo dus wilden we het wel zo houden. Er komt nog een muur langs de onderkant en dan lijkt de oversteek ook weer iets minder hopen we.

Ondertussen de boomstammen voor de eerste 5 rongen wagons aan elkaar geplakt en geverfd. Dat ligt nu te drogen. Als het lukt proberen we ze nog op maat te zagen. We hebben nog iets nodig om ze te zekeren. Spanbanden of spankettingen eigenlijk maar waar maak je die van?

H&A

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

Hoi Harald en Alex,

Kettingen zelf maken is mogelijk een heel gedoetje waar je misschien niet 1-2-3 op zit te wachten. Ooit bracht mij een mede modelspoorhobbyist op het volgende "spoor": Aeronaut(anker)kettingen

Aeronaut heeft wel meer hele fijne zaken (bootbeslag) die prachtig kunt toepassen in de modelspoorhobby!

Is maar een suggestie. Succes in ieder geval!
Nog niet helemaal droog maar we waren toch wel even benieuwd hoe de boomstammen staan op de wagons.

De rongen moeten hier en daar nog verplaatst worden en we moeten nog iets verzinnen voor spanbanden of spankettingen maar we zijn tevreden over het voorlopige resultaat.

H&A

BLIJ dat ik analoog RIJ

Mooi gelukt hoor, die boomstam-lading :thumbup: .
Kettingen kan, maar die moeten dan wel strak staan en da's vaak best lastig in model. Ik weet niet of er iets plats wat als spanband diest kan doen in de handel is, wellicht in een fourtnituren-zaak.
En anders gekleurd garen, oranje of geel oid.
We gaan het eens met schilders plakband proberen. Wel smaller uiteraard.

Vandaag in Houten geweest. Jan getroffen en die had een presentje bij.

Bedankt in ieder geval Jan en je zult hem in de toekomst ergens zien rijden op onze baan.

Wat smalspoor en toebehoren meegenomen en voor de rest eigenlijk niets leuks gezien. Vanmiddag met gips aan het kliederen geweest om wat gaten in de muren te dichten die nodig waren met de oude lay-out en nu overbodig en het overschot in de rivier gekieperd en wat gemodelleerd. Alles laten drogen nu.

Morgen verder met het smalspoor leggen. Er komen nog wat lastige hindernissen.........

H&A
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Jullie boffen maar met Jan  :thumbup: :thumbup:

Nu je het zegt Houten was vandaag helemaal niet aan gedacht  8o

Gelukkig staat Dortmund binnenkort op de agenda.

Mvg,

Peter Degeluidsman 
Peter.

We zitten nog te twijfelen of we daar naar toe gaan. Het valt in hetzelfde weekend als een afscheidsborrel. Eens kijken of het allemaal gaat lukken.

H&A
Het geklieder van gisteren en dit is het resultaat:

Er moet nog behoorlijk wat aan gebeuren voordat het echt om aan te gluren is maar het grove werk is weer een stukje opgeschoten.

H&A
De basis belooft wederom genoeg. Dit wordt wederom een pracht stukje op jullie baan. Wellicht nog wat rotsen in het water straks.

Gr henk
De brugdelen zien er goed uit :)
Dank jullie wel. De bodem van de rivier zal niet zo glad blijven. Op dit moment zijn we aan het gips gieten van diverse delen. Er zit een stuk muur bij die rond loopt. Dat hebben we met klei gedaan. Hopelijk is dat morgen droog zodat het bevestigd kan worden.

H&A
We zijn bezig onze overstekende bergen over het spoor te voorzien van een "Lawinenschutz" Het dak is gezaagd en nu moeten we iets bedenken om het te stutten. Betonpijlers of iets anders? Ideeën zijn welkom. Het dak zal beton worden.

Volgens mij kan er ook wel wat groen op?

H&A

Swiss rail .. what else?

Als voorbeeld en ter inspiratie mijn eigen oplossing voor een Lawinenschutz :).

20260406_181052.jpg

Groeten,
Wico
Mooi.

Ook wel lawinegalrij oder Lawinengalerie genoemd.

Jos

Google-AI heeft een mooie uiteenzetting bij elkaar gesprokkeld over Lawinenschutz en Lawinengalerie. Lawinenschutz is een breed begrip terwijl Lawinengalerie een onderdeel is van een Lawinenschutz.

Het begrip Lawinenschutz omvat dus: Lawinengalerie, Schutzwald, Lawinehekken, -rekken en -netten, -dammen en -wiggen. Die laatste zie je bij voorbeeld bij hoogspanningsmasten of pilonen van skiliften of bergbanen, waar aan de bergkant een hoge V-vormige betonnen wig is geplaatst ter bescherming tegen Lawines of Schneebretter.

Lawinegalerij (Lawinengalerie): heeft als doel het beschermen van wegen en spoorlijnen in bergachtige gebieden tegen vallende of glijdende sneeuwmassa's en het beschermen van wegen en spoorlijnen in bergachtige gebieden tegen vallende sneeuwmassa's. Overigens geldt dit niet alleen voor sneeuw, maar kunnen ook de zogenaamde Murgangen opvangen of puinlawines ............

Voor wat betreft de vraag van H&A: als je het dak in beton uitvoert; heb je keuzes in bouwwerken: uitvoering zoals die van Wico (mooi gedaan!) of een Bogengalerie in natuursteen. Succes!

Nog een kleine aanvulling op het betonnen dak: het is natuurlijk niet altijd zo dat een grote doorlopende plaat alleen op pijlers rust. Dak kan ook gedragen door liggers, verankert in de bergwand en die op hun beurt op de pijlers rusten. Daarop ligt dus het dak, al dan niet met afschot.

Buiten dat de Galerij het spoor- of wegverkeer beschermt tegen sneeuw-, modder- of puinlawines, zie je in de praktijk ook regelmatig dat bergstromen over het dak geleid worden om te voorkomen dat de onderliggende infra wegspoelt! Dus een watervalletje misstaat ook zeker niet! Op zo'n dak kun je dus van alles tegenkomen wat de natuur met zich mee heeft gebracht: puin, rotsblokken, water, begroeiing, boomstronken, sneeuw en ijs.

Voorbeelden van Lawinegalerijen, al dan niet met een gedragen dak zie je hier: Varianten Lawinengalerij

We gaan eens kijken wat we er allemaal.nog bij kunnen maken. Een waterval zal niet kunnen want het is allemaal niet zo hoog.

Vandaag wat rondjes gereden en wat details in de muren gemaakt alvorens we kunnen verven. Het dak van de Lawinenschutz ligt nog los. Dat moet ook wel zo blijven als er iets ontspoort of stil blijft staan.

Verder de spanbanden om de boomstammen heen gemaakt.

Nog een filmpje van de Sgns 88

H&A

BLIJ dat ik analoog RIJ

Spanbanden zien er goed uit zeg :thumbup: !
Met schilderstape gedaan?
Hans.

Tesa schilderstape en dan snijden met een scalpel.

H&A
Leuke sleep & leuk zelf gemaakt!
Bedankt.

De bergwand achter de stalen brug opnieuw geverfd en ook het nieuwe gedeelte gedaan.Er mist onder nog een brug. Het liefste een stenen brug zodat er wat variatie is maar de hoogte is beperkt. Als er iemand een idee heeft dan graag.

H&A
Weer een stuk verder. De lawinegalerij is klaar zover. Het dak ligt er los op en de kolommen zouden er nog uit kunnen als het moet.

H&A

hoge bergen, het liefst zwitsers

Dat ziet er allemaal weer prima uit!

Véél succes verder met de scenery/

Mvg Hans

BLIJ dat ik analoog RIJ

Blijft het dak los? Lijkt me toch wel handig voor het geval er een trein ontspoort ;) .
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Weer een mooi stukje scenery gemaakt, slim om het dak niet vast te zetten nu kan je er redelijk makkelijk bij als er iets aan de hand is.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Mooi hoekje geworden! Ben naar meer van dit!
Bedankt voor de reacties. De volgende stap is zover klaar en nu ziet het er zo uit.

De 5 naaldbomen gaan we nog wisselen voor iets beters en de beek moet nog gevuld worden.met water.

H&A
Een nieuwe brug gekocht voor het onderste spoor.We zijn aan het opbouwen dus de kleuren komen nog niet overeen met de rest. Dat komt volgende week als ook nog wat groen planten.

H&A

The meaning of life is to give life meaning!

H&A,

Dat is een heel erg mooi hoekje geworden... :thumbup:
Dat kunnen er niet veel zeggen dat ze een treinbaan op de WC hebben.  ;)
Trouwens leuk motief op het toiletpapier.
Geweldig om het wc papier inderdaad te zien!
Hoekje is echt sjoen geworden, de rest gaat zeker en vast ook inorde komen! De nieuwe brug zal ook snel verwerkt worden erin

if we don't try we will never know

Ik ga ervan uit dat jullie het dak van de lawinetunnel nog wat verder aankleden. Misschien met wat gesteente dat naar beneden is gekomen en wat groen dat daar spontaan is gaan groeien. Daarmee camoufleer je dan gelijk de rand tussen berg en lawinetunnel. Ik raad jullie ook aan de sleep niet te lang te maken. Ik vind het persoonlijk nooit zo'n fraai gezicht wanneer je de laatste wagon nog door de tunnel ziet verdwijnen en de Lok al weer in het zicht is.

groet, Wim

Waar een wil is, is een spoor

Het wordt steeds mooier! 
en ik kan de fotos zien!
Bedankt voor de reacties.

Het is keukenpapier en hangt op zolder😉 De treinen zijn in sommige gevallen wel lang. Je ziet ook maar een heel klein stukje van de baan. Het dak zal nog wel wat minder kaal worden maar eerst moeten de grote stukken er in. Ook zoeken we daar nog een realistisch voorbeeld. Dat komt wel goed.

Dit is nu de stand van zaken na de drybrush met lichtgrijs.

Wat groen het en der zal het beeld wel wat kleurrijker maken 😉

H&A

Wat mij het eerst opvalt is dat de drie sporen op gelijke afstand boven elkaar er wat geforceerd uitziet. Los daarvan prachtige rotsen en dat groen gaat het helemaal afmaken. En mooie treintjes :thumbup:
Adriaan.

Het is een stuk van maar 20 cm breed.Het was oorspronkelijk de bedoeling om 2 sporen te maken alleen kwam er toen nog een smalspoor bij die van de ene kant naar de andere moest en dit was de enige oplossing. Soms moet je concessies maken en dit is er helaas eentje. We hadden misschien 1 spoor in een tunnel kunnen laten verdwijnen maar toch hier voor gekozen omdat het beter bereikbaar is en je dan nog een stukje aan bodem hebt.

H&A

Ik kan van hieruit natuurlijk niet goed beoordelen wat jullie mogelijkheden zijn maar het zou zeker wat dieptewerking betreft aardig zijn wanneer de 3 boven elkaar liggende sporen een kloof zouden overbruggen. Dan wordt het oog veel meer naar binnen getrokken om ook de kloof in te kijken. Maar zoals al gezegd weet ik niet wat en hoeveel ruimte je hebt achter de rotswand.
Beoordelen en commentaar ( opbouwend) doen wij echter nu op basis van de huidige stand van zaken . Ik weet zeker dat het nodige groen de situatie zal verfraaien.

groet, Wim
Wim,

Het is de oversteek over de vensterbank tussen raam en de hoek met de trap. (Dus nul komma nul ruimte)
Ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat als je nog meer ruimte wegsnoept de zolder onbereikbaar wordt.
Hoe opgepropt t op de foto ook oogt. Het is fraaier als een kale oversteek zullen we maar denken.

Mvg Robin

@citaat Dat is wel zo ;)

Ik dacht dat ik reageerde op een foto van de voortgang van de baan van Harald en Alex maar kennelijk is Robin ( Hero ?) de bouwer van de baan. Hij is het die reageert op mijn reactie.
Loopt er hier iets door elkaar?

groet, Wim

Er zijn volgens mij drie bouwers Wim, maar zeker weten doe ik het ook niet :D 
Lief zijn hè tegen elkaar 😁 Robin is hier diegene die veel van het technische deel en het ontwerp heeft bedacht en uitgevoerd. Het bouwen is meer mijn deel en Harald is meer van het laten rijden en de software.

Er is inderdaad geen ruimte om nog iets uitgebreider te maken op die plaats. Dit moet het echt zijn.

Waar we wel weer wat ruimte gecreëerd hebben is op de spiraal. Daar een klep op gemaakt zodat ie open en dicht kan met scharnieren. Hier zal tzt de nodige scenery verschijnen.

H&A

@citaat Waarom steek je er een plamuurmes tussen?  8o
Sorry Wim,

M'n reactie was in m'n rol als vaste bezoeker van de zolder.
De meesten weten dat wel, maar niet iedereen natuurlijk.

Mvg Robin

Citaat van: Harald en Alex op vrijdag 15 mei 2026, 12:07:03Lief zijn hè tegen elkaar
:? Begrijp ik niet helemaal

Maar oke, de rol van Robin is mij duidelijk.
Adriaan.

Dat plamuurmes houdt de druk erop totdat de lijm droog is 😉

H&A
Vandaag de rails op de Bietschtalbrucke gewisseld en de I balken onder de rails gemaakt. De profielen zijn allemaal verschillend hoog zodat het achterste spoor hoger ligt dan het voorste. Ook zorgt het voor de verkanting.

Robin had nog een idee om de profielen die tussen de bielsen horen te maken. Daarom deze rails nog niet bevestigd.

H&A