Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

iemand tips voor mijn baan?

Gestart door TOMLORE woensdag 22 december 2010, 19:00:46

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
iemand tips voor mijn baan?
Hey forumleden,

na vele jaren ben ik eindelijk begonnen met het maken van een baan.  Het onderstel is klaar de rails liggen er ook al maar toch mis ik nog iets. Ik zou er nog een spoortrace bij willen. Zijn er mensen met tips voor me?

groeten

Tom
Re:iemand tips voor mijn baan?
Lid sinds: 2008

Service to many leads to greatness

offline
Re:iemand tips voor mijn baan?
Je zou de rails niet alleen recht/parallel over de tafel kunnen laten lopen. Geeft wat ruimte en afwisseling.
Re:iemand tips voor mijn baan?
Afhankelijk van wat voor soort scenery dat je gaat maken, kan je nog overwegen om met een spoortje diagonaal omhoog te gaan en een klein kopstationnetje in de hoek boven je dalende sporen te maken. Ook kan je natuurlijk een nevenlijntje je plaat af laten gaan en ergens een "vensterbank" baantje te leggen (als je die mogelijkheid hebt in de kamer)
Verder lijkt het mij lastig om het spannender te maken. Een aftakking naar industrie kan natuurlijk overal tussen gevoegd worden!
Re:iemand tips voor mijn baan?
Ik zal de opstelsporen even weg doen en een kopstation in de hoek leggen. Ik post er zo snel mogelijk een foto van.
Re:iemand tips voor mijn baan?
Sommige rails voor het kopstation heb ik nog niet. De aftakking van het kopstation zou een buurtlijntje kunnen zijn die dan terug langs het kopstation  tevoorschijn komt. Wat denken jullie?

gr
Tom
Re:iemand tips voor mijn baan?
Vergeten te vermelden, mijn baan is 4,5 M op 1,22M
Re:iemand tips voor mijn baan?
ik vind je eerste idee beter dan wat ik nu zie liggen als basis voor de baan. ik bedoel dat ik zelf zou varieren op dat baanplan. zoals de baan daar staat is het hoofdthema een station.

bijv. tak een spoor af van rechts-achter en laat dat licht slingerend links-voor weer aansluiten op de bestaande sporen. er ontstaat dan een soort keerlus.

nog een idee: tak nog een spoortje af en maak daar nog een keerlus van, op een derde niveau. ga met bruggen over andere sporen heen.

als je je baan aanvult met deze ideeën krijg je een afwisselend verkeer op je station en kun je het met een mooi berglandschap afwerken. de achterste sporen (op de hellingen) zou ik achter een bergrug verbergen.

met betrekking tot de wissels van je station: als je de linkse wissels rechts neerlegt, en andersom, dan krijg je een vloeiender spoorverloop. nu heb je allemaal 'slingers'.

succes! Hessel.
Re:iemand tips voor mijn baan?
Ik ben het met Hessel eens!
Maar het gaat er natuurlijk om wat jij wil!
Het voordeel van een kopstation is dat je doorgaande treinen kan laten rijden en af en toe het station aan kan doen. Maar vanwege het schaduwstation kan je al verschillende treinen laten komen en gaan.
Ik zou de aanbevelingen van Hessel eens overwegen, volgens mij kan je dan meer en ziet het er spannender uit.
Re:iemand tips voor mijn baan?
Hallo,

Probeer eens een ontwerp te maken op je pc.

Dan kun je snel aanpassen en laten controleren.

Er zijn al enkele spoorplannen op het forum te vinden.

Misschien zie je daar nog leuke dingen in.

Suc6

Sander
Re:iemand tips voor mijn baan?
Lid sinds: 2008

offline
Re:iemand tips voor mijn baan?
Re:iemand tips voor mijn baan?
Ik zal mijn baan aanpassen en zodra dit klaar is post ik foto. Bedankt aan iedereen voor de tips!