Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

BR 141 - 39412 en 39413

Gestart door 10103 woensdag 22 december 2010, 00:00:58

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
BR 141 - 39412 en 39413
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
BR 141 - 39412 en 39413
Nu de nieuwe versie's van de BR 141 leverbaar zijn, leek het me leuk om een nieuw draadje over deze modellen te beginnen. Uit de eerste berichten op het Stummi-forum blijkt dat het geluid aangepast is ten opzichte van de twee eerste versie's (de oudgroene 39410 en verkeersrode 39411.) Zo zouden de typische geluiden van de "Knallfrosch" stukken realistischer zijn geworden. :D

Ik ben heel benieuwd naar welke versie jullie voorkeur uitgaat (blauw/beige of oranje?) en naar de eerste ervaringen van de forumleden hier. En uiteraard naar foto's... (de plaatjes in een ander Stummi-draadje over de 39413 zijn helaas niet allemaal even geweldig.)


Foto: Werner Brutzer / Bahnbilder.de

Ps. In een ouder forumdraadje (klik) over deze Baureihe werd nog gesproken over de Br 141 als goederenlok. Veel foto's zijn er daarvan volgens mij niet - eentje met een dubbeltractie staat wel in dat draadje - maar bij Bahnbilder heb ik er nog een gevonden. De nieuwe 39413 kan dus ook voor goederenwagons geplaatst worden.
Re:BR 141 - 39412 en 39413
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re:BR 141 - 39412 en 39413
Há, een hele mooie lok.

Gebouwd voor lichte reizigers- en goederentreinen.
De laatste jaren vooral actief in het Wende-Verkehr.

Ik kan wel foto's maken van mijn verkehrsrot-versie.
Verder heb ik nog een aantal oude modellen uit de 3034 en 3037.

M.vr.gr. Marcel
Re:BR 141 - 39412 en 39413
Citaat van: loc1200 op woensdag 22 december 2010, 00:56:47

Verder heb ik nog een aantal oude modellen uit de 3034 en 3037.

Die ik nog steeds beter op de 141 vind lijken dan de nieuwe modellen :roll: :roll:

bart
Re:BR 141 - 39412 en 39413
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re:BR 141 - 39412 en 39413
Hoi Marcel,

Plaats de foto's van je 141's maar in dit draadje als je wilt. Dan kunnen we mooi - totdat de plaatjes en ervaringen van de nieuwste versie's opduiken - bekijken of Bart gelijk heeft! :D
Re:BR 141 - 39412 en 39413
Mijn eerste lok, een 3034 voor 101 gulden, bij Hobbyland in de Zocherstraat. 1977 of 1978?



Uiteraard inmiddels digitaal (66032 decoder)!



Dan de recentere uitvoering met dubbele lampen



Ziet er best fraai uit!



Ze waren er ook in groen en blauw. De blauwe heb ik geen plaatjes van, de groene wel:





Re:BR 141 - 39412 en 39413
Lid sinds: 2006

offline
Re:BR 141 - 39412 en 39413
Ik heb een blauwe die heb ik gekocht toen ik 10 jaar was(43 jaar geleden) voor Fl 39,50 bij  elkaar gespaard met een zakgeld van Fl 1,00 per week en geld gekregen voor verjaardagen. Hij rijdt nog steeds zonder problemen enige wat vervangen is zijn de pantografen.
Re:BR 141 - 39412 en 39413
Lid sinds: 2008

De 120 501-2 te Bremen Hbf.

offline
Re:BR 141 - 39412 en 39413
Hallo,

Mogen het ook foto's van het grootbedrijf zijn?

Groeten,

Leon.
Re:BR 141 - 39412 en 39413
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:BR 141 - 39412 en 39413
Citaat van: lokpaint op woensdag 22 december 2010, 01:59:51
Die ik nog steeds beter op de 141 vind lijken dan de nieuwe modellen :roll: :roll:
Dat ben ik nu niet echt met je eens Bart, maar smaken verschillen nu eenmaal.
Waarom vind je dat?
Re:BR 141 - 39412 en 39413
Hoi

Het lokfront heeft nogal te kampen met foute ramen, een te hoge bufferbalk en die belachelijke gummigoot.

De detaillering is natuurlijk wel beter dan bij een 3037. Maar ook hier zijn nogal wat dingen op aan te merken. Vooral de veel te grove opstaptredes storen.

(FF deeplinken  :twisted:)


Origineel

Re:BR 141 - 39412 en 39413
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:BR 141 - 39412 en 39413
De ramen zijn inderdaad te vierkant en de regengoot te recht.
Re:BR 141 - 39412 en 39413
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re:BR 141 - 39412 en 39413
Als ik de oude en nieuwe versies met elkaar vergelijk, dan kan ik alleen maar tot de conclusie komen dat Märklin grote stappen voorwaarts heeft gemaakt in de bouw van modellocs.
Uiteraard laten de foto's van Frank een goed gebruikt model zien en natuurlijk valt er nog wel het een en ander aan te merken op de nieuwe versies. Desondanks lijken mij de nieuwe modellen goed gelukt van wat ik zo kan zien op de eerste foto's. Ik ben in elk geval nieuwsgierig naar hoe ze in het echt zijn. 
Re:BR 141 - 39412 en 39413
Voordat Märklin met de nieuwe BR 141 uitkwam heb ik deze van Fleischmann gekocht en daar heb ik geen spijt van... ===> Klik
Re:BR 141 - 39412 en 39413
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re:BR 141 - 39412 en 39413
Ik heb nog eens naar dat regengootje zitten kijken van de BR 141 maar die kan allerlei verschillende vormen hebben. Op onderstaande foto kun je bijvoorbeeld zien dat Märklin er toch niet zo heel ver naast zit...


Foto: Jan de Vries / Bahnbilder.de

Marklin 39413

Foto: Torsten Piorr-Marx
Re:BR 141 - 39412 en 39413
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:BR 141 - 39412 en 39413
Tja,zo zie je maar weer,dat je niet van èèn lok moet uitgaan,maar dat er verschillende uitvoeringen zijn.

Zeker bij deze lok's,die door de jaren heen,best wel wat make-overs hebben gehad :)

Daarom ook eerst kijken naar meerdere lok's,voor je commentaar geeft :?

En als je deze lok op schaal wilt,door bijv. de bufferbalk te laten zakken,dan kun je radius 1,en2 wel vergeten :(

M.v.g.

Hans V200.0
Re:BR 141 - 39412 en 39413
Lid sinds: 2010

RMW - Sinds 1963

offline
Re:BR 141 - 39412 en 39413
Goed om te horen dat Märklin het ietwat "vreemde" geluid heeft verbeterd. Waarschijnlijk zit er nu dus wel zo'n nieuwe (geluids)decoder in van Märklin zelf.

Ik hoop eigenlijk dat er nog een keer een BR 141 (Tijdperk V/VI) komt in verkeersrood met vijf lampen. Die met drie lampen van vorig jaar vond ik namelijk niet mooi. Een setje van 4 S-Bahn rijtuigen in verkeersrood zou dan ook wel leuk zijn.


M.v.g.

Maikel (RMW)
Re:BR 141 - 39412 en 39413
Ik vrees dat die loc heel snel mijn kant op komt (ergens 1e helft volgend jaar?)
Benieuwd of ie in Houten ligt voor een leuke prijs!
Re:BR 141 - 39412 en 39413
Lid sinds: 2008

offline
Re:BR 141 - 39412 en 39413
mijn groene ligt bij keuterman decoder problemen , zie net bij marklin dat van de groene decoder niet meer leverbaar is hoop dat ze dan als vervanging de nieuwe met mooier geluid er in zetten
Re:BR 141 - 39412 en 39413
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:BR 141 - 39412 en 39413
De sound van de 39412/3 is vele malen beter dan die van de eerste versies.
Ik heb vandaag de vraag bij Märklin gedropped, of ze de oude decoders met geluidsmodule uit de de 39410 gratis of tegen een kleine vergoeding om willen wisselen tegen een decoder uit de 39412/3.
Mij benieuwen wat voor antwoord ik krijg, het zal wel met "nein" beginnen.
Re:BR 141 - 39412 en 39413
Lid sinds: 2008

offline
Re:BR 141 - 39412 en 39413
muchte das eine jawhol worden hoor ik het graag eerst maar is afwachten hoe die van mij terug komt
Re:BR 141 - 39412 en 39413
@Kappa, Kun je rekenen? Reken er dan maar niet op. :lol: :mrgreen:
Re:BR 141 - 39412 en 39413
Behalve het hele digi-park heb ik nu bijna alle oude modellen in een vitrine. Bij een Primex moet ik nog de roosters kwasten, dat blauw is echt geen porum. In Kóln kon ik pas nog een dik voorbeeld boek scoren
voor nog geen dertig euro. Dat is dus echt de moeite waard.
Als ik weer eens poen heb, ga ik op jacht naar de andere modellen  :D  Wim
Re:BR 141 - 39412 en 39413
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:BR 141 - 39412 en 39413
Citaat van: Lodewijk op donderdag 20 januari 2011, 06:22:42
@Kappa, Kun je rekenen? Reken er dan maar niet op. :lol: :mrgreen:
Ik ben vooral benieuwd naar de reactie van Marklin.
Verwachten doe ik er niet veel van, maar nee heb je en ja kun je krijgen.
Re:BR 141 - 39412 en 39413
Beste mensen,

Nu ik m'n vier rode Silberlingen compleet heb, wordt het toch eens tijd om de bijbehorende lok aan te schaffen. Nu vind ik de br 141 er het mooist bij passen, en het liefst ook in verkeersrood. Maar hoe zijn de ervaringen met de verkeersrode uitvoering? Ik lees dat geluid/motor verbeterd zijn bij andere uitvoeringen, maar is de verkeersrode dan een no-no?

Groeten Dennis
Re:BR 141 - 39412 en 39413
Citaat van: 10103 op donderdag 23 december 2010, 18:35:06
Ik heb nog eens naar dat regengootje zitten kijken van de BR 141 maar die kan allerlei verschillende vormen hebben. Op onderstaande foto kun je bijvoorbeeld zien dat Märklin er toch niet zo heel ver naast zit...


Hoi

Je hebt natuurlijk wel gelijk, maar rechte goten waren eerder een uitzondering.

Vergeet niet dat het maar een opgeplakte gummistrip is. Al naar gelang wat bij de werkplaats gebruikelijk was werd er zo eropgelijmd.

bart
Re:BR 141 - 39412 en 39413
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re:BR 141 - 39412 en 39413
Citaat van: lokpaint op vrijdag 21 januari 2011, 13:09:29
Citaat van: 10103 op donderdag 23 december 2010, 18:35:06
Ik heb nog eens naar dat regengootje zitten kijken van de BR 141 maar die kan allerlei verschillende vormen hebben. Op onderstaande foto kun je bijvoorbeeld zien dat Märklin er toch niet zo heel ver naast zit...


Hoi

Je hebt natuurlijk wel gelijk, maar rechte goten waren eerder een uitzondering.

Vergeet niet dat het maar een opgeplakte gummistrip is. Al naar gelang wat bij de werkplaats gebruikelijk was werd er zo eropgelijmd.

bart

Zojuist nog een foto van het origineel gevonden. Ik plak de foto die hierboven al twee keer staat er nog een keer bij, dan is het makkelijker om te vergelijken. Vooral omdat beide locs uit zo'n beetje dezelfde hoek zijn gefotografeerd.
Bij het origineel is de regengoot inderdaad wat ronder nu. Maar het zou natuurlijk goed kunnen dat die plakstrip een keer vervangen is in de loop der jaren. Het is ook niet goed te zien of er nog een strip zit, of dat je alleen de lijmresten ziet zitten. Zullen we het er op houden, dat we allebei een beetje gelijk hebben Bart?
Goed te zien is nu wel dat de bufferbalk bij het model inderdaad ietsje te hoog zit. Maar dat zal het compromis zijn dat je nu eenmaal moet maken als het ook nog allemaal rijdbaar moet blijven (zoals Hans eerder al terecht opmerkte.) 


Foto: Jan de Vries / Bahnbilder.de


Foto: Torsten Piorr-Marx 
Re:BR 141 - 39412 en 39413
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re:BR 141 - 39412 en 39413
En dan nog maar ééntje uit Rheine, door mijzelf geschoten.

141 238-6 - 20040908 - Rheine; Regional-Bahn 65 mit  Ems-Lippe-Bahn, Zug 29324 von Rheine nach Münster auf Gleis 5.


gr. Marcel
Re:BR 141 - 39412 en 39413
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re:BR 141 - 39412 en 39413
Bij het bekijken van de 39412 - de S-Bahn-versie van de 141 - viel me iets op. Märklin geeft zelf aan dat het een periode V-loc is. De zeven locs die bestemd waren voor het S-Bahn verkeer rond Nürnberg werden echter al in 1987 in deze kleuren gespoten. Aangezien het model van het oude DB-logo is voorzien, zou dit volgens mij ook nog gewoon een periode IV-loc genoemd kunnen worden. Misschien leuk voor de mensen die zich concentreren op periode IV-materiaal. :)

Re:BR 141 - 39412 en 39413
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:BR 141 - 39412 en 39413
Sterker nog,deze loc valt zeker in periode IV,alleen de logo's kunnen deze naar V halen.

Die zijn helaas wat minder goed afgebeeld,en als het de oude emblemen zijn dan is het zeker 100% periode IV :thumbup:

Tja ,ook Märklin maakt weleens een foutje bij de aanduiding van het juiste tijdperk,maar dat maakt het model er niet minder mooi door :)

M.v.g.

Hans V200.0
Re:BR 141 - 39412 en 39413
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:BR 141 - 39412 en 39413
Had de S-bahn in TP IV niet één oranje kleur in de band, zoals de Br 111 ook had?
De 39412 heeft er nog een dunne licht oranje band onder.
Re:BR 141 - 39412 en 39413
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re:BR 141 - 39412 en 39413
Citaat van: Hans V200.0 op vrijdag 04 februari 2011, 22:54:11
Sterker nog,deze loc valt zeker in periode IV,alleen de logo's kunnen deze naar V halen.

Die zijn helaas wat minder goed afgebeeld,en als het de oude emblemen zijn dan is het zeker 100% periode IV :thumbup:

Tja ,ook Märklin maakt weleens een foutje bij de aanduiding van het juiste tijdperk,maar dat maakt het model er niet minder mooi door :)

M.v.g.

Hans V200.0

Het zijn inderdaad de oude DB-logo's die op het loc staan op deze foto. Maar aangezien periode V al begint in 1990 en de DB AG (met het nieuwe logo) pas in 1994 officieel werd, zouden deze locs dus zeker zo nog een aantal jaren in periode V hebben kunnen rondrijden. Naar het schijnt heeft de laatste van deze 141's pas in 2000 zijn S-Bahn jasje uitgedaan voor een verkeersrood manteltje.
Onderstaande foto zou genomen zijn in september 1993 en zou het bovenstaande ook bewijzen.
Maar periode IV of V, het zijn inderdaad prachtige locs! :P


Foto: Peter Smit / Bahnbilder.de   

Citaat van: Kappa op vrijdag 04 februari 2011, 23:05:52
Had de S-bahn in TP IV niet één oranje kleur in de band, zoals de Br 111 ook had?
De 39412 heeft er nog een dunne licht oranje band onder.

Hieronder een foto die in februari 1989 gemaakt zou zijn. Duidelijk zijn de twee oranje banden te zien op deze periode IV-loc. Misschien iets typerends voor de Nürnberger S-Bahn-locs?


Foto: Hans van der Sluis / Bahnbilder.de

Groet, Marc
Re:BR 141 - 39412 en 39413
Citaat van: Kappa op vrijdag 04 februari 2011, 23:05:52
Had de S-bahn in TP IV niet één oranje kleur in de band, zoals de Br 111 ook had?
De 39412 heeft er nog een dunne licht oranje band onder.

Hieronder een foto die in februari 1989 gemaakt zou zijn. Duidelijk zijn de twee oranje banden te zien op deze periode IV-loc. Misschien iets typerends voor de Nürnberger S-Bahn-locs?


Groet, Marc
[/quote]

Wat ik ervan begrepen heb na wat speurwerk, is dat de br 141 in beginsel alleen in deze grijze kleurstelling in Nürnberg heeft rondgereden. De br 111 heeft inderdaad een oranje vlak als kleur.

Groeten Dennis
Re:BR 141 - 39412 en 39413
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:BR 141 - 39412 en 39413
De kleurenstelling met twee oranje banden stamt uit een kleurconcept van de DB,om hun treinen mee aan te duiden.

Deze oranje kleurstelling vond ook rond de jaren 90 plaats,en had vanwege de officiële bekendmaking(pas in '94)dus een uitloop in periode V.

De S-bahn had deze kleuren,en de kleuren van de BR111,met enkele oranje band,was van voor dat kleurconcept.

Die hadden de rijtuigen dus ook in periode IV,en een leuke variant op deze rijtuigen is de zilverling in citybahn kleuren :thumbup:

Er waren ook veel loc's van de BR141 in Nürnberg vertegenwoordigd,en werden al gebruikt voor de S-bahn,dus lijkt het me niet ongebruikelijk dat deze daar als eerste mee hebben rondgereden :)

M.v.g.

Hans V200.0
Re:BR 141 - 39412 en 39413
111 had zo te zien alleen een enkele oranje band (ingevoerd vanaf plusminus 1979). 141 (Nürnberg) kreeg vanaf 1987 twee kleuren oranje.

Overigens kregen ook enkele 143's de S-bahn-kleuren, vanaf 1992 (ook tweekleurig oranje). Ik heb nog wel ergens dia's van die dingen...
Re:BR 141 - 39412 en 39413
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re:BR 141 - 39412 en 39413
Afgelopen weekend maar eens een mailtje naar Märklin gestuurd met de vraag of de groene 141 (39410) nu misschien soms ook met die nieuwe sounddecoder uitgeleverd wordt.
Het antwoord kwam vanmiddag - heel snel en netjes binnen twee dagen! - binnen: "De groene 141 wordt onveranderd uitgeleverd."

Ik vermoed daarom dat ze in Göpppingen nog een flink aantal van die groene 141's hebben liggen en die dus eerst de deur uit willen werken. Pas als er echt een nieuwe oplage nodig is, verwacht ik dat de groene versie aangepast gaat worden.
Re:BR 141 - 39412 en 39413
Mijn helemaal tevreden over mijn 39413 die ik bij de nieuwste aanwinsten al had getoond. Op mijn IB Basic 65060 krijg ik niet alle functies aan de praat. Op mijn Mobile Station doen ze het allemaal! Mijn loc heb ik gereset, mijn IB gereset maar het wil niet.
Ook Jan van MCH kon met zijn ESU lokprogrammer niet alle functies laten horen.

Heeft hier iemand enig idee wat ik kan doen?



Re:BR 141 - 39412 en 39413
Ik heb geen IB Basic. Met m'n IB-IR kun je F1 t/m F4 normaal d.m.v. de functietoetsen aanspreken. De functies F5 t/m F8 kan ik als volgt oproepen:
Op toets LOK drukken en direct daarna op F1 (voor functie F5), evenzo voor de volgende functies. Dus: LOK F2 (voor F6) - LOK F3 (voor F7) en LOK F4 (voor F8). Functies uitzetten op de zelfde manier. 
Re:BR 141 - 39412 en 39413
Dank, maar het wil niet. Paragraaf 5.2 gaat over licht- en bijz. functies.
Ze begint met de opm. "Motorola-decoders hebben 4 bijz. functies, DCC tot 10.000" .
F1-F4 is duidelijk.
voor F5 - F8
- [lok#/f+] + [off/f+4] + [f1] schakelt [f5] na de lok toets wil ze meteen een decodernummer programeren. Weet ook niet zeker of het een probeelm van de 39413 is. Maar bij MCH konden ze ook de functies niet oproepen.

n.b. Mijn generale Lokdatenformat is Motorola nieuw

groet,
Michiel
Re:BR 141 - 39412 en 39413
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:BR 141 - 39412 en 39413
Volgens mij moet je, om F5 t/m F8 aan te spreken, een tweede adres in CV75 programmeren.
Geen idee of dit bij de nieuwe decoders van Märklin ook zo werkt, lijkt me van wel.
Re:BR 141 - 39412 en 39413
Ik vermoed dat je toetsvolgorde niet geheel correct is.
Heb een Nederlandse handleiding van de IB gevonden.
PB me even je e-mail adres, dan stuur ik je de PDF toe. Zie dan hoofdstuk 6.4 = Licht- en speciale functies.

En: Misschien moet je het tweede adres activeren => Waarde 27 in CV49 zetten.
Het tweede adres is dan: Je eerste adres + 1
Baat het niet, het schaadt ook niet.
Re:BR 141 - 39412 en 39413
Ben benieuwd wat je gevonden hebt!
de eerste twee knoppen moest ik " direkt nacheinander betätigen".

groet,
Michiel
Re:BR 141 - 39412 en 39413
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re:BR 141 - 39412 en 39413
F5 t/m F8 op het lokafdres + 1 in CV75 geldt in ieder geval voor de Märklin/Esu MFX decoders, of het ook geldt voor de nieuwe (let op niet nieuwste) Märklin MFX decoders is een vraag, het antwoord interesseert me erg.

Groet, Anne W
Re:BR 141 - 39412 en 39413
Hoi

Het verhaaltje [loknr. + Fx]  gaat alleen op voor DCC.

Met Motorola dien je inderdaad een tweede lokadres in CV 75 te zetten om F1 t/m F8 aan te kunnen spreken.

Bart
Re:BR 141 - 39412 en 39413
Citaat van: 10103 op zaterdag 05 februari 2011, 00:48:20

Had de S-bahn in TP IV niet één oranje kleur in de band, zoals de Br 111 ook had?
De 39412 heeft er nog een dunne licht oranje band onder.


Hoi

Even nog voor de duidelijkheid .

De 111 hoort bij het beige/blauwe kleurconcept; de 141 bij het orientrode.
Vandaar het verschil in uitvoering.

Rij je ze niet met X-wagens, dan horen (volgens de theorie dus!) bij de 111 silberlinge en bij de 141 mintlinge.

Bart
Re:BR 141 - 39412 en 39413
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re:BR 141 - 39412 en 39413
Citaat van: Golfer op donderdag 19 mei 2011, 15:52:06
Mijn helemaal tevreden over mijn 39413 die ik bij de nieuwste aanwinsten al had getoond.

Michiel, mooie foto van een mooie loc!  :thumbup:
Overigens zag ik net dat de 39412 (S-Bahn type) alweer 'uit productie' is genomen. Mocht je er nog een willen, dan snel rondsnuffelen bij de dealers.
Re:BR 141 - 39412 en 39413
Citaat van: lokpaint op donderdag 19 mei 2011, 18:37:43
Met Motorola dien je inderdaad een tweede lokadres in CV 75 te zetten om F1 t/m F8 aan te kunnen spreken.
F1 t/m F8 moet zijn: F5 t/m F8. ( F1 t/m F4 is standaard = eerste adres).
Wanneer het tweede adres geactiveerd is door de waarde 27 in CV49 te zetten is het tweede adres default het eerste adres + 1.
CV75 dient alleen gewijzigd te worden als dit een andere waarde als de default moet zijn.
Re:BR 141 - 39412 en 39413
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:BR 141 - 39412 en 39413
Wim, voor zover ik weet geldt voor DCC decoders CV49, bit 3 en voor mfx decoders CV 75.
Voor DCC is het dan altijd bij bit3=1, het adres+1 en bij mfx kun je zelf een 2de adres ingeven in CV 75.
Re:BR 141 - 39412 en 39413
Citaat van: Kappa op donderdag 19 mei 2011, 17:16:19
Volgens mij moet je, om F5 t/m F8 aan te spreken, een tweede adres in CV75 programmeren.
Geen idee of dit bij de nieuwe decoders van Märklin ook zo werkt, lijkt me van wel.

Citaat van: lokpaint op donderdag 19 mei 2011, 18:37:43
Hoi
Het verhaaltje [loknr. + Fx]  gaat alleen op voor DCC.
Met Motorola dien je inderdaad een tweede lokadres in CV 75 te zetten om F1 t/m F8 aan te kunnen spreken.

Bart

Zo werkt het inderdaad!  Veel dank aan de helpers.  :P

In de handleiding van de 39413 staan geen instructie over hoe te programeren. Dat zag ik trouwens ook wel eens in de boekjes van de MAK 1206/6400/6500. In de ene wel de andere niet.
De CV 's die er vermeld zijn (01) adres (03) optrekvertr (04) afremvertr (05) topspeed (08) reset (63) volume .

Over CV 75 wordt niets vermeld (waar halen jullie die kennis vandaan? ) "27" in CV 49 kreeg ik er niet in.

Nu heb ik dus een tweede adres geprogrammeerd en komt het andere geluid eruit. Met name de stationsmededeling is natuurlijk leuk. Bovendien is nu bij rijden bij het stuurstandrijtuig met dezelfde kleur kop, de verlichting correct te schakelen.

groet,
Michiel
Re:BR 141 - 39412 en 39413
n.b. Ik heb haar geprogrammeerd op de controilunit. Je weet wel "stop en go" knipperende 99, "stop", "80", "rijrichting+Go", "registernummer", "rijrichting", "nieuwe waarde", "rijrichting", "14", "stop" ,  en "GO"

lekker ouderwets
Re:BR 141 - 39412 en 39413
Citaat van: 10103 op donderdag 19 mei 2011, 18:55:45
Overigens zag ik net dat de 39412 (S-Bahn type) alweer 'uit productie' is genomen. Mocht je er nog een willen, dan snel rondsnuffelen bij de dealers.

Hallo Marc,

Ik lees je enthousiasme  :D  Deze is een mooie aanvulling maar ik ga niet voor de hele serie.

groet,
Michiel
Re:BR 141 - 39412 en 39413
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:BR 141 - 39412 en 39413
Michiel, Het verhaal van CV 75 staat in de handleiding van de ESU lokpilot M4 V3 en omdat Märklin voorheen ook mfx decoders van ESU in haar loks stopte, was het gewoon een kwestie van 1+1=...... ;)