Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Modelbespreking Mehano G1700 SBB Cargo AC digitaal

Gestart door madmenno woensdag 27 augustus 2008, 21:57:51

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Modelbespreking Mehano G1700 SBB Cargo AC digitaal
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Modelbespreking Mehano G1700 SBB Cargo AC digitaal
Hallo allemaal,

Zoals in het nieuwe aanwinsten topic beloofd, hier een modelbespreking van mijn nieuwste aanwinst. Ik zal stapsgewijs het één en ander vertellen over mijn ervaringen met de loc, uiteraard voorzien van de nodige foto's...

Het model:

Het gaat hier dus om de Mehano G1700 in wisselstroom digitaal uitvoering met artikelnummer 55312. De loc is in het grootbedrijf in dienst van SBB Cargo als Am 843 091-0.

De verpakking:

Het model zit zoals gewend van Mehano in een stevig karton met een transparante voorkant, zodat de loc al zichtbaar is. De loc zit in een transparante beschermhuls met de nodige extra bescherming in de vorm van een soort doekjes om de loc. De transparante beschermhuls zit op zijn beurt weer in een piepschuimen verpakking in het karton. Onder het piepschuim is een kleine ruimte voor boekjes e.d.
Allemaal erg netjes en degelijk.




De inhoud van de doos:

- Natuurlijk de loc :P
- Handleiding bij de loc
- 2 handleidingen van de Lokpilot decoder (2 taalgroepen)
- 2 losse koppelingen.
- Plastic zakje met extra opzetonderdelen (Ik weet alleen nog steeds niet wat ik met die onderdelen aanmoet, want er staat niets over in de handleiding en zo te zien zitten alle onderdelen die in het zakje zitten al op de loc. Misschien zijn het gewoon reserveondelen, extra buffer, extra klein grut wat snel kwijtraakt.)

Eerste indrukken:

Kwijl...........mooooooooi.........

Nee echt, de loc ziet er echt prachtig uit. Nog beter dan de G2000 die ik al van Mehano had. Bij die loc had ik nog wel eens het rood wat een beetje door het blauw heen kwam in de hoekjes enzo. Bij de G1700 absoluut geen last van. Wat me ook meteen opviel is dat de hekjes rondom de loc van metaal waren in tegenstelling tot de G2000. De metalen hekjes zijn echt zeer degelijk en vergelijkbaar met de hekjes van de Marklin G1000.





Nadere inspectie:

Nadat ik een doekje had gepakt om het kwijl van mijn bureau te vegen :P :mrgreen: was het tijd voor een wat meer gedetailleerde kijk op het model.
Zoals gezegd, de metalen hekjes zijn erg mooi en gedetailleerd. Ook de geperforeerde treden van de trapjes op de loc zijn supermooi. Ik had er al foto's van gezien op internet, maar zien is geloven ;)



Moet je nou eens kijken hoe mooi!! En ook geen braampjes of lijmresten te bekennen. Dit geldt trouwens voor de gehele loc. Keurig gedaan Mehano!


De ventilatoren achter het geperforeerde gaas. Deze zitten ook op de G2000. Erg leuk om dit zo te zien. Daar kan Marklin & co. nog wat van leren...


De neus van de loc. Uiteraard zitten er NEM schachten op. Ik heb even een paar testkoppelingen in de loc geprikt en ze zitten erg stevig vast. Geen gewiebel in de breedte of in de lengte. Dit komt ook, omdat er aan de achterkant van de NEM schacht een versmalling zit waardoor de NEM koppeling niet verder naar achter kan. Deze zit er dus echt ingeklemd. Tja beetje lastig uit te leggen, maar neem maar van mij aan dat het toch wel een vooruitgang is. Toch weer een beetje extra, top!


De draaistellen. Ik heb eens ergens gelezen dat de draaistellen van de G1700 in het echt hetzelfde zijn als die van de G2000. Nou dat klopt blijkbaar ook wel, want ik heb de G2000 van Mehano er eens naast gezet en ze zijn bijna identiek. De draaistellen zijn verder behoorlijk gedetailleerd en zien er gewoon netjes uit.

Schilderwerk/beschrifting:

Tja, hier kan ik kort over zijn. Het ziet er fantastisch uit. Erg strak en recht allemaal. Zoals eerder genoemd geen rood dat door het blauw schijnt op hoekjes e.d.
Ook zijn de handgrepen op de hekjes geel gemaakt net zoals in het echt. Dit heeft het Marklin model van de G1000 niet!


Ook de beschrifting is erg goed. Voor zover ik weet staan alle beschriftingen erop. Helemaal rechts in de foto is zelfs in het klein het plaatje van de fabrikant (Vossloh) te zien.


Ook leuk dat het bovenste gedeelte van de uitlaatpijp zwart is gemaakt. Toch een klein beetje geweatherd....en het kostte niks extras :P hehe

Materialen:

De loc voelt in de hand zwaar en degelijk aan. Toch is een groot gedeelte van de onderdelen van kunststof. Eigenlijk de gehele behuizing en detaillering op het hekwerk na is van kunststof. Ik vind het wel prima eigenlijk. Het glanst door het prima schilderwerk niet en verbuigd niet snel als je het vastpakt. Het hele binnenwerk van de draaistellen en chassis is wel van metaal. Mehano legt de prioriteiten gewoon goed. De belangerijke onderdelen zijn voor zover ik kan zien gewoon van metaal en dat heb ik liever, dan een metalen kap en plastic motor en chassis onderdelen.

De techniek:

Nu komen we bij het voor mij meest interessante deel. De kap mag eraf!
Voordat we dat doen kijken we eerst even naar de sleper.


De sleper. Ik dacht eerst dat ik naar een Roco fluistersleper zat te kijken, maar bij nadere inspectie zag ik toch dat ik me vergist had. Het lijkt wel erg op een Roco, de breedte van de sleper en het materiaal, maar de uiteinden zijn toch anders.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet zo tevreden ben met deze Roco 'kloon'. Uit de verpakking was de sleper wat krom en maakte een hels kabaal bij het rijden op de baan. Na wat buigen aan de sleper was het vrijwel verholpen, maar ik ga hem toch maar vervangen door een echte Roco fluistersleper.
De sleper voelt ook wat slap aan. Ik kan ook niet thuisbrengen van welk merk de sleper is, dus ik denk dat het een eigen Mehano 'brouwsel' is.

Nou de kap eraf. Dit koste nog enige moeite, omdat eerste de machinistenbehuizing eraf moet door de beide kanten wat naar buiten te trekken en dan omhoog van de loc af te halen. De hekjes zaten wat in de weg, maar na iets wegbuigen ging het verder zonder problemen. Daarna twee kleine schroefjes losdraaien, waarvan eentje onder een paneel op de huif, en de kap kwam eraf.


Het eerste wat me eigenlijk opviel was de eenvoud van het geheel. geen complexe dradenbundels, maar een simpele printplaat met een paar draadjes eraan. Toen ik op zoek ging naar de reden van de eenvoudig werd ik zeer aangenaam verrast door een 21-polige MTC stekker onder de print met daarop een decoder geprikt. De 21-polige stekkerverbinding had ik echt niet verwacht op deze loc. Toch weer een pluspunt erbij voor Mehano :D


De decoder zit op de lange huif onder de printplaat. Netjes weggewerkt en veilig tegen kortsluiting.

Bij het aanmelden op de ECoS werd ik nogmaals blij verrast door de decoder. Het bleek namelijk een heuse ESU Lokpilot v3.0 te zijn. Ook zit had ik niet verwacht van Mehano. Ik wist wel dat er een ESU inzat door de bijgeleverder handleidingen, maar nergens was daar een v3.0 te bekennen en ik dacht dan ook dat het een OEM Lokpilot v2.0 of een nog eenvoudiger versie betrefde.

De loc is trouwens ook voorbereid op een Loksound decoder met bijbehorende luidspreker. Je kunt de loc zo kant er klaar kopen (art nr. 55313), maar ook later zelf uitrusten op die manier. Perooonlijk vind ik het de extra 60 Euro die de 55313 boven de 55312 kost het niet waard, maar meningen verschillen uiteraard  :)


In tegenstelling tot de rechthoekige speciale speaker in de G2000 van Mehano zit bij de G1700 een uitsparing in de ruimte tussen de draaistellen zoals op de foto hierboven te zien is. Hier kan dan een standaard ESU speaker ingebouwd worden.

De testrit:

Dan was het eindelijk tijd voor de testrit. Zoals eerder vermeld moest de sleper na het eerste rondje een beetje bijgebogen worden, maar verder geen problemen ondervonden. De loc rijdt uitstekend al is de motor niet bepaald stil. Deze maakt redelijk geluid, maar dat was ik al wel gewend van de G2000, want die heeft exact dezelfde motor met vliegwiel.

De motor heeft wel uitstekende rijeigenschappen en heeft i.c.m. de Lokpilot decoder weinig last van kleine stroomonderbrekingen, dit in tegenstelling tot enkele andere locs die ik heb. Ook kan de loc heel langzaam rijden zonder schokken. De eerste testrit viel me dus niks tegen :D

De verlichting:

Tijdens de testrit meteen de verlichting kunnen bekijken. Ook hier liet ik me weer blij verrassen door Mehano. Wat blijkt, de lok heeft WITTE verlichting. Maar dan ook echt wit!! Dit heb ik nog nooit meegemaakt bij een fabrieksstandaard loc. Zelf de G2000 heeft gele verlichting!
De witte lichten lijken wel wat blauwig, maar dat komt gewoon door de gebruikte LED's en valt amper op.



De loc heeft dus 3x wit voor en 2x rood achter wisselend met de rijrichting. Ik weet niet precies of 2x rood achter volgens Zwitserse normen klopt, maar ik vind het erg mooi staan. Mehano heeft bij de onderste twee lampen aan beide kanten ook een soort dof lensje voor de LED's geplaatst waardoor de verlichting er mooi egaal uitziet. De bovenste LED aan beide kanten heeft dit helaas niet en je ziet het verschil in helderheid en egaliteit dan ook goed. op de bovenstaande foto niet goed te zien, maar in het echt wel. Echter niet heel storend gelukkig.

Wat ik wel jammer vindt, maar wel vergeefbaar, is dat de rode sluitlichten niet apart aan en uit kunnen worden gezet als je bijvoorbeeld een trein trekt of duwt. Dit ga ik zelf nog wel aanpassen. Kan niet al te moeilijk zijn, want de Lokpilot 3 heeft genoeg vrije functieuitgangen.

De loc heeft wel behoorlijk last van doorschijnende verlichting waar het niet moet schijnen. Niet zozeer door de kap heen, maar wel bij de onderste twee lampen aan de achterkant en de bovenste LED op de lange huif kun je door de gaten van de ventilatorroosters zien. Toch een beetje slordig :(

Nou, ik ben er zo'n beetje weer doorheen. Een hele lap tekst, maar wel duidelijk en volledig hoop ik.

Als ik iets vergeten mocht zijn, laat het me weten, dan kijk ik ernaar of pas ik het aan.

Als afsluiter nog een paar leuke 'familiefoto's'



Twee foto's van de Vossloh broertjes naast elkaar. Van rechts naar links: G1000 (Am842), G1700 (Am843) en G2000 (Am840).

En speciaal nog voor Robert (Remcy) :P



Overzicht van alle SBB Cargo locs die ik op het moment bezit.
Van rechts naar links: Re482 (Roco), Re474 (Roco), Re620 (Hag), Am840 (Mehano), Re421 (Hag), Am843 (Mehano) en Am842 (Marklin)

Ik hoop hier binnenkort de Re484 van Roco nog aan toe te kunnen voegen. Ik heb ook al gezien dat Roco de Re482 gaat uitbrengen van de laatste bouwserie. Die is anders dan de eerste, omdat de laatste 15 van de 50 uitgeleverde locs van de serie 482 zijn gebaseerd op de BR185.2

Groetjes,
Menno
Re: Modelbespreking Mehano G1700 SBB Cargo AC digitaal
Mooi verslag Menno. Je hebt er veel werk van gemaakt, complimenten.

Mvrgr.,Ben.
Re: Modelbespreking Mehano G1700 SBB Cargo AC digitaal
Hoi Menno,

Verhaal over de sleper komt bekend voor :(.
Ik heb dat bij mijn ERS 120X ook ondervonden. Ding zit niet vast en kan gewoon zo verschuiven... Dat kan ook niet de bedoeling zijn denk ik ;).

Voor de rest moet de loc gewoon kunnen brullen met geluid, zo koop ik ze dan tenminste ;). Mehano heeft zeker 1 van de bruutste en meest reële geluiden van locs in hun locpark zitten 8), zoals ik heb kunnen merken aan hun MaK G 1206/G2000 en de class 66 8).
Maar smaken verschillen natuurlijk, de 1 doet het wel en de ander niet. Ligt o.a. aan de financien natuurlijk ;).

Voor de rest Menno, heel goed verslag :). Nu kan ik zeker niet wachten tot dat ik hem krijg ( als dat nog gebeurd :( )....
Re: Modelbespreking Mehano G1700 SBB Cargo AC digitaal
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Modelbespreking Mehano G1700 SBB Cargo AC digitaal
Citaat van: Mister1736 op donderdag 28 augustus 2008, 00:03:16
Hoi Menno,

Verhaal over de sleper komt bekend voor :(.
Ik heb dat bij mijn ERS 120X ook ondervonden. Ding zit niet vast en kan gewoon zo verschuiven... Dat kan ook niet de bedoeling zijn denk ik ;).

Voor de rest moet de loc gewoon kunnen brullen met geluid, zo koop ik ze dan tenminste ;). Mehano heeft zeker 1 van de bruutste en meest reële geluiden van locs in hun locpark zitten 8), zoals ik heb kunnen merken aan hun MaK G 1206/G2000 en de class 66 8).
Maar smaken verschillen natuurlijk, de 1 doet het wel en de ander niet. Ligt o.a. aan de financien natuurlijk ;).

Voor de rest Menno, heel goed verslag :). Nu kan ik zeker niet wachten tot dat ik hem krijg ( als dat nog gebeurd :( )....

Hey Marcel,

Die sleper is inderdaad een beetje 'goedkoop'. Toch jammer voor een verder uitstekende loc.

Ik heb de G2000 van Mehano trouwens wel met geluid. Zoals jij zegt, heel goed een mooi geluid wat eruit komt. Ook niet één geluidje, maar een hele rij aan verschillende geluiden.
Wel leuk hoor, maar ik heb toch het idee, dat als je meerdere van die locs tegelijk rijdt, dat het een mengelmoesje van lawaai wordt......
Ik kan me vergissen hoor, maar gelukkig kun je altijd later geluid inbouwen bij Mehano, dus als ik me bedenk is dat geen probleem :P 8)

60 Euro extra voor de geluidsversie vindt ik ook wel een boel geld. Kost een geluidsmodule los ook zoveel? Kan het me bijna niet voorstellen.

Groetjes,
Menno
Re: Modelbespreking Mehano G1700 SBB Cargo AC digitaal
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Modelbespreking Mehano G1700 SBB Cargo AC digitaal
hey menno
heel erg mooi
wat een super familie zeg  :shock: :shock: :shock:
tevens een mooi verslag
bedankt !!
groet robert
Re: Modelbespreking Mehano G1700 SBB Cargo AC digitaal
Hoi menno !

Mooie collectie lok's.
Ik had die mehano toch echt wel met geluid gekocht hoor.
Het is "maar" 60 euro extra.
Als je later een geluismodule in wilt bouwen kost je dat 130 euro!
Zoveel kost (de ingebouwde) loksound decoder met luidspreker als je hem alsnog wilt aanschaffen.
Voor veel minder heb ik ze nog niet tekoop gezien.

groet

erik
Re: Modelbespreking Mehano G1700 SBB Cargo AC digitaal
Menno,

Het is een mooi een uitgebreid verslag.

Mvg,
Peter
Re: Modelbespreking Mehano G1700 SBB Cargo AC digitaal
Hoi Menno,

leuk verslag en een mooie verzameling loks!
Ik sluit me wel aan bij de anderen die hem ook met geluid zouden hebben gekocht.
Ik vind dat toch wel een extra dimensie geven!

Gr
Frank
Re: Modelbespreking Mehano G1700 SBB Cargo AC digitaal
Hoi Menno,

Ik ben net lid van die forum, erg leuk hier!

Ik heb een vraag, weet jij waarom M* geen Re 6/6 maak?
Dat is echt een super lok!! Vooral in de SBB CARGO kleuren. Ik spaar ook alles wat Zwitser is.

Zal ook wat foto op dit forum zetten.

Groeten Dennis.
Re: Modelbespreking Mehano G1700 SBB Cargo AC digitaal
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Modelbespreking Mehano G1700 SBB Cargo AC digitaal
Citaat van: Dennis Re 6/6 op maandag 03 november 2008, 19:38:15
Hoi Menno,

Ik ben net lid van die forum, erg leuk hier!

Ik heb een vraag, weet jij waarom M* geen Re 6/6 maak?
Dat is echt een super lok!! Vooral in de SBB CARGO kleuren. Ik spaar ook alles wat Zwitser is.

Zal ook wat foto op dit forum zetten.

Groeten Dennis.


Hoi Dennis,

Welkom op het forum.
Ik heb geen idee waarom M* geen Re6/6 maakt. Eerlijk gezegd maakt het me ook niet zoveel uit. Ik zou de M* Re6/6 toch niet kopen als die er al zou zijn. Geef mij maar Hag of Roco :D

Ik ben benieuwd naar je foto's.

Groetjes,
Menno
Re: Modelbespreking Mehano G1700 SBB Cargo AC digitaal
Welkom Dennis.

Citaat van: madmenno op maandag 03 november 2008, 20:51:11
Ik heb geen idee waarom M* geen Re6/6 maakt. Eerlijk gezegd maakt het me ook niet zoveel uit. Ik zou de M* Re6/6 toch niet kopen als die er al zou zijn. Geef mij maar Hag of Roco :D

Groetjes,
Menno

Ik moet Märklin na geven hun Re 4/4 II doet beslist niet onder voor een HAG. Een Re 6/6 met de kwaliteit van de Re 4/4 II zou Märklin toch hoge ogen kunnen gooien. Maar ik denk dat ze niet aan een middeldraaistel beginnen van wege de constructie.
Buiten dat Roco en HAG hebben de Re 6/6 en daar heb ik idd ook voldoende aan.

Mvg, Johan
Re: Modelbespreking Mehano G1700 SBB Cargo AC digitaal
mooie duidelijke bespreking.

Dennis
Re:Modelbespreking Mehano G1700 SBB Cargo AC digitaal
mooie bespreking menno binnenkort ben ik de eigenaar van de bls versie zodra ik foto heb zet ik hem er wel bij
moet zeggen leuke verzameling sbb cargo
hier de mijne tot zo ver

vlnr Re 620(re6/6),Re 421(re 4/4II),Am 842,Ae 6/6,Re 474

mis er nog wel wat id de collectie
waaronder de re 481 & 482 v marklin
De G 2000 en de 1700 van mehano

Als ik het voor elkaar kan krijgen wil ik de ventilatoren werkend zien te maken als digitaal schakelbare functie
evt ombouwverslag volgt

grtjs nick
Re:Modelbespreking Mehano G1700 SBB Cargo AC digitaal
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:Modelbespreking Mehano G1700 SBB Cargo AC digitaal
Hoi Nick,

Prachtige line-up van SBB Cargo modellen! Het blijft in mijn ogen toch een fantastische kleurencombinatie en ik hoop dan ook dat ze lang zo blijven rijden.

De ventilatoren draaiend laten maken lijkt me een heel erg lastig karwei. Vooral omdat er eigenlijk geen ruimte is voor een electromotor (of twee zelfs). De hoofdprintplaat zou je dan moeten vervangen door wat anders.

Ik heb trouwens in de tussentijd mijn verzameling behoorlijk uitgebreid. Ik heb nu beide nummervarianten van de SBB Cargo G1700 en ook de SBB Personenverkehr uitvoering van de G1700. Deze is rood met SBB CFF FFS erop en rangeert personenwagons op Basel SBB. Dit is een exclusief Zwitserland model wat ik heb weten te regelen :)

Wat betreft SBB Cargo modellen ga ik ook lekker. Ik zit nu op 12 stuks en nummer 13 en 14 komen als het goed is in de loop van volgende week binnen. Overigens heb ik met nummer 13 en 14 erbij alle typen hoofdbaan locomotieven die ooit in SBB Cargo blauw/rood hebben rondgereden in bezit. Rangeertractoren enzo tel ik dan niet mee :)

Groetjes,
Menno
Re:Modelbespreking Mehano G1700 SBB Cargo AC digitaal
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:Modelbespreking Mehano G1700 SBB Cargo AC digitaal
Overigens komt LS Models (hopelijk) volgende jaar nog met de Tm 232 rangeertractor in Cargo kleurstelling.

Verder mis je naast je genoemde locs nog de Re 420 en de Re 484.

Overigens zijn er van de Re 482, 2 verschillende versies. De laatste 15 van de geleverde 50 stuks zijn namelijk met de nieuwe crash geoptimaliseerde cabine gemaakt. Roco maakt/maakte beide modellen.
De Re 481 heb je ook van Fleischmann en is voor heel weinig (90 Euro) van internet te plukken. Wel 2-rail dan...

Groetjes,
Menno