Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Baan van Harald & Alex Göschenen Bietschtalbrug.

Gestart door Harald en Alex zaterdag 25 december 2010, 16:40:31

Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Bietschtalbrug.
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Het lijkt erop dat er een extra S88 tussen gevoegd is?

Mvg,

Peter Degeluidsman
Peter.

Dat klopt en dan zou het toch een kwestie van dat in Koploper aangeven zijn dat er eentje bij tussen is gekomen. Toch kwamen er nog wat totaal andere meldernummers tevoorschijn. We zijn ook wel flink aan het rommelen geweest. Nu staat het er grotendeels weer goed in.

H&A

We hebben niet zoveel te melden. De laatste stukken van de stroomvoorziening zijn klaar en nu moet er een grote opruiming plaatsvinden.

Dan hopen we dat dir weekend er automatisch gereden kan worden en dan kunnen we eindelijk aan het leukere deel van de hobby beginnen. Ondertussen druk doende om foto's te verzamelen. Op deze zie je aan de linkerkant een verbreding waar de tunnelpoort en seinbrug op staan. Die hebben wij niet gemaakt dus dat gaan we aanpassen.

Geen vorderingen waar je een foto van kan maken maar toch zijn we weer wat verder gekomen met Koploper invullen en rondjes rijden om fouten er uit te halen. Een te krappe opbouw van een brug oa die wel problemen gaf. Dit zondag zoveel mogelijk proberen te herstellen en dan nog een begin gemaakt om de brughoofden de juiste kleur te geven. Robin had nog een goed idee om de sporen over de brug zo waarheidsgetrouw te maken. Hier moeten we iets voor gaan bestellen. Wat dat precies gaat zijn en hoe dat in zijn werk gaat zullen we een foto van maken als het zover is. De seinbrug die bij de tunnelpoort moet komen werkt niet meer naar behoren en moet gerepareerd worden.

H&A
Wat een paar draden vervangen zou zijn van de seinbrug zou zijn is een renovatie geworden

Robin neemt geen halve maatregelen 🫣 Ik hoop wel dat we straks geen nieuwe pannenset moeten halen 😁

Maar straks is ie wel als nieuw 😎

H&A
T kost even. Maar werk perfect.

Schep baking soda in een pan water,brug toevoegen.  Uurtje laten sudderen en alle verf borstel je er zo af.
Na de 3e run was ie kaal.  >:-D
Vandaag een poging om 1 van de bruggehoofden zover te krijgen als op de foto.

Het gaat om het onderste deel dus waar de rails op ligt. Het bergachtige tussen de staanders dus. We hebben met tempex de contouren gemaakt en daarna gips erop. Dat staat nu te drogen. Dan zal het een kleurtje moeten krijgen.

H&A

Het blijft lastig om iets precies na te maken zeker als de foto's van het voorbeeld niet helemaal duidelijk zijn. Maar het kan er wel mee door denken we.

Kleuren van het gebergte verschilt per foto die je ziet. We willen eigenlijk niet te donker. Wat denken jullie?

H&A

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

ik vind het heel tof. Er moet tenslotten ook nog wat begroeing overheen. Niks meer aan doe ik zeggen!  :thumbup:
Forum Moderator

Goed voor elkaar  :thumbup: :thumbup:
Het hoeft toch ook niet 100% gelijk te zijn, dit ziet er top uit en zoals Ernst al aangaf wat groen toevoegen.

Mvg,

Peter Degeluidsman

doe maar een treintje

het gaat er om ...ben jij blij met het resultaat en op je baan zie je niet een foto van het origineel toch?

gr. Ruud
Dank je wel voor de reacties. Het is ook even wennen denk ik. Als er straks wat meer berg te zien is dan wordt het beter ga ik vanuit.

De Ralpin begeleiding wagon hebben we aangeschaft en de eerste Roco RoLa wagon die de overgang tussen de Märklin die moeilijker verkrijgbaar zijn en de Roco die er wel gewoon zijn mogelijk te maken.

De vrachtwagens die erop staan daar willen we zeker nog wel in wijzigen. Iemand een idee voor een adresje waar ze niet voor torenhoge prijzen te koop zijn?

H&A

Vandaag weer iets verder gekomen. Het eerste tunnelportaal staat. Let niet op de kleuren die passen we nog aan. We gebruiken zoveel mogelijk van de oude delen die we gesloopt hadden weer terug.

Volgende week de kleuren aan te brengen en dan komt het portaal aan de andere kant aan de beurt.

H&A
Wel na een avond pielen zitten er weer draden aan de leds van de seinen.
Ik zal morgen de brug proberen in elkaar te zetten.
Dan kan ie zondag meee jullie kant op.

Mvg Robin
Gelijk vanmiddag doorgezet en de brugleuning opnieuw gebouwd en alle losse delen weer vast gezet.
Bij de inspectie ronde ook alle niet doorgevloeide solderingen opnieuw verhit zodat het geheel nu een stuk steviger is geworden.

De brug ligt nu in bad om alle chemische zooi op te lossen.

Het gaas krijg je er bij. mogen jullie er zelf tussen prutsen.

Mvg Robin

Als het maar Zwitsers is.

@citaat

Vakwerk Robin. :thumbup:

Groet Michel
Forum Moderator

Dat ziet er goed uit Robin, die plaat met al die gaatjes is een handig hulpmiddel  :thumbup: :thumbup:

Mvg,

Peter Degeluidsman

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Handig dat je daarvoor een soldeerplaat gebruikt  :thumbup:
Goed gereedschap is het halve werk, Robin  :wink:

Groeten,

Erik.
Een van de leuningen zat los en was scheef.
Dus die moest opnieuw samengesteld worden.

Daar is die tegel ideaal voor. Mijne komt uit China en kostte iets van €7,-
Pennetjes los mee besteld.

Das twintig cent per gemaakt bovenleidingsportaal.  >:-D
Een echte aanrader.

Mvg Robin
Mooie resultaten Robin. Bedankt hiervoor! Ik zit ziek thuis met een ontsteking aan de alvleesklier. Afgelopen donderdag in het ziekenhuis opgenomen met hevige pijn in de bovenbuik en de zijde. Ook met inademen waren er problemen.

Maandag mocht ik weer naar huis maar er moet noch wel voorzichtig aan gedaan worden. Anders verneem je toch wel dat het nog niet goed is. De hele dag niks doen is het ook niet dus wat kleine dingetjes proberen. Als er iets fotowaardigs uitkomt dan plaatsen we die.

H&A

@citaat

Beterschap toegewenst.

Groet Michel
Forum Moderator

Beterschap.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Beterschap en volledig herstel. De alvleesklier is een belangrijk orgaan dus verzorg ze goed.

Luc
Bedankt voor de reacties. De hele dagen stil zitten lukt ook niet dus toch voorzichtig wat proberen te hobbyen. Vandaag een begin gemaakt met de perrons voor station St Niklaus. De perrons maken we van MDF. Bij Göschenen hebben we dat ook gedaan. Als het dan geverfd en langs de randen geballast is valt het toch niet meer op.

Er is nu ongeveer 1 Meter meer aan lengte vergeleken bij het oude station St Niklaus. Daar willen we een hotel op plaatsen en dan een deel parking van maken. Het hotel is binnen in ieder geval. Hopelijk past het een beetje bij elkaar.

H&A
De perrons wat verder afgewerkt met aan de zijkanten een steenmotief en de horizontale delen in een betonlook. De muren willen we nog een ander kleurtje geven. De eilandperrons zijn nog niet klaar want het ontbreekt ons aan materiaal. Zaterdag in Houten maar eens kijken.

Dan is de beurt aan de weg voor het station langs en de parking waar dan ook het hotel zijn plaats zal moeten vinden.

H&A

Mooie update van de groei van de stations! succes met de jacht naar nieuwe materiaal!
Bedankt voor de reacties.

Redelijk geslaagd in Houten. Een nieuwe loc die nog wel omgebouwd dient te worden met een nieuwe motor en decoder. Dan een FRED voor de intellibox. Dat is een afstandbediening en we zijn vanmiddag ermee aan de gang geweest maar tot op heden lukt het nog niet. Als iemand een idee heeft hoe dit moet dan horen we het graag. Er staat een handleiding op de site van Ühlenbrock dus daar ontbrak het niet aan maar nog geen succes.

Verder wat kleinigheden aan verlichting en 2 stootblokken nog wat rails en de stenen muren van de perrons zodat we die af kunnen maken.

uploader by

H&A

Prachtige loc is er aangeschaft.  :thumbup:
Succes met de ombouw en daarna met het rijplezier.

Groet Michel
Forum Moderator

Mooie loc is er meegekomen uit Houten  :thumbup: :thumbup:
Jammer dat het ( nog ) niet lukt om Fred aan de praat te krijgen, ik had er nog nooit van gehoord maar er zijn vast mede hobbyisten die jullie op weg kunnen helpen.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Gaat het wel goed op de hoeken van die perrons met lange rijtuigen?
Op de foto lopen ze wat ver door bij de wissels.

Wat begrijp je niet uit die handleiding ?  En tot waar is het duidelijk.

Stop knop op de Fred indrukken en dan inpluggen. Mode kiezen.  Is dat gelukt.?

Bedankt voor de reacties.

Vandaag verlichting in Station St Niklaus gemaakt. We hebben in het gebouw verdiepingen gemaakt en het idee is om per verdieping dan met een LED te verlichten. Wat is handig om dit mee aan te sturen? Simpelweg een knop is niet de bedoeling. Zou mooi zijn als het automatisch kan?

Verder de stootblokken bij dit station aangesloten zodat de lampen branden en de tweede tunnelpoort voor de Bietschtalbrug gemaakt. Deze moet nog bijgewerkt en geschilderd worden. Daarnaast nog een begin gemaakt met het hotel in elkaar te zetten. De plaats hiervan moeten we nog bepalen.

Robin.

De eilandperrons moeten nog op maat gemaakt worden. We zullen dat nog eens testen alvorens dat we het definitief vastzetten. We willen nog iets aan de kleuren doen en er moet nog verlichting op en nog hekwerken etc etc. Dat gaat het makkelijkst als ze los kunnen.

Harald kan je dat beter vertellen denk ik wat er niet lukte. Mode kiezen dat ging volgens mij gewoon alleen moet je volgens ons een identificatienummer te zien krijgen of die moet je invoeren?

H&A

Volgens mij gaat dat allemaal vanzelf.
Maar ik heb de manual alleen snel even doorgekeken. Zeker weet ik t niet.

Je moet alleen lok adressen aan de 4 posities koppelen.
Maar pak t boekwerk erbij en doe stap voor stap.

En anders neem je hem mee volgende week. Kijken we hier hoe t werkt.
Zonder een Fred is meedenken wat lastig.
Robin.

Fred komt mee dan  :P Wij doen iets verkeerd dat lijkt me haast wel zeker. Of hij is kapot want het is tenslotte tweedehands. Maar om dat te beslissen is het wel handig om jou ook te laten proberen.

Alvast bedankt.

H&A
Vandaag bij Robin geweest om onze nieuwe aanwinst om te bouwen. Dit ging super vlot en nu is het de bedoeling dat deze in dubbeltractie gaat rijden met een rode 460.

Fred wil nog niet echt meewerken dus die hebben we even bij Robin achter gelaten als ook een stoomloc waarvan de koppeling tussen loc en tender afgebroken is. Als er iemand voor loc 37115 onderdeel 211400 heeft dan houden we ons aanbevolen.

Ons allereerste loc heeft een grote beurt gehad en kan dus zijn rondjes weer gaan maken. Past wel niet meer bij het Zwitserse thema maar daar liggen we dan niet wakker van.

Robin bedankt weer voor de hulp!

H&A
Fred is tot de orde geroepen.
T hele verhaal even doorgelezen in de handleiding.
En de meest geschikte mode gekozen.
Lok toegevoegd,vanochtend de hele tijd t Fred adres aangepast. Nu eerst op enter gedrukt. loknummer erin. en groen licht.
Gelijk een proef rondje door de spiraal gemaakt.
Kortom t zat weer in een klein invoerfoutje.

Mvg Robin
Robin.

Klasse hoor 😎😎😎 Als je hem van Loconet af haalt kan ie er daarna zonder dat je iets in moet stellen weer inplugt op dezelfde plek of ergens anders zonder iets in te stellen gewoon werken?

H&A

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Die Fred toch ... :roll:

Groeten,

Erik.
Forum Moderator

Top dat Robin, Fred aan de praat gekregen heeft  :thumbup: :thumbup:

Mvg,

Peter Degeluidsman
Tja zonder Robin ben ik op dat vlak niks. Normaal gezien lukt het samen met Harald wel maar nu ben ik toch weer blij Robin te kennen.

Verschillende projecten. De tunnelpoort op de rechterkant in de ruwbouwfase.

Er was nog een smal stuk groen over en deze voor de gein eens tegen de achtergrond gezet. Past niet helemaal maar het ziet er goed uit. Dit zullen we zeker zo verder gaan uitbreiden langs de gehele achtergrond.

Hotel Bären is gereed op de verlichting na.

We zijn ook aan het opruimen om alles wat overzichtelijker te krijgen. Iedere keer zoeken is het ook niet.

H&A
Alex,

Je kunt gewoon opnieuw inprikken.
Je kunt de lok ook weer vrijgeven voor gebruik door anderen.
Zowel op de Fred of in de IB.
Ik heb het niet heel uitgebreid geprobeerd. T was al zomertijd ondertussen.  >:-D
Robin.

Dat gaat het ons stukken makkelijker maken in de twee ruimtes. Ik denk dat ik toch op 2 strategische punten een aansluiting voor FRED ga maken. Dan hoeft er ook geen meterslange kabel aan met alle nadelen van dien.

H&A

Leuk dat je zo'n FRED op de beurs heb kunnen kopen. Ik ben ook nog naar zo iets op zoek om bij LocoNet te kunnen gebruiken.
Om de rails over de Bietschtalbrug zo realistisch mogelijk te maken Peco rails gekocht met houten en stalen bielzen. Het idee is om 1 biels van de houten te verwijderen en 1 stalen terug te plaatsen.

Om dit te kunnen doen zal eerst de juiste boog gemaakt moeten worden. Daarvoor wat hulpstukken van Robin meegekregen zodat het gebogen deel ook in dat exact model blijft staan.

Dan blijft het vraagstuk verkanting nog openstaan. Gaandeweg zal het wel duidelijk worden gaan we maar eens vanuit.

H&A

BLIJ dat ik analoog RIJ

Bewondering voor zoveel werk om het zo echt mogelijk te maken!
Bij het grote voorbeeld liggen de stalen en houten dwarsliggers tegen elkaar. Vraag is dus of je wel telkens een houten biels moet verwijderen, of dat je er een stalen biels tussen frot (als dat past).
Op zolder straks ook. In gevecht met puko,s die ertussen moeten.  >:-D
Robin.

Ik ga zaterdag eens kijken of ik iets voor de verkanting kan vinden en dan de constructie zo maken dat de pukos er opgemaakt kunnen worden en daarna het geheel op de brug plaatsen. Ik maak me meer zorgen over de aansluitingen op de C-rails. Zeker de hoogste rail die dan toch op een gegeven moment weer vlak moet komen.

Ondertussen zijn de perrons voor St Niklaus geverfd en het steenmotief aangebracht. Er moest inderdaad wat ingekort worden. Ik ben nog wat aan het testen met verf om de muren een ander kleurtje te geven.

Dan moet het allemaal wat aangekleed worden met lichtmasten, figuren etc etc.

H&A
Citaat van: Harald en Alex op vrijdag 04 april 2025, 07:40:25ik iets voor de verkanting kan vinden
Evergreen-strips.

Citaat van: Harald en Alex op vrijdag 04 april 2025, 07:40:25...Ik ga zaterdag eens kijken of ik iets voor de verkanting kan vinden...

ik heb gemerkt dat (bij K-rails) er maar heel weinig nodig is. Ik gebruik van dat dunne karton van 0,5-1 mm. Dikker vond ik veel te veel...
Ernst - Basjuh

De bedoeling is dit:

Het achterste spoor moet hoger zijn en in verkanting. Op een brug dus wij denken ook aan evergreen strips. Een I profiel met daarop een in model gezaagde plaat zoals de rail moet lopen of alleen de profielen. We gaan wat proberen in ieder geval.

H&A