Nieuws:

Stichting 3rail wordt mogelijk gemaakt door reclame en donaties. Doneer eenvoudig via onze Stichting 3rail Shop :thumbup:

Baan van Harald & Alex Göschenen Bietschtalbrug.

Gestart door Harald en Alex zaterdag 25 december 2010, 16:40:31

Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Bietschtalbrug.
Films zoals deze zijn toch wel onmisbaar als het er straks nog iets op het voorbeeld moet lijken.

H&A

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Prachtige dronebeelden van de brug :thumbup:

Groeten,

Erik.
Leuk! :)

Swiss rail .. what else?

Het spoor op het brugdek zelf is ook wel bijzonder aangelegd met een metalen afdichting tussen de bielzen...

Groeten,
Wico
In de aanloop om de Bietschtalbrug geplaatst te krijgen moeten moeten er 4 sporen verlegd worden. Er zijn twee keerlussen gepland waarvan die op de foto te zien is de onderste wordt. Uiteraard komen er tracé onder zodat het stabiel is. Dit is alleen om te zien of het goed uit komt. Van het weekend plaatsen we dit definitief.

H&A
Vandaag onverwacht al vrij dus maar eens begonnen met tracé zagen. De lastigste hoek is gedaan in ieder geval en de eerste keerlus is een feit.Morgen proberen de aansluiting naar station Göschenen te maken. De hoogste 2 sporen zijn voor de Bietschtalbrug. Ik has wel een biertje verdient vond ik  ;)

H&A
De brug staat in zijn frame. Aub niet op de rommel letten  8) Nu.moeten aan beide kanten de aansluitingen nog zo gemaakt worden dat het frame wat op wielen staat ook kan verschuiven.

Als de contouren van de bergen gunstig vallen kan je dus de voor en achterkant zien straks.

H&A
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Wauw, dat wordt wel een erg mooi geheel zo en straks een prima plek om foto's te maken  :thumbup: :thumbup:

Mvg,

Peter Degeluidsman

Als het maar Zwitsers is.

Dat biertje was zeker verdiend na de gedane arbeid. :thumbup:
De foto van boven genomen van de Bietschtalbrug kijkend naar beneden richting station is schitterend. :favorite:

Groet Michel

Fantasietjes op de baan

Proost 👏🏻

Dag Harald en Alex.

Citaat van: Harald en Alex op donderdag 26 december 2024, 15:22:36Als de contouren van de bergen gunstig vallen kan je dus de voor en achterkant zien straks.

Daarmee heb jullie dan een uniek stuk scenery in model gecreëerd, met een prachtig stuk parade-baan welke van meerdere kanten te bekijken is: prima toekomstige foto-locatie!  :cool:

Groeten,

Erik.
Bedankt heren.

De achterste sporen zullen straks achter de bergen verdwijnen maar het frame staat op wielen en.is nu zover ingebouwd dat het alleen naar voren en naar achteren kan. Dus als het geheel naar voren geschoven is dan kan je er tussen staan om bij de achterste sporen te komen. Alleen nog wel even een goede oplossing zien te vinden om de rails op precies de juiste plek te houden op dat moment dat ie in de juiste positie staat.

H&A
Forum Moderator

@citaat
In mijn spiraal heb ik ook delen die naar voren schuiven om mij toegang te verlenen tot de binnenkant van deze spiraal.
Ik heb koffer sluitingen gebruikt en de rails schuin doorgezaagd zodat de rails / brug niet verder naar achteren kan maar wel naar voren.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Peter.

Dat schuin afzagen is misschien wel een goed idee. We zijn nog niet zover want we moeten nog een oplossing zien te vinden voor de verkanting en de ongelijke hoogte van de sporen.Ook zie je profielen tussen de bielzen liggen.......

We leggen er eerst maar eens C rail op als dat enigzins past en dan kunnen we in ieder geval testen.

H&A

Forum Moderator

@citaat
Hier een linkje hoe ik dat fixeren opgebouwd heb Uitneembare rails

Mvg,

Peter Degeluidsman 
Iedereen de beste wensen voor 2025 ;)

Peter bedankt voor de link. We gaan dat eens bestuderen.

Het eerste wapenfeit van 2025 😁

Zoals gezegd deze C rail gaan we vervangen door K rail zodra we een oplossing hebben voor de verkanting etc.

H&A

if we don't try we will never know

Mooie Brug. Ik denk alleen dat je niet echt geholpen bent met de horizontale schuifmethode zoals Peter deze voorstelt. Ik denk dat je het moet zoeken in een verticale schuifbeweging waarbij je de brug er naar boven toe uitneemt. Ook dan kun je het zo "stijf" maken dat de sporen ten opzichte van elkaar niet kunnen verschuiven.
Blijft natuurlijk de vraag hoe je dat met de scenery van het eronder liggende dal gaat oplossen. Misschien een bak waarbij je en de brug en de scenery er als een geheel uit tilt. Een soort van verticale lade dus. Dan wordt het een soort van module waar je geen last van hebt bij het erin en eruit stappen.
Succes en ik ga het volgen.

groet, Wim
Wim bedankt voor je reactie. Het geheel staat op wielen en kan dus naar voren en achteren gerold worden. Dat is ook een must om bij de achterste sporen te kunnen komen en aan de rechterzijde. Je kan dan tussen het frame en de achterste sporen staan. We zullen daar nog wel een foto van maken. De brug zal vast op dit frame moeten komen. Dan hoeft er niks uitneembaar worden gemaakt in het dal. Hoe de bergen achter en de zijkanten moeten komen dat is nog even een vraag.Maar daar zullen we wel aan uit komen.
Nog 3 dagen vrij.....Nu wordt het toch wel dringen om de klusjes klaar te krijgen die ik me ten doel gesteld had. Nu zij  de centrale verwarming leidingen aan de beurt die op twee plaatsen de rails in de weg zitten. Ik ben vroeger loodgieter en cv monteur geweest. Dus we gaan de leidingen via de wand laten lopen en niet zo als nu parallel aan het schuine dak. Vandaag de beugels aan de wanden gemaakt eb morgen dan eens kijken of we de buizen tussen de poten waar de baan op ligt door kunnen krijgen.

H&A

Succes met de installatieklus, Harald :thumbup:

Groeten,

Erik.
Forum Moderator

Altijd fijn als je dit soort klussen zelf kunt doen, succes met Harald.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Hierbij een paar foto's van de oude en de nieuwe situatie. Nu zitten de buizen een doorvoer van de rails in de weg en we willen straks geen achtergrond waar de cv buizen San in het zicht zitten. Bijkomend voordeel is dat een straks de radiator wel leeg kunnen laten lopen wat nu niet gaat.

Morgenochtend het water eraf en dan aansluiten op de hoofdleiding en de radiator en het oude slopen.

H&A

H&A

@citaat Strak werk hoor! :thumbup:

Groeten,

Erik.
Forum Moderator

Netjes geworden, lekker dat je die extra vrije dagen hebt gehad zodat je deze klus kon uitvoeren  :thumbup: :thumbup:

Mvg,

Peter Degeluidsman
Bedankt voor de reacties.

Tja als je er bijna twee weken dag in dag uit aan kan besteden dan zie je wel vorderingen. Het installatie werk is klaar. De oude cv buizen die in de weg zaten zijn grotendeels weg. Morgen nog de moeilijkst bereikbare delen weg halen en dan nog wat opruimen en dan moet er maandag gewoon weer gewerkt worden.....

Maar ja zonder werk kunnen dit soort hobby's ook niet 😉

H&A
Alle oude leidingen zijn gesloopt en een grote opruiming gedaan. De vakantie is ten einde en we zijn blij met de resultaten. Vanmiddag wat rondjes gereden. Ik stond bij het verwijderen van de cv buizen op een hoog punt en dan krijg je toch een mooi overzicht van het station Göschenen. Er ligt nog wat rails in de weg en je ziet het frame van de Bietschtalbrug staan  :|

Hier nog wat bewegende beelden:

H&A

Fantasietjes op de baan

Mooi werk, ook wat drastisch met die buizen.... :-)
Vandaag wat profielen gehaald om te proberen de verkanting in beeld te krijgen. De bedoeling is dus om de profielen in een bocht op de brug te plakken en daar dan de rails daar weer op. Dit lijkt ons nog niet zo verkeerd?

De onderlinge hoogtes zijn zo verschillend in ieder geval.

H&A
Forum Moderator

De verkanting ziet er mooi uit, nu even proberen op de brug of het naar jullie zin is.

Mvg,

Peter Degeluidsman

Citaat van: Harald en Alex op zaterdag 11 januari 2025, 17:34:42Dit lijkt ons nog niet zo verkeerd ?

Het lijkt mij ook niet verkeerd en zal straks op de brug een mooi gezicht zijn als de treinen over de verkanting heen rijden.

Groet Michel
Citaat van: Harald en Alex op zaterdag 11 januari 2025, 17:34:42Dit lijkt ons nog niet zo verkeerd?
Wat is het hoogteverschil? Meer dan 1,25 millimeter zou ik niet gaan. Dit lijkt mij hoger.
We zullen dat eens meten. Maar als je deze foto ziet dan lijkt het ons niet zo verkeerd.

Vandaag in Rijswijk geweest met Hero (Robin) en daar een st Saadkms wagons gekocht van Märklin. 5 wagons met trekkers en opleggers. Iets wat onmisbaar is op een Zwitserse baan.

De juiste begeleiding wagon die hadden we al maar die koppeling zit niet op de juiste hoogte en ontspoord dus. Dus een andere genomen. Na een paar rondjes zonder problemen gereden te hebben wil je er graag een paar meer achter hebben en nu blijkt dat deze set er niet meer is. Losse wagons kunnen we ook niet vinden? Het nummer van de set is 47416. Het zal toch niet zo zijn dat Märklin dat type wagons niet in zijn assortiment heeft? Dit is toch wel een item wat populair zou moeten zijn. Hebben jullie een idee hoe dat zit? Er zit een nogal speciale vaste koppeling onder dus iets van een ander merk gaat zo maar niet denken we.

H&A

Swiss rail .. what else?

Harald en Alex,

De 47416 zijn wagens van Ralpin, daar hoort eigenlijk een andere begeleidende wagon bij. Even zoeken op de Märklin site op "Ralpin" en je vindt alles wat je zoekt: 47409, 47417 en 43612/43613.

Mocht je eventueel nog bijpassende originele vrachtauto's zoeken, dan heb ik er nog een paar liggen.

Groeten,
Wico
Wilco.

Bedankt voor je antwoord. Ze staan er wel op maar er staat ook bij dat ze niet voorradig zijn. De begeleidende wagon is niet het grote probleem. Die hebben we alleen ontspoord deze omdat de hoogte van de koppeling niet overeenkomt. Deze is van Liliput dacht ik.

H&A

hoge bergen, het liefst zwitsers

Was het vandaag ook weer erg druk in Rijswijk.

Swiss rail .. what else?

@citaat @citaat

Ok dan had ik jullie even verkeerd begrepen. Modellen zijn inderdaad al een paar jaar oud, dus dat wordt zoeken op internet en beurzen voor uitbreiding.

Wat extra wagons is wel leuk. Ik vond nog een filmpje van vier jaar geleden.

Groeten,
Wico
Drukte vonden we wel meevallen.

Fantasietjes op de baan

Mooie werkwijze met die profielen 👌
Die stalen stukken tussen de bielsen kun je Peco SL 104f voor gebruiken.
Hallo.

Koppelingen om de RoLa te verlengen met Roco wagons zijn binnen. Nu nog even een wagon scoren om het te proberen. Er moeten dan ook weer 3 rail assen onder. Ik neem aan dat die er zijn in het kleine formaat?

Vandaag wat klusjes gedaan zoals het versterken van de nieuwe stukken grondplaat met een bok en de oprit aan 1 kant van de Bietschtalbrug met draadstangen op de juiste hoogte gebracht. We hadden nog een wissel die  kortsluiting gaf en die gewisseld. Morgen maar eens proberen wat meters te maken.

Van de vorige week in Rijswijk nog een foto van twee wagons Met het BMW logo.

H&A
Forum Moderator

Ik ga er ook vanuit dat Roco voor deze wagons AC assen heeft, zit er geen boekje bij daar staat altijd op vermeld welk nummer de AC assen hebben.
Veel plezier met de nieuwe wagons  :)

Mvg,

Peter Degeluidsman
Over meters maken gesproken.
Jullie 421 rijd vrolijk rond. ( op m'n rollerbank dan. )

Maar de upgrade naar lopi 5 is gelukt.
3 pitjes front licht en een achter.
Richting wisselend grootlicht voor onderweg.

Dus pas hem in de IB vast aan naar 28 stappen DCC
Ik hoop dat t volgend weekend lukt hem af te droppen.

Mvg Robin
Hallo Robin.

Mooi dat het gelukt is 😎 We proberen zoveel mogelijk schoonheidsfoutjes te elimineren. Dat het kan blijven rijden. Vandaag de spiraal onder handen genomen. Wat rails vastzetten en opvullen waar het wat wiebelt.

We hebben een Ring camera besteld om eindelijk het probleem van onoverzichtelijkheid op te lossen tussen de twee ruimtes. Verder de stijging in de slaapkamer geprobeerd en dat ging redelijk.

Als je in de spiraal staat kan je het toekomstige station St Niklaus zien en het onderliggende schaduwstation. Daar weer onder nog een schaduwstation wat je zo helaas niet goed in beeld krijgt.

H&A
De Ring camera zit aan de muur en na uitgebreide hulp van de helpdesk werkt ie ook nog. Een.probleem wat al jaren speelt eindelijk opgelost.

Let niet op de rommel aub. Deze foto is gemaakt vanaf het scherm. We gaan er wel eens mee experimenteren wat er allemaal mee mogelijk is.

Harald & Alex
geeft een mooi overzicht van de baan  :thumbup::

mvg,
Michel
Michel.

De baan staat in twee ruimtes en dan heb je gewoon geen overzicht. Vooral de wand achter de Bietschtalbrug zie je niet als je in de andere ruimte staat. Daar rijden wel treinen en dan kan je dat zo mooi in de gaten houden.

Sommigen zeiden dat lukt met een webcam ook en dat was zeker goedkoper geweest. Maar of die zo de hele ruimte bestrijkt en zo duidelijk dat denken wij niet.

H&A

Mooie oplossing om de andere ruimte zo in de gaten te houden. :thumbup:
Helder beeld trouwens. :thumbup:  :thumbup:

Groet Michel
Wat opgeruimd en gereden. Er moeten nog stroomdraden aangesloten worden in het bovenste deel. Dat wordt een klusje voor volgende week.

De K-rail op de brug in verkanting moet ook gerealiseerd worden en de seinbrug die op onze houten versie van de Bietschtalbrug stond moet ook overgezet worden.

Ook zijn we aan het denken hoe het landschap vormgegeven moet worden.Alles wat er aan rails onder het berglandschap komt moet wel bereikbaar blijven.

H&A
Vandaag weer testen en nu kloppen de meldernummers in het oude deel niet meer. We hebben er verscheidene die van bijvoorbeeld 8.13 naar 9.13 zijn gegaan maar ook naar een totaal ander nummer. Er is nogal wat gerommeld dus dan alles maar controleren. Met Koploper in test en dan met plakkers de nummers er op en straks controleren wat er ingevuld staat.

H&A

BLIJ dat ik analoog RIJ

Ik bekeek eerst de foto's en dacht even dat er tijden op de kaartjes stonden en dat jullie een serieuze dienstregeling waren gestart :-) .
Maar nee, "slechts" een kwestie van spookmelders.
Succes met uitzoeken en opknappen!