Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

overloop wisselbediening.

Gestart door PietB zaterdag 25 december 2010, 12:50:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
overloop wisselbediening.
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
overloop wisselbediening.
Ik heb op mijn baan de onderstaande situatie:

Dit is de in- uitrit aan de 'oostkant' van het station aan de 'westkant' is een vergelijkbare situatie.
De stations sporen worden in beide richtingen bereden.
Op dit moment hebben de wissels A+B ieder een eigen aandrijving(uiteraard) en ook ieder een eigen decoderuitgang.
Als decoders heb ik S-DEC-4-MM  van LDT.
Nu speel ik met de gedachte om op iedere decoder één uitgang vrij te spelen en de aandrijvingen van Wissel A en Wissel B samen op één uitgang te zetten.
Volgens de spec's van de decoder en de spec's van de aandrijvingen mag dit geen bezwaar zijn.
Maar hoe kleed ik dit in in koploper, want als wissel A 'afbuigend' staat moet wissel B 'rechtdoor' staan, dat is te regelen met de fysieke aansluiting van de Conrad wisselaandrijvingen die ik gebruik.
Maar ik moet er voor zorgen dat als er verkeer vanaf het 3de spoor van boven komt dat dit door de wissels naar het linker spoor geleid wordt.
Dus B rechtdoor en A afbuigend.
Komt er verkeer vanaf een van de twee bovenste sporen dan moet A rechtdoor en tevens B afbuigend gezet worden.
Deze laatste situatie geldt ook als er verkeer uit de richting 24130 komt dat verkeer moet door een op 'afbuigend' staande wissel lopen.

Ik moet dus in koploper er voor zorgen dat in alle situaties wissel A en wissel B als één wissel gezien wordt.
Maar hoe?
Ik kom er niet uit, dus als er imand is die me op het "juiste spoor" kan zetten graag!
Of ga ik mezelf met deze opstelling problemen op de hals halen?
Want als ik dit doe gaat verkeer op het linker spoor uitgaande spoor invloed uit oefenen op het rechter binnenkomende spoor.

grt Piet.
Re:overloop wisselbediening.
Blausee-Mitholz
gast

Re:overloop wisselbediening.
Voor Koploper een fixtief wisseladres gebruiken.
Maar wat je wilt is niet handig voor Koploper.
Gevaar bestaat dat je de rij mogelijkheden beperkt doordat je een wissel bedient die in feite niet in de rijweg ligt en daardoor een andere mogelijke rijweg blokkeerd.

Mijn advies gewoon 1 op 1 wissels aansturen.
Wat is je overweging besparing? Wat bespaar je nu slechts 1 wisseldecoder. Dat kost je de kop toch niet?

Mvg, Johan
Re:overloop wisselbediening.
Citaat van: bossie op zaterdag 25 december 2010, 12:50:49

Nu speel ik met de gedachte om op iedere decoder één uitgang vrij te spelen en de aandrijvingen van Wissel A en Wissel B samen op één uitgang te zetten.
Volgens de spec's van de decoder en de spec's van de aandrijvingen mag dit geen bezwaar zijn.
Maar hoe kleed ik dit in in koploper, want als wissel A 'afbuigend' staat moet wissel B 'rechtdoor' staan, dat is te regelen met de fysieke aansluiting van de Conrad wisselaandrijvingen die ik gebruik.


Piet,

Dat kan heel goed. In Koploper kun je overloop wissels definieren. Kijk daarvoor in de online helpfile als je in "onderhouden baanontwerp" bent.

Het maakt daarbij niet uit wat voor soort wissels het zijn, gewoon of meegebogen en/of wat "rechtdoor" of afbuigend" is. Het gaat erom dat je bij de rijweg een vloeiende gele lijn ziet.

Gr, Ben.
Re:overloop wisselbediening.
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:overloop wisselbediening.
Hallo Piet,

ik heb om de reden die Johan beschreef de overloopwissel eruit gehaald en op een eigen decoder aangesloten. Nu kunnen de treinen wel gelijktijdig vertrekken van het ene spoor en binnenkomen op het andere spoor.

Ik ben altijd al van mening geweest dat treinen behoren te stoppen op het station en zo min mogelijk op de vrije baan. Nu kan je met de situatie van de overloopwissel creeeren dat ondanks er een stationspoor vrij is, en de wisselstraat vrij is, de trein blijft wachten voor het station omdat er een wissel in de tegengestelde richting gekoppeld is aan de andere straat.

Mijn advies is dus geheel hetzelfde als die van Johan.

met vriendelijke groet,

Walter
Re:overloop wisselbediening.
Ik had ze idd ook als overloopwissel ingesteld en ben het met walter eens. De treinen blijven wachten tot de wisselstraat is vrijgegeven, dus in dit geval beide wissels, zelfs als de overloop alleen gebruikt wordt om rechtdoor te gaan is het paralelle doorgaande spoor ook geblokkeerd. Gewoon apart aansluiten voorkomt dat.

Wil je het toch zo doen, het zit in baandefinities, baanontwerp, icoon overloopwissels. Je kunt dan aangeven dat als wissel 1 rechtdoor staat wissel 2 vrijgegeven is. Daar kun je dit probleem mee voorkomen, maar het is wat gepuzzel.

Ben overigens een beginnende koploper gebruiker dus uiteraard kun je veel beter luisteren naar johan en walter ;-)

roland
Re:overloop wisselbediening.
Blausee-Mitholz
gast

Re:overloop wisselbediening.
Citaat van: Spoorman op zaterdag 25 december 2010, 13:29:04
Dat kan heel goed. In Koploper kun je overloop wissels definieren. Kijk daarvoor in de online helpfile als je in "onderhouden baanontwerp" bent.

Ben daar gatt het over twee wissels met ieder eigen adres koppelen als overloopwissels.

Wat Piet wil is twee wissels met één adres bedienen als overloopwissels.
Een andere situatie dus.

Mvg, Johan
Re:overloop wisselbediening.
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:overloop wisselbediening.
als je dat in koploper wil dan gebruik je eventueel kiezen voor de optie : overloopwissels.Ik heb een  vergelijkbare situatie.Ik heb echter het geluk dat ik beide wissels als klapwissel kan gebruiken.Ze worden dus gewoon opengereden.Als ik ze wil aansturen plaats ik ze gewoon onder hetzelfde koploperadres op dezelfde uitgang..
Re:overloop wisselbediening.
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:overloop wisselbediening.
Hallo Allen,

Roland heeft gelijk het is wel mogelijk om de wisselstraten vrij te houden, echter zal ik met de tekening in het CS met de bochtwissels verkeerd uitkomen, omdat de ene wissel in de rechtdoor stand staat, en de andere in de afbuigende stand. Koploper kan dit nooit synchroniseren meer met de Centrale. Maar theoretisch zou het wel kunnen.

met vriendelijke groet,

Walter
Re:overloop wisselbediening.
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:overloop wisselbediening.
Hallo Allen,

afhankelijk van de centrale zoals Piet met een Control Unit rijdt kan het wel.

2 Wissels op 1 adres kan in zijn situatie prima in Koploper. Ik heb op mijn computer een database beschikbaar met hierin de mogelijkheid. Je kan nu rijden van 2 naar 1 en tegelijk ook van 4 naar 3.
De truc zit hem in het andersom tekenen van de wissel bij blok 3. Dus even oppassen met fysiek aansluiten (dit zal andersom moeten plaatsvinden). Bij overloop wissels is het niet mogelijk om 1 wissel fout aan te sluiten en de andere niet (in Koploper bedoel ik).

De database is in de nieuwste versie 7,2 bij interesse kan die bij mij opgevraagd worden,

met vriendelijke groet,

Walter
Re:overloop wisselbediening.
Citaat van: Blausee-Mitholz op zaterdag 25 december 2010, 13:44:37
Citaat van: Spoorman op zaterdag 25 december 2010, 13:29:04
Dat kan heel goed. In Koploper kun je overloop wissels definieren. Kijk daarvoor in de online helpfile als je in "onderhouden baanontwerp" bent.

Ben daar gatt het over twee wissels met ieder eigen adres koppelen als overloopwissels.

Wat Piet wil is twee wissels met één adres bedienen als overloopwissels.
Een andere situatie dus.


Hallo Johan,

Je leest denk ik niet goed. Wat ik bedoel staat in de helpfile keurig beschreven:



Overloopwissels zijn wissels die ervoor zorgen dat een trein op het andere spoor kan gaan rijden. In voorbeeld 1 liggen de wissels in de rechtdoor stand. Over beide sporen kan een trein rijden. In voorbeeld 2 liggen de wissels in de afbuigende stand. Hier kan een trein van het ene naar het andere spoor rijden.

Het lijkt logisch om beide wissels op dezelfde functiedecoder uitgang aan te sluiten. Ze staan of beide op rechtdoor of beide op afbuigen. Als de wissels op aparte uitgangen zijn aangesloten, kun je deze wissels niet als overloopwissels definiëren. Dat hoeft ook niet. Als beide wissels wel op dezelfde uitgang van een functiedecoder zijn aangesloten, komen in het baanoverzicht twee wissels voor met dezelfde functiedecoderuitgang. De wissels reageren netjes op hetzelfde moment. Als een van de wissels is opgenomen in een wisselstraat, wordt per definitie ook het andere wissel geblokkeerd. In de afbuigende stand is dit zeker gewenst, maar niet in de rechtdoorstand. Om dit op te lossen zijn overloopwissels geïntroduceerd. Het is mogelijk om per wisselstand aan te geven of het andere wissel(s) geblokkeerd moet worden of niet.

Koploper zoekt zelf uit welke wissels hiervoor in aanmerking komen. Alle wissels met dezelfde functiedecoder uitgang worden in een wisselgroep geplaatst. Binnen een wisselgroep kun je meerdere wissels selecteren. Ook kun je per stand aangeven wat er met de andere wissels moet gebeuren: bezet of vrij. Wissels die op meerdere tabbladen worden gebruikt, hoeven niet als overloopwissels te werken. Een wissel kan met behulp van de rechtermuisknop ook op andere tabbladen worden getoond.

Gr, Ben.
Re:overloop wisselbediening.
Het valt wel mee hoor piet, probeer het maar eens. Wat kan je gebeuren? Je moet alleen instellen dat als beide sporen op rechtdoor staan ( of dat nu betekent dat de wissel rechtdoor staat of op afbuigen) de wissel in het andere spoor vrij wordt gegeven. Het is een kwestie van een vinkje op de juiste plaats zetten. Als het na een uurtje prutsen niet lukt kun je altijd nog een extra decoder kopen . Heb je weer wat van kl geleerd. Tenslotte moet je toch een keer van beginner naar gevorderde nietwaar ;-)

succes

roland