Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

3623 en het is stil samen met 6021

Gestart door erik01 dinsdag 21 december 2010, 19:16:11

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
3623 en het is stil samen met 6021
Op een beurs heb ik een mooi uitziende 10104 (marklin 3623) gekocht.
Hij reed maar niet mooi.

Ik dacht schoonmaken , druppeltje olie en een nieuwe sleper verandert dit wel.

Helaas, de loc staat nu stil, slechts als ik het wielstel met sleper optil, wil hij een paar centimeter rijden.

Wie weet wat ik kan doen.

Een radeloze Erik
Re:3623 en het was stil
Lid sinds: 2008

Mannheim in 1:87

offline
Re:3623 en het was stil
Hoi Erik,

Dat klinkt eerder naar slecht contact ergens dan een enorme storing. Ik zou even goed kijken of alles schoon is, of de sleper goed vast zit en contact maakt en eventueel kapje er af en de draadjes nalopen.
Als je 'm optilt en hij heeft ineens wel contact dan is het meestal zoiets (wel/geen/wel/geen contact).

Ik vermoed dat je in het ergste geval even de soldeerbout op moet warmen.

Groet,

Richard
Re:3623 en het was stil
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re:3623 en het was stil
Hallo Erik,

Kijk eerst eens of je tandwielen en motor nog soepel draaien.
Hiervoor kap losschroeven, en koolborstels uitnemen, nadat je de veer-armpjes naast de borstels hebt getild.
Nu moet je met de hand de wielen kunnen draaien, waarbij het motortje versneld ronddraait.
Gaat dit niet, dan is de olie tussen de tandwielen/draaipunten stroperig of verhard,; Dit dien je weer gangbaar te maken met een beetje aan tippen met een in wasbenzine gedrenkt wattenstaafje.
Hierna nogmaals proberen tot de aandrijving soepel loopt.

Ook je anker kan nog vervuilt zijn, zodat er elektrisch slecht contact is van het ene veld naar het volgende veld. Dit dien je dan ook te reinigen, even als de koolborstels.

Hiernaast kan het ook nog een los elektrisch contact zijn, maar dat heeft m'n voorganger al aangegeven.

Gr. Marcel
Re:3623 en het was stil
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:3623 en het was stil
Als je nu eens het alleen het motorstel optilt en de lok laat rijden (bijv. op halve snelheid), wat gebeurt er dan als je de lok met het sleperstel over de rail heen en weer rijdt?
Re:3623 en het was stil
Lid sinds: 2008

offline
Re:3623 en het was stil
Dank voor jullie reacties

sleper zit goed vast, contacten en wielen zijn schoon gemaakt.
Alle draden zitten mi vast
De instelling van de 6080 ook gecontroleerd
Koolborstels schoon gemaakt

alleen motor optillen heeft net als bovenstaande heeft geen resultaat

denk dat ik morgen de motor los probeer te schroeven
Re:3623 en het was stil
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:3623 en het was stil
Brandt de verlichting wel constant?
Re:3623 en het was stil
Lid sinds: 2007

Meine (Landkreis Gifhorn)

online
Re:3623 en het was stil
Misschien een domme vraag, maar heb je de instellingen op je 6021 (gezien je andere draadje heb je die) wel goed staan. Je kan achterop in stellen dat de 6021 alleen het 'nieuwe' MM2 'praat'.
De 6080 'spreekt' alleen het "oude MM1" formaat.

Hoe de dipswitches precies moeten staan om beide te spreken weet ik niet uit mijn hoofd, maar staat ongetwijfeld in de handleiding en op internet.

Meine

edit: zie 4e bericht van onderen -klik-
Re:3623 en het was stil
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re:3623 en het was stil
Hé Meine,

Dat zou het wel eens kunnen zijn. (volgens mij 2 omhoog, de andere naar beneden)

Wat ook nog mogelijk is: Heb je de aansluitdraden bruin en rood omgedraaid?
Daar worden de 6080-decoders heel onrustig van. Sommige willen slecht, en anderen helemaal niet meer rijden.

gr. Marcel
Re:3623 en het was stil
arconell
gast

Re:3623 en het was stil
Hallo Erik,

Kan nog de sleper zelf zijn, een slecht contact tussen de gebogen contact veer en de sleper zelf. (lijkt het een beetje op pmdat de lok dus bij optillen (waarbij de sleper zelf dus nog contact maakt met de puko,s) wel even draait. Nieuwe sleper of een draadbruggetje van soepele litze solderen tussen sleper en contactveer. Succes, Rob
Re:3623 en het was stil
Lid sinds: 2008

offline
Re:3623 en het was stil
Bijgaand mijn update

Het goede nieuws, de loc rijdt als een speer, het sleche nieuws , hij laat zich niet aansturen door mijn 6021.

Wat heb ik gedaan. Door de vraag van Meine bedacht ik me dat ik het testrijden na aankoop, op een testtraject had uitgevoerd, aangestuurd door een MS1. Na de onderhoudsbeurt heb ik dit geprobeerd op de hoofdbaan.
Als ik nu opstart op het blok aangestuurd door de MS1 (hier doet hij het goed!) kan ik daarna wel doorrijden op het blok van de 6021; echter ik kan hem niet meer besturen


Wie heeft nog een idee ?

@ Meine
Dank voor je hint. Ik had geen idee van deze opties. Heb alle standen van de handleiding geprobeert, maar zonder resultaat. Bijzonder dat je nog wist dat ik met een 6021 reed.
Re:3623 en het was stil
Lid sinds: 2007

Meine (Landkreis Gifhorn)

online
Re:3623 en het was stil
Citaat van: erik01 op woensdag 22 december 2010, 11:13:01
@ Meine
Bijzonder dat je nog wist dat ik met een 6021 reed.

Ik heb even gekeken op het draadje wat je onderin je 'handtekening' stond. daar zag ik een foto van je baan +6021 Vandaar... :lol: :lol: :D Het leek dat ik dat nog wist, maar ik zag het toevallig.
Re:3623 en het was stil
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:3623 en het was stil
Citaat van: erik01 op woensdag 22 december 2010, 11:13:01
Bijzonder dat je nog wist dat ik met een 6021 reed.
Daarom is het ook belangrijk dat je alle info hier geeft, nu blijkt het probleem in jouw baanconfiguratie te zitten, terwijl je ons voor deed komen alsof de lok defect was.
Met alleen wat info van "mijn lok doet het niet" kunnen we hier niet veel mee beginnen.

Als je nu de lok van de baan neemt en op het deel van de 6021 zet, doet ie het dan wel?
Heb je het juiste adres op de 6021 ingesteld?
Ook moet je rekening houden met het feit dat de 6021 hier niet als booster functioneert.
Je moet elke lok die het 6021 baanvak binnenrijdt weer apart met de 6021 aansturen, anders werkt het niet.
Re:3623 en het was stil
Lid sinds: 2008

offline
Re:3623 en het was stil
Als ik de loc vers op het blok van de 6021 plaats doet hij niets

komt hij van het blok van de ms loopt hij door maar valt niet te besturen

Ik gebruik in ms en 6021 het zelfde adres

Omdat ik met mijn andere locs geen problemen heb, had ik het niet in deze richting gezocht
Re:3623 en het was stil
Lid sinds: 2009

offline
Re:3623 en het was stil
Meschien help je dit ,bij mij kan ik met twee sestemen met een omschakeling ineens om schakelen van ms naar de 6021 of anders om.
Dit zonder dat de loks stoppen. De loks die ik niet aanstuur ,dus niet overneem  op het anderen sesteem, rijden dan gewoon door met de zelfde snelheid totdat ik deze weer oproep.
Dus controllen weer overneem via de andere aanstuuring.Tot dat moment rijden ze stuurloos rond.

Ger
Re:3623 en het was stil
Lid sinds: 2008

offline
Re:3623 en het was stil
Bijgaand een foto van het slachtoffer