Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

37141 Baureihe 89 (pr T3)

Gestart door Populier zaterdag 25 december 2010, 11:59:33

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
37141 Baureihe 89 (pr T3)
Dit kleine lokje is pas uit de doos gekomen. Heeft eventjes goed gereden maar vertoont plotseling kuren. Blijft stilstaan en rijdt ook stotterend. Dus de kap er eens afgehaald en gekeken wat er aan de hand zou kunnen zijn. Ik ben niet bekend met dit type motor:


Als ik aan de motor kom dan kan die een stukje kantelen. Is dat normaal? Zet ik het lokje op de baan en druk voorzichtig op de motor dan doet die het weer even. Heeft iemand een idee hoe dit gerepareerd kan worden??

groet
Hennie
Re:37141 Baureihe 89 (pr T3)
Dit is een trix gelijkstroommotortje, met schuin geplaatste commutator wikkelingen. Het motortje draait daardoor erg mooi, ook bij lage spanning. Als je het kan kantelen is mogelijk een bevesitigingsclipje losgeraakt of afgebroken. Als het motortje kantelt, zal het wormwieltje op de as het eerste tandwiel niet meer (goed) raken. Blijft het motortje wel draaien als de lok stilstaat???
Re:37141 Baureihe 89 (pr T3)
Als er iets afgebroken zou zijn dat zou ik dat moeten zien. Ik denk dat de nokjes die binnen in de kap zitten de zaak recht houden. Als de lok stilstaat staat ook het motortje stil. Dat is normaal toch?

Re:37141 Baureihe 89 (pr T3)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:37141 Baureihe 89 (pr T3)
Henny, als het een nieuwe lok is, hoe kan er nu dan al iets zijn (af)gebroken?
Ik zie bovenop een koperen plaatje, het zal wel de koolborstelhouder zijn, met een blauwe draad.
Er onderaan ook wel zo'n plaatje met een groen draad zitten.
Achter die plaatjes zit waarschijnlijk een veer die de koolborstel tegen de collector drukt.
Controleer eens of alles nog goed vast zit.
En zit de decoder wel voldoende ver op de drager geprikt?
Dat de motor een beetje kan kantelen lijkt me normaal.
Re:37141 Baureihe 89 (pr T3)
Ad,
Nieuw is betrekkelijk. Heb hem van een particulier die er mee stopte. Was een vitrine model. Het boekje spreekt niet over koolborstels maar je zult wel gelijk hebben. Inmiddels doet hij het helemaal niet meer. Ik kan wel met de hand de collector draaien. De verlichting doet het wel en schakelt om. Het lijkt dus een elektrisch probleem. Het bovenste draadje zit vast. Onder kan ik niet bijkomen. Uit de onderdelen lijst is het mij ook niet duidelijk hoe ik daar bij zou kunnen komen. Vermoedelijk moet de motor daarvoor gedemonteerd worden. Ben bang dat ik daarmee de aandrijving ook kaduuk maak. Hoop dat iemand weet hoe dat zou moeten.

Groet
Hennie
Re:37141 Baureihe 89 (pr T3)
Toch maar de stoute schoenen aangetrokken en voorzichtig gekeken hoe de motor kon worden verwijderd. Oorzaak is ook meteen duidelijk: Ad heeft weer gelijk. Het onderste draadje aan de motor is afgebroken. Het draadje is met het blote oog nauwelijks zichtbaar



Dus nu de soldeerbout maar even heet laten worden :lol:

Groet
Hennie

update:Lok zit weer in elkaar en gaat weer als de brandweer. Het is een snoepje!!
Re:37141 Baureihe 89 (pr T3)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:37141 Baureihe 89 (pr T3)
Zie je wel Hennie, veel kon het niet zijn. :D
Veel plezier met dit leuke stomertje.