Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

RailRoad & Co Traincontroller Vragen

Gestart door pennystoxx vrijdag 24 december 2010, 00:38:40

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
RailRoad & Co Traincontroller Vragen
hallo, ik denk er sterk over om TrainController 7 van RR&Co aan te schaffen maar kom niet echt uit de volgende vragen (die ik ook aan freiwald gesteld heb trouwens) :

0) Moet ik nu Gold nemen of zou Silver ook voldoende bieden om aan de wensen van veeleisende modelspoorder tegemoet te komen.. Ik krijg me vinger er niet echt achter of ik iets wezenlijks ga missen als ik silver (of zelfs brons) neem.. wellicht heeft 1 van de forum leden een uitgesprken mening hierover ...
1) wordt de Littfinski Draaischijf decoder supported
2) wordt de ESU Switch Pilot Servo Decoders supported (lijkt me wel want het is gewoon MM)


thanks voor alle reacties
Re:RailRoad & Co Traincontroller Vragen
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:RailRoad & Co Traincontroller Vragen
Hallo Koen,

door de draaischijf kom je minimaal bij versie zilver terecht, deze wordt in zijn geheel niet in brons ondersteunt, zie ook de verschillende smilies in het overzicht.

http://www.freiwald.com/seiten/traincontroller_bronze.htm

met vriendelijke groet,

Walter
Re:RailRoad & Co Traincontroller Vragen
hoi, thanks, en silver versus gold ?

Voor zover ik kan zien is dit echt top product ..
Re:RailRoad & Co Traincontroller Vragen
Ik heb nog RR&Co 4.7, dus zeg maar de voorloper. De features die gold heeft boven zilver zijn erg mooi, en maken het programmeren nog makkelijker dan in zilver. Maar, je kan wel zonder, zilver geeft je als nieuweling meer dan genoeg te doen en te leren.

Walter
Re:RailRoad & Co Traincontroller Vragen
Zie ik dat nou goed dat zo'n pakketje Silver ?299 kost? :shock:

Gr, Ben.
Re:RailRoad & Co Traincontroller Vragen
ja, dus ??
Re:RailRoad & Co Traincontroller Vragen
 [brandwerend pak aan]persoonlijk vindt ik RR&Co veel 'gelikter' dan koploper....... (uh oh.....) [brandwerend pak uit]
Re:RailRoad & Co Traincontroller Vragen
Citaat van: pennystoxx op vrijdag 24 december 2010, 15:39:37
ja, dus ??

Nou niks ja dus. Vind het een beetje aan de prijs. Maar wie het 't waard vindt prima toch?

Citaat van: Wasmi op vrijdag 24 december 2010, 15:43:49
[brandwerend pak aan]persoonlijk vindt ik RR&Co veel 'gelikter' dan koploper....... (uh oh.....) [brandwerend pak uit]

:mrgreen:

Bij mij moet een besturingsprogramma de treinen besturen. Zal me een rotzorg zijn of het er "gelikt" uitziet. 8)

Gr, Ben.
Re:RailRoad & Co Traincontroller Vragen
Ben, wat is in weze nou 300 euro (binnen deze geldverslindende hobby) voor een mooi stuk software met goede functionaliteit. Het bekende verhaal van "koploper is gratis" etc ..ik snap dat wel want zo denken mensen nou eenmaal over software .  Men wil vaak wel paar 100 euri neertellen voor een lok of centrale of rijtuigen setje... maar de software mag niks kosten.. het is toch de kern van je systeem ... maar goed .. dit geldt voor de hele pc /software wereld ..  anyways  ik kom uit de IT business en software maken kost ook geld..   

gold kost trouwens 450 euri

gr koen
Re:RailRoad & Co Traincontroller Vragen
hèhè eindelijk een medestander :-)

Re:RailRoad & Co Traincontroller Vragen
Komop jongens, vrijheid blijheid. Ik wil de boel niet afkraken. Schrok alleen van het bedrag. :wink:

Temeer daar door velen de vaak uitgebreide functionaliteit (ook van Koploper trouwens) slechts zeer ten dele gebruikt wordt.

Ik kan me voorstellen dat het er gelikt uitziet. Koploper is grafisch goed waardeloos en in gebruik vooral niet intuitief. Maar ik ben 8 jaar geleden gestart dus hoef niets anders. Maar zou het een starter niet aanraden.

Maar ik zit het topic te vervuilen met m'n getyp. :P

Gr, Ben.
Re:RailRoad & Co Traincontroller Vragen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:RailRoad & Co Traincontroller Vragen
Beste Koen en Walter,

Jullie hebben nog een medestander, overigens rijdt de "grote" vaste baan van de MSG ook met RR, nadat deze zomer de computer "vergroot" is, rijdt het nu goed, maar er zijn nog wel een heleboel zaken te verfraaien in het rijgedrag, dus is het wel "bewerkelijk".

Groet, Anne W
Re:RailRoad & Co Traincontroller Vragen
hoi anne welke versie ?
Re:RailRoad & Co Traincontroller Vragen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:RailRoad & Co Traincontroller Vragen
Beste Koen,

Het is een hele grote baan, ze rijden nu met meer dan 25 treinen tegelijk, rijden is wel relatief, er staan er altijd een aantal in de schaduwstations te wachten tot RR ze weer doorstuurt, ik neem aan "Gold", maar ik zal het navragen.

Groet, Anne W
Re:RailRoad & Co Traincontroller Vragen
Wat mij erg beviel aan KopLoper, was:

  • "IJken" van locomotieven, zodat 80km/u voor elke lok even snel was
  • Het leert hoe lang remwegen zijn
  • Meerdere treinen kunnen in 1 (schaduwstation- of perronblok) stoppen en wachten

Kan dat met RR&Co (of andere software) allemaal ook?
Re:RailRoad & Co Traincontroller Vragen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:RailRoad & Co Traincontroller Vragen
Beste Egmaf,

De testbaan van de MSG in Den Bosch heeft een speciaal "ijktraject" om de loks met een laptop en RR te ijken.

Ik weet voor 99,9 % zeker dat je andere twee vragen ook door RR gedaan worden.

Overigens geloof ik niet dat je elke lok precies een schaalsnelheid van 80 km per uur kunt laten rijden.

Groet, Anne W
Re:RailRoad & Co Traincontroller Vragen
Ja die zaken worden ook door RR&Co gedaan.

Walter
Re:RailRoad & Co Traincontroller Vragen
hoe bedankt allemaal,

Anne, ben zeer benieuwd wat ze daar dan gebruiken ..

en hebben ze een  laser gun op dat ijk traject .. lol

gr koen
Re:RailRoad & Co Traincontroller Vragen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:RailRoad & Co Traincontroller Vragen
Beste Koen,

Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan:

een laptop met RR
een gemeten traject met terugmelders
lok laten ijken door RR
via een stickje de gegevens naar de pc van de baan.

Groet, Anne W
Re:RailRoad & Co Traincontroller Vragen
een laser gun was  wel een goed idee

gr koen
Re:RailRoad & Co Traincontroller Vragen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:RailRoad & Co Traincontroller Vragen
Maar daarmee staat de stappen/snelheidscurve niet in RR.....

Groet, Anne W
Re:RailRoad & Co Traincontroller Vragen
het was maar grapje, ging me ff om de manier van meting van snelheid .. maar ik ben trouwens nog wel erg geinteresserd in welke versie men gebruikt en wat eventueel een beperking van de silver versie was
Re:RailRoad & Co Traincontroller Vragen
Koen,

ik weet niet hoe goed jouw duits of engels is, maar op DEZE pagina staat onderaan (net boven de prijs info) een vergelijking van de drie versies die je apart kunt openen. Ik denk dat dat je een heel goede indruk geeft van de verschillen. Gold heeft met name een hoop handige hulpmiddelen om het programmeren van je baan nog makkelijker te maken, en om bij grote banen de diverse 'gleisbilder' aan elkaar te knopen. Verder kan je ook de handleiding downloaden, daar staat zowel Silver als Gold in beschreven, en kun je in alle details zien wat wel en niet kan. Het zijn zoveel zaken dat het niet even simpel is aan te geven. Ik heb er zelf al eens een paar dagen aan besteed, en een aantal dingen zijn me niet volledig duidelijk, terwijl ik toch al voorkennis heb van het gebruik van versie 4.7
Zelf overweeg ik met Silver te beginnen, en dan de trial versie van gold eens ernaast te leggen. Kijken wat me beter bevalt (ik weet het antwoord eigenlijk al, maar ?200 verschil is toch wel de moeite)......

Walter
Re:RailRoad & Co Traincontroller Vragen
hi walther, ondanks dat er veel te lezen is kom je er denk ik pas achter als je er helemaal induikt.. het blijft een ietwat vaag verhaal en op voorhand lastig in te schatten ..

gr koen 
Re:RailRoad & Co Traincontroller Vragen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:RailRoad & Co Traincontroller Vragen
Beste Koen,

Volgens mij is de volgende zin een waarheid als een koe:"des te meer mogelijkheden er zijn, in des te meer zaken je je zult moeten verdiepen".

Met betrekking tot het automatiseren van een modelspoorbaan zeg ik altijd: begin simpel met een ovaal met 3 rijwegen, spit dat uit en probeer te begrijpen wat het programma doet in de diverse situaties, leg er daarna een inhaalspoor bij, spit dat uit, enz, en tenslotte maak twee richtingen verkeer, spit dat uit enz.

Dan heb je de basis van het automatiseren te pakken en is het tijd om te "mooi makende" opties te gaan analyseren, ik zou zeggen begin met de simpele uitvoering van RR en waardeer de uitvoering op naarmate je ervaring toeneemt.

Overigens is Ra* ook zo opgebouwd, simpel als basisuitvoering, d.m.v. te activeren opties wordt het bedrijf steeds mooier.

Groet, Anne W
Re:RailRoad & Co Traincontroller Vragen
Hallo Koen en anderen,

Ik heb eerder dit jaar nog een vergelijkingkje gemaakt tussen de diverse programma´s toen ik steeds problemen had met de op dat moment laatste versie van ITrain (die problemen zijn gelukkig sinds de 1.5 versie opgelost). Daarbij ook naar RR&Co gekeken. Wat me opviel was dat vooral de Bronze versie eigenlijk een gratis demo zou moeten zijn, heeft wel erg veel beperkingen. Zo kun je niet aangeven of een blok al dan niet bovenleiding heeft. Dat kan je bij aut. bedrijf al gauw een paar pantograafjes kosten... (tenzij je geen Elloks/bovenleiding hebt natuurlijk). De Silver en Gold versies ontlopen elkaar niet zo veel, maar dat het prijsverschil voor het enige, eigenlijk naar mijn smaak belangrijkste extra, draaischijfbesturing, zo groot moet zijn vind ik een beetje te veel naar inmiddels afgestrafte Microsoft praktijken rieken... (mijn persoonlijke mening, hoeft niemand het mee eens te zijn). In zijn algemeenheid, ik vindt RR&Co gewoon voor wat het biedt veel te duur, je koopt er bijna een RR voor. Maar die heb ik al!*

groetjes, Rob

*In schaal 1:87, dat wel natuurlijk :D
Re:RailRoad & Co Traincontroller Vragen
Mooie aanvulling zo'n genuanceerde mening van Rob. Het "Silver en Gold" slaat dus vooral op de prijs van het pakketje.

Gr, Ben.
Re:RailRoad & Co Traincontroller Vragen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:RailRoad & Co Traincontroller Vragen
Beste Koen,

De MSG/Den Bosch rijdt met de Gold versie.

Groet, Anne W
Re:RailRoad & Co Traincontroller Vragen
Hallo,

ik rij ook al een poosje met railroad & co en ben er erg tevreden over
binnen een paar minuten had ik al een loc rijdend en een wissel werkend
grafisch mooi en ja best wel aan de prijs, maar je gebruikt het elke keer als je met je baan rijdt
een mooie loc kost ook geld en je rijd er misschien ook niet altijd mee.

groetjes Hank
Re:RailRoad & Co Traincontroller Vragen
Hoi, bedankt allemaal. Ik heb zojuist ook het programma gekocht. Zeer mooi en duidelijk allemaal. 
Ik was ff begonnen met koploper maar wat een rampeplan is dat op functioneel  en user interface gebied. Het zal best wel heel knap in elkaar geprogrammeerd zijn maar het moet er m.i ook uitzien want je kijkt er de hele tijd tegen aan. 
En bovendien heb ik er geen probleem mee om te betalen voor supported software. Deze component is m.i net ze belangrijk als de rest. En loks etc geven ze ook nergens gratis weg..

prettige jaarwisseling allemaal.

Bijgaand en eerste snelle switchboard knutsel...
Re:RailRoad & Co Traincontroller Vragen
koen,

welke versie, Silver of Gold????

Walter
Re:RailRoad & Co Traincontroller Vragen
gewoon gold hoeft ik niet na te denken over wat er wel of niet kan..

schiet gewoon en paar vuurpijlen minder af .. lol
Re:RailRoad & Co Traincontroller Vragen
Ja da's zeker zonde van je geld, kan je het beter in zoiets steken. Ik ben erg benieuwd naar je ervaringen!
Re:RailRoad & Co Traincontroller Vragen
ik ook
Re:RailRoad & Co Traincontroller Vragen
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re:RailRoad & Co Traincontroller Vragen
Citaat van: 3railkoen op vrijdag 31 december 2010, 12:54:54
...
Bijgaand en eerste snelle switchboard knutsel...

Koen, ben benieuwd naar je ervaringen inmiddels. We zijn tenslotte wel een paar weken verder  :-) :-)
Ik ben ook naar dit programma aan het kijken, en zie een paar wat somber getinte opmerkingen voorbij komen. Maar begrijp ik goed dat het grootste verschil tussen Brons en Silver de draaischijf aansturing is? En betekent het dat als je geen bovenleiding kan aangeven je ook niet met bovenleiding kan rijden? Beiden zouden voor mij op dit moment nog niet zo'n probleem zijn, aangezien ik geen functionele bovenleiding ga gebruiken, en de draaischijf alleen nog maar op mijn verlanglijstje staat... :P

Ik hoor graag of mijn veronderstelling juist is (nl over het verschil tussen Silver en Brons).
Re:RailRoad & Co Traincontroller Vragen
hi, ik heb werkelijk geen idee. Ik heb gewoon deze genomen om niet meer na te hoeven denken over al die verschilllen en of er wel of niet iets kan.

Ervaring zover is dat ik nog flink aan het bouwen ben en kleine stukkies in traincontrooler heb gedefinieerd.. maar dat gingf allemaal zeer strak ..

als ik echt wat te melden heb kom ik terug in dit forum

gr koen


gr koen
Re:RailRoad & Co Traincontroller Vragen
Ok, dit is een wat oud topic, maar kan het niet laten toch te reageren.
Bij de MSG werken we met RR 7 Gold. Eén van de belangrijkste redenen om voor Gold te kiezen en niet voor Silver, is dat de Gold-versie veel geavanceerdere treinbewegingen cq manouvres toelaat, zoals het splitsen van treinen en natuurlijk het samenstellen  van treinen. Ook het aankoppelen van een voorzetlok of bijplaatsen van duwtractie is mogelijk. Het concept hierachter heet treinverbanden(Zugverband) en dit concept is in Silver of Bronze niet beschikbaar.

Ben momenteel thuis, op een eenvoudig testbaantje bezig met het precies uitzoeken hoe het zit met lokwisseling, waarbij de loks niet over een telex-koppeling beschikken, dus via een ontkoppelrail. Niet alleen softwarematig, maar ook hardwarematig (soorten koppelingen, eventuele mixen van koppelingen, eisen aan in te meten loks, etc.)

Groet,
Walter
Re:RailRoad & Co Traincontroller Vragen
hoi walther, interessant, ik zag daar tijdje terug ook filmpje op yoube over :



probleem is vaak dat niet alles even lekker aan/afkoppeld (met ontkoppelrails bedoel ik en als je eea tegenelkaar aan duwt)

qua loks kom je ook niet vaak telex meer tegen .. ik heb er toevallig 2 op ebay gekocht en die telex koppelingen werken prima via f2 (37860s)

gr koen
Re:RailRoad & Co Traincontroller Vragen
Citaat van: 3railkoen op dinsdag 02 augustus 2011, 06:46:00

probleem is vaak dat niet alles even lekker aan/afkoppeld (met ontkoppelrails bedoel ik en als je eea tegenelkaar aan duwt)

qua loks kom je ook niet vaak telex meer tegen .. ik heb er toevallig 2 op ebay gekocht en die telex koppelingen werken prima via f2 (37860s)

gr koen

Dat is nu precies waar het testen om gaat: aan welke randvoorwaarden moet een lok of wagon voldoen om dit spel probleemlos met behulp van ontkoppelrails te kunnen spelen. Waarom zo volharden met ontkoppelrail? Omdat je niet van iedereen kunt verlangen dat hij zijn loks ombouwt met digitale koppelingen. Als ik in staat ben om uiteindelijk een paar "spelregels"of "guidelines" te formuleren, die ervoor zorgen dat het spel werkt, dan is de ontkoppelrails veruit de goedkoopste oplossing. Natuurlijk moet men zich dan wel aan die regels houden :-)

Groet Walter (en niet Walther)
Re:RailRoad & Co Traincontroller Vragen
en omdat je soms een trein in het midden wil ontkoppelen.. het is niet alleen maar bij de lok ..

als de koppeling goed uitgelijnd zitten en op zelfde hoogte gaat het wel goed.. maar het hoeft maar een fractie lager te zitten of je moet ook metde hand paar keer duwen..
Re:RailRoad & Co Traincontroller Vragen
Citaat van: 3railkoen op dinsdag 02 augustus 2011, 11:10:55
en omdat je soms een trein in het midden wil ontkoppelen.. het is niet alleen maar bij de lok ..

als de koppeling goed uitgelijnd zitten en op zelfde hoogte gaat het wel goed.. maar het hoeft maar een fractie lager te zitten of je moet ook metde hand paar keer duwen..

Helemaal gelijk. Dit is zo'n typisch voorbeeld voor de handleiding. En bij ons gaat dan gelden: eerst testen op de proefbaan en pas na gebleken geschiktheid inzetten op de "echte" baan, want met de hand een paar keer duwen gedurende volautomatisch bedrijf is er natuurlijk niet bij.

Groet,
Walter
Re:RailRoad & Co Traincontroller Vragen
Walter,

ik kan het niet vinden maar ergens hier op het forum staat een topic dat gaat over een systeem waarbij je ook wagens kunt ontkoppelen. Zover ik mij kan herinneren was het wel duur :(

Misschien dat iemand anders hier de link kan plaatsen.

Groetjes, John
Re:RailRoad & Co Traincontroller Vragen
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:RailRoad & Co Traincontroller Vragen
Hallo John,

volgens mij was dat systeem met een doorgekoppelde trein met automatische koppelingen per wagon door Berttrein geplaatst, dit na afloop van een introductiie op een grote Duitse beurs,

met vriendelijke groet,

Walter
Re:RailRoad & Co Traincontroller Vragen
Jep,

Op het buurforum was er ook al een draadje: Introductie T4T en dit draadje hier op het forum

Groeten Ronald.
Re:RailRoad & Co Traincontroller Vragen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:RailRoad & Co Traincontroller Vragen
Zoals Walter weet is het T4T systeem getest bij de MSG, ik krijg het idee dat het nog niet "volmaakt" was, wellicht kan Walter er wat meer over vertellen.

Groet, Anne W
Re:RailRoad & Co Traincontroller Vragen
Citaat van: ronaldk op woensdag 03 augustus 2011, 09:01:30
Jep,

Op het buurforum was er ook al een draadje: Introductie T4T en dit draadje hier op het forum

Groeten Ronald.

Ronald,

inderdaad, dit bedoelde ik.

Bedankt voor het plaatsen van de link :thumbup:

Groetjes, John
Re:RailRoad & Co Traincontroller Vragen
Citaat van: Anne W op woensdag 03 augustus 2011, 11:10:23
Zoals Walter weet is het T4T systeem getest bij de MSG, ik krijg het idee dat het nog niet "volmaakt" was, wellicht kan Walter er wat meer over vertellen.

Groet, Anne W

Ja, het is getest bij de MSG, maar niet door mijzelf. Ik heb er alleen van gehoord. Het is n.l. getest bij een andere groep binnen onze club. Ik kan er dus niks zinvols over zeggen.

Groet,
Walter
Re:RailRoad & Co Traincontroller Vragen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:RailRoad & Co Traincontroller Vragen
Beste Walter,

Inderdaad, andere groep, maar wel met iemand uit jouw groep, ene H., dus de kennis zit "dicht bij jou"

Groet, Anne W