Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

TAMS versus LDT Boosters

Gestart door pennystoxx dinsdag 21 december 2010, 20:42:33

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
TAMS versus LDT Boosters
pennystoxx
gast

TAMS versus LDT Boosters
Hoi, iemand nog een mening over de TAMS booster B-4 of de LDT Boosters B-2.. ik lees positieve en negative opmerkingen in de diverse draadjes..

TAMS heeft als voordeel instelbare baan spannnig en stroombegrenzing en display met verbruiks info en bovendien kortsluit terugmelding .. LDT Booster is goedkoper en op zich heb ik wle goed gevoel bij de qualiteit ldt spullen.. maar bij TAMS ook trouwens ..

Kortom .. alle positieve en negatieve reacties zijn welkom..

bedankt vast ... ik ga 1 va nde 2 binnenkort in velevoud aanschaffen

gr koen
Re:TAMS versus LDT Boosters
LDT levert in februari een DB4, tot 4,5A belastbaar. Tevens een geschakelde voeding met instelbare uitgangsspanning plus nog wat snufjes als watchdog, terugmelding etc.

Met de DB2 is niets mis, heb er hier 5 in bedrijf. En heeft uiteraard ook stroombegrenzing. De Tams ken ik niet en vindt deze te duur.

Gr, Ben.
Re:TAMS versus LDT Boosters
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:TAMS versus LDT Boosters
En de LDT DB2 geeft ook een kortsluitmelding voor de centrale, de beide Silberberg Streckes van de MSG hebben er elk 2.

Groet, Anne W
Re:TAMS versus LDT Boosters
pennystoxx
gast

Re:TAMS versus LDT Boosters
hoi anne, op mijn vraag over een terugmelding van de db-2 naar de centrale mbt kortsluiting (pin 1) kreeg ik een negatief antwoord van de heer kramer / ldt (die overigens zeer uitgebreid al mijn vragen beantwoord heeft)

Waar heb jij je info van .

Ik had trouwens nog niet aan jaap gevraagd of de LDT Booster (die je via 5 polig aan de centrale hangt) wel te besturen is via pin 4 (ein/aus)

1 Kurzschluss-Rückmeldeleitung
2 Masse
3 nicht belegt
4 Booster ?ein / aus?
5 Daten


weet iemand het antwoord daarop en het definitieve antwoord op de kortsluit melding ?

thanks Koen
Re:TAMS versus LDT Boosters
pennystoxx
gast

Re:TAMS versus LDT Boosters
heb deze vraag trouwens ook nog ff aan ldt gesteld
Re:TAMS versus LDT Boosters
pennystoxx
gast

Re:TAMS versus LDT Boosters
RTFM...  mbt de ldt b-2 booster

Booster in bedrijf:
Wordt na het inschakelen van de modelbaan de toets ?Go? op de centrale gedrukt,
dan brandt de rode lichtdiode (LED) van de DigitaalBooster DB-2. Dit is het teken,
dat de booster de aangesloten spoorbaansectie voorziet van digitaalstroom.
Bij een kortsluiting in de door de betreffende booster gevoede spoorbaansectie
schakelt de booster automatisch af. De rode lichtdiode dooft. De kortsluiting
wordt door de booster over de 5-polige boosterbus aan de centrale gemeld. Deze
schakelt op ?Stop?.
Nadat de kortsluiting is opgeheven, kunt u mbv. de toets ?Go? op de centrale de
stroom naar de baan weer inschakelen.
Overstijgt de stroom in de betreffende spoorbaansectie de maximaal toelaatbare 2,5

dus pin 1 en pin 4 zouden actief moeten zijn op de booster
Re:TAMS versus LDT Boosters
Hallo Koen,

Ik heb de Tams B-4, versie zonder display. Hij wordt gevoed door een ringkern trafo 18V/120VA en staat op 20V baanspanning. De LDT´s ken ik wel qua opbouw maar verder niet uit eigen ervaring. Ik vind wel dat het ontwerp ervan wat ouderwets is en heb de indruk dat sommige kritische componenten wat aan de lichte kant zijn uitgevoerd.

Tams heeft ervoor gekozen om alle ingangen en zelfs de kortsluitmelding uit te voeren met opto couplers, waardoor ongewenste signalen of overspanningen op de ingangen nooit tot beschadiging van de booster kunnen leiden en er ook nooit overspanningen teruggevoerd kunnen worden naar je centrale. In feite kun je theoretisch alleen de opto couplers opblazen die in een voorkomend geval snel en zonder solderen voor een euro uitgewisseld kunnen worden. De kortsluitbeveiliging werkt bij mij perfect, hoe vaak ik niet gewoon met ingeschakelde rijstroom een wagon of lok wat slordig op de rails zet, het is niet meer te tellen, afschakeling en na 4 sec. weer automatisch inschakeling.

Groetjes, Rob
Re:TAMS versus LDT Boosters
Lid sinds: 2007

offline
Re:TAMS versus LDT Boosters
Koen,

over die kortsluitdetectie moet je ook eens goed nadenken. Zoals je weet maak ik gebruik van de boosters van AlbertJan die geen kortsluitdetectie hebben. Persoonlijk zie ik dit als een groot voordeel omdat bij een kortsluiting alleen de betreffende booster uitgeschakeld wordt en niet de complete baan. Dit vergemakkelijkt het zoeken naar het probleem :D

Groetjes, John
Re:TAMS versus LDT Boosters
Lid sinds: 2010

offline
Re:TAMS versus LDT Boosters
met de ldt booster heb ik goede ervaringen. de booster verzorgt bij mij alle wissels etc. voor de baan heb ik een zelfbouwbooster van 2x 10 amp. welke ook kortsluitbeveiligd is. gezien de prijs kwaliteit zou mijn voorkeur ldt zijn.

groeten
jan
Re:TAMS versus LDT Boosters
pennystoxx
gast

Re:TAMS versus LDT Boosters
thanks all.ik heb bij beide een scherpe offerte gevraagd..

arconell : is dat wel eens aangegeven naar ldt toe .. wellicht kunnen ze die specfieke componenten dan wat degelijker maken ?

john: goede opmerking ... ik hoop eigenlijk dat de centrale aangeeft van welke booster een melding kwam maar dat zal wel niet.. ik kan altijd besluiten om de kortsluit pin niet aan te sluiten

Voordeel van de LDT is dat er een ein/aus aansluiting op zit  (zit niet op de tams) .. dan kan je ze vanuit de centrale allemaal een schop geven

jan .. ook bedankt .. welke zelfbouw booster (of eigenlijk is het meer een electrisch las apparaat ) heb jij ? en heb je geen problemen met de hoge stroom sterkte bij kortsluiting .. op hoeveel A knalt di eruit ?

gr koen

Re:TAMS versus LDT Boosters
Citaat van: pennystoxx op woensdag 22 december 2010, 14:37:45

arconell : is dat wel eens aangegeven naar ldt toe .. wellicht kunnen ze die specfieke componenten dan wat degelijker maken ?



Hi Koen,

In ieder geval niet door mij. Maar ik moet er wel bij aantekenen dat ik zelf altijd met minimaal 50% de-rating werk en voor echt kritische halfgeleiders (lees eindtrappen etc.) met 75% en daarop is mijn opmerking gebaseerd. Daarbij kijk ik ook altijd naar de effecten van overbelastingen die intern door b.v. een simpele kapotte weerstand (wanneer niet kortsluitvast) kan worden veroorzaakt, m.a.w. het foutgedrag van een schakeling. Er zijn best veel ontwerpers die dat voor zoiets als een booster niet echt nodig vinden en met een de-rating van 25-30% al tevreden zijn. Theoretisch is daar niets tegen in te brengen maar in de praktijk leeft een vettere component die minder zwaar wordt belast en koel blijft gewoon langer.

Groetjes, Rob
Re:TAMS versus LDT Boosters
pennystoxx
gast

Re:TAMS versus LDT Boosters
eens, juist een booster die in principe warm wordt zou ik ook met wat degelijkere componentne uitrusten.. maar goed .. ik heb mooi aanbod van zowel tams als ldt als aj dus ga ff nadenken wat het wprdt

Re:TAMS versus LDT Boosters
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:TAMS versus LDT Boosters
Heren, het is me wat met jullie: jullie vragen om degelijkere componenten (is een hogere prijs) en tegelijkertijd vinden jullie alles te duur......

De 4 LDT boosters van de MSG hebben in Keulen 4 dagen gedraaid zonder een kik te geven.

Groet, Anne W
Re:TAMS versus LDT Boosters
pennystoxx
gast

Re:TAMS versus LDT Boosters
hi anna, ik wil best betalen voor qualiteit, geen enkel probleem mee.. het geheel kost toch al genoeg.. lol .. probeer dus ff de mate van qualiteit te peilen hier... keuzes keuzes keuzes

gr koen
Re:TAMS versus LDT Boosters
pennystoxx
gast

Re:TAMS versus LDT Boosters
na rijp beraad is het de TAMS geworden.

Dank voor alle info.

gr koen
Re:TAMS versus LDT Boosters
En wat gaf de doorslag voor Tams te kiezen?

Gr, Ben.
Re:TAMS versus LDT Boosters
pennystoxx
gast

Re:TAMS versus LDT Boosters
hoi ben,

robuust spul, display om stroomverbruik te zien, over capaciteit, robuuste kortsluit beveiliging, oranje kastje, 1 systeem, instel mogelijkheden (baanspanning, reset duur) ,  kortsluit terugmelding naar centrale, goede support uit tams op vragen

gr koen
Re:TAMS versus LDT Boosters
Lid sinds: 2010

offline
Re:TAMS versus LDT Boosters
maistro,

ik heb een zelfbouw booster in edits formaat. nee, het is geen lasapparaat de kortsluitbeveiliging werkt  prima, ik heb geen idee bij hoeveel amp. hij eruit knalt. van kromme volten etc. heb ik geen verstand en wil ik voorlopig ook niet hebben.succes met je tams .
grt
jan