Nieuws: *** Goed nieuws!! *** De 12,5 jaar 3railforum jubileum set gaat door!! Lees verder in ons -Info Topic-
+  3railforum
|-+  Modelbaanbesturing & Software
| |-+  Analoge Besturing
| | |-+  M-rail baan
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: M-rail baan  (gelezen 9361 keer)

frank3

  • Gast
M-rail baan
« Gepost op: zondag 15 augustus 2010, 15:06:18 »

Ik heb de titel veranderd omdat het in het vervolg meer zal gaan over de aanleg van een nieuw analoog baantje.



Ik ben bezig met een analoog baantje met m-rails en ik wil langzame en snellere gedeeltes gaan maken. Kan ik gewoon hier en daar bij een gedeelte van de rails de "middenrail"  isoleren en hierop een tweede travo aansluiten?

Of krijg je dan een probleem met de fase?

Frank.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 17 augustus 2010, 14:17:00 door frank3 »
Gelogd

sander09

  • Gast
Re:Twee trafo's gebruiken
« Reactie #1 Gepost op: zondag 15 augustus 2010, 15:57:25 »

hey

dat kan zeker.

ik heb het ook een tijdje gehad totdat ik naar digitaal ging.

ik reed toen ook met 2 trafo's.
je kan dus ook met 2 treinen rijden.
1 op de ''hoofdbaan'' en 1 op het geisoleerde stuk.

greetzz sander. :D
Gelogd

Irmo

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • BR 78
Re:Twee trafo's gebruiken
« Reactie #2 Gepost op: zondag 15 augustus 2010, 16:37:04 »

Je moet op de fase letten van de trafo's.
Als bij overgang van de ene trafo naar de andere trafo vonken zie bij de sleper, moet je 1 stekker van de trafo 180 graden omdraaien in de stekkerdoos.
Aan te raden is om de 2 trafo's aan te sluiten op een stekkerdoos.
« Laatst bewerkt op: zondag 15 augustus 2010, 16:44:07 door Irmo »
Gelogd

Wijbe

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Spoorwegen bestaan bij de gratie van dwarsliggers.
Re:Twee trafo's gebruiken
« Reactie #3 Gepost op: zondag 15 augustus 2010, 21:42:53 »

Je moet op de fase letten van de trafo's.
Als bij overgang van de ene trafo naar de andere trafo vonken zie bij de sleper, moet je 1 stekker van de trafo 180 graden omdraaien in de stekkerdoos.
Aan te raden is om de 2 trafo's aan te sluiten op een stekkerdoos.

dit klinkt wat vaag, maar ik neem aan dat je bedoeld datje een verlengblokje neemt en daar de trafo's in doet?, zodat je nooit problemen krijgt?

rscosworth

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan
    • 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan
Re:Twee trafo's gebruiken
« Reactie #4 Gepost op: zondag 15 augustus 2010, 21:58:52 »

Je moet op de fase letten van de trafo's.
Als bij overgang van de ene trafo naar de andere trafo vonken zie bij de sleper, moet je 1 stekker van de trafo 180 graden omdraaien in de stekkerdoos.
Aan te raden is om de 2 trafo's aan te sluiten op een stekkerdoos.

dit klinkt wat vaag, maar ik neem aan dat je bedoeld datje een verlengblokje neemt en daar de trafo's in doet?, zodat je nooit problemen krijgt?

De travo's hebben wisselspanning-aansluiting (+16v ~ -16v) en een massa-aansluiting.
De middengeleider sluit je aan op de wisselspanning-aansluiting, (rood) en de spoorstaven sluit je aan op de massa-aansluiting. (bruin)

De spanning op de middengeleider wisselt dus continu tussen de +16v en de -16v.


Als je 1 travo gebruikt dan maakt het niets uit hoe je de stekker in het stopcontact steekt.
Als je 2 travo's gebruikt en je drukt de stekkers willekeurig in de verdeelplaat.. dan heb je kans dat de ene travo +16v geeft, op het moment dat de andere travo -16v geeft.

Rijd je dan met een lokomotief van de ene stroomsectie naar de andere stroomsectie, dan krijg je kortsluiting.

Tenminste.. zo is het mij uitgelegd.

catzeiler

  • Gast
Re:Twee trafo's gebruiken
« Reactie #5 Gepost op: zondag 15 augustus 2010, 22:08:36 »

Denk erom dat bij analoog de trafo twee kanten op werkt. Als de stekker van een trafo uit het stopkontakt is kan er 220 v op staan als r op de baan een verbinding is tussen beide stroomkringen.
Gelogd

Irmo

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • BR 78
Re:Twee trafo's gebruiken
« Reactie #6 Gepost op: zondag 15 augustus 2010, 22:14:16 »

Denk erom dat bij analoog de trafo twee kanten op werkt. Als de stekker van een trafo uit het stopkontakt is kan er 220 v op staan als r op de baan een verbinding is tussen beide stroomkringen.

Daarom is het aan te raden om de trafo's samen in een verdeeldoos steken, zodat je als je de stekker uit het stopcontact haalt van de verdeeldoos alletwee de trafo's geen spanning meer heeft.
« Laatst bewerkt op: zondag 15 augustus 2010, 22:30:10 door Irmo »
Gelogd

Irmo

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • BR 78
Re:Twee trafo's gebruiken
« Reactie #7 Gepost op: zondag 15 augustus 2010, 22:29:21 »

Hoi Wijbe,

De middenleider wisselt van +16V naar -16V, de massa wisselt ook van +16V naar -16V.
Als er +16V op de middenleider staat, staat er -16V op de massa.
Als er -16V op de middenleider staat, staat er +16V op de massa.
Dit wisselt 50x per seconde.

Je krijgt geen kortsluiting als de loc van de ene stroomkring naar de andere stroomkring rijdt.
Gelogd

treinbert

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Fan vanaf mijn geboorte
Re:Twee trafo's gebruiken
« Reactie #8 Gepost op: zondag 15 augustus 2010, 23:33:28 »

Hoi Irmo,

Als je de massa's van beide trrafo's aan elkaar verbindt, dan staat er bij foute polarisatie de dubbele spanning tussen de twee stukken in de middengeleider. Het is wel 100 keer per seconde 0V, maar ook 100 keer per seconde zelfs maximaal 45 Volt, n.l. 2 keer 16 keer 1,4142 (wortel 2) als piekspanning.

Dus let goed op de polarisatie. Ik gebruik altijd een LED met een grote weerstand tussen de verschillende delen van de baan om aan te tonen, dat de stekker goed om in het stopkontakt zit.

Groet,
Bert
Gelogd
Fan van Modulebanen met digitale treinen, die op de juiste snelheid rijden.

RobGood

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
Re:Twee trafo's gebruiken
« Reactie #9 Gepost op: zondag 15 augustus 2010, 23:46:50 »

Ach je kan er erg ingewikkeld over doen maar als ventje van 12 deed ik dit al zonder problemen. Originele (oude) marklin trafoos zijn nagenoeg kortsluitvast toch?...
Gelogd

Spoorman

  • Gast
Re:Twee trafo's gebruiken
« Reactie #10 Gepost op: maandag 16 augustus 2010, 09:11:59 »

Originele (oude) marklin trafoos zijn nagenoeg kortsluitvast toch?...

Dat heeft er niet zo veel mee te maken.

Doe wat TreinBert zegt en het komt allemaal goed. De trafo's moeten in fase om vonken te voorkomen bij de scheiding. Je slepertjes gaan dan wat langer mee. :wink:

Gr, Ben.
Gelogd

frank3

  • Gast
Re:Twee trafo's gebruiken
« Reactie #11 Gepost op: maandag 16 augustus 2010, 10:38:07 »

Bedankt allemaal voor de antwoorden. Als ik zover ben dan ga ik de trafo's dus in een stekkerblok doen en gelijktijdig in en uitschakelen.

Ik ben van plan een "nostalgisch" baantje te gaan maken waar de drie loc's die ik heb "automatisch" op moeten gaan rijden.
Dit met behulp van reedcontacten en bistabiele relais.

Ik heb al wat proefen genomen met de reedcontacten en die werken goed.



Hier heb ik er eerst 6 van nodig. En drie relais.
Dan kan ik twee treinen tegengesteld van elkaar laten rijden en twee treinen elkaar laten afwisselen.

Groet,   Frank.
Gelogd

Wijbe

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Spoorwegen bestaan bij de gratie van dwarsliggers.
Re:Twee trafo's gebruiken
« Reactie #12 Gepost op: maandag 16 augustus 2010, 19:08:21 »

bedankt voor de uitlegging, zoiets dacht ik ook, maar het werd eerst een beetje vaag uitgelegt, daarom bedankt voor het uitleggen, heb ik ook weer wat geleerd :D

Wilfried

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • a'j plat kunt proatn, mo'j 't neet loaten
Re:Twee trafo's gebruiken
« Reactie #13 Gepost op: maandag 16 augustus 2010, 21:46:07 »

Hier een link waar je kunt zien hoe je twee analoge trafo's kunt aansluiten.

ftp://ftp.marklin.com/pub/Old%20Manuals/Early%20Set%20Up%20booklet/setup.2.jpeg

Misschien heb je hier wat aan.
Gelogd
Groetjes, Wilfried.

frank3

  • Gast
Re:Twee trafo's gebruiken
« Reactie #14 Gepost op: dinsdag 17 augustus 2010, 08:35:09 »

Ik heb inmiddels 6 "reedcontact rails" gemaakt.

En 3 bistabiele relais voorzien van draadjes. Elk relais heeft 4 draadjes voor de reedcontacten, 2 voor de rijspanning en 3 voor de ledjes van de eventuele seinen.
 


Frank.
 
Gelogd

minitreintje

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • Portfolio website
Re:Twee trafo's gebruiken
« Reactie #15 Gepost op: dinsdag 17 augustus 2010, 08:38:28 »

Mooi gedaan, ben benieuwd naar het vervolg.

groeten minitreintje/Dylan
Gelogd
Belgische Modulebaan H0 met CS 1R + MS 1 en ontwikkelaar van TrainDuino (Arduino).

frank3

  • Gast
Re:M-rail baan
« Reactie #16 Gepost op: dinsdag 17 augustus 2010, 14:37:37 »

Ik heb inmiddels alles aangesloten, en het werkt!

Twee treinen rijden dezelfde richting uit en wisselen elkaar af,  de derde trein gaat in de tegenovergestelde richting via een passeer baan.

Alles ligt nog op de grond, van de winter ga ik een tafel maken. Dan ga ik dus ook pas weer verder. Ik heb nu eerst andere dingen te doen.

Frank.




Gelogd

Mens

  • Gast
Re:M-rail baan
« Reactie #17 Gepost op: woensdag 18 augustus 2010, 11:27:58 »

Luitjes,

ik ben net na 35 jaar weer gestart met mijn oude M-rails baan uit te leggen. Ik wilde eigenlijk alles maar op de ouderwetse analoge manier blijven doen, maar ben nu toch nieuwsgierig naar meerdere treinen op een baan. Wat zijn reedcontacten en wat doen ze?

groetjes,

Ton
Gelogd

Spoorman

  • Gast
Re:M-rail baan
« Reactie #18 Gepost op: woensdag 18 augustus 2010, 11:32:18 »

Met een reedcontact kun je iets schakelen b.v. een wissel of een sein. Hiermee kun je je treinenloop regelen. Het reedcontact wordt geactiveerd door een magneetje wat aan de lok of wagon zit.

Gr, Ben.
Gelogd

Mens

  • Gast
Re:M-rail baan
« Reactie #19 Gepost op: woensdag 18 augustus 2010, 16:47:09 »

Dus eigenlijk een soort contactrails?

Ton
Gelogd

nobody

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • ......semper idem......
Re:M-rail baan
« Reactie #20 Gepost op: woensdag 18 augustus 2010, 16:55:10 »

Dus eigenlijk een soort contactrails?
Ton
Ja, min of meer.
Er zijn twee soorten contactrails. De rijrichting afhankelijke, die geschakeld wordt door de sleper(s) van de voertuigen. En de contactrail, waarvan één der twee massavoerende railstaven onderbroken is. De schakelactie wordt geactiveerd door alle, niet geïsoleerde, assen der voertuigen.
Een reedcontact schakelt door de magneet die aan het voertuig is bevestigd.
Gelogd
Met vriendelijke groet: Wim.                                  Met kleine onderbreking (ban), lid sinds 2009.
 

Le beau blond

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
Re:M-rail baan
« Reactie #21 Gepost op: vrijdag 26 november 2010, 15:16:40 »

Dag Frank,

Op 17 augustus 2010 ( http://img837.imageshack.us/f/dsc8116small.jpg/ ) hebt u een afbeelding van een bistabiel relais op het forum geplaatst.

Ik kan onmogelijk de gevens van voornoemd relais op de afbeelding aflezen.

Zou u het merk, type-nummer en het aansluitschema van het relais op het forum kunnen plaatsen aub?

Hartelijk dank op voorhand.

Groeten.

Rik.
Gelogd

Mens

  • Gast
Re:M-rail baan
« Reactie #22 Gepost op: woensdag 01 december 2010, 14:42:45 »

Hoi,

Wat is een bistabiel relais? Kun je hiervoor ook een viessmann relais gebruiken (5551)?

Groetjes,

Ton
Gelogd

huub

  • Stamgast
  • Online Online
  • Lid sinds: 2008
Re:M-rail baan
« Reactie #23 Gepost op: woensdag 01 december 2010, 15:59:33 »

Dat is een relais met 2 ruststanden i.p.v. 1
zie b.v. Conrad bestelnr. 503691 - 89
Boven op het relais staan de aansluitingen afgebeeld en er zijn hier nu 2 bekrachtigingsspoelen.

O ja, Viessmann 5551 is inderdaad ook een bi-stabiel relais. Alleen een tikkie duurder....
« Laatst bewerkt op: woensdag 01 december 2010, 16:02:01 door huub »
Gelogd

Mens

  • Gast
Re:Twee trafo's gebruiken
« Reactie #24 Gepost op: vrijdag 03 december 2010, 12:04:05 »

Hoi frank,

Welke reedcontacten gebruik jij?

Ton
Bedankt allemaal voor de antwoorden. Als ik zover ben dan ga ik de trafo's dus in een stekkerblok doen en gelijktijdig in en uitschakelen.

Ik ben van plan een "nostalgisch" baantje te gaan maken waar de drie loc's die ik heb "automatisch" op moeten gaan rijden.
Dit met behulp van reedcontacten en bistabiele relais.

Ik heb al wat proefen genomen met de reedcontacten en die werken goed.



Hier heb ik er eerst 6 van nodig. En drie relais.
Dan kan ik twee treinen tegengesteld van elkaar laten rijden en twee treinen elkaar laten afwisselen.

Groet,   Frank.
Gelogd

Mens

  • Gast
Re:M-rail baan
« Reactie #25 Gepost op: dinsdag 14 december 2010, 16:23:06 »

Kan iemand mij vertellen welke reedcontacten (inclusief bestelnummers en leverancier) en de bijbehorende magneetjes ik nodig heb om al die mooie schakelingen te realiseren. ik kom er niet uit.

Groet,

Ton
Gelogd

minitreintje

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • Portfolio website
Re:M-rail baan
« Reactie #26 Gepost op: dinsdag 14 december 2010, 17:12:29 »

Ik heb magneetjes van de IKEA magneten gebruikt. Die magneten zagen er groot uit draaide ze om en het was een zeer klein magneetje dat alles vast hield. Super werken ze, voor de snelheid van mijn lok te meten met een reedcontact uit een deuralarmpje.



groeten minitreintje/Dylan
Gelogd
Belgische Modulebaan H0 met CS 1R + MS 1 en ontwikkelaar van TrainDuino (Arduino).

frank3

  • Gast
Re:M-rail baan
« Reactie #27 Gepost op: maandag 20 december 2010, 23:05:38 »

Sorry,

ik ben een tijdje met andere dingen bezig geweest en heb dit draadje niet gevolgd,

De bistabiele relais komen bij conrad vandaan. Ik zie ze daar niet meer maar deze kan waarschijnlijk ook wel: bestelnummer 503689

De magneetjes komen ook bij conrad vandaan: 503701. Deze zijn 25 mm lang. Korter zou misschien ook kunnen.

De reedcontacten komen bij ERHA uit Drachten vandaan. Het enige wat ik daarvan weet is dat het glas 22 mm lang is en ongeveer 3 á 4 mm dik.

Als er meer vragen zijn dan hoor ik het graag,

Frank.

« Laatst bewerkt op: dinsdag 21 december 2010, 05:35:54 door frank3 »
Gelogd

AnalogDriver

  • Gast
Re:Twee trafo's gebruiken
« Reactie #28 Gepost op: dinsdag 21 december 2010, 19:31:05 »

Hier een link waar je kunt zien hoe je twee analoge trafo's kunt aansluiten.

ftp://ftp.marklin.com/pub/Old%20Manuals/Early%20Set%20Up%20booklet/setup.2.jpeg

Misschien heb je hier wat aan.


Wilfried en TreinBert,

Mijn italiaans is niet zo best.
Ik heb zo ook eens met een lampje zitten prutsen om trafo-polariteit zeker te stellen.
Maar ben niet zeker van mijn zaak.

Klopt het dat je lampje (of LED) aan moet sluiten tussen de beide gele uitgangen van de trafo's?

Hajo
Gelogd

Nieuwenhuis

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Old Skool Märklin & Scratch Building
    • Märklin - M-rail - Modelbaan
Re:Twee trafo's gebruiken
« Reactie #29 Gepost op: dinsdag 21 december 2010, 20:58:16 »

Hier een link waar je kunt zien hoe je twee analoge trafo's kunt aansluiten.

ftp://ftp.marklin.com/pub/Old%20Manuals/Early%20Set%20Up%20booklet/setup.2.jpeg

Misschien heb je hier wat aan.


Wilfried en TreinBert,

Mijn italiaans is niet zo best.
Ik heb zo ook eens met een lampje zitten prutsen om trafo-polariteit zeker te stellen.
Maar ben niet zeker van mijn zaak.

Klopt het dat je lampje (of LED) aan moet sluiten tussen de beide gele uitgangen van de trafo's?

Hajo

Che i soldi per me . . . . .  8)

Maar op de linkerpagina (10) staat rechts
onderaan toch echt de Nederlandstalige tekst :

"Gaat bij deze schakeling (beide transforma-
toren op lage rijspanning ingesteld) het lampje
branden, dan moet één der stekkers 180º wor-
den omgedraaid."

Kortom: tussen de twee regelbare uitgangen
het lampje aansluiten.

Groeten,

Erik.
Gelogd

Märklin - M-rail - Modelbaan     Topic     Website
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.15 | SMF © 2014, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.944 seconden met 24 queries.