Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

M-rail baan

Gestart door frank3 zondag 15 augustus 2010, 15:06:18

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
M-rail baan
frank3
gast

M-rail baan
Ik heb de titel veranderd omdat het in het vervolg meer zal gaan over de aanleg van een nieuw analoog baantje.



Ik ben bezig met een analoog baantje met m-rails en ik wil langzame en snellere gedeeltes gaan maken. Kan ik gewoon hier en daar bij een gedeelte van de rails de "middenrail"  isoleren en hierop een tweede travo aansluiten?

Of krijg je dan een probleem met de fase?

Frank.
Re:Twee trafo's gebruiken
hey

dat kan zeker.

ik heb het ook een tijdje gehad totdat ik naar digitaal ging.

ik reed toen ook met 2 trafo's.
je kan dus ook met 2 treinen rijden.
1 op de ''hoofdbaan'' en 1 op het geisoleerde stuk.

greetzz sander. :D
Re:Twee trafo's gebruiken
Lid sinds: 2010

BR 78

offline
Re:Twee trafo's gebruiken
Je moet op de fase letten van de trafo's.
Als bij overgang van de ene trafo naar de andere trafo vonken zie bij de sleper, moet je 1 stekker van de trafo 180 graden omdraaien in de stekkerdoos.
Aan te raden is om de 2 trafo's aan te sluiten op een stekkerdoos.
Re:Twee trafo's gebruiken
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Twee trafo's gebruiken
Citaat van: Irmo op zondag 15 augustus 2010, 16:37:04
Je moet op de fase letten van de trafo's.
Als bij overgang van de ene trafo naar de andere trafo vonken zie bij de sleper, moet je 1 stekker van de trafo 180 graden omdraaien in de stekkerdoos.
Aan te raden is om de 2 trafo's aan te sluiten op een stekkerdoos.

dit klinkt wat vaag, maar ik neem aan dat je bedoeld datje een verlengblokje neemt en daar de trafo's in doet?, zodat je nooit problemen krijgt?
Re:Twee trafo's gebruiken
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re:Twee trafo's gebruiken
Citaat van: wijbe op zondag 15 augustus 2010, 21:42:53
Citaat van: Irmo op zondag 15 augustus 2010, 16:37:04
Je moet op de fase letten van de trafo's.
Als bij overgang van de ene trafo naar de andere trafo vonken zie bij de sleper, moet je 1 stekker van de trafo 180 graden omdraaien in de stekkerdoos.
Aan te raden is om de 2 trafo's aan te sluiten op een stekkerdoos.

dit klinkt wat vaag, maar ik neem aan dat je bedoeld datje een verlengblokje neemt en daar de trafo's in doet?, zodat je nooit problemen krijgt?

De travo's hebben wisselspanning-aansluiting (+16v ~ -16v) en een massa-aansluiting.
De middengeleider sluit je aan op de wisselspanning-aansluiting, (rood) en de spoorstaven sluit je aan op de massa-aansluiting. (bruin)

De spanning op de middengeleider wisselt dus continu tussen de +16v en de -16v.


Als je 1 travo gebruikt dan maakt het niets uit hoe je de stekker in het stopcontact steekt.
Als je 2 travo's gebruikt en je drukt de stekkers willekeurig in de verdeelplaat.. dan heb je kans dat de ene travo +16v geeft, op het moment dat de andere travo -16v geeft.

Rijd je dan met een lokomotief van de ene stroomsectie naar de andere stroomsectie, dan krijg je kortsluiting.

Tenminste.. zo is het mij uitgelegd.
Re:Twee trafo's gebruiken
catzeiler
gast

Re:Twee trafo's gebruiken
Denk erom dat bij analoog de trafo twee kanten op werkt. Als de stekker van een trafo uit het stopkontakt is kan er 220 v op staan als r op de baan een verbinding is tussen beide stroomkringen.
Re:Twee trafo's gebruiken
Lid sinds: 2010

BR 78

offline
Re:Twee trafo's gebruiken
Citaat van: catzeiler op zondag 15 augustus 2010, 22:08:36
Denk erom dat bij analoog de trafo twee kanten op werkt. Als de stekker van een trafo uit het stopkontakt is kan er 220 v op staan als r op de baan een verbinding is tussen beide stroomkringen.

Daarom is het aan te raden om de trafo's samen in een verdeeldoos steken, zodat je als je de stekker uit het stopcontact haalt van de verdeeldoos alletwee de trafo's geen spanning meer heeft.
Re:Twee trafo's gebruiken
Lid sinds: 2010

BR 78

offline
Re:Twee trafo's gebruiken
Hoi Wijbe,

De middenleider wisselt van +16V naar -16V, de massa wisselt ook van +16V naar -16V.
Als er +16V op de middenleider staat, staat er -16V op de massa.
Als er -16V op de middenleider staat, staat er +16V op de massa.
Dit wisselt 50x per seconde.

Je krijgt geen kortsluiting als de loc van de ene stroomkring naar de andere stroomkring rijdt.
Re:Twee trafo's gebruiken
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re:Twee trafo's gebruiken
Hoi Irmo,

Als je de massa's van beide trrafo's aan elkaar verbindt, dan staat er bij foute polarisatie de dubbele spanning tussen de twee stukken in de middengeleider. Het is wel 100 keer per seconde 0V, maar ook 100 keer per seconde zelfs maximaal 45 Volt, n.l. 2 keer 16 keer 1,4142 (wortel 2) als piekspanning.

Dus let goed op de polarisatie. Ik gebruik altijd een LED met een grote weerstand tussen de verschillende delen van de baan om aan te tonen, dat de stekker goed om in het stopkontakt zit.

Groet,
Bert
Re:Twee trafo's gebruiken
Lid sinds: 2009

offline
Re:Twee trafo's gebruiken
Ach je kan er erg ingewikkeld over doen maar als ventje van 12 deed ik dit al zonder problemen. Originele (oude) marklin trafoos zijn nagenoeg kortsluitvast toch?...
Re:Twee trafo's gebruiken
Citaat van: RobGood op zondag 15 augustus 2010, 23:46:50
Originele (oude) marklin trafoos zijn nagenoeg kortsluitvast toch?...

Dat heeft er niet zo veel mee te maken.

Doe wat TreinBert zegt en het komt allemaal goed. De trafo's moeten in fase om vonken te voorkomen bij de scheiding. Je slepertjes gaan dan wat langer mee. :wink:

Gr, Ben.
Re:Twee trafo's gebruiken
Bedankt allemaal voor de antwoorden. Als ik zover ben dan ga ik de trafo's dus in een stekkerblok doen en gelijktijdig in en uitschakelen.

Ik ben van plan een "nostalgisch" baantje te gaan maken waar de drie loc's die ik heb "automatisch" op moeten gaan rijden.
Dit met behulp van reedcontacten en bistabiele relais.

Ik heb al wat proefen genomen met de reedcontacten en die werken goed.



Hier heb ik er eerst 6 van nodig. En drie relais.
Dan kan ik twee treinen tegengesteld van elkaar laten rijden en twee treinen elkaar laten afwisselen.

Groet,   Frank.
Re:Twee trafo's gebruiken
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Twee trafo's gebruiken
bedankt voor de uitlegging, zoiets dacht ik ook, maar het werd eerst een beetje vaag uitgelegt, daarom bedankt voor het uitleggen, heb ik ook weer wat geleerd :D
Re:Twee trafo's gebruiken
Lid sinds: 2006

a'j plat kunt proatn, mo'j 't neet loaten

offline
Re:Twee trafo's gebruiken
Hier een link waar je kunt zien hoe je twee analoge trafo's kunt aansluiten.

ftp://ftp.marklin.com/pub/Old%20Manuals/Early%20Set%20Up%20booklet/setup.2.jpeg

Misschien heb je hier wat aan.
Re:Twee trafo's gebruiken
Ik heb inmiddels 6 "reedcontact rails" gemaakt.

En 3 bistabiele relais voorzien van draadjes. Elk relais heeft 4 draadjes voor de reedcontacten, 2 voor de rijspanning en 3 voor de ledjes van de eventuele seinen.



Frank.
Re:Twee trafo's gebruiken
Mooi gedaan, ben benieuwd naar het vervolg.

groeten minitreintje/Dylan
Re:M-rail baan
frank3
gast

Re:M-rail baan
Ik heb inmiddels alles aangesloten, en het werkt!

Twee treinen rijden dezelfde richting uit en wisselen elkaar af,  de derde trein gaat in de tegenovergestelde richting via een passeer baan.

Alles ligt nog op de grond, van de winter ga ik een tafel maken. Dan ga ik dus ook pas weer verder. Ik heb nu eerst andere dingen te doen.

Frank.




Re:M-rail baan
Mens
gast

Re:M-rail baan
Luitjes,

ik ben net na 35 jaar weer gestart met mijn oude M-rails baan uit te leggen. Ik wilde eigenlijk alles maar op de ouderwetse analoge manier blijven doen, maar ben nu toch nieuwsgierig naar meerdere treinen op een baan. Wat zijn reedcontacten en wat doen ze?

groetjes,

Ton
Re:M-rail baan
Spoorman
gast

Re:M-rail baan
Met een reedcontact kun je iets schakelen b.v. een wissel of een sein. Hiermee kun je je treinenloop regelen. Het reedcontact wordt geactiveerd door een magneetje wat aan de lok of wagon zit.

Gr, Ben.
Re:M-rail baan
Mens
gast

Re:M-rail baan
Dus eigenlijk een soort contactrails?

Ton
Re:M-rail baan
Nobody
gast

Re:M-rail baan
Citaat van: Mens op woensdag 18 augustus 2010, 16:47:09
Dus eigenlijk een soort contactrails?
Ton
Ja, min of meer.
Er zijn twee soorten contactrails. De rijrichting afhankelijke, die geschakeld wordt door de sleper(s) van de voertuigen. En de contactrail, waarvan één der twee massavoerende railstaven onderbroken is. De schakelactie wordt geactiveerd door alle, niet geïsoleerde, assen der voertuigen.
Een reedcontact schakelt door de magneet die aan het voertuig is bevestigd.
Re:M-rail baan
Lid sinds: 2010

offline
Re:M-rail baan
Dag Frank,

Op 17 augustus 2010 ( http://img837.imageshack.us/f/dsc8116small.jpg/ ) hebt u een afbeelding van een bistabiel relais op het forum geplaatst.

Ik kan onmogelijk de gevens van voornoemd relais op de afbeelding aflezen.

Zou u het merk, type-nummer en het aansluitschema van het relais op het forum kunnen plaatsen aub?

Hartelijk dank op voorhand.

Groeten.

Rik.
Re:M-rail baan
Mens
gast

Re:M-rail baan
Hoi,

Wat is een bistabiel relais? Kun je hiervoor ook een viessmann relais gebruiken (5551)?

Groetjes,

Ton
Re:M-rail baan
Lid sinds: 2008

offline
Re:M-rail baan
Dat is een relais met 2 ruststanden i.p.v. 1
zie b.v. Conrad bestelnr. 503691 - 89
Boven op het relais staan de aansluitingen afgebeeld en er zijn hier nu 2 bekrachtigingsspoelen.

O ja, Viessmann 5551 is inderdaad ook een bi-stabiel relais. Alleen een tikkie duurder....
Re:Twee trafo's gebruiken
Hoi frank,

Welke reedcontacten gebruik jij?

Ton
Citaat van: frank3 op maandag 16 augustus 2010, 10:38:07
Bedankt allemaal voor de antwoorden. Als ik zover ben dan ga ik de trafo's dus in een stekkerblok doen en gelijktijdig in en uitschakelen.

Ik ben van plan een "nostalgisch" baantje te gaan maken waar de drie loc's die ik heb "automatisch" op moeten gaan rijden.
Dit met behulp van reedcontacten en bistabiele relais.

Ik heb al wat proefen genomen met de reedcontacten en die werken goed.



Hier heb ik er eerst 6 van nodig. En drie relais.
Dan kan ik twee treinen tegengesteld van elkaar laten rijden en twee treinen elkaar laten afwisselen.

Groet,   Frank.
Re:M-rail baan
Mens
gast

Re:M-rail baan
Kan iemand mij vertellen welke reedcontacten (inclusief bestelnummers en leverancier) en de bijbehorende magneetjes ik nodig heb om al die mooie schakelingen te realiseren. ik kom er niet uit.

Groet,

Ton
Re:M-rail baan
Lid sinds: 2010

offline
Re:M-rail baan
Ik heb magneetjes van de IKEA magneten gebruikt. Die magneten zagen er groot uit draaide ze om en het was een zeer klein magneetje dat alles vast hield. Super werken ze, voor de snelheid van mijn lok te meten met een reedcontact uit een deuralarmpje.



groeten minitreintje/Dylan
Re:M-rail baan
frank3
gast

Re:M-rail baan
Sorry,

ik ben een tijdje met andere dingen bezig geweest en heb dit draadje niet gevolgd,

De bistabiele relais komen bij conrad vandaan. Ik zie ze daar niet meer maar deze kan waarschijnlijk ook wel: bestelnummer 503689

De magneetjes komen ook bij conrad vandaan: 503701. Deze zijn 25 mm lang. Korter zou misschien ook kunnen.

De reedcontacten komen bij ERHA uit Drachten vandaan. Het enige wat ik daarvan weet is dat het glas 22 mm lang is en ongeveer 3 á 4 mm dik.

Als er meer vragen zijn dan hoor ik het graag,

Frank.

Re:Twee trafo's gebruiken
AnalogDriver
gast

Re:Twee trafo's gebruiken
Citaat van: Wilfried op maandag 16 augustus 2010, 21:46:07
Hier een link waar je kunt zien hoe je twee analoge trafo's kunt aansluiten.

ftp://ftp.marklin.com/pub/Old%20Manuals/Early%20Set%20Up%20booklet/setup.2.jpeg

Misschien heb je hier wat aan.


Wilfried en TreinBert,

Mijn italiaans is niet zo best.
Ik heb zo ook eens met een lampje zitten prutsen om trafo-polariteit zeker te stellen.
Maar ben niet zeker van mijn zaak.

Klopt het dat je lampje (of LED) aan moet sluiten tussen de beide gele uitgangen van de trafo's?

Hajo
Re:Twee trafo's gebruiken
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Twee trafo's gebruiken
Citaat van: AnalogDriver op dinsdag 21 december 2010, 19:31:05
Citaat van: Wilfried op maandag 16 augustus 2010, 21:46:07
Hier een link waar je kunt zien hoe je twee analoge trafo's kunt aansluiten.

ftp://ftp.marklin.com/pub/Old%20Manuals/Early%20Set%20Up%20booklet/setup.2.jpeg

Misschien heb je hier wat aan.


Wilfried en TreinBert,

Mijn italiaans is niet zo best.
Ik heb zo ook eens met een lampje zitten prutsen om trafo-polariteit zeker te stellen.
Maar ben niet zeker van mijn zaak.

Klopt het dat je lampje (of LED) aan moet sluiten tussen de beide gele uitgangen van de trafo's?

Hajo

Che i soldi per me . . . . .  8)

Maar op de linkerpagina (10) staat rechts
onderaan toch echt de Nederlandstalige tekst :

"Gaat bij deze schakeling (beide transforma-
toren op lage rijspanning ingesteld) het lampje
branden, dan moet één der stekkers 180º wor-
den omgedraaid."

Kortom: tussen de twee regelbare uitgangen
het lampje aansluiten.

Groeten,

Erik.