Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Reparatie van een oude Märklin K-Wissel

Gestart door Anne W donderdag 23 december 2010, 23:48:04

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Reparatie van een oude Märklin K-Wissel
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Reparatie van een oude Märklin K-Wissel
Eergisteren zag ik ineens dat een trein niet het juiste spoor in reed van één van mijn 3 schaduwstationnetjes, controle:

per ongeluk iets veranderd in de desbetreffende wisselstraat in Ra*, antwoord: nee
werkt de wissel electrisch correct, antwoord: ja

Conclusie: heb ik de Ra* toch betrapt op een fout? (domme vraag, computers maken geen fouten)

Weer op automatisch gezet en daarna reed één trein het juiste spoor in, maar de volgende weer niet, dus nader onderzoek nodig, dit gedaan door de stand van de wisseltongen te controleren, antwoord: die bewogen niet mee mee!

Wissel gedemonteerd, open gemaakt en het bleek dat het plastieke stangetje los was van de wisseltongen "verbinder", het kopje is afgebroken.

Andere wissel gemonteerd, en toen gaan kijken of ik het kon repareren, de wisseltongen "verbinder" en het plastieke stangetje goed uitgelijnd en een druppeltje faller lijm in het gaatje laten vallen.

Na een uur voorzichtig geprobeerd of er een verbinding was en of het geheel niet vastgelijmd was, alles goed, hierna elk uur een druppletje laten vallen tot dat de lijmniveau boven de wisseltongen "verbinder" was gekomen en steeds gebrobeerd of het nog wel beweegbaar bleef.

Vanmorgen wat "bruter" e.e.a. getest, goed, de lijm was weer wat ingezakt, dus nog wat gedruppeld, vanmiddag de wissel gemonteerd op een andere plaats en wat gereden en dus geschakeld, tot nu toe gaat het goed.

Hierbij een paar foto's





De wissels in mijn kleine schaduwstations zijn allemaal minimaal een 22 jaar oud, ik hoop maar dat ze niet allemaal "plasticmoeheid" hebben, anders moet ik er toch nog een 11 stuks gaan vernieuwen.

Het was me het weekje wel, mijn Re 4/4II, die met de 6090X decoder heel mooi rijdt, vertoonde in Keulen al wat kuren, en dat werden er steeds meer, hoofdzakelijk een duwtje geven (de lampen bleven wel branden), tot hij vandaag zei: doe het zelf maar.

Nieuwe borstels gestoken, hielp niet echt, ik stond op het punt om de motor maar eens open te gaan maken tot ik bij een bepaalde beweging ineens resultaat had en wat bleek: een voedingsdraad van de motor was afgebroken van de decoderprint, weer vastgesoldeerd en hij rijdt weer als een zonnetje.

Groet, Anne W



Re:Reparatie van een oude Märklin K-Wissel
Je bent niet de enige met dit soort problemen. Vanmiddag mijn 37141 (pr T3) moeten solderen. Vorige week reden bij mij plotseling ook de loks naar een verkeerde spoor in het schaduwstation. Was een veertje van de wissel gesprongen. :evil: en natuurlijk op een plaats waar je bijna niet bij kan. Tijdje terug ook een lok die stotterde en er mee stopte bekeken: draadje naar de motor in een krimpkousje los geraakt. Zo blijf je wel bezig..!!

succes
Hennie
Re:Reparatie van een oude Märklin K-Wissel
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re:Reparatie van een oude Märklin K-Wissel
En zo heb ik een wissel die 2 x bekrachtigd moet worden. Waarom weet ik nog steeds niet, maar de software regelt dit gewoon.

En voor de toekomst; servo's.  :D
Re:Reparatie van een oude Märklin K-Wissel
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Reparatie van een oude Märklin K-Wissel
Beste Olav,

Het is niet erg om de software dingen twee keer te laten doen, als je het maar weet, zo moet ik het geluid van een lok twee maal af zetten omdat de lok soms net een minder railcontact heeft op het moment dat de software de instructie "geluid uit" geeft.

Nog steeds op hoogte in de sneeuw ?

Groet, Anne W
Re:Reparatie van een oude Märklin K-Wissel
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re:Reparatie van een oude Märklin K-Wissel
Nu niet meer. Ben nu net in Salzburg aangekomen.

Morgen naar huis rijden. Hopenlijk goed weer onderweg.
Re:Reparatie van een oude Märklin K-Wissel
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Reparatie van een oude Märklin K-Wissel
Goede reis!

Groetjes, Anne W
Re:Reparatie van een oude Märklin K-Wissel
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re:Reparatie van een oude Märklin K-Wissel
THX
Re:Reparatie van een oude Märklin K-Wissel
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Reparatie van een oude Märklin K-Wissel
Naar mijn mening: Rijp voor de kliko, een wissel van 22 jaar die kapot gaat. Kan gebeuren? Ik zou voor de veiligheid op de baan gaan kiezen.
Re:Reparatie van een oude Märklin K-Wissel
Citaat van: wijbe op zondag 26 december 2010, 20:34:14
Naar mijn mening: Rijp voor de kliko, een wissel van 22 jaar die kapot gaat. Kan gebeuren? Ik zou voor de veiligheid op de baan gaan kiezen.

We gaan toch niks weggooien? :shock: Gewoon repareren is ook leuk en onderdeel van de hobby. Zo niet dan houd ik me wel aanbevolen  :wink:

Groet,
Frank
Re:Reparatie van een oude Märklin K-Wissel
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Reparatie van een oude Märklin K-Wissel
Om de aanhangers van veiligheid en niets weggooien tevreden te houden: de wissel ligt nu in het zicht in het station (veiligheid en niet weggooien)) en wordt t.z.t. als het station aan de definitieve afbouw toe is, vervangen door een nieuw wissel, de oude wordt dan reserve voor de 12 stuks in de schaduwstations (nog steeds niets weggegooid)

Groet, Anne W