Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Ik heb 2 BR 81 stoomrangeer loc's en zou op deze loc's telexkoppelingen willen

Gestart door Johnnytrein vrijdag 24 december 2010, 10:43:31

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ik heb 2 BR 81 stoomrangeer loc's en zou op deze loc's telexkoppelingen willen
Zoals de titel al aangeeft heb ik dus 2 rangeerloc's BR 81 en zou deze wille, (laten) voorzien van telex koppeligen. De catalogus nummers van deze loc's zijn 29852 en 29539. Beide zijn voorzien van een decoder alleen weet ik niet of deze decoder daarvoor geschikt is.
Re:Ik heb 2 BR 81 stoomrangeer loc's en zou op deze loc's telexkoppelingen willen
Hallo Johnny

ik heb even gezocht en ik krijg bij 29852 een andere loc maar wel een br 81 bij 29539 daar kan een telex in maar waarom zet je er gelijk geen esu locpilot in of de decoder het aankan zal ik nog even kijken 

Edit: ik heb niks gevonden maar andere vinden misschien wel wat
Re:Ik heb 2 BR 81 stoomrangeer loc's en zou op deze loc's telexkoppelingen willen
Re:Ik heb 2 BR 81 stoomrangeer loc's en zou op deze loc's telexkoppelingen willen
Citaat van: Johnnytrein op vrijdag 24 december 2010, 14:22:19
Hallo John, "http://nl.kapaza.be/limburg/-23-marklin-29852-br-81-013digitale-stoomlok-5785532.htm" klik eens even.

Hallo Johnny

ik heb hem nu ook gevonden (ik wis wel dat hij moest bestaan)in exploded view
ik had hem eerst niet gevonden maar het is een set met 2 locs en ik dacht maar 1 :oops:

er kan ook telex in en er zit dezelfde decoder in als bij de andere nr 105 827
misschien kan iemand daar wel wat mee
Re:Ik heb 2 BR 81 stoomrangeer loc's en zou op deze loc's telexkoppelingen willen
Blijkbaar niet dus. Jammer maar helaas jammer.  :?
Re:Ik heb 2 BR 81 stoomrangeer loc's en zou op deze loc's telexkoppelingen willen
Hallo Johnny

het kan er wel in maar waarom doe je er gelijk geen esu decoder erin ??
daar kan het wel bij
Re:Ik heb 2 BR 81 stoomrangeer loc's en zou op deze loc's telexkoppelingen willen
Johnny,

als het chassis hetzelfde is als dat van de oudere 81's is het geen probleem. Er zit dan onder de koppeling een ruime uitsparing. Ik heb ook M telex ingebouwd bij een Primex versie (3031). Daar zit nog een gewone ouderwetse 8080 decoder in, telex staat op de functieuitgang. Ik ga die lok binnenkort toch maar voorzien van een hoogvermogen motor, en dan komen de koppelingen separaat op een functieuitgang. De moderne telexkoppelingen hebben een veel kleiner spoeltje en mogen daarom niet zo lang ingeschakeld zijn.
De onderdelen zijn los verkrijgbaar.

Walter
Re:Ik heb 2 BR 81 stoomrangeer loc's en zou op deze loc's telexkoppelingen willen
Vanuit Mortsel alle beste wensen voor 2011 en vooralles een goede gezondheid en veel trein plezier.
Tja waarom een Esu decoder plaatsen momenteel rijden deze locjes goed alleen mis ik telexkoppelingen. En om dan speciaal te gaan prutsen met andere decoders.  :? Misschien ooit doe ik dat wel maar eerst zorgen voor een andere decoder in mijn 3031 daar zit nog een 6080 in en die rijd niet mooi.
Re:Ik heb 2 BR 81 stoomrangeer loc's en zou op deze loc's telexkoppelingen willen
Weten jullie het bestelnummer van zo'n telexkoppeling?

NB het voordeel van zo'n esu: ik heb er een in een 86, kan je op afstand met de functietoets de telex voor of achter laten ontkoppelen. Bij mijn andere standaard delta 86 moet dat met de rijrichtingschakelaar. En dan zeg ik nog nioets over de veeel betere rijeigenschappen tov delta.
Re:Ik heb 2 BR 81 stoomrangeer loc's en zou op deze loc's telexkoppelingen willen
Je hebt nodig:

2x magneet  213870 @ ?19,95
2x anker       213770 @ ?  1,49

Ik heb diverse BR 86's en 85's zo omgebouwd, en gebruik ook twee functieuitgangen, één per koppeling. Werkt prachtig.

Walter
Re:Ik heb 2 BR 81 stoomrangeer loc's en zou op deze loc's telexkoppelingen willen
Kan je die Telexkoppelingen ook op andere loc's plaatsen bv V200 of andere?
Re:Ik heb 2 BR 81 stoomrangeer loc's en zou op deze loc's telexkoppelingen willen
Dat wordt erg lastig omdat de motordraaistellen daar niet op ontworpen zijn en dus geen ruimte hebben. Voor zo'n lok kun je beter proberen een nieuwe M telex koppeling te gebruiken (zoals van de BR 290). Ik heb dat nog nooit geprobeerd, en weet dus niet of dat wel past, maar je kans van slagen is in elk geval veel groter. De loks waar het op past zijn in elk geval de BR 81, 85 en 86, en de oude metalen BR01, (3047), en de V60. Er zijn er vast nog wel een paar, maar deze schieten me zo te binnen. De nieuwe telex is in elk geval gebruikt op sommige  BR 50, BR 44, BR 43, BR 41, BR 03 en de BR V90.

Walter
Re:Ik heb 2 BR 81 stoomrangeer loc's en zou op deze loc's telexkoppelingen willen
Hallo Jet

maak er een nemschacht op en het gaat veel makkelijker

@Walter

je bericht staat er 2 keer
Re:Ik heb 2 BR 81 stoomrangeer loc's en zou op deze loc's telexkoppelingen willen
Walter bedankt, ik ga mijn 81 ook voorzien van een telex!
Re:Ik heb 2 BR 81 stoomrangeer loc's en zou op deze loc's telexkoppelingen willen
Dus als er een nemschacht op staat kan je er bv een Krois koppeling op placeren
Re:Ik heb 2 BR 81 stoomrangeer loc's en zou op deze loc's telexkoppelingen willen
Citaat van: Jet op zondag 02 januari 2011, 21:50:32
Dus als er een nemschacht op staat kan je er bv een Krois koppeling op placeren

Hallo Jet

ja alle koppelingen die in een nemschacht kunnen

maar nu on-topic
Re:Ik heb 2 BR 81 stoomrangeer loc's en zou op deze loc's telexkoppelingen willen
waarom zou je zulkje kleine locjes gebruiken als rangeerlocs ?
Ik kan mij niet voorstellen dat ze die in het echt gebruikt hebben om zware goederentreinen naar hun plaats te rangeren , die hebben daar toch de kracht niet voor?
Re:Ik heb 2 BR 81 stoomrangeer loc's en zou op deze loc's telexkoppelingen willen
Citaat van: Thorfinn op woensdag 26 januari 2011, 12:43:52
waarom zou je zulkje kleine locjes gebruiken als rangeerlocs ?
Ik kan mij niet voorstellen dat ze die in het echt gebruikt hebben om zware goederentreinen naar hun plaats te rangeren , die hebben daar toch de kracht niet voor?
Je hebt er dus geen sjoege van, kijk maar ===> Klik
Re:Ik heb 2 BR 81 stoomrangeer loc's en zou op deze loc's telexkoppelingen willen
Door omstandigheden ben ik momenteel mijn tafel aan het slopen om te vervangen door een grotere. Momenteel dus nog niks omgebouwd.