Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Hag DC naar AC - Iemand ervaring met ombouwen loopdraaistel Re 4/4 II?

Gestart door madmenno dinsdag 21 december 2010, 20:34:50

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Hag DC naar AC - Iemand ervaring met ombouwen loopdraaistel Re 4/4 II?
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Hag DC naar AC - Iemand ervaring met ombouwen loopdraaistel Re 4/4 II?
Hoi allemaal,

Na enkele maanden aan verbouwperikelen en studiedrukte gaat het grote ombouwen weer beginnen :)

Nu komt er binnenkort een leuke Hag 2-rail locset binnenhobbelen en ik wil deze gaan ombouwen om als Re 20/20 te kunnen gaan rijden. Nu heb ik in het verleden al eens een Hag DC loc naar AC omgebouwd, maar dat deed ik dus met een nieuw 3-rail loopdraaistel. Daar heb ik gezien de kosten enzo niet zo veel zin meer in.
Ik dacht dat moet makkelijker kunnen! Im principe is een Hag 2-rail loopdraaistel gelijk aan een 3-rail loopdraaistel, afgezien van de sleper en de geisoleerde assen. Nu was het plan om de 2-rail sleper te verwisselen voor een Hag 3-rail sleper (die ik toevallig al heb liggen. Soms loont opruimen :P ).
De geisoleerde assen hoeven op zich niet perse aangepakt te worden, maar voor een goede werking op een 2-3-rail baan (combinatie, lang verhaal..) moet dit eigenlijk toch wel gebeuren.

Nu meen ik in een ver verleden eens ergens te hebben gelezen/gezien dat je de originele 2-rail sleper kan slopen en dit kan gebruiken om ook de geisoleerde wielen te verbinden met de massa. Ik kan alleen niet meer vinden waar ik dat heb gelezen (Hag forum misschien)

Heeft iemand enige ervaring met het ombouwen van dit soort draaistellen naar 3-rail, of anders een goed idee?

Alvast bedankt! :D

Groetjes,
Menno
Re:Hag DC naar AC - Iemand ervaring met ombouwen loopdraaistel Re 4/4 II?
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:Hag DC naar AC - Iemand ervaring met ombouwen loopdraaistel Re 4/4 II?
haha gevonden........ althans soort van :P

klik
plaatje in 2e bericht.

Probleem is alleen dat ik niet zo'n extra massasleper heb. Zou ook met een afgeknipte 2-rail sleper moeten lukken zou ik zeggen!

Groetjes,
Menno
Re:Hag DC naar AC - Iemand ervaring met ombouwen loopdraaistel Re 4/4 II?
Menno,

Ik meende ook iets dergelijks recent te hebben gezien, en jawel, hier staat ook een ombouw beschreven, misschien heb je er iets aan.

je houd ons toch wel op de hoogte hè?
Re:Hag DC naar AC - Iemand ervaring met ombouwen loopdraaistel Re 4/4 II?
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:Hag DC naar AC - Iemand ervaring met ombouwen loopdraaistel Re 4/4 II?
Hoi Arjan,

Dank voor de link.
Rainer pakt het weer op een ander manier aan. Hij pakt twee 2-rail slepers en maakt er zo een dubbelzijdige massasleper van. Hij verplaatst de 3-rail sleper dan naar het middendraaistel.

Persoonlijk zie ik dit niet zo zitten. De druk op het middendraaistel is laag en ik ben bang dat het contact niet optimaal is tussen de sleper en de puko's. Verder wel een originele optie :)
Het gaat natuurlijk ook niet werken op een Re 4/4 II op deze manier, omdat je dan een draaistel tekort komt.

Ik hoop de bestaande enkelzijdige massasleper te kunnen verbouwen tot een dubbelzijdige door één zo'n 2-rail sleper te nemen en om te draaien en op de bovenkant van het loopdraaistel te solderen. In ieder geval, dat is het plan :P
Anders heb ik ook nog wel een rol 0,1mm koperband liggen waar ik nog wel wat mee kan fabrieken...

En natuurlijk hou ik jullie op de hoogte. Als er voortgang is komt dat in mijn Hag opbouwdraadje te staan :)

Groetjes,
Menno
Re:Hag DC naar AC - Iemand ervaring met ombouwen loopdraaistel Re 4/4 II?
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:Hag DC naar AC - Iemand ervaring met ombouwen loopdraaistel Re 4/4 II?
Hoi allemaal,

Ik heb een Re 4/4II loopdraaistel als test omgebouwd naar 3-rail.

Klik hier voor het resultaat

Alle verdere vorderingen worden in bovenstaand draadje gemeldt :)

Groetjes,
Menno