Nieuws:

Heb je nog geen treinenplaatje in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Baan van Harald & Alex Göschenen Bietschtalbrug.

Gestart door Harald en Alex zaterdag 25 december 2010, 16:40:31

Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Wasserlandviadukt
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail

Elsloo (LB)

Hoi Harald,

Als je de foto groot maakt op de site, en dan rechtermuis knop erop klikt, en dan adres van afbeeldings (soms ook locatie) kopieren klikt,

Scherm­afbeelding 2023-12-10 om 15.52.42.png

krijg je deze link : https://i.imgur.com/S33xGHO.jpeg

Als je daar dan de afbeeldingshaken
[img] [/img] omheen zet krijg je dit :

Sascha.

Bedankt het is gelukt.

H&A

Blij dat ik met koploper rij....

Nu krijg ik door de foto een beter idee wat jullie bedoelen rechts vanuit de deuropening gezien.
Slopen en bouwen is wel aan jullie besteed, succes.

Gr. Jan
Jan.

Ondertussen wat aan het proberen geweest met Wintrack om een idee te krijgen hoe we de sporen het beste kunnen leggen.We komen uit op twee spiralen en een schaduwstation in 2 verdiepingen.Dit omdat we de bereikbaarheid nu voorop willen stellen.

Eerst proberen een ladenkast te scoren die we kunnen gebruiken om orde op zaken te stellen.Het is nogal een zooitje nu.

H&A
Sloop je dan nu ook alle overbodige houten tussenlagen weg?
Ik ben wel benieuwd naar de nieuwe ideeen. Plaats eens een print screen van de plannen.

Mvg Robin

Grüezi midänand!

Al dat Duits materieel op Bahnhof Göschenen doet wel een beetje pijn aan mijn ogen :(

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

@citaat Als je er net iets overheen kijkt en de oogjes een beetje toeknijpt, zie je er bijna niets meer van!  :wink:

Groeten,

Erik.
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Herbouw
Robin

We zijn nog in de plan fase.. Maar we zijn onze wintrack kwijt.. dus we zitten op een demo versie te rommelen :( Met de ideeën die we hebben zouden we in principe het complete schaduwstation aan de slaapkamer kunnen verplaatsen naar de overloop.

Harald & Alex
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Renovatie overloop
Wij liggen daar niet wakker van.Het staat daar vol met al het materieel wat we hebben omdat het schaduwstation verplaatst gaat worden.Als je 100% natuurgetrouw wil hebben moet je hier niet zijn.Wij vinden het zonde om materieel wat we al ver voordat we links gingen rijden weg te doen.
Citaat van: Dibbes op maandag 11 december 2023, 12:02:59Al dat Duits materieel op Bahnhof Göschenen doet wel een beetje pijn aan mijn ogen :(

Ik zie 2 fraaie 103-en, dat kan onmogelijk pijn aan de ogen doen!  :D
 We komen gestaag vooruit.De spiraal staat op een frame en we hebben een ladenkast aangeschaft die onder de baan kan staan.Fotos volgen nog.Ondertussen op zoek naar inspiratie en dit gevonden.Echt de moeite om te kijken waard.

H&A

@citaat

Tja, wat moet je daar nou nog van zeggen... Bedankt voor het plaatsen van de filmlink!
Goedenavond.

Wat aan het proberen om met wat foto's de vooruitgang te laten zien.We hebben de spiraal onder de baan gehaald alsmede het schaduwstation.De spiraal staat op een frame dusdanig hoog dat je er met gemak onder kan en er dan rechtop in kan staan.Het schaduwstation komt in twee verdiepingen terug onder 1 kant van de baan.

We zijn al verder als je op de foto's kan zien.De ruimte is opnieuw behangen.Wat op zal vallen gaandeweg dat we echt de hoogte gaan.Dit is wel even wennen maar het zal in onze ogen voordelen gaan geven.

Die laatste foto.....Tja we zijn een poging aan het wagen maar dat valt niet mee met C-rail.Een vrije interpretatie zal het worden waar zaken in terug komen die op het gesloopte deel gestaan hebben.

De actuele stand van zaken dan.

Er moet nog wat aan gesteld worden want sommige delen gaan toch wel vrij steil.De bedoeling is links een dubbelsporige spiraal rechts een enkele weer naar beneden.Er komen drie lagen die allemaal op beide spiralen aan worden gesloten.

We willen er wel de nodige scenery op maken.Er moeten nogal wat bruggen geplaatst worden.De eerste Noch brug in een bocht voor het viaduct is binnen.Had schijnbaar lang in een magazijn gelegen want de lijm was hard in de tube.

Volgende week hopen we weer nieuws te kunnen laten zien.
Goedenavond,

Wij zitten op dit moment een beetje in dubio, wij hebben een houtzagerij die we graag willen hergebruiken maar we weten niet wat het beste lijkt. Wat denken jullie?

Links

Rechts

Harald & alex
Eerste foto oogt mooier
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Links komt hij beter tot zijn recht.

Mvg,

Peter Degeluidsman 
We neigen ook naar links.We hebben nog een.paar foto's gemaakt ook van bovenaf. Dan zie als het gebouw rechts staat het half onder een brug staat en dat lijkt ons onnatuurlijk. Nadeel van links is dat het gebouw achterstevoren staat.Maar in de echte wereld staat ook niet altijd de voorkant in het directe blikveld.Links lijkt ook nog als voordeel te hebben dat je en de linkerkant en de rechterkant van het gebouw goed kan zien.

H&A

De brug die we willen gebruiken is deze van Noch.

Als het maar Zwitsers is.

Beide kanten staat hij in mijn ogen goed ligt er ook een beetje aan aan welke kant het water komt te leggen om het rad aan te draaien of heb ik het verkeerd en komt er geen water door het rad heen om hem te bewegen ?

Groet Michel
Michiel.

De 2 waterraderen zijn naar het midden gericht bij zowel linkse als rechtse variant. Anders krijg je wel een vreemde waterloop. Tenminste dat denken we.Misschien het proberen wel even waard.

H&A
Een kort filmpje van het Wasserland viadukt in zijn winterse pracht.Wat wonen we hier dan toch in een saai land.Gelukkig kan je het op je modelbaan zo maken als je wilt  :)

https://fb.watch/q8QbBAA1QE/

H&A
Na al die jaren heeft de schoorsteen t gevecht dan toch verloren.  :) 

BLIJ dat ik analoog RIJ

Je zou de watermolens ook nog een kwart slag kunnen draaien.
Het water komt door een centrale goot tussen beide gebouwen door en wordt dan verdeeld naar beide raderen.
Dus de vragen zijn eigenlijk: hoe gaat het landschap er uit zien? Waar kan het water dat de goot voedt logischerwijs vandaan komen?
Robin.

De bedoeling was erom heen en alles was al dicht gemaakt en opnieuw behangen.Echter was ons "Wasserland viadukt" al in een dusdanige ronding gemaakt dat erom heen alleen maar op een heel ruime manier kon.Dus dan er maar doorheen en met een tweede spoor er omheen en dan schuin oversteken.Zo krijg je toch nog wat uitdagingen qua landschap.

Hans.

Het geheel komt in een ravijn te staan en aan beide zijdes zullen rotswanden verrijzen.Stromend water zal aan de linkerkant wel te realiseren zijn.

H&A

BLIJ dat ik analoog RIJ

Oké, ik zie het volgende voor me: bergbeek, dammetje met klein meertje om een constante stroom water naar de molens te verkrijgen/garanderen en dan dus vanuit dit meertje/dammetje naar de goot van de molens. Het teveel aan water stroomt via een overloop uit het meertje verder het dal in.
Succes met bouwen ;) .
Toevallig is hier vandaag ook aan de beekbedding gewerkt.

Mvg Robin

BLIJ dat ik analoog RIJ

Zo, da's ook een heel mooi gedetailleerde watermolen zeg :thumbup: !
Dit is een onderslagmolen want het water loopt aan de onderzijde van het rad. Dit in tegenstelling tot de molens van Harald en Alex, dat zijn bovenslagmolens.
Doet er voor de rest weinig toe, maar ik vond het wel grappig om dit verschil even onder de aandacht te brengen ;) .
Om echt een stuwmeer te maken en dan daarvoor nog de watermolen daarvoor ontbreekt het aan ruimte.We zaten eerder aan wat watervallen te denken.Het is lastig om zoiets te visualiseren. Hetzelfde geld voor de bergen.We moeten eerst maar eens de rails definitief gaan leggen en testen.We hebben nogal wat R2 bochten verbruikt met het tracé wat er nu ligt.We hebben nu wel een Wintrack versie gevonden waar we wat mee kunnen maar daar moet het stuk wat er ligt nog ingezet worden.Beetje omgekeerde wereld zoals wij werken  ;)

Afgelopen zondag nog een kast in elkaar gezet waarin de computer,booster en andere elektrische randapparatuur kan staan.Deze dient ook als ondersteuning van de 3 lagen die er moeten komen.

We moeten de spiraal nog wat verstevigen.Om zo een constructie uit elkaar te halen en weer aan elkaar te maken daar wordt ie niet beter van.Verder wat inspiratie op doen voor bruggen.Dit moet er eentje worden maar dan enkelsporig.

Het zal een zelfbouw projectje gaan worden.

H&A
Eigenlijk is t zonde dat t viaduct daar achterin staat weggestopt.

Anders had je een van de sporen als dijk of dam door je dal kunnen leggen.

Kun je in het deel met je witte plaat niet nog wat zakken en daar de watermolen in zetten.
De aanvoer zit door t. Midden op dakhoogte. Het hoeft ook geen enorm meer te zijn. Maar iets van water voorraad zou wel mooi zijn.
Robin.

Op dit moment kan er nog van alles.Alleen dat viadukt blijft waar ie is 😉 Vanaf de voorkant is dit ongeveer 1.1 meter naar de muur en het is best hoog.Jij weet wat er onder dat frame zit namelijk het trapgat.Als je het viadukt vooraan zet dan wordt de rest onbereikbaar omdat je er overheen moet leunen om ergens bij te kunnen.Ik moet al een opstapje gebruiken om er achter bij te kunnen....

De hoogte van dat tempex is 8 cm.je kan dus best wel wat variëren.De bedoeling was om achter het viaduct nog wat hoger te gaan.Ik ben al eens op zoek gegaan naar foto's van een klein stuwmeer maar nog weinig bruikbaars gevonden.Als er nog iets in je archief zit of iemand anders iets heeft dan gaarne.

Edit:Ondertussen wel een idee gekregen dat wel zou kunnen werken.Die stuwdam kan ook aan de voorkant komen daar waar de rails in een boog er overheen gaan.Door de daling uitmondend in een meertje en dan de stuwdam en de rest is dan aan de verbeelding. We gaan wel eens zien.
Vandaag de ringleiding aangepast.De spiraal en het schaduwstation komen op de overloop te staan en met het slopen is er nogal wat aan bedrading door geknipt. Dat is nu hersteld.De bedoeling is om morgen te proberen het bovenste deel van de spiralen van stroom te voorzien en de aanvoer en retour rails provisorisch te leggen.Dan kunnen we een deel gaan testen.

Onze brug staat in de grondverf.Die gaan we morgen een beton kleurtje geven.De details komen dan vanzelf. Om nu de hekken etc etc al op te maken en die dan te beschadigen lijkt ons niet verstandig.

H&A

Nog een kleine tip over de nieuwe forum software.
Even een spatie na een punt typen. Anders krijg je al die nep links in je tekst.
We hebben een deel van het plan in Wintrack gezet. Mijn tekenaar moest gaan werken. Er zijn nog wat zaken bij het station deel wat nog onzeker is.

De onderkant van de tekening ligt er al. Alleen vergeten in de spiraal nog aansluitingen te maken voor niveau 2.Die zijn er ondertussen wel maar moeten nog in de tekening verwerkt worden.

We hopen zo toch wat inzicht te krijgen wat we nog tekort komen aan rails. De bovenkant van de tekening daar mist al het houtwerk nog. Daar gaan we binnenkort mee beginnen.

Pak er eens wat Marklin folders met railvoorbeelden bij.
Dit is leuk aan elkaar geplakt maar er klopt niets van.
Overal waar jullie stukje 24207 gebruiken heb je 24206 nodig.
Verbeter dit anders krijg je slecht passende rails met ontsporingen tot gevolg.
Ook die drie gebogen wissels passen in t echt zo niet lekker achter elkaar.
Wil je daar op de normale afstand uitkomen  van 77,5 mm ?
Dan een wissel als een na laatste in de bocht en een R2enR3 eraan als afsluiter.

Ik weet t. Het lijkt simpeler als t is.
Stuur dit bestand anders eens door. Dan kijk ik er wel even naar.

Mvg Robin
@Robin: dat is iets te kort door de 207 bocht geredeneerd.
Het is wel consequent gedaan, de 224 is netjes de tegenboog van de 611 wisselboog en de rest van het bochtenwerk is met de 130 boogstraal. Dus de oplossing met 207 kan wel. Maar je hebt wel gelijk dat er nog wat werk is te doen om het passend te maken want de meegebogen wissels hebben inderdaad meer ruimte nodig. De tekenaar is ook nog niet klaar.
ik hoop t.

Ik keek vooral naar de andere kant van die wissels. Daar in de bocht klopt t niet.Maar t past zo wel mooi.
En ik heb vaker werk van de tekenaar gezien / verbeterd,en ken zn voorkeur om het verkeerde stukje te gebruiken.
Sterker nog ik vermoed dat in de baan keurig een 24206 stukje zit en het alleen op de tekening niet klopt.  ;)
Maar de heren weten dat t geen probleem is een opzetje door te sturen dat gecorrigeerd in de mailbox retour komt.
Zo is de andere kamer ook ontstaan.

Mvg Robin
Theorie en praktijk......Het blijkt toch wel weer dat dit nooit helemaal overheen komt. We hebben vandaag proef gereden in de spiralen en het laatste stuk opgaand spiraal met een aparte slinger om op de juiste plaats door de koker te gaan die is een te grote uitdaging voor de locs. Wel een deel op kunnen lossen door de tracé wat beter af te stellen maar in het hoogste deel zal er toch een rigoureuze oplossing moeten komen die ik morgen ga proberen te realiseren.

Vandaag samen net Harald en Jenny in Houten geweest om wat rails in te slaan.Nog wat bekenden tegen gekomen en ook nog wat materieel gekocht. Nog bedankt aan het 3 railteam voor het testen van de loc.

Een ouder beestje met een 6080 decoder?Kan je hier met een ESU decoder en een andere motor nog iets van maken?Wat heb je er voor nodig?

Robin.

We zijn nog aan het rommelen in die tekening.Het is meer een leidraad als een definitief iets wat tot het laatste stukje zo gelegd moet worden.Wel proberen we het beschikbare materiaal er in te verwerken. We komen vanzelf tot een werkbaar iets 😉 Volgende week wil ik de basis voor het onderste schaduwstation gaan maken. Dan kan er weer in de rondte gereden worden.
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

@citaat
Daar kan zeker een Esu decoder in en een andere motor lijkt mij ook geen probleem, Marklin heeft vast een nieuwere motor voor dit model.
Anders zou je eens kunnen kijken bij micro- motor of die je verder kan helpen.

Mvg,

Peter Degeluidsman 
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail

Robin, je hebt een PB.

Voor de ombouw heb je motorset 60944 nodig en Lopi5 decoder: 59020, is er eentje met 8 pins stekker.

Blij dat ik met koploper rij....

Vandaag samen net Harald en Jenny in Houten geweest om wat rails in te slaan.Nog wat bekenden tegen gekomen,

Leuk jullie weer eens te zien en gesproken te hebben, al was het kort. :thumbup:

Groeten, Jan
Jan.

Tja we hadden nogal wat plannen dus wilden we zo snel mogelijk verder. Tot in de avond doorgezet maar toen kon er wel weer gereden worden. Toch weer een mooi moment na lang zwoegen om de ruwbouw en bedrading zover te krijgen.

We gaan het goedmaken de volgende keer ;)

H&A
Nog niet helemaal gelukkig maar het loopt niet meer zo steil omhoog. Nu is het een spiraal en als ie aan zijn functie voldoet dan zal het wel goed zijn. We willen er toch wel iets aan scenery op maken.Dat schuine dak helpt ook niet mee.....Er zal wel een oplossing voor komen. Daar waar nu het stuk overdekte is daaronder is ook net te weinig ruimte.

Door de week zal er niet zoveel gaan gebeuren. Zaterdag platen halen om de twee onderste schaduwstations te kunnen leggen. Als dat ligt dan kan er een fatsoenlijke ronde gereden worden.Dan maar eens uitgebreid testen waar de problemen zich voordoen.

Nog een vraag. Zaterdag een stalen brug gekocht en daar zou een stukje K-rail op moeten. Er is nog een tweede brug in een R2 bochten waar dat ook zou moeten. Ik zie rechte overgang stukken maar geen R2 bocht?Bestaat dat niet en kan je zo een K-rail bocht er zo tussen zetten en hoe zit het met de stroomtoevoer?

H&A

k-rail rechtstreeks aan de c-rail, al dan niet met raillasjes die het hoogteverschil gelijk maken,
stroomtoevoer voor de rails loopt door, middenleider moet apart aangesloten worden,

mvg,
Michel
Michel.

Bedankt voor je antwoord. We gaan ergens een paar stukjes K-rail scoren en dan maar eens proberen.

H&A
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail

Mist jullie loc aankoop van zaterdag een baanruimer??
Zie je dat op de foto?Ik moet bekennen dat ik niet begrijp wat een "baanruimer" is 🤭

H&A

Grüezi midänand!

Ik gok dat Fred jullie loc heeft getest  8o

BLIJ dat ik analoog RIJ

Baanruimers ruimen -zoals het woord eigenlijk al zegt- de baan (op). Oftewel schuiven b.v. sneeuw maar ook andere obstakels aan de kant. Zit dus aan de onderkant van de loc, nog onder de koppeling.
Het lijkt er op de eerste foto uit #4088 inderdaad op dat deze aan de voorzijde ontbreekt.
Fred,

Ja dat zou wel eens goed kunnen, deze is er wel af ja!

Harald & Alex