Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

probleem Draaischijf Marklin

Gestart door Joeri woensdag 22 december 2010, 19:38:14

0 leden en 3 gasten bekijken dit board.
probleem Draaischijf Marklin
Lid sinds: 2018

offline
probleem Draaischijf Marklin
Heeft er iemand ervaring met de marklin draaischijf?
Ik heb de niet de oude versie, maar de plastieken versie.

Het probleem is dat ze na een tijdje niet meer ronddraait en ongewenst  stopt.
Moet ze dan met de hand verder draaien en na een kwartdraai is het weer van dat.

Heb ze al nagezien of er geen druk op de kanten is, maar dat is allemaal ok.
De brug heb ik ook al uitgenomen, maar niets te zien wat niet normaal is.

Heeft iemand een oplossing of ervaring met dit voordoen?

Groeten,
Joeri
Re:probleem Draaischijf Marklin
Sleepringen even oppoetsen en daarna heeeeeeeeel licht invetten kan helpen.

Gr, Ben.
Re:probleem Draaischijf Marklin
Heb ik nu gedaan, maar geen verbetering  :(

Het is juist of de moter de kracht niet heeft om de brug rond te krijgen, blijft gewoon staan op een aantal punten van de schijf.

Zou het iets te maken hebben met de lipjes aan het uiteinde van de brug,die de stroomverbinding maken?
De schijf heeft nog niet zo veel gewerkt en is een 3jaar geleden nieuw aangekocht, dus ik veronderstel dat slijtage hier niets mee te maken heeft.

Groeten,
Joeri
Re:probleem Draaischijf Marklin
Hallo Joeri,

Citaat van: Joeri op donderdag 23 december 2010, 00:06:31
Zou het iets te maken hebben met de lipjes aan het uiteinde van de brug,die de stroomverbinding maken?
Lipjes eens reinigen.

Mvg,
Peter
Re:probleem Draaischijf Marklin
Die zijn niet vuil en zijn al gedaan met contacspray, maar ik vermoed dat de lipjes blijven steken op enkele punten als de schijf draait.
Met de hand draait het zaakje rond, maar niet overal even gemaklijk, soms is er wat meer weerstand.

mvg,
Joeri
Re:probleem Draaischijf Marklin
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re:probleem Draaischijf Marklin
Je plaatst toch wel de eindrails?

Aan de overliggende zijde van de stoprails moeten de korte stukjes eindrails zitten anders loopt de draaischijf inderdaad vast.
Re:probleem Draaischijf Marklin
ja de eindrails zitten er in :wink:, ik heb al info gevraagd aan ervaren marklinlisten maar niemand weet een oplossing.

Ben ik dan echt de enige die dit voor heeft? :?

mvg,
Joeri
Re:probleem Draaischijf Marklin
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re:probleem Draaischijf Marklin
Op die plekken waar je met de hand meer weerstand ondervind loopt de draaischijf daarop ook vast als hij met de motor wordt aangedreven?

Ik heb dat ook wel een keer gehad dat hij steeds stopte. Kijk of de draaischijf wel helemaal goed vlak ligt.
Als de eindstukjes scheef staan heb je al dat het vast loopt.
Even experimenteren en goed kijken wat er gebeurt. Op die plek waar de raaischijf stopt kun je de aansluitrails eens weg halen en de standaard kunststof plaatjes plaatsen of onderling aansluitrails verwisselen en kijk wat er dan gebeurt.
Vergelijk de situatie met waar die wel goed langs loopt.
Re:probleem Draaischijf Marklin
Ik heb de lipjes aan 1 zijde van de brug er af geknipt, nu draait hij weer zonder te haperen.
Na enkele tests waren  het toch de lipjes die er voor zorgde dat de brug blokeerde.

Aangezien onze baan nu volledig digitaal werkt, kon ik de lipjes weglaten wel heb ik de spooreindes
apart van stroom moeten voorzien.

Dank voor de tips.
Mvg,
Joeri